eitaa logo
طومار نقد
525 دنبال‌کننده
294 عکس
14 ویدیو
66 فایل
یادداشت ها و گفتارهایی از حجت الاسلام علی راد ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران )
مشاهده در ایتا
دانلود
طومار (۵) منتشر شد 👇
لینک دانلود https://jap.isca.ac.ir/article_76133.html •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی ترجمه فارسی کتاب کلام و جامعه دکتر فان اس از زبان دکتر سید محمد رضا بهشتی شیوه استناد آقای فان اس در این اثر بی نظیر است •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاهن حسنی؛ ریشه تاریخی سامریان، تفاوت و تمایزها با یهودیان!! یهودیت دین نیست!! سامریان کهن ترین دین و مذهب، مناسک و عادات دینی، تاریخ و فرهنگ را داراند و میان تورات سامری با تورات یهودی تفاوت های جدی وجود دارد.!! •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
اسلام شناسی پاتریشا کرون و مایکل کوک در بوته نقد اثر پذیری اسلام از آیین سامری و هاجری اشاره پاتریشا کرون و مایکل کوک در کتاب Hagarism : The Making of the Islamic World با ارائه نظریۀ «هاجریسم»، دیدگاه جدیدی را دربارۀ اسلام معرفی کردند که مبتنی بر شکاکیت افراطی به منابع اسلامی و استفادۀ گسترده از منابع غیراسلامی است و مدعیات جدیدی را در آن مطرح کردند که یکی از آن‌ها تأثیرگذاری سامریّت بر پیدایش و توسعۀ اسلام بوده است. آن‌ها بعضی شباهت‌های ظاهری میان مفاهیم اسلامی و اصطلاحات مورد استفاده در فرقۀ یهودی سامریّت را دلیل تأثیرپذیری اسلام از این فرقه دانسته‌اند و مدعی شده‌اند بعضی از ریشه‌های اسلام را در سامریّت باید جست. انتخاب واژۀ «اسلام» به عنوان نامی برای دین جدید، ارتباط مقدس بین حرم و کوه، ماجرای تغییر قبله و شباهت ساختاری بین «امامت» در تشیع و «کهانت» در سامریّت، از مهم‌ترین نکات مورد استناد در این فرضیه هستند. هم چنین مدعی شده‌اند که اسلام، خاستگاه هاجری داشته است. این فرضیه می‌گوید که خاستگاه اصلی اسلام نه در شهرهای مکه و مدینه، بلکه در منطقه‌ای در شمال ‌غربی شبه‌جزیرۀ عربستان بوده که از نظر تاریخی، به‌خصوص در منابع یهودی، محل سکونت هاجریان محسوب می‌شده است. استناد آنها در این فرضیه نیز بر یکسان بودن مهگرایه (هاجریان) و مسلمانان، تطبیق بعضی نام‌های ذکرشده در کتاب مقدس بر اماکن اسلامی و قبلۀ اول بودن پتراست. این مقاله نشان می‌دهد که دلایل ارائه‌شده برای این مدعا، هم از جنبۀ فهم متون تاریخی و هم از نظر علت‌یابی انحراف محراب مساجد اولیه از قبله، دارای استحکام نیستند. نقد این دو انگاره را بنگرید : https://B2n.ir/f83339 + https://B2n.ir/d67948 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
میراث مغفول اردو زبان هندوستان در نقد بخاری ✍️ علی راد مبارکفوری نویسنده کتاب سیرة الامام البخاری می گوید چون این کتاب را به زبان اردو تالیف کرده است و غالباً اردو زبان ها با دیدگاه عالمان هم زبان خود موافق هستند دوست دارد که دیدگاه ایشان را درباره شخصیت بخاری و کتاب الصحیح او گزارش کند تا با اطمینان خاطر بیش تر پذیرای سخنان او باشند. او در ادامه دیدگاه دانشوران اردو زبان چون عینی حنفی مولف عمدة القاری , ابن عابدین شامی مولف کتاب رد المحتار شرح الدر المختار , محدّث دهلوی حنفی , بحر العلوم الکنوی , ... را گزارش می کند . تعابیر ایشان آکنده از غلو و اغراق درباره بخاری و کتاب الصحیح او هست که بخاری را تا حد معجزه در تاریخ بشر بالا برده اند ( مبارکفوری , عبد السلام , کتاب سیرة الامام البخاری , ج 1 , ص 229 - 231 ) . پرسش این است که چرا عالمان اردو زبان اینگونه به بخاری می نگرند و او را بی بدیل و بی نظیر در میان محدثان معرفی می کنند ؟ ریشه های این غلو و اغراق درباره بخاری در میراث اردو زبان هندوستان را باید در نقدهای کوبنده جریان اهل قرآن و منتقدان دقیق النظر بخاری در هندوستان از جریان های مختلف فکری نواندیش اسلام گرای آن جستجو کرد که عالمان اردو زبان را این چنین به اغراق درباره بخاری واداشت و مبارکفوری نیز متاثر از استادان خود در دام این اغراق گرفتار آمد ؛ این گروه ها به نقد وطرد بخاری اهتمام دارند و در تعمیق شکاف میان فرقه های اسلامی هندوستان اثر گذار هستند . برای نمونه مولوی عمر کریم حنفی بتونی کتاب « الجرح علی البخاری » را تالیف نمود و در آن بخاری و کتابش الجامع الصحیح را به سخره گرفت. شیخ ابوالقاسم سیف بنارسی ( م۱۳۶۹ ھ) کتاب « الکوثر الجاری فی جواب الجرح علی البخاری» مشهور به « حل مشکلات البخاری» را در چهار جلد به زبان اردو در پاسخ به این کتاب تالیف کرد. بایسته است میراث اردو زبان در مسئله نقد و دفاع از بخاری به مثابه یک شاخه و جریان فکری مستقل به عربی - فارسی ترجمه , بازخوانی , تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد , پایان نامه , مقالات و کتاب های متعددی از سوی حوزویان و دانشگاهیان در این عرصه نگاشته شود . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
درنگی در حدیث « قوله مرآة المومن » منسوب به امام حسین (ع) ✍️علی راد متن حدیث : و قال علیه السلام : إن المؤمن اتخذ الله عصمته, و قوله مرآته، فمرة ينظر في نعت المؤمنين وتارة ينظر في وصف المتجبرين، فهو منه في لطائف, ومن نفسه في تعارف, ومن فطنته في يقين, ومن قدسه على تمكين ( تحف العقول ص 248, بحار الأنوار ج 75 ص 119 ) . معنا و آموزه : از اوصاف مومنان راستین رشد یافته چنین است که خدای را تکیه گاه خود از گزندها و لغزش ها قرار دهند و گفتارش در قرآن را آینه فرا روی خود نهند که در آیات اوصاف خداوند از مومنان راست کیش را بنگرند و در اوصاف گردنکشان از فراعنه و نمرودیان درنگ کند و در این آیات و آینه گفتار خداوند بسی نکته ها ی ناب و گوهرهای درخشان دریابد و در بازتاب آن آینه خود را بشناسد و از فراست آن به یقین رسد و بر پیراستگی و رهایی از هر پلیدی توانا گردد . روایت بر نقش قرآن در تزکیه نفس مومن تاکید دارد و ظاهر آن بر کفایت قرآن محوری در فرایند سلوک معنوی دلالت دارد . البته تردیدی در نقش قرآن در اعتلای معنوی مومنان نیست و این مهم هماره مورد تاکید در سنّت نبوی و عترت ایشان بوده است اما سخن در کفایت قرآن و چگونگی تبیین و درک خود بایسته آن است که ظاهر متن روایت بر آن دلالت دارد . ارزیابی : فارغ از ارسال در سند و آسیب اعتبار کتاب تحف العقول به عنوان کهن ترین مصدر این حدیث و تفرد آن در انتساب این متن به امام , در متن روایت انگاره ها , مفاهیم و مصطلحاتی چون لطائف , تعارف , قدسه , .. به کار رفته است که در قرن نخست کاربرد آنها دشوار یاب است و بسیار به متون عرفانی قرن چهارم شباهت دارد ؛ سبک و اسلوب بیانی روایت نیز به متون عرفانی مسجع متاخر از قرن اول هجری نزدیک تر است . هر چند ممکن است گفته شود ظاهر متن روایت در مقام انحصار رشد معنوی به قرآن نیست اما اشارتی به نقش دیگر مولفه های موثر در تعالی و اعتلای جایگاه مومن و زدودن موانع مسیر معنویت چون ولایت مداری ندارد و به تعبیری قرآن بسنده است و به آموزه ولایت محوری در اندیشه شیعی و نقش مهم آن در تعالی معنوی مومنان اشارتی ندارد . و الله العالم . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
أساليب الإمام السجاد عليه السلام لإحياء كربلاء وكان عليه السلام يحث المؤمنين على البكاء ويقول : أيما مؤمن دمعت عيناه لقتل الحسين عليه السلام حتى تسيل على خده ، بوأه الله تعالى بها في الجنة غرفا يسكنها أحقابا . وأيما مؤمن دمعت عيناه حتى تسيل على خديه مما مسنا من الأذى من عدونا في الدنيا ، بوأه الله منزل صدق . وكان البكاء واحدا من الأساليب التي جعلها وسيلة لإحياء ذكرى كربلاء ، وقد استعمل أساليب أخرى . منها : زيارة الحسين عليه السلام : قال أبو حمزة الثمالي : سألت علي بن الحسين ، عن زيارة الحسين عليه السلام ؟ فقال : زره كل يوم ، فإن لم تقدر فكل جمعة ، فإن لم تقدر فكل شهر ، فمن لم يزره فقد استخف بحق رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم . ومنها : الاحتفاظ بتراب قبر الحسين عليه السلام : فكانت له خريطة ديباج صفراء ، فيها تربة قبر أبي عبد الله عليه السلام ، فإذا حضرت الصلاة سجد عليها . ومنها : خاتم الحسين عليه السلام : فقد كان الإمام زين العابدين عليه السلام يتختم بخاتم أبيه الحسين عليه السلام . كما كان ينقش على خاتمه : ( خزي وشقي قاتل الحسين بن علي عليه السلام ) . ومن المؤكد أن الإمام عليه السلام لم يتبع هذه الأساليب لمجرد الانعطاف مع العواطف والسير وراءها ، ولا لضعف في نفسه ، أو لاستيلاء هول الفجيعة على روحه ، ولم يتخذ مواقفه من بني أمية نتيجة للحقد أو الانتقام الشخصي ، ممن له يد في مذبحة كربلاء . وإنما كان عليه السلام يلتزم بتلك الخطط ويتبع تلك الأساليب لإحياء الفكرة التي من أجلها قتل الحسين عليه السلام واستشهد هو وأصحابه على أرض كربلاء فضرجوا تربتها بدمائهم الزكية . جهاد الإمام السجاد ( ع ), السيد محمد رضا الجلالي, ص 184 - 185 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
♨️ کرسی ترویجی ♨️ «تحلیل انتقادی کاربست قاعده تنظیر معنایي در تفسیر آیات سجده بر آدم» 🎙ارائه کننده: استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد (دانشیار دانشگاه تهران) ✍ ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن نقی‌زاده 🖋مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جلائیان اکبرنیا ⏱زمان: شنبه۱۳مرداد ساعت 14.45 دقیقه 🏢 مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو سالن اجتماعات طبرسی. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🔅 روز هشتم، شنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ علمی 🎙سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی «دامت برکاته» ⏰ ساعت ۷ 📖 دروس مدرسه قرآن و حدیث 📝 ریشه شناسی واژگان قرآنی 🎙 استاد احمد پاکتچی ⏰ ساعت ۸:۳۰ و ۱۰ 🕌مدرس ادیب نیشابوری (ره) •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 📝بررسی حجیت ظواهرقرآن 🎙 حجت الاسلام علی راد «زیدعزه» ⏰ ساعت ۱۶ 🕌مدرس علامه طبرسی (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🔅 روز هشتم، شنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸 کرسی علمی_ترویجی تحلیل انتقادی کاربست قاعده تنظیر معنایی در تفسیر آیات سجده بر حضرت آدم علیه‌السلام 👤ارائه‌دهنده: حجت‌الإسلام علی راد «زید عزه» دانشیار دانشگاه تهران 👥 ناقدین: حجج‌اسلام محمدعلی مهدوی‌راد و حسن نقی‌زاده «زید عزهما» 👤 مدیر کرسی: حجت‌الاسلام علی جلائیان اکبرنیا «زیدعزه» ⏰ ساعت ۱۴:۴۵ 🕌 مدرس علامه طبرسی (ره) (سالن اجتماعات ساختمان شماره دو دانشگاه علوم اسلامی رضوی) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
سلام علیکم دوستانی که توفیق حضور ندارند می توانند از فضای کلاس مجازی از طریق سامانه lms و لینک ذیل وارد مدرسه قرآن و حدیث شوند. https://de.lms2.hozehkh.com/course-player/content/27751 ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
46.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ کرسی ترویجی ♨️ «تحلیل انتقادی کاربست قاعده تنظیر معنایي در تفسیر آیات سجده بر آدم» 🎙ارائه کننده: استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی راد (دانشیار دانشگاه تهران) ✍ ناقدین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی مهدوی راد حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن نقی‌زاده 🖋مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر جلائیان اکبرنیا ⏱زمان: شنبه۱۳مرداد ساعت 14.45 دقیقه 🏢 مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساختمان شماره دو سالن اجتماعات طبرسی. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
🔅 روز دهم، دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ 🔸جلسه پرسش و پاسخ علمی 🎙سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سبحانی «دامت برکاته» ⏰ ساعت ۷ 📖 دروس مدرسه قرآن و حدیث 📝 بررسی حجیت ظواهر قرآن 🎙 حجت‌الاسلام علی راد «زید عزه» ⏰ ساعت ۸:۳۰ و ۱۰ و ۱۶ 🕌مدرس علامه طبرسی (ره) ✍🏻 مدرسه تابستانی دارالعلم •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
دیدار اساتید مدرسه «دارالعلم» با تولیت آستان قدس رضوی، پانزده مرداد، حرم رضوی، تالار آیینه. جمعی از اساتید مدرسه تابستانه «دارالعلم» حوزه علمیه خراسان ظهر دوشنبه ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور در تالار ولایت حرم حضرت امام رضا (علیه‌السلام)، با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی دیدار و گفتگو کردند. https://mehrnews.com/x35BTp •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
عدم النص و اجتهاد صحابه ؛ گونه ها , اعتبار و چالشها ✍️علی راد از جمله اصول اجتهاد مورد تاکید اهل حدیث عامّه در پاسخ گویی به مسائل مستحدثه , حجیت روش استنباط صحابه است . بر پایه این اصل صحابه به لزوم مراجعه و بازیابی مستند احتمالی حُکم از قرآن و سنّت رسول خدا (ص) تاکید داشتند و در فرض فقدان آیه و سنّت نبوی در بیان حُکم , مجاز بودند به رأی خود استناد بجویند (دارمی , السنن , ج 1 , ص 58) و این چنین رهیافت اجتهاد صحابی در فقدان نص - سنّت در فقه صحابه فقیه و مفتی پدید آمد. باورمندی صحابه فقیه به فقدان سنّـت نبوی در حُکم مسئله نوپدید به حصر عقلی از دو حالت بیرون نیست: یک) عدم صدور سنّت از رسول خدا (ص) در موضوع مسئله ( عدم النص واقعی) ؛ دو) وجود قول , فعل و تقریر رسول خدا ( ص ) در موضوع مسئله و عدم آگاهی صحابی مفتی از آن (عدم النص غیر واقعی). در فرض دوّم در واقع امر در مسئله مورد نظر سنّتی از رسول خدا (ص) صادر شده است ولی صحابی مفتی به دلایل مختلف از سنّت رسول خدا آگاهی ندارد و چنین می پندارد که مسئله از موارد عدم النص فی السنّة و محل جریان اصل استناد به رأی در بیان حُکم مسئله است لذا به رأی اجتهادی خود به مثابه منبع و دلیل در فتوا استناد می جوید هر چند که برای مخاطب خاستگاه و دلیل اعتبار رأی خود را بیان نمی کند . روشن است که اجتهاد صحابی در این فرض الزاماً مطابق با سنّت نیست و چه بسا صحابی در اجتهاد خود به خطا رفته باشد که در صورت کشف خلاف قابل استناد به شریعت نخواهد بود ؛ این اصل در اجتهاد صحابه به روایت نسائی مورد تاکید عبدالله بن مسعود ( 32 ق ) از صحابه نامدار بود زیرا او در مسئله جواز و صحت نکاح بدون تعیین مهریه تاکید نمود که اگر فتوای وی بر خلاف سنّت رسول خدا ( ص ) باشد اجتهاد او به خطا رفته و فتوای او اعتباری ندارد : « قال سأقول فيها بجهد رأيي فإن كان صوابا فمن الله وحده لا شريك له وإن كان خطأ فمني ومن الشيطان والله ورسوله منه برآء » (سنن النسائی , ج 2 , ص 122 – 123 ) . بنابراین اوّلاً این واقعیت قطعی است که صحابی ترازی چون ابن مسعود و همگنان وی از سنن رسول خدا آگاهی کامل نداشتند , ثانیاً استناد به رأی یک صحابی در مسائل فقهی اعتبار ندارد چه بسا در همان مسئله سنّت نبوی وجود داشته باشد, ثالثاً اندیشه تخطئه در فقه صحابه رایج و شایع بود و صحابه تصریح داشتند که احتمال خطا در آرای اجتهادی ایشان وجود دارد لذا صحابی بودن ملازمه ای با آگاهی از سنّت نبوی ندارد و انگاره تصویب مقبول صحابی چون ابن مسعود نبود , رابعاً احاطه و اشراف تام به سنن نبوی شرط رهایی از تخطئه در اجتهاد است که برای فرد فرد صحابه قابل تحصیل نبود زیرا شرایط تاریخی صحابه چنین نبود که بتوانند همه سنن نبوی را از رسول خدا استماع نموده باشند , خامساً اصل حکمت در تشریع و انسداد باب جهل به شریعت اقتضا می¬کند که در میان صحابه , مرجع تام و کامل به سنّت وجود داشته باشد در غیر این صورت شک و جهل به تمام ابعاد شریعت تسرّی پیدا می کند, سادساً این مرجع نمی تواند فرد فرد صحابه یا صحابه به انضمام همدیگر باشد زیرا هیچ کدام از ایشان ادعا نداشتند که به تمام سنن نبوی دسترسی یا آگاهی دارند لذا برایند آگاهی مجموع صحابه تابع آگاهی یکایک ایشان بوده لذا به همان سان از خطا و نقصان برخوردار است. حال پرسش این است که این مرجع کامل و تمام عیار سنّـت نبوی چیست؟ این مرجع چه نسبتی با تاکید رسول خدا به عترت در حدیث ثقلین دارد که به سنّت کامل و تمام رسول خدا دسترسی داشتند و از تخطئه در بیان احکام رها بودند و بدین سان عترت با صحابه تمایز جوهری داشتند. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad