#خلاصه_بحث
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۶
(۱۵ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(تصویر محل بحث، معنای نسخ، بررسی وقوع نسخ در کتاب و سنت، معنای جواز، تصویر ثمره ، اقوال مشهور)
▫️شرح: (به درس مراجعه شود)
🔹نتیجه:
نسخ وجوب، به معنای اعلام انتهای زمان وجوب است.
نسخ تلاوت در قرآن واقع نشده و نسخ حکم قرآنی هم فقط در مورد وجوب صدقه پیش از نجوا با پیامبر (ص) واقع شده است.
نسخ حکم نبوی مواردی است؛ از جمله این که نهی از ذخیره گوشت قربانی پیش از سه روز، بعداً توسط خود ایشان نسخ شد.
مراد از جواز، جواز به معنای اعم (عدم حرمت) است.
در اغلب موارد نسخ، حکم منسوخ واضح است و نیازی به بحث اصولی ندارد.
اقوال: قول به بقای جواز، قول به رجوع به حکم قبل از منسوخ.
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۴۷.mp3
7.25M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۷
(۱۶ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(اثبات بقای جواز، با تمسک به دلیل منسوخ یا ناسخ)
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
#خلاصه_بحث
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۷
(۱۶ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(اثبات بقای جواز، با تمسک به دلیل منسوخ یا ناسخ)
🔹نتیجه:
تمسک به هیچ از یک دلالت های دلیل منسوخ ـ اعم از مطابقی، تضمنی و التزامی ـ برای اثبات بقای جواز برای واجب منسوخ، ممکن نیست.
🍃 https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۴۸.mp3
6.31M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۸
(۱۷ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(مسئله فلسفیِ بقای جنس پس از انتفای فصل، اثبات بقای جواز با تمسک به استصحاب)
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
#خلاصه_بحث
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۸
(۱۷ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(مسئله فلسفیِ بقای جنس پس از انتفای فصل، اثبات بقای جواز با تمسک به استصحاب)
🔹 نتیجه:
بر اساس برخی از مبانی، امکان بقای جواز در وجوب نسخ شده، به مسئله امکان بقای جنس پس از انتفای فصل، گره می خورد و اشکالات محقق خویی قابل پاسخ است.
تمسک به استصحاب برای اثبات بقاء جواز پس از نسخ وجوب، ممکن است و اشکالات وارده، قابل رفع به نظر میرسد.
در اغلب موارد نسخ، قرائنی وجود دارد که حکم پس از نسخ وجوب را روشن کرده، و نوبت به اجرای اصل نمیرسد.
🍃https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
استاد الهی - وبینار آموزش حلقات ۵.mp3
33.52M
#صوت (کامل)
#وبینار #کارگاه
#استاد_الهی
🔺کارگاه توانمندسازی اساتید اصول جهت تدریس حلقات
🔹 استاد مجتبی الهی خراسانی
🔸وبینار پنجم (پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹):
- حصول یقین در متواترات و تجربیات
- علت ضرب احتمال خلاف
- تفاوت محور مشترک و منشأ مشترک
- تفاوت ارتکاز با سیره و نقش اجماع
+ پرسش و پاسخ
🔺برگزار کننده:
مدیریت اساتید معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان
و مرکز تخصصی آخوند خراسانی
🍃
#شهید_صدر #حلقات #حلقه_اولی #حلقه_ثانیه #حلقه_ثالثه
🍃
@OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۴۹.mp3
7.7M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۹
(۱۸ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(اشکالات بر اثبات بقای جواز با تمسک به استصحاب)
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
#خلاصه_بحث
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۴۹
(۱۸ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر پس از نسخ وجوب
(اشکالات بر اثبات بقای جواز با تمسک به استصحاب)
🔹 نتیجه:
اغلب اشکالات بر استصحاب بقای جواز در وجوب منسوخ، وارد نیست.
هم جواز بالمعنی الأعم (عدم الحرمة)، هم اصل طلب تشریعی، و هم حبّ و اراده تشریعی، قابل استصحاب شخصی است و نیازی به استصحاب کلی نیست.
جواز بالمعنی الأعم به معنای جامع میان احکام اربعه غیرحرمت، حکم مجعول و قابل استصحاب نیست.
🍃https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۰.mp3
8.06M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۵۰
(۱۹ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر به امر
(تحریر محل بحث و تصویر ثمره)
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
#خلاصه_بحث
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۵۰
(۱۹ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر به امر
(تحریر محل بحث + تصویر ثمره + اقوال)
🔹 نتیجه:
آیا امر به امر به شیء، دالّ بر امر به همان شیء از جانب آمر اول است؟
مانند: اوامر الهی به پیامبر (ص) و مؤمنان برای امر به صلاة (طه/ 132) و جهاد (الأنفال/65) و معروف (الأعراف/199).
اقوال: 1. قول محقق خراسانی: انکار دلالت الا با قرینه 2. قول محقق عراقی و محقق خوئی: ظهور دلالی 3. قول به تفصیل (آیت الله تبریزی)
🍃https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۱.mp3
8.24M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۵۱
(۲۲ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر به امر
🔹 نتیجه:
پنج احتمال درباره غرض از الامر بالامر وجود دارد.
احتمالاتی ظهور دارد که نتیجهاش ظهور در طریقیت امر اول است.
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
محدث نوری در خاتمه مستدرکالوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی مینویسد:
«من از جانب ربّ الارباب، حجّت بر همه طلاب هستم.
زیرا به لحاظ فقر، کسی از من فقیرتر نبود و اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم.
اما به لحاظ حافظه و ذهن، کسی وضعش بدتر از من نبود! به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.» !
📗خاتمه مستدرکالوسائل، ج۲، ص۱۹۷.
(با سپاس از آقای محمدامین ابوالحسنی)
🍃
@FiqhMoaser
#مناسبت
📚حضرت امام محمد باقر علیه السلام، مؤسس علم اصول
نخستین کسی که دروازۀ علم اصول را گشود و به تبیین و ترفیع قواعد آن پرداخت، امام ابوجعفر محمدبن علی الباقر (علیه السلام) است و پس از ایشان، فرزند برومندش ابوعبدالله الصادق (علیه السلام).
این دو بزرگوار با آموزش قواعد آن به بسیاری از شاگردان خود و آنان نیز با جمع آوری و نگاشتن آن مسائل و قواعد گام بزرگی در فقه و اصول شیعه برداشتند که از آن جمع می توان کتاب «أصول آل الرسول»، «الفصول المهمة في أصول الائمة»، «الأصول الأصلیة» را نام برد که بنابر استناد راویان ثقه، همۀ آنها به اهل البیت (علیهم السلام) مستند است.
منبع: علامه سید حسن صدر، الشیعة و فنون الاسلام، تهران، مطبعة العرفان، 1331 ه.ش، ص 95.
🍃@OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۲.mp3
6.31M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۵۲
(۲۳ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر به امر/۳: تفصیل و مناقشه
▫️شرح: (به درس مراجعه شود)
🔹 نتیجه:
الف) تفصیل مرحوم آیت الله تبریزی در دلالت امر بر امر به شیء بر امر به شیء دوم، میان جایی که مولی ولایت بر شخص مأمور ثانی دارد (دلالت) و جایی که ولایت ندارد (عدم دلالت)، مخدوش است.
ب) خدشه شهید آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی بر دلالت امر به امر به شیء بر امر به شیء، قابل حل و جواب است.
🍃@OsulFiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
#مناسبت
🌴قیل لعلیّ بن محمّد علیهما السّلام:
مَن أکمَلُ الناسِ [في]خِصال الخیر؟
قال:
👈أعمَلُهم بالتَّقیّه،و أقضاهُم لِحُقوق إخوانِه.
🌿به امام هادی علیه السلام عرض شد:
کدام مردمان، کامل ترین خصلت های خوب را دارند؟
فرمود:
👈«آنها که تقیه (ملاحظه ظرفیت دیگران) را بیشتر به کار می گیرند،
و در ادای حقوق برادران (و خواهرانِ) دینیِ خود، کوشاترند.»
* تفسیر الإمام العسکریّ علیه السّلام:324،ح 172.عنه البحار:414/72،ضمن ح 68،و وسائل الشیعه:224/16،ضمن ح 21420
——————
به نقل از:
موسوعة الإمام الهادي، ج3 ص34 (تاليف: اللجنة العلمية في موسسة ولي العصر للدراسات؛ بإشراف الاستاذ محمد الحسيني القزويني ؛ المقدمة: آية الله أبوالقاسم الخزعلي).
دانلود 4 جلد موسوعه:
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6883
——————-
🍃@FiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۳.mp3
8.83M
#صوت_درس
#خارج_اصول #استاد_الهی
سال هشتم: جلسه ۵۳
(۲۴ آذر ۱۳۹۹)
📌مسیر:
اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص
🔸موضوع: دلالت امر به امر/۴: مناقشه در ثمره
▫️شرح: (به درس مراجعه شود)
🔹 نتیجه:
الف) ثمره بحث ذکرشده توسط مشهور، یعنی اثبات «مشروعیت عبادات صبی» از ادله امر به والدین به امر بر نماز (بر اساس دلالت امر به امر به شیء بر امر به همان شیء)، مخدوش است.
ب) ثمره بیان شده توسط میرزای قمی، یعنی جواز تصرف وصحت بیع مأمورٌبه ثانی بدون امر آمر ثانی (بر اساس دلالت امر به امر به شیء بر امر به همان شیء)، صحیح است.
