eitaa logo
طومار نقد
602 دنبال‌کننده
329 عکس
18 ویدیو
70 فایل
مطالعات تفسیر و حدیث امامیه
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از علی راد
فرهیخته ارجمند . با سلام و احترام . به اطلاع می سانم پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام ( 1403 ش) از ایده ها , گفتارها , مقالات , تجارب زیسته و یادداشت های جنابعالی در محورهای کنگره (https://iric.razavi.ir/iric2022/fa/home ) استقبال می نماید. مشارکت جنابعالی در این کنگره بسیار مغتنم و ارزشمند خواهد بود. با تشکر. دبیرخانه پنجمین کنگره جهانی رضا علیه السلام - قم
هدایت شده از علی راد
هدایت شده از علی راد
احادیث تفسیری امام کاظم (ع) در کتاب التفسیر عيسى بن داود النجّار چکیده عيسى بن داود النجّار از روایان معاصر دوره امام کاظم (ع) بوده و دارای کتاب تفسیر بوده است که اصل آن مفقود شده است. در این پژوهه روایات تفسیری وی بر پایه جوامع حدیثی شیعه بازشناسی, ارزیابی سندی و تحلیل محتوایی شده است. نتایج بازیابی روایات تفسیری وی نشان داد که کتاب حدیث وی دارای دو طریق نقل بوده است: ابن عُقَدة (332هـ) و طريق محمد بن همام الإسكافي (336هـ) که از طریق دوم بخشی از روایات وی به ما منتقل شده است. اسکافی احادیث وی را از طریق کتاب محمد بن العباس الماهيار ( ؟) نقل کرده است. از مجموع روایات عيسى بن داود النجّار تعداد سی و هشت روایت از امام کاظم (ع) و یک روایت از امام صادق(ع) بدست ما رسیده است. گونه شناسی محتوایی روایات وی نیز نشان داد که بیشترین گونه آنها به ترتیب از نوع جری و تطبیق, تاویل, معناشناسی و اسباب نزول بوده است. ادامه بحث را بنگرید در مقاله : کتاب التّفسیر لعیسی بن داود النجّار(قدس سره) ((استرجاع، تصنیف و تحلیل) نویسنده: راد، علی ؛ الجزائری، جعفر صادق ؛ مجله : المصباح شتاء 1438 - العدد 28 (‎34 صفحه - از 412 تا 445 ) 🆔✨@OstadRad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻چرا دوره((خاورشناسان و تفسیر امامیه))؟ نگاهی به روش ها،دستاوردها وپیامدهای مطالعات مستشرقین نسبت به تفسیر قرآن کریم نزد شیعیان حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی راد ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ ▫️لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/x3ov8Cv @emamhadi_qom 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
حدیث «لا تُفضّلونی علی موسی»؛ رویکردها و نظریه معیار علی راد دانشیار دانشگاه تهران چکیده افضلیت رسول خدا (ص) بر پیامبران پیشین، نظریه اجماعی شیعه و سنّی است، لکن بر اساس برخی از روایات نقل شده از رسول خدا ، چون «لا تُفضّلونی علی موسی»، از تفضیل ایشان بر موسی (ع) نهی شده است. روایاتِ اسلامی در این موضوع دچار تعارض بوده و یک¬دست نیستند. حال، روایاتِ منع تفضیل با اجماع فریقین چگونه قابل جمع است؟ روی‏کردهای رایج میان حدیث¬پژوهان مسلمان در تحلیل این روایات چیست؟ مقصود اصلی رسول خدا از این روایت چیست؟ پژوهه حاضر در چهار بخش: گونه¬شناسی روایات تفاضل پیامبران، تعارض¬نمایی درونی و بیرونی روایات منع تفضیل، بازشناسی و ارزیابی روی‏کردهای حدیث‏پژوهان در تحلیل این روایات و ارائه نظریه‏ای جدید در این باب، روایاتِ منع تفضیل را به بوته بحث نشانده است. ادامه بحث را بنگرید در مقاله : حدیث «لا تُفضّلونی علی موسی»؛ روی‏کردها و نظریه معیار فصلنامه علوم حدیث , دوره 19، شماره 72، تابستان 1393، صفحه 3- 31 http://hadith.riqh.ac.ir/article_8509.html
