eitaa logo
موسسه آموزشی پژوهشی دارالاعلام شعبه مشهد
871 دنبال‌کننده
822 عکس
215 ویدیو
40 فایل
🔹 روابط عمومی شعبه مشهد مقدس تلگرام http://T.me/PJdarolelam یوتیوب https://www.youtube.com/channel/UCVCfnRIrTbZb8uEQelIuIRA اینستاگرام http://instagram.com/PJdarolelam ادمین @daroleelam_mashhad آپارات https://www.aparat.com/darolelam.mashhad
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی ضمن عرض تسلیت شهادت سید مقاومت حاج سید حسن نصرالله ، سردار نیلفروشان و شهدای مقاومت محضر حضرت ولی عصر ارواحنافداه و نائب برحقش امام خامنه ای ادام الله ظله علی رئوس المسلمین به همین مناسبت جلسه روضه فردا سه شنبه ۱۰ مهرماه ساعت ۱۴ در موسسه برگزار می شود . لطفا با تشریف فرمائی خود یاد و خاطره شهدای مقاومت را گرامی بداریم
🔵جلسه اخلاق 🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین استادی ⏱ زمان: سه شنبه 15 آبان 1403 بعد از نماز مغرب ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
💢آیا شیعه از نظر ابن تیمیه مسلمان محسوب می شود؟ پاسخ اجمالی : ظاهرا از نگاه ابن تیمیه، شیعه منکر ضروری دین نیست ( پس شیعیان را کافر نمی‌داند) به عنوان مثال: 1️⃣ابن تیمیه، شیعه اثنی عشریه (قائلین به نص در مورد امامت) را بهتر از گروه های دیگر شیعه می داند 2️⃣ابن تیمیه شیعه را مسلمان مبتدعه دانسته و بر این باور است، که شیعه مبتدعه نامیده شوند، بهتر از آن است که کافر خوانده شوند 3️⃣ ابن تیمیه نه تنها شیعه و علمای شیعه را مسلمان می داند بلکه در بحث طلاق قائل است که علمای شیعه مومن و داخل در امت اسلامی هستند 4️⃣ وی همچنین می گوید در نماز جماعتی مثل جمعه اگر امامی از اهل سنت یافت نشود در این صورت اقامه نماز به همراه امام رافضی بهتر از نماز خواندن فُرادا است تا سبب ترک مطلق جماعت نشود 5️⃣ او شیعه را برتر از یهود و نصارا می‌داند ❇️ جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله زیر مراجعه فرمایید: 👈 مقاله 👉 ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی دارالاعلام شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
1. شبهه: ماجرایی در برخی مصادر اهل سنت نقل شده به این مضمون که امیرالمومنین علیه السلام تصمیم به ازدواج با دختر ابوجهل گرفتند. در اینجا حضرت زهرا و پیامبر سلام الله علیهما خشمگین شده و پس از آن بود که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: « فاطمه پاره تن من است» و « هرکس اورا بیازارد مرا آزرده است». پاسخ اجمالی: - اشکال سندی: این روایت را تنها شخصی به نام مِسوَر بن مَخرَمَه نقل کرده که به گواه تاریخ از دوستداران معاویه و عبدالله بن زبیر (دشمن سرسخت حضرت علی) بوده است - اشکال تاریخی: طبق تاریخ، هنگامی که این اتفاق افتاده (سال هشتم هجری)، مِسوَر تنها شش سال داشته است. تناقض ماجرا اینجاست که خود مِسوَر در جایی می‌گوید هنگام این اتفاق من محتلم می‌شدم!!! (سن احتلام در عرف شیعه و سنی 15 سالگی است)! - اشکال متنی: این روایت را مِسوَر زمانی نقل می‌کند که کاروان اسرای کربلا وارد مدینه شده اند، مِسوَر از امام سجاد علیه السلام می‌خواهد که شمشیر پیامبر را تحویل او دهند و سپس شروع به تعریف ماجرای اختلاف حضرت علی و فاطمه می‌کند. صدر و ذیل این روایت هیچ گونه تناسبی با هم ندارند! - در مصادر شیعه در هیچ جایی اختلاف امیرالمومنین و حضرت فاطمه سلام الله علیهما نقل نشده است. - بر فرض پاسخ به همه اشکالات، باید گفت که طبق حکم اسلام گرفتن همسر دوم ایرادی ندارد. حال طبق این روایت چگونه ممکن است رسول خدا با حکم خدا مخالفت کنند؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر👇 مقاله 1 مقاله 2 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞معرفی اجمالی محمد بن عبدالوهاب ⏰زمان تقریبی مطالعه: 50 ثانیه محمد بن عبدالوهّاب، که از او با عنوان شیخ محمد نیز یاد می‌شود، در سال ۱۱۱۵ق (۱۷۰۳م) در شهر عُیَینَه، از توابع نَجد حجاز به دنیا آمد. گفته شده که وی مقدمات علمی و فقه حنبلی را نزد پدرش در زادگاه خود فرا گرفته است. برای ادامه تحصیل به حرمین شریفین، سفر کرد و در مدت اقامت خود در مدینه با افکار و آراء ابن‌تیمیه آشنا گردید و در همان زمان مردم را از تبرک جستن به قبر پیامبر اسلام نهی می‌کرد. همچنین گزارش شده است که وی به بصره، بغداد، کردستان، اصفهان، همدان، قم، دمشق، استانبول، مصر و هند سفر داشته و در برخی شهرها مثل بغداد و اصفهان اقامت چندین ساله داشته است. بعضی منابع سفرهای محدودتری را برای وی گزارش کرده‌اند. محمد بن عبدالوهاب بیشترین آموزش‌ها را نزد عالمان حنبلی مذهب فراگرفت. وی، هرچند از ۱۱۴۳ق دعوت خود را برای مبارزه با شرک و بدعت و به‌زعم خودش احیای اسلام، شروع کرد؛ ولی پس از مرگ پدرش (شیخ عبدالوهاب) در ۱۱۵۳ق که مخالف عقاید او و مانعی بر سر راهش بود، به تبلیغ وسیع آراء و عقاید خود پرداخت. ابن عبدالوهاب در ۱۱۵۷ق (۱۷۴۴م) با محمد بن سعود، حاکم دِرعیه و جدِّ اعلی آل‌سعود، اتحاد و با یکدیگر بیعت کردند. گزارش شده که او در زمان اتحاد با آل‌سعود، بیش از ۳۰۰ جنگ را در طول بیست سال علیه کسانی راه‌اندازی کرد که آنها را مشرک می‌خواند، سرانجام محمد بن عبدالوهاب در سال ۱۲۰۶ق (۱۷۹۲م) در ۹۱ سالگی از دنیا رفت.