🍃@OsulFiqhMoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#راهنما
#نکته
🌐رهبر حکیم و فرزانه انقلاب:
درس خواندن را دست کم نگیرید...
اگر می خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان ... در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید!
🍃@OsulFiqhMoaser
#مناسبت
🔆 امام جواد عليه السلام :
مُلاقاةُ الإخوانِ نُشْرَةٌ و تَلقيحُ العَقلِ ، و إن كانَ نَزْرا قَليلاً .
ملاقات با یاران ، موجب رفع دلتنگى و سبب بارورى عقل مى شود ، هر چند اندك و كوتاه باشد .
📚تحف العقول: ۴۵۶ ، میزان الحکمه، جلد ۲ صفحه: ۱۳۶. ۳۹.
🍃@OsulFiqhMoaser
#مناسبت
🍃باب خبر نادر عن الرضا عليه السلام
حدثنا أحمد بن الحسن القطان، قال: حدثنا عبد الرحمن بن محمد الحسيني، قال: حدثني محمد بن إبراهيم بن الفزاري، قال: حدثنا عبد الرحمن بن بحر الأهوازي، قال: حدثني أبو الحسن علي بن عمرو ، قال: حدثنا الحسن بن محمد بن جمهور، قال: حدثنا علي بن بلال؛
عن علي بن موسى الرضا عليه السلام،
عن أبيه عن آبائه عن علي بن أبي طالب عليهم السلام،
عن النبي صلی الله علیه و آله، عن جبرئيل،
عن ميكائيل، عن إسرافيل، عن اللوح، عن القلم، قال:
يقول الله عز وجل:
وِلايَةُ عَليّ بن أبي طالِبٍ حِصني، فَمَن دَخَلَ حِصني أمِنَ مِن عَذابي.
📚الشيخ الصدوق، عيون أخبار الرضا (عليه السلام) ٢: ١٣٦ / ١؛
معاني الأخبار: ٣٧١ / ١، جامع الأخبار: ٥٢.
🍃
میلاد مولی الموحدین و #امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، تهنیت باد.
🍃@OsulFiqhMoaser
#وبینار
♦️سلسله نشستهای علمی «بررسی مبانی کلامی اصول فقه»
🔸ارائهدهندگان (به ترتیب الفبا):
1. استاد مجتبی الهی خراسانی زیدعزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی
رئیس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی
2. استاد حمید درایتی زیدعزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
رئیس مؤسسه دانشوران
3. استاد محمدحسن ربانی بیرجندی زیدعزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد
مدیر گروه فقه و عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی
4. استاد سیدعلی طالقانی زیدعزه
استاد خارج کلام اسلامی حوزه علمیه مشهد
مدیرگروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع
5. استاد سیدمحمدصادق علم الهدی زیدعزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم
6. استاد کاظم قاضی زاده دام عزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
رئیس مؤسسه فهیم
7. استاد احمد مبلغی دام عزه
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی
رئیس مرکز التجديد للدراسات المقارنة
رئیس شورای علمی دین پژوهان کشور
♦️برگزارکنندگان:
مؤسسه پژوهشی دانشوران
مرکزتخصصی آخوندخراسانی ره
گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی
مدرسه عالی سطح چهار
🕗 اسفند ١٣٩٩ تا شهریور ١۴٠٠
🆔@ijtihad
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
📚سلسه نشستهای علمی مبانی کلامی اصول فقه:
🔹نشست اول: چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد
🔸ارائهدهنده:
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی
استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره
♦️برگزارکنندگان:
مؤسسه پژوهشی دانشوران
گروه فقه مرکزتخصصی آخوندخراسانی ره
گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی
مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان
🕗 زمان: چهارشنبه ٢٠ اسفند ٩٩ ساعت ١٨:٣٠
✅ لینک ورود:
htpps://b2n.ir/mabani-1
🆔@ijtihad
🍃
https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
#مناسبت
ابنسمعون (م ۳۸۷ هـ. ق):
«شافعی میگفت: قبر موسی کاظم [علیهالسلام] نوشداروی مجرب است.»
خطیب بغدادی (م۴۶۳ هـ. ق)، ابنخلکان (م ۶۸۱ هـ. ق)، مزی و دیگر علمای اهل سنت پیرامون آن حضرت نوشتهاند:
« کیسههای پول ایشان بین مردم ضربالمثل بود و اگر کیسهای از موسی بن جعفر (علیهماالسلام) به فردی میرسید، بینیاز میشد.»
ابوالفرج ابنجوزی حنبلی (م ۵۹۷ هـ ق):
«موسی بن جعفر... به خاطر عبادت و کوشش و شبزندهداری به عبد صالح نامیده شد. او فردی کریم و حلیم بود و هنگامی که با خبر میشد که فردی ایشان را اذیت کرده است، برای وی مالی را میفرستاد.»
ابنابی الحدید معتزلی (م ۶۵۵ هـ ق):
«موسی بن جعفر بن محمد او همان عبد صالح است که بین فقه و دین و پرهیزگاری و حلم و صبر جمع کرده بود.»
ابنصباغ مالکی (م ۸۵۵ هـ ق):
«ایشان نزد اهالی عراق به باب حوائج الی الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسیدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نیازمندی آنان و رسیدن به مقاصد آنان نتیجه حاصل میشد.»
خطیب بغدادی و ابنجوزی با سند صحیح مینویسند:
«احمد بن جعفر بن حمدان القطیعی خبر داد که شنیدم حسن بن ابراهیم خلال میگفت: هیچ مشکلی پیش نیامد مگر این که به موسی بن جعفر (علیهالسّلام) توسل کردم و خداوند همانی را که دوست داشتم به من داد.»
📚منابع:
حياة الحيوان الكبرى، ج۱، ص189
تاریخ بغداد، ج۱۵، ص ۱۴. و ج۱۳ ص۳۰
وفیات الاعیان، ج۵، ص۳۰۸.
صفة الصفوة، ج۲ ص۱۸۴-۱۸۷.
الفصول المهمة، ص۹۴۰ – ۹۴۳.
تهذیب الکمال، ج۲۹، ص۴۶-۴۵
🍃
🏴 شهادت حضرت کاظم امام موسی بن جعفر علیه السلام، تسلیت باد.
🍃@OsulFiqhMoaser
#مناسبت
🌴 امام حسن عسکرى (ع) در توصیف بعثت پیامبر (ص):
... تا این که به چهل سالگى رسید، و خداوند قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشعترین و مطیعترین قلبها یافت. پس به درهاى آسمان اجازه داد که بازشوند و ملائکه را اجازه داد که نازل شوند و در این حال محمد (ص) به آنها مىنگریست.
پس رحمت از طرف عرش بر وى نازل شد و او به روح الامین (جبرئیل) که طاووس ملائکه است نگاه مىکرد که نزد او فرود آمد، دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان!
محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟
گفت: اى محمد!
(قرآن را) بخوان به نام پروردگارت که هستى را آفرید!
همو که انسان را از خون بسته آفرید.
بخوان که پروردگارت از همه ارجمندتر است.
همو که با قلم تعلیم داد و آن چه را که انسان نمىدانست به او آموخت.
سپس آنچه را که مىبایست بر او نازل کرد و خودش به سوى پروردگارش بالا رفت.
محمد (ص) از کوه پایین آمد در حالى که عظمت خداوند و جلالت ابّهت الهى او را مدهوش خود کرده بود و به تب و لرز دچار شده بود.
چیزى که اضطرابش را بیشتر مىکرد، این بود که مىترسید، قریشیان او را تکذیب کرده و او را به جن زدگی نسبت دهند، در حالى که او عاقلترین مردم و گرامىترین آنان بود و مبغوضترین چیزها در نظر او شیاطین و اعمال جن زدگان بود.
بنابراین، خداوند اراده کرد که قلبش را مملوّ را شجاعت نماید و به او فراخى دل عنایت فرماید.
براى همین از کنار هر سنگ و درختى که ردّ مىشد، مىشنید که مىگفتند: السّلام علیک یا رسول اللّه!
📚بحار الانوار: ج۱۸ ص۲۰۶
🍃
عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله تهنیت باد💐
🍃
@OsulFiqhMoaser
#مناسبت
صحیفه سجادیه از نظر سند داراى اعتبار بالایى است؛ زیرا:
اولاً: محتواى آن چنان محتواى فصیح و بلیغ وژرف و دقیقى است که صدور آن از غیر امام معصومى که با عالم غیب مرتبط است بسیار بعید به نظر مىرسد و جمعى از علماى بزرگ نیز بر همین موضوع تکیه کرده اند.
ثانیاً: بسیارى از بزرگان علما در اجازات روایى خود به آن اشاره کرده و آن را ستوده اند.
ثالثاً: بعضى از فقهاى بزرگ در مسائل فقهى به بعضى مضامین آن که جنبه فقهى دارد استناد کرده اند.
رابعاً: اهتمام عمومى شیعیان به قرائت و تلاوت دعا هاى صحیفه قرینه دیگرى بر صحت اسناد آن به امام بزرگوار، امام على بن الحسین(علیهما السلام) مى باشد و یکى از نشانههاى این اهتمام، نوشتن شروح متعددى توسط جمعى از بزرگان و دانشمندان بر این دعاهاست.
🌴 میلاد سرور آزادگان، سالار شهیدان و مقتدای مجاهدان،
حضرت امام «حسین» بن علی علیهماالسلام تهنیت باد
🍃
@OsulFiqhMoaser