✅ درباره اِخوانُ الصفا
اِخوان الصّفا وخُلّان الوَفا گروهی از #شیعیان بصره بودندکه در سده چهارم قمری جمعیت سری فلسفی وعرفانی دربصره وبغدادتشکیل دادند.این گروه دائرةالمعارف رسائل #اخوان_الصفا که درباره علوم متداول روز و #فلسفه و #تصوف و #شریعت بودبه نگارش درآوردند.اساس مسلک ومرام آنان این بودکه بین دین #اسلام وعلوم روز و #فلسفه هیچگونه تضادوتعارض وجود نداردوشخص میتواندشریعت اسلامی و حکمت یونانی را بهطور متحدچراغ راه خویش سازد.
یکی از عقایدجمعیت که در رسائل اخوانالصفا آمدهاست این بودکه به همان معناکه پیامبرانی چون حضرت آدم(ع)وابراهیم(ع)منشأ هدایت و راهنمایی مردم بودهاند #زردشت پیغمبر ایرانی و #افلاطون فیلسوف یونانی میتوانندمردم رابه طریق حقیقت و راه نجات هدایت نمایند.در نظرجماعت اخوانالصفا خدای پیغمبران بنی اسرائیل همان خدایی است که زردشت آن را اهورامزدا میخواند واهورامزدا نیز همان مبدئی است که افلاطون یونانی تحت عنوان خیر اعلی از آن سخن میگفت.البته اخوان قائل به کثرتگرایی دینی نبودند بلکه بنابر نص صریح #قرآن (و لِکُلِ قَوم هاد)اعتقاد داشتند که خداوند برای هر قوم وگروهی هادی ورهبری فرستاده است.عبدالطیف الطیباوی درباره اخوان میگوید:
(آنها معتقدند که حقیقت یکی است بدون اینکه از فردخاصی سرچشمه گرفته باشد.خداوند روح القدس رابه همه مردم فرستاده است اعم ازمسیحی ومسلمان وسفید وسیاه)لذا علت اصلی تحیر وگمراهی مردم، روحِ فردیت طلبی است نه تعدد مآخذمعرفتی ومنابع علمی. جمعیت اخوان الصفا جوهره دین اسلام راحقیقت ازلیه میدانستندکه در هر عصری توسط پیامبر ونبی ارسال شده است.بنابه قول خود اخوان قصد این انجمن توضیح وتشریح آن حقیقت وحکمت الهی ازلی است که #سهروردی آنرا حکمت لدنیّه نامیده است، یعنی حکمتی که بشر همیشه از آن بهرهمند بوده وپس از فراموشی اکنون بدست اخوان بنحو کامل جلوهگر شده است.
هدف جمعیت اخوان از تنظیم رسائل توام کردن دین وفلسفه وایجاد همآهنگی بین آن دو بوده است. به اعتقاد اخوان فلسفه بعنوان یک روش استدلالی ودیعهای الهی است که با #حکمت یکی میباشد وحکمت را معرفتی میشمارند که از عالم #ملکوت بر انسان نازل شده ومحدود به تفکر بشری نیست.فلسفه بنظر اخوان (شبیه شدن انسان است بخداوند تاحد امکان) وغایت آن (کسب فضیلت مخصوص به انسان است)یعنی به فعلیت رساندن تمام علومی که انسان بالقوه دارای آن است. بوسیله فلسفه بشرخصائص نهفته نوع خود را بدست میآورد وصورت انسانی بخود میگیرد ومراتب وجودی راسیر میکند تا باگذشتن از مسیر رستگاری در راه ملائکه قرار میگیرد.
💠فلسفه نظری
✅ معبد فلسفه
به اعتقاد عموم اندیشمندان هدف جمعیت #اخوان_صفا از گردآوری دایره المعارف بزرگ رسائل، ایجاد هماهنگی بین #دین و #فلسفه بوده است.اما تلقی آنها از فلسفه مانند طريق #مشائیونی چون #ابن_رشد نمیباشد.
فلسفه بنظر اخوان صرفا شامل استدلال وقياس محض نمیباشد، بلکه آنرا با #حکمت که ودیعهای الهی است یکی میدانستند. وحکمت نیزمعرفتی است که از عالم ملکوت بر انسان نازل شده ومحدود به تفکر بشری نیست.
