👋🏻 #داستان_کوتاه پس گردنی!!
👤 یکی از اساتید حوزه نقل میکرد میگفت:
📱روزی یکی از شاگرداش بهش زنگ میزنه که فورا استاد واسش یه استخاره بگیره استاد هم استخاره میگیره و بهش میگه:
- بسیار خوبه معطلش نکن و سریع انجام بده!
🗓 چند روز بعد شاگرد اومد پیش استاد و گفت:
❓میدونید استخاره رو برا چی گرفتم؟
👤استاد: نه!!!
🚌 شاگرد: تو اتوبوس نشسته بودم، دیدم نفر جلوییم، پشت گردنش خیلی صافه و باب زدنه؛
هوس کردم یه پس گردنی بزنمش!!
🎭 دلم میگفت بزن، عقلم می گفت نزن هیکلش از تو بزرگتره میزنه داغونت میکنه!!
📱خلاصه زنگ زدم واستخاره گرفتم و شما گفتین فورا انجام بده.
👋🏻 منم معطل نکردم و شلپ زدمش.
🚌 انتظار داشتم بلند شه دعوا راه بندازه اما یه نگاهی به من انداخت و گفت: استغفرالله!!!
⁉ تعجب کردم گفتم: ببخشید چرا استغفار؟!!!
👨🏻گفت: چند دقیقه پیش از کنار یه امامزاده رد شدیم یه لحظه به ذهنم خطور کرد که این امامزاده ها الکی هستن و دکان باز کردن که پول جمع کنن.
☝به خدا گفتم: ای خدا، اگه اشتباه میکنم یه پس گردنی بهم بزن... تا این درخواست و کردم تو از پشت سر محکم به من زدی!!!
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
#پندها
☀️کمی طراوت باران، کمی نسیم حرم
☀سلام صبح من و فیض مستقیم حرم
🌹«أَلسلامُ عَلى المَدفُونینَ بِلا أَکفان»:
🔅سلام بر آن دفن شدگان بدون کفن.
🌺 سلام صبحتون بخیر، روزتون خدایی...
🌐 @partoweshraq
#شعر
💠❓📚 ✍🏻💠 #پــرســمــان
❓سؤال: آيت الله مطهرى: شيعيان داستان كربلا را تحريف كرده اند هم تحريف لفظى و هم تحريف لغوى. منبع: كتاب حماسه حسينى ج ١ ص ٦٢.
❓لابد مطهرى هم وهابى شده بود و يا ادمين كانال ملحدین بود؟
✅ پاسخ: مسأله لزوم پرهیز از تحریف در نقل واقعه کربلا و حوادث عاشوراء مورد تاکید همه علما و مراجع شیعه در طول تاریخ بوده است و همگان بر لزوم استفاده از منابع معتبر و مورد استناد در نقل وقائع کربلا تاکید داشته اند.
⚜ خود شهید مطهری می گوید:
🔅«آن چيزى كه بيشتر دل انسان را به درد مى آورد اين است كه اتفاقاً در ميان وقايع تاريخى، كمتر واقعه اى است كه از نظر نقلهاى معتبر به اندازه حادثه كربلا غنى باشد.
🔅من در سابق خيال مى كردم كه اساساً علت اينكه اين همه دروغ اينجا پيدا شده است اين بوده كه وقايع راستين را كسى نمى داند چه بوده است؟ بعد كه مطالعه كردم، ديدم اتفاقاً هيچ قضيه اى در تاريخ - در تاريخهاى دور دست مربوط به مثلًا سيزده يا چهارده قرن پيش - به اندازه حادثه كربلا تاريخ معتبر ندارد.
🔅معتبرين مورخين اسلامى از همان قرن اول و دوم قضايا را با سندهاى معتبر نقل كردند و اين نقلها با يكديگر انطباق دارد و به هم نزديك است.
📚 مجموعه آثار، ج ١٧، ص ٧٩.
📚 از جمله کتابهای مورد استنادی که منبع و مرجع برای آگاهی از وقائع کربلا محسوب می شود می توان به کتابهایی چون الفتوح، کامل الزیارات، امالی صدوق، الارشاد مفید، مصباح المتهجد، روضه الواعظین، اعلام الوری، مقتل الحسین خوارزمی، مناقب آل ابی طالب، المزار الکبیر، مثیر الاحزان، الملهوف علی قتلی الطفوف، کشف الغمه، بحارالانوار، منتهی الامال، نفس المهموم و... اشاره کرد.
📚 همین طور استفاده از کتابهایی چون الامامه و السیاسه، اخبار الطوال، تاریخ الیعقوبی، تاریخ الطبری، مقاتل الطالبین، العقد الفرید، تاریخ مدینه دمشق و... برای آگاهی نسبت به جریانات کربلا خالی از فائده نیست.
⚠ اما متاسفانه افرادی از شیعیان به این مساله توجه نداشته و از باب اسطوره سازی و رونق دادن به مجلس عزا و پرشور کردن آن دست به یکسری تحریفات در نقل وقائع کربلا می زنند و جریاناتی را نقل می کنند که ریشه در کتب معتبر و مورد استناد ندارد و یا از کتبی نقل می کنند که اعتبار آن ها زیر سوال است مانند کتاب روضه الشهداء، محرق القلوب، اکسیر العبادات، تذکره الشهداء و...
⚜ برخی از نویسندگان می نویسند:
🔅«كتابهاى تاريخ و سيره، چه در ميان شيعيان و چه اهل سنّت و حتّى غير مسلمانان، واقعه عاشورا را به عنوان يك نقطه عطف و يك پيشامد مسلّم تاريخى، گزارش كرده اند، تا جايى كه اركان و وقايع اصلى آن، از مشهورات، متواترات و قطعيات تاريخى است، هر چند تفصيلها و جزئيات آن، مانند هر واقعه تاريخى ديگر، با تفاوتهايى در نقلها و يا كاستى ها و مبالغه هايى قابل انتظار، همراه بوده است.
⏳اين، در حالى است كه با گذشت زمان و دورتر شدن از اصل واقعه، انتظار تغيير و تحريف، بيشتر مى شود و اين، همان نكته اى است كه قاعده لزوم مراجعه به منابع كهن و نزديكتر به حادثه تاريخى را مدلّل مى سازد. خوشبختانه منابع كهن تاريخى و سيره نگارى، چنان دقيق و با تفصيل به عاشورا و كربلا پرداخته اند كه غرض ورزى ها، اشتباهات و كم دقّتى هاى همزاد انسان را به آسانى نشان مى دهند.
⚔ از آنجا كه حادثه عاشورا، يكى از حماسى ترين جلوه هاى امامت شيعه است، گزارشها و مآخذ را درباره عاشورا، بايد با سنجه «عصمت امام» نيز سنجيد و سيره رفتارى امامان شيعه را بر آنچه به آنان نسبت مى دهند، حاكم كرد.
📚 بر اين اساس، كتابها و منابعى كه گزارشهاى خود را نقّادى نكرده و آنها را با منابع اصلىِ تاريخى برابر ننموده و يا به تعارض آنها با سيره و كرامت و شخصيت امام حسين عليه السلام و يارانش توجّه نكرده اند، از ديدگاه ما، دچار ضعف اند و از گردونه اعتبار و نقل و استناد، خارج مى شوند. هر اندازه تعداد گزارشهاى بدون اصل و سند و يا نامتجانس با شخصيت كرامت آميز و عزّتمند عاشورائيان در كتابى بيشتر باشد، بر ضعف آن كتاب، افزوده مى شود و هر اندازه كمتر باشد، كتاب، اعتبار بيشترى دارد.
📚 دانشنامه امام حسین، ج ۱، ص ۹۵.
