eitaa logo
🇮🇷بیــتعارفــــ با اخـــبار ایران
8 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4.5هزار ویدیو
80 فایل
نوشته‌‌های بی‌تعارف؛ خبری، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و... ملی منعکس و یا با #پی‌نوشت برای #تبیین و بهره‌برداری مناسب برای به چالش‌کشیدن آن‌موضوعات، برای اطلاع‌رسانی در این‌کانال درج‌می‌گردد
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  نوین خبر
🔴 کلاهبرداری ۷ میلیاردی از ۵ زن با فروش طلای تقلبی 🔹زن جوانی با مراجعه به پلیس استان فارس اعلام کرد که از فردی ناشناس مقداری طلا خریده و پس از آب‌کردن طلاها متوجه ناخالصی بالای آنها شده است. 🔹تحقیقات پلیس نشان داد فروشنده طلاهای تقلبی، با جعل هویت یک فرد فوت‌شده، پس از دریافت پول از خریداران، اقدام به خرید سکه طلا می‌کرده است. 🔹با دستگیری متهم مشخص شده این فرد در مجموع به ۵ زن شیرازی، ۷ میلیارد تومان طلای تقلبی فروخته است. 🌍 نـــویـــن خـــبـــر 📲 @novin_khabar
نکته های ناب 1 حضرت آیت الله حائری شیرازی (رحمة الله علیه): 📣خدا می‌گوید: تنها نماز ناهی از منکر را قبول دارم. اگر کسی در نهی از منکر شهید شد، به این حدّ اکتفا نکنید که در قطعۀ شهدا دفن بشوند. نه! شهدای دیگر، همان تابلوی روی مزارشان کافی است؛ اما شهید نهی از منکر، یک چهارطاقی و بقعه‌ای مخصوص خودش می‌خواهد.چرا؟ چون شهدا، همراه یک جمع می‌رفتند و حرکتشان در کنار یک جریانِ هماهنگ با آنها بود. اما شهید امر به معروف، هرچه به اطراف نگاه می‌کند، جریان خلاف اوست. روزنامه را نگاه می‌کند، در و دیوار را نگاه می‌کند، این طرف و آن طرف را نگاه می‌کند، می‌بیند که جریان بر خلاف اوست. حتی در خانه‌اش هم ملامتش می‌کنند. به او می‌گویند: ! به او می‌گویند: خشک‌ مغزی. به او می‌گویند بی‌کلّه. به امام صادق(ع) گفتند ما اگر امر به معروف کنیم، برایمان دردسر می‌شود! فرمودند: پس معلوم شد این نمازها را هم که می‌خواندید، به این خاطر بود که هیچ خطری برایتان نداشت! اگر آن هم خطر پیدا کند، نماز را هم نمی‌خوانید! امام صادق(ع) می‌ فرماید: تو امر به معروف نمی‌کنی چون دردسر دارد؛ اما نماز می‌خوانی چون بی‌دردسر است. از این جهت، خدا می‌گوید: نماز تو را هم قبول ندارم. تنها نماز ناهی از منکر را قبول دارم. ____::_________::_________::_____ مرکز تخصصی تولید محتوای امربه معروف و نهی از منکر امین ولایت _______________________ https://eitaa.com/setadaminvelaiat "ستاد مردمی امین ولایت" حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (علیهما السلام)
روزنامه رژیم صهیونیستی در مطلب مفصلی به معرفی برنامه های فضایی ایران پرداخته است؛ سال ها پس از پرتاب اولین ماهواره، ایران در حال حاضر دو برنامه فضایی و در دو بازوی مختلف اجرا می کند. در حالی که اهداف تحقیقات علمی و کشاورزی را اعلام می کند، سپاه پاسداران در حال توسعه ماهواره های جاسوسی پیشرفته، از جمله با همکاری روسیه است. غرب هشدار می دهد که فناوری مورد استفاده برای پرتاب ماهواره ها همان فناوری مورد نیاز برای پرتاب موشک های بالستیک است تهران در سال های اخیر بیش از ۱۵ ماهواره را به فضا پرتاب کرده است که برخی از آنها با همکاری روسیه انجام شده است. در حالی که کشور اهداف غیرنظامی مانند کشاورزی و تحقیقات را اعلام می کند، در پشت جبهه غیرنظامی یک تلاش نظامی گسترده و سیستماتیک پنهان است. ترکیبی از قابلیت های عکاسی، توسعه موشکی و تشدید روابط با روسیه، غرب را نگران می کند: فناوری در حال توسعه آن ممکن است برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات دقیق و مهمتر از همه برای پیشبرد برنامه موشک های بالستیک دوربرد آن استفاده شود بعد از معرفی ماهواره های مختلف به سراغ خیام میرود و از قول یک کارشناس اسقاطیلی مینویسد: ماهواره دیگری که «خیام» نام دارد، یک ماهواره ایرانی است که به درخواست سازمان فضایی ایران و با توجه به تشدید روابط دو کشور توسط یک شرکت روسی تولید شده است. این موشک در سال 2022 به فضا فرستاده شد و ایران ادعا کرد که از آن فقط برای اهداف غیرنظامی استفاده خواهد شد، اما مقامات غربی حتی در آن زمان هشدار دادند که به آن اجازه می‌دهد از اهدافی در اسقاطیل و خاورمیانه جاسوسی کند. این ماهواره... توانسته با دقت بسیار بالایی عکس بگیرد و قادر است تصاویری با وضوح حدود ۷۰ سانتی متر در هر پیکسل ارسال کند. این واقعیت که ایران به ماهواره‌های رصدی با کیفیت خوب و معقول دسترسی دارد و آنها می‌توانند این اطلاعات را با دوستان خود در اینجا در منطقه به اشتراک بگذارند، چیز خوبی نیست. باید بین دو چیز تفاوت قائل شد - یکی جمع آوری اطلاعات در مورد مسائل زیرساختی است. نظارت مستمر بر ساخت چنین سایت ها و پایگاه هایی در اسقاطیل چیزی است که قطعاً برای ایران ارزشمند است و نکته دوم این است که تحت شرایط خاصی می توانند اطلاعات بسیار جدیدی را منتقل کنند. یکی از مهمترین اتفاقات سال های اخیر ساخت ماهواره بر جدید توسط سپاه پاسداران است. این یک پرتابگر ماهواره‌ای است که تمام مراحل آن توسط پیشران جامد هدایت می‌شود اینکه این پرتابگر به ویژه توسط سپاه پاسداران ساخته شده است، به این معنی است که این یکی از راه‌های سپاه پاسداران برای ادامه توسعه فناوری های موشک های دوربرد تحت پوشش غیرنظامی است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@safavali
