eitaa logo
ﭘرﺗوﮮ ﻋﻇﻣﺕ ﺣﺳﻳن (ﻋﻟﻳﮧ ﺍﻟﺳﻟﺍﻣ)
513 دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.1هزار ویدیو
34 فایل
«‏و أنَا أبحَثُ عنِّي؛ وَجَدْتُكَ یٰا حُسین..!» و ﻫﻧﮔﺍﻣﻰ ﻛﮧ ﺩر ﭘﻰؚ ﺧوﺩﻣ ﺑوﺩﻣ ﺗو رﺍ ﻳﺍﻓﺗﻣ ،ﻳﺍ ﺣﺳﻳﻧ؛))♥️ ﻛﭘﻰ؟! ﺣﻟﺍﻟﺕرﻓﻳﻖ ﺷروﻉؚ ﻋﺍﺷﻗﮯ:۱۴۰۲/۱/۲۵ پیوی مدیر👇 @Tdstyu ﻧﺍﺷﻧﺍﺳﻣون https://harfeto.timefriend.net/16917750312565
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺نکات تفسیری صفحه ۳۰🌺 🌴آیه 1⃣9⃣1⃣🌴: مراداز "فتنه " چیست؟ این واژه حدود شصت بار درقرآن کریم ذکر شده ودر اصل ،به معنای " قراردادن طلا درآتش برای خالص شدن از ناخالصی ها" می باشد. در قرآن به معنای گوناگون ی به کار رفته است : آزمایش وامتحان ( عنکبوت، ۲) ؛ فریب دادن ( اعراف، ۲۷) ؛ بلا وعذاب( ذاریات ،۱۳)؛ گمراهی ( مائده، ۱۴۱)؛ شرک وبت پرستی یا سد راه ایمان آوردند گان شدن ) همین آیه )؛ البته تمام معانی ذکر شده به همان مفهوم اصلی فتنه بر می گردد. فتنه؛ گناهی بزرگ تر از قتل : ایجادفتنه وتلاش برای بر هم زدن امنیت روحی واخلاقی جامعه، گناهی بسیار پست تر وسنگین تر از ایجاد رعب ووحشت درمیان آنان وقتل وکشتار است؛ زیرا قتل وکشتار ، جسم انسان را از بین می برد ،ولی فتنه وگمراه کردن دیگران، روح وحقیقت انسان را نابودکند 🌿جلو گیری از سوء استفاده دشمن : مشرکین می‌دانستیدکه پیامبر صلی الله علیه واله ماه های حرام را پذیرفته وجنگ را در آن زمان حرام می‌داند. از این رو، می خواستند از این موضوع سوء استفاده کرده وبا حمله دراین ماه ها آنان را غافلگیر کنند ، ولی این آیه، از نقشه پرده برداشت وبه مسلمانان اجازه داد که اگر مشرکین در ماه حرام ویا کنار مسجد الحرام به شما حمله کردند، با آن ها بجنگیدواز خود دفاع کنید.🌿
🌿اهداف جهاد در اسلام :اسلام با هرگونه جهاد و جنگ به منظور کشور گشایی مخالف است ،ولی چنانچه به کیان مسلمانان حمله شود ،جهاد دفاعی را واجب می‌داند. هم چنین، در شرایط خاص، جهاد ابتدایی را واجب می‌شمارد. هدف اسلام از جهاد ابتدایی، مقابله با سردمداران کفر وطاغوت ونجات مردم ومستظعفان از بند اسارت آنان است .البته به عقیده ی اکثر فقهاء،این گونه جهاد ،در زمان غیبت جایز نمی باشد 🌴آیه 5⃣9⃣1⃣🌴 : انفاق؛راهی برای نجات جامعه از فروپاشی: مراد از انفاق دراین آیه،سرمایه گذاری برای تامین هزینه ی جهاد است؛ یعنی به مسلمانانی که قدرت مالی دارند دستور داده شده است که هزینه جنگ و جهود را تامین کنند؛زیرا در غیر این صورت،ممکن است لشگر مسلمانان دچاد کمبود تجهیزات جنگی شده و متحمل شکست شوند.از سویی نباید با انفاق فراوان و تمام شدن سرمایه های اقتصادی ،زمینه نابودی تدریجی خود و جامعه را فراهم آورند.بنابراین،ارتباط بی دو جمله ی"در راه خدا انفاق کنید" وخود را به دست خود به هلاکت نیفکنید"این است که میانه روی را در انفاق به ویژه برای تامین هزینه های رعایت نمایید.🌿
🌴آیه 6⃣9⃣1⃣🌴:احکام حج:این دسته آیات،به بیان برخی احکام حج میپرداز:بطور کلی،حج بر کسی واجب می‌شود که به استطاعت برسد.حاجی باید یک عمره و یک حج بجا آورد.حج بر سه گونه است:تمتع ،قِران واِفراد.دو نوع اخیر،مخصوص کسانی است که در محدوده حرم(مکه و اطراف آن تا ۱۲ فرسخ)زندگی می‌کنند و باقی حجاج باید حج تمتع بجا آوردند.احکام این ۳نوع حج،متفاوت است؛مثلا عمره ی حج تمتع،قبل از حج و عمره ی قرآن و افراد ،پس از آن صورت می‌گیرد.کسی که وارد محدوده ی حرم میشود،باید احرام بسته و تلاش کند تا اعمال حج را بدون کاستی به پایان رساند.اگر کسی مُحرم شده باشد ،ولی به‌جهت بیماری، در مشقت قرار گیرد و نتواند اعمال حج رابه پایان رساند،( محصور)نام دارد.حکم محصور آن است که باید یک قربانی را به قربانگاه(حرم یا سرزمین منا)بفرستد.و پس از آن که قربانی وی ضبح شد،می‌تواند از حالت احکام خارج شود و سر خود را بتراشد ک در این صورت باید کفاره (سه روز روزه یا اطعام ب ۶فقیر و یا یک قربانی دیگر بدهد)اما اگر کسی در تنگنا قرارداشت و در امنیت بسر میبرد،باید عمره و حج خود را بجا آورده و در سرزمین منا،قربانی کند و اگر قربانی نیافت ،باید ۳روز در حج و ۷روز پس از بازگشت روزه بگیرد.البته همان گونه ک گفته شد این حکم برای کسانی است ک در خارج از محدوده حرم زندگی کرده و حج تمتع بجا می‌آورند ن ساکنان حرم ک باید حج قِران یا افراد بجا آورند 🌿اجتهاد در برار نص قران:طبق نص صریح ایه،عمره ی تمتع یکی از واجبات حج تمتع است.(فَمَن تمتع بالعمره الی الحج) ولی خلیفه دوم ب اجتهاد خود و با دلیل واهی ،این عمره ره تعطیل و آن را حرام اعلام کرد این نمونه ی روشن اجتهاد در مقابل قرآن و فتوای باطل در امور دینی است ازاین رو برخی مفسران اهل سنت ادعای نسخ این آیه را نمودند؛درحالی ک هیچ دلیلی بر نسخ این آیه وجود ندارد 🌿۳روز و ۷رو:روشن است که جمع ۳روز و ۷روز،۱۰ روز میشو؛ پس چ ضرورتی دارد ک جمله ی ( تلک عشره کامله) اضافه شود؟ در پاسخ این سؤال، باید گفت:این تعبیر ب این خاطر است که تصور نشود "واو" در عبارت و سبعه ب معنای تخییر میباشد و این حکم واجب تغییری است همچنین تعبیر به"کامله"اشاره ب این است ک روزه ی ده روز می‌تواند بطور کامل جانشین قربانی شود و زوار نباید ازین بابت نگران باشند🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به ما گفتند باید بازی کنید. گفتیم با کی؟؟ گفتند : با دنیا تا خواستیم بپرسیم بازی چی ؟؟ سوت اغاز بازی رو زدن، فقط فهمیدم " خدا " تو تیم ماست. بازی شروع شد و دنیا پشت سر هم به ما گل میزد ولی نمیدونم چرا هر وقت به نتیجه نگاه میکردم، امتیازها برابر بود. تو همین فکر بودم که خدا زد به پشتم، خندید و گفت: نگران نباش تو وقت اضافه میبریم حالا بازی کن! گفتم آخه چطوری ؟؟ بازم خندید و گفت: خیلی ساده فقط پاس بده به من، باقیش با من. ...
به خودت ایمان داشته باش تو قویترین شخص زندگی خودت هستی.
هر روز یک بند ازاستغفار هفتاد بندی مولا امیرالمومنین علی علیه السلام! 🪴این استغفار توسط امام علی علیه السلام به یک مرد عرب جهت افزایش رزق و روزی آموزش داده شده! ۷-اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ رَصَدَنِی فِیهِ أَعْدَائِی لِهَتْکِی فَصَرَفْتَ کَیْدَهُمْ عَنِّی وَ لَمْ تُعِنْهُمْ عَلَى فَضِیحَتِی کَأَنِّی لَکَ وَلِیٌّ فَنَصَرْتَنِی وَ إِلَى مَتَى یَا رَبِّ أَعْصِی فَتُمْهِلَنِی وَ طَالَ مَا عَصَیْتُکَ فَلَمْ تُؤَاخِذْنِی وَ سَأَلْتُکَ عَلَى سُوءِ فِعْلِی فَأَعْطَیْتَنِی فَأَیُّ شُکْرٍ یَقُومُ عِنْدَکَ بِنِعْمَهٍ مِنْ نِعَمِکَ عَلَیَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. بند ۷: بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم از هر گناهی که دشمنانم با آن درپی آبروریزی من بودند و تو نقشه ی آنها را از من برگرداندی و کمکشان نکردی که مرا مفتضح کنند؛ گویا من دوست توام که مرا یاری کردی .پروردگارا، تا کی معصیت کنم تو را و تو مهلتم دهی؟! چقدر معصیت کردنم طولانی شده و تو مؤاخذه ام نکرده ای و با وجود بدیِ کردارم از تو درخواست کردم و تو عطا نمودی؟! پس کدام شکر است که بتواند در برابر حتی یکی از نعمت هایت قرار گیرد؟ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و اینگونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا🌸 هیچ ثروتی در دنیا بالاتر از آرامش نیست آن را به همه ما عطا فرما 🤲 ‌ الهی آمین یا رب
💧مرگ مومن وصال تشنه به آب است💧 🌕امیرالمومنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان فرمود : 🌱به خدا مرگ برایم حادثه‌ای ناگوار و نابهنگام و پدیده‌ای نامطلوب نبود تشنه‌ای بودم که به آب رسیدم و جوینده‌ای که گم شده‌ام را یافتم و آنچه نزد خداست برای ابرار بهتر است. 🍁البته در تعبیر دیگر امیرالمومنین در آن لحظه؛ مرگ را کامیابی و فوز معرفی کرده است . ✨کامیابی آن وجود بی همتا از این جهت نیست که از سختی دنیا آسوده شد، یا از مردم بی‌وفا نجات یافت، یا از نفاق معاویه رهایی پیدا کرد؛ بلکه کامیابی امیرالمومنین علیه السلام وصال معبود و معشوق است که در جوار قرب الهی جایی می‌گرفت؛ تشنه‌ای بود که آب حیات وصال را جستجو می‌کرد. 📖نهج البلاغه
هیچوقت حسرت چیزای بیخودی رو نخورید‌ وقتی خودتون کاملید، این توهین به خودتونه که خودتون رو با یکی دیگه مقایسه کنید!
