📣برگزاری نشست تخصصی
🔺بررسی دیدگاه تمدنی امامین انقلاب با تاکید بر تقریب مذاهب اسلامی
💥با ارائه:
📝 حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی عزیزان
عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق (علیهالسلام)
🖌دبیر علمی: دکتر هومن الوندی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق (علیهالسلام)
🔹با مشارکت:
👈دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
👈گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
👈اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی
👈پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
👈مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
👈موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (علیهمالسلام)
👈مرکز علمی پژوهشی مصباح
👈مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح)
برگزار می گردد.
📆زمان: یکشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۳
🕌قم، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
📲لینک ورود به جلسه👇
https://www.skyroom.online/ch/isri/elmi
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
📣برگزاری نشست تخصصی
🔺مبانی فقهی و کلامی تقریب مذاهب اسلامی از منظر آیات و احادیث
💥با ارائه:
📝 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کمال حسینی (مسئول نمایندگی جامعه المصطفی استان گلستان)
🖌دبیر علمی: دکتر حبیب الله (مدیر گروه عمومی جامعه المصطفی استان گلستان)
🔹با مشارکت:
👈موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا (سلام الله علیها) گرگان
👈نمایندگی جامعه المصطفی استان گلستان
👈دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
👈گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
👈اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی
👈معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
👈پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
👈مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
👈موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (علیهمالسلام)
👈مرکز علمی پژوهشی مصباح
👈مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح)
برگزار می گردد.
⏰زمان: دوشنبه ۲۶ دی ماه ۱۴۰۱
ساعت۱۱
🏢 مکان: به صورت حضوری در محل موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا سلام الله علیها گرگان
🔴همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب.
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی .mp3
17.96M
بشنوید
🎙 صوت کامل سخنرانی استاد خسروپناه در نشست تخصصی با موضوع: «الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی»
۲۴ دی ۱۴۰۱
💢مسلمانها دردهای مشترک دارند ولی بیشتر درباره اختلافاتشان صحبت میکنند
🔹حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه ضمن اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: ادعای بنده این است که تمدنسازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی میخواهد.
🔗جزئیات بیشتر در لینک زیر:
iqna.ir/00HGNI
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
💢مسلمانها دردهای مشترک دارند ولی بیشتر درباره اختلافاتشان صحبت میکنند 🔹حجتالاسلام عبدالحسین خسرو
💬 #گزارش_نشست | نشست الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی با حضور حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز ۲۴ دیماه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد که گزیده سخنان وی را در ادامه میخوانید.
🔸ما در این عنوان چند متغیر داریم یکی اصطلاح الگوی حکمرانی، یکی اصطلاح تقریب مذاهب و یک واژه هم تمدنسازی نوین اسلامی. منظور از حکمرانی حکومتداری نیست ولو در حکومتداری از حکمرانی استفاده میشود. مقصود از حکمرانی هدایتگری فرایندی است که از سیاستگذاری شروع میشود و به خدمات عمومی منتهی میشود لذا گام اول سیاستگذاری و ترسیم خطمشیهایی است که حرکت را جهت میدهد. در مرحله بعد نوبت به تنظیمگری میرسد و بعد نوبت به خدمات میرسد. پس وقتی سخن از حکمرانی به میان میآید یعنی فرایند هدایتگرایانه یا هدایت فرایندی که از سیاستگذاری به خدمات عمومی تداوم دارد.
منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟
🔸منظور از متغیر دوم که تقریب مذاهب است، تقریب شیعه و اهل سنت است. هم شیعیان مذاهبی دارند و هم اهل سنت. وقتی سخن از تقریب مذاهب هست مقصود تقریب همه شیعیان و همه اهل سنت است. معنای تمدنسازی نوین اسلامی هم از عنوانش پیداست. تمدنسازی امری فرایندی است و اینطور نیست امروز تصمیم بگیریم و فردا تمدن شکل پیدا کند بلکه حتما باید فرایندی طی شود کما اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفتند خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی. به این نکته توجه داشته باشید که تمدن نوین اسلامی مورد نظر است و ما نمیخواهیم تمدنی که در قرن سوم تا ششم هجری وجود داشت را احیا کنیم. البته همیشه باید پیوندی با میراث گذشته داشته باشیم اما امروزه دنیای مدرن دستاوردهای تمدنی در اختیار بشر گذاشته است. طبیعتا وقتی از تمدن سخن میگوییم یعنی باید از این بستر و زمینه تمدنی جدید بهره ببریم و استفاده کنیم البته با کاربست صحیح آنها. پس وقتی از تمدن سخن به میان میآید منظور احیای تمدن اسلامی با رویکرد نوین و استفاده از علوم جدید است.
🔸برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی میخواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر میخواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد.
🔸سالهاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفتوگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدنسازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی میخواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد.
چهار مبنای الگوی حکمرانی تقریب مذاهب
🔸چهار مبنای مهم در الگوی حکمرانی مطرح است؛ اول توحید، دوم عقلانیت، سوم ولایت، چهارم آخرتگرایی. مهمترین مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب اینها است. اول توحید است. هرجا توحید آسیب پیدا کرد قطعا حکمرانی تقریب مذاهب شکل پیدا نمیکند و تمدن نوین پدید نمیآید. اسلام و مسلمین باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود. اگر شرک و منیت وسط آمد تفرقه هم به وجود میآید.
