🔻 گزارشی از یک گفتگوی چالش برانگیز؛
💬 نقد «شیخ انصاری» و «مکاسب»؛ کنش ها و واکنشهای حوزویان
⭕️ اظهارات چندی قبل رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با واکنشهایی همراه بود؛ خبرگزاری حوزه در راستای حمایت از تضارب آراء، روشنگری و آزاداندیشی گزارش کاملی از این اظهارات و واکنشها را منتشر کرد و اعلام می دارد که آماده است تا چنانچه این گفتگوی حوزوی ادامه یابد، این مطلب را به روز رسانی نماید.
💬 گزیده ای از اظهارات:
🔻 شیخ جواد فاضل لنکرانی:
🔹 عشق به فقه و فقاهت باید برای ما درس باشد، اینکه امروز یک افراد نادان، دیدند بعضی از عبارات را و پای این درسها نوشتند ولی به حقیقت اینها نرسیدند، جواهر، #شیخ_انصاری و آخوند را تخطئه میکنند، اگر کسی جواهر و شیخ و آخوند را تخطئه کرد، میتواند امام خمینی (ره)و دیگران را تخطئه نکند؟ مسلم اینها به طریق اولی باید تخطئه شوند چون زیربنای فقهی اینها زیربنای افکار آن بزرگان است.
🔹 ذهن طلاب را مشوه میکنند و طلاب را میخواهند مأیوس کنند که راه همین است؛ اگر کسی بخواهد به فقه اهلبیت(ع) برسد غیر از این راهی ندارد، راه همین است که هزار و چند صد سال بزرگان ما طی کردند و این میراث بزرگی است که دست ما رسیدهاست.
@HawzahNews
🔻 محمدتقی اکبرنژاد:
🔹 پدر شما یکی از بهترین های دوران ما بودند. برای همین نیز لازم بود شما به خاطر حفظ حرمت ایشان هم که شده، از رفتارهای شک برانگیز که دون شأن خانواده ایشان بود، اجتناب میکردید و خود را در مظانّ اتهام قرار نمیدادید. مثلاً؛ شما تا مدتها بعد از وفات ایشان، به نام ایشان، به طلبهها #شهریه دادید و به اذعان خودتان، تا امروز هم از مقلدین ایشان وجوهات قبول میکنید! آیا آن مرحوم راضی بودند که شما از نام ایشان این طور بهره ببرید و رفتاری را در پیش بگیرید که بسیاری را به این نتیجه برساند که دنبال دفتر و دستک مرجعیت هستید؟!
🔹 به گمان بنده، کسی که با ادبیات علمی و بعد از سالها کوشش مجاهدانه در قالب نشستهای علمی یا مقاله یا کتاب به نقد دیدگاههای رایج اصولی میپردازد، نادان نیست. بلکه نادان کسی است که به جای پاسخ علمی به نقدهای عمیق و عالمانه، او را متهم میسازد.
🔹 روی کدام منطق، هنوز #مکاسب شیخ تدریس میشود؟ نگفتید چرا بسیاری از مباحثی که به اذعان بزرگانی چون میرزای قمی، شیخ احمد نراقی، شیخ انصاری، آیت الله بروجردی، امام و دیگر بزرگان زوائد اصول هستند و ثمری جز اتلاف عمر استاد و شاگرد ندارند، هنوز هم که هنوز است تدریس میشوند و پاسخ مناسبی از اشکالات مطروحه داده نمیشود؟ شما که اصرار بر مکاسب دارید دست کم چرا این حقیقت را نمیپذیرید که مکاسب -علی فرض مطلوبیته- کتاب تخصصی است و اهل خودش را میخواهد و نباید برنامه الزامی همه طلبهها باشد؟
@HawzahNews
🔻 مرتضی میرزاده اهری:
🔹 جناب آقای اکبرنژاد! برخی نقدها به شیوه و متد کنونی حوزه داشتهاید که با بخشی موافق بودم و شجاعتتان را در نقد معیشت کنونی طلاب، نابرابریها و ویژهخواریهای برخی میستودم. امّا از چندی پیش راه دیگری آغازیدهاید و حق را به باطل آمیخته و در وادیای قدم نهادهاید که بس خطرناک است.
🔹 چندی پیش شما نامهای به مقام معظمّ رهبری نگاشتهاید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرمودهاند: «راهی که شما میروید اشتباه است». این پیام حضرت آقا توسط جناب حجت الاسلام مروی زید عزّه به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را نیز نقل نمودهاند. حال پرسش اینجاست: آیا جانبداران و اطرافیان شما از این پیام ولی امر به شما باخبرند یا از ایشان پنهان داشتهاید؟ و پرسش مهمتر این که آیا جنابعالی #پیام_رهبری را بر خود حجّت نمیدانید؟ اگر میدانید چرا دوباره همان راه منهی عنه را پیش می گیرید؟
🔹 حوزه هم آزاداندیش است و هم نقد پذیر. به تعبیر مقام معظم رهبری، هیچ کس ادعا نمیکند فقه ما در قلّه است. فقه نیز همچون همة دانشها در حال «شدن» است. و در این شدن، ناقدانی که برای پربارتر شدن و استحکام علوم دینی به ویژه فقه شریف بکوشند، مایة مباهاتند. امّا نقد به معنای تخریب اساس و شالوده اجتهاد و فقاهت نیست که متاسفانه دانسته یا نادانسته شما در پی آن هستید.
✳️ متن کامل اظهارات، کنش ها و واکنش ها را اینجا بخوانید 👇 👇 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/495546
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
هدایت شده از کانال حاج آقا خلفانی
امشب سریال #گاندو را از دست ندید
🔺 ماجرای دستگیری خواهرزاده یکی از #مسئولین در قسمت امشب.