🌸اَمّن یجیبُ المُضطّرَ 🌸 اِذا دعاهُ ویَکشِفُ السوء 🌸بیایید برای همه مریض ها 🌸چه در خانه یا بیمارستان دعا کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام می‌فرمایند: اگر برادرت از تو گسست تو خود را به او بیون ده و اگر از تو دوری کرد با او مهربان باش و به او نزدیک شو و اگر گناهی کرد عذرش را بپذیر چنانکه گویی تو غلام او هستی و او مولای توست 📜 نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با علی باشی چه ببری چه ببازی فاتحی! دیالوگی ماندگار از سریال امام علی علیه‌السلام 🍃الّلهُـمَّ‌ عَجِّــلْ‌ لِوَلِیِّکَـــ‌ الْـــــــــــــفَرَج🍃
وَآلْجَهَادَ عِزّاً لِلاِْسْلاَمِ 💠و جهاد را براى عزت و سربلندى اسلام (و مسلمانان) قرار داد 📘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بساط هرزه ها جمع نشود ، تابستان کفن پوش خواهیم شد دمت گرم شیر زن که به ولله از هر مسئول نامردی مرد تری ، ما همه از ایده این فرزندوهمسر شهید حمایت میکنیم وبه مسئولین هشدار میدهیم تا اوضاع بدتر نشده جلوی این بی حرمتی هارا بگیرند، وگر نه کفن پوش به میدان خواهیم آمد. نشرحداکثری تا هم به گوش مسئولین برسد وهم بی حجابها 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه سی ویکم قرآن کریم 👇
197 - حج‌ّ ‌در‌ ماه‌های‌ معینی‌ ‌است‌، ‌پس‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ ماه‌ها ملتزم‌ ‌به‌ حج‌ّ شد، همبستری‌ و نافرمانی‌ و مجادله‌ ‌در‌ اثنای‌ حج‌ّ ممنوع‌ ‌است‌، و ‌هر‌ چه‌ نیکی‌ کنید ‌خدا‌ ‌آن‌ ‌را‌ می‌داند، و توشه‌ بگیرید ‌که‌ بهترین‌ توشه‌ تقواست‌، و ای‌ خردمندان‌ ‌از‌ ‌من‌ پروا کنید 198 - مانعی‌ نیست‌ ‌که‌ [‌در‌ سفر حج‌ّ] ‌از‌ فضل‌ پروردگار خویش‌ روزی‌ بجویید، و چون‌ ‌از‌ عرفات‌ کوچ‌ کردید، ‌در‌ مشعر الحرام‌ ‌خدا‌ ‌را‌ یاد کنید و ‌او‌ ‌را‌ یاد کنید همان‌گونه‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ هدایت‌ کرد، و محققا ‌شما‌ پیش‌تر، ‌از‌ گمراهان‌ بودید [و چیزی‌ نمی‌دانستید] 199 - آن‌گاه‌ ‌از‌ همان‌ جا ‌که‌ مردم‌ روانه‌ شدند روانه‌ شوید و ‌از‌ ‌خدا‌ آمرزش‌ بطلبید ‌که‌ ‌خدا‌ آمرزنده‌ی‌ مهربان‌ ‌است‌ 200 - و چون‌ اعمال‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌به‌ انجام‌ رساندید، ‌خدا‌ ‌را‌ آن‌سان‌ ‌که‌ پدران‌ ‌خود‌ ‌را‌ ذکر می‌کنید یاد کنید بلکه‌ بالاتر ‌از‌ ‌آن‌ ‌پس‌ بعضی‌ ‌از‌ مردم‌ [دنیا طلب‌] می‌گویند: پروردگارا! ‌به‌ ‌ما ‌در‌ همین‌ دنیا عطا کن‌، و ‌او‌ ‌را‌ ‌در‌ آخرت‌ نصیبی‌ نیست‌ 201 - و برخی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ گویند: پروردگارا! ‌ما ‌را‌ ‌در‌ دنیا نیکی‌ و ‌در‌ آخرت‌ نیکی‌ عطا کن‌ و ‌ما ‌را‌ ‌از‌ آتش‌ نگاه‌ دار 202 - ‌آنها‌ هستند ‌که‌ ‌از‌ دستاوردشان‌ نصیبی‌ خواهند داشت‌ و ‌خدا‌ ‌در‌ حسابرسی‌، سریع‌ ‌است‌
🌺نکات تفسیری صفحه ۳۱🌺 🌴آیه7⃣9⃣1⃣🌴 🌹شان نزول: به عقیده ی برخی مفسران، این آبه اشاره به گروهی دارد که وقتی برای زیارت خانه ی خدا حرکت می کردند هیچ گوته توشه ای با خود نمی داشتند و حتی اگر توشه ای با خود داشتند هنگام احرام آن را دور می ریختند و می گفتند:ما به زیارت خانه خدا میرویم چگونه ممکت است به ما غدا ندهد؟! گاه نیز به همین جخت خود را به زحمت می افکنددند یا محتاج به گدایی از این و آن می شدند. قرآن، این تفکر غلط را نفی می گند و تاکید می کند که برای خود زاد و توشه تهیه کنید، در عین حال، آن ها را به موضوع معنوی مهم تری ارشاد می کند و میفرماید: ماورای این زاد و توشه زاد و توشه دیگری است که باید برای سفر آخرت فراهم کرد و آن پرهیزکاری و تقواست. 