فضای فکری اخوان نسبت به فلسفه را میتوان به نگاه #هرمسیان نزدیک دانست. در نگاه #اشراقیونی چون #فيثاغورث و #سقراط غایت فلسفه صرفا پرداختن به اختلافات وجدالهای مدرسی نیست بلکه فلسفه بایدبا تهذیب نفس وتكامل اخلاقی توام باشد. اخوان از فلسفهای که توام با قیل وقال بوده وازحکمت بی بهره برحذر بودند. چنانکه در پایان رساله حیوان شناسی در فصل منازعه بین حیوانات و انسان، طوطی انسان را چنین خطاب می کند:
(واما در باره بالیدن شما به این که در بین شما فیلسوف منطقی یافت میشود بدانید که از آنان زائدهای بشما نرسد بلکه آنان شما را گمراه و بی ایمان خواهند ساخت، زیرا انسان را از راهی که خداوند تعیین کرده است منحرف میسازند و با آراء مختلف خود اثر مقررات دینی را از بین میبرند.)
به زعم جمعیت اخوان فلسفه توسط ادريس نبی(ع)آورده شده واساسا جزئی از مذهب ایشان بوده است لذا همانطور که برخی از اهالی حران که خود را پیرو جناب ادریس میدانند و #فيثاغوریان_شرقی نامیده میشوندفلسفه صرفا مباحث استدلالی اختلافی نیست بلکه توام با اعمال وعبادات اشراقی است.
عبادات فلسفی اخوان ماهی سه بار در ابتداء و وسط وبین بیست وششم واخر هرماه انجام میگرفت. در شب اول افراد خطابه ای شخصی میخواندند ودر شب دوم متنی درباره عالم خلقت قرائت میشد که بایدزیر گنبد پرستاره آسمان ودرجهت ستاره قطبی انجام میشد.
و درشب سوم سرودی فلسفی بنام
«دعای افلاطون یامناجات ادریس» یا «زبور سری ارسطو» قرائت میشد و به این صورت دوره عبادات ماهانه خاتمه مییافت.
علاوه براین شبهای عبادت، اخوان سه عید بزرگ فلسفی را در موقع ورود خورشید به برج حمل و سرطان و میزان نام برده و این ایام رابا اعیاد اسلامی عیدفطر و عيد اضحی وعید غدير ومن باب تمثيل مترادف بافصلهای بهار و تابستان و پائیز منطبق میساختند، لکن برای فصل زمستان یک روز در صومعه بجای عید مقرر کرده و آن روز را بیاد زمانی که اصحاب کهف در غار خوابیده بودند می گذرانیدند .
این رابطه بین فلسفه واحکام عبادی
چنین میرساند که اخوان بیشتر وارث مکتب هرمس وفيثاغوریان جدید بودند.
فلسفه مقدماتی۱.m4a
27.6M
#فلسفه_مقدماتی
#محسن_بهرامی
🔻مدخل
#جلسه_اول
📌ضرورت ارجاع به #شهید_مطهری.
مقام فلسفه، خروج از فطرت اول به سمت فطرت ثانی است.
11.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«معجزه علمی قرآن در مورد فضا!»
«در انتهای این کلیپ متحیّر میشوید...»
🔹قال رسول الله صل الله علیه وآله :
إذا کانَ فی آخِرِ الزَّمانِ؛ لابُدَّ لِلنّاسِ فیها مِنَ الدَّراهِمِ وَ الدَّنانیرِ یُقیمُ الرَّجُلُ بِها دینَهُ و دُنیاهُ
🔸در دوران آخر الزمان مردم ناچار از داشتن درهم و دینار میشوند که بتوانند به وسیله آن دین و دنیای خود را استوار کنند.
کنز العمال. جلد۳. صفحه۲۳۸. حدیث ۶۳۳۳
اندیشکده بین المللی علم و تمدن پارس به شماره ثبت۴۶۲۰
با کادری مجرب و محقق در باب شاخه های حکمت
ارائه دهنده ی سر فصل های بحث نظری
الهیات /ریاضیات /طبیعیات
متفق آرای حکمای ایران زمین
وبخش عملی حکمت :
توضیح و تفسیر
اخلاق
تدبیر منزل
مدن
...
واحد فرق و ادیان ..واحد ادبیات ...
بخش اقتصادی سهام شرکتهای معتبر
بخش تولید محصولات غذایی سالم
وووو..