روایات تفاضل یونس و یحیی؛ تعارض و راهکارها علی راد دانشیار دانشگاه تهران چکیده افضلیت حضرت محمد (ص)، عصمت پیامبران و استحباب ازدواج از آموزه‌های مشهور اسلامی هستند که آیات و روایات فراوانی اصالت و اعتبار آنها را تأیید می‌‌کنند. در این میان، روایاتی با مضمون تفاضل یونس (ع) و یحیی(ع) وجود دارند که با این آموزه‌ها همسویی ندارند. پژوهه حاضر روایات اخیر را از منظر گونه‌شناسی متون، ارزیابی مصادر، تعارض با آموزه‌های اسلامی و راهکارهای رفع آن به بحث نشانده و راهکار جدیدی را در فهم و نقد آنها ارائه نموده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که تعارض‌نمایی این روایات، ریشه در برخی پیش‌فرض‌ها، رویکرد جزئی‌نگر در تبیین مفهوم و فقدان تاریخی‌نگری در فضاشناسی صدور این روایات دارد. راهکار جدید، با تکیه بر اصل متن‌معیار، معناشناسی اجتهادی و تاریخی‌نگری، تبیینی متناسب با فضای صدور تقریبی روایات ارائه نموده و تعارض ادعایی آنها را با آموزه‌های اسلامی رفع می‌نماید. ادامه بحث را بنگرید در مقاله : روایات تفاضل یونس و یحیی؛ تعارض و راهکارها فصلنامه علوم حدیث , شماره پیاپی 76 , تابستان 1394 , صفحه 3-38 لینک دانلود: http://hadith.riqh.ac.ir/article_12245.html 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
آغار به کار دبیرخانه پنجمین کنگره جهانی امام رضا ( ع) – قم دومین جلسه هم اندیشی با نخبگان و مراکز علمی و پژوهشی 27 بهمن 1401 به منظور بررسی زمینه های همکاری و مشارکت در پنجمین کنگره جهانی امام رضا ( ع) از سوی دبیرخانه ملی این کنگره در شهر مقدس قم برگزار گردید. پنجمین کنگره جهانی امام رضا ( ع) در سال 1403 ش در مشهد برگزار خواهد شد. 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
🔸 تصاویردومین جلسه هم اندیشی پنجمین کنگره جهانی حضرت امام رضا علیه السلام 🔸 پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ 🔸 دبیر خانه کنگره دفتر قم / سالن جلسات سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ◾️ کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم👇 🆔@scorazavi 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
➖نماز این شخص قبول نیست ... 🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : مَنْ نَظَر الي أبَويه نَظَرَ ماقتٍ و هُما ظالمانِ لَهُ، لم يَقبَلِ اللهُ لَهُ صلاةً. 🔰 امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : هرکس به پدر و مادرش از روی غضب نگاه كند حتی در حالی که آن ها در حق او ظلم می کنند ، خداوند هيچ نمازی را از او قبول نمی نمايد. 📚اصول كافی، ج۴، ص۵۰ ✨انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران✨ @quranhadis_elmi_farabi 📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید: 🆔✨@OstadRad
🟢 چکیده ای از مطالب 🔻 اولین پیش نشست کنگره بین‌المللی نظام نوین جهانی 🔔 نشست تخصصی: دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی حجت الاسلام دکتر علی راد دانشیار دانشگاه تهران : • باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا هر دین وحیانی حوزه فرهنگ را جزء قلمرو خود می‌داند یا خیر یعنی آیا دین به صورت مستقیم دخالت ندارد و آن را به عقل موحدان و یا یک امر عرفی واگذار کرده و یا جزء منطقة‌الفراغ دین است؟ و در این صورت ما براساس اصول حاکم بر آن دین می‌توانیم فرهنگ را مدیریت کنیم. • حدود 15 سال قبل، مقاله‌ای به نام بمب حجاب منتشر و در آن تاکید شد که حجاب به عنوان یک امر فرهنگی، محل نزاع و اختلاف است و در جامعه‌ سنتی مانند ترکیه موفق شدند حجاب را از بدنه اجتماعی جدا کنند؛ یعنی مقولات فرهنگی اینطور است لذا باید نسبت دین و فرهنگ برای ما روشن شود البته پیش‌فرض ما این است که دین به فرهنگ هم توجه دارد. • باید به تمایزات انسان مدرن و سنتی توجه لازم را داشته باشیم زیرا اقتدار فرهنگی بدون توجه به مختصات انسان مدرن و نیازهای او صرفا در حد اقتدار شعاری خواهد بود و واقعی نیست، گفت: اگر سخن از اقتدار فرهنگی در سطح جهانی است موضوع ما انسان مسلمان نیست و حتی وقتی مسئله ما انسان فرهنگی است، انسان فرهنگی جهان اسلام هم تنوع دارد و فراتر از آن ما با گونه‌های مختلف انسانی در سطح دنیا مواجه هستیم و خیلی از مقولات فرهنگی که از نظر ما ضد ارزش است در نزد آنها ارزش است. ◀️ ادامه مطالب👇👇
• وقتی انسان را به لحاظ انسان‌شناسی حیوان ناطق بدانیم و یا حی متاله دقیقا دو گفتمان و تعریف متفاوت از انسان خواهیم داشت و انی دو تعریف متفاوت دو فرهنگ مختلف ایجاد می‌کند. ارائه الگوی اقتدار فرهنگی به لحاظ مدل متنوع خواهد بود. • زمانی می‌توان از اقتدار فرهنگی حرف زد که دچار معضل فرهنگی شده باشیم، به عبارتی چرا الان مباحث فرهنگی برای ما جدی است زیرا احساس می‌کنیم فرهنگ دینی دچار آسیب و مسئله شده است از این رو رویکرد انتزاعی به فرهنگ، پاسخگوی مسائل امروز ما نخواهد بود. الگوی قرآنی، جمع همگامی و اثرگذاری در داخل و بیرون است اگر دنبال عینیت و تحقق فرهنگ اسلامی هستیم. • صیانت از اقتدار نیازمند منطق است، همچنین باید ساختار و ادبیاتی نسبت به مقوله تغییر فرهنگی ایجاد کنیم، کما اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی بعد از قرون متمادی از نزول این آیه شریفه«إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» آن را از بعد فردی خارج و ساحت اجتماعی به آن بخشید. • برای ایجاد انقلاب فرهنگی باید به متغیرهای مؤثر در فرهنگ توجه داشته باشیم، در بحث اقتدار فرهنگی معتقدم اساسا به ویژه آموزه‌های کتب وحیانی و سنت و سیره پیامبران اولو‌العزم ناظر به نیازها و چالش‌های فرهنگی انسان معاصر خود بوده است و رویکرد ما به قرآن کریم و سنت و سیره نبوی هم باید اینطور باشد زیرا اگر اسلام قصد داشته به مسائل مورد نیاز انسان معاصرش بی‌توجه باشد و صرفا به کلیات ابوالبقاء بپردازد تغییر و تاثیری ایجاد نمی‌کرد. ◀️ ادامه مطالب👇👇