👌بنابراین ادعای اینکه برخی بزرگان تمام وقائع کربلا و عاشوراء را جعلی می دانند کذب محض است، آنچه واقعیت دارد آن است که همگان تاکید و توصیه دارند که در نقل جریان های کربلا، از منابع معتبر استفاده شود و تکیه کردن بر مطالب بی سند و بی اساس و یا کتاب های غیر معتبر به هیچ عنوان پذیرفته نیست.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
0⃣9⃣ #ضرب_المثل «هر كه دارد هوس كرب و بلا بسم الله!»
🕋 اين مصرع كه در چاووش خوانيهاي مسافران كربلا خوانده ميشد، از خطبه امام حسين (ع) هنگام خروج از مكه برگرفته شده است.
🌹حضرت در آن موقعيت فرمود:
🔅«هر كه ميخواهد خون خود را در راه ما نثار كند و آماده حركت است، همراه ما در مسير كوچ گام نهد.
❣ اين مثل به زيارت، ايثار، جانبازي و آمادگي اشاره دارد.
📗 فرهنگ عاشورا، صفحه ۴۶۹.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
پرتو اشراق
☪ بررسی #مذهب_شهدای_کربلا
❓آیا همه شهدای کربلا شیعه بودند؟
💚 حبُ اهل بیت شیعه و سنی نمی شناسد. این محبت آنقدر زیاد است که تا پای بذل جان نیز می رسد. در کربلا بودند کسانی که شیعه نبودند ولی مالامال از عشق حسین بوده و جان خود را در راه ایشان فدا کردند.
🌴 همه کسانی که همراه حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا به شهادت رسیدند شیعه نبودند.
👥👥 هرچند اکثر قاطع آنان از شیعیان بودند، اما شماری از غیر شیعیان هم در میان آنان دیده می شود.
⚔ کسانی هم که از کوفه برای جنگ با امام حسین (ع) آمدند شیعه نبودند.
🏰 ابن زیاد با شناختی که از مردم کوفه داشت، به شیعیانی که بر اثر ارعاب او به یاری امام حسین نیامدند، الزام نکرد که حتماً باید به کربلا بروند و با پسر پیامبر بجنگند.
👥👥 چون می ترسید که اگر اینها را در سپاه خود جای دهد، حتما در کربلا به امام می پیوندند. ولی اهل تسنن را مجبور به جنگ با ابی عبدالله کرد. هرچند برخی از اهل سنت میخواستند با بهانه و تمارض، از این جنایت بزرگ بگریزند اما ابن زیاد عذر آنان را نپذیرفت و همه آنان را اعزام کرد.
🌷 اولین فردی که با قطعیت می شود گفت از شیعیان نبوده و به امام حسین (ع) پیوسته، «زهیر بن قین بجلی» است.
🔅زهیر نه تنها شیعه نبود بلکه عثمانی بود. عثمانی ها نسبت به حضرت امیر(ع) بدبین بوده و حتی کینه می ورزیدند. بر اثر تنبّهی که همسر زهیر در او ایجاد کرد، متحول شده و به امام پیوست، ولی هیچ دلیل و نقلی وجود ندارد که نشان دهد زهیر شیعه شده باشد. حتی وقتی می خواهد همسر خود را طلاق بدهد، بر اساس فقه اهل تسنن او را طلاق میدهد نه فقه شیعه.
📚 لذا در تاریخ و مقاتل هیچ نکته ای که دلالت بر شیعه شدن او بکند پیدا نمی شود. البته تنها جایی که اشاره به نام مقدس حضرت علی (ع) می کند، در رجزهایی است که در صحرای کربلا خوانده و به یاری فرزند رسول خدا و علی مرتضی افتخار کرده است.
🌷 دومین فرد «حر بن یزید ریاحی» است. او نه تنها شیعه نیست که حتی یزید را امام خود دانسته و راه را بر امام حسین (ع) بست.