🌿اشهر ملعومات: طبق این آیه، حج تنها در ماه های شوال،ذی تلقعده و ذی الحجة انجام میگیرد اگر چه بخشی از اعمال حج باید منحصرا در روز های نهم تا دوازدهم ماه ذی الحجه انجام گیرد 🌿حج؛ صحنه ی عبادت و ترک لذاید دنیوی: این آیه تذکر می دهد آنان که احرام بسته اند و حج را بر خود واجب نموده اند، بایدبرخی مور پرهیز نمایند که در این به سه مورد از آنها اشاره نموده است؛ آمرزش با زنان، دروغ گفتن و قسم خوردن به تام خدا(نه والله،بله والله) بتابراین، حج صحنه ی ظهور عبادتو بن ی خدا و لذائذ معنوی و ترک گناهان و محیط جدا شدن از عالم ماده و پیوند خوردن با عالم معنا است 🌴آیه8⃣9⃣1⃣🌴 در دوران جاهلیت، هرگونه معامله و تجارت در ایام حج، ممنوع و حرام بود. ولی این آیه اعلام می دارد که تحریم های جاهلی اساسی ندارد. 🌿حج، کنگره عظیم جهانی: با اندکی تامل در فلسفه، احکام و آداب حج، به اهمیت بسیار فراوان این واجب دینی پی می بریم. ابعاد اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این فریضه ی بزرگ الهی، این قابلیت را دارد که بسیاری از مشکلات دنیای اسلام را بر طرف ساخته و جبهه ی واحدی در برابر کافران تشکیل دهد.🌿
🌴آیه9⃣9⃣1⃣🌴 🌺شان نزول: طایفه های "حمس"، "قریش" "کنانه" و... بر خلاف سایر مردم، هنگام حج در عرفات حاضر نمی شدند و فقط در مشعر الحرام وقوف می کردند و دلیلشان این بود که ما ساکنان حرم خداییم و هنگام حج نباید از حرم بیرون بروین و عرفات از محدوده ی حرم خارج است. خداونو با نزول این آیه به آنان فرمان می دهد که مانتد سایر مردم به سوی عرفات کوچ کنند و از این جا همان همواه با دیگران به سوی مشعر حرکت کنند. به عقیده ی برخی دیگر علت عدم توقف در عرفات این بود که قریش خود را فرزندان ابراهیم علیهم السلام و مرده داران کعبه می شمرند و به خاطر تکبر و جاه ‌طلبی وقوف در عرفات را ترک می کردند و خود را از مردم جدا می نمودند 🌴آیه0⃣0⃣2⃣🌴 🌿ذکر خدا بعد از حج: به فرموده ی امام باقر علیه السلام در دوران جاهلیت عوه تی پس از پایان مداسم حج دور هم جمع شده و افتخارات اجدادی خود را به رخ یکدیگر می کشند و امتیازات موهومی را بر شمردند. لذا آیه نازل شد و فرمود پس از انجام حج از خدا و نعمت او یاد کنید؛ همانگونه که پدرانتان را یاد می کنید بلکه بسی پیش از آن🌿
🌴آیه1⃣0⃣2⃣🌴 🌿دنیا طلبان در مقابل خداجویان: خداوند در آیه ی قبل و این آیه مردن را به دو گروه تقسیم می کند: 🍃گروه اول کسانی هستند که جز دنیا چیز دیگری نمی خواهند و به همین جهت در آخرا بهره ای ندارند 🍃گروه دوم کسانی هستند که ایمان دارند و چیزی جز آنچه نزد خداست نمی طلیند و اگر از دنیا هم چیزی می خواهند آن چه را که خدا برای آنان می پسندد طلی می کنند از این روست که در سخن اهل دنیا واژه ی حسنة نیامده ولی در کلام مومنان آمده است؛ زیرادنیا طلبان در اندیشه نیستند که آنچه از دتیا برای آنان فراهم می شود باید نزد خداوند نیز پسندیده باشد. 🌿مراد از حسنه در دنیا و آخرت: در روایات امور متعددی مصداق حسنه بیان شده است: علم وعبا ت در دنیا و بهشت در آخرت، مال در دنیا و بهشت در آخرت، همسرخوب و صالح در دنیا و بهشت در آخرت، وسعت رزق و حسن خلق در دنیا و خشنودی خدا و بهشت در آخرت، از جنله ی این مصادیق است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است [مراد از حسنه] خشنودی خدا و بهشت در آخرت و روزی فراوان و خوش خلقی در دنیا است🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا