eitaa logo
پاتوق اندیشه
217 دنبال‌کننده
274 عکس
768 ویدیو
21 فایل
🔴در این کانال مباحث اعتقادی، اخلاقی، سیاسی و مشاوره بارگذاری خواهد شد. 🔻میتوانید سوالاتتان را به آیدی زیر ارسال کنید. ارتباط با مدیر کانال: @farghelit29
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆 🟢 پرسش : یه چی فکرمو مشغول کرده چطور امام علی هر شب شیر میذاشته دره خونه فقرا 🤔 *ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب باعقل جور در نمیاد😕😳 تازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید! 🤔 بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته ظرفشم پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نمیشه؟ ✍️ پاسخ :👇👇👇 1⃣ حضرت علی علیه السلام به فقرا کمک میکرده و کمکش هم بیشتر مواقع مخفیانه بوده درش شکی نیست چون که هم از طریق اهل سنت و هم از طریق شیعه به صورت متواتر نقل شده است. طوری که حتی جرج جرداق مسیحی هم که دانشمند مسیحی مذهب هستش کتابی را تحت عنوان علی و حقوق بشر نوشته و در جای جای این کتاب از کمک کردن حضرت علی علیه السلام به فقرا نام برده است. و نویسنده شبهه اندکی در مورد سیره ی حضرت علی مطالعه میکرد هیچ موقع این شبهه به ذهنش خطور نمیکرد. و کم اطلاعی ایشون با اندکی مطالعه جبران میشد 2⃣ اکثر کمکهای مولا به صورت نان و خرما بوده و نیازی به ظرف نداشته که بالتبع آن نیاز به کارخانه مسگری باشه و باز هم شبهه افکن عزیز را به مطالعه در اینمورد سفارش میکنیم 3⃣ کسی که مخفیانه کمک میکند لازمش این نیست که مواد را جلوی در بگذارد و فرار کنه همین که نگوید که من فلانی هستم خودش کفایت میکند در کمک کردن مخفیانه ؛ مخصوصا که در زمان قدیم اینطور نبود که شخصیتها شناخته شده باشند و همه آنها را بشناسند همانطور که در روایتها نقل شده که حضرت علی میرفتند خانه ی شهدای جنگها و در کارها به آنها کمک میکردند و آنها اصلا حضرت را نمیشناختند طوری که حتی حضرت در موردی که رفتند به خانواده شهدا کمک کنند افراد آن خانواده پشت سر حاکم که خود حضرت بودند بد گفتند و گفتند که وظیفه ی اون هست که بیاید کمک کنه در حالی که حاکم خود حضرت بودند و در حال کمک کردن به آنها . 4⃣ اتفاقا اینکه جلوی در بگذارد و برود دور از عقل میباشد چون که احتمال از بین رفتن مواد درش هستش . و حضرت غذا یا شیر را که به فقرا و یتیمها تحویل میدادند آنها را مورد نوازش خود قرار میدادند بدون اینکه خود را معرفی کنند. 5⃣ بالفرض شبهه فوق اگر هم شیر به خانه نیازمندان میبردند قابل توجه اینکه شیر را اگر بجوشانند تا ۲۴ ساعت سالم میماند شیر را درون مشک میریختند و بهر جا که میرسید از مشک درون ظروف نیازمندان میریخته پس نیازی به پس گرفتن ظروف نبوده و مسگری هم نداشتند. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆
🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆 در میان مفسران گفتگو است که: آیا فقیر و مسکین، مفهوم واحدى دارند و یا این که دو مفهوم مخالف دارند؟ 🔅غالب مفسران و فقهاء، احتمال دوم را پذیرفته اند، ولى در میان طرفداران این عقیده نیز، در تفسیر این دو کلمه، گفتگوهاى زیادى است، اما آنچه نزدیک تر به نظر مى رسد، این است که:👇👇👇👇 «فقیر» به معنى کسى است که، در زندگى خود کمبود مالى دارد، هر چند مشغول کسب و کارى باشد، و هرگز از کسى سؤال نکند. اما «مسکین» کسى است که: نیازش شدیدتر است و دستش از کار کوتاه است، و به همین جهت، از این و آن سؤال مى کند. شاهد این موضوع، نخست، ریشه لغت «مسکین» است که، از ماده «سکون» گرفته شده، گویا چنین کسى بر اثر شدت فقر، ساکن و زمین گیر شده است. و دیگر، ملاحظه موارد استعمال این دو کلمه در قرآن، که معنى فوق را تأئید مى کند، از جمله در این آیات چنین مى خوانیم: أَوْ مِسْکیناً ذا مَتْرَبَة: «یا مسکین خاک نشینى را اطعام کند».(1) وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکینُ فَارْزُقُوهُم: «هر گاه خویشاوندان، یتیمان و مسکینان، در موقع تقسیم ارث، حضور یابند، چیزى از آن به آنها ببخشید».(2) از این تعبیر استفاده مى شود: منظور از مساکین، سائلانى هستند که گاه در این مواقع، حضور مى یابند. وَ أَنْ لایَدْخُلَنَّهَا الْیَوْمَ عَلَیْکُمْ مِسْکین: «امروز هیچ مسکینى نباید در محوطه زراعت شما حضور یابد»!(3) که اشاره به سائلان است. همچنین تعبیر به «اطعام مسکین» یا «طعام مسکین»، در آیات متعددى از قرآن، که نشان مى دهد: مساکین افراد گرسنه اى هستند که، حتى نیاز به یک وعده غذا دارند. در حالى که، در مواردى از استعمال کلمه «فقیر» در قرآن، به خوبى استفاده مى شود: افراد آبرومندى که، هرگز روى سؤال ندارند، اما گرفتار کمبود مالى هستند، در مفهوم این کلمه واردند، مانند آنچه در سوره «بقره» آیه 273 دیده مى شود: لِلْفُقَراءِ الَّذینَ أُحْصِرُوا فی سَبیلِ اللّهِ لایَسْتَطیعُونَ ضَرْباً فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ: «انفاق براى فقیرانى است که، در راه خدا گرفتار شده اند، و آن چنان ظاهر خویش را حفظ مى کنند که، جاهل از شدت عفت نفس آنان، چنین مى پندارد غنى و بى نیازند». از همه اینها گذشته، در روایتى «محمّد بن مسلم» از امام صادق(علیه السلام) یا امام باقر(علیه السلام)نقل کرده: از آن حضرت درباره «فقیر» و «مسکین» سؤال کردند، فرمود: الْفَقِیرُ الَّذِی لایَسْأَلُ وَ الْمِسْکِینُ الَّذِی هُوَ أَجْهَدُ مِنْهُ الَّذِی یَسْأَلُ: «فقیر کسى است که سؤال نمى کند، و مسکین حالش از او سخت تر است، و کسى است که از مردم سؤال و تقاضا مى کند».