در امپراتوری چین، افرادی که به طبقات بالا و مرفه جامعه تعلق داشتند ناخن های خود را کوتاه نمی کردند تا نشان دهند هیچ کاری در زندگی انجام نمی دهند و دست به سیاه و سفید نمی زنند
❇️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ ❇️
☀️امروز...: #چهارشنبه :.... 4 اردیبهشت ماه 98
1398/02/04
🔴 18 شعبان 1440 هجری قمری 1440
1440/08/18
🎄24 آپریل 2019 میلادی
2019/04/24
🖍🔗📅
🔵 رویداد
💠☀️ رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 4 اردیبهشت ماه 98 )
1️⃣ • دستور امام خميني(ره) براي بررسي مجدد قانون اساسي (1368ش)
2️⃣ • درگذشت استاد "احمد طاهري عراقي" اديب معاصر (1370 ش)
3️⃣ • تغيير نام آژانس پارس و الحاق به اداره كل انتشارات و راديو (1319 ش)
4️⃣ • تأسيس و آغاز به كار راديو (1319ش)
5️⃣• آغاز عمليات كربلاي 10 در منطقه ماووت در استان سليمانيه عراق (1366 ش)
6️⃣ ❤️🌺• شهادت شهید عباس ذاکرحسین (1360ش)🌺❤️
7️⃣ • دکتر احمد فرهاد استاد دانشکده پزشکي تهران به رياست دانشگاه منصوب شد. (1336 ش)
8️⃣ • کنفرانس بیناللملی مدیریت با شرکت رؤسای دانشگاههای چهارده کشور جهان در تهران آغاز بکار کرد(1344 ش)
💠🌙 رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری قمری ( 18 شعبان 1440 هجری قمری )
1️⃣ • رحلت "ابوالقاسم حسين بن روح نوبختي" سومين نايب خاصِّ امام زمان(عج)(326 ق)
2️⃣ • درگذشت "ابن دُريد" اديب و لغت شناس عرب(321 ق)
3️⃣ • افتتاح اولين دوره ي مجلس شوراي ملي(1324 ق)
4️⃣ • وفات عالم جلیل ملا مهدی نراقی (1209ق)
💠🎄 رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 24 آپریل 2019 میلادی)
1️⃣ • آغاز سفر تاريخي "ماركو پولو" جهانگرد معروف ايتاليايي به آسيا (1271م)
2️⃣ • قتل عام ارامنه آسياي صغير توسط امپراتوري عثماني و روز شهداي ارامنه (1915م)
3️⃣ • آغاز اعتراض مردم ايرلند عليه انگلستان (1916م)
4️⃣ • كشف واكسن ضد سل ب. ث. ژ توسط دانشمندان فرانسوي (1927م)
5️⃣ • پرتاب نخستين ماهواره مخابراتي شوروي براي استفاده برنامههاي تلويزيوني (1965م)
6️⃣ • تشكيل دولت موقت افغانستان به رياست "صبغت اللَّه مُجددّي" (1992م)
🖍🔗📅
✳️ امروز متعلق است به :
امام سجاد (علیه السّلام) ، امام باقر (علیه السّلام) ، امام صادق (علیه السّلام)
📖°ღ°📖
♨️ اذکار امروز :
- یا اَرحَمَ الرّاحِمین ( ای بخشنده ترین بخشندگان ) ( 100مرتبه )
- یا اللهُ یا رَحمانُ
- یا قابض (903 مرتبه) برای رسیدن به حاجت
💯°ღ°💯
✳️ رویداد مهم امروز :
رویداد مهمی یافت نشد
🌀حدیث امروز ( درخواست حاجت بعد از نماز )
🔰 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرمایند :
🔵مَن كانَت لَهُ إلَى اللَّهِ حاجَةٌ فَليَدعُ بِها دُبُرَ كُلِّ صَلاةٍ مَفروضَةٍ
🔴هر كس از خدا حاجتى را مىخواهد، آن را دعاى پس از هر نماز واجبش كند. *كنز العمّال : ج ۲ ص ۱۰۹ ح ۳۳۷۹
🌼°ღ°🌼
💐اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💐
نوع جارو كردنش كمى ناشيانه بود؛ تا حالا، در طى صدها روز ده ها پاكبان رو ديدم و حاليم بود كه اين يارو اين كاره نيست؛ بنا بر شمّ پليسيم، رفتم تو نخش؛
كم كم اين مشكوك بودنش رفت رو مخم. در كيوسك رو باز كردم و صداش كردم «عزيز، خوبى؟ يه لحظه تشريف بيار». خيلى شق و رق، اومد جلو و از پشت عينك ظريف و نيم فريمش، خيلى شسته رفته جواب داد: «سلام. در خدمتم سركار. مشكلى پيش اومده؟»
