فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اموات قادر به درک سخنان زندگان هستند
💥 مقایسه تطبیقی کلام وهابیون معاصر و دیگران
#وهابیت_ضد_اسلام
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
مجموعه فتاوای اهانت آمیز وهابیت (۲)
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیا تقسیم سه گانه توحید، بدعت است؟
#توحید
#شرک
#اهل_سنت
#وهابیت
#شیخ_حبیب_علی_الجفری
#سالم_طویل
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
مجموعه فتاوای اهانت آمیز وهابیت (۳)
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
#یادآوری
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه همراهان دوره کوتاه مدت
لازم بود یادآوری شود که امتحان دوره کوتاه مدت ان شاءالله هم زمان با روز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر و روز جوان، روز ۵ فروردین ساعت ۱۰ الی ۱۱ خواهد بود.
بزرگواران مستحضر باشند که تا ۴ فروردین مهلت ارسال تقاریر می باشد و تقاریر دروس ۱۰ الی ۱۵ امتیاز در امتحان دارد.
امتحان دوره در قالب ۵۰ سوال که در نهایت ۱۰۰ امتیاز بوده و بزرگواران برای اعطای گواهینامه باید حداقل ۴۰ امتیاز را کسب نمایند.
امیدوارم همه شما بزرگوارن مشمول اعطای گواهینامه اتمام دوره کوتاه مدت از طرف موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام باشید.
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام شعبه مشهد
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شرک دانستن استفاده از لفظ "حضرت" برای پیامبر اسلام توسط ترشابی، کارشناس شبکه وهابی کلمه!
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️رو در روی داعشیزادگان!
🔹جوابهای وحشتناک کودکان داعشی در جواب خبرنگاری که می گوید قصد کمک به آنها را دارد.
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
🔴آزمون دوره کوتاه مدت جریان شناسی
🗓 ۵ فروردین ماه ۱۴۰۰
🕑 ساعت ۱۴ الی ۱۶
🔸لینک آزمون
سایت مرکز تخصصی دارالاعلام مشهد به نشانی https://mashhad.darolelam.ir/fa/Newsview/46192/
🔸پاسخگویی به سوالات در مورد آزمون آیدی
@ekmaldinn
و
@Moham1
🏆اعلام نتایج و تقدیم هدایا
سالروز ولادت حضرت حجت (عج) نیمه شعبان
معاونت پژوهش موسسه داراعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
مجموعه فتاوای اهانت آمیز وهابیت (۴)
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
الا ای ماه شعبان! ماه احمد را تماشا کن
جمال بیمثال حیّ سرمد را تماشا کن
ولادت یافت با حُسن رسول الله، زیبایی
جمال ماه لیلا را ببین با چشم زهرایی
💐 ولادت با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان بر همه محبین امیرالمؤمنین و شما بزرگوارن مبارک💐
🔰 امام صادق علیه السلام:
🔻 لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشَّبابَ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أو مُتَعَلِّما...
◽️دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم: دانشمند يا دانشجو...
📚 الأمالی للطوسی ص ۳۰۳
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
#عیدی
قابل توجه طلاب محترم
جهت دریافت عیدی مرجع عالیقدر شیخ محمد الیعقوبي دام ظله به مناسبت ولادت با سعادت حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در موعد مقرر به ترتیب زیر عمل نمایید:
•مراجعه به سایت معظم له(به آدرس yaqoobi.ir) در روز دوشنبه 15 شعبان المعظم سال 1442 هجری قمری از ساعت 9صبح تا 12 صبح
• تکمیل فرم هدیه به صورت صحیح
•درج شماره حساب بانک تجارت به صورت صحیح
• امکان ثبت نام خارج از موعد وجود ندارد.
•عزیزانی که شرایط مذکور را نداشته باشند مشمول هدیه نخواهند بود.
•به محض واریز هدیه پیامک سامانه دفتر به عزیزان ارسال می شود.
•ثبت نام های سابق در مناسبتهای قبلی نسبت به این هدیه بی اثر است.
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
#مجموعه_توسلات_علمای_اهل_سنت
(۱)
توسل ابن عابدین به جاه پیامبر اکرم
وهابیت مکرر در فتاوای خود، توسل را منع می کنند و از طرفی خود را پیرو اهل سنت و جماعت می دانند.
📚کانال رسمی معاونت پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام شعبه مشهد
╔═🦋🌸════╗
@PJdarolelam
╚════🌼🦋═╝
#پژوهش
#کارگاهـمقالهـنویسی
⚪️ وبینار کارگاه فشرده مقاله نویسی
🎓استاد: دکتر اکبر باقری
استاد و مشاور عالی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم در امور پژوهشی و قائم مقام معاونت پژوهش دانشگاه ادیان
⏱ زمان: شنبه و یکشنبه ۷و۸ فروردین
ساعت: ۹:۳۰ الی ۱۲:۳۰
آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/jarayan-shenaci
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام
شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
📝 مبتدع نامیدن مسلمانان به بهانه احیاء شب نیمه شعبان
🔸 در حالیکه وهابیت معاصر به راحتی و به بهانه های مختلف حکم به مبتدع بودن مسلمانان میکنند؛ ایشان را با یک چالش روبرو میکنیم:
◀️ بن باز احتفال و احیاء در شب نیمه شعبان را بدعت میداند:
س: بالنسبة لليلة السابع والعشرين من رجب، من كل عام وليلة النصف من شعبان، تعود المسلمون الاحتفال بهما، وعمل الأكلات الدسمة، وما أشبه ذلك فما رأيكم في هذا؟ (١)
ج: هاتان بدعتان: الاحتفال بالنصف من شعبان، والاحتفال بليلة السابع والعشرين من رجب، كلتاهما بدعة ليس عليهما دليل
سوال:
نسبت به شب 27 رجب و شب نیمه شعبان ک عادت مسلمانان به احیاء گرفتن آنهاست نظرتان چیست؟
جواب:
هردو بدعت بوده و هیچ دلیلی برای آنها وجود ندارد
📚 فتاوی نور علی الدرب ج3 ص104 (٢٨ - حكم الاحتفال بليلة السابع والعشرين من رجب وليلة النصف من شعبان)
◀️ منظور وی از احتفال؛ گردهمایی برای دعا و ... هست؛
مجموع الفتاوی ج1 ص191
و
مجموع الفتاوی ج8 ص26
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💥 در ادامه عقیده بزرگان از ائمه اهلسنت و حتی مدعیان سلف ک مورد قبول وهابیت بوده اند را از نظر میگذرانیم
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
💥 آیا احیاء شب نیمه شعبان طبق ادعای وهابیت معاصر بدعت است؟
1️⃣ نظر امام شافعی درباره شب نیمه شعبان
🔸یکی از بهترین زمانهای استجابت دعا، 15ماه شعبان است.
◀️امام شافعی می گوید: این مطلب به ما رسیده است که در 5 شب از شب های سال دعا مستجاب است:
1ـ شب جمعه 2ـ شب عید قربان 3ـ شب عید فطر 4ـ شب اول ماه رجب 5ـ شب 15 شعبان
🔸قالَ الشَّافِعِيُّ : وَبَلَغَنَا أَنَّهُ كَانَ يُقَالُ : إنَّ الدُّعَاءَ يُسْتَجَابُ فِي خَمْسِ لَيَالٍ فِي لَيْلَةِ الْجُمُعَةِ , وَلَيْلَةِ الْأَضْحَى , وَلَيْلَةِ الْفِطْرِ , وَأَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ , وَلَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
📚کتاب: الأم (نوشته امام شافعی)، ص171
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
💥 آیا احیاء شب نیمه شعبان طبق ادعای وهابیت معاصر بدعت است؟
2️⃣ ◀️ ابن تیمیه:
وی در این باره میگوید:
درباره فضیلت شب نیمه شعبان روایات زیادی اعم از روایات مرفوعه {از رسول الله} و از غیر رسول الله {از صحابه، تابعین، تابعین تابعین} نقل شده است که اقتضای آنها این است این شب دارای برتری و فضیلت ویژه ای بر سایر شبهاست. 👈 حتی بعضی از اهالی سلف در این شب به خاطر فضیلت بسیار بالایی که این شب در نظر آنها داشته است مخصوصا بسیار نماز می خواندند.
✍️" ليلة النصف مِن شعبان. فقد روي في فضلها من الأحاديث المرفوعة والآثار ما يقتضي: أنها ليلة مُفضَّلة. وأنَّ مِن السَّلف مَن كان يَخُصّها بالصَّلاة فيها ، وصوم شهر شعبان قد جاءت فيه أحاديث صحيحة. ومِن العلماء من السلف، من أهل المدينة وغيرهم من الخلف: مَن أنكر فضلها ، وطعن في الأحاديث الواردة فيها، كحديث:[إن الله يغفر فيها لأكثر من عدد شعر غنم بني كلب] وقال: لا فرق بينها وبين غيرها. لكن الذي عليه كثيرٌ مِن أهل العلم ؛ أو أكثرهم من أصحابنا وغيرهم: على تفضيلها ، وعليه يدل نص أحمد - ابن حنبل من أئمة السلف - ، لتعدد الأحاديث الواردة فيها، وما يصدق ذلك من الآثار السلفيَّة، وقد روي بعض فضائلها في المسانيد والسنن. وإن كان وضع فيها أشياء أُخر"
📚( اقتضاءالصراط المستقيم / ص266 )
◀️ این در حالیست که یکی از مفتیان وهابیتِ معاصر؛ تصریح میکند که اختصاص دادن این شب برای نماز و روزه #بدعت است! 🔽
🔸 ومما تقدم من الآيات والأحاديث وكلام أهل العلم، يتضح لطالب الحق 👈 أن الاحتفال بليلة النصف من #شعبان بالصلاة أو غيرها، و #تخصيص يومها بالصيام #بدعة منكرة عند أكثر أهل العلم، وليس له أصل في الشرع المطهر
📚 مجموع فتاوی بن باز ج1 ص191
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
فیش واریزی نفرات اول تا ششم دوره کوتاه مدت جریان شناسی، نقد مبانی و رد شبهات وهابیت
👇👇👇👇
🥇🥇نفر اول خانم طاهره فیضی با ۹۴ امتیاز
🥈🥈نفر دوم اقای رضا نوری زاده با ۹۰ امتیاز
🥉🥉نفر سوم خانم خدیجه محمدیان با ۹۰ امتیاز
نفر چهارم خانم فهیمه حسینایی با ۸۸ امتیاز
نفر پنجم خانم فاطمه نجفی با ۸۲ امتیاز
نفر ششم آقای ابوالفضل رحیمی با ۸۲ امتیاز
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
#نقد_مبانی_تکفیر
#توحید_و_شرک
📝 یکی از مبانی مهم تکفیریها برای تکفیر نمودن مسلمانان و تجویز کشتار آنها؛ مسئله توحید و شرک است
توضیح این مسئله را در اینجا مفصل بیان کرده ایم
خلاصه آن چنین است:
حتی اگر کسی ادعای اسلام بکند و توحید ربوبی را بپذیرد ولی در توحید الوهی مشکل داشته باشد؛ براساس سیره انبیاء باید علیه او مقابله و جهاد نمود.
بنابراین دو ادعا دارند:
1️⃣ سیره پیامبران مبارزه با کسانیست که توحید ربوبی داشته ولی در الوهیت پروردگار موحد نبودند
2️⃣ شیعه و اهلسنت بخاطر اعمالی نظیر توسل و استغاثه در توحید الوهی مشکل دارند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💥 چالش
🔸اولا: در ارتباط با مسائلی همچون توسل و استغاثه و ... با براهین و اسناد مختلف ثابت شد که این امور اخلال در توحید الوهی نبوده بلکه سفارش پیامبر و سیره سلف مورد قبول اهلسنت (که تکفیریها خودرا پیرو آن میدانند) نیز بوده است
🔹 ثانیا: حتی اگر شما توان درک شرک نبودن اموری چون توسل و استغاثه را نداشته باشید؛ باز حق کشتار مسلمانان را ندارید؛ چراکه حق آن است که مشرکینی که انبیاء با آنها مقابله میکرده اند در توحید ربوبی مشکل داشته اند، یعنی منکر خالقیت ومالکیت خدا بوده اند و شیعه و اهلسنت صراحتا اینها را برای خدا ثابت میداند.
◀️ یک نمونه از مواردی ک نشان میدهد مشرکین منکر توحید ربوبی بوده اند:
💠در قرآن کریم می فرماید:
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ... (بقره: 258)
❇️این آیه شریفه مناظره ای است بین ابراهیم نبی علیه السلام و پادشاه ستمگر [نمرود] که موضوعش ربوبیت پروردگار عالم است. حضرت ابراهیم با استدلالات محکم دلیل می آورد که رب و پروردگار عالم، الله متعال است و نمرود نیز ادعا میکند که مرگ و زندگی در دست او است که نشان می دهد نمرود برای خودش ادعای ربوبیت در عالم هستی داشته است
◀️ از مهمترین نکات قابل توجه در آیه شریفه؛ این است که نشان میدهد مشرکی که حضرت ابراهیم با او در حال مبارزه بوده؛ در توحید ربوبی مشکل دارد و ربوبیت (همچون احیاء و اماته) را مختص خداوند نمیداند بلکه ربوبیت را برای خود نیز قائل است
این نشان می دهد مدعیان سلفیت در ادعای خود نسبت به #توحید_ربوبی مشرکین در اشتباه هستند.
🌐 لینک کانال در ایتا و تلگرام
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
نقد مبانی: توحید و شرک
✴️دیدگاه مفسرین در موحد شدن مشرکین هنگام غرق شدن✴️
🖊در چند موضع از قرآن کریم؛ از جمله 67 سوره اسراء و 65 سوره عنکبوت آمده است که:
◀️ مشرکین هنگام غرق شدن در دریا خداوند را خالصانه می خوانند.
معمولا تکفیریها ادعا می کنند: اینکه در هنگام غرق شدن الله را می خواندند، معلوم می شود که شرک آنها تنها در خواندن و عبادت کردن بوده است و در ربوبیت شرک نداشته اند.
🔹 لکن مفسرین بزرگ اهلسنت که مورد قبول تکفیریها نیز بوده اند از این آیات مطلب دیگری برداشت مینمایند
◀️ امام طبری ذیل آیه 65 سوره عنکبوت می گوید:
﴿فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ﴾ يقول: فلما خلصهم مما كانوا فيه وسلَّمهم، فصاروا إلى البرّ، إذا هم 1️⃣👈يجعلون مع الله شريكا في عبادتهم، و 2️⃣👈يدعون الآلهة والأوثان معه أربابا.
📚تفسير طبري، ج18، ص440.
ترجمه:
زمانی که به خشکی نجات می یابند، برای خداوند در عبادت شریک قرار می دهند و آلهه و بتهایشان را به همراه خداوند ارباب می گیرند.
🔸 ارباب جمع رب است یعنی مشرکین بتها را رب می دانستند، بنابراین در ربوبیت نیز مشرک بودند.
🌐 لینک کانال در ایتا و تلگرام
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
#دیدگاه
وهابیت؛ در ادعا موحد و در واقعیت مشرک!
❓آیا اعتقاد به توسل به اموات شرک است یا برعکس؛ اعتقاد به ممنوعیت توسل بعد از ممات شرک آلود است؟
♻️ شیخ رمضان البوطی عالم اهلسنت تحلیل زیبائی در این مسئله ارائه داده اند:
📝 در ابتدا باید دانست که تکفیریها از سوئی توسل در زمان حیات رسول الله را توسط صحابه و هم عصران ایشان جائز میدانند
ولی در مقابل توسل به ایشان در زمانی ک از دنیا رفته اند را ناجائز و شرک میدانند
🔸 در این زمینه این عالم اهلسنت میفرمایند:
🗨 اینکه برخی مدعی اندکه توسل در زمان حیات رسول الله جایز است ولی در زمان ممات ایشان جایز نیست ادعای عجیبی است.
◀️ کسانی که مردم را به توحید فرضی خودشان دعوت می کنند با چنین ادعایی خود مرتکب #شرک می شوند (در حالیکه خودشان نمی فهمند)
چرا که وقتی شما بگویید توسل در حیات رسول الله جائز است ولی بعد وفاتش جایز نیست یعنی چون بعد وفات، حس وحرکت و قدرت ندارد نمی تواند حاجت تو را برآورده سازد
پس تو اینجا مرتکب شرک شدی چرا که معتقد هستی که رسول الله در حیاتش به خاطر قدرت بدنی و جسمی و عضلاتش مفید توسل است و این همان اعتقاد شرکی است
◀️ در حالی که ما با قاطعیت می گوییم که رسول الله نه در زمان حیاتش و نه در زمان مماتش خودش قدرت تاثیر ندارد و تاثیر از آن خداوند است.
نبی اسلام تمام قوت و قدرتش همانند بشربوده و از خودش مالکیتی ندارد ولی توسل ما به خاطر منزلت اوست،به واسطه محبتی است که بین ما و آن حضرت است وبه خاطرمحبتی است که بین ماوایشان است.
🔸 حال آیا با رفتن رسول الله منزلت او هم ازبین میرود؟!
آیا جاه رسول الله به واسطه مرگش ازبین میرود؟!
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
✅ تمدید شد
💵هنوز هم میتوانید برندهٔ جایزهٔ صد و ده میلیون ریالی و جوایز نفیس دیگر شوید
📎لینک زیر را کلیک کنید:
🌐 www.ghadiriam.ir
🌺 همایش آموزشی مجازیِ «معارفی پیرامون امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف»
✅ با حضور اساتید معزّز، آیات عظام و حججِاسلام:
استاد میرباقری، استاد طبسی، استاد فرحزاد،
استاد هاشمی نژاد، استاد رفیعی چ، استاد حسینیقمی، استاد میرشفیعی، استاد کافی، استاد گنجی، استاد کفیل، استاد فوادیان، استاد محمودی.
◀️ در قالب سه دورهٔ آموزشی به همراه مسابقهٔ کتابخوانیِ «حرف آخر»
🕰 زمان برگزاری: تمدید شد تا ۲۰ فروردین
✅ شرکت در این همایش غیرحضوری و رایگان میباشد.
🎁🎁جوائز:
جایزه ویژه :
💰یک جائزه 110/000/000 ریالی
سایر جوائز :
📚313 دوره کتاب شریف مکیال المکارم
5 جایزه 12/000/000 ریالی
14 جایزه 5/000/000 ریالی
59 جایزه 3/130/000 ریالی
59 جایزه 1/100/000 ریالی
معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام
شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
📝 برریس یک #شبهه
معنی صحیح آیه: «مَا نَعْبُدُهُمْ إِلا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى»
💥 در ارتباط با مسئله توسلی که شیعیان و اهلسنت بدان قائل هستند؛ برخی ادعا می کنند که این عقیده بسان عملکرد مشرکین است؛ چراکه قرآن میگوید: مشرکین نیز همین گونه بودند و آنها نیز بتها را تنها برای تقرب به الله می پرستیدند
◀️ و به این آیه استناد می کنند «مَا نَعْبُدُهُمْ إِلا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى» ما بتها را جز براى اينكه ما را هر چه بيشتر به خدا نزديك گردانند، نمىپرستيم.
🔸 سپس نتیجه می گیرند هر گونه واسطه قرار دادن بین خود و خداوند شبیه کار مشرکین است.
اما پاسخ 🔻
مشکل این دسته این است که هنوز قرآن نخوانده و یا اگر خوانده اند در آن تدبر نکرده اند.
خداوند در آیات مختلف اعتقاد مشرکین را به وضوح توضیح داده است.
خداوند اعتقاد مشرکین در مورد تقرب و شفاعت طلبی از بتها را این گونه توضیح داده است:
👈ومَا نَرَى مَعَكُمْ شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ👉 [94، انعام]
و شفيعانى را كه در [كار] خودتان، #شريكان [خدا] مىپنداشتيد با شما نمىبينيم.
🔸 یعنی مشرکین معتقد بودند که بتها #شریکان الله هستند. «شُفَعَاءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَاءُ
در حقیقت طبق این آیه دلیل شفاعت طلبی آنها از بتها اعتقاد به شریک بودن آنها با الله بوده است. مشرکین معتقد بودند که بتها شریک الله در انجام امور هستند و همین باعث شرک آنها بوده است.
پس طبق این آیه دلیل عبادت و تقرب و شفاعت طلبی مشرکین اعتقاد شرکی آنها بوده که بتها را شریک الله می دانستند.
👈اینکه عده ای فکر می کنند مشرکین تنها به خاطر عبادت بتها و واسطه قرار دادن بتها مشرک بودند، مخالف آیات قرآن است.
چرا که به تصریح ایه مذکور و دیگر آیات، مشرکین قبل از اینکه بتها را عبادت کنند، اعتقاد داشتند که این بتها رب النوع امور هستند و شریک الله در انجام امور هستند و می توانند به طور مستقل امورشان را انجام دهند. همین اعتقاد غلط سبب می شد که بتها را عبادت کنند و قصد نزدیک شدن به آنها را داشته باشند و معتقد باشند که الله مجبور به پذیرش شفاعت آنها می باشد. در حقیقت #شرک_ربوبی آنها موجب شرک الوهی و عبادی آنها شده بود.
🔹◀️ و این چیزی متفاوت با آنچه مسلمانان اعم از شیعه و اهلسنت بدان معتقد هستند میباشد؛ مسلمانان معتقدند که همه امور به دست الله است و تا او اذن ندهد شفاعت هیچ کس قبول نیست و کسی در عرض خدا و بصورت مستقل در تدبیر عالم شریک خداوند نیست و نمی تواند نفع و ضرر برساند.
🔹بنابراین اگر انبیاء و اولیاء را واسطه قرار می دهند، با این اعتقاد است که همه امور به اذن الله است و این عین توحید است.
🌐 معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛
#پژوهش
⚪️ وبینار های علمی
#جلسه_اول
با موضوع: نقد مبانی فکری گروههای تکفیری
عدو قریب - عدو بعید
🎓استاد : حجت الاسلام و المسلمین محیطی
⏱ زمان: یکشنبه 15 فروردین 1400
ساعت: 16
آدرس وبیناردر اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/u09127515824/jarayan-shenaci
⚠️چند نکته :
1-بزرگواران برای ورود به سامانه از گزینه #مهمان استفاده نمایید.
2-برای اتصال به وبینار از #مرورگر_گوگل_کروم استفاده شود.
معاونت پژوهش موسسه تخصصی دارالاعلام
شعبه مشهد
┏═࿐❅❁••❅❁࿐═┓
@PJdarolelam
┗═࿐❅❁••❅❁࿐═┛