🔸مبنای دوم عقلانیت است. عقل از مبانی مهم دینی است. جالب است عقل در شیعه و اهل سنت خصوصا مذهب حنفی و شافعی جایگاه مهمی دارد. هم خواجه نصیر برهان عقلی بر اثبات وجود خدا دارد و هم فخر رازی برهان عقلانی دارد. این نشان میدهد مذاهب اسلامی چقدر در بعد عقلانیت با هم مشترک هستند. وقتی از تقریب سخن گفته میشود منظور این است که هر دو عاقل باشند. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وقتی عقل آمد شهوت و غضب کارایی خودش را از دست میدهد چون منشا تفرقه شرک است و منشا شرک هم شهوت و غضب است. ابزار شهوت و غضب هم تخیل است و در مقابل تخیل عقل است.
🔸سومین مبنا ولایت الهی است. ما دو دسته ولایت داریم ولایت ایمان و ولایت کفر. درد جهان اسلام این است که پادشاهان کشورهای اسلامی ولایتمداری را با استکبار جهانی بستند، ولایتمداری را با صهیونیسم بستند در حالی که ولایتمداری مومنین با هم مورد تاکید قرآن است. وقتی ولایت را پذیرفتیم دستاورد ولایت، وحی الهی است.
🔸مبنای چهارم آخرتگرایی است که نقطه مقابل سکولاریسم است. امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه مفصل به این نکته اشاره دارند. کسانی که در مقابل مسلمانان قرار میگیرند علتش این است دنیاگرا هستند و آخرتگرایی را کنار میگذارند. اینها مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب است که نقش مهمی در تقریب مذاهب دارد.
🔍 ادامه👇
ادامه #گزارش_نشست
🔸غیر از این مبانی یکسری اصول هم داریم که به تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب کمک میکند. اصل اول که بسیار مهم است اصل خودسازی است. اگر انسان مخصوصا عالمان شیعه و اهل سنت خودسازی و اصلاح نفس نداشته باشند قطعا تقریب مذاهب شکل نمیگیرد و منشا تفرقه خواهد شد.
🔸اصل دوم مردمداری و مشارکت مردمی است. منظور از مردمداری احترام به مردم نیست بلکه مشارکت دادن مردم در حکمرانی است. اصل سوم اصل تقریب مذاهب در ساحت اعتقادی و فقهی است یعنی به مشترکات زیادی که در حوزه اعتقادات و حوزه فقه داریم تمسک شود. برخی فتاوای اهل سنت با فقه امامیه انطباق دارد و تقریب مذاهب در این حوزه خیلی کمککننده است تا وقتی میخواهیم در الگوی حکمرانی مقرراتگذاری کنیم از این احکام مشترک استفاده کنیم. اصل بعدی رحمت و محبت فراگیر است یعنی محبت را بر خصومت و دشمنی غلبه بدهیم و آن را تبدیل به خشونت و خصومت نکنیم. طبق فرموده رهبری برای جلب محبت باید محبت کرد.
🔸اصل بعدی، اخوت و برادری است. روایات متعدد در زمینه برادری و اخوت داریم. امیرالمومنین(ع) در یکی از حکمتهایش منشور برادری را بیان میکند. اصل بعدی توجه به دردهای مشترک است. ما مسلمانها دردهای مشترک داریم ولی مینشینیم درباره اختلافاتمان صحبت میکنیم. اصل دیگری که خیلی مهم است توجه به ظرفیتهای تاریخی تمدنسازی است. در دوره قرن سوم تا ششم روحیه مداراگونه شیعه و سنی با هم موجب شد هر دو در تمدنسازی نقش داشته باشند. این ظرفیتهای تاریخی ظرفیت بسیار خوبی است. اینها اصولی بود که در کنار مبانی حکمرانی تقریب مذاهب میشود به آنها توجه کرد.
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
💬 #گزارش_نشست | به همت پژوهشکدۀ الهیات و معارف اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام برگزار شد: نشست علمی «مبانی فقهی تقریب مذاهب اسلامی در مکتب شهید سلیمانی»
🔸نشست علمی «مبانی فقهی تقریب مذاهب اسلامی در مکتب شهید سلیمانی» با ارائۀ حجتالاسلاموالمسلمین دکتر علی کارشناس عضوو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام در سالن جلسات این پژوهشگاه برگزار شد.
🔸ایشان بیان داشت: وجود انسان نامتناهی و ذوابعاد است و این به دلیل استعدادهای درونی نهفته از سوی حقتعالی در درون انسان است که باید شکوفا شود و بعثت انبیا به فرموده امیرمؤمنان علیهالسلام بسترساز این شکوفایی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه افزودند: سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، انسانی ذوابعادی بود که استعدادهای خود را به فعلیت رسانده بود.
