eitaa logo
طومار نقد
635 دنبال‌کننده
462 عکس
27 ویدیو
86 فایل
مطالعات تفسیر و حدیث امامیه
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه ظهور و نقد احادیث کشتار در قیام امام مهدی(عج) (01) علی راد تبیین های سست و شبهه افکنی های مغرضانه علیه اصل امامت و به دنبال آن قیام امام مهدوی (عج) در ذهن مخاطبان نا آگاه چهره ای دهشتناک از آن ترسیم و باورهای نا استواری را درباره اهداف و عملکرد امام نزد آنان شیوع داده است. از جمله آنها میتوان به افراط در توصیف شدت و رحمت از نوع عملکرد امام مهدی(عج) با مخالفان در متون شیعی اشاره کرد؛ در بخشی از این متون قیام مهدوی از نگاه برخی از نحله ها چنان مسالمت آمیز توصیف شده است که خونی در آن ریخته نخواهد شد و در برخی دیگر شدت تعامل امام مهدی (عج) چنان تصویر شده که در مظهر رحمت بودن وی و نسبت ایشان با خاندان وحی تردید خواهد شد یا هماره وی را همراه با شمشیر توصیف کرده اند با تکیه بر متون روایی نوع اخیر وقوع کشتارهای انسانی یکی از ویژگیهای قیام مهدی (عج) پیش بینی و تصویری خشونت گرا از ظهور ایشان ادعا شده است که با الزام سیاسی و راهبرد نظامی سعی در سلطه یافتن بر مخالفان خود دارد ضروری است پیش از ورود هر گونه ارزیابی سندی و محتوایی این روایات, مبانی نظریه ظهور و قیام امام مهدی (عج) مورد توجه پژوهشگر حدیث باشد. ♨️الف) حکمت تاخیر در قیام مهدوی در ارتباط با فرایند پدیداری قیام مهدوی بایستی به دو عنصر مهم و موثر در آن توجه داشت که بدون لحاظ هر یک هر گونه تحلیلی از آن ناتمام خواهد بود: یک گستره وسیع انسانی و جغرافیایی: دامنه قیام مهدوی تمامی مرزهای جغرافیایی کره زمین و همگی اقوام و ملل انسانی را شامل خواهد شد. این گستردگی در قلمروی انسانی و جغرافیای در چگونگی پیشبرد قیام تاثیر جدی دارد و ضروری می سازد تا با پیش بینی های لازم و تمهید همه جانبه لوازم قیام به گونه ای انجام پذیرد که منجر به سلب اختیار از افراد انسانی نشده و پذیرش آن اجباری نبوده و از روی آگاهی و اختیار باشد. ♨️دو) وجود زمینه فرهنگی و سیاسی ؛ تحقق اهداف قیام مهدوی در قلمرو انسانی و جغرافیایی آن منوط به آگاهی پیشین مردمان از راهبردهای فرهنگی و سیاسی آن است و این جز با آمادگی فکری و وجود زمینه های معرفتی در مخاطبان نسبت به این قیام میسور نخواهد بود و بر فرض وقوع قیام در تحقق اهداف با دشواریها و چالشهای زیاد از جمله اجبار و کشتار فراوان روبرو خواهد شد؛ زیرا بدون زمینه فرهنگی و سیاسی خیلی از مذاهب و مکاتب به خاطر حفظ موقعیت خود با آن مخالفت خواهند کرد برای رد فرضیه اخیر افزون بر تعارض آن با فطرت و عقل می توان به سیره امامان (ع) استناد جست که در صورت درستی فرضیه مذکور امامان پیشین نیز می توانستند بدون توجه به زمینه های فرهنگی و سیاسی جامعه اسلامی با بهره گیری از اعجاز یا کشتار فراوان مخالفان حکومت اهل بیت را تحقق بخشند. به این نکته امام علی (ع) در خطاب به اهل کوفه به عنوان یکی از اصول راهبردی ائمه اشاره دارد که هیچ وقت امام معصوم برای اصلاح دیگران مرتکب فساد نمی شود و تصریح میکنند با علم به اینکه راه اصلاح شما کوفیان، تنها شمشیر است لکن چون مستلزم فساد در شخص امام است بدان اقدام نمی کنند: إني لعالم بما يُصلحكم ويصلح أودكم ولكني لا أرى إصلاحكم بإفساد نفسی به خدا سوگند که دانایم به چیزی که شما را رام گرداند و کجی تان را راست کند؛ ولیکن نمی خواهم با رام کردن شما خود را تباه سازم...... امام با این بیان راهبرد امامت را در اصلاح دینی کاملاً متمایز از کشتار و استبداد معرفی کرده است. از اینرو می توان اصلی ترین حکمت تاخیر در قیام مهدوی را فراهم نشدن زمینه فرهنگی در سطح جهانی برای تحقق آن دانست به سخن دیگر مهمترین عامل موثر انسانی در رخداد این قیام آمادگی فکری و وحدت نگرش درباره مدیریت جهان از سوی انسان کامل است و تا زمانی که این محقق نگردد قیام به تاخیر خواهد افتاد و یا رخ نخواهد داد. قرآن در آیه له معقبات مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللهِ إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغيروا ما بأنفُسِهِمْ وَ إِذا أراد الله بِقَوْمٍ سُوءاً فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَ مَا لَهُمْ مِنْ دونه من وال به اصل اراده تغییر پذیری از سوی انسان به عنوان یکی از سنت های الاهی در تحولات فردی و اجتماعی اشاره دارد و طبعاً قیام مهدوی نیز از مصادیق نام این تغییر بوده و در چارچوب سنن الاهی رخ خواهد داد. در صورتی که جامعه بشری آماده پذیرفتن حکومت مهدوی شد طبعا کشتار به حداقل می رسد و تنها اختصاص به سران استکبار و معاندان حق پیدا می کند. ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
هدایت شده از طومار نقد
مهدویت پژوهی در سده معاصر ؛ زمینه ها و پیامدها ( بخش اوّل) درنگی در موسوعة في أحاديث الإمام المهدي : الضعيفة والموضوعة , تالیف بستوی ✍️ علی راد اشاره امتداد اجتماعی – سیاسی مهدویت در عمل, وجه تمایز قرائت شیعی از مهدویت در اندیشه دیگر مذاهب اسلامی است . افزون بر ریشه های اعتقادی -کلامی آموزه مهدویت, اثر گذاری اجمالی نظریه های آینده جهان و آموزه نجات , ظهور انقلاب اسلامی مبتنی بر پارادایم سیاسی ولایت فقیه در تشدید مطالعات و پژوهشهای معطوف به مهدویت در سده اخیر نقش مهمی ایفا نمود و دیگر مذاهب جهان اسلام را ناگزیر به موضع گیری درباره اصالت و اعتبار آموزه مهدویت نمود . هر چند مهدویت پژوهی ریشه تاریخی کهن در تاریخ و اندیشه شیعی دارد , محدّثان و متکلمان شیعه بیش از دیگر دانشیان به آن اهتمام ورزیدند لکن ظهور انقلاب اسلامی در کسوت یک پارادایم جدید در حکمرانی مبتنی بر آموزه مهدویت شیعی و اسلام سیاسی , نظریه های حکمرانی سایر مذاهب اسلامی و نگرش سلبی آنان به ظرفیت های سیاسی و اجتماعی اسلام در عرصه حکمرانی و سیاست را به چالش کشاند. نظریه ولایت فقیه با قرائتی ویژه از آموزه مهدویت , فارغ از اعتقادی قلبی و ایمانی به مهدویت در مقام عمل و اجرا نیز به مهدویت امتداد سیاسی و اجتماعی بخشید , اسلام شیعی را به مثابه یک فرانظریه در عرصه سیاست و اجتماع مطرح نمود, زمینه گرایش به مطالعه اسلام شیعی در جهان اسلام و غرب را تشدید کرد , تئوری های کهن شورا , سلطنت , خلافت , تغلب , ... را در عمل به چالش کشانید و بنیادهای اندیشه¬های حکمرانی و حکومت در جهان اسلام معاصر را متزلزل نمود. پیامدها خوانش اسلام شیعی از مهدویت پیامدهای متعددی داشت . از جمله مهم ترین آنها. لزوم بازخوانی دقیق بنیادهای نظری و سویه¬های سیاسی آموزه مهدویت در دو سطح تحقیق و نظریه پردازی بود. در این راستا در نیم سده اخیر پژوهشگران شیعه با فرهنگ نگاری , موسوعه نویسی , مطالعات مقایسه ای و هم سنجی , نقد و ارزیابی احادیث آموزه مهدویت در اندیشه اسلامی , مذاهب و فرق اسلامی رویکرد جدیدی را در پژوهش های حدیثی – کلامی گشودند. این پژوهشها در حال اوج و تثبیت خود در گفتمان دین پژوهی معاصر است. این رویکرد هر چند در نخستین دوره از تولید , تعریف و تثبیت ادبیات علمی خود در گفتمان دین پژوهی قرار دارد لکن موفق گردید توجه پژوهشگران و نهادهای دینی متعددی را در جهان اسلام و غرب به خود جلب نمایید ؛ خاورشناسان به طور جدی و گسترده مطالعه مهدویت را به مثابه یک مسئله در شیعه پژوهی موضوع مطالعات خود قرار دادند . سلفیان معاصر به دلیل رویکرد انتقادی و سلبی به مذهب شیعه و آموزه های آن ناگزیر به موضع گیری درباره اصل آموزه مهدویت شدند , از جمله نمونه های اخیر آن پژوهشهای عبد العلیم بستوی ( پژوهشگر معاصر مقیم عربستان سعودی ) درباره مهدویت است . کارنامه پژوهشی بستوی گویای علاقه¬مندی او به موضوعات حدیثی و کلامی است. رساله دکتری عبد العلیم بستوی با عنوان « المهدي المنتظر (ع) في ضوء الأحاديث والآثار الصحيحة واقوال العلماء وآراء الفرق المختلفه » در موضوع مهدویت در میراث اسلامی بود که از سوی دار ابن حزم بیروت منتشر شد ( بنگرید : بستوی , عبد العلیم , المهدي المنتظر (ع) في ضوء الأحاديث والآثار ... , بیروت، دار ابن حزم، چاپ اول ، 1420 ق ) . هم چنین او کتاب « موسوعة في أحاديث الإمام المهدي : الضعيفة والموضوعة را نیز در موضوع اعتبار سنجی احادیث مهدویت چاپ کرد ( بستوی , عبد العلیم , موسوعة في أحاديث الإمام المهدي , بیروت، دار ابن حزم ، چاپ اول ، 1420 ق , 415 ص ) . 👇👇 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
هدایت شده از طومار نقد
مهدویت پژوهی در سده معاصر ؛ زمینه ها و پیامدها ( بخش دوّم) درنگی در موسوعة في أحاديث الإمام المهدي : الضعيفة والموضوعة , تالیف بستوی ✍️ علی راد پیامدها هر چند بستوی رویکرد ایجابی به اصل آموزه مهدویت بر پایه احادیث اسلامی دارد و در نگاه او اصل این آموزه از اصالت و اعتبار برخوردار است اما مبانی و معیارهای او در نقد و ارزیابی احادیث مهدویت بر پایه الگو و نظام اعتبار سنجی اهل سنّت با رویکرد سلفی است که بدون شک در توسعه و تضییق احادیث معتبر و صحیح از احادیث ضعیف موضوع مهدویت اثر گذار است . بازشناسی و ارزیابی رویکرد و آرای بستوی درباره احادیث مهدویت از جمله ضرورت های حدیث پژوهی و کلامی در گفتمان علمی معاصر است که هم چنان چشم انتظار نقدهای علمی و استواری است که باب گفتگو و مفاهمه در آموزه مهدویت با رویکرد سلفیان معاصر اهل سنّت را بگشاید و با تکیه بر مشترکات حدیثی , به گفتگو و نقد درباب نصوص و آرای اختلافی بپردازد. دستاورد یک. تحولات سیاسی ایران معاصر در توجه مجدد به مهدویت در جهان اسلام و غرب اثر گذار بود. دو. خوانش شیعی از مهدویت با دو جریان و نظریه رقیب در مهدویت پژوهی مواجه است : سلفیان معاصر و خاورشناسان. سه. سویه های سیاسی و اجتماعی مهدویت در اسلام شیعی مهم ترین وجه مهدویت پژوهی است لکن بنیادهای نظری و حدیثی آن نیز از اهمیت جدی برخوردار است از این رو نقدو ارزیابی نصوص مهدویت از جمله محورهای مهم در این عرصه است. چهار. در دو دهه پژوهش ها و مطالعات تحلیلی – تطبیقی نصوص و نظریه های مذاهب اسلامی در موضوع مهدویت به مثابه یک رهیافت علمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مراکز دین پژوهی جهان در سطح تحصیلات تکمیلی و با رویکرد نظریه پردازی به این مهم اهتمام دارند. پژوهشهای بستوی نمونه آشکار این رویکرد است و آنها را نباید بریده از گفتمان مهدویت در نیم سده معاصر مطالعه یا به نقد سپرد . •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad
روش شناسی تطبیقی احادیث مهدویت در مکاتب حدیثی قم، بغداد و اصفهان ✍ علی راد _ مریم نساج چکیده باتوجه به متفاوت بودن روش‌ها در مکتب‌های حدیثی، بررسی روش هرکدام از سه مکتب حدیثی قم، بغداد و اصفهان می­تواند ما را به مجموعه اندیشه‌هایی که در مبانی اخذ و نقل حدیثی، دیدگاهی همسو یا متفاوت دارند؛ آشنا سازد. در این مقاله سعی بر این است که روش شناسی احادیث مهدویت از دیدگاه این سه مکتب بیان شود: از مکتب حدیثی قم، کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق؛ از مکتب حدیثی بغداد، کتاب الارشاد شیخ مفید و از مکتب حدیثی اصفهان، کتاب بحارالانوار علامه مجلسی انتخاب شده است. از جمله اهداف، بازشناسی اصول و معیارهای مولفان در گزینش، گزارش، تحلیل و تبیین محتوایی و اعتبارسنجی روایات مهدویت است. ازاین­ رو، به بررسی تطبیقی و بیان وجوه اشتراک و افتراق این سه کتاب پرداخته می­شود. دانلود کنید : https://www.entizar.ir/article_75348.html ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
روش شناسی و گونه شناسی مصادر تاریخ الحجه بحارالانوار ✍ علی راد _ مریم نساج چکیده علامه مجلسی در «تاریخ الحجه» که بخشی از کتاب بحارالانوار است، به گزینش و گزارش روایات مهدویت پرداخته است. مسئله اصلی این پژوهه، روش شناسی روایی و گونه شناسی مصادر علامه مجلسی در این بخش است. نتایج بررسی و ارزیابی «تاریخ الحجه» نشان داد که علامه در روش شناسی خود از فهم متن و فهم مقصود بهره جسته و ژرف اندیشانه به چینش و تحلیل روایات مهدویت پرداخته است. ایشان پس از احراز صحت متن از طریق توجه به اختلاف نسخه ها، تصحیف و توجه به تقطیع، به دنبال فهم متن به واسطه بررسی غریب الحدیث­ها و توجه به بلاغت و خانواده حدیث است و از طریق گردآوردن قرینه­هایی چون آیات قرآن کریم، عقل باوری، تاریخی­نگری به دنبال کشف مراد جدی و مقصود اصلی معصوم می­باشد. تنوع، اعتبار و اصالت سه ویژگی مصادر مجلسی در«تاریخ الحجه» به شمار می‌آید. دانلود کنید : https://www.entizar.ir/article_75287.html ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @OstadRad Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
💢 کسی نمی‌داند دکارت چه گفته، هیدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چطور می‌تواند شاگرد حضرت باشد؟! 🔹حالا کسی منتظر ظهور حضرت است حداکثر فکرش تا باشد این که دیگر نیست. این ظهور حضرت نمی‌خواهد. این حداکثر یک پیاده‌روی ثواب‌بری می‌خواهد. کسی نمی‌داند چه گفته، چه گفته، چه گفته، این چطور می‌تواند شاگرد حضرت باشد؟ کجا می‌خواهد برود؟ این می‌خواهد بین جمکران و حرم برود یا می‌خواهد جهان را اصلاح کند، حرف حضرت را به جهان برساند یا نرساند؟ این بدون اطلاع و آگاهی از جهان می‌تواند [مصداق] «لیظهره علی الدین کله ولو کره المشرکون»، «ولو کره الکافرون» و «و کفی بالله شهیدا» [باشد؟]. 🔹در این سه آیه؛ اینکه فرمود الاسلام یعلو و لا یعلی علیه به‌دست چه‌کسی باید احیا شود؟ کسی که نداند [در] غرب چه خبر است و نداند [در] آگاهی غرب چه خبر است، مکتب‌های غرب چه خبر است، ادیان غرب چه خبر است، این چطور می‌تواند شاگرد حضرت باشد؟ این فقط جمکرانی فکر می‌کند و نه جهانی. باید حواسمان جمع باشد. 🔹حکیم متاله آیت الله جوادی آملی