• فقه اسلامی در دوره تدوین(اعم از سنت و احادیث و آراء صحابه و تابعین) ناظر به نیازها و چالش‌های دوره خود بوده است و تفسیر فرهنگی از قرآن یا سیره فرهنگی ائمه اطهار(ع) به این معنا نیست که بگوییم قرآن و آنها چه گفته‌اند بلکه باید بگوییم الان چه می‌گویند؟ • یات متعددی در قرآن در مقام بیان اقتدار و اصول فرهنگی هستند، مثلا آیه شریفه و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه؛ قاعده نفی سبیل و نفی شرک، الاسلام یعلوا، انتم الاعلون فی الارض؛ همه این آیات نشان می‌دهند که ما باید به عنوان یک الزام سراغ اقتدار فرهنگی برویم؛ اگر می‌خواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم حتی افرادی چون بنده که کار علمی هم می‌کنند باید به اقتدار علمی و فرهنگی بیاندیشند و حتی این مسئله می‌تواند مطالبه نظام از نهادهای علمی خود باشد. • برای اقتدار فرهنگی نیازمند زمان‌شناسی هستیم؛ شاید الان مرکز مطالعات فرهنگی داشته باشیم ولی مرکز رصد چالش و تغییرات فرهنگی انسان معاصر را نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم اقتدار خود را حفظ کنیم. همچنین باید خوانشی از اسلام ارائه دهیم که متناسب با نیازهای انسان معاصر باشد. ◀️ ادامه مطلب👇👇
• وظیفه امامت هم جهاد فرهنگی است و ما نیازمند چنین خوانشی از نبوت و امامت هستیم و در نهایت برای اقتدار فرهنگی نیازمند انطباق آموزه‌های فرهنگی اسلام با مسائل روز هستیم؛ چالشی که الان داریم واگذاری منطق اجرا به غیرنخبگان اسلام‌شناسی است، ربا را به نهاد بانک واگذار کرده‌ایم و هنوز هم ربا وجود دارد یا یکسری مسائلی را که در اسلام جنبه الزام ندارد ولی ما آن را جرم‌انگاری می‌کنیم و عملا اقتدار خودمان را خودمان به چالش می‌کشیم. • در الگوی درون‌دینی قرآن کریم و سنت و سیره نبوی نیازمند بازخوانی دقیق و به روزرسانی مفاهیم آن است، قرآن کریم یک انسان آلوده عصر جاهلی را به انسانی متعالی و کارآمد تبدیل کرد و در الگوی برون‌دینی هم باید از تجارب بشری در فرهنگ‌های مختلف استفاده کرده و از طریق مهندسی معکوس از خوبی‌های آنها بهره ببریم.
• اگر سخن از فتوای فرهنگی داریم یعنی فقه باید الان نسبت به یک چالش فرهنگی پاسخگو باشد؛ به نظر بنده زمانی فقه و فقیه معنا دارد که آن فقیه و آن فقه در حوزه فرهنگ کاملا اشراف فرهنگی داشته باشد؛ اینکه نوعی سکوت در حوزه و دانشگاه نسبت به حوادث اخیر کشور داریم معلول نبود چنین رویکردی است زیرا ما معمولا خوانشی از اسلام را داریم که می‌گوید چه گفته است ولی نمی‌گوییم الان چه می‌گوید. • اینکه ما منتظر باشیم تا یک چالشی در هر زمینه‌ای از جمله فرهنگی رخ دهد و بعد دنبال درمان آن باشیم، به ین حکمرانی نمی‌گویند، معمولا ما گرفتار انفعال فرهنگی هستیم؛ سیاستگذاری‌هایی می‌شود ولی عمدتا ناظر به گذشته است؛ اگر به اسناد فرهنگی توجه کنیم معمولا به ایران ده سال قبل توجه کرده است نه ایران امروز چه رسد به آینده ایران و فرهنگ جهان اسلام و آینده دنیا. • جهاد فرهنگی از مطالبات اصلی قرآن کریم است و مقام معظم رهبری هم بر این مسئله توجه فرمودند؛ ما معمولا جهاد را با قتال با کفار یکی می‌بینیم ولی جهاد لزوما دست به سلاح بدن نیست، بنده معتقدم باید از خوانش‌های جبری و نظامی از اسلام اجتناب کنیم تا ویترین معرفی اسلام عجیبن با خشونت در نزد دیگران نشود. ◀️ ادامه مطالب👇👇
🔰 گزارش تصویری بیست و دومین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی (علیه السلام) 🔻 دوره «خاورشناسان و تفسیر امامیه» از سلسله دوره های کارگروه قرآن، باارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی راد، از یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ ه.ش در حال برگزاری می باشد. ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ @emamhadi_qom