🔸وی یادآور شد: سه شاخص برتر یک مسلمان تمامعیار عبارتانداز: تهذیب نفس یعنی پاکی باطن، تدبیر منزل، یعنی تربیت خانواده و فرزندان صالح و سیاست مدن یعنی سیاست و قدرت مدیریت اجتماعی در جامعه که شهید سلیمانی همه این شاخصها را به نحو تمام و کمال دارا بود و همین امر سبب شد که وی شخصیتی تقریبی قلمداد شود و در منطقه و جهان اسلام صلای وحدت سر دهد.
🔍 ادامه👇
ادامه #گزارش_نشست
🔸این نشست علمی به تطبیق مکتب شهید سلیمانی بر مبانی فقهی تقریب مذاهب اسلامی اختصاص داشت؛ ابتدا مبادی تصوریه بحث یعنی مفاهیم (مبنا، فقه، تقریب، مکتب) و چهارچوب نظری پژوهش(نظریه فقه نظام) بررسی گردید، سپس مبادی تصوریه بحث شامل مبانی فقهی تقریب مذاهب اسلامی و شاهد مثالهای آن در سیره تقریبی سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، بیان گردید که به ترتیب عبارتانداز: حرمت ریختن خون مسلمانان، وجوب احترام جان، مال و عرض مسلمانان، وجوب دفاع از مسلمانان و مظلومان، وجوب دفاع از دین و مقدسات، وجوب اخوت و برادری میان مسلمین و وجوب حفظ وحدت امت اسلامی و مقابله با تفرقه.
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
👈برگزاری نشست تخصصی
📚نقشه راه تقریب مذاهب اسلامی در گام دوم انقلاب و کاربست آن در تمدنسازی نوین اسلامی
💥با ارائه:
📝 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، مدیر دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه کشور
🖌دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر احمد کوثری
مدیر گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
🔹با مشارکت:
👈دانشگاه جامع امام حسین (علیه السلام)
👈گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
👈اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی
👈معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه
👈پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
👈مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
👈موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت (علیهمالسلام)
👈مرکز علمی پژوهشی مصباح
👈مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح)
برگزار می گردد.
📆زمان: سه شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱
⏰ساعت ۱۵:۳۰
🕌قم، پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
📲لینک ورود به جلسه👇
http://rbo.ir/t-webinar
🔴همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب.
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
▫️منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟
🔻 حجتالاسلام والمسلمین #عبدالحسین_خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛
🔸وقتی سخن از تقریب مذاهب هست مقصود تقریب همه شیعیان و همه اهل سنت است. معنای تمدنسازی نوین اسلامی هم از عنوانش پیداست. تمدنسازی امری فرایندی است و اینطور نیست امروز تصمیم بگیریم و فردا تمدن شکل پیدا کند بلکه حتما باید فرایندی طی شود کما اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفتند خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی.
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/tneslmi
💬 #گزارش_نشست | الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی
🔸نشست تخصصی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام به صورت مجازی برگزار شد.
🔸حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی، گفت: تمدنسازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی میخواهد.
🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست تخصصی که از سلسله نشستهای همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدنسازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب به شمار میرود و قرار است اواخر بهمن ماه در استان گلستان و شهر گرگان برگزار شود، در تبیین موضوع نشست به بررسی متغیرهای حکمرانی، تقریب مذاهب یا وحدت مسلمانان و تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت.
معنای حکمرانی و مراحل تحقق آن
🔸وی با بیان اینکه منظور از حکمرانی به معنای حکومت داری نیست، هرچند در حکومت داری هم از حکمرانی استفاده میشود و باید شود، گفت: حکمرانی یک هدایتگری فرایندی است که از سیاستگذاری شروع میشود به تنظیمگری میرسد و در نهایت به خدمات عمومی، فرامنطقه ای و یا بین المللی ختم میشود؛ حکمرانی سیاست گذاری است؛ بایدها، نبایدها و خط مشیهایی که حرکت را جهت میدهد.
🔍 ادامه👇
ادامه #گزارش_نشست
🔸حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از تنظیمگری به عنوان مرحله پس از سیاستگذاری نام برد و اظهار داشت: در این مرحله لازم است مقرراتگذاری، ساختارسازی، گفتمانسازی، تحقق مقررات، رصد، نظارت، ارزیابی و در نهایت اصلاح مقررات طی شود و بعد از آن نوبت به ارائه خدمات میرسد که خدمات به خدمات خاص، عمومی، منطقهای و بین المللی تقسیم میشود.
🔸وی با بیان اینکه حکمرانی هدایت فرایندی از سیاستگذاری به تنظیمگری و در نهایت ارائه خدمات است، مقصود از تقریب مذاهب به عنوان متغیر دوم را مذهب شیعه و اهل سنت عنوان کرد و گفت: تقریب مذاهب شامل همه مسلمانان اعم از فرق شیعه مانند زیدیه، اسماعیلیه و امامیه و فرق اربعه اهل سنت یعنی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی است.
🔸این استاد حوزه و دانشگاه تمدنسازی نوین اسلامی را یک امر فرایندی و نیازمند طی یک فرایند دانست و با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم از خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی نام بردند و شرط رسیدن به تمدنسازی را خودسازی و جامعهپردازی عنوان کردند، اظهار داشت: منظور از تمدنسازی نوین اسلامی این نیست که آن تمدن گذشته دوباره احیا شود.
🔸وی داشتن پیوند فقهی، علمی، فلسفی، تمدنی و پزشکی با گذشته و استفاده از آن را ضروری دانست و با اشاره به دستاوردهای تمدنی دنیای مدرن مانند علوم شناختی، علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی، فضای مجازی و هوش مصنوعی، گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن میگوییم یعنی با از این بستر و زمینه تمدنی جدید هم بهره ببریم و استفاده کنیم؛ البته با مبانی حکمی و اسلامی و کارکرد و کاربست صحیح آنها نه اینکه از دانش کوانتوم مکانیک برای ساختن بمب اتم استفاده شود تا بشریت را نابود کند.
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان دستاورد تمدن دنیای مدرن ابزار مناسبی برای انتقال عقاید است اما برخی از این امکان برای ترویج زوال انسانیت، زن، خانواده و فرزند استفاده نادرست میکنند و برخی از این ابزار برای مقاصد شیطانی خود بهره میبرند تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند، خاطرنشان کرد: تمدنسازی نوین اسلامی احیاء تمدن اسلامی با رویکرد نوین و استفاده از علوم جدید در تولید آن با رویکرد حکمت و عقلانیت اسلامی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان را شرط لازم برای رسیدن به تمدنسازی نوین اسلامی دانست و با بیان اینکه تقریب مذاهب نیازمند یک حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی است، اما الگوی این حکمرانی در تقریب مذاهب اسلامی چیست، متذکر شد: الگو حکمرانی دارای مبانی، اصول و ارکانی است که باید به آنها توجه شود.
پنج مبنای الگوی حکمرانی تقریب مذاهب
🔸وی با طرح برخی مباحث مهم مقام معظم رهبری درباره وحدت و تقریب مذاهب، سخن خود را از مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی شروع کرد و با بیان اینکه پنج مبنای مهم توحید، عقلانیت، ولایت، جامعیت قرآن و آخرتگرایی در الگوی حکمرانی مطرح است، گفت: مسلمانان باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود.
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین مبنای نخست الگوی حکمرانی تقریب مذاهب، گفت: هرجا توحید آسیب پیدا کرد قطعا حکمرانی تقریب مذاهب شکل پیدا نمیکند و تمدن نوین پدید نمیآید؛ هرچند اسلام و مسلمین باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود، اما اگر شرک و منیت وسط آمد تفرقه هم به وجود میآید.
🔸وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی، حکمرانی تقریب مذاهب را نیازمند گفتمانسازی دانست و تصریح کرد: ادعای من این است که تمدن سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد، تقریب مذاهب هم منشأ تمدن سازی اسلامی است، الگوی حکمرانی میخواهد و این الگوی حکمرانی مبانی دارد که مهمترین مبنای آن توحید است و باید به گونهای سریان پیدا کند که ذرهای ما را به سمت شرک نکشاند، اگر شرک و منیت باشد تفرقه شروع میشود.
🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مبنای دوم عقلانیت است. عقل از مبانی مهم دینی است. جالب است عقل در شیعه و اهل سنت به ویژه مذهب حنفی و شافعی جایگاه مهمی دارد. هم خواجه نصیرالدین طوسی برهان عقلی بر اثبات وجود خدا دارد و هم فخر رازی برهان عقلانی دارد. این نشان میدهد مذاهب اسلامی چقدر در بُعد عقلانیت با هم مشترک هستند. وقتی از تقریب سخن گفته میشود منظور این است که هر دو عاقل باشند. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وقتی عقل آمد شهوت و غضب کارایی خودش را از دست میدهد چون منشا تفرقه شرک است و منشا شرک هم شهوت و غضب است. ابزار شهوت و غضب هم تخیل است و در مقابل تخیل عقل قرار دارد.
🔍 ادامه👇
ادامه #گزارش_نشست
🔸وی با بیان اینکه عقلانیت یکی از مبانی مهم حکمرانی تقریب مذاهب است، سومین مبنا را ولایت الهی عنوان کرد و اظهار داشت: ما دو دسته ولایت داریم؛ ولایت ایمان و ولایت کفر و درد جهان اسلام این است که پادشاهان کشورهای اسلامی ولایتمداری را با استکبار جهانی و صهیونیسم بستهاند در حالی که ولایتمداری مؤمنین با هم مورد تاکید قرآن است. وقتی ولایت را پذیرفتیم، دستاورد ولایت وحی الهی است.
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین جامعیت قرآن و وحی الهی به عنوان یک مبنای مستقل و ضرورت توجه به آن ذیل مبنای ولایت، ابراز کرد: ولایت دربردارنده جامعیت قرآن و وحی الهی است و وقتی جامعیت قرآن را پذیرفتیم، دیگر سراغ سکولاریسم نمیرویم و ادعای جدایی دین از سیاست، جدایی دین از اقتصاد و جدایی دین از فعالیت اجتماعی را نمیپذیریم.
🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مبنای پنجم یعنی آخرتگرایی که نقطه مقابل سکولاریسم است، گفت: علت اینکه افرادی در مقابل مسلمانان قرار میگیرند این است که دنیاگرا هستند و آخرتگرایی را کنار میگذارند؛ اینها مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب است که نقش مهمی در تقریب مذاهب دارد.