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حکم قاضی اگر قاطع نبود، حیات‌بخشِ جامعه نیست🔸 قضاوت یک نوع بریدن قضیه است و در بریدن، چیز تیز و قاطعی نیاز هست که بتواند بِبُرد. ما اگر بخواهیم گوشت حیوانی که ذبح می‌کنیم حلال باشد، چاقو باید تیز باشد. اگر با چاقوی کُند این کار را بکنیم، به جای اینکه ببُرد، له می‌کند. در این صورت، این ذبیحه حرام شده است. چاقوی قاضی هم اگر کُند بود و با آن چیز کُند قصاص کردیم، آن تأثیر حیات‌بخشی در آن حاصل نمی‌شود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مراحل رسیدن به یک جامعۀ متعالی: عدالت، امنیت، آزادی، کرامت، محبت🔸 بشر به ۵ حق، نیاز مسلّم دارد تا بتواند بوی خیر و سعادت را استشمام کند. بشر با محبت به خداوند، به به انسان‌ها می‌رسد؛ همان‌گونه که تلفن‌ها با ارتباط به مرکز مخابرات به هم مرتبط می‌شوند. اما تا چهار اصل برقرار نشود، بین انسان‌ها و خداوند و بین انسان‌ها و خودشان، اعتماد به وجود نمی‌آید. نخست است؛ سپس بر مبنای آن و بر مبنای این دو، و بر مبنای این سه، انسانی. زیرا تا افراد جامعه به حقوق عادلانۀ خود نرسند، حفظ امنیت، استبدادی است! خاموش کردن فریاد حق‌طلب تحت عنوان حفظ امنیت، استبداد است. گرچه خاموش کردن فریاد زیاده‌طلب عین عدالت است. پس اول عدالت، بعداً انضباط و امنیت. هنگامی که امنیت، عادلانه برقرار شد، انسان‌ها آزادی را استشمام می‌کنند؛ حق‌گویان فرصت حق‌گویی پیدا می‌کنند و وقتی به حرف‌شان توجه شد، کرامت انسانی به معنای واقعی کلمه دربارۀ آنها رعایت شده است. [پیام به جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی: ۹ بهمن ۱۳۹۳ ] @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توجه به پیامدهای نقل برخی از خبرهای ویژه مثل اختلاس‌ها و ...🔸 چه‌بسا نشر خبر اختلاس‌های بانکی و غیربانکی در اخبار رسانه‌ها اشتباه باشد؛ چون باعث اشاعۀ فحشا و ریخته‌شدن قبح گناه می‌شود. جامعه را ناامن نکنید. (إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ)؛ این آیه بر این مبناست: شایعاتی که بین مردم پخش می‌شود، اعتماد عمومی را از بین ببرد. اگر امنیت سارق را از بین ببرید، عیب ندارد. گاهی هدف این است که امنیت اختلاس‌کننده از بین برود. اگر نشر این اخبار با این هدف باشد، عیب ندارد؛ اما گاهی شما امنیت انسان‌ها را از بین می‌برید. وقتی شما وضعیت اجتماعی را ناامن جلوه دادید، چگونه می‌شود در جامعه معامله کرد؟ چگونه می‌شود به آنجا اعتماد کرد؟ امنیت اختلاس‌کننده را از بین ببرید تا نتواند از این امنیت سوءاستفاده کند؛ اما امنیت جامعه را از بین نبرید. فرق است بین اینکه از تسبیح، یک دانه‌اش را بشکنید یا بند تسبیح را پاره کنید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸آنقدر بگویید که گفتن، وظیفه تلقّی بشود🔸 آنقدر بگویید که گفتن، وظیفه تلقّی بشود و حتی آن کسی که منکر را به جا می‌آورد، بداند که ما وظیفه‌مان است که بگوییم. باید گفت. این ماشین امر به معروف را در افراد و در خودمان چه جور روشن کنیم؟ اول باید از خودمان شروع کنیم. هر کسی بگوید من می‌خواهم این نهی از منکر را بگویم، به این امید که دیگری هم از من یاد بگیرد و او هم بگوید. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸انسان مثل کمربند ایمنی است🔸 انسان مثل کمربند ایمنی است. کمربند را که یواش یواش می‌کشی همراهت می‌آید. اگر یک دفعه کشیدی و شوک به آن دادی، مقاومت می‌کند. ندیده‌اید گاهی کسی با زبان نرم حرفی می‌زند و امر به معروفش موفق می‌شود. یکی دیگر می‌رود و هیچ نتیجه نمی‌گیرد، بعد می‌گوید مردم قبول نمی‌کنند. مردم قبول می‌کنند اما تو بلد نیستی کمربند را بکشی! حالا بعضی‌ کمربندها حساس‌ترند و با شوک کمی محکم می‌شوند، اما بعضی‌ها نیاز به شوک بیشتری دارند تا مقاومت کنند. اتفاقاً همان کسی که نسبت به شوکِ کم، مقاومت می‌کند، کمربند بهتری است. چون برای روز مبادا اگر یک ذره شوک آمد، فوری سفت می‌شود و می‌ایستد. هرچه حساس‌تر باشد بهتر است. بچه‌ها هم همین‌طورند، وقتی شما با آنها با تحقیر صحبت کنید، با استخفاف حرف بزنید، مقاومت می‌کنند و مثل کمربند محکم می‌شوند. 📖 راه رشد، جلد سه، صفحه ۶۵ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ما می‌خواهیم ترسِ اهل عالَم بریزد🔸 آقای بازرگان تصور می‌کرد اگر لانۀ جاسوسی را تسلیم نکنیم و این‌ها را آزاد نکنیم، آمریکا یک بهانه‌ای پیدا می‌کند و به ما حمله می‌کند و ما ضرر می‌کنیم. امام می‌گفت ما می‌خواهیم ترس اهل عالم بریزد. ما این‌ها را مدتی نگه می‌داریم تا مردم باورشان شود که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ تا مردم جرئت پیدا کنند. حق با امام بود. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸فروپاشی🔸 من قبل از انتخابات فکر می‌کردم هر کدام [از کلینتون یا ترامپ] اگر پیروز بشود، چه نتایجی دارد؟ به ذهنم آمد اگر ترامپ پیروز بشود، برای آمریکا بهتر است. به دوستان گفتم احتمالاً این بیاید روی کار. یک وقت آقای بهلول به من گفت: «آمریکا به پنجاه کشور جدا جدا تقسیم می‌شود». خدا رحمتش کند. خیلی مسائل آینده که هنوز اتفاق نیفتاده را می‌دانست. قبل از انقلاب، در نجف به آقای طاهری گفته بود «انقلاب پیروز می‌شود و من می‌آیم ایران و سخنرانی می‌کنم». @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸توصیه و پیشنهادی به خانواده‌های شهدا🔸 زینب (سلام الله علیها) در بازار کوفه جلو مرد، جلو زن، جلو جمعیت صحبتی کرد که صدایش به آخرین فرد جمعیت می‌رسید. نگفت: «من دختر فاطمه هستم، صدایم را نباید اجنبی بشنود». وقتی دید که اسلام در خطر هست، وقتی دید که اینها مثل موریانه افتاده‌اند به جان اسلام، برای مردم سخنرانی کرد. آن که گفته بود «حرف نزن»، الآن می‌گوید: «حرف بزن». او که گفته بود «صدایت را اجنبی نشنود»، الآن گفته بود «من به تو می‌گویم: بشنوند». آن چیزی را که خدا می‌گوید همان درست است. حفظ اسلام به همان سخنرانی‌ها بود. به همان فریادها بود. به همان گریه‌ها بود. الآن هم [شما خانواده‌های شهدا] نگویید که این شهید ما رفت، ما همین که بر او گریه کنیم کارمان را کرده‌ایم! آیا کسی نباید این عَلَمی که به دست این‌ها بوده را بلند کند؟ جای خالی این‌ها را نباید پُر کنند؟ چه کسی باید بگوید؟ شما باید بگویید. شما باید درِ خانه‌ها بروید. در مجلس‌ها صحبت بکنید. سخنرانی بکنید. خواهر‌ها را جمع بکنید و به آن‌ها بگویید. پشت جبهه را نگه بدارید. امر به معروف بکنید. نهی از منکر بکنید. توی مدرسهٔ دخترانه بروید و برای دخترها صحبت بکنید که این شهداء رفتند که شما با عفت باشید. شما پاک باشید. شما منزه باشید. وقتی بروند آن جا بگویند مادر دو شهید آمده و می‌خواهد صحبت بکند، دانش‌آموزها می‌خواهند ببینند آن کسی که یک همچنین بچه‌ای را تربیت کرده چه کسی است؟ روحیه‌اش چه جوری است؟ احساس کنند زن هم می‌تواند قوی‌دل باشد. زن هم می‌تواند با جرأت باشد. زن هم می‌تواند ایثارگر باشد. برادر شهید وظیفه دارد برود در مدرسه‌های پسرانه، پدر شهید برود در مدرسه‌های پسرانه، توی آن مدرسه‌ها حرف بزند. صحبت بکند و بگوید: «ما راه او را ادامه می‌دهیم». با خودتان نگوید: «من که اهل سخنرانی نیستم، من که سواد ندارم، من که معلومات ندارم»، آن خدایی که بچه‌های شما را این کاره کرد و این قدرت را به آن‌ها داد می‌تواند به شما قدرت سخنرانی می‌دهد. مگر آقازادهٔ شما از اوّل نظامی بود؟ نه. وقتی نیاز شد رفت. وقتی رفت خدا به او قدرت داد. @haerishirazi
🔹آیت‌ الله حائری شیرازی🔹 🔸از کجا بفهمیم که در مسیر صحیح هستیم؟🔸 مسافری که به سوی مقصد حرکت می‌کند، راه نرفته را پیش رو می‌بیند؛ اما اگر پشت به مقصد بایستد، مسیر طی شده را خواهد دید. کسی که رفته‌ها و کرده‌های خود را می‌بیند، باید باور کند که در حال اشتباه است و پشت به مقصد ایستاده و کسی که نرفته‌ها و نکرده‌ها را می‌نگرد، شک نکند که رو به مقصد ایستاده و در مسیر صحیح قرار دارد. پس اگر مقداری عُجب در عمل کسی پیدا می‌شود، نشانۀ آن است که دارد پایین می‌آید و تنزّل می‌کند. چنین فردی باید به خدا پناه ببرد و توجهش به آن کارهایی باشد که انجام نشده است تا مبادا غرور پیدا کند. 📖 تمثیلات اخلاقی، جلد یکم، صفحه ۴٠ @haerishirazi
🔹آیت‌ الله حائری شیرازی🔹 🔸آموزش عملی تواضع و انتقادپذیری توسط والدین🔸 در روایت داریم که ««رَحِمَ اللهُ مَنْ اَهْدَی اِلَیَّ عُیُوبی»»؛ خدا رحمت کند کسی را که عیب مرا به من هدیه کند؛ اگر کسی می‌خواهد برای من گل بیاورد، گل او این باشد که بگوید: آقا! من این نکته را در زندگی شما دیده‌ام؛ این عیب را می‌خواهم بگویم. اگر شما می‌خواهید به امام جمعه‌تان هدیه بدهید، بگویید: این مدت ما آمدیم صحبت‌های تو را گوش کردیم و حالا می‌خواهیم گلی برایت بفرستیم. آقا! این صحبتت این اشکال را دارد یا صحبت‌هایت برای ما کمی سنگین است یا سطحش پایین است. این بهترین هدیه است. اینکه شعار بدهند: «صل علی محمد...»، هدیه نیست. اینکه انسان را کمک کنند، هدیه است. اینکه عیب کسی را به او بگویند، خدمت است؛ چون فردای قیامت، انسان از چه کسی تشکر می‌کند؟ از کسی که تعریفش کرده یا از کسی که عیبش را برطرف کرده؟ به بچه‌هایتان بگویید: اگر عیب مرا به من بگویید، من به شما دعا می‌کنم. این می‌شود تواضع؛ این می‌شود دوری از تکبر؛ این می‌شود دروازۀ بهشت، نه اینکه انسان در خانه بگوید: من بابا هستم؛ من بزرگ‌تر هستم؛ من ارشد هستم؛ هرچه من می‌گویم، باید بشود؛ بچه غلط می‌کند به من حرفی بزند! 📖 راه رشد، جلد چهارم، صفحه ١٣۴ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸به اسم آزادی، اَسیرَت می کنند!🔸 شیاطین می‌گویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز می‌کنند!! اما انبیاء می‌گویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد می‌کنند! انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد می‌کنند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست می‌کنند. انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات می‌دهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی می‌کنند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ولایت، اولویت دادن به خداوند است🔸 وقتی کسی را نصیحت می‌کنید که به حرف پدرش که مثلاً نامش «حسن» است، گوش کند، هیچ‌گاه به او نمی‌گویید که حرف حسن‌آقا را گوش بده؛ بلکه می‌گویید: «حرف پدرت را گوش بده». وصف پدری را ذکر می‌کنید؛ یعنی پدر چون حق پدری بر تو دارد، باید حرفش را گوش بدهی. یا مثلاً به افسری که تخطی یا تخلف کرده است، نمی‌گویید که حرف آقای فلان را گوش کن؛ بلکه می‌گویید: «حرف فرمانده‌ات را گوش کن». به‌جای ذکر اسم او، شغل و موقعیت او را ذکر می‌کنید. چون از لحاظ فرمانده بودن، واجب‌الاطاعه است؛ نه از لحاظ اسمش. خداوند هم می‌گوید «النَّبِيُّ أَوْلى بالمؤمنین ... » و اسم حضرت را نمی‌برد؛ چون نبی یعنی کسی که خبری را می‌دهد؛ یعنی خدا وی را مطلع کرده است و او اطلاعات خدایی را بیان می‌کند. نبی یعنی کسی که از سوی خدا خبر می‌آورد. کسی که ولایت دارد، معنایش این است که چون از سوی خدا آمده، اولویت دارد؛ پس معنایش برمی‌گردد به اولویت خداوند. ولایت یعنی اینکه انسان طوری بشود که خواست خدا برای او مهم‌تر از خواست خودش باشد. 📖 تمثیلات علمی، صفحه ٣۶ @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ناهیان از منکرِ مظلوم؛ آماج ملامت‌ها !🔸 اگر کسی در نهی از منکر شهید شد، به این حدّ اکتفا نکنید که در قطعۀ شهدا دفن بشوند. نه! شهدای دیگر، همان تابلوی روی مزارشان کافی است؛ اما شهید نهی از منکر، یک چهارطاقی و بقعه‌ای مخصوص خودش می‌خواهد. اگر کسی به خاطر امر معروف شهید بشود، باید یک امتیازی بر سایر شهدا داشته باشد. چرا؟ چون شهدا، همراه یک جمع می‌رفتند و حرکتشان در کنار یک جریانِ هماهنگ با آنها بود. رودخانۀ شهادت می‌رفت و اینها هم توی آن به پیش برده می‌شدند. اما شهید امر به معروف، هرچه به اطراف نگاه می‌کند، جریان خلاف او است. روزنامه را نگاه می‌کند، در و دیوار را نگاه می‌کند، این طرف و آن طرف را نگاه می‌کند، می‌بیند که جریان بر خلاف اوست. حتی در خانه‌اش هم می‌کنند. به او می‌گویند: ! به او می‌گویند: خشک‌مغزی. به او می‌گویند بی‌کلّه. به او می‌گویند: این آدم‌های و را ببین که یواش از کنار قضیه که ! به امام صادق(ع) گفتند ما اگر امر به معروف کنیم، برایمان دردسر می‌شود! فرمودند: پس معلوم شد این نمازها را هم که می‌خواندید، به این خاطر بود که هیچ خطری برایتان نداشت! اگر آن هم خطر پیدا کند، نماز را هم نمی‌خوانید! یعنی: به این خاطر نمازتان را ترک نمی‌کنید که در آن نیست! ! امام صادق(ع) می‌گوید: تو امر به معروف نمی‌کنی چون مشکل دارد، چون دردسر دارد؛ اما نماز می‌خوانی چون است. از این جهت، خدا می‌گوید: نماز تو را هم قبول ندارم. تنها نماز ناهی از منکر را قبول دارم. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸تفاوت کار ابراهیم (ع) با عاشورا🔸 آنچه ابراهیم انجام میدهد در این حد است که زن و بچه خود را در صحرایی میبرد که نه آب، غذا و نه زیلویی در آنجاست. اما حسین بن علی علیهالسلام زن و بچه خودش را درجایی میآورد که دیگر دوستی نمانده و همه شهید شدهاند. مدافعی از این هشتادوچهار زن و بچه نیست و همه به شهادت رسیدهاند. اگر ابراهیم علیه السلام زن و بچه خودش را درجایی قرار داد که دوست نبود، دشمن هم نبود. اما حسین بن علی علیهالسلام باید امتحانش سختتر از ابراهیم باشد چرا که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «علماء امتی أفضل من انبیاء بنی اسرائیل» یعنی علماي امت من بالاتر از انبیاء بنياسرائيلاند و به دلیل این که از امت آخرین است و در حال تکامل و پیشرفت است. یعنی زن و بچه خود را درجایی قرار میدهد که دوست نیست اما هرچه بگویی دشمن است دشمن عادی نیستند. دشمنی هستند که نهتنها دین ندارند و به معاد معتقد نیستند؛ بلکه مردانگی و جوانمردی هم ندارند که فرمود «یا معشر آل ابى سفيان ان لم يکن لکم دين و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا احرارا في دنياکم» به آنها پیشنهاد کرد در حد مشرکین باشید. مثل عهد جاهلیت که تا مردی زنده بود به سمت حرم او نمیرفتند برای شما هم یک پیشنهاد دارم اول کار مرا بسازید، بعد به سمت حرم من بروید. @haerishirazi
🔸 صحبت عجیبِ شهید حاج قاسم سلیمانی: من فکر نمی‌کنم حوزه علمیه صد سال دیگر هم بتواند مثل آیت الله حائری شیرازی را متولد کند. یک دانه است! 📌 جهت پیوستن به کانال آیت الله حائری شیرازی کلیک کنید 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/454361092C75c4b499d3
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حرکت نور و ظلمت در آخرالزمان🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوتها، هزار سال است که عدهای از نور به ظلمت میروند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات» و به خاطر ولایت الله، عدهای هزار سال است از ظلمت به نور میروند. فاصله اینها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلمهایی در این عصر میشود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاکهایی پیدا میشوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاکهایی نبودند. اینها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» . اصل ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور میرود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، میشود طاغوت. ظلمتش را زیاد میکند. اما هنگامی با ولایت الله است که از ظلمت به نور میرود. شما میگویید من با نماز از ظلمت به نور میروم یا با ولایت الله از ظلمت به نور میروم؟ نه؛ با نماز نمیروی، با ولایت میروی. وقتی ولایت نبود، انسان را دور میکند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشوراییها نماز نمیخواندند؟ نماز بی ولایت میخواندند. شدند اشقیای کربلا با همان نماز، با همان حج، با همان جهاد، با همان امربهمعروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صلهرحم. همه اینها را انجام میدادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند و این مهم است که انسان بگوید من به این رهبر (آیت الله خامنهای) حواسم هست و اقتدا کردهام، حرفهای دیگران هر که باشند حواست را پرت نکند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸حرکت نور و ظلمت در آخرالزمان🔸 انسان عاشق عشقه. دلش میخواد عاشق باشه و گریه یکی از علائمشه. حسین بن علی علیه السلام هم خداوند شعلة دائم اشک قرارش داده. تو شبهای شام غریبان که شمع به دست میگیرید، باد میزنه شمعتونو خاموش میکنه. بعد شمعتون رو میبرید پیش یکی که هنوز شمعش روشنه تا با آتش اون، مال خودتون رو روشن کنید. مشعل روشن، عشق حسین بن علی علیه السلام است هر کسی پیش او بره، چراغِ خاموشش رو روشن میکنه. کشتة اشک (قتیل العبره) یعنی این. همونطوری که زمزم رو دادند به اسماعیل، اشک رو دادند به حسین بن علی علیه السلام. @haerishirazi
هر کوهی دامنهای دارد، قلهای دارد. ارتفاع محرم و صفر در دهه عاشوراست، همانطوری که وقتی از قله کوه نقشه شهر و جایگاه هر چیزی را در زیر پای خودتان میبینید در قله عاشورا هم خط و خطوطها را میبینید و میشناسید. همانطور که اگر خواستید آبادی را ببینید باید از بلندی ببینید، اگر هم خواستید جریانات فکری، انحرافی، حق و باطل را مشاهده بکنید، باید از ارتفاع عاشورا به صحنه نگاه کنید. این مردمی که حق را شناختند، از قله عاشورا به جریانات نگاه کردند و حق را از باطل تمییز دادند. جنگ در عاشورا بین دو گروه نمازگزار بود، هر دو روزه گیر، هر دو اهل حج و جهاد. وقتی ابن سعد میخواست، کار را یکسره کند این جمله را گفت: «يَا خَيْلَ اَللَّهِ اِرْکبِي وَ أَبْشِرِي» . ای سواران خدا سوار شوید! مژده باد شمارا به بهشت! یعنی بکشید حسین بن علی و یارانش را، بهشتی میشوید، آنها هم شمارا بکشند بهشتی میشوید. از این بلندی عاشورا نگاه کن که امام زمان را مسلمان ندانند. کار به کجا رسیده است، چرا نماز اینها را به این روز نشانده است که به قاتل امام زمان بگویند: «خیل الله» و بگویند: «الی الجنه ابشری». بکشید که به بهشت میروید و کشته شوید به بهشت میروید و به امام زمان ویارانشان بگویند مسلمان نیستند و پیکر آنها را دفن نکنند. دفن مسلمان واجب است. دفن غیرمسلمان واجب نیست. نماز آنها را به این روز نشانده است. روزه آنها را به این روز نشانده است. زکات آنها را به این روز نشانده است، حج، جهاد، امربهمعروف، نهی از منکر، مجموعه فروع دینشان، از آنها چنین موجوداتی ساخته است. آیت الله @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸من به این رهبر اقتدا کرده ام🔸 عصر ما عصری است که به خاطر حاکمیت طاغوت‎ها، هزار سال است که عده‎ای از نور به ظلمت می‎روند «وَ الَّذينَ کفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات‎» و به خاطر ولایت الله، عده‎ای هزار سال است از ظلمت به نور می‎روند. فاصله این‎ها در این عصر ما بیشتر از یک سال قبل است، بیشتر از ده سال قبل است، بیشتر از صدسال قبل است؛ چرا؟ چون هر دو در حال دور شدن از هم هستند. بشر به ظلمتی رسیده است که در هیچ تاریخی سابقه چنین ظلمتی نداشته است. ظلم‎هایی در این عصر می‎شود که در هیچ عصری چنین ظلمتی نبود. بالعکسش هم هست. پاک‎هایی پیدا می‎شوند در این عصر که در هیچ عصری چنین پاک‎هایی نبودند. این‎ها به خاطر ولایت الله است. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ‎ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور» . اصل ولایت است. انسان اگر تحت ولایت الهی باشد مرتباً از ظلمت به سمت نور می‎رود. طاغوت اسم خاصی ندارد. هر جا خدا نبود طاغوت است. خود انسان وقتی غیر خدایی عمل کند، می‎شود طاغوت. ظلمتش را زیاد می‎کند. اما هنگامی با ولایت الله است که از ظلمت به نور می‎رود. شما می‎گویید من با نماز از ظلمت به نور می‎روم یا با ولایت الله از ظلمت به نور می‎روم؟ نه؛ با نماز نمی‎روی، با ولایت می‎روی. وقتی ولایت نبود، انسان را دور می‎کند از خدا. به عاشورا نگاه کن. مگر عاشورایی‎ها نماز نمی‎خواندند؟ نماز بی ولایت می‎خواندند. شدند اشقیای کربلا با همان نماز، با همان حج، با همان جهاد، با همان امربه‎معروف، با همان نهی از منکر، با همان روزه، با همان زکات، با همان صله‎رحم. همه این‎ها را انجام می‎دادند، اما شدند اشقیای کربلا. چرا؟ چون با ولایت طاغوت بودند و این مهم است که انسان بگوید من به این رهبر (آیت الله خامنه‎ای) حواسم هست و اقتدا کرده‎ام، حرف‎های دیگران -هر که باشند- حواست را پرت نکند. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مصاف عقل و جهل در عاشورا🔸 داستان حسین‌بن‌علی علیه السلام، داستان انسان است. در روایت آمده است: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ». اگر کسی بخواهد خود را بشناسد باید به عاشورا نگاه کند. عاشورا به انسان می‌گوید: بدان کیستی و قدر خودت را بدان و راهت را مستقیم کن. هرچه انبیا گفته‌اند، در عاشورا ظاهر شد. عاشورا سِرّ این آیه است: (و [ياد كن] آنگاه را كه پروردگارت به فرشتگان فرمود: میخواهم جانشينى در زمين قرار بدهم، گفتند: آيا كسى را در آن می‌گذاری كه در آن فساد مى‌كند و خون‌ها مى‌ريزد، درحالى‌كه ما تو را با سپاس، به پاكى مى‌ستاييم و تو را پاک مى‌شمريم؟ فرمود: من چيزى مىدانم كه شما نمى‌دانيد). این آیه چنین می‌فهماند که ای انسان، هنوز آفریده نشده بودی که خبر پیدایش تو را به فرشتگان دادم که در این زمین این موجود جدید می‌آید. ملائکه مسئلۀ فساد و خون‌ریزی انسان را مطرح کردند. ملائکه اهل خون‌ریزی و فساد نیستند، بلکه اهل تسبیح و ثنای الهی هستند. خداوند در پاسخ چه فرمود؟! فرمود: می‌دانم اهل خون‌ریزی هستند و می‌دانم شما هم من را تسبیح می‌کنید و اهل خون‌ریزی نیستید، اما من چیزهایی می‌دانم که شما نمی‌دانید. ملائکه شعور دارند، ولی شرارت ندارند. اما خداوند در انسان جهلی قرار داده است و به او سفارش کرده است که با این جهل جهاد کند. به او فرموده است: مختار و آزاد هستی و مجبور نیستی و به تو عقلی دادم که با جهلت بجنگی. چه چیزی بود که ملائکه نمی‌دانستند؟! ملائکه شرارت ندارند؛ در نتیجه جهاد هم ندارند و همه پاک هستند، ولی در انسان جهل وجود دارد و اگر انسان با جهل خودش مقابله و جهاد کند، ترقی می‌کند. همچنین اگر خودش با جهلش مخالفت نکرد و دنباله‌رُوی جهلش شد و مانع راه دیگران شد، دیگران با او مخالفت می‌کنند و ترقی می‌کنند. آنها زمینۀ صعود و عروج دیگران می‌شوند. انسان را مجبور به شرارت نکرده‌اند، بلکه به انسان توصیه می‌کنند که با شرارت مقابله کند: <إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً> (ما به او راه را نشان داده‌ايم، خواه سپاس‌گزار باشد يا ناسپاس). جهل در انسان بسیار اهمیت دارد؛ چراکه می‌تواند از این مانع و تهدید، فرصت بسازد. هرکس با جهل خود یا جهل دیگران بیشتر مقابله کند، بیشتر ترقی می‌کند. شما وقتی امر به‌ معروف و نهی ‌از منکر می‌کنید، با جهل دیگران مقابله می‌کنید و خودتان ترقّی می‌کنید. در واقع می‌روید که دیگری را نجات دهید، ولی خودتان هم نجات پیدا می‌کنید. اگر طرف مقابل با شما ستیزه کند، چیزی از دست نمی‌دهید، بلکه اگر مقاومت کنید، ترقّی می‌کنید. هواپیما وقتی می‌خواهد پرواز کند، توربینش کار می‌کند و گاز را با فشار به پشت منتقل می‌کند. این گاز روی هوای پشت فشار می‌آورد و هواپیما رو به جلو حرکت می‌کند. فشار هوا مانع حرکت است. برای مقابله با این فشار، بال هواپیما را کج و مُوَرّب ساخته‌اند که به هوای جلو فشار بیاورد و درنتیجه هواپیما از این مانع برای پرواز استفاده ‌کند. ملائکه مانعی برای حرکتشان ندارند؛ لذا عروجی هم ندارند. اگر ملکی در آسمان اول باشد، در آسمان اول باقی می‌ماند و اگر در آسمان دوم باشد، در آسمان دوم باقی می‌ماند، اما انسان از راه مبارزه با جهلش، از اسفل‌السافلین به اعلی ‌علیین پرواز می‌کند. آن‌هایی که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کنند، ‌چیزی گیرشان می‌آید که بالاتر از آن چیزی است که می‌خواهند به‌طرف مقابل بدهند. صدّامیان، راه خدا را بر شهدا بستند. آنها هم مقاومت کردند و از دنیا کنده شدند؛ همان‌طور که هواپیما از جا کنده می‌شود و صعود می‌کند. اگر جنایات صدّامیان نبود، مقامات عالیۀ این شهدا هم نبود. شیطان می‌خواهد با خدا جنگ کند، ولی به وسیله‌ای برای ترقّی اولیاء تبدیل می‌شود. اوج گرفتن امام (راحل )به‌خاطر مخالفت‌های شاه و ساواک بود. بسیاری فکر می‌کنند که باید با آمریکا مدارا کنیم. این تفکر مانند این است که بگوییم هوای جلوی هواپیما را رقیق کنیم. با این کار هواپیما از باندش بلند نمی‌شود. اگر سَنان‌بن‌اَنَس، عبیدالله‌بن‌زیاد و یزیدبن‌معاویه نبودند، عالَم مانند عالم ملائکه می‌شد؛ همه پاک بودند، اما در این پاکیِ مشترک راکد بودند و رشد نمی‌کردند. با بودن جهل و اختیار، یکی با جهل جنگید و الهی شد و یکی دیگر هم از جهلش متابعت کرد و یزیدبن‌معاویه شد. یزید شدن از سوی خود یزید است؛ چراکه خدا به یزید هم نور عقل را داده بود. آنچه به انبیا داده بودند، به یزید هم دادند. یزید خودش از آن استفاده نکرد؛ پس کسی جز خودش مقصر نیست. کتاب آئینه تمام نما/فصل 2، درسهای عاشورا/ صفحه 113 @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸مقایسه صلح امام حسن(ع) و تخریب کشتی حضرت خضر(ع) و موسی(ع)🔸 قرآن کریم می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ اَشِدّأ عَلَی الْکفّارِ رُحَمأ بَینَهُمْ» کسانیکه با پیامبر (ص) هستند با دشمنان سخت و با دوستان مهربان هستند. نمی‌گوید « وَالَّذینَ امَنُوا مَعَهُ» بلکه می‌گوید «وَالَّذینَ مَعَهُ» چون مقام «اَشِدّاءُ عَلَی الْکفّارِ رُحَمأ بَینَهُمْ» یک مقام بالایی است که برای همه حاصل نمی‌شود اما برای خود حضرت موجود است، و باید مشابهاش هم برای آنکسی که «مَعَ» یعنی همراه ایشان است باشد. اصحاب امام حسن مجتبی(ع) نتوانستند که «مَعَ» او باشند، نتوانستند این «رُحَمأ بَینَهُمْ» را رعایت کنند. با اینکه حضرت در بین آنها بود اما آنها نمی‌دانستند که چه رحمت بزرگی در بین جمعیت خودشان دارند و می‌گفتند: ای کاش کشته شده بودیم یا کشته شده بودید!! این اتفاق نظیر همان داستان حضرت خضر (ع) است که به حضرت موسی (ع) می‌فرماید: «إِنَّک لَن تَسْتَطِیعَ مَعِی صَبْرًا». اینها هم نتوانستند با حضرت باشند چون صبری که لازم بود نداشتند، با اینکه آنها با حضرت بیعت کرده بودند و معنای بیعتشان هم این بود که: «سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلَا أَعْصِی لَک أَمْرًا» در هر کاری هر اندازه که لازم باشد صبر می‌کنیم، اما در عمل نشان دادند که چنین نیست و فکر کردند که اینکار امام حسن مجتبی(ع) تقویت معاویه و مهلت دادن به اوست! در داستان حضرت خضر (ع) و حضرت موسی (ع) زمانیکه حضرت خضر (ع) کشتی را سوراخ کرد حضرت موسی (ع) خیال نمود که این ضربهای است به اهل کشتی، و چنین می‌گوید «اَخَرَقتَها لِتُغرِقَ اَهلَها، لَقَد جِئتَ شَیئاً أِمراً» یعنی آیا این کشتی را سوراخ کردی تا اهل آنرا در دریا غرق کنی؟ مسلماً تو بسیار کار منکر و زشتی را بهجای آوردی! اصحاب حضرت امام حسن مجتبی (ع) نیز زمانیکه دیدند بین حضرت و معاویه صلحنامهای نوشته شد همان اعتراض حضرت موسی (ع) را در مقابل حضرت خضر (ع) از خود نشان دادند و گفتند: «مثل اینکه با معاویه بیعت کردی تا همه این ضعفا را تسلیم او بکنی و موجب بقاء حکومت او و موجب ضعف روحیه مردم بشوی» و در جملات خود این مطلب «مُذِلَّ الْمُؤْمِنین» را ذکر می‌کردند، اما امام حسن مجتبی(ع) با بزرگواری خویش می‌فرمودند که من انشاءالله «مُعِزَّ الْمُؤمِنین» هستم، چون اینکار امام حسن مجتبی (ع) مانند سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر (ع) بود تا مردم بتوانند از آن استفاده صحیح بنمایند. این مسئله مهم باعث می‌شود که حضرت خضر (ع) برای حفظ کشتی مجبور می‌گردد تا کشتی را سوراخ کند تا برای استفاده در مراحل بعد قابل استفاده باشد. کشتی امامت هم لازم است گاهی مواقع بهصورتی درآید که دیگران خیال کنند در آن خرابی حاصل گردیده است، تا اصلش از بین نرود و عیب هم پیدا ننماید ولو در ظاهر چنان نشان دهد که خراب است. امام حسن مجتبی (ع) هم در زمان خویش جریانات را بهگونهای دقیق و ظریف پیش بردند تا مقدمهای برای صحنه عظیمی مانند صحنه کربلا در روز عاشورا باشد و مسئله شهادت حسین بن علی(ع) و اصحابش و فرزندان و ... با آن عظمت و ارزش بهعنوان جریانی برای احقاق حقوق حقه مسلمین در بالاترین درجه ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری برای مشخص شدن حق از باطل و مؤمن از منافق واقع گردد تا تاریخ آنرا بهعنوان بزرگترین سند افتخار اسلام و عدم سازش مسلمانان در برابر ظالمان و جباران ثبت گرداند و ماهم امروز اثر آنرا با اقتدا کردن رزمندگان به سردار بزرگ کربلا در جبهههای نبرد حق علیه باطل در مشکلترین و سختترین شرایط ایجاد شده از طرف دشمنان اسلام مشاهده می‌نمائیم. @haerishirazi
🔸آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔸 🔹کاپیتولاسیون؛ بت شکنی یا قول لین؟🔹 چرا خدا به موسی(ع) گفت که با فرعون با زبان نرم و قول لَیِّن صحبت کند؟ فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّینًا لَّعَلَّهُ یتَذَکرُ أَوْ یخْشَی سوره مبارکه طه/ آیه 44. علتش این است که موسی با فرعون با تحمّل برخورد کند تا اصلاحش کند. ارشادش کند. چون این مقام، جای اتمام حجت بود. اما اشتباه نشود گاهی هست که طرفِ انسان، مغرور، معبود و مسجود است! همه سجدهاش میکنند. این شخص بت است و بت شکنی لازم است. «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» یعنی بدانی اینجا، جای بتشکنی است یا جای اتمام حجت! در قضیه موسی(ع) که میخواست فرعون را ارشاد کند جای قولاً لینا بود. امام راحل که میخواست با شاه پهلوی بعد از قانون کاپیتولاسیون برخورد کند، جای بتشکنی بود. عالم به زمان یعنی همین! امام(ره) در قضیه کاپیتولاسیون چه کرد؟ این «حرام» را در ذهن مردم منکر کرد. گفت: با این قانون مجلس، اگر یک ایرانی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد دادگاههای آمریکایی میتوانند او را احضار کنند. اما اگر یک آشپز آمریکایی شاه ایران را بکشد دادگاههای ایران نمیتوانند او را احضار کنند. چون مصونیت دارد!!! سگ آمریکایی برابر بود با شاه ایرانی!!! بعضیها به امام(ره) میگفتند خدا به موسی(ع) گفت با فرعون با زبان نرم وقول لین صحبت کن. تو با شاه چرا قولاً لینا نیستی؟! انسان باید به زمانه‌اش نگاه کند و ببیند چه زمانی است. در قضیه کاپیتولاسیون، امریکاییها میخواستند سلطه پیدا کنند. امام(ره) میخواهد منکریت این حرام را اعلام کند. برای اینکه آمریکاییها سلطه پیدا نکنند بتشکنی میکند. اینجا بتشکنی لازم است نه قولاً لینا! @haerishirazi
🔸ملاقات با خداوند🔸 انسان زمانی که با خداوند ملاقات می کند باید بتواند سرش را بالا کند. امام حسین علیه السلام که در راه امر به معروف و نهی از منکر گام برداشت، چنان دوستانی پیدا کرد که در ظهر عاشورا خودشان را سپر بلای امام کرده و تمام بدنشان پر از تیر دشمنان شد. بیانات در عیادت از شهید امربه معروف علی خلیلی 92/12/7 #طلبه_همدانی @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شکستن روحیه ی مأمورین انتظامی هنر نیست!🔸 وقتی که بعضی امورِ منکر رواج پیدا بکند، اگر مردم بخواهند برخورد کنند می گویند [شما دخالت نکنید چون] فتنه می شود، فساد می شود، دعوا می شود. اگر هم نیروی انتظامی بخواهد حرف بزند که مثلاً آن جریان کوی دانشگاه و اینها را مطرح می کنند که اینها آمده اند و در آنجا وارد شدند و ... (که البته بعد هم آن بنده خدا تبرئه شد از این چیزهایی که به او می گفتند که خلاف قانون کرده است) [علی ای حال] روحیه نیروی انتظامی را شکاندن که هنری نیست! یا قوه قضائیه را زیر سؤال ببرند که دستش برای حکم دادن بلرزد [که هنری نیست]. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹 🔸 تسخیر لانۀ جاسوسی؛ زمینه ساز ایجاد جوّ «لا اکراهی» در عالم🔸 قرآن می‌گوید «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» اول انسان‌ها را از اکراه خارج کنید که دینِ مجبوری نداشته باشند. آمریکا اهل عالم را به پذیرش فرهنگ خودش اکراه و مجبور می‌کند. ما نهی از منکرمان برای این است که جلوی این کار را بگیریم. جلوی اکراه آمریکا را بگیریم. حتی اگر آمریکا را براندازیم تا انسان‌ها آزاد شوند ارزش دارد. پس ما به‌وسیله امربه‌معروف و نهی از منکر، جوّ «لا اکراهی» را فراهم می‌کنیم. جوّ «لا اکراهی» اساس آزادی است. آزادی عقیده، آزادی دین، همه بعد از خروج از اکراه و اجبار تحقق پیدا می‌کند؛ و ما می‌گوییم انسان اگر آزاد شود، به‌وسیلۀ فطرتش به سمت دین حرکت می‌کند. نمی‌خواهد شما این انسان را به سمت دین ببرید؛ زیر سنگ هم که باشد می‌رود دین را پیدا می‌کند. چرا؟ چون سلامت خودش را در آن می‌یابد. وقتی «لا اکراه» واقع شد، «قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» یعنی زمینۀ آموزش فراهم می‌شود. وقتی «رشد» (راه) و «غی» (بیراه) مشخص شد آن موقع «کفر به طاغوت» را خودش انتخاب می‌کند به‌عنوان «غی»؛ و خودش «ایمان بالله» را پیدا می‌کند و وقتی «ایمان بالل»ه بعد از «کفر به طاغوت» حاصل شد، بین خودش و خدا ارتباط پیدا می‌شود. «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى»؛ اما زمینۀ اولی آن امربه‌معروف و نهی از منکر است. مسئلۀ لانه جاسوسی را امام تأیید کردند برای چه؟ برای اینکه به اهل عالم جرأت بدهد و زمینه «لا اکراهی» را در آن‌ها فراهم بیاورد. این‌ها به‌اندازه‌ای از آمریکا متوحش و ترسان بودند که خیال این را هم نمی‌کردند که می‌شود خلاف راه او راه بروند. اصلاً در «اکراه» غرق‌شده بودند. امام آمد گفت این خبرها نیست ما این‌ها را می‌گیریم 444 روز هم نگه داشتیم اگر این‌ها می‌خواستند غلطی بکنند می‌کردند. این آزادی‌هایی که آلان هست و شما ملاحظه می‌فرمایید نتیجه آن امربه‌معروف و نهی از منکرهاست. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸شما نه 🔸 🌸 خدا رحمتش کند، مرحوم علامه کرباسچیان (بنیانگذار مدرسه علوی). آمد شیراز و من را از شیراز بُرد در برنامه‌های خودشان. من در شیراز هفته‌ای یکبار در مسجد شمشیرگرها با جوانان جلسه داشتم. آقای کرباسچیان هم گروه نخبه‌شان را آورده بود در منزل و برای اینها صحبت می‌کرد. به او گفتم هفته‌ای چند ساعت با این‌ها کار می‌کنی؟ گفت 17 ساعت. گفتم: «من با شاگردهایم هفته‌ای یک ساعت کار می‌کنم!!». 🌸 بچه‌های شما وقتی می‌آیند شیراز، می‌روند دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز)، موسیقی گوش می‌کنند، می‌روند سینما و بچه‌های ما به آنها امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند!! بچه‌های من، بچه‌های 17 ساعته تو را نهی از منکر می کنند!! به خاطر این که این‌ها را در بزرگ کردی، وقتی می‌آیند در محیط آلوده، میکروب آنها را می‌زند. 🌸 مدارس علوی یک محیط ویژه بودند. پاک بودند، بریده از همه جا بودند. به مجرد اینکه اینها در کنکور قبول می‌شدند، می‌رفتند. دیگر مبتلا به موسیقی، سینما و ... می شدند و همه چیز رها می‌شد. چرا؟ چون نبودند. بچه‌های مسجد شمشیرگرها آزاد می‌آمدند، آزاد می‌رفتند. این خیلی مهم است. شما کلاس هایتان آزاد نیست، حضور و غیاب دارد، امتحان دارد. اینها یعنی اینکه شما نه . شما دیگر آن علامه‌های قبل را نمی‌توانید با این سیستم مدیریتی و تربیتی پرورش بدهید. 🌸 من چهار سال در مدرسه حقانی تدریس می کردم. نه یک دفعه کردم و نه لیست غائبین را به دفتر دادم و نه حتی یکبار امتحان گرفتم. شاگردهایم می‌دانستند آمدن در کلاس من اجباری نیست. اما برای علاقه‌شان می‌آمدند. اساس، این است. @haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸 خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور». ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت می‏کند. اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به کاروان ولایتش بستگی دارد. پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. می‎گویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت می‎کنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است. یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمی‏شود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه می‏گوید: «الله»، خارجت می‏کند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت می‎دهد. @haerishirazi