از لحن و نوع برخوردش جا خوردم. نفس هاش تو سرماى سحرگاه ابر مي شد؛ به ذهنم رسيد دعوتش كنم داخل. لحنمو كمى دوستانه تر كردم :«خسته نباشى، بيا داخل يه چايى با هم بزنيم». بعد تكه پاره كردن يه چنتا تعارف، اومد داخل و نشست. اون يكى هدفون هم از گوشش درآورد. دنباله سيم هدفون رو با نگاهم دنبال كردم كه ميرفت تو يقه ش و زير لباس نارنجى شهرداريش محو مي شد. پرسيدم «چى گوش ميدى؟». گفت: «يه كتاب صوتى به زبان انگليسيه». كنجكاوتر شدم : « انگليسى؟! موضوعش چيه؟» گردنشو كج كرد و گفت: «در زمينه اقتصادسنجى». شكّم ديگه داشت سر ريز مي شد! « فضولى نباشه؛ واسه چى يه همچه چيزى رو مى خونى؟». با يه حالت نيم خنده تو چهره ش گفت: «چيه؟ به يه پاكبان نمياد كه مطالعه داشته باشه؟ ... به خاطر شغلمه. » استكانى رو كه داشتم بالا مى بردم وسط راه متوقف كردم و با حالت متعجب تر پرسيدم:« متوجه نميشم، اين اقتصاد و سنجش و اين داستان ها چه ربطي به كار شما داره؟». نگاشو يه لحظه برگردوند و بعد دوباره به سمت من نگاه كرد و گفت: « من استاد هستم تو دانشگاه. »
قبل از اينكه بخام چيزي بپرسم انگار خودش فهميد گيج شدم و ادامه داد: « من پدرم پاكبان اين منطقه است. اقاى عزيزى. در مورد شما و دو تا دختر باهوش شما هم براى ما خيلى تعريف كرده جناب حيدرى پور. من دكتراى اقتصاد دارم و دو تا داداشم يكي مهندسه و اون يكى هم داره دكتراشو مي گيره. هرچى بش ميگيم زير بار نمى ره بازخريد شه؛ ما هم هر ماه روزايي رو به جاى پدرمون ميايم كار مى كنيم كه استراحت كنه. هم كمكش كرده باشيم هم يادمون نره با چه زحمتى و چطورى پدرمون ما رو به اينجا رسوند.»
چند لحظه سكوت فضاى كيوسك رو گرفت و نگاه مون تو هم قفل بود. استكان رو گذاشتم رو ميز و بلند شدم رفتم سمتش. بغلش كردم و گفتم «درود به شرفت مرد. قدر باباتم بدون. خيلى آدم درست و مهربونيه... =====
بر اساس داستانى واقعى،
به قلم على رضوى پور، روانشناس و مربى زندگى.
📿نماز شب نوزدهم ماه شعبان :
دو رکعت، بعد از حمد پنج مرتبه آیه ٢۶ سوره آل عمران :
قُلِ اللّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ
✅ ثواب:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود: کسی که این نماز را بجا آورد خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد، و قبول می فرماید آنچه بعد از آن نماز بجا آورند و اگر والدینش در آتش باشند آنها را خارج می نمایند.
📚وسائل الشیعه، ج ۵،ص ٢٣۵.
http://sapp.ir/ghoorani
🔰شکر طبرزد معروف شکر سرخ؛
از جمله شکرهای طبیعی است که برای خود خواص بی شماری دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با شکر سرخ و همچنین خواص خارق العاده آن آشنا نماییم پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
☄شکر سرخ چیست؟
شکر سرخ از انواع شکر و نوع طبیعی شکر است. طبق باور بعضی افراد شکر سرخ با شکر قهوهای تفاوتی ندارد. اما حقیقت چیز دیگری است. شکر سرخ در واقع همان شکر خامی است که از عصاره اصلی گیاه نیشکر بدست میآید و درصد شکر آن از ۸۸% کمتر نیست.
هیچ ماده و افزودنی شیمیایی در فرآیند تولید شکر سرخ دخالت ندارد و به خاطر وجود بیشترین میزان ملاس سرشار از انواع املاح، ویتامینها و مواد معدنی به خصوص ماده معدنی کروم است؛ شکر سرخ طبعی گرم وتر دارد و برای رفع سردی مفید است.
مقدار کالری (انرژی) و ساکاروز شکر سرخ در مقایسه با شکر قهوهای و شکر سفید بسیار کمتر است و طعم و بوی آن باعث شده که علاوه بر مصارف خانگی در شیرینیپزی و پخت انواع کیک از آن استفاده کنند.
در ضمن مقدار کم کالری و ساکاروز شکر سرخ و جذب دیر قند باعث شده است تا بیماران دیابتی و افرادی که اضافه وزن دارند، آنرا با آسودگی خاطر استفاده کنند.
💚خواص شکر سرخ:
شکر سرخ از گذشته تا اکنون در طب سنتی و مدرن جایگاه ویژه ای داشته است و خواص درمانی و دارویی فراوانی دارد که چند مورد از فواید شکر سرخ بدین ترتیب می باشند:
شکر سرخ حاوی ویتامین، پروتئین و املاح معدنی فراوانی است. فیبر، آنتی اکسیدان، آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم و منیزیم از جمله آنهاست که باعث میشود این ماده مغذی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها مؤثر باشد.
۱- برای دردهای شکمی و بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش مفید است، به عنوان مثال ملین شکم و رفع کننده یبوست می باشد.
۲- بیماری های کبد را بهبود می بخشد.
۳- تمیز کننده خون، جلوگیری از بروز کم خونی و تنظیم فشار خون
۴- برای رفع گرفتگی صدا آن را با آب گرم و روغن بادام استفاده می کنند.
۵- شکر سرخ بر عکس شکر سفید که مولد خلط سودا است، دافع خلط سودا می باشد.
۶- باعث استحکام بخشیدن به استخوانها و مفاصل میشود و از پیری زودرس پیشگیری می کند.
۷- با توجه به طبعش برای حلق، سینه و ریۀ خشک مفید است.
۸- باعث افزایش نیروی جوانی و شادابی پوست می شود.
۹- در درمان آنفولانزا، سرفه و سرماخوردگی موثر است.
۱۰- تقویت کننده میل جنسی است و از نظر تغذیه ای برای خانم های باردار مفید است.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
5af116ff26920555aa808bca_7179953560326922153.mp3
3.94M
🎙فایل صوتی :
حجت الاسلام والمسلمین پارسا
🌸آثار و برکات صلوات
http://sapp.ir/ghoorani
معرفی مکتبخانه
«مكتب» يا «مكتبخانه»، «كُتَّاب» (بضم كاف و تشديد تاء) يا «كتابخانه»، به ابتدائيترين محل فراگيري تعليم و تربيت گفته ميشده است و مدير آنرا معلم، مكتبدار، اديب، مؤدِب، ملا و يا آخوند ميگفتهاند.
پس از پيدايش اسلام در ايران، نخستين محلي كه پايگاه تعليم و تربيت قرار گرفت، مسجد بود، زيرا بوسيله مسجد منظور مسلمانان كه ترويج دين اسلام و تعليم مباني آن بود برآورده ميشد؛ نظر بتأثير فوقالعاده مذهب در اخلاق و رفتار گروندگان، حكام عرب با تأسيس مسجد و تعليم دين، تفوق وتسلط خود را بر روح و حسم ايرانيان تأمين ميكردند، بنابراين آنها از لحاظ دنيوي نيز علاقهمند بتأسيس مسجد بودند.
اوقات تعليم موقعي بود كه مردم از كار عبادت فارغ شده و به مسجد نياز نداشتند، يعني از بامداد تا نميروز وبعداز ظهر در فاصله نمازها. جايگاه درس، شبستان، رواق و ايوان مسجد بود. موادي كه تدريس ميشد در آغاز عبارت بود از قرائت قرآن، حديث، بحث در اصول دين و مذهب، تفسير قوانين شرع (فقه)، كه بعدها صرفونحو زبان عربي و ادبيات عرب و منطق وعلم كلام نيز بر مواد مذكور افزوده شد. از قرن دوم هجري بهبعد كه كتب علوم ديني تأليف گرديد، بر تعداد و نوع حلقههاي تجمع طلاب افزوده شد و مواد درسي رو بتزايد گذاشت و دربعضي از مساجد مانند مسجد عقيل و مسجد جامع منيعي نيشابور در قرن پنجم هجري، تورانشاهي كرمان در قرن ششم، كتابخانه تأسيس گرديد و حكام و امرا و توانگران كتابهائي براي استفاده طلاب وقف كردند.
مكتبخانه در هرجا ممكن بود داير شود در مسجد، درخانه، وگاهي در دكانها. معمولاً مكتبدار هرماه مبلغ جزئي از هر شاگرد مكتبي ميگرفت و از اين راه گذراي زندگي ميكرد. در اين اواخر مكتبهائي بوجود آمد كه از محل اوقاف به مكتبدار حقوقي تعلق ميگرفت و در مقابل آن مستمندان و يتيمان درآنجا بطور رايگان تحصيل ميكردند.
ميزان شهريه تدريس خصوصي (در منازل) با تدريس عمومي با هم تفاوت داشت و همچنين مقدار حقالزحمه مكتبداران برحسب معلومات و شهرتي كه در عصر خود داشتند متفاوت بود. در آخر هرمرحلة تعليم، مانند آموزش سوره فاتحه يا ختم قرآن و يا گاهي بمناسبت پيشآمدن اعياد هدايائي از اولياء بچهها گرفته ميشد، و چون با همه اين كمكها خرج زندگي «ملا» تأمين نميشد، مكتبدار در ضمن اشتغال بتعليم، بكارهاي ديگر چون- تقريرات شرعي و نسخهبرداري از كتابها و نامهنويسي و نوشتن دعا و مانند آنها نيز ميپرداخت. معلومات مكتبدار زياد نبود و معمولاً در حدود برنامهاي كه ميآموخت سواد داشت. از حيث اخلاق نيز، رفتار و كردارش غيرقابل انتقاد نبود.
شرط ورود به مكتب فقط اين بود كه كودك از عهده شستوشو و طهارت خود برآيد، بنابراين معمولاً طفل را از پنجششسالگي به مكتب ميگذاشتند.
دوره تحصيل معين و مشخص نبود، هركس بتناسب توانائي مالي و استعداد ذاتي فرزند خود را بمكتب ميفرستاد ولي معمولاً از سن بلوغ يعني حدود پانزده سالگي تجاوز نميكرد و از اين سن نوجوانان غالباً به كسب و صنعت ميپرداختند.
كار مكتبخانه معمولاً صبح بعداز نماز شروع ميشد و تا نماز مغرب ادامه داشت و شاگرد مكتبي نهار خود را در دستمال پيچيده صبح بمكتب ميبرد و ظهر درآنجا صرف ميكرد.
علاوه بر حقالزحمه مكتبدار كه بطور هفتگي يا ماهيانه پرداخت ميشد، در بعضي از مكتبخانهها هرروز بترتيب يكي از شاگردان ميبايد نهار معلم را تأمين نمايد.
امراء و اعيان و تونگران اطفال خود را به مكتبخانه نميفرستادند، بواسطه نواقصي كه مكتب داشت و عادت و اخلاق زشت كودكان ديگر، مكتب مناسب با حيثيت و شئون خداوندان نعمت نبود، بهمين جهت هركدام اديبي را كه واجد شرائط بود انتخاب و مأمور تربيت فرزندان خويش ميكردند و در خانه محلي را بدين كار اختصاص ميدادند و گاهي معلم را چون عضوي از خانواده درجوار خود سكونت ميدادند و از او پذيرائي مينمودند و درصورتيكه خوشمحضر بود او را به نديمي اختيار ميكردند.
بعضي از مكتبخانهها وسعت و اعتبار بيشتري داشتند و درحكم دبيرستان يا دانشگاه امروز بودند كه بزرگسالان هم در آن به تحصيل علم ميپرداختند و غالباً از شهرهاي ديگر هم طالبان علم به اين مكتبخانهها هجوم ميآوردند، دراينگونه مكتبخانهها معمولاً دانشمندان و فضلاي عصر تدريس ميكردند. از اينگونه اساتيد و محضر درس آنان ميتوان آنچه را كه حكيم ناصرخسرو بهنگام مسافرت به مكه در شهر سمنان مشاهده نموده
https://eitaa.com/Ostadkhosravi▪
✡ علت دشمنی هیتلر با یهودیان
🎯 دو پاسخ به یک سؤال
❓ علت اصلی دشمنی آلمان نازی يا خود هیتلر با یهودیها که بلافاصله پس از روی كار آمدن حزبش، شروع به ايجاد محدودیت برای آنها كرد چه بود؟
✍ پاسخ اول از : مهندس سیامک درودی آهی
1⃣ #آدولف_هیتلر خود از خانوادهای #یهودی بود. چهرهی او هم این را نشان میدهد که با ژرمنها تفاوت زیادی دارد. او به نزدیکان خود گفته بود که: «از دماغ یهودیام متنفرم».