🔅او با احتجاجات امام (ع) فهمید که اشراف کوفه چه خیانتی کرده اند. لذا متحول شد و چون بهره ای از جوانمردی داشت، مقابله با فرزند رسول خدا که مظلوم واقع شده است را روا ندانست و به یاری امام حسین (ع) آمد.
🌷 فرد دیگر «یزید بن زیاد بن مُهاصر کِندی»، معروف به «ابوالشعثا کندی» است. وی در لشکر عمر بن سعد بود.
🔅احتجاجات امام (ع) هم تاثیری در او نکرد. اما همین که دید جنگ در آستانه شروع است و گروهی اندک به خاطر حفظ آرمانهای خود از جانشان دست شستند و در برابر لشگر ۳۰ هزار نفری ایستاده اند، این جنگ را ناجوانمردانه دانست و نخواست در این جنایت حضور پیدا کند و به یاران امام حسین (ع) پیوست.
🔅نزد امام آمد و گفت تصمیم گرفته ام به یاری شما بیایم. هیچ بحثی از اینکه شما امام حق و رهبر الهی و پیشوای سوم هستید در میان نیست. فقط بحث این است که ایستادن در برابر مرد بزرگ و مظلومی چون حسین بن علی جایز نیست.
🌷دو برادر دیگر وجود دارند به نامهای «سعد بن حارث» و «ابوالحَتوف بن حارث» که نه تنها شیعه نبودند، بلکه تصریح شده که از خوارج بوده اند.
🔅این افراد تا عصر عاشورا هم تا با امام (ع) جنگیدند، ولی متحول شده و گفتند چگونه فرزند رسول خدا را بکُشیم و در روز قیامت از رسول خدا بخواهیم که ما را شفاعت کند؟! لذا به سپاه امام حسین (ع) پیوستند.
🔅حتی هنگامی که صفوف دشمن را می شکستند و به جبهه حق می پیوستند، شعارشان همان شعار خوارج بود: «لاحکم الّا للّه و لا طاعه لمن عصی».
🌷 فرد دیگر که بعید است شیعه باشد، «عبدالله بن عمیر کلبی» است. اگر وی ارادتی به امام (ع) نشان میدهد نه از باب اینکه ایشان را امام خود بداند، بلکه به عنوان فرزند رسول خدا برای ایشان حرمت قائل است. وی میخواست تحت امر ابن زیاد به جهاد با کفار برود.
🔅اما وقتی دید ابن زیاد با لشگری انبوه قصد جنگ با فرزند رسول خدا را دارد، تکان خورد و تصمیم به یاری امام (ع) گرفت. معتقد بود که یاری امام ثوابی کمتر از جهاد با مشرکان ندارد.
🌷 ۳۲ نفر از لشگریان عمر سعد نیز شبِ عاشورا گریختند و خود را به امام (ع) پیوستند.
🔅با توجه به اینکه گفتیم ابن زیاد برای جنگ با امام به شیعیان فشاری وارد نکرده بود، چه بسا این افراد از اهل سنت بوده و یا اینکه شیعه بوده و تقیه کرده اند. از میان آنها از افرادی مانند «جُبیل بن مالک تمیمی»، «حارث بن امرء القیس کندی»، «عبدالرحمن بن مسعود»، «عبدالله بن بشیر خَثعمی» و «عمرو بن ضُبَیعه»، در تاریخ نام برده شده است.
📚 البته اگر تحقیقات دقیق تری در تواریخ و مقاتل انجام بشود، چه بسا که بیش از این افراد هم از اهل تسنن در سپاه امام حسین (ع) یافت شود.
🔰📚 منابع:
📚مقتل ابی مخنف.
📚 تاریخ طبری.
📚 ارشاد شیخ مفید.
📚 الاخبار الطوال دینوری.
📚 کامل ابن اثیر.
📚 العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی.
📚 لهوف سید بن طاووس.
📚 اعیان الشیعه علامه محسن امین عاملی.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
#مــقــالـاٺ
🌷 #یابابالحوائجیاعلیاصغرادرکنا
🏹 تیری که به عباس زدی؟! وای خدایا...
🌹 شش ماههی من طاقت این تیر ندارد
🌹 شادی نکنید این همه که مادرش افتاد
🏹 شش ماهه زدن، این همه تکبیر ندارد
🌐 @partoweshraq
#شعر
#ماه_محرم
پرتو اشراق
🕑 💠🌹💠 #بـہـجٺ_خـــوبـان
🏴 برگزاری #مجالس_روضه_زنانه
⚜ اهمیت مجالس روضه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) در سیره و بیان #آیت_الله_بهجت (قدس سره)
❓پرسش: آیا اینکه الآن رسم شده خانمها جلسۀ روضه و غیره میگیرند و مثلاً یک خانم یا آقایی روحانی را دعوت میکنند برای روضه خوانی، از زمان اهلبیت (علیهم السلام) هم مرسوم بوده یا توصیهای به این امر شده است؟
⚜ حضرت آیت الله بهجت (قدس سره):
🎙لازم نداریم که در زمان آنها هم شده باشد. همین قدر که خلاف شرعی در کار نباشد، کافی است.
📙 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص ٣۴۴.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
🕥💠📢💠 #منـبر؛ رسـانـہ شیعـہ
🎧 #بشنوید | #موعظه
🏴 سه روز سخت که بر اهل بیت گذشت...!!
🎙حجت الاسلام دکتر #رفیعی
🌐 @partoweshraq
4_5834594934245559316.mp3
2.67M
🕥💠📢💠 #منـبر؛ رسـانـہ شیعـہ
🎧 #بشنوید | #موعظه
🏴 سه روز سخت که بر اهل بیت گذشت...!!
🎙حجت الاسلام دکتر #رفیعی
🌐 @partoweshraq
🕓 💠🚻💠 #مشاوره_خانواده
👂وقتی به صحبتهای همسرتان گوش میدهید به منظور آنکه نشان دهید به حرفهای او گوش میدهید گاهی بگویید:
👌چه جالب، آها، خوب، اِ و...
👁 ارتباط کلامی با این واژهها و نیز ارتباط چشمی با همسرتان در حین گوش دادن، بسیار در آرامش همسرتان موثر است و شما را پناهگاه و سنگ صبور خوبی تلقی خواهد کرد.
🌐 @partoweshraq
🔺توهین عضو اصلاحطلب شورای شهر نیشابور به عزاداران حسینی و احمق خواندن آنان
🔻رضا مهرداد، سخنگوی شورای شهر نیشابور در نظری زیر پست اینستاگرامی به مناسبت محرم نوشت:
❌«اگر حسین نبود. چطور اینگونه مردم را تحمیق میکردید؟»
🚨 یهتدون: از امام حسین و مُحرمش ناراحتی چون عزای حسین، همچنان بعد از گذشت قرنها جیره خوران سفره ی معاویه رو رسوا میکنه!!
🌐 @partoweshraq
پرتو اشراق
🔺توهین عضو اصلاحطلب شورای شهر نیشابور به عزاداران حسینی و احمق خواندن آنان 🔻رضا مهرداد، سخنگوی شو
🔺جواب مردم نیشابور
✊ نیشابور غرق در غیرت دینی
🏴 برافراشته شدن پرچم سید و سالار شهیدان بر ساختمان شورای اسلامی شهر نیشابور
⚠ تصور کنید اگر مجلس و ریاست جمهوری بدون نظارت شورای نگهبان بود، چه میشد؟
🌐 @partoweshraq
#شورای_بدون_نگهبان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید
🏴 اینجا محله دولت آباد تهران است ولی گویی در موکب های کربلا قدم میزنید!
🇮🇷✌🇮🇶 عراقی و ایرانی همدل و برادرانه در کنار هم عزاداری میکنند و کلامشان یک چیز است:
🌹 #حب_الحسین_یجمعنا