🔵جلسه اخلاق 🎓استاد : حضرت آیت الله ربانی بیرجندی ⏱ زمان: چهارشنبه 19 دی 1403 ساعت 16 ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی سراج منیر شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
🔴شوکانی و عدم دلالت تَرک پیامبر (صلی الله علیه وآله) بر حرمت 🔸وهابیت با تمسک به «سنت تَرکیه» بسیاری از اعمال و سنت‌های اسلامی را بدعت می‌شمارند که این امر با نظر بسیاری از علمای اهل سنت نظیر شوکانی – که عبارتش در ادامه این سند ذکر خواهد شد- در تضاد است. 📌مشاهده سند ♻️ مرکز تخصصی وهابیت پژوهی سراج منیر شعبه مشهد 🌐 آدرس کانال تلگرام و ایتا و اینستاگرام: ┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓ @PJdarolelam ┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
تاریخ وهابیت را کمتر خوانده ایم، از جریانهای فکری دورن وهابیت کمتر شنیده ایم، از آل سعود، کارنامه و گرایشهای فکریشان هم همینطور. برای اطلاع از این موضوعات کتاب زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. کتاب وهابیت تاریخ و افکار، سومین کتاب از دوره 14 جلدیِ سلسله مباحث جریان شناسی، اثر محسن عبدالملکی در خرداد 1395 توسط انتشارات موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام در 119صفحه منتشر شد. این کتاب دارای سه فصل است؛ فصل اول: تاریخ وهابیت، فصل دوم: جریان های درونی وهابیت. فصل سوم: نیم نگاهی به مهم ترین دلایل مخالفت مسلمانان با وهابیت. 👈تهیه کتاب👉
🔴 نقد دیدگاه عبدالرحمن دمشقیه دربارۀ حدیث «لایحبّك إلّا مؤمن ولا یبغضك إلّا منافق» {مقاله سراج منیر شماره 45} 🔷 روایت مشهور «لایحبّك إلّا مؤمن ولایبغضك إلّا منافق» ازجمله روایاتی است که در فضیلت امام علی(علیه السلام)، با عبارات مختلفی نقل شده است و فریقین آن را به‌عنوان روایت صحیح تلقّی نموده‌اند. در این حدیث پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) دوستی و دشمنی با امام علی(علیه السلام) را معیار تشخیص مؤمن و منافق قرار داده است. همچنین از مفاد روایت مباحثی نظیر عصمت و افضلیت برداشت می‌شود. اگر چه برخی مانند عبدالرحمن دمشقیه، سعی در وارد کردن اشکالاتی واهی بر دلالت این روایت داشته‌اند، ولیکن نقل صحیح و متواتر این روایت، راه را بر آن‌ها بسته است. 📌ادامه مطلب
🔴تصحیح سند حدیث «مدینه العلم» توسط ابن حجر هیتمی 🔸یکی از مناقب بی نظیر امیرالمومنین (علیه السلام)، حدیث «مدینه العلم» است. وهابیان تکفیری که بسیاری از مناقب حضرات اهل بیت (علیهم السلام) را رد کرده اند، سند حدیث مزبور را نیز تضعیف می کنند. حال آنکه به غیر از شیعیان، بسیاری از علمای اهل سنت نیز سند روایت «مدینه العلم» را سندی صحیح می دانند. چنانکه در ادامه دیدگاه ابن حجر هیتمی (به عنوان یکی از عالمان مطرح اهل سنت) در مورد این روایت ذکر خواهد شد. 📌مشاهده سند
👳🏻‍♂️ویژه طلاب عزیز⛔️ کارگاه آموزش تندخوانی و روش‌های صحیح مطالعه 📚موسسه سراج منیر توحید مشهد مقدس (دارالاعلام سابق) برگزار می‌کند 👨‍🏫مدرس: حجت الاسلام سیدهادی منوری 🏢مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت‌الله بهجت 8، فرعی سوم سمت چپ، انتهای کوچه، موسسه دارالاعلام ⏰زمان: دوشنبه‌ها (دو جلسه یک ساعت و نیم) 15:30 الی 17 و 17:30 الی 19 تعداد جلسات: 16 جلسه 😍شرکت برای عموم طلاب آزاد است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به آیدی زیر پیام ارسال بفرمایید @srjmnr_farhangi موسسه سراج منیر مشهد مقدس https://eitaa.com/PJdarolelam