# نشر_حداکثری
#گاندو_بدون_سانسور
#کانال_حاج_آقا_خلفانی
@mkhalfani
https://eitaa.com/mkhalfani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 فیلم | آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) و مرجعیت
🎥 آیتالله مقتدایی
🔺 آیتاللهالعظمی بروجردی: برای مرجعیت قدمی برنداشتم.
خبرگزاری حوزه
📌 مناهج:
سیره سلف صالح در دنیاگریزی و مرجعیتگریزی، همواره چراغ راه و الگوی سلوک علمی و عملی طلاب و فضلای مخلص است.
#سودای_مرجعیت
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
آماده.pdf
176K
✅لیست #کامل سازمان ها و ارگان های دارای مجوز طرح پایان خدمت طلاب حوزه های علمیه به همراه #آدرس
➖مراکز حوزوی
➖عقیدتی ستاد کل نیروهای مسلح
➖عقیدتی و سیاسی مراکز نظامی
➖سرباز معلم
➖و غیره
✅همراه با #حقوق_ثابت
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اتمام حجت نمازگزاران جمعه مشهد با علما
"چرا ساکتید؟"
#علما
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
پاسخ حجت الاسلام اهری.pdf
384.6K
🔺پاسخ یکی از شاگردان استاد #فاضل_لنکرانی به جوابیه استاد #اکبرنژاد
🔸جنابعالی که بارها نسبت به فقر مالی طلاب و کمبود شهریه و ... اظهار نگرانی کرده و دست روی این نقطه ضعف طلاب نهادهاید، اگر در ادعای خود صادق هستید، چرا باید از این که چهار سال مبلغی ناچیز از طریق آیت الله فاضل لنکرانی به شهریه طلاب افزوده میشد و نمکی با طعام ناچیزشان میآمیخت ناراحت باشید؟
🔸چندی پیش شما نامهای به مقام معظم رهبری نگاشتهاید و ایشان در ذیل نامه، قریب به این مضمون مرقوم فرمودهاند: «راهی که شما میروید اشتباه است». این پیام حضرت آقا، توسط جناب حجت الاسلام مروی به شما ابلاغ گردیده و ایشان، شرح ماوقع را برای حضرت آیتالله فاضل لنکرانی نیز نقل نمودهاند.
🔸خوب است بدانید که سال به سال استقبال از برنامههای مراکز فقهی تحت اشراف مراجع و فقهلی معزّز –از جمله مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام- رو به گسترش است. تنها در همین سال جاری از حدود پانصد نفری که حائز شرایط عمومی مرکز بوده و در آزمون ورودی ثبت نام کرده بودند، تنها حدود سی نفر پذیرفته شدند.
🔸آیت الله فاضل اما با وجود آن همه اصرار زیر بار نرفتند و با این که قطعاً می توانست به نام خود دفتر و رساله داشته باشد، تاکنون از پذیرش این امر ابا کردهاند. به اصرار مقلّدین، ایشان به نام پدر، امّا با ولایت شرعی خویش به مثابة مجتهد جامع الشرایط قبول وجوهات نموده و تا مدّت نزدیک به چهار سال بخشی از شهریة طلاب را تقبّل فرمودند.
⏺شما می توانید متن یادداشت را در آدرس زیر مطالعه و نظرات خود را برای مسئولین سایت ارسال نمایید.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https
کانال سخنرانی سیاسی
🔺پاسخ یکی از شاگردان استاد #فاضل_لنکرانی به جوابیه استاد #اکبرنژاد 🔸جنابعالی که بارها نسبت به فقر م
#تکذیبیه
🔺تکذیبیه مدیر داخلی مؤسسه فقاهت نسبت به انتشار مطالب خلاف واقع در رابطه با "پاسخ مقام معظم رهبری" به نامه استاد اکبرنژاد
✳️عرض سلام و وقت به خیر خدمت تمامی طلاب عزیز و اساتید محترم.
🔹پیرو مطلبی که آقای "مرتضی میرزاده اهری" از شاگردان " استاد محمد جواد فاضل" در جواب یادداشت "استاد اکبرنژاد" منتشر نمودند، تذکر چند نکته ضروری است؛
🔹مؤسسه فقاهت، تمامی ادعاهای مطرح شده علیه استاد اکبرنژاد در جوابیه مذکور را، خلاف واقع و مردود اعلام می کند. در روزهای آینده پاسخ های تفصیلی و مبسوط به تمامی ادعاهای مطرح شده، منتشر خواهد شد و جناب استاد اکبرنژاد نیز به زودی، در این باره با شما سخن خواهند گفت.
🔹اما به طور اجمالی توضیحی درباره بخشهایی از این جوابیه ارائه می گردد.
🔹در بخشی از این جوابیه ادعا شده بود که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در جواب نامه استاد اکبرنژاد فرموده بودند که «راهی که شما می روید اشتباه است!»
🔹اولا: متأسفانه این بار اولی نیست که این نوع ادعاهای بی پایه و اساس؛ علیه استاد اکبرنژاد منتشر می گردد. این منش جریان تحجر است که وقتی دست خود را از مواجهه علمی بسته می بیند، به تخریب رقیب می پردازد. لذا ما از جناب آقای فاضل می خواهیم که دست از سخن پراکنی های بی پایه و اساس بردارند و هر نوع مستندی در این زمینه دارند منتشر کنند تا صحت و سقم کلامشان برای همگان روشن شود.
🔹ثانیا: همه باید ملتفت باشند که لازم نیست برای موافقت و مخالفت با منویات رهبری، به دنبال تأیید و رد مستقیم افراد از سوی معظم له باشیم؛ بلکه عملکرد افراد نشانگر میزان همراهی یا مخالفتشان با منش و روش رهبری معظم است.
🔹عجیب است، آقای فاضل که هم در بحثهای سیاسی و هم در اظهاراتشان درباره حوزه، با بیان و اراده رهبری رویارویی می کنند، حال نگران تحقق منویات حضرت آقا در حوزه ها شده اند!!
🔹با وجود آنکه رهبری معظم سالهای سال و بارها در مواقف گوناگون از ضرورت تغییر کتب درسی و حذف زوائد دروس سخن گفته اند اما جناب آقای فاضل درضمن صحبتهایی عجیب اظهار داشته اند که:
«اگر کسی نسبت به چیستی مکاسب شیخ انصاری صحبت کند، استخفاف به حکم خدا کرده است!» یا «اینهایی که میگویند در علم اصول زواید داریم اینها اصول را نفهمیدند و این امری غلط است؛ یک بحث در مباحث اصولی نداریم که در فقه اثر نداشته باشد!»
یا اینکه، رهبری معظم از طول و تفصیل زیاد درسهای خارج قم گلایه داشتند و تصریح کردند که درس اصول نباید بیش از 5 یا6 سال طول بکشد، اما ایشان با افتخار گفتند که «20 سال است درس خارج اصول را شروع کرده ام و هنوز تمام نشده است!»
🔹ای کاش آقای فاضل پاسخ دهند، کدام حرف رهبری را می توانند مثال بزنند که داعیه دار تحققش در حوزه ها هستند؟! با این وضع، چطور از اشخاص و مجموعه های دیگر انتقاد می کنند و به ایشان نسبت مخالفت با ولایت می دهند؟!!
🔹بنابر این لازم است خدمت جناب آقای فاضل عرض کنیم «راهی که شما می روید اشتباه است» چون رهبری معظم بارها فرموده اند که، راه مقابله با نظرات علمی یک نظریه پرداز، سخن پراکنی و دادن نسبتهای ناروا نیست. راه مقابله با نظریات علمی جدید، تخریب شخصیت نظریه پرداز نیست. راهی که رهبری گفته اند این است:
«يك نفرى نظر فقهى میدهد، نظر شاذّى است؛ خیلی خوب قبول نداريد، كرسى نظريه پردازى تشكيل بشود؛ پنج نفر، ده نفر فاضل بيايند اين نظر فقهى را رد كنند با استدلال؛ مسئله ى تكفير و رمى و اين حرفها را بايستى از حوزه ورانداخت»
🔹چرا شما که این همه امکانات در اختیار دارید حاضر نمی شوید با برگزاری جلسات آزادِ علمی و کرسیهایی که عموم اندیشمندان حوزوی می توانند در آنها حضور یابند، صحت و سقم نظریات مؤسسه فقاهت را به نمایش بگذارید؟ چرا همیشه به جای پاسخ های علمی، به دنبال رمی و تکفیر مخالفان هستید؟ باور کنید «راهی که شما می روید اشتباه است!!»
▪️علیرضا ذبیحی، مدیر داخلی مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💠 حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود میآورد/ حوزه مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن/ البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛
🔰 رهبر معظم انقلاب 96/06/06
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
💠 حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود میآورد/ حوزه مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه
💠 حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود میآورد/ حوزه مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن/ البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛
🔺شما انتقادهایی به حوزه دارید خیلی خب! این حوزهای که شما میخواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را اراده شما و خواست شما به وجود میآورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانیهای منابع مالی را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ امّا تحقّق خواستههای مطلوب، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمیآید، حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمیآید؛ چیز دیگری لازم است. آن چیز دیگر همان است که شما دارید: انگیزه، میل، وضوحِ مطلوب و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است.
🔺و باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمیآید، این حوزه مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن.
🔺بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ بههرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید . وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام میگیرد.
🔺البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛ یک فاصله کاملاً معنیدار و محسوسی دارد. خیلی از حرفهایی که ما می زنیم، آرزوهایی است که بر زبان جاری میشود در قالب جملات و کلمات؛ امّا همین آرزو را وقتی شما بخواهید عمل بکنید، تلاشهای بسیار زیادی لازم دارد. اشتباه نکنیم ما؛ میدان کار، میدان عمل، میدان واقعیّت، با عرصه ذهنیّت و مطالعه و تصویر ذهنی، فاصله کاملاً آشکاری دارد؛ در مقام عمل، خیلی از کارها به این آسانی پیش نمی رود؛ یکی از گرفتاریهای ما در دوران دفاع مقدّس [همین بود]. بنده آنوقت رئیسجمهور بودم؛ در دفتر ما [جلسات نظامی] تشکیل میشد؛ میآمدند این نقشهها و کالکهای نظامی را پهن میکردند و میگفتند که میخواهیم از اینجا حرکت کنیم، برسیم به اینجا؛ مثلاً فرض کنید این تعداد نیرو یا چیزهایی مانند آن لازم است. بعضی از دوستان ما که تدریجاً دستاندرکار جنگ شده بودند، نگاه میکردند میدیدند از اینجا تا آنجا یک خطّ خیلی کوتاهی است، [لذا] خیلی زود قانع میشدند، قول میدادند و تصمیم میگرفتند؛ درحالیکه واقعیّتِ «از اینجا تا آنجا» یعنی مثلاً فرض کنید یک عملیّات رمضان؛ عمل فرق دارد؛ میدان عمل با عرصه ذهن و فکر و مانند اینها تفاوت دارد؛
📚 96/06/06 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
#دوره_آموزشی
🔔آمادگی برای آزمون ورودی آموزش و پرورش
دوره کوتاهمدت آمادگی برای حضور موفق خواهران و برادران طلبه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کشور، توسط مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار میشود.