(4) همین مضمون، در حدیث دیگرى از «ابو بصیر» از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است،(5) و هر دو در مفهوم فوق صراحت دارند. در حکومت علی (ع) مستمندی نبود، نه فقیر. ( در شبهه به این مطلب دقت کنید)   📚 منابع : 1 ـ بلد، آیه 16. 2 ـ نساء، آیه 8. 3 ـ قلم، آیه 24. 4 ـ «وسائل الشیعه»، جلد 6، صفحه 144، ابواب المستحقین للزکاة و وقت التسلیم و النیة، باب اول: باب اصناف المستحقین و...، حدیث 2 (جلد 9، صفحه 210، حدیث 11857، چاپ آل البیت) ـ «کافى»، جلد 3، صفحه 502، حدیث 18 (دار الکتب الاسلامیة) ـ «بحار الانوار»، جلد 93، صفحه 57، حدیث 3. 5 ـ «کافى»، جلد 3، صفحه 501، حدیث 16 (دار الکتب الاسلامیة) ـ «وسائل الشیعه»، جلد 9، صفحه 210، حدیث 11858 (چاپ آل البیت). گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆🍃🔆
🔺🍚🍜🔺🍚🍜🔺🍚🍜🔺🍚🍜 🔴 پرسش :چطور امام علی( ع) هر شب شیر میذاشته دره خونه فقرا ظروف یکبار مصرف که نبوده تو چی میبرده هر شب هر شب باعقل جور در نمیادتازه تو ظرف های فلزی هم اگر به فرض بگیریم میبرده شبی ده تا خونه ام که به صورت ناشناس شیر برده باشه سالی بیش از ۳۰۰۰ تا ظرف باید میخرید بعدم طبق روایت های شیعیان میگند ناشناس میبرده شبونه پس یعنی نمیرفته ظرفشم پس بگیره !! یعنی کارخونه مسگری هم داشت از پس این همه ظرف بر نمیومد گاوداریش پیش کش واقعا جواب قانع کننده ای براش پیدا نکردم!! ✍️ پاسخ : چند نکته در مورد این شبهه:👇👇 1️⃣طراحان نادان و کینه توز این شبهه در اولین قدم باید برای این سخنشان مستندات معتبر و قابل استناد قرار می دادند که امام علی(علیه السلام) هر شب خانه فقرا شیر می بردند؟!!!! طراح سوال و شبهه بدون ارائه مستندات قابل قبول و قابل مراجعه، فقط بی اساس بودن و غیر قابل اعتماد بودن،ادعای گوینده را نشان می دهد. 2️⃣ اهتمام و جدیت امام علی(علیه السلام) و دیگر ائمه طاهرین(صلوات الله علیهم) برای کمک به نیازمندان و تلاش برای رفع نیازهای اولیه زندگی آنها، از مسائلی است که به هیچوجه قابل انکار نیست. توصیه به کمک به نیازمندان و تلاش برای رفع نیازهای آنها از جمله توصیه های مؤکد معصومین(علیهم السلام) بوده و یکی از برنامه های عملی خود آن بزرگواران کمک به نیازمندان و تلاش برای رفع مشکلات آنها بود. این کمک گاهی بصورت علنی و آشکار صورت می گرفت وگاهی هم مخفیانه و بصورت ناشناس. لذا گزارشات تاریخی و روایی فراوانی داریم آن حضرات نان و خرما بر در خانه فقرا می بردند. اینکه نویسنده و طراح این شبهه، بصورت قطعی و مسلم اینگونه وانمود کرده است که آن حضرت همه شب و فقط شیر برای فقرا می بردند، ناشی از جهل است. لذا چند نمونه از کمکهای امام علی(علیه السلام) به نیازمندان اشاره کنیم تا طراحان اینگونه شبهات،متوجه شوند که اینگونه نبوده است،آن حضرت فقط هر شب برای فقرا می برده اند تا با ذهن بیمار آمار تعداد ظرف لازم برای اینکار را بررسی کنند و با شیطنت بدنبال این باشند که اصل اعمال و سیره نورانی مولای متقیان امیرمومنان امام علی(علیه السلام) را زیر سوال ببرند: امام علی (علیه السلام) روزها روزه می گرفت و شب ها را به گرسنگی می گذراند و غذای خویش را به فقرا می داد. سوره ی هل اتی و آیه ۲۷۴ سوره ی بقره، در باب ایثار آن حضرت نازل شده اند(۱) امام علی (علیه السلام) کارگری می کرد و اجرتش را تصدّق می نمود و خود از فرط گرسنگی، بر شکمش سنگ می بست. در سخاوت آن امام بس که اعداء عدو ایشان، یعنی معاویه، در مورد ایشان می گوید: اگر علی، خانه ای از طلا و خانه ای از کاه را مالک شود، طلا را بیشتر تصدق می دهد تا هیچ از آن نماند(۲) راوی می گوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم که نام امیر المؤمنین نزد او به میان آمد. امام صادق بسیار او را ستودند، آنگاه فرمودند: همانا وی از دارایی خویش هزار بنده خرید و در راه خدا و برای رهایی از دوزخ، آزاد کرد که بهای آن را از دسترنج خود و عرق پیشانی خویش تهیه کرده بود.(۳) هرگاه ثروتی دست امیر المؤمنین (علیه السلام) می رسید فقرا و تهیدستان را با خبر می ساختند و پس جمع شدن آن ها، پول ها را از دست راست به دست چپ خویش می ریختند و می فرمودند: «ای درهم های زرد و سفید، غیر مرا فریب دهید». آنگاه همه ی آن ها را بین محرومین تقسیم می کرد و سپس دو رکعت نماز شکر می خواند(۴) ( ادامه در پست بعدی🔺🔺🔺)
( ادامه پست قبل🔺🔺🔺🔺) چند نکته قابل توجه است: ۱. اولا ما در مورد تاریخ و حوادث و اتفاقات تاریخی باید بر اساس گزارشات موجود، اظهار نظر کنیم. در موضوع مورد بحث ما گزارشی نداریم که امام علی(علیه السلام) همه شب برای فقرا شیر می بردند. طراحان شبهه با مسلم و قطعی فرض کردن چیزی که مستندات تاریخی ندارد. ۲. کسی منکر این نیست که ائمه(علیهم السلام) با اذن و اراده و قدرت الهی می توانستند کراماتی نشان دهند و به فرموده شما امام علی(علیه السلام) هم می توانست با کرامت بگونه ای رفتار کنند که ظرفهای شیر پر شوند.ولی👇👇👇👇 1️⃣ قرار نبوده و نیست خداوند و اولیای برگزیده اش از طریق معجزه و کرامت امور را پیش ببرند. 2️⃣ بر فرض آن حضرت به اذن الهی و از باب کرامت چنین کاری می کرد،آن وقت این کار چه ارزشی داشت؟ ائمه(علیهم السلام) بعنوان الگوی بشریت باید همچون بشر و بر اساس امور عادی رفتار کنند تا بتوانند بعنوان کاملترین الگو برای ما معرفی شوند و ما موظف به پیروی از آن بزرگواران شویم. لذا وقتی امیر مومنان و دیگر ائمه(علیهم السلام) اینگونه به نیازمندان کمک می کردند و خودشان زنبیل نان و خرما بر دوش می گرفتند و به خانه فقرا می بردند،ما هم باید با تأسی از آن انسانهای کامل در راه کمک به نیازمندان تلاش کنیم. حال اگر این کمک توسط ائمه(علیهم السلام) با کرامت و معجزه صورت می گرفت، الگو شدن آنها برای ما اصلا معنا و مفهوم و ارزشی نداشت. 📚 منابع : ۱. قمی، شیخ عباس،منتهی الآمال، ج۱،ص۲۸۴،قم، هجرت، ۱۳۷۴. ۲. تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، موسسه المحمودی، بیروت، لبنان، بخش امام علی ج۳ ص۷۶ شماره۱۱۰۹. ۳. قمی، شیخ عباس،منتهی الآمال، ج۱،ص۲۸۹،قم، هجرت، ۱۳۷۴ش. ۴. شیخ صدوق، امالی، ص۱۶۹،تهران، کتابفروشی اسلامیه،۱۳۸۰ق. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🔺🍚🍜🔺🍚🍜🔺🍚🍜🔺🍚🍜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♎♎♎♎♎♎♎♎♎♎ ♎♎♎♎♎♎♎ ♎♎♎♎ 🔮 پرسش: بر فرض پذیرفتن حجاب از کجا معلوم که معنی آن همان کیفیتی است که شما در نظر دارید و از کجا معلوم «چادر» حجاب برتر باشد؟ 🔮 معنای جلباب:⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ واژه جلباب (با کسر جیم) در اصل مصدر فعل رباعی «جلبب» است که از مصدر، اسم ذات اراده شده، نام پوشش ویژه ای قرار گرفته است. تعبیر از اسم ذات به وسیله مصدر، باعث شده است که مبالغه در پوشاندن را بفهماند، به گونه ای که دلالت بر معنای پوشش بزرگ و کامل کند. به رغم وجود اختلاف در تفسیر معنای جلباب حتی کسانی که تصریح کرده اند در معنای آن اختلاف است نیز قبول دارند که در اصل لغت به معنای پوشش گسترده و فراگیر است که ظاهر و روی همه بدن را بپوشاند و روی لباس های دیگر پوشیده می شود. 🏵️ برخی فرهنگ نامه های ویژه لغات قرآن که جلباب را چادر معنا کرده اند:👇👇 ۱ـ لسان التنزیل ۲ـ فرهنگ نامه قرآنی ۳ـ الدّرّ فی الترجمان ۴ـ تفسیر مفردات قرآن نسخه کهن ۵ـ نثر طوبی ۶ـ قاموس قرآن ۷ـ واژه های دخیل در قرآن مجید 🏵️ برخی تفسیرهای قرآن که جلباب را چادر معنا کرده اند:👇👇👇👇👇 ۱ـ تفسیر نسفی ۲ـ تفسیر شریف لاهیجی ۳ـ تفسیر ابوالفتوح رازی ۴ـ مخزن العرفان ۵ـ مواهب علّیه (تفسیر حسینی) ۶ـ تفسیر سورآبادی ۷ـ تفسیر شریف البلابل و القلاقل ۸ـ تفسیر اثنی عشری ۹ـ منهج الصادقین فی الزام المخالفین ۱۰ـ اطیب البیان فی تفسیر القرآن. 🏵️ برخی رساله های علمی که جلباب را چادر معنا کرده اند:👇👇👇👇👇 ۱ـ سدول الجلباب فی وجوب الحجاب (۱۲۹۱ش)، آیت اللّه سیدعبداللّه بلادی بوشهری ۲ـ رساله شریفه لزوم حجاب (۱۲۹۳ش)، مؤلف: چند نفر از مسلمین مشروطه خواه ۳ـ رساله ردّ کشف حجاب (۱۲۹۶ش)، سید اسداللّه خرقانی ۴ـ صواب الخطا فی اتقان الحجاب (۱۳۰۴)، میرمحمد هاشم مرندی خویی ۵ـ جوابیه مقاله ضالّه طالبین رفع حجاب (۱۳۰۶ش)، زینب بیگم شیرازی ۶ـ وسیله العفاف یا طومار عفت (۱۳۰۶ش)، شیخ یوسف نجفی گیلانی ۷ـ سرادق دوشیزگان و سعادت ایرانیان در وجوب حجاب و لزوم نقاب (۱۳۰۷ش)، سیدمحمدعلی مبارکه ای ۸ـ رساله حجابیه (۱۳۱۷ش)، شیخ فیاض الدین زنجانی ۹ـ رساله در اثبات وجوب حجاب (۱۳۲۴ش)، مباحثه مکتوب ابوالفضل حاذقی و سیدعلی اصغر لاری ۱۰ـ حجاب و پرده داری (۱۳۲۴ش)، مباحثه مکتوب ابوالفضل حاذقی و سیدعلی اصغر لاری. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ♎♎♎♎♎ ♎♎♎♎♎♎♎ ♎♎♎♎♎♎♎♎♎♎♎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 فیلم واقعی از انگلستان در سال ۱۹۰۱ به زنها نگاه کنید، همه باحجابند و حتی چادر دارند.. در عرض یک قرن، جهان را لخت کردند.. حتی انگلیسی‌ها چادری بودند.. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🔲⚜️🔲⚜️🔲⚜️🔲⚜️ ⚜️ 🔲 ⚜️ ◼️ وجوب حجاب در تمام ادیان الهی در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند، حجاب، به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت. در بین این ملت ها وجه و کفّین (= صورت و کف دست ها) هم پوشیده می شد. حتی در بعضی از ملت ها سخن از پوشیدن زن و چهره زن نبود، بلکه سخن از قایم کردن زن بود و این فکر را به صورت یک عادتِ سفت و سخت درآورده بودند». 📓 حجاب در اسلام ص۵۰؛ تاریخ تمدن ج ۱۲صص ۶۲و۶۳. ⚫️ در تورات، از چادر و برقع و روبنده ای که زنان با آن، سر و صورت و اندام خویش را می پوشانده اند، صریحاً نام برده شده است، که نشانگر کیفیت پوشش زنان است. ➖ در مورد عروس یهودا می خوانیم: «پس رخت بیوگی را از خویشتن بیرون کرد. بُرقعی به رو کشید و خود را در چادری پوشید و به دروازه عینایم که در راه تمنه است، بنشست». 📓 تورات، کتاب روت، باب دوم، فقره ۸تا۱۰؛ تورات، سفر پیدایش باب ۲۴ فقره ۶۴و۶۵ و باب ۳۸ فقره ۱۴و۱۵. در کتاب انجیل نیز « شما را زینت ظاهری نباشد از بافتن موی و متجلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس بلکه انسانیت باطنی قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گران بها است. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 ⚜️ 🔲 ⚜️ 🔲⚜️🔲⚜️🔲⚜️🔲⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ 🔹 حریم، حرمت، و حجاب زن، در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و اما یکی از مهمترین موضوعات در سیره و سنت اهل بیت (علیهم السلام) مقام و ارزش زن و حفظ حریم اوست و همواره حضرات معصومین (علیهم السلام) برای زن حرمت و حریم ویژه‌ای قائل بوده اند . و اما حجاب چیست ؟ 🔹 معانی حجاب از نظر لغت: ۱) پرده . ۲) رادع . ۳) مانع . ۴) سد . ۵) حائل بین دو چیز ➖ معنای ستر : سَتَرَ : سَتراً و سَتَراً الشیءَ ، آن چیز را پنهان کرد ، روی آن چیز را پوشانید . ➖ لفظ حجاب به معنای حائل و سترِ بین دو شیء است . ➖ معنای لغوی حجاب در عصر ما برای پوشش زن معروف شده است که هم به معنای پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. 👈🏻 یعنی آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. 🔹 حجاب در اصطلاح: 🔳 با توجّه به معنای لغوی حجاب و کاربرد قرآنی و روایی این واژه، شرع مقدّس حجاب ظاهر را این گونه بیان می کند: 👈🏻 «پوشانیدن تمامی اعضای بدن به جز صورت و دست ها تا مچ» . 🔸 آن الفاظی هم که عموماً در آیات حضرت قرآن برای پوشش بدن مانند چادر استعمال میشود الفاظی از قبیل جلباب و کساء است. ⚜️ ✨ ⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ چرا چادر مشکی؟؟ در حالی که مشکی افسردگی میاره🤔 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️ ⚪پرسش : تاریخ خواستگاری حضرت علی(ع) از فاطمه زهرا(س) چه زمانی بوده است؟ و فاصله بین خواستگاری ایشان تا ازدواج چه مدت زمانی بوده است؟؟ 🤔🤔 ✍️ پاسخ : این پرسش را در دو قسمت که عبارت است از: سن امام علی و حضرت فاطمه (ع) هنگام ازدواج، و زمان عقد و رفتن حضرت زهرا (ع) به خانه امیر مؤمنان مورد بررسی قرار می دهیم. ⚜️الف. سن امام علی و حضرت زهرا (ع) هنگام ازدواج ✴️بنابر اختلاف نظرى که در مورد تاریخ ازدواج آنان وجود دارد، ممکن است ازدواج امام علی (ع) با حضرت فاطمه(ع) در سال اول یا دوم و یا سوم پس از هجرت بوده است. علماى شیعه در تعیین سن حضرت فاطمه به هنگام ازدواج از چهارده سال بیشتر نگفته‏اند.[1] بنابر نظر اکثر عالمان شیعه؛ سن حضرت در زمان ازدواج، 9 یا 10 یا حداکثر 11 سال بوده است.[2] ⚜️به عقیده برخی، حضرت فاطمه (ع) در سن چهل و یک سالگی پیامبر (ص) به دنیا آمد و حضرت رسول(ص) بعد از جنگ احد، فاطمه را به ازدواج علی (ع) در آورد و سن حضرت زهرا هنگام ازدواج 15 سال و 5 ماه و نیم بوده است و سن امیر مؤمنان (ع) 21 سال و 5 ماه بوده است.[3] ♻️عده دیگر گفته اند: حضرت فاطمه (ع) به هنگام ازدواج هجده سال داشته است.[4] ابن حجر در الإصابة [5]  و ابن سعد در طبقات الکبیر نیز همین قول را روایت کرده‏ اند.[6] ⚜️ب. روز و ماه ازدواج آن حضرت 1️⃣ روز اول ذى حجه عقد فاطمه (ع) و روز سه شنبه ششم همان ماه، ازدواج حضرت بوده است.[7] 2️⃣ در ماه شوال پس از بازگشت حضرت علی (ع) از جنگ بدر بوده است.[8] 3️⃣ بنابر روایت امام صادق (ع): عقد على و فاطمه (ع) در ماه رمضان، و ازدواج آنها در ذى حجّه سال دوم هجرى بوده است.[9] 4️⃣ زفاف فاطمه در شب پنج شنبه، بیست و یکم ماه محرم سال سوم هجرت بوده است...[10] 5️⃣ برخی بر این عقیده اند که: عقد حضرت فاطمه (ع) در اواخر ماه صفر و ازدواج در ماه ذی حجه بوده است.[11] 6️⃣ عده ای نیز گفته اند که عقد در ماه ربیع الأول بوده و در همان ماه ازدواج صورت پذیرفته است.[12] 7️⃣ ابن سعد روایت کرده است که ازدواج فاطمه (ع) با على (ع) پنج ماه پس از ورود پیغمبر (ص) به مدینه در ماه رجب صورت پذیرفت و پس از بازگشت از بدر او را به خانه على (ع) فرستاد.[13] ✴️گفتنی است که با توجه به تاریخ تولد حضرت فاطمه (س) که در آن نیز اختلاف است؛ برخی از اقوال ذکر شده است.  📚 منابع : [1]ر.ک: امین، سید محسن ، أعیان الشیعة، ج 1، ص 313 [2] انصاری، اسماعیل،الموسوعة الکبرى عن فاطمة الزهراء،ج‏4،ص21 [3]ر.ک: ابن عبد البر، الاستیعاب فى معرفة الأصحاب ، ج 4، ص 1893 [4]ر.ک: ابوالفرج اصفهانى، مقاتل الطالبیین،‏ ص 59 [5]ر.ک: ابن حجر، الإصابة فى تمییز الصحابة، ج 8، ص 264 [6] ر.ک: ابن سعد، الطبقات الکبرى، ج 8، ص 18 [7] ر.ک: ابن شهرآشوب‏، المناقب، ج 3، ص 357 [8]شیخ طوسی، الأمالی، ص 43 [9] إربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 1، ص 364 [10]ر.ک: سید بن طاوس، إقبال ص 584 [11]مجلسی، بحار الأنوار، ج 19، ص 192-193 [12] همان. [13] ر.ک: ابن سعد، الطبقات الکبرى، ج 8، ص 18 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎ ⛔️ پرسش : چادر سیاه از کجا آمده است؟ چرا رنگش مشکی و تیره است؟ آیا چادر سیاه همان چادر اصیل ایرانی است؟ آیا چادر سیاه لباس ملی ایرانیان بوده است؟ برخلاف ادعاها به هیچ وجه چادر سیاه ریشه ی ایرانی ندارد زیرا در ایران باستان اکثریت مردم زرتشتی بودند و در دین زرتشت رنگ سیاه نماد اهریمن و شیطان است. چادر سیاه همان نماد تحجر اعراب است . چادر سیاه تاج بندگی از دوران سیاه اعراب است. چادر سیاه .. نماد و تجسم زنده بگور کردن دختران عرب است .. دکتر زرین‌کوب (متن خلاصه شده) ✍️ پاسخ : 1️⃣ در انتساب این متن به دکتر زرین کوب منبعی یافت نشد. 🤷‍♀️🤷‍♀️ 2️⃣دکتر زرینکوب در کتاب دو قرن سکوت (دهه 30 )بر دستاورد تمدن اسلامي در قرون نخست مي تازد و ورود اعراب مسلمان را منشا نگون بختي ايرانيان مي نامد اما در مقدمه چاپ دوم این کتاب با اعترافی دلیرانه، اشتباهات خود را می پذیرد و می گوید : نمی‌دانم از خامی یا تعصب، نتوانسته‌ بودم به عیب و گناه و شکست ایران به درست اعتراف کنم. در آن روزگاران، چنان روح من از شور و حماسه لبریز بود که هر چه پاک و حق و مینوی بود از آن ایران می‌دانستم و...» 🏵️ایشان سپس با تالیف «کارنامه اسلام » ( دهه 50) به تمدن اسلامی مي بالد و اين تلاقي را موجب باروري و شکوفايي دو تمدن مي داند. http://b2n.ir/48624 3️⃣ برخلاف ادعای متن، زنان نه تنها در جاهلیت، چادر آن هم سیاه نمیپوشیدند که به تبرّج و خودنمایی💅💍 معروف بودند. 👇👇👇👇 1 - قرآن، از زنان مسلمان میخواهد همچون زنان عصر جاهلی، تبرّج نکنند و زیبایی های بدن خویش را آشکار ننمایند (احزاب – 33) از این رو به زنان مومن دستور داده شد با «جلباب» (روسری های بلند) خود را بپوشانند. (احزاب – 59) 2 - ام سلمه می گوید: من برتر از زنان انصار ندیدم؛ همین که آیات سوره‌ نور نازل شد، یک نفر از آنها دیده نشد که مانند سابق بیرون بیاید. سر خود را با روسری‌های مشکی می‌پوشیدند، گویی که کلاغ روی سرشان نشسته بود. (تفسیرالمیزان، ج16، ص 539) 3 – جاحظ می گوید : همواره زنان و مردان عرب در جاهلیت و اسلام گفت و شنود داشته اند، تا اینکه حکم حجاب بر زنان مسلمان نازل شد» جاحظ، عمربن بحر، الرسائل الکلامیه، ص 66) 4️⃣ اتفاقا چادر پوشش و تن پوش اصیل زنان ایرانی قبل از اسلام است👌 و از هیچ فرهنگ دیگری به ایران نیامده. حتی واژه چادر نیز واژه ای فارسی و ایرانی است. چادر نماد ملی ایرانیان است که شواهد و آثار باستانی حکایت از استفاده از آن در طول تاریخ ایران دارد. زنان اشراف علاوه بر چادر، نقاب میزدند و نمایش چهره را کسر شأن خود میدانستند. http://b2n.ir/59777 . http://b2n.ir/73428 5️⃣ اما انتخاب رنگ چادر ذوقی، عرفی، سلیقه ای و تابع عوامل و شرایط مختلف تاریخی بوده است. چنانکه رنگ کت یا لباس مجلسی نیز تابع عرف و سلیقه است. مثلا در دوره صفوی، رنگهای صامت مثل نخودی یا خاکی، آبی و ماشی رنگهای رایج چادر بوده و مشکی رنگ کمیابی بوده است. انتخاب رنگ مشکی برای چادر رسمی، طبق یک نقل مربوط به دوره عثمانی است که ابتدا در این امپراتوری و سپس در تبریز و بعد کل مناطق ایران باب میشود. چنانکه پیش از انقلاب نیز رنگهای مختلفی برای چادر وجود داشت و چادر مشکی بعنوان لباس رسمی تر و مجلسی مطرح بود. پس از انقلاب با حضور اجتماعی بیشتر زنان، بتدریج چادر_مشکی رایجتر گردید و حتی به یک نماد سیاسی تبدیل شد. یک عکاس خارجی شاهد تظاهرات مردم در جریان انقلاب اسلامی مینویسد:" زنان ایرانی با چادر مشکی مانند دریایی بودند که رژیم شاه را بلعیدند! " از اینجا به بعد چادر مشکی بیشتر از آنکه یک پوشش باشد به نحو بارزتری نشانه ایدئولوژی و خط فکری به خود گرفت. http://b2n.ir/73497 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎🌾♎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️ با سلام و عرض ادب دوستان، اگر این روایت خیلی به دلتون نشست، سه صلوات هدیه کنید به وجود مقدس بهترین زوج عالم حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 👇👇👇 🧚‍♀️ پیامبر اکرم (صلی له علیه و آله) به حضرت علی( علیه السلام) فرمودند: یاعلی! زمین برای خداست و آن را به هر کسی که بخواهد می دهد و اینکه پروردگار، فاطمه را به همسری تو درآورده، مهریه او را از جانب خویش اینگونه تعیین نموده است : قسمتی از بهشت، تمام زمین، یک پنجم دنیا، رودهای نیل و فرات سیحان و جیحان. یا علی! تمام اینها مهریه زهراست که از سوی خدا داده شده و هر کس بر روی زمین قدم بر دارد در حالی که بغض شما را در دل داشته باشد، هر قدمش حرام است. 📚 منابع : بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۷۸، ج، ۹۳، صفحه ۱۹۱ الهدایة الکبری، ص ۱۱۲. صفوة الاخیار، ص ۴۳. منتخب طریحی، ص ۲۸۸. الغدیر، ج ۲، صفحه ۳۱۶ احقاق الحق،ج ۷،ص ۲۷۹، ج ۲۳، ص ۴۷۳ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۹۴. ینابیع المودة، ص ۲۵۷. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️🧚‍♀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️ 🟩 پرسش: اين که برخي مي گويند اسم افراد در سرنوشتشان تاثير دارد صحيح است؟ ✍️ پاسخ: گرچه اسم بر سرنوشت افرادي تاثيري ندارد وباور ياد شده در سوال هيچ دليل عقلي و روايي ندارد اما به طور کلي بايد گفت :👇👇👇👇👇 🍃اسم، نام و عنوان، نشانه و تابلوي کاشف از هويت و ماهيت هر چيزي است. اسم لفظي است که انسان با شنيدن آن بدون اختيار به معنا و صاحب آن منتقل مي شود. براى همه موجودات (گياهان، حيوانات، جمادات و.... وجود نام و اسمي که تداعي کننده و مشخص کننده آنان باشد ضرورت دارد. 🌾از آن جا که انسان اشرف مخلوقات و موجودات است. و هر يک از افراد انسان داراي شخصيت مسقلي هستند، شايسته است زيباترين و با ارزش ترين اسم ها براي او انتخاب شود. نامي که متناسب با حال و شرافت و کرامت انسانى او باشد. پيامبر اسلام (ص) فرمود: "يکي از حقوق فرزند بر پدر اين است که نام نيک و زيبا براي او انتخاب کند." [1] 🔴در اسلام داشتن نام و لقب نيکو يک ارزش است و مي تواند در روحيه و جسم انسان اثرات مثبتي داشته باشد. از اين رو شايسته است هر مسلماني براي فرزندان خود از نام ها و القاب خوب و با معنا انتخاب کند؛ زيرا نام خوب تداعي کننده معناي خوب و نام بد تداعي کننده معانى و مفاهيم بد و نا مناسبي است که موجب هتک حرمت انسان مي گردد. 🔴در تعاليم اخلاقي اسلام معيارها و ضوابطي براي نام نيک افراد انسان بيان شده است از جمله: 1️⃣ اسم بايد در حد شخصيت صاحب آن بوده و متناسب با تمام دوران هاي زندگي او (کودکي، نوجواني جواني و کهن سالي) باشد. 2️⃣ از اسامي خاص ذات باريت عالي نباشد. مثل ذات، رحمان 3️⃣درست ترين نام آن است که بر بندگي دلالت نمايد؛ مانند: عبدالله، عبدالرحمن و عبدالرحيم و .... [2] 4️⃣ اسامي پيامبران (ع) و ائمه اطهار (ع)، در روايت وارد شده است بهترين نام ها، اسامي پيامبران (ص) است.‏ [3] امام صادق (ع) از پيامبر اسلام (ص) نقل مي کند که فرمود: کسي که سه فرزند پسر داشته باشد و نام هيچ کدام را محمّد نگذارد بر من جفا کرده است. [4] 5️⃣داراي معناي زشت يا از اسامي افراد بد نام نباشد. در روايتي امام باقر (ع) از پيامبر (ص) نقل نمودند که آن حضرت (ص) بهترين و بدترين اسم را چنين برمي شمرد. بهترين اسم: عبدالله، عبدالرحمن و ... بدترين اسم: ضرار، مرة، حرب و ظالم. [5] 🌾در برخي ديگر از روايات نام هاي حکم، و حکيم و خالد و مالک نيز بر اين نام ها افزوده شده است. [6] 🌾در بين اسامي خوب و زيبا نيز بعضي از بعض ديگر با ارزش تر و بالاتر هستند. هرکس بايد سعي کند بهترين اسم را که داراي امتيازات و معيار هاي بيشتري است انتخاب نمايد. 📚 منابع : [1]. "حق الولد على والده ان يحسن اسمه و ادبه". [2] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [3] بحارالأنوار، ج 101، ص 130. [4] بحارالأنوار ج : 101 ص : 130و 131. [5] حرعاملي، وسائل الشيعة، ج 21، ص 399، 27403، المکتبة الاسلامية، چاپ پنجم، 1398ق. [6] حرعاملي، وسائل‏الشيعة، ج 21، ص 398، 27399. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️🌼🧚‍♀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🔴 پرسش : اگر امامت انتصابی است نه انتخابی پس چرا پیامبر گرامی اسلام در عشيرة الاقربين فرمودند هر کس الآن بخواهد می‌تواند وصی من باشد؟؟؟🤔🤔 ✍️پاسخ : 👇👇👇 🏵️با توجه به این اعتقاد که امامت مقام و منصب الهی بوده که تابع تشریع و نصب الهی است، این سوال به ذهن تبادر می کند که پس چرا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در جریان انذار بستگان نزدیک خود فرمود: نخستین کسی که دعوت مرا بپذیرد او وصی و جانشین من خواهد بود؟ 🏵️اگر چنان چه رسول خدا ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ مأموریت داشته که هم زمان با رسالت خود خلافت و جانشینی امیرمؤمنان را نیز به امّت اعلام و معرّفی نماید، در اجرای این مأموریت مهم، لحاظ سه جهت از سوی آن حضرت لازم و ضروری می‌نمود. 🕸️زیرا آن حضرت از یک طرف بیم داشت که مبادا مردم این کار را حمل بر نظر شخصی وی نموده و از پذیرفتن آن سر باز زنند 🏵️از سوی دیگر بر اساس آیه 125 سوره نحل مأموریت داشت که در دعوت زبانی فنون زبان را به کار ببرد یعنی در هر جا به مقتضای فهم و استعداد شنونده سخن بگوید. 🏵️از سوی سوّم با علم خدادادی خویش به روشنی می دانست که در جریان دعوت خویشاوندان نزدیک جز علی کسی دیگر به او پاسخ مثبت نخواهد داد. شاید رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به خاطر رعایت این سه جهت، مسئله جانشینی خویش و امامت علی ـ علیه السلام ـ را به اين بیان و تعبیر مطرح نموده است، زیرا با این تعبیر و بیان است که آن حضرت هم جانشین تعیین شده از طرف خدا را برای امّت اعلام و معرّفی نموده است و هم رفع اتهام از خویش مبنی بر اعمال نظر شخصی نموده و هم حجّت را بر بستگان نزدیک خود تمام نموده و زبان اعتراض آن ها را مبنی بر این که چرا يکي از بزرگان قوم را به عنوان جانشین خود انتخاب نکردی؟ بسته است. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔 🟡 پرسش :سلام یعنی ( من تسلیم اعرابم) «به دروغ می گویند سلام، سلامتی می آورد، یا با سلام سلامتی می آید، چنین چیزی درست نیست، در زمان حمله اعراب، ایرانی های شکست خورده در کوچه و خیابان در هنگام برخورد با یک فرد عرب از ترس جان و اینکه مورد حمله قرار نگیرد و به دردسر جزیه دادن و غیره نیفتد، هنگامی که از کنار عرب ها رد میشدند دستان خود را به علامت تسلیم بالا می بردند و می گویند سلام یعنی تسلیم و هر کسی که اعلام تسلیم شدن می کرد یعنی می گفت سلام از خوردن تازیانه و شلاق و مشت و لگد در امان می ماند.😰 امروز 1400 سال است که از حمله اعراب گذشته است اما آثار آن حمله در مغز و دل ایرانی پا بر جا مانده است. بجای سلام که همان من تسلیم اعراب هستم باشد درود را به کار ببرید تا سنگربه سنگر این بلای ایران سوز را از مغز و دل خود بیرون بیندازیم.»😔 ✍️ پاسخ :👇👇👇 1️⃣ مطلب فوق مطلبی بی‌پایه و اساس و فاقد دلیل است. طبق معمول، از خودشان تعاریف غلطی ارائه داده و آن را به تاریخ جنگ‌های عربی متصل نموده تا احساسات را بر شناخت غلبه دهند. و البته هیچ قصدی به جز تهاجم علیه فرهنگ اسلامی ندارند، و الاّ برای‌شان هیچ فرقی ندارد که «درود» بگویند، یا «های» و… . 2️⃣ لغت نامه دهخدا: سلام کلمه دعایی مأخوذ از عربی، به معنی بهی که در درود بر کسی گویند یعنی سلامت و بی‌گزند باشید و نیز تهنیت و زندش و تحیت و درود و خیر و عافیت و تعظیم و تکریم. 3️⃣ «سلام» از نام‌های خداوند متعال است که نه تسلیم کسی می‌شود و نه سر فرود می‌آورد. 🔅«… لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ…» (الحشر/23) 4️⃣ سلام؛ ▫️معنی سلام، یعنی «سلامتی». ▫️نام خداوند متعال، «سلام» است، چرا که هستی و کمال محض می‌باشد و هیچ نیستی، نقص و کاستی به او راه ندارد. ▫️«اسلام» را از آن جهت «اسلام» نامیدند که آموزه‌ها و برنامه‌هایش برای رشد و کمال فرد و جامعه و دور شدن‌شان از عیب‌ها می‌باشد. ▫️«اسلام» به معنای «تسلیم»، از آن جهت است که دوری از عیب و نقص، فقط با ایمان در قلب سلیم، و تسلیم به خداوند محقق می‌گردد. 5️⃣ سلام دعاست؛ هنگامی که به کسی «سلام» گفته می‌شود، برای او به نام خدا، آرزوی سلامتی [جسم، روان، روح و…] شده است که والاترین نمود برای خیر خواهی و محبت می‌باشد. 6️⃣ سلام در قرآن؛ ◽️خداوند به بندگانش صالحش «سلام» می‌دهد؛ آیا العیاذ بالله مقابل آنها سر فرود آورده یا تسلیم شده است؟! یا برای آنان خیر، رشد، کمال و دروی از عیب‌ها را اراده نموده است؟ ▫️«سَلَامٌ عَلَى نُوحٍ فِي الْعَالَمِينَ / الصافات/79» ▫️«سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِيمَ / الصافات/109» ▫️و… ◽️خداوند می‌فرماید: مؤمنین در بهشت، گفتگوی لغو و بیهوده ندارند، بلکه به «سلام» می‌گویند «إِلَّا قِيلًا سَلَامًا سَلَامًا / الواقعة، 26»؛ خب یعنی چه؟ یعنی مرتب مثل طوطی کلمه «سلام» را تکرار می‌کنند؟! یا یعنی به جز سخن حق و آنچه موجب رشد، کمال و بهجت است به یک دیگر نمی‌گویند؟ «لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا» (مریم/62) ◽️همچنین از نام‌های بهشت، «دارالسلام» است، یعنی جایگاه کمال و دور بودن از عیب‌ها و خلاص شدن از تعلقات فانی. (یونس/25) 🔅پس «سلام»، نام خدا و بهترین دعای خیر می‌باشد که خیر خواهی صادقانه نیز نمودِ محبت خالصانه می‌باشد. 7️⃣ «درود» را چون معادل «سلام» در فارسی گرفته‌اند، به همان معنای سلام، تحیت، آرزوی رحمت الهی و دعای خیر معنا کرده‌اند؛ وگرنه معانی دیگری نیز دارد، مانند: «چوب، تخته و درخت»؛ چنان که چوب‌تراش (نجار) را در فارسی «درودگر» می‌گویند. وقتی می‌گویند: «پدر خاقانی، به نام علی، در شروان، به شغل درودگری اشتغال داشت؛ یعنی چوب‌تراش و نجار بود» (رجوع شود به فرهنگ دهخدا، معین و ..) 8️⃣ تمام اقوام جهان هنگامى كه به هم می‏‌رسند براى اظهار محبت به يكديگر نوعى تحيت دارند كه گاهى جنبه لفظى دارد و گاهى به صورت عملى است كه رمز تحيت مى‌‏باشد، در اسلام نيز سلام يكى از روشن ترين تحيتها است. گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔🔔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴 🔴 پرسش : در رابطه با سند دعای عرفه -که پسران غالب اسدی راوی آن هستند- آیا روایت این دو کفایت از اعتبار آن می کند؟ آیا امامان بعد از امام حسین ـ علیه السلام ـ این دعا را تأیید کرده اند؟ آیا خدشه ای در سند این دعا وارد نیست؟ ✍️ پاسخ 👇👇👇 قبل از بیان پاسخ، لازم است به سند آن اشاره ای داشته باشیم. پسران غالب اسدی کیستند؟ آن چه در کتاب های رجالی آمده است، پسران غالب بن بشر اسدی که ابن اثیر او را از صحابه دانسته است [1] 🎗️ بشر و بشیر می باشند که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ نقل کرده اند. بشر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟👇 در کتاب های رجالی نام او آمده است. برخی در مورد او چیزی نگفته اند و عدّه ای او را مجهول دانسته اند. در تنقیح المقال آمده است که: شیخ (ره) او را از اصحاب امام حسین ـ علیه السلام ـ و امام سجاد ـ علیه السلام ـ دانسته و به دنبال آن آورده: ظاهر این است که بشر بن غالب الاسدی الکوفی امامی است اما حال او مجهول است.[2] ✔️در اصول کافی هم از او روایت نقل شده است. برخی او را از اصحاب امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ و اصحاب امام حسین (ع) و امام سجاد(ع) دانسته است[3] و در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او ساکت مانده است.🤔 💮بشیر بن غالب الاسدی الکوفی کیست؟ در مورد شخصیت وی هم کتاب های رجالی به طور صریح و محکم سخن نگفته اند. در موسوعه رجالیه آمده است: بشیر مشترک است بین رجال حدیث؛ ولی هیچ کدام توثیق نشده اند. هم چنین آمده است: از او روایتی از امام حسین ـ علیه السلام ـ گزارش شده است که در کتاب کافی روایت را نقل کرده است. او کسی است که دعای عرفه را از امام حسین ـ علیه السلام ـ روایت کرده است.[4] در جای دیگر آمده: بشیر بن غالب الاسدی الکوفی مجهولٌ.[5] عده ای از رجالیون در مورد وثاقت یا عدم وثاقت او سکوت کرده اند و یا نام او را ذکر نکرده اند. اما دلالت شناسی: علّامه محمد تقی جعفری در مقدمه ی تفسیر دعای بلند عرفه آورده است: مرحوم محدث قمی در مفاتیح آورده است: بشر و بشیر فرزندان غالب اسدی نقل کرده اند که: در آخرین ساعات روز عرفه در عرفات در خدمت امام حسین ـ علیه السلام ـ بودیم که آن حضرت با جمعی از خاندان و فرزندان و شیعیان از چادر بیرون آمدند و با نهایت خضوع و خشوع در طرف چپ کوه (جبل الرحمة) ایستاد و روی مبارک را به طرف کعبه گردانیده و دست را مقابل رو برداشتند و این دعای بلند عرفه را خواندند. اگر چه بعضی از محدثین بزرگوار، یقین به سنداین نیایش ندارند، ولی طبق اصل معروف: «دلالته تغنی عن السند» در این جا جاری است. 🚩گاهی مفهوم و دلالت و محتوای حدیث به قدری با عظمت و مطابق اصول است که از سند بی نیاز و احتیاجی به آن وجود ندارد. بدیهی است که نظیر مضامین این نیایش در عالی ترین درجه ی حکمت و عرفان اسلامی را جز انبیای عظام و ائمه معصومین(ع) نمی توانند بیان نمایند.[6] بیشتر دعاهای موجود، از باب بی نظیر بودن در مضامین و معنا مورد وثوق قرار می گیرند. ☢️استاد جوادی آملی در درس خارج فقه، منشور و بخشنامه ای را که از امام صادق روایت شده، نقل کرده که دستورالعمل بلند اخلاقی را برای کارگزاران نظام اسلامی بیان می کند که بسیار جالب توجه و از مضامین و معنای بلندی برخوردار است.[7] 🔺ولی از نظر سند، حدیث مرسله است. استاد فرمود: اشکالی ندارد که از مضامین و معنای بلند آن در عرصه های اجتماعی و اخلاقی استفاده ببریم[8] و طبق اصل «دلالته تغنی عن السند» (محتوای بلند حدیث ما را از بررسی سند بی نیاز می کند) از آن بهره ببریم. ☢️احادیث شریف نبوی(ص)، نهج البلاغه شریف، صحیفه سجادیه و بسیاری از دعاها چنین سرنوشتی دارند و طبق این اصل «دلالت» مورد پذیرش قرار می گیرند. بلی در مسائل فقهی و بیان حکم شرعی اثبات سند و سندشناسی بسیار مهم است. تازه در مسائل فقهی هم گاهی روایات مرسله و غیر معتبر مؤید روایات دیگر قرار می گیرند و از این حیث مورد استناد و استفاده قرار می گیرد. مبناها هم در این راستا مؤثر می باشد و نسبت به هم فرق می کنند. ادامه در پست بعدی (🔺🔺🔻🔻)
ادامه پاسخ بالا 👆👆🔻👇👇👇 💮 آنچه در پایان قابل بیان است این است که درست است که برخی از محدثین بزرگوار و رجالیون یقین بر سند این نیایش ندارند و بر راوی آن اشکال می کنند ولی دلالت آن طوری است که بوی عصمت می دهد و یک مضمون و دلالت بی نظیر این گونه، آن هم در قالب نیایش جز در توان معصوم (ع) و انبیاء عظام نمی باشد و وقتی دلالت یک متنی این قدر محکم و قوی و بلند باشد هم مورد تأیید سایر معصومین(ع) قرار می گیرد و هم عقل برهانی آن را به معصوم ـ علیه السلام ـ مستند می کند و به معصوم(ع) نسبت می دهد. اگر طبق اخبار عرض،[9] متن دعای عرفه بر قرآن شریف هم عرضه شود، یقیناً با روح قرآن همخوانی دارد و هماهنگ است و مورد تأیید قرآن شریف می باشد. بنا براین ولو این که طبق متنی از معصوم (ع) در باره تأیید دعای عرفه در دست نباشد و ما نیافته باشیم که دعای عرفه تأیید سایر ائمه قرار گرفته ولی طبق قاعدة اخبار عرض، عقل برهانی و اصل «دلالته تغنی عن السند» این دعا هم به طور مستقیم و غیر مستقیم ان شاءالله مورد تأیید ائمه معصومین(ع) است و ضعف سندی آن موجب خدشه در دلالت آن نمی گردد و می توان از مضامین آن بهره های بزرگ برد. 🎗️گذشته از همه انتساب این دعا به امام حسین ـ علیه السلام ـ دارای شهرت هم هست. ممکن هم است سند یک حدیث یا متن در دست باشد ولی متن آن اضطراب داشته و با روح قرآن سازگار نباشد و مردود شمرده شود. لیکن مضامین دعای عرفه با روح قرآن و روایات ناسازگار به نظر نمی رسد. 📚 منابع : [1]. مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج2، ص365 [2]. همان، ج1، ص174 [3]. خویی، سیّد ابوالقاسم، معجم الرجال الحدیث، ج3، ص320 [4]. ترابی، علی اکبر، الموسوعة الرجالیه المیسرة، ص62 [5]. جواهری، محمد، المفید من معجم الرجال الحدیث، ص86ـ88 [6]. جعفری، محمد تقی، نیایش امام حسین(ع) صحرای عرفات، ص29 [7]. حر عاملی، وسایل الشیعه، ج12، باب 49 و ج1، ص150ـ155 [8]. جوادی آملی، عبدالله، خارج فقه ـ مکاسب محرمه، تاریخ 10/8/1380 [9]. وسائل الشیعه، جوان 18، باب 9، از ابواب صفات قاضی، ص 89 گروه تخصصی «پاتوق اندیشه» https://eitaa.com/joinchat/2461204566C2bcbc254c2 @patoghandisheh99 🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا