eitaa logo
💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
473 دنبال‌کننده
181 عکس
13 ویدیو
75 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بازشناسی حدیث شریف «حسین منی و انا من حسین » 99.6.8.mp3
8.78M
🔹 پنجاه و هشتمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی "کرونا و زندگی مومنانه" 🔹 موضوع: تحلیلی نو از روایت «حسین منی و انا من حسین» 🔹 زمان: شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ 🆔 @OstadMahdaviRad
🔹 عنوان کتاب: تاملی در نهضت عاشورا 🔹 نویسنده: رسول جعفریان 🆔 @OstadMahdaviRad
معرفی کتاب تأملی در نهضت عاشورا.mp3
4.46M
💠 معرفی کتاب توسط استاد مهدوی راد 🔹 عنوان کتاب: تأملی در نهضت عاشورا 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد، با حکم وزیر ارشاد دبیر علمی کتاب سال شد... 🔹 سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حکمی حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد را به عنوان دبیر علمی سی وهشتمین دوره ی جایزه ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد. 🌀 در حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد آمده است: 🔹 «نظر به مراتب علمی و تجربه ی ارزشمند جناب عالی در حوزه های کتاب، فرهنگ و پژوهش، به موجب این حکم به عنوان «دبیر علمی سی و هشتمین دوره ی جایزه ی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منصوب می شوید. 🔹 امیدوارم با استعانت از خداوند متعال و بهره مندی از همفکری و همکاری اندیشمندان و صاحب نظران حوزه ی نشر و اهالی قلم در گسترش دانایی و اعتلای علم و فرهنگ در ایران اسلامی، موفق و مؤید باشید». 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 بیانات استاد مهدوی راد در گفتگو با خبرگزاری ایکنا... 🗒 زمان: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ 🔺شخصیت آیت‌الله طالقانی از جهات متعدد قابل توجه و تأمل است؛ البته در چهار دهه ی اخیر در حد شأن و شخصیت ایشان به وی پرداخته نشده است. در ۳۰ سال قبل در مجله ی حوزه به شخصیت ایشان پرداختیم و وجوه حوزوی وی را برجسته کردیم که برای برخی اعجاب‌آور بود؛ در این دوره برخی جریانات تلاش داشتند، طالقانی را مصادره و بُعد حوزوی بودن وی را کمرنگ کنند، ولی ما در این مجله تلاش کردیم که نشان دهیم ایشان به معنای واقعی کلمه آخوند بود. 🔹 بنده پیگیری کردم و تقریباً از نظر دلایل و قرائن برای ما اثبات شد که مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حائری، که بسیار در اجازه دادن مُمسِک بود، به ایشان اجازه ی اجتهاد داده بودند. یکی از همسایگان آیت‌الله طالقانی می‌گفت که ایشان برخی از شب‌ها برای تهجد به حیاط خانه می‌آمدند و ما با صدای گریه و ناله ی وی در دل شب بیدار می‌شدیم؛ یعنی این قدر دلدادگی به خداوند داشت. همچنین گرایش مردمی و توجه وی به مسائل اجتماعی هم خیلی روشن بود. 💠 توصیه امام(رحمه الله علیه) به مطالعه ی تفسیر پرتوی از قرآن 🔻 تفسیر پرتوی از قرآن آن مرحوم از جهاتی بی‌نظیر است؛ البته این تفسیر در حد چند سوره مانند بقره تا مقدار اندکی از سوره ی نساء و جزء آخر قرآن است، ولی در همین حد هم توانمندی وی را در تفسیر نشان می‌دهد؛ حجت‌الاسلام سیدمحمود دعائی در مصاحبه‌ای بیان کرده است که وقتی مرحوم سیدمصطفی خمینی تصمیم به تفسیر نوشتن گرفت، امام (رحمه الله علیه) به ایشان توصیه کردند که تفسیر آیت‌الله طالقانی را ببینند. 🔹 تأمل‌های واژه‌شناسانه و لغوی آیت‌الله طالقانی عجیب است. در حالی که وی در زندان به سر می‌برد و به جز سال‌های آخر، که مجمع‌البیان در دسترسش بود، کتابی در اختیار نداشت، ولی به قدری تأملات واژه‌شناسی وی دقیق است که انسان حیرت می‌کند. 💠 نمونه‌هایی از تأملات واژه‌شناسی آیت‌الله طالقانی 🔺 مثلاً در مورد واژه ی انفاق در ابتدای انقلاب آن را به پر کردن خلأها، معنا می‌کردند و می‌گفتند که «نفق» به معنای سوراخ است و در باب اِفعال به معنای پر کردن خلأها و سوراخ‌های اقتصادی می‌شود؛ این معنا در آن دوره با توجه به گرایش اقتصادی سوسیالیستی خیلی طرفدار داشت و دلپذیر بود و مرحوم شهید مطهری هم به این نظر گرایش داشت، ولی آیت‌الله طالقانی معتقد بود که انفاق به معنای سوراخ کردن است و نه پر کردن سوراخ، یعنی همان معنای اولیه ی واژه. 🔹 اینکه واژه‌ای به باب افعال برود و معنایی را بدهد سماعی است؛ یعنی هر هیئت در باب افعال، تغییر معنایی ندارد و در هیچ متن صرفی و نحوی و لغوی نداریم که ماده ی «نفق» به باب افعال برود و معنای ضد آن (پر کردن سوراخ) را بدهد؛ وی معتقد است که وقتی امکانات مالی وارد زندگی فرد می‌شود، اگر سوراخی درست نکند که این اموال برود، سبب استغنای انسان و ابتلای به طغیان می‌شود. 💠 تبیین قرآنی آیت‌الله طالقانی درباره ی کفر 🔻 در ماده ی «طوف» نیز تأمل عجیبی دارد و بیان کرده که جریان کفر، ضلالت و گمراهی مسیر و آغازی دارد؛ یعنی بدنه ی جامعه هیچ وقت یکسره مبتلا به سیاهی و تباهی نمی‌شود، بلکه کفر و ضلالت بدنه ی جامعه ی سطحی است و کسانی که به آن عمق می‌دهند، جریان خاصی هستند؛ وی «طَائِفَةٌ» را تعبیر کرده که جریان خاصی هستند که برنامه‌ریزی می‌کنند و مجریان (بنده ی ضعیف جامعه) حتی علیه خود و مصالحشان اقدام می‌کنند. امام علی(علیه السلام) فرمودند: «...بهم قام لوائه»؛ به همین دلیل ایشان در نهروان وقتی مقدس‌مآب‌ها شکست خوردند، فرمودند که اگر فرمانده ی آنان کشته شد، آنان را رها کنید؛ زیرا فرماندهی است که این جریان را راه انداخته و او از بین برود، بقیه کاری از پیش نمی‌برند. 🔹 توسعه ی معنایی از دیگر مواردی است که آیت‌الله طالقانی قائل به آن بود؛ یعنی از آغاز، واژه طوری طراحی شده که گستره ی معنایی دارد. این موضوع با روح معنا هم متفاوت است؛ مثلاً در آیه ی هشتم سوره ی تکویر «وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ» معتقد است که یکی از ابعاد معنایی این ماجرا آن است که استعدادهای فروخفته از سوی استبداد و ظالمان، اجازه ی شکوفایی پیدا نمی‌کنند؛ یعنی معنا را فراتر از زنده به گور کردن چند دختر می‌داند.
💠 توجه به موسیقای کلمات 🔺 از جمله مواردی که وی مخصوصاً در جزء آخر قرآن به آن توجه کرده، بحث موسیقای کلمات قرآن است. البته اقتضای این جزء را هم دارد؛ بعید است که ایشان آثار مصری‌ها را با توجه به اینکه زندان بوده دیده باشد، یا این آثار ممکن است در آن دوره چاپ نشده باشد؛ آیت‌الله طالقانی بهره ی زیادی از آهنگ کلمات در فهم معنا برده و مثلاً در بحث سوره ی عصر معتقد است که خداوند می‌توانست در «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ» از واژه‌های خاسر، خسر و تعابیر مشابه که این معنا را برساند، استفاده کند، ولی آیت‌الله طالقانی از تعبیر «لفی خسر» این معنا را به دست می‌آورد که انسان در سراشیبی سقوط است. 🔹 تفسیر پرتوی از قرآن نکته‌های مهم، قابل تأمل و تیزبینی‌های زیادی دارد. تنها کسی که به وجه مثبت تفسیر سیداحمدخان توجه و در عین حال آن را نقد کرد، آیت‌الله طالقانی است؛ وی نشان داده که غیب‌زدایی سیداحمد خان درست نیست و به آن نقد کرده، به خصوص در تعبیر «...اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا...». 🔻 استاد اکبر ثبوت، محقق کم‌شناخته شده و در عین حال هوشمند، نشان داده که تفسیر «پرتوی از قرآن» از جهات متعددی قابل تأمل است و هنوز هم این تفسیر در راستای هدف اصلی نزول قرآن، یعنی هدایت و راهنمایی انسان به قله‌های معرفت، کم‌نظیر است. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 https://iqna.ir/fa/news/3921827 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 عنوان سرمقاله: حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن؛ رهیافتها و زمینه ها (مطالعه ی موردی، آیه ی 189 بقره) 💠 🔹 نویسندگان: خانم عاطفه محمدزاده؛ دکتر روح الله شهیدی؛ دکتر محمد علی مهدوی راد 🔹 مجله‌ی پژوهشنامه ی تفسیر و زبان قرآن؛ دوره ی 8، شماره ی 2 - شماره ی پیاپی 16؛ بهار و تابستان 1399؛ صفحه ی 77-98 🔍 چکیده ی مقاله: 🔹قرآن، کتاب هدایتی است که به‌دلیل جاودانگی، محدوده ی خطابش منحصر به مردمان عصر نزول نیست. 🔹 احادیث معصومان علیهم‌السلام با جایگاهی که در تفسیر قرآن دارند، اصطیاد پیام‌های ماندگار این کتاب را هموار می‌سازند. 🔹 این مهم در تفسیر فرازهایی همانند «وَ أتُوا البُیُوتَ مِن أَبوابِها» که مستقل از بستر تاریخی زمانه ی نزول، بر معنای دیگری هم دلالت دارند، بروز نموده و زمینه ی توجه بسیاری از مفسران نسبت به قاعده ی «حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن» را تدارک دیده است. 🔹 باور به مَثَل بودن این فراز و گرایش تفسیری برخی مفسران از دیگر عواملی است که زمینه‌ساز نگاه استقلالی به این جمله است. 🔹 نوشتار حاضر با تحلیل دیدگاه‌های گوناگون، ضمن اثبات معناداری فراز مذکور در خارج از سیاق آیه ی 189 بقره، نشان می‌دهد تفسیر روایات بر پایه ی استقلال مفاد آن، قاعده‌ای تفسیری و عملاً آموزشی برای مفسران است. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. فایل کامل مقاله 👇 🆔 @OstadMahdaviRad
حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن؛ رهیافتها و زمینهها (مطالعه موردی، آیه 189 بقره).pdf
483.6K
💠 عنوان سرمقاله: حجیت مفاد فرازهای مستقل قرآن؛ رهیافت‌ها و زمینه‌ها (مطالعه ی موردی، آیه ی 189 بقره) 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 استاد مهدوی‌راد و استاد جعفریان در کنار مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی، به همراه اساتید دیگر. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷 ﷽ 💠 بیانات استاد مهدوی راد در گفتگو با در برنامه ی رادیویی "گفتگوی فرهنگی" درباره ی وضعیت کنونی کتاب سال 1399 🗒 زمان: 27 شهريور 1399 🔺امسال مانند همه ی اموری که در کشور حالت استثنائی پیدا کرده است، کتاب سال نسبت به سال‌های دیگر فرق می‌کند و هر سال تاریخ ارسال کتاب‌ها تا مهرماه بوده است ولی امسال تمدید می‌شود و کتاب‌ها همچنان به دست ما می‌رسد. 🔹 جالب است که با وضعیت کنونی امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، از نظر کمی افتی نکرده و حتی درصدی هم بالاتر از سال پیش بوده است. 🔻 در پاسخ به این سوال که آیا تیراژ کتاب‌ها در داوری مؤثر است، باید بگویم: این موضوع در داوری لحاظ نمی‌شود و کتاب‌ها را در سه مرحله ارزیابی و بدون توجه به مولفه ی تیراژ ارزیابی می‌کنیم. 🔹در این مورد که آیا تغییر دولت‌ها و سلیقه‌های فرهنگی در سیاستگذاری و داوری کتاب سال تأثیر گذار است یا خیر؟ نیز باید بگویم: اصل این ماجرا با شورای عالی انقلاب فرهنگی است و کیفیت و کمیت جایزه‌ها را مشخص می‌کند. ولی در حوزه ی داوری و بررسی مرحله ی نهایی تا حدودی تاثیرگذاراست، ولی درکلیات گمان نمی‌کنم. 🔺 دبیر اجرایی در محتوا دخالتی ندارد و در کم و کیف محتوا اثرگذاری ندارد. ولی دبیر علمی از این جهت بسیار موثر است و مسئولیت حساسی را برعهده دارد و با تمام سختی‌ها به چارچوب قوانین عمل شده وحتی یک مورد خلاف قانون اجرا نشده است. 💠 مشاهده ی مطلب در سایت اصلی: 🌐 http://seda.ir/sh/?۵۴۹۸۲ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹نگاهی دوباره به صلح امام‌حسن (علیه السلام) و نهضت امام‌حسین (علیه السلام) 🔹 در گفتگو با دکتر محمدعلی مهدوی‌راد 🔹 منبع: هفته نامه ی حریم‌امام (رحمة الله علیه)؛ شماره ی 420 🆔 @OstadMahdaviRad
نگاهی_دوباره_به_صلح_امام‌حسن_و_نهضت_امام‌حسین.pdf
2.48M
🔹نگاهی دوباره به صلح امام‌حسن (علیه السلام) و نهضت امام‌حسین (علیه السلام) 🔹 در گفتگو با دکتر محمدعلی مهدوی‌راد 🔹 منبع: هفته نامه ی حریم‌امام (رحمة الله علیه)؛ شماره ی 420 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 استاد مهدوی راد در کتابخانه ی شخصی ایشان. 🔹تاریخ: 1399.6.29 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[ عکس ] 🔹 موضوع: آشنایی با روش ها، رویکردها و مکاتب تفسیری. 🔹 با حضور استاد محمدعلی مهدوی راد. 🔹تاریخ: 1399.07.20. 🆔 @OstadMahdaviRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[ عکس ] 🔹 موضوع: اولین سوگواره ی علمی فرهنگی امام رضا علیه السلام. 🆔 @OstadMahdaviRad