👉 I hate my jewish nose
2⃣ نفرت وی از یهودی بودنِ خود تا حدی بود که حتی از شهر کوچکی در اطریش که شناسنامه پدربزرگش در آنجا صادر شده و مذهب هم یهودی قید شده بود نگذشت. هیتلر آن شهر را هدف تانکهای آلمانی قرار داد. بهطوری که در پایان، در این شهر سنگ روی سنگ بند نمانده بود.
3⃣ تجربه شخصی من حاکی از آناست که کسانی که به هر دلیل از مذهب خود جدا میشوند، نفرت آنان از مذهبِ پیشین خود بیش از دیگران است. برای مثال دوستی که در کودکی در کلیسا فعال بود (بعنوان altar boy) از زمان جدائیش از کلیسا حتی حاضر به شنیدن چیزی درباره کلیسا یا درباره کشیشها نبود، و بدترین فحشها را نثار آنها میکرد. روحیهی ضد یهودی هیتلر را تنفری از این دست میدانم.
4⃣ البته باید به حامیان او نیز پرداخت. او بدون حامیانی پر قدرت نمیتوانست چنین نقشی را در آلمان بازی کند. گزیده شدنِ هیتلر برای ایفای چنین نقشی، در جلسهای در مونیخ اتفاق افتاد.
5⃣ در این جلسه اشخاص مهمی از فرقه #ایلومیناتی (شاخهای مخفی درون فراماسونها) از کشورهای مختلف جمع شده بودند. در آن زمان هنوز هیتلر به قدرت نرسیده بود. در این جلسه میخواستند خطوط تحولات سیاسی آتی آلمان را ترسیم کنند.
6⃣ در میان این بحث یکی از اعضای مهم و مُسن ایلومیناتی که در این فرقه از احترام و اعتبار زیادی برخوردار بود، انگشت خود را بهسوی تصویر هیتلر اشاره کرد. نظر او پذیرفته شد. او از #یهودیان_انگلیسی ایلومیناتی بود و جالب است که پیش از بهقدرت رسیدن هیتلر دار فانی را وداع گفت.
7⃣ تا اینجا انگیزهی شخصی هیتلر و حامیان پر قدرت او مشخص میشود. اما آیا ضمانتی وجود دارد که هیتلر تا به آخر به این روحیهی ضد یهودی خود وفادار باقی بماند؟
8⃣ #سلامت_روحی هیتلر ابزار دیگری بود. هیتلر بخصوص در اواخر عمر روزانه چهل پنجاه قرص به تجویز پزشکان مصرف میکرد که همه در رابطه با وضعیت روحی، روانی و عصبی بودند.
9⃣ یکی از جالبترین مدارک در این زمینه فیلمهای ادیتنشدهای است که از هیتلر باقیمانده است. این فیلمها در زمان خود او بهدقت بررسی و سانسور یا ادیت میشدند. در این فیلمها او یک لحظه آرام و قرار ندارد، نه میتواند درست بنشیند یا بایستد، دستهایش را بسیار عصبی به هم میمالد، سرش در جهات مختلف ناگهان به اینسو و آنسو میپرد و... فکر میکنم دیدن چند دقیقه از آن فیلمها از هزار توضیح روشنتر و گویاتر است.
🔟 در نهایت هیتلر نقشی را که باید، ایفا کرد. کشورهایی مانند آلمان، اتحاد شوروی و بسیاری کشورهای دیگر کمابیش به ویرانه تبدیل شدند. تجربهی تلخ #یهودیان در اروپا نیز دلایل کافی و قانعکنندهای ارائه میکرد که برای آنان داشتن کشوری #یهودی را توجیه کند. آن کشور هم در همان جایی بود که #روچیلدها از پیش در نظر گرفته بودند!
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
هانری کربن،استاد کرسی شیعه شناسی در دانشگاه پاریس بوده است و مجالس عدیده راجع به تحقیق در مذهب شیعه با ما داشت. مرد سلیم النفس و منصفی بود. او معتقد بود که در میان تمام مذاهب عالم، فقط مذهب شیعه است که مذهبی پویا و متحرک و زنده است و بقیه مذاهب بدون استثناء عمر خود را سپری کرده اند و حالت ترقّب و تکامل ندارند. یهودیان قایل به امام و ولی زنده ای نیستند و هم چنین مسیحیان و زردشتیان، اتّکا به مبدء حیاتی ندارند و به واسطه عمل به تورات و انجیل و زند و اوستا اکتفا نموده و تکامل خود را فقط در این محدوده جست وجو می کنند. هم چنین است تمام فرق اهل تسنن که فقط تکامل خود را در سایه قرآن و سنّت نبوی می دانند! امّا شیعه دین حرکت و زندگی است چون معتقد است که حتماً باید امام و رهبر امّت، زنده باشد و تکامل انسان فقط به وصول به مقام مقدّس او حاصل می شود و لذا برای این منظور، از هیچ حرکت و عشق و پویایی دریغ نمی کند.
منبع : درباره علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ ص127 , خسروشاهی سید هادی
سابقه و آغاز آشنایی استاد علامه با هانری کربن
در این زمینه خود علامه طباطبایی می فرمود: در اواخر سال 1337 که به تهران رفته بودم، آقای دکتر جزایری پیشنهاد کردند که طبق درخواست دکتر هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن فرانسه و رییس انجمن دوستی فرانسه و ایران، ملاقاتی با نام برده به عمل آید و من که از فضایل اخلاقی و مراتب علمی وی شنیده بودم، این پیشنهاد را پذیرفتم و در منزل آقای دکتر جزایری دیدار نخستین با هانری کربن رخ داد. در آن جلسه ایشان گفتند: آن چه که تاکنون در غرب درباره اسلام مطرح شده بیشتر از دیدگاه اهل تسنن است و اگر کسی درباره مذاهب اسلامی دیگر اطلاعاتی بخواهد، فقط از منظر آنان اطلاعات کسب می شود و حتی کسانی که به ایران سفر کرده اند با حقایق مذهب تشیع و معارف اهل بیت، آشنایی پیدا نکرده اند و با فلسفه اشراق هم هیچ گونه برخوردی نداشته اند، تا آن جا که «گوبینو» مستشرق معروف کتاب «اسفار» ملاصدرا را «سفرنامه»! تلقی کرده است. و یا اگر کسی راجع به «فلسفه اسلامی» تحقیق به عمل آورد، آن را با پایان دوران ابن رشد اندلسی، پایان یافته تلقّی می کنند.
علامه طباطبایی سپس افزود: پس از این بیان، دکتر هانری کربن گفت:
ولی من یک پژوهش گر مسیحی پروتستان هستم، بر این باور رسیده ام که حقایق و معارف اسلام از دریچه تشیع قابل فهم تر است و روی همین اصل من در غرب تلاش کرده ام که مذهب تشیع را آن طور که شناخته ام، معرفی کنم و در این رابطه کتاب شیخ اشراق سهروردی را چاپ کرده ام و درباره مکتب فلسفی میرداماد و ملاصدرا هم مباحثی را در کلاس های درس فلسفه یا نشست ها و سمینارها بیان داشته ام، اما این، مرا قانع نکرده و می خواهم از نزدیک با علماء شیعه آشنا شوم و حقایق تشیع و معارف اهل بیت را از زبان خود آنها بشنوم و اگر مشکلاتی دارم، توسط خود آنها حل و فصل کنم. . .
این خلاصه بیانات دکتر کربن بود و این جانب نیز به مطالب مختصری در تکمیل گفته های ایشان اشاره کردم و این دیدار کوتاه پایان پذیرفت تا این که در مهرماه سال 1338 و به هنگام مراجعت از دماوند به قم، در تهران ملاقات دیگری به هانری کربن به عمل آمد و او مژده داد که در ژنو، کنفرانسی درباره «امام منتظر» از دیدگاه شیعه داشته که مورد استقبال دانشمندان غربی حاضر در جلسه قرار گرفته است. آقای کربن افزود: من به این عقیده رسیده ام که مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه بشر با هدایت الهی و پیوند انسان با خدا را، استوار نگه داشته و با مسئله «ولایت» این پیوستگی را استمرار می بخشد، چون در ادیان و مذاهب بر حق پیشین با درگذشت انبیاء، این ارتباط در عمل از بین رفته و فقط احکامی در رابطه با زندگی روزمره انسان از آنها به یادگار مانده است. ولی در اسلام شیعی، پیوند این حقیقت و معنویت بین انسان و خدا، استمرار می یابد و رشته اساسی وصل به حق، قطع نمی شود.
https://eitaa.com/Ostadkhosravi