eitaa logo
🇮🇷بیــتعارفــــ با اخـــبار ایران
8 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
4.4هزار ویدیو
77 فایل
نوشته‌‌های بی‌تعارف؛ خبری، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، ورزشی، اقتصادی و... ملی منعکس و یا با #پی‌نوشت برای #تبیین و بهره‌برداری مناسب برای به چالش‌کشیدن آن‌موضوعات، برای اطلاع‌رسانی در این‌کانال درج‌می‌گردد
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 نماهنگ | دعای امام زمان(عج) 🎥 قرائت دعای فرج توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای ✏️ رهبر انقلاب: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم. 🔹️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت ولادت حضرت مهدی موعود (عج)، نماهنگ "دعای امام زمان(عج)" را منتشر میکند. 📽 مطلب مرتبط: اینگونه دعای فرج بخوانید 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | این‌گونه دعای فرج بخوانید... ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم ✏️ با حضرت حرف بزنید، سلام کنید، زیارت کنید، با همین زیارات مأثوری که هست یا حتّی با همین زبان معمولی خودتان با حضرت حرف بزنید. خدای متعال پیام شما را، و سخن دل و زبان شما را به آن بزرگوار میرسانَد، و آن بزرگوار مطّلع میشود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔍 ادامه 🔺 سعی کنید رابطه‌ی خودتان را با امام زمان (عج) مستحکم‌تر کنید... 🔹 چه کسانی که اهل تحقیق و تفحّص و پژوهشند - که یک رشته کار به‌عهده‌ی اینها است - چه آنهایی که با صفای قلب خودشان و نورانیّت دل خودشان، مرتبط و متّصل به مقام سامیِ امامت و ولایت آن بزرگوارند و با آن حضرت حرف میزنند - نه روبه‌رو، [ بلکه‌] در خلال زیارت، در خلال زیارت آل‌یاسین، در خلال دعا، در خلال سلام؛ وقتی برای آن بزرگوار دعا میکنید، در حقیقت دارید رابطه میگیرید؛ وقتی «اَلّلهُمَّ کُن لِوَلِیّک» را میخوانید، در واقع دارید ارتباط میگیرید با امام زمانتان، که فرموده‌اند: ما را دعا کنید، ما هم شما را دعا میکنیم؛ وقتی دعا برای فرج آن بزرگوار میکنید، در واقع دارید زمینه را برای دعای آن بزرگوار به خودتان و برای خودتان فراهم میکنید؛ این‌جوری است - این مجموعه‌ی عظیم مؤمنین و مخلصین و دلهای نورانی، باید سعی کنند رابطه‌ی خودشان را با حضرت مستحکم‌تر کنند. لازمه‌ی استحکام رابطه، این نیست که کسی خدمت حضرت برسد؛ نه، لزومی ندارد؛ با حضرت حرف بزنید، سلام کنید، زیارت کنید، با همین زیارات مأثوری که هست یا حتّی با همین زبان معمولی خودتان با حضرت حرف بزنید. خدای متعال پیام شما را، و سخن دل و زبان شما را به آن بزرگوار میرسانَد، و آن بزرگوار مطّلع میشود. امروز این وظیفه‌ی ما است که هرچه بیشتر [رابطه برقرار کنیم‌] و خودمان را آماده کنیم. 🔺 تشکیل نظام اسلامی، مقدّمه‌ی تحقّقِ وعده‌ی بزرگ الهی 🔹 تشکیل نظام جمهوری اسلامی یک مقدّمه و تحقّق یک وعده‌ی کوچک و نزدیک است برای اطمینان به تحقّق آن وعده‌ی بزرگ، که از دسترس ما دور است و نمیدانیم زمانش کِی است. از خدای متعال بخواهید آن وعده را محقّق کند؛ ارتباط قلبی را هرچه بیشتر کنید، از حضرت بخواهید، درخواست توجّه بکنید، درخواست دعا بکنید از آن بزرگوار، و بدانید که آن بزرگوار به این درخواست‌ها توجّه خواهد کرد. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
⭕ حادثه ریزش آوار در شیراز منجر به فوت یک نفر شد 🔻 معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان فارس گفت: در پی ریزش آوار ناشی از سقوط بیل مکانیکی در خیابان عفیف‌آباد شیراز، یک مرد ۵۲ ساله جان باخت. 🔻 به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر استان فارس؛ مهدی خوبیار با اعلام این خبر گفت: در ساعت ۱۷:۰۰ روز دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳، گزارشی مبنی بر حادثه سقوط بیل مکانیکی و ریزش آوار در خیابان عفیف آباد شیراز به مرکز کنترل و هماهنگی استان اعلام شد. 🔻 وی افزود: بلافاصله تیم واکنش سریع شعبه شیراز و تیم آنست( سگ‌های جستجو و نجات هلال‌احمر) به محل حادثه اعزام شدند. 🔻 خوبیار ادامه داد: پس از ارزیابی اولیه صحنه، عملیات رهاسازی فرد گرفتار زیر آوار آغاز شد، امدادگران پس از چهار ساعت تلاش به مرد ۵۲ ساله که در دقایق اولیه حادثه جان باخته بود؛ دست یافتند و پس از رهاسازی پیکر فرد از زیر آوار، تیم‌های امدادی، با پشتیبانی از سوی آتش‌نشانی و نیروهای انتظامی، عملیات را به پایان رساندند. 🔻 در این عملیات، نیروهای آتش‌نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی و نمایندگان ادارات آبفا، برق و گاز نیز حضور داشتند. @fars_rcs
هدایت شده از فارس من
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در قانونگذاری فضای مجازی خلاهای بسیار داریم 🔹جمعی از کاربران خبرگزاری فارس با ثبت پویشی در سامانه فارس‌من، خواستار قانونمند شدن و نظارت بر فضای مجازی شدند. 🔸به گزارش خبرنگار فارس، محمدحسین انتظاری، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید: هنوز در کشور موضوع قانونگذاری در فضای مجازی را جدی نگرفته‌ایم در حالی که خلاهای بسیاری در این حوزه داریم و مجلس به عنوان تنها نهاد قانونگذاری کشور باید به این عرصه ورود کند. برای پیگیری‌های بیشتر شما هم می‌توانید از این پویش حمایت کنید @Farsnews_My
🔻مدارس اقلید از فردا با نیم ساعت تاخیر آغاز می‌شوند مدیریت آموزش و پرورش اقلید به تمام واحدهای آموزشی اقلید ابلاغ کرد که با ۳۰ دقیقه تاخیر آغاز به فعالیت کنند. در این ابلاغیه آمده است: 🔸با سلام و احترام، به دنبال تقاضای مکرر بسیاری از اولیا و مصوبه ستاد مدیریت بحران شهرستان و تایید استانداری و اداره کل آموزش و پرورش فارس مقرر گردید؛ 🔸به دلیل برودت هوا در فصل زمستان کلیه مراکز آموزشی تا اطلاع بعدی فعالیت خود را با نیم ساعت تاخیر آغاز کنند. بدیهی است این تغییر ساعت در برنامه کلاسی دانش آموزان هیچ تاثیری نداشته و تعطیلی مدارس نیز با نیم ساعت تاخیر خواهد بود. 🔸 شایان ذکر است کلیه امتحانات نهایی مطابق برنامه اعلام شده راس ساعت مقرر برگزار خواهد شد. به کلیل فارس بپیوندید🔻 🆔 @kelilfars_ir 🆔 @kelilfars_ir
هدایت شده از farsp.ir
🔰سرپرست معاونت سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس: 🧕🏻امروز نقش و رسالت بانوان در عرصه پژوهش و فناوری پررنگ است 🌐 پیوند خبر در سایت استانداری فارس: https://farsp.ir/RContent/2OXNLF05 🔗 استانداری فارس در فضای مجازی
هدایت شده از آخرین خبر فارس
♦️پیش بینی وضع آب و هوای سه روز آینده مرکز استان ✅ آخرین خبر فارس را دنبال کنید: 🔸 تلگرام 👇 ⏩ https://t.me/joinchat/lAKEOM6LZSk1NDlk 🔸واتساپ👇 ⏩https://whatsapp.com/channel/0029VaFFgQh6xCSJNiFvLd07
♦️پتروشیمی شیراز تعطیل شد 🔹شرکت پتروشیمی شیراز از توقف تولید در همه واحد‌های تولیدی به دلیل ابلاغ محدودیت در مصرف گاز از سوی شرکت گاز فارس خبر داد. 🔹 شرکت پتروشیمی شیراز در نامه‌ای به رئیس نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و مواد غذایی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: تولید در همه واحد‌های تولیدی این شرکت به دلیل ابلاغ محدودیت در مصرف گاز از سوی شرکت گاز استان فارس متوقف و همه واحد‌های تولیدی این شرکت از مدار تولید خارج شد. 🔹شرکت پتروشیمی شیراز دومین اوره ساز بزرگ کشور محسوب و در این شرکت انواع محصولات شامل اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، متانول، آرگون و کود مایع تولید می‌شود. @shiraz_news @shiraz_news
*صدور گواهی ولادت الکترونیکی شد* 🔰همزمان با روز ثبت احوال، از سامانه صدور گواهی الکترونیکی ولادت با حضور وزیرکشور بهره برداری شد. https://www.iribnews.ir/00IW8U @farsiribnews
*ژاله علو درگذشت* 🔹ژاله علو بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و گوینده و بازیگر هنرهای نمایشی رادیو امروز در بیمارستان دار فانی را وداع گفت. @farsiribnews
. به‌نام الله «عج» أللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحجّة بن الحسن، صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلی آبَائِهِ فِی هذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَة، وَلِیّاً وَ حَافِظاً، وَ قَائِداً وَ نَاصِراً، وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً، حَتّی تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً، وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلاً از مهمترین وظایفی که شیعه منتظر در عصر غیبت و انتظار، بر عهده دارد، دعا برای تعجیل فرج و ظهور حضرت صاحب‌الأمر«عج» و سلامتی آن حضرت است البتّه دعا در اینباره، همچون سایر موارد، به هر زبان و بیانی که باشد مقبول درگاه الهی بوده و چندان تفاوتی نمی‌کند آنچه مهمّ است، روح دعا و شرایط کیفی آن است که در منابع روایی و دینی ما فراوان به آن توصیه شده است در این میان، اهمّیّت و ارزش دوچندان ادعیه مأثوره: «دعاهایی که از زبان مبارک اهل‌بیت عصمت و طهارت صادر شده‌اند» به یمن و برکت نَفَس‌های قدسی آن انوار مطهّر، بر احدی از شیعیان پوشیده‌نیست در این مقاله به بررسی اهمیّت و اعتبار سندی طرق مختلف نقل یکی از مشهورترین و معمولترین ادعیه در زمان غیبت، یعنی، دعای سلامتی امام زمان«ع» پرداخته شده است فصلنامه انتظار موعود/ ش ۱۸ مطالعه بیشتر👇🏻 www.namayenarjes.com .
روز چهارم دی‌ماه، با عنوان «روز بزرگداشت رودکی» نام‌گذاری شده‌است. او را پدر شعر فارسی می‌خوانند از سلسله القاب و عنوان‌های افتخاری وی آدم‌الشعرا، سلطان‌الشعرا، شاعر سبحان دستگاه، سر حلقه اساتید متقدمین، کاروان‌سالار شعرا تا صاحبقران شاعری و نوادر فلکی و...
هدایت شده از آرایه های ادبی
1- اِعْتراض:‌ آوردن یك یا چند جملۀ زاید در میان كلام است كه اگر حذف شود، جملۀ اصلی به حال خود باقی بماند، و شرط است كه متضمّن فایده‌ای به غیر از رفعِ ابهام باشد. اعتراض، برای القاء مقاصد گوناگون، از جملهَ: تنزیه، تعظیم، دعا، نفرین، تنبیه و ایقاظِ سامع، تخصیص بیانِ سبب، تَهْویل، تفخیم، تأویل و تسكین و اِسكاتِ مخاطب به كار می‌رود. 2- ایضاح: آن است كه معنی سخن، ابتدا مُجْمَل و مُبهم، و سپس مشروح و مفصّل بیان شود، و مقصود از آن ممكن است تفخیم، تعظیم، یا تأكید باشد، مانند: از چــار چـــیز مـگــذر گــر عاقــــلی و زیـــرك امن و شرابِ بی‌غَش معشوق و جای خالی (حافظ) 3- ایغال: آن است كه شاعر مقصودی را به كمال در بیتی بگوید و چون به قافیه رسد، واژه‌ای مناسب با موضوع بیت بیاورد كه بر زیبایی كلام بیفزاید، مانند: اخــتیارِ دستِ او جود است جودِ بی‌ریا اعتقادِ رای او عین است، عینِ بی‌عیار (منوچهری) 4- بَسْط: اطنابی است كه در نتیجۀ فراوانی جمله‌ها حاصل شود. 5- تَتْمیم: آن است كه كلام به گونه‌ای ایراد شود كه موهمِ خلافِ مقصود نباشد، امّا عبارتی یا واژه‌ای بدان افزوده شود كه نكته‌ای بلاغی، مانند مبالغه، بر آن بیفزاید، مانند: خون دل می‌چكد از این نامه انـــدكی گــــر ورا بیفشـاری (فتحعلی خان صبا) 6- تَذْییل: آن است كه به گونه‌ای جمله‌های مترادف بیاورند كه معنی، برای‌ آن كه نمی‌فهمد، روشن و برای آن كه می‌فهمد، مؤكَّد شود، و معمولاً‌ در مواردی به كار می‌رود كه تیزفهمان و كندفهمان در یك جا جمع باشند. 7- تَفْریع: آن است كه پس از اثباتِ حكمی، دربارۀ‌ امری، آن را برای امری دیگر اثبات كنند. بدان‌گونه كه شاعر وصفی را در خصوص كسی یا چیزی آغاز كند، و سپس با استفاده از صیغۀ نفی در تشبیه تفضیل آن را در همان صفت از كسی یا چیزی دیگر فروتر بداند، مانند: ســـبز دریـــا «كه برآشوبد و برخیزد موج كــه زبیمِ غـــــرقش خــــلق بُوَند اندروا» نه عطا بخش‌تر از خواجه كه خشنود بود آن وزیـــــرِ مـــلكِ مشـــرق تـــاج‌الامـــرا 8- تكرار (یا تكریر): از روش‌های متداول در اطناب است، مانند: بهار آمد بهار آمد بهارِ مشك‌بار آمد نگار آمد نگار آمد نگارِ گل ‌عِذار آمد (مولوی) تكرار داستان‌ها و تكرار مطالب مربوط به بهشت و دوزخ، در قرآن كریم، همه از این قبیل است. تكرار ممكن است به قصدِ تأكید ترغیب، مبالغه، التذاذ، ارشاد، اِستیعاب، اِنذار و نفی تهمت به كار رود و گاه در نتیجۀ تعدّدِ متعلِّقِ آن به وجود می‌آید، مانند تكرار آیۀ: « فَبِأَی آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ » (الرحمن) «پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را تکذیب می­کنید؟ 9- تَكْمیل (یا اِحْتِراس): كلامی است كه نخست، موهمِ معنایی خلاف مقصود گوینده شود و سپس گوینده توضیحی بیاورد كه مقصود اصلی او معلوم شود، مانند: نمی‌خواهم كه در چشمم نشینی كه اینجا هم میانِ مردمــــان است. 10- توشیع:‌ آن است كه، در اواخر بیت، واژه‌ای مبنی بر دو مصداق بیاورند و سپس دو مصداق آن را (معمولاً به صورت دو اسم معطوف و معطوفٌ علیه) ذكر كنند، چنان‌كه مصداق دوم در موضع قافیه قرار گیرد، مانند: آسایش دو گیتی تفسیرِ این دو حرف است با دوســـتان مروّت با دشــــمنان مـــــــدارا (حافظ) 11- ذكرِ خاصّ پس از عامّ: آن است كه، به منظور اهمیت دادن به معنی خاصّ، نخست معنی عامّ را ذكر كنند و سپس معنی خاصّ را به آن عطف كنند، مانند: همه‌ كس طالبِ یار است چه هشیار و چه مست همه جا خانۀ عشق است چه مسجد چه كِنشت 12- ذكرِ عامّ پس از خاصّ: آن است كه نخست معنی خاصّ را ذكر كنند و سپس معنی عامّ را به آن عطف كنند، مانند: بدین زودی از من چرا سیر گشتی؟ نگــــــارا به این زود ســیری چرایی (فرّخی سیستانی) 13- زیادَت: آن است كه با افزودن یك یا چند حرف یا كلمۀ زاید، بر معنی تأكید كنند. سخنور، برای رعایت مقتضای حال، گاه باید به اطناب بگراید و گاه باید از آن دوری کند. استعمال آن، در جایگاه نامناسب خطا و مخل بلاغت است و در جایگاه مناسب، موجب بلاغت می­شود. ◀️‌ علمای بلاغت استعمال اطناب را به منظور فهماندن مطلب، تاثیر بخشیدن در شنونده، و به هنگام سخن گفتن با عامه مردم، عذر آوردن، انذار و ترساندن، برانگیختن و ترغیب کردن، و در مقام بر­قرار کردن صلح میان دو تن یا دو گروه، نیکو دانسته­ اند. ❇️ منبع: دانش­نامه زبان و ادب فارسی، زیر نظر: اسماعیل سعادت؛ تهران، سازمان انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1384، ج1، ص451. @arayehha
هدایت شده از آرایه های ادبی
شاخص چیست؟ در دستورزبان فارسی، عنوان‌ها و لقب‌هایی که همراه با اسم می‌آیند «شاخص» نام دارند. شاخص‌ یا برای احترام می‌آید یا سِمت و منصب افراد را نشان می‌دهد یا نشانۀ نَسَب و رتبۀ علمی‌ است و یا مواردی از این دست. مثال: آخوند علی زنوزی، آقا سید کاظم رشتی، استاد مینُوی، امام رضا، بانو فرحِ پهلوی، پاپ فرانسیس، پدر ژپتو،‌ پروفسور حسابی، پهلوان پوریا، حاج منصور ارضی، حکیم فردوسی، خواجه نظام‌الملک، دکتر خانلری، سپهبد خلبان نادر جهانبانی، سرهنگ قذافی، سید محمد بصام، شهید حججی، شیخ عباس قمی، علامه دهخدا، قاضی سعید قمی، کلنل محمد‌تقی‌خان پسیان، ملک‌الشعرا بهار، موسیو پوآرو، مهندس بازرگان، و ... ‌. یادآوری: شاخص‌ها همیشه بافاصله نوشته می‌شوند، مگر آن‌ها که همیشه در کنار اسم خود به‌کار می‌روند و جزئی از آن‌ شده‌اند. مثال: امیربانو، بی‌بی‌شطیطه، حاجی‌فیروز، حسن‌دله، عباس‌میرزا، رضاخان، رضاشاه،‌ رضا‌قلی‌خان، شاه‌عباس، فتحعلی‌شاه، کَل‌عباس، مش‌مریم، ملاصدرا، ملانصرالدین، میرزاکوچک‌خان، ناصرالدین‌شاه، ننه‌بلقیس،‌ و ... . سید محمد بصام @arayehha
هدایت شده از آرایه های ادبی
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ۳ دی روز ملی ثبت‌احوال سازمان ثبت‌احوال کشور، یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور  را به‌عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است و وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی، مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را برعهده دارد. در گذشته ثبت