🔻شرایط:
۱- دارا بودن حداقل مدرک سطح ۲ حوزه
۲- دارا بودن کارت پایانخدمت یا کارت معافیت از دوره ضرورت (مخصوص برادران)
۳- تکمیل فرم ثبتنام در سایت مبلغان
اطلاعات تکمیلی و ثبت نام:
yon.ir/wEclQ
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 مصداق واضح جدال باطل!!
📝 مراقب عواقب جدال غیر احسن باشید!
🖋 رضا حسینی
🔹 چندی است دو نفر از فضلای حوزه که از قضا شاگردان و طرفداران زیادی هم دارند، با یکدیگر با زبانی تند و ناملایم سخن میگویند.
از آنجایی که هر دو استاد نماد دو تفکر مؤثر در حوزهها میباشند (بخوانید تفکر سنتی و تفکر تحولخواه) بیم این میرود که خدای نکرده فضای عمومی طلاب دچار تشنج و تنش شود و حوزههای مقدسه دچار آسیب جدی شوند.
🔹 از این رو به عنوان عضوی بسیار کوچک از این مجموعه پر برکت لازم میدانم از باب نصیحت تذکراتی را عرض نمایم (و ذکّر فإن الذّکری تنفع المؤمنین):
۱- خداوند متعال در قرآن کریم به شدت از تنازع نهی میفرماید و آفت تنازع را #فشل شدن، ضعیفشدن و به اصطلاح خودمانی پنچر شدن! میداند: «و لا تنازعوا فتفشلو و تذهب ریحکم!» (انفال ۴۶)
امام خمینی قدس سره که مورد قبول هر دو طرف است در این باره میفرمایند:
و اگر چنانچه ايمان در كار باشد، برادرى در كار باشد و با برادرى و حسن نيت، رفاقت، مسائل طرح بشود... آن مقدارى كه مىتوانند و مىفهمند اظهار كنند، لكن به طور خصومت، به طور #تنازع و خصومت نباشد، هر چه بتوانند آرامتر لكن حالا صدا هم بلند شد، باشد، اما آن صدایى كه از طلبههاى توى مدرسه بلند مىشود دنبالش هيچ ابدا اثرى از خصومت نيست، دو تا رفيق، دو تا دوست هستند كه سر يك مسأله علمى مىرسد كار به آنجایى كه اين فرياد سر او مىزند، او فرياد سر او مىزند، لكن به مجرد اينكه مباحثه تمام شد همان دو تا برادرند كه بودند، همان دو تا دوستند كه بودند، هيچ ابدا ديگر دنباله ندارد.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
🔻مهدی کاهه، دادستان قم؛
✅ قم از حیث #امنیت در رتبه اول کشور قرار دارد، همچنین قم پایینترین سطح #جرایم_خشن در کشور را دارد.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" آیت الله عاملی" امام جمعه اردبیل، در سالن مسابقات لیگ جهانی والیبال در حال تشویق تیم ملی
اينقدر كه برخى مسئولین از مردم فاصله گرفتند اين صحنه ها ديدنى شده!
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
✳️توصیه اخلاقی آیت الله مصباح یزدی:
🔹باور کنیم بهترین راه برای موفقیت و هدایت، توسل به اهل بیت (صلوات الله علیهم اجمعین) است . توسل هم(فقط) این نیست که روضه بخوانیم و بنشینیم گریه کنیم! هرکاری که میخواهیم شروع کنیم اول یک صلوات برای امام زمان (عج) بفرستیم و ته دلمان بگوییم: «آقا دستمان را بگیر!». این برایمان ملکه بشود.
🔹تجربههای زیادی هست که [اهل بیت] در مقام عمل کسانی را که اینگونه رفتار میکردند، رها نکردند.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 آزاداندیشی، سنت اصیل حوزوی
📝 حاشیهای بر چالش دو استاد حوزوی
🖋 علی مهدوی (سردبیر)
🔹 اخیرا منازعاتی بین استاد جواد فاضل لنکرانی و استاد محمدتقی اکبرنژاد رخ داده است که اساس آن به دعوای قدیمی «زوائد الاصول، آری یا خیر؟!» باز میگردد. چند سالی هست که استاد اکبرنژاد بحث زوائدالاصول را در نشستهای عمومی و تخصصی حوزه علمیه مطرح ساخته است. بحثی که پذیرش آن باعث لزوم تجدید نظر در کتب رسائل و کفایه برای آموزش خواهد شد. اما از آنجا که صاحبان رسائل و کفایه، دو زعیم گرانقدر حوزه علمیه یعنی شیخ انصاری و آخوند خراسانی هستند، طرف مقابل اینچنین مباحثی را تخطئهی شیخ و آخوند (سرمایههای اصیل حوزه علمیه) میداند و با هجمه علیه چنین مباحثی همه را مردود میداند.
🔹 این دست مباحثات علمی همیشه در حوزه علمیه جریان داشته است و لازمه نشاط علمی حوزه علمیه نیز همین است؛ چراکه حیات علمی حوزه علمیه به آزاداندیشی و حریت علمی است؛ البته بشرطها و شروطها. شرط اصلی آزاداندیشی تحمل، نقدپذیری و پاسخ مستدل و منطقی است. همیشه ی تاریخ، شعار و شعور طلاب علوم دینی در گرو «نحن ابناء الدلیل» بوده است. این اصلا پذیرفته نیست که هریک از طرفین یا هردو بجای تمسک به استدلال و برهان، متوسل به درشتگویی، تهمتپراکنی و یا فشار روانی شود!!
🔹 در آزاداندیشی و مباحث علمی تا وقتی حرکت بر مدار استدلال باشد هیچ خط قرمزی وجود ندارد؛ چه اینکه امام خمینی نقد شود یا شیخ و یا آخوند! مباحث علمی بزرگان، وحی منزل نیست؛ پس مراقب مغالطات نیز باشیم. نقد ایشان، به معنای تخطئه شخصیت ایشان نیست.
🔹 رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی): «آدم ملاحظه میكند كه بعضى از نظرات برجسته و فوق العادهى فقهى و اصولى امام در مقالات علمى مورد نقد قرار میگيرد؛ ايرادى هم ندارد. مبناى خطابات قانونيهى امام كه به نظر ما يكى از مستحكمترين و بديعترين و كارسازترين مبانى اصولى امام است، مورد نقد قرار مىگيرد؛ هم در درسها مورد نقد قرار مىگيرد، هم در مقالات. من مقالاتى را هم خواندم، ديدم مورد نقد قرار دادهاند. البته به نظر ما آن نقدها وارد نيست، اما بالاخره مورد نقد قرار میگيرد؛ كسى هم نمى گويد چرا. ما میخواهيم عرض كنيم كه اين آزادانديشى بايد دامنهاش گسترده باشد. همين طور كه فرمودند، در فلسفه، فرمايشات آخوند ملاصدرا وحى منزل نيست. در فقه، فتاواى صاحب جواهر و شخصيتى مثل شيخ اعظم- كه با وجود همه ى بزرگان و فقها، ما نظير شيخ اعظم را از بعد از شيخ تا امروز ديگر نداريم- وحى منزل نيست؛ نه در فقه، نه در اصول. لذا رد كردند، ايراد كردند، اشكال كردند، جواب دادند. بايستى اين سنت در حوزه باشد.»(۲ آبان ۱۳۸۹)
🔹 امروز اگر دهان منتقدین علمی را بستیم و اجازه ندادیم کسی در میدان علم سؤالی بپرسد یا انتقادی کند؛ هیچگاه نمیتوانیم شاهد ظهور نخبگانی باشیم که عرصههای مختلف علم را جلو میبرند. اساتید حوزه علمیه باید مراقب حفظ کیان آزاداندیشی باشند؛ چراکه شاگردانشان اخلاق و رویههای حوزوی را از ایشان میآموزند. اگر استادی بجای پاسخ مبرهن دست به رمی و تکفیر بزند، فردا از شاگردانش چه انتظار میرود؟ کما اینکه تجلی برخی اخلاق اساتید امروز نیز در شاگردانشان متبلور و عیان است.
🔺 شایان ذکر است این متن به هیچ وجه در تایید استاد اکبرنژاد نیست؛ بلکه صرفا تذکری است برای لزوم پاسخ علمی به شبهات علمی و همچنین لزوم پرهیز دو طرف از احساسی کردن فضا.
منتشرشده در خبرگزاری حوزه
#آزاداندیشی
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🌀 بررسی نظرات رهبری نسبت به دو جریان فقهی اصولی
📝 موافق و مخالف رهبری!!
🖋 محمد حقپرست
🔹 در برنامهای تلویزیونی، موضوع بر سر «حقانیت یا بطلان فلسفه» بود. مدافع فلسفه، ادلهاش را بیان کرد و مخالف فلسفه جواب داد. در آخر برنامه، مدافع فلسفه گفت: میخواهید بگویید مرحوم امام و شهید مطهری اشتباه کردند که فلسفه خواندند؟ مخالف فلسفه در جواب گفت: اینجا صرفا یک بحث علمی است و نباید از شخصیتها برای حقانیت یک مسئله علمی استفاده کرد.
🔹 امروز هم برخود با نظریات علمی در حوزه، مع الأسف گاهی چنین سبکی دارد. به جای اینکه از اشکالاتی چون تورم اصول و آموزش متون پیچیده و سخت جواب دهند، ابتدا توهین و تکفیر میکنند. دست آخر هم، دست به دامن حضرت امام(ره)، و مقام معظم رهبری شدهاند که رهبری با این روش مخالفند.
جریان مقابل نظرات آقای اکبرنژاد اینقدر دستش خالی شده که برای رد نظرات علمی، از مخالفت رهبری میگوید بدون اینکه سند و مدرکی بیاورد.
🔹 اینکه مقام معظم رهبری مخالف مباحث آقای اکبرنژاد باشد، ادعایی است که نیاز به اثبات دارد.
🔹 اما موافقت یا مخالفت معظم له با روش آموزشی و شیوه انتقاد علمی آقای فاضل نیازی به تقریر خاص ندارد. در اینجا فقط به دو مسئله از نظرات رهبری و مقایسه با نظرات آقای فاضل اشاره میکنم:
1⃣ مقام معظم رهبری: در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ (۱۳ اسفند ۱۳۹۷)
آقای فاضل: من بیست ساله درس خارج اصول میگویم و هنوز تمام نشده است.
2⃣ مقام معظم رهبری: بعضى از آن حرفهايى كه ماها عادت كرده ايم بخوانيم، يا زيادى است و يا خالى از اولويت است. ولى جايش را بايد چيزهاى اولى، يا چيزهاى لازم پُر كند. مثالهايى كه ما زديم معناى حرفى، مشتق و ضد. (۴ تیر ۱۳۶۹)
🔹 آقای فاضل: در اصول فقه، هیچ مسئله زائد و بیفایده وجود ندارد، و کسانی که میگویند اصول زائد دارد، اصول را نفهمیدند.
❓ به نظر شما، مقام معظم رهبری موافق آقای فاضل هستند یا مخالف؟
#آزاداندیشی
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
💢انتقادات جدی حجت الاسلام پناهیان نسبت به نظام آموزشی و تبلیغی حوزه در سخنرانی امروز خود در مرکز مدیریت.
🔺درس های خارجی که با فضای جامعه بیگانه اند./دروسی که طلاب می خوانند غالباً به درد تبلیغ نمی خورند./یک تصوّر عوامانه در حوزه رایج است که فکر میکنند طلبه همین دروس را بخواند و فن خطابه را نیز بداند کفایت میکند.
🔲حجت الاسلام پناهیان:
🔸ما می توانیم درس خارجهایی داشته باشیم که به هیچ وجه به معضلات جامعه نپردازد، ما میتوانیم عالم دینی داشته باشیم که برای مشکلات اجتماعی گرهگشا نباشد، اما در عرصه علم بسیار فعال باشد.
🔸ما باید در حوزهها صحنه علم و عمل را به هم نزدیک کنیم؛ دانشها و گفتگوهای رایج در حوزه علمیه با فضای تبلیغ بیگانه است.
🔸 دروسی که طلاب می خوانند، غالبا به درد تبلیغ نمی خورند. یک تصور عوامانه در حوزه رایج است که فکر میکنند طلبه همین دروس را بخواند و هنر تبلیغ و فن خطابه را نیز بداند کفایت میکند.
🔸عموم تبلیغات و آموزشهای دینی غالبا موجب نفرت از دین میشود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفتهاند نباید غره شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری ندارد.
🔸ما با تبلیغ نابخردانه انسان های بسیاری را مایوس و مغرور کردهایم. ما اگر از روحیات مردم، آگاهی نداشته باشیم، نمی توانیم به تبلیغ بپردازیم؛ به طور مثال ما در موضوع سبک زندگی بسیار درمانده هستیم.
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگر نبوده و نیستند!
🔶پاسخ استاد اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد علیدوست
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
کانال سخنرانی سیاسی
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگر نبوده و نیستند! 🔶پاسخ استاد اکبرنژاد به اظهارات اخیر استاد علیدوس
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگرنبوده و نیستند!
🔸برادر بزرگوار جناب استاد علیدوست آوردهاند که فقهای ما با اینکه تحت حاکمیت خلفای اهل سنت و سلاطین سنّی بودهاند و طبعاً امکان اجرای احکام قضایی اسلام را نداشتند، با این حال از مسائلی مانند دیات و قصاص و... بحث کردهاند و آنگاه این طور نتیجه گرفتهاند که فقهای ما نه تنها به نیازهای زمان خودشان که حتی به نیازهای آینده تشیع هم عنایت داشته اند!
در همین راستا نکاتی را خدمت ایشان عرض کنم؛
1️⃣ برادر بزرگوار بنده هم مثل شما تکریم از فقهای شیعه را که با نثار جان و مال و آبرو و تحمل مشقتهای فراوان و مجاهدت شبانه روزی، معارف شیعی را ولو ناقص به دست ما رسانده اند، بر خود فرض میدانم. اما این، مجوّز مبالغه و بیان خلاف واقعِ آشکار نمیشود. گرچه نیّت شما خیر است.
2️⃣ فقهای ما به تأسی از اهل بیت (ع) رجوع به حکّام جور اهل سنت را مجاز نمیدانستند و آن را تمسک به طاغوت میدانستند. از این رو به عنوان مسائل مورد ابتلای همان دوره شیعه، از امثال دیات و قصاص و غیره بحث میکردند تا اگر شیعیان نیاز به حکم الله در این موارد پیدا کنند، معطل نمانند. نه به عنوان آینده نگری!
3️⃣ اگر فقهای ما در طول تاریخ با نگاه به آینده فقه مینوشتند و اساساً چیزی به نام هدف گذاری و اولویت بندی و ضرورتهای حال و آینده اسلام در منظومه فکری آنها منزلتی داشت، امروز من و شما نباید سر اینکه طب اسلامی داریم یا نداریم، بحث میکردیم یا سر اینکه فقه شیعه نظام ساز است یا نه، سخن میگفتیم. یا بر سر اینکه مکاسب کتاب درسی است یا نه معطل میماندیم. یا نمیشنیدیم که بزرگواری بگوید: اسلام اقتصاد ندارد و قواعد اقتصادی تابعی از مسائل عقلایی هستند و ربطی به دین ندارد. آقای علیدوست میبینید! ما هنوز روی اولیات با هم اختلاف داریم و به نتیجه نرسیدیم و هنوز حرکتی را آغاز نکرده ایم!
4️⃣ شما خوب میدانید که سه قرن اخیر زمان نُضج و شکلگیری علوم انسانی در غرب است. تمامی علوم انسانی که امروز عالم گیر شده اند، در سه قرن اخیر جوانه زدهاند و در دوره معاصر شیخ انصاری (ره) اغلب آنها به عنوان یک علم قد برآورده اند.
🔸اگر فقهای ما آینده نگر بودند و سرشان را از میان کتابهای خطی تو در تو با سطور مورّب بیرون میکشیدند، قطعاً متوجه حرکت شتابان دنیای مدرن شده و برای دنیا اسلام فکری میکردند. شما بهتر از بنده میدانید که شیخ اعظم (ره) درست در آن مقطع حساس تاریخی که بشریت به یک دور تند و چرخش نود درجه رسیده بود، شروع به بسط و گسترش مباحثی مانند مقدمة الواجب کرد که خود در طلیعه آن تصریح به بی ثمر بودنش میکند! یا ذهن و دل حوزه بزرگ نجف را، مشغول "استصحاب کلی" با آن اقسام مشمئز کنندهاش کرد یا از "استصحاب ادیان و شرائع" سخن گفت و یا اصول عملیه که نشان از بن بست علم و علمی است را به طرز فاجعه باری گسترش داد.
🔸 کجاست شیخ اعظم تا جواب دهد که چرا در آثار او هیچ اثری از دنیای پیرامونیش و حوادث تلخ روزگارش و نضج و تکامل علوم اجتماعی زمانهاش نیست؟! نگاه به آیندهاش پیش کش حضرتعالی! شما چطور فقها را آینده نگر خطاب میکنید در حالی که شیخ انصاری حتی حاضر نشد فرصت و انرژی کافی برای پیگیری مساله خطرناکی که میرفت اساس دین و تشیع را بخشکاند یعنی "باب و بها"؛ اختصاص نداد و در تاریخ هیچ واکنش ولو خردی از ایشان در این مساله مهم و خطیر دیده نشد.
5️⃣ نکند آینده نگری و آمادگی پیشاپیش علمای شیعه بود که در مشروطیت ظهور یافت و به تعبیر امام راحل فریب روشنفکران را خوردند و به تعبیر بنده کلاه گشادی سرشان رفت که تا کمرشان میرسید. نشانه آن هم به دار کشیدن شیخ فضل الله در حضور علمای تهران و سوت و کف مردم بود.
6️⃣ شاید هم قعود و رکود سنگین 40 ساله بعد از انقلاب از نشانههای بارز زمان شناسی و بلکه آینده نگری و آمادگی ایشان است! اینکه 40 سال است فرصت طلایی انقلاب اسلامی که با خون صدها هزار شهید به ثمر نشست، در برابر دیدگانمان از دست میرود ولی آقایان هیچ تکانی به خودشان ندادند و جز بر برنامههای تاریخ گذشته قجری و کتابهای عتیقه چند قرن گذشته اصرار نورزیدند تا جایی که حضرتعالی که جزو خوشفکران این حوزه هستید، با هر زحمت و توجیهی میکوشید تا از نظام حاکم و کتابهای خسته کننده بی حاصل آن دفاع کنید و چشمتان را بر واقعیت أظهر من الشمس پیرامونتان ببندید و از خودتان نپرسید که از این همه طلبهای که رسائل و مکاسب خواندند و هزاران طلبهای که در درس خارج حضرتعالی و دیگر اساتید و مراجع شرکت کردند، چه چیزی حاصل شد و چه سودی نصیبشان گشت.
🔸در هر حال توصیه میکنم برای چند قرن قعود علمی و یک تاریخ تکرار خسته کننده، این طور خودتان را به آب و آتش نزنید و به جای آن به چگونگی عبور از این شرایط فعلی و وصول به حوزه مطلوب قلم بزنید و آبرو بگذارید.
▪️محمد تقی اکبرنژاد
@TollabEnghelabi
🌀 آدرسهای غلط، خطا در محاسبات
📝 ادعاهای شاگردان و اطرافیان استاد فاضل لنکرانی
1⃣ آمار تلگرام
استاد فاضل لنکرانی: درسهای من سالهاست که در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از #هفت_میلیون مراجعهکننده داشته!! من یک طلبه کوچک در گوشهای از این حوزه هستم، آیا این ارزش نیست که ما از این طریق توانستیم با هفت میلیون نفر ارتباط برقرار کنیم؟
yon.ir/EddeA
2⃣ هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان‼️
حجتالاسلام اهری (شاگرد آقای فاضل): در زمان رحلت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی طاب ثراه، نجل ایشان مجتهدی مسلّم بود. #هزاران تن از مقلّدان آن مرحوم به آیت الله جواد فاضل رجوع میکردند و به اصرار از ایشان میخواستند تا «با اجازهی شخص ایشان» بر تقلید آن مرجع فقید باقی بمانند. شما نیک میدانید معنای اجازه بر بقا چیست!!
📌 مناهج:
این آمار و ارقام نجومی بر چه پایهای استوار است؟ چگونه کانالی با ۲۰۸ عضو، هفت میلیون بازدید دارد؟ مگر اینکه هر نفر تقریبا ۳۵۰۰۰ بار پستهای کانال را ببیند!! مبادا آن آمار هزاران نفر قائل به اجتهاد ایشان نیز باید تقسیم بر ۳۵۰۰۰ شود تا عدد واقعی به دست آید؟!! الله اعلم.
اساتید گرانقدر حوزه علمیه بیش از هرچیز باید مراقب بیوت و مریدان چاپلوس باشند.
#سودای_مرجعیت
#طلاب_انقلابی
@TollabEnghelabi
https://eitaa.com/TollabEnghelabi
🔺 دشمن در قم کوچهبهکوچه به خرابکاری میپردازد!.اینکه قم به این وضعیت کشیده شده نگرانی برای ما ایجاد میکند که ما به عنوان متولیان دین در قم چه کار میکنیم ؟!
🔳حجت الاسلام بهجتپور، مدیر حوزههای علمیه خواهران:
🔹 اگر نظامی نتواند مسئله حل کند، دوره زوال خود را طی خواهد کرد، مسیحیت 11 قرن در اروپا حاکم بود، اما به حاشیه رانده شد.
🔹اینکه قم به این وضعیت کشیده شده نگرانی برای ما ایجاد میکند که ما به عنوان متولیان دین در قم چه کار میکنیم و کار به جایی برسد که رهبر انقلاب به ما تذکر بدهد.
🔹نگرانی رهبر انقلاب درباره تغییر سیمای شهر قم، نباید صرفا به مسئله پوشش زنان تقلیل داده شود، این نگاه یک جفای بزرگ بر این نظر رهبری است.
🔹 متاسفانه قم به حال خود رها شده است؛ به طور مثال همانگونه که درباره تغییر بافت شهری یزد و کاشان حساسیتهای بالایی وجود دارد، این حساسیت در قم نیز باید وجود داشته باشد.
🔹 در شهری مانند قم باید نیروی آماده برای گفتگوهای چالشی حضور داشته باشد، حوزه علمیه اصرار دارد مسئله را در میدان حل کنیم و برای کف خیابان نیرو تربیت کنیم.
🆔 @feghahat
⛔️ اگر این کار نکنیم، کمک کرده ایم به حذف دین از زندگی بشر ⛔️
💠 در زمینههای گوناگون، امروز #نیاز وجود دارد؛ هم برای نظام اسلامی، هم در سطح كشور، هم در سطح جهان. تبیین معرفتشناسی اسلام، تفكر اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقیای كه پایههای آن تفكر اقتصادی و سیاسی را تشكیل میدهد، نظام تعلیم و تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همهی اینها باید #دقیق، #علمی، #قانع_كننده و ناظر به اندیشههای رائج جهان آماده و فراهم شود؛ این كار حوزههاست.
🌐 با #اجتهاد، این كار عملی است. اگر ما این كار را نكنیم، به دست خودمان كمك كردهایم به #حذف_دین_از_صحنهی_زندگی_بشر؛ به دست خودمان كمك كردهایم به #انزوای_روحانیت. این، معنی #تحول است. این حركت نوبهنوی اجتهادی، اساس تحول است.
🎙 ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
#امام_خامنه_ای
#تحول
#اجتهاد
#نیاز_صحنه
📡📡 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
📚آثار بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک نگاه
مخاطبان محترم برای تهیه این کتاب میتوانند از راههای ارتباطی زیر استفاده کنند:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 5-02122579192
❇️معرفی هر یک از آثار بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ به زودی در حساب رسمی بنیاد.
✅با ما باشید؛ با آخرین تحولات تاریخ ایران اسلامی.
@Bonyadtaikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 ۲۰ روحانی شهید فرهیخته و انقلابی در جنایت منافقین/۷ تیر ۶۰ ش/تهران/دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی
🌷 سیدالشهداء انقلاب اسلامی، آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی (رئیس قوه قضائیه)
🌷 شهید آیت الله علی هاشمی سنجانی (نماینده اراک)
🌷 شهید حجت الاسلام غلامحسین حقانی (نماینده بندر عباس)
🌷 شهید حجت الاسلام دکتر غلامرضا دانش (نماینده تفرش و آشتیان و پدر شهیده محبوبه دانش، از شهدای ۱۷ شهریور)
🌷 شهید حجت الاسلام محمد منتظری (نماینده نجف آباد، منتقد پدر)
🌷 شهید حجت الاسلام دکتر قاسم صادقی (نماینده مشهد)
🌷 شهید حجت الاسلام محمد علی حیدری (نماینده نهاوند)
🌷 شهید حجت الاسلام والمسلمین سید محمد تقی حسینی طباطبایی (نماینده زابل)
🌷 شهید حجت الاسلام سید محمد کاظم دانش (نماینده شوش و اندیمشک)
🌷 شهید حجت الاسلام سید فخرالدین رحیمی (نماینده ملاوی)
🌷 شهید حجت الاسلام سید نور الله طباطبایی نژاد (نماینده اردستان)
🌷 شهید حجت الاسلام محمد حسین صادقی (نماینده دورود و ازنا)
🌷 شهید حجت الاسلام محمد حسن طیبی (نماینده اسفراین)
🌷 شهید حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی (نماینده ساری)
🌷 شهید حجت الاسلام عمادالدین کریمی (نماینده نوشهر)
🌷 شهید حجت الاسلام سید کاظم موسوی (معاون وزیر آموزش و پرورش)
🌷 شهید حجت الاسلام عبدالحسین اکبری (عضو هیأت های پنج نفره کشاورزی)
🌷 شهید حجت الاسلام علی اکبر اژه ای (مدیر دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلامی)
🌷 شهید حجت الاسلام حسین سعادتی (مدیر آموزشی)
🌷 شهید حجت الاسلام سید محمد باقر موسوی فر (کارشناس فرهنگی سیاسی)
رضوان الله تعالی علیهم
#ارساللینکتنهابرایروحانیونوطلاب
🔺سخنان کوبندهی آیتالله شیخ عیسی قاسم علیه اسرائیل
❇️«هیچ گزینهای به جز مقامت در برابر رژیم صهیونیستی وجود ندارد و امت یا باید آزادگی را انتخاب کند یا بندگی معامله قرن را / معامله قرن به معنای فروش عزت و دین است و میخواهد وجدان امتها را محک بزند.»
🚨گفتنی است طرح «معامله قرن» پیشنهادی خائنانه از سوی دولت ترامپ به رژیم صهیونیستی جهت خاتمه دادن به مسألهی فلسطین است. براساس این طرح علاوه بر الحاق کرانهی باختری به زمینهای 1948 رژیم صهیونیستی، جمعیّت کلّ فلسطینیان باید از این سرزمین اخراج شده و در کشورهای دیگر پخش شده و ساکن شوند. برخی کشورها از الآن، برای بررسی مساحت مورد نیاز جای دادن فلسطینیان در خود، بحثها و اقداماتی را انجام دادهاند.
@Afsaran_ir