چند اصل مهم برای تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب
🔸وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند اصل مهم که به تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب کمک میکند، گفت: اگر انسان به ویژه عالمان شیعه و اهل سنت خودسازی و اصلاح نفس خود نداشته باشند؛ قطعا تقریب مذاهب شکل نمیگیرد و منشا تفرقه خواهد شد؛ بنابراین همانطور که حضرت آقا فرمودند باید از خودسازی به جامعهپردازی و بعد تمدنسازی بپردازیم.
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: اصل دوم مردمداری و مشارکت مردمی است. منظور از مردمداری احترام به مردم نیست بلکه مشارکت دادن مردم در حکمرانی است. اگر شیعه و سنی در سیاستگذاری تقریب مذاهب و تنظیمگری تقریب مذاهب و خدمات عمومی تقریب مذاهب دست به دست هم دهند، نقش مهمی را در این حکمرانی ایفا میکنند.
🔸وی اصل سوم را تقریب مذاهب در ساحت اعتقادی و فقهی یعنی تمسک به مشترکات بسیاری که در حوزه اعتقادات و فقه وجود دارد، عنوان و تصریح کرد: برخی از فتاوای اهل سنت با فقه امامیه انطباق دارد، تقریب مذاهب در این حوزه کمک میکند بعدها که میخواهیم در حوزه حکمرانی سیاستگذاری و مقرراتگذاری کنیم، از این احکام مشترک بهره ببریم.
🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از رحمت و محبت فراگیر به عنوان اصل چهارم نام برد و گفت: رحمت و محبت فراگیر یعنی محبت را بر خصومت و دشمنی غلبه دهیم و آن را تبدیل به خشونت و خصومت نکنیم و وقتی میخواهیم با هم بحث و گفتگو بپردازیم به چشم برادر همدیگر را ببینیم؛ به فرموده مقام معظم رهبری برای جلب محبت باید محبت کرد.
🔸وی با بیان اینکه اصل بعدی، اخوت و برادری است، اظهار داشت: روایات متعدد در زمینه برادری و اخوت داریم. امیرمؤمنان (ع) در یکی از حکمتهایش منشور برادری را بیان میکند و و پیامبر اکرم (ص) درباره برادری و حقوق برادری مباحث فراوانی را بیان کردهاند و مرحوم شیخ صدوق هم رساله مستقلی درباره برادری نوشته است.
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه اصل بعدی را توجه به دردهای مشترک عنوان کرد و گفت: ما مسلمانها دردهای مشترک داریم ولی مینشینیم درباره اختلافاتمان صحبت میکنیم. وقتی برخی جوانها گرایشهای بیدینی و یا مسیحی پیدا میکنند، آیا نباید به این مسائل بپردازیم؟ آیا درد مشترک را رها کنیم و به سراغ مسائل اختلافی برویم؟
🔸وی توجه به ظرفیتهای تاریخی تمدنسازی را به عنوان اصل مهم دیگر مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در دوره قرن سوم تا ششم هجری که دوره تمدنی شکوفایی شکل گرفت، روحیه مداراگونه شیعه و سنی با هم موجب شد هر دو در تمدنسازی نقش داشته باشند که به عنوان نمونهه میتوان از رصدخانه مراغه نام برد که آن را جناب خواجه نصیرالدین طوسی با کمک جمعی از علمای شیعه و اهل سنت ساخت.
موانع تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب
🔸این استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم هنوز وحدت را از دین نمیدانند، از ترویج غالیگرایی و ناصبیگری و تحجر از طرف دشمن، نبود شناخت فرق اسلامی از یکدیگر، کینه و تعصبات جاهلی، سوءظن و بددلی نسبت به برادران مسلمان، عمده دانستن برخی اختلافات طبیعی و پنهان ماندن خطر اصلی (جابه جایی اصل و فرع) و اسلام هراسی دشمن به عنوان موانع مهم پیشروی تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب نام برد.
🔸وی با بیان اینکه حفظ آبروی پیامبر اکرم (ص) در گرو حفظ وحدت است، گفت: وقتی از وحدت سخن میگوییم، وحدت نفی مذاهب نیست، بلکه هرکس کار فقه و مذهب خود را انجام دهد اما دست به دست هم داشتن، با هم بودن و در مقابل استکبار قرار گرفتن بسیار امر مهم و ضروری است.
🔍 ادامه👇
ادامه #گزارش_نشست
🔸حجتالاسلام والمسلمین خسروپناه پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی طی چهار دهه را به سبب وحدت ملت ایران از شیعه و سنی عنوان کرد و با بیان اینکه اوایل انقلاب تجزیهطلبان میخواستند استانهای مرزی را تجزیه کنند اما وحدت شیعه و سنی نگذاشت، گفت: ما شهدای فراوانی از اهل سنت در کنار شهدای شیعه داریم که باید تکریم و خانواده آنان نیز تکریم شوند.
🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم توجه به مبانی و اصول مطرح شده در سیاستگذاریها و دقت در تنظیمگری و مقرراتگذاری قوانین تأکید کرد تا حقی از برادران اهل سنت و شیعیان ضایع نشود. توجه به ساختارهای تقریب در حوزه نظامی و اصلاح ساختاری در راستای استفاده از علمای شیعه و اهل سنت در حوزه آموزش، پژوهش، تکنولوژی، حوزههای مختلف صنعتی و امنیتی و مقابله دقیق و قانونی با جریانهای افراطی از دیگر مطالبی بود که حجت الاسلام خسروپناه سبب تقریب مذاهب دانست.
🔸یادآور میشود که نشست علمی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدنسازی نوین اسلامی از سلسله نشستهای همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدنسازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب با مشارکت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیهالسلام، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه مطالعات و آموزش های تطبیقی احسن، موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهمالسلام، مرکز علمی پژوهشی مصباح و مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح) برگزار شد.
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
💥رئیس مرکز اسلامی گلستان:
🔹️جشنواره ملی رسانهای تقریب مذاهب اسلامی تداوم یابد
🔸️رئیس مرکز اسلامی گلستان خواستار تداوم جشنواره ملی رسانهای تقریب مذاهب اسلامی طی سالهای آینده شد و گفت: این جشنواره بستری برای تقویت تقریب نظری و عملی بود.
🔗جزئیات بیشتر خبر در لینک زیر:
isna.ir/xdN8Kx
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
💥فرماندار مراوهتپه مطرح کرد؛
🔹نقش ارزنده جشنواره ملی تقریب مذاهب در تقویت «تقریب»
🔸 فرماندار مراوهتپه، نقش جشنواره ملی تقریب مذاهب اسلامی در تقویت «تقریب» را بسیار مهم خواند و گفت: در شرایط فعلی که دشمن به هر بهانهای بر طبل نفاق میکوبد رسانهها باید بیش از پیش میدانداری کنند.
🔗جزئیات بیشتر خبر در لینک زیر:
isna.ir/xdN8LS
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/
💬 #تحلیل_و_تبیین | با یک درصد جمعیت دنیا، دو درصد علم جهان را تولید میکنیم
🔺 گفتگو با دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بررسی تحولات علم و دانشگاه پس از انقلاب اسلامی
🔹 روزگاری در این کشور، حدود ۲۷ دانشگاه و مرکز علمی وجود داشت. در سال ۵۷ و زمانی که انقلاب پیروز شد، این دانشگاهها ۱۷۰ هزار دانشجو را میتوانست در خود جای بدهد و ۴۰ درصد دانشجو هم در خارج وجود داشت؛ حدود ۴ هزار عضو هیئتعلمی فعال بودند. امروز حتی با موج کاهش جمعیتی که در دهه اخیر با آن مواجه بودیم، چیزی حدود ۲۵۰ دانشگاه بزرگ و جامع در کشور داریم.
🔹 انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو تحویل گرفت، امروز ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاهها در حال تحصیل هستند. تا ۷ – ۸ سال اخیر، حدود چهار میلیون دانشجو داشتیم اما بهتدریج تعداد آنها کاهش یافت. امروز با طراحی و دقتی که صورت گرفته است ۱۰۰ هزار عضو هیئتعلمی داریم. این آمارها همه نشان از حرکت پرشتاب علمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارد.
🔹 حرکت صعودی حضور زنان در دانشگاه در بعد از انقلاب هم با قبل از انقلاب قابلمقایسه نیست. پیش از انقلاب ۱۵ درصد از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در اختیار زنان بود اما اکنون ۳۰ درصد اعضای هیئتعلمی خانمها هستند. در کشور ما زنان حاضر و فعال در حوزههای فرهنگی، علمی و اجتماعی بسیار بیشتر از کشورهایی است که مدعی دموکراسی و دفاع از حقوق زنان هستند. نیمی از جامعه دانشجویی داخل را زنان تشکیل میدهند.
🔹 سه یا چهار سال پیش، دانشگاه استنفورد گزارشی را با عنوان «کمیت، کیفیت و فساد در علم ایران» درباره علم و تولید علم در ایران منتشر کرد که البته یک پروژه سیاسی بود. با این حال در این گزارش آمده بود ایران در سال ۱۹۹۷ در تولید علم ۱۰۰۰ مقاله داشته است تا سال ۲۰۱۸ به ۵۰ هزار مقاله رسیده یعنی ۵۰ برابر شده است، با بررسی این مقالهها متوجه شدیم که حدود ۷۲ درصد مقالات منتشرشده در ژورنالها و مجلات بینالمللی معتبر هستند.
🔹 رهبر انقلاب سال ۷۹ در دانشگاه امیرکبیر در جمع دانشجویان فرمودند جنبش نرمافزاری و تولید علم در کشور شکل بگیرد. بعد خود ایشان این مسئله را پایش و پیگیری کردند. بعد از آن موجی در جریان علم کشور به وجود آمد و در جستجوی آن برآمدند که نهضت نرمافزاری چیست و ویژگیهای آن چیست و چگونه میتوان آن را محقق کرد، دانشگاه چه نقش محوری میتواند در این نهضت ایفا کند. بعد از مدتی ایشان فرمودند اکنون کشور باید دارای نقشه جامع علمی باشد.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/51614
🔰 لوح | آتشی در دل من
🔻رهبر انقلاب: جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.
🗓 بازنشر به مناسبت ۲۷ دیماه، سالروز شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش
📎 روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی را در آدرس زیر مطالعه نمایید.
https://khl.ink/f/31990
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روایتی از دیدار رهبر انقلاب در دوران نوجوانی با شهید سید مجتبی نواب صفوی
🔻او پرشور ، با اخلاص، پر از صدق و صفا، شجاع و صریح بود
📎 گفتگو با حضرت آیتالله خامنهای درباره شخصیت شهید نواب صفوی را در آدرس زیر ببینید:
https://khl.ink/f/32008
💥رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب گلستان:
🔹️«ایسنا» خلأ جشنواره رسانهای در حوزه تقریب را پُر کرد
🔸️ رئیس دانشگاه بینالمللی مذاهب گلستان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی رسانهای تقریب مذاهب اسلامی به همت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: ایسنا بهعنوان رسانه پرچمدار جامعه دانشگاهی چنین مسؤلیت خطیری را به دوش کشید.
🔗جزئیات بیشتر خبر در لینک زیر:
isna.ir/xdN8J6
مروری بر راهبرد و جهاد پنجاهساله امام خامنهای برای تقریب مذاهب اسلامی
پنجدهه جهاد برای «وحدت»
💬#تحلیل_راهبردی | نهضت اسلامی ملت ایران بهرهبری عبد صالح خدا، امام امت، خمینی کبیر تازه به میانه خود رسید بود که همگام با پیشبرد این نهضت رهاییبخش، یک ضرورت حیاتی و انکارناپذیر پیش روی رهبران و پیشگامان نهضت قرار گرفت؛ ضرورتی که برگرفته از حقایق ناب قرآنی و رسالت تاریخی انبیای الهی برای غلبه بر باطل بوده و در ادامه این مسیر تاریخی و تمدنساز هم، همواره راهگشای پیروان جبهه حق خواهد بود. «وحدت» و اعتصام به حبلالله، همان اکسیر حیاتبخش و ضرورت اعجازبخشی است که از سالهای اوجگیری نهضت اسلامی بهصورت زنده و بالنده در لسان و عمل رهبر کبیر انقلاب و یاران ناب ایشان جای گرفت و تا امروز همچنان فصل مشترک همه دلدادگان مسیر جهاد و شهادت است.
🔍 ادامه👇
ادامه #تحلیل
شیعه و سنی؛ ید واحده علیه دشمن مشترک
🔻امروز و در گام دوم انقلاب اسلامی که دشمنان این ملت و مسلمانان جهان بیش از هر زمان دیگری، بر طبل تفرقه و تشتت میان پیروان پیامبر خاتم(ص) میکوبند و تلاش میکنند تا هر رویداد یا مسئله کوچکی را به یک حادثه بزرگ برای تضعیف قدرت مسلمانان و نابودی جهان اسلام تبدیل کنند، توجه به ابعاد پیچیده و چندلایه این توطئه شوم و خنثیسازی آن، بیش از هر زمان دیگری برای جوامع اسلامی واجب و حیاتی است. «وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است؛ همافزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، همافزایی میکنند و همه قوی میشوند؛ وقتی که این همافزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند» ۱۴۰۰/۸/۲ و این پیوند مبارک، زمینهساز رشد و تعالی مسلمانان و دستیابی به تمدن نوین اسلامی است که در آن، آحاد مسلمین در عین اعتقاد به مقدسات خود، بر مشترکات حیاتبخش اسلام در مقابل دشمن مشترک پافشاری کنند.
🔻«یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیتهای امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکانپذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند» ۱۴۰۰/۸/۲
🔻سیاهه جنایات دشمنان جهان اسلام، وقتی سیاهتر میشود که خون فلسطینی سنیمذهب با ایرانی شیعه را همزمان بر زمین میریزند و این، یعنی برای دشمنان اسلام، سنی و شیعه اساساً موضوعیت ندارد و آنچه مهم است، هدم و نابودی تفکر توحیدی و نجاتبخش اسلام، با کمک شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی است. «امروز مانند همیشه و بیش از همیشه، مصلحتِ الزامی امّت اسلامی، در وحدت است؛ وحدتی که ید واحده در برابر تهدیدها و دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند. این معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» ۱۳۹۹/۵/۷
ادامه #تحلیل
وحدت در میانه تبعید
🔻یکی از جلوههای برجسته پیگیری این راهبرد حیاتبخش در سالهای مبارزه علیه رژیم ستمشاهی، فعالیتهای مستمر حضرت آیتالله خامنهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی بوده است که در میانه غربتِ تبعید، تهدیدهای تبعید را به فرصتی برای اتحاد و همدلی اقوام و مذاهب تبدیل کرده و ظرفیتها و زیرساختهای فرهنگی غلبه بر رژیم باطل را در منطقه تاریخی سیستان و بلوچستان فراهم کردند.
🔻در آن سالها، آن طلبه سیدِ جوان، دور از خانه و خانواده و دوستان، در میانه تبعید به بدآبوهواترین مناطق ایرانشهر، با حضور در جمع علمای اهلسنت آن منطقه و حشرونشر صمیمانه با مردم نجیب و خونگرم آن دیار، ضمن رسیدگی به احوال آنان، توطئه شوم و پیچیده دشمن برای اختلاف و دشمنی میان پیروان مذاهب اسلامی را تبیین میکرد و با یادآوری مشترکات ارزشمند مذاهب اسلامی همچون خدای واحد، پیامبر واحد، کتاب واحد و قبله واحد، تلاش میکرد تا زمینههای انسجام و تقویت مردمان آن منطقه را فراهم کرده و آن را الگویی متعالی برای دیگر نقاط کشور و حتی جهان اسلام قرار دهد. جلوه عملی «جهاد تبیینِ» آن سید جوان، حضور فعالانه و مسئولانه برای امدادرسانی به سیلزدگان ایرانشهر و مناطق اطراف آن بود که بدون توجه به پیرایههای قومیتی، باعث تخفیف آلام مصیبتزدگان و دلگرمی آنان برای عبور از سختیها و مصایب میشد. «فکر وحدت اسلامی یک فکر زودگذرِ تازهپا نیست، بلکه از اعماق دل ما میجوشد. سنّی برای خود سنّی است، شیعه هم برای خود شیعه است، هرکدام عقاید و مناسکی دارند و هیچ کدام دیگری را مجبور نمیکند که مثل من وضو بگیر یا اعمال دیگر را مثل من انجام بده. حقیقت این است که هر دو به خدای واحد، قبله واحد، پیامبر واحد، اهداف و ارزشهای واحد و به اسلام واحد معتقدند. چرا اینها را فراموش کنیم؟! من در همان روزهایی که تبعید بودم - آقای مولوی قمرالدّینی اینجاست - پیغام دادم، خودم به مسجد ایشان رفتم و گفتم بیایید این یک هفته میان هفده ربیع - که ما شیعهها هفده ربیع را روز ولادت پیغمبر میدانیم و جشن میگیریم - و دوازده ربیع را - که شما سنّیها روز ولادت پیامبر میدانید - جشن بگیریم. ما بگیریم، شما هم بگیرید. ایشان هم قبول کرد. اتفاقاً در همان روزهای اوّل و دوم در ایرانشهر سیل آمد و بساط همه چیز را به هم زد و ما در کار امداد مردم افتادیم...» ۱۳۸۱/۱۲/۲
چتر ولایت بر سر همه مذاهب اسلامی
🔻مروری بر راهبردها و اقدامات رهبر معظّم انقلاب در سالهای پس از انقلاب اسلامی تاکنون هم، نشاندهنده دغدغه و اهتمام ویژه ایشان به موضوع «وحدت» است. حضرت آیتالله خامنهای از سال ۱۳۶۹ و در اوایل زعامت امت اسلامی، با فرمان تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی – که پس از چند سال برگزاری کنگره سالیانه وحدت اسلامی صورت گرفت – اقدامی ماندگار برای تألیف قلوب مسلمانان از طریق همنشینی و همفکری علمای بلاد انجام دادند و این شجره طیبه که حالا ۳۲ ساله شده، بستری کمنظیر برای وحدت شیعه و سنی علیه دشمن مشترک شده است. ایشان در تمام این سالها، علاوه بر تعامل مستمر با علمای اهلسنت از کشورهای مختلف، با چند اقدام تاریخی تلاش کردند تا بیش از پیش زمینههای خصومت و بددلی پیروان مذاهب اسلامی را – که با فعالکردن گسلهای اختلاف و دشمنی توسط سرویسهای جاسوسی دشمن و افراد جاهل دنبال میشود – کمتر و کمتر کنند. فتوای حرمت اهانت به مقدسات اهلسنت، نمونه ماندگار این تدابیر دلسوزانه و تمدنساز بوده است؛ «اهانت به نمادهای برادران اهلسنت، از جمله اتهامزنی به همسر پیامبر اسلام، عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و بهویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) میشود» ۱۳۸۹/۷/۸ علاوه بر این فتوای تاریخی، سفرهای تاریخی ایشان به مناطق سنینشین همچون سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۱ و کردستان در سال ۱۳۸۸ و دیدارهای صمیمانه با مردم مناطق مختلف و سران اقوام و علمای اهلتسنن، همگی نشاندهنده اهتمام ویژه و دغدغه راهبردی ایشان، برای وحدت مسلمانان در ایران و جهان اسلام بوده است. «یکی از ابزارهای همیشه مورد استفاده دشمنان ملتهای مسلمان برای اختلاف، مسئله اختلافات مذهبی، شیعه و سنی و از این قبیل بوده. دعوا درست کنند، اختلاف ایجاد کنند، برادران را به جان هم بیندازند، اختلافات را بزرگ کنند، برجسته کنند، موارد اشتراک و اتحاد را ضعیف کنند ... من خودم در بلوچستان تبعید بودم. از آن زمان تا حالا با علمای سنی حنفی شهرهای بلوچستان - ایرانشهر و چابهار و سراوان و زاهدان - با آنهائی که بحمدالله زنده هستند، رفیقیم، نزدیکیم، صمیمی هستیم. من آنجا تبعیدی بودم، دستگاهها نمیخواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد...» ۱۳۹۰/۷/۲۵
🔸 https://eitaa.com/PISICSR
🔸 https://t.me/PISICSR
🔸 https://rubika.ir/PISICSR
🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/