سخنرانی دکتر پاکتچی در آئین افتتاحیه مدرسه بین المللی قرآن و فرهنگ.mp3
3.32M
#سخنرانی
🔹 آئین افتتاحیه مدرسه بین المللی قرآن و فرهنگ
🔹 سخنران:
دکتر احمد پاکتچی
🔹 تاریخ: چهارشنبه ٢٠ مرداد ١۴٠٠
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹کارگاه جریانها و مکاتب معاصر در اندیشه تاریخی و تاریخ نگاری
🔹 محورهای دوره:
- مروری بر پیشینه نظریه ها
- گشايش فلسفی در تاريخنگاری: جريان روشنگری و تاريخ، ديالکتيک هگل، تکامل داروين، ماترياليسم تاريخی مارکس، ايدئاليسم کالينگوود، الگوی تمدنی توین بی.
- گشايش روشی در تاريخنگاری: دستاورد کارلايل، روش مورخان فرانسوی، تاريخپژوهی رانکه، باستانشناسی و تاريخ، ميراث ناملموس و تاريخپژوهی (ژوبنويل).
-تاريخنگاری و ابعاد حيات انسانی: تاريخ سياسی، تاريخ نظامی، تاريخ اقتصادی، تاريخ فرهنگی، تاريخ ادبيات و هنر، تاريخ اديان، تاريخ علم، تاريخ اجتماعی، مکتب آنال.
- تاريخنگاری و مرزبندی جوامع: رويکرد ملی (تاريخ خود و ديگری، consensus history امريکا، memory studies)، تاريخ جهانی، تاريخ تمدن (نيز تاريخ انسانيت)، نظريه جغرافيا و مرز ترنر، تاريخ تطبيقی.
🔹مدت دوره: شش هفته دو جلسه ای (از ششم شهریور - روزهای شنبه؛ ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰) در مجموع دوازده جلسه بصورت آنلاین.
🌀 جهت شرکت و ثبتنام در این دوره با شماره ۰۹۳۶۰۷۰۷۶۵۷ تماس حاصل نمائید.
🆔 @OstadPakatchi
#معرفی_مقاله
🌀 مقاله: تحلیلی بر داده های آثار شیخ مفید (ره) دربارۀ «خوارج»
#بریده_ای_از_مقاله
🔹به هنگام سخن از خوارج، آنچه نخست بر ذهن پیشی می جوید، آن گروه از یاران حضرت علی علیه السّلام است که در جریان تحکیم حکمین در صفین، از آن حضرت روی برتافتند و به زودی در جریان نهروان در برابر او صف آراستند. اینان که آن حضرت را در تحکیم، بر خطا می پنداشتند و شعار«لا حکم الا الله» سر می دادند، در طبقه بندی فرق اسلامی به «محکّمۀ نخستین» شناخته می شوند. این در حالی است که در منابع گوناگون، از آنان با نام هایی چون «خوارج»، «حَروریه»، «شُرات» و دیگر نام ها یاد می گردد. این جریان تاریخی، در واقع سرآغاز شکل گیری یک رشته از فرق اسلامی بود که نام عمومی«خوارج» و گاه نام دقیق تر «محکّمه» بر آن نهاده می شد. آنچه این فرقه ها را با یکدیگر پیوند می داد، اتفاق آنان بر تکفیر عثمان، باغیان جمل و صفین و عاملان تحکیم از یک سو، و اجماع آنان بر قیام به سیف و خروج بر ضدّ سلطان جور بود.
🌀 منبع: مجموعه مقالات کنگره شیخ مفید شماره 2 (52 صفحه - از 108 تا 159 )
🆔 @ostadpakatchi
تحلیلی بر داده های شیخ مفید خوارج.pdf
1.15M
#فایل_PDF_مقاله
🌀 عنوان مقاله: تحلیلی بر دادههای آثار شیخ مفید دربارهی «خوارج»
🔹نویسنده: دکتر احمد پاکتچی
🆔 @ostadpakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:
🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🌀 لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
🆔 @OstadPakatchi
پیدایش و رشد خوارج.pdf
727.9K
#در_محضر_استاد
#گفتگو_با_استاد
🌀 عنوان: پیدایش و رشد «خوارج»
🔹گفتگوی دکتر علی بهرامیان با دکتر احمد پاکتچی
🆔 @ostadpakatchi
#خبر_گزاری
🗒 ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
🔹 بیست و هشتمین جایزه ادبی و تاریخی «بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی» با حضور دکتر پاکتچی به پیر لوکوک، ایرانشناس بلژیکی، اهدا شد.
🔹 دکتر پاکتچی خدمات گسترده و دیرپای پروفسور لوکوک را ارج نهاد و با خواندن متن تقدیرنامه بنیاد افشار به جزئیاتی از خدمات پروفسور لوکوک اشاره کرد.
🔹 پاکتچی از جمله دلایل انتخاب لوکوک را مطالعه مستمر، تحقیق جدی و انتشار آثار فاخر در دورهای بیش از ۵۰ سال در زمینههای گوناگون ایرانشناسی، به ویژه فقهاللغه و فرهنگ ایرانی و ترجمه آثار مهمی همچون اوستا و شاهنامه خواند.
🌀 برای مطالعه مطالب در سایت اصلی وارد لینک زیر شوید:
🌐 https://www.isna.ir/news/1400063022681
🆔 @ostadpakatchi
#Article_introduction
🌀 Title: Rethinking the word faraḍa: An Inquiry to the Earliest Commentaries and Its contextual relevance
#Abstract
🔹In some exegetic comments narrated from early scholars do not relevance neither to the Quranic context, nor to lexicographical and linguistic evidences. As a case, such irrelevance can be observed for the verb faraḍa in the verse 24:1, as well as the verse 28:85. Regarding methodology, this research used both traditional lexicographical and linguistic etymological inquiries. The result of the research is the fact that both the verses are speaking of the philosophy of the Quranic surahs being revealed gradually in separate parts appropriate to social occasions and the challenges in prophetic era.
🌀 Source: Interdisciplinary Quranic Studies, 2021.101441
🆔 @ostadpakatchi
Rethinking the word faraḍa An Inquiry to the Earliest Commentaries and Its contextual relevance.pdf
922.1K
#فایل_PDF_مقاله
🌀 Title: Rethinking the word faraḍa: An Inquiry to the Earliest Commentaries and Its contextual relevance
🔹 عنوان فارسی: بازاندیشی در واژه «فَرَضَ»: پژوهشی در تفاسیر نخستین و ارتباط بافتی آنها
🔹Author: Ahmad Pakatchi
🆔 @ostadpakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:
🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴ - از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🌀 لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
🆔 @OstadPakatchi
سلوک یک پژوهشگر (گذری بر شیوه و سبک زندگی یک پژوهشگر).mp3
16.51M
#سخنرانی
#فایل_صوتی
🔹 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:
🔹نشست نهم با حضور: دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
🔹 موضوع: سلوک یک پژوهشگر «گذری بر شیوه و سبک زندگی یک پژوهشگر»
🔹 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۷/۴
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹 سلسله نشست های اصطلاح شناسی با عنوان اصطلاح شناسی روح و طبیعت
🔹نشست دوم با حضور:
* دکتر احمد پاکتچی
(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
* سیدمحمدرضا حسینی بهشتی
(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
🔹 زمان: ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۰ - ساعت ۱۰ الی ۱۳
🌀 لینک ورود به نشست:
https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat
🆔 @OstadPakatchi
#اطلاع_رسانی
🔹 مراسم بدرقه، تشییع و وداع
🔹 با حضور و سخنرانی: دکتر احمد پاکتچی
🔹 امروز ساعت ٨ صبح در سرای مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
🆔 @OstadPakatchi
#خبر_گزاری
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
┈••✾•🦋 ﷽ 🦋•✾••┈
🌀 سخنرانی دکتر پاکتچی در مراسم وداع با پیکر مرحوم دکتر آذرنوش (بخش/1)
🗓 ۱۹ مهر ۱۴۰۰
🔹 32 سال در خدمت استاد دکتر آذرنوش بودم و آموختم و برای بنده بسیار دور از تصور بود که امروز بتوانم در چنین مجلسی صحبت کنم. عرض تسلیت دارم خدمت خانواده محترم آذرنوش، عرض تسلیت دارم خدمت خانواده بزرگ دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و عرض تسلیت دارم خدمت جامعه فرهیختگان ایرانی که چنین عزیز بزرگواری را از دست دادند. در همین مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی سالهایی را یادم میآید زمانی که اتاق من در چهارمتری محل استقرار استاد بود، هر دانشجویی که میآمد ما هم مانند امیرکبیر از پشت در بسیار چیزها میآموختیم.
🔹 در این مجلس و مجالس دیگر بارها گفته شده که با شخصیت های ماندگاری در عالم علم مواجه هستیم که چراغ همیشه فروزان هستند و بعد از درگذشت همچنان برکات وجودی آنان ادامه دارد. همواره در ذهن خود مرور میکردم این موضوع با چه مکانیزمی اتفاق میافتد و چگونه بعد از درگذشت میتواند همچنان منشأ برکات و فیض برای جامعه مخاطب باشد؟!
🔹 در چنین مجلسی جا دارد مرور اجمالی بر این مکانیزم داشته باشیم. فلسفه وجودی این مراسمها فقط تسلیت گفتن و عرض تأسف از درگذشت عزیز نیست و در واقع یک نوع میثاق و تعهد است که ما این مسیر را ادامه میدهیم. پرداختن به این موضوع نوعی میثاق و تعهد به این است که ما راه این عزیز را ادامه خواهیم داد. به خصوص در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در کار بزرگ و سترگی که قطعا دکتر آذرنوش یکی از اصلی ترین بنیانگذاران این جریان علمی بودند و ما انتظار داریم این جریان علمی تا قرن ها ادامه داشته باشد. آنان که درباره علت و معلول صحبت می کنند می گویند گاهی ما از علت به معلول پی می بریم و گاهی از معلول به علت، بنده می خواهم اشاره ای کوتاه داشته باشم از یک معلولی به سمت علت، صحبت از بیش از 200 مقاله دائرةالمعارفی و دهها کتاب و مقاله دیگر از آثار استاد دکتر آذرنوش شد که اینها خوانده می شود و دانشجویان بسیاری ایشان پرورش دادند، که اینک مشغول تحقیق و تدریس هستندو آن مسیر را ادامه می دهند.
🔹 دکتر آذرنوش دانشجویان زیادی پروش داد که مسیرش را ادامه میدهند، اما قدر مسلم برای اینکه مسیر دانشمندی را ادامه دهیم آنهم دانشمندی جریانساز و تحولساز مانند شادروان استاد آذرنوش، قبل از هرچیزی باید بدانیم او کیست و چه کاری انجام داد. اگر بخواهیم آن کار را ادامه دهیم، چه کاری باید کنیم؟ اگر ندانیم یک دانشمند دقیقا چه کاری انجام داده من نمی دانم ادامه دادن راه او دقیقا چه معنایی می تواند داشته باشد.
🔹 بر اساس آنچه که در طول سالها شاگردی و همزیستی از ایشان خوانده ایم و آنچه که به صورت حضوری از محضر ایشان آموخته ایم به نظر من استاد دکتر آذرنوش از نظر شخصیت علمی ویژگی هایی داشتند که ایشان را به یک فرد کاملا منحصر به فرد و تحول ساز در حوزۀ آکادمیک در محافل علمی تبدیل می کرد. ایشان یکی از شخصیت هایی است که تفکر بینافرهنگی را در جامعه علمی ما جا انداخت. اینکه چگونه می شود از تعامل های فرهنگی بین ایران و عرب صحبت کرد، چگونه می شود از تعامل فرهنگی بین ایران و غرب صحبت کرد، چگونه می شود از تعامل فرهنگی بین عرب و غرب صحبت کرد و بسیاری از تعاملات بین فرهنگی دیگر که قطعا ایشان یکی از طلایه داران این نوع نگاه در فضای دانشگاهی ما بودند.
🔹 از جمله مواردی که در آثار دکتر آذرنوش کاملا می درخشید و به وضوح آشکار است، اینست که ایشان تنها یک متخصص برجستۀ ادبیات عرب نبودند بلکه به نظر من تجلی کامل از یک شخصیت میان رشته ای را می توانیم در شخصیت دکتر آذرنوش ببینیم. و این مربوط به سالهایی است که رویکرد میان رشته ای به عنوان یک رویکرد پیشرو در کل جهان مطرح شده بود. بنابراین می توانیم به عنوان یک ایرانی به خود ببالیم که هنگام مطرح شدن رویکردهای میان رشته ای در کشورهای پیشرفتۀ دنیا ما هم آنقدر پیشرفته بودیم و هستیم که استادی مانند دکتر آذرنوش داشته باشیم که محافل علمی ما را با نگاه میان رشته ای آشنا کند.
🔹 دکتر آذرنوش علاوه بر استاد برجسته ادبیات عرب، زبانشناسی برجسته هم بود و مطالعات زبانشناسی تطبیقی از زبان سامی و نسبت زبان سامی و زبانهای باستانی ایران داشت. او مطالعاتی را هم در حوزه مردمشناس داشت و دنبال میکرد. کاملا جنبههای مهم از شخصیتی میانرشتهای داشت و جنبه دیگر از شخصیت او که کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که پیوندی با مطالعات ادبی و انسانشناسی داشت. در مقالاتی که در دایرهالمعارف نوشته به تعامل فرهنگ ایران و فرهنگ عربی پرداخته که مملو از اطلاعات است که به این حوزه از دانش مربوط میشود.
🌀 برای مطالعه مطالب در سایت اصلی وارد لینک زیر شوید:
🌐 https://www.isna.ir/news/1400071912608
🆔 @ostadpakatchi