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
ظروف مسی مفید یا مضر؟
نقش یون مس در سلول ها
فلز مس بصورت یون در برخی پروتئین های سرم یا پلاسمای خون مثل سرولوپلاسین وجود دارد و این فلز در آزاد سازی یون های آهن از سلول ها و انتقال آنها به داخل سرم نقش دارد، چون یون مس برای خون سازی، رشد سلول های بدن و تکامل استخوان ها ضروری است و کمبود آن می تواند موجب کم خونی، کاهش رشد، عدم تکامل صحیح استخوان ها، بروز اسهال و ناراحتی های گوارشی، نازایی و سفیدی زود رس موها و همچنین آسیب به مغز و نخاع گردد
همچنین یون مس نقش های ذیل را در مسیرهای متابولیکی دارد
در سوخت و ساز اکسیژنی و تولید انرژی توسط سلول ها (لذا کمبود یون مس می تواند منجر به کاهش انرژی سلول های ایمنی شده و بیماری های خود ایمنی مثل ام اس، لوپوس، آرتریت روماتوئید و سندروم بهجت گردد)
یون مس جزیی از آنزیم سیتوکروم اکسیداز در فرآیند فسفوریلاسیون اکسیداتیو است که راه عمده ی سوخت و ساز سلول ها برای تولید انرژی از طریق هوازی می باشد، بنابراین کمبود مس می تواند این فرآیند مهم را تحت تأثیر قرار دهد و موجب بروز کسالت و بی حالی عمومی بدن شود و همچنین کمبود یون مس می تواند موجب بروز نازایی و ناباروری شود
یون مس در عملکرد آنزیم امین اکسیداز نقش دارد که این آنزیم، پیوستگی لیزین به الاستین های شریان اصلی بدن یعنی آئورت را افزایش می دهد و در ضمن در تمام عروق بدن بخصوص شریان ها که الاستین موجب قوام این شریان هاست یون مس از همین طریق نقش مهم استحکامی را داراست
یون مس در تشکیل الاستین غضروف های مفصلی نقش اساسی دارد، لذا کمبود آن می تواند منجر به بروز زود رس آرتروز مفصلی و شلی یا نرمی دیواره ی راه های هوایی (برونکومالاسی) گردد
همچنین کمبود یون مس می تواند با شل شدن غضروف های بین مهره ای در ستون فقرات موجب بیماری دیسکوپاتی یا همان اصطلاح عامیانه بیماری دیسک در افراد شود
وجود یون مس در واکنش ملانین (رنگدانه سیاه مو) از تیروزین توسط آنزیم تیروز نیاز ضروری است و کمبود یون مس می تواند موجب سفیدی زود رس موها در مردان و زنان جوان شود
حال می توانیم با توجه به نقش یون مس در سلامت سلول ها که در بالا ذکر شد، حدس بزنیم چرا کشورهای استعمارگر با ترفندهای زیرکانه ظروف مس را غیر بهداشتی و مضر برای سلامتی اعلام کرده و به سرعت این ظروف را از خانه ها جمع نموده و به جای آن ها ظروف آلومینیومی (به اصطلاح روحی) را جایگزین آن کردند که به شدت برای سلول های بدن سمی بوده و می تواند موجب بروز بیماری آلزایمر در بزرگسالی گردد
یادمان باشد که ظروف مسی دو گونه اند یکی ظروف مسی سفید شده با قلع یا روی (Zinc) و دیگری ظروف مسی سفید نشده، اگر ما از ظروف مسی سفید نشده برای پخت غذاها استفاده می کنیم باید پس از اتمام پخت فوراً آن غذا را از ظرف مسی سفید نشده وارد ظرف دیگری نمائیم تا از تشکیل اکسید مس جلوگیری کنیم، همچنین بهتر است برای هم زدن غذا درون ظروف مسی از یک کفگیر آهنی استفاده نمائیم تا از قسمت اول بحث که هماهنگی مس و آهن در متابولیسم بدن می باشد و آن کمک مس در آزاد سازی یون های آهن و انتقال یون های آهن به داخل سرم خون بود بهرمند شویم
متاسفانه با اینکه مطالعات دانشمندان غربی در خصوص آزاد شدن یون آهن در ظروف آهنی به اثبات رسیده است، هنوز عده ای استفاده از ظروف آهنی و کفگیر را غیر بهداشتی اعلام می نمایند که بنده آنها را به مقاله ظروف آهنی مفید یا مضر ارجاع می دهم که دانشمندان کانادایی در بیمارستان مک گیل کانادا با استفاده از قابلمه های آهنی توانسته اند کم خونی فقر آهن را در بچه های مبتلا به این بیماری را درمان نمایند
✍دکتر حسن اکبری
📚 مثلث سلامت جلد دوم صفحات ١٠٠ و ١٠١
علاقه مندان به سبک زندگی صحیح و تغذیه سالم ما را دنبال کنید :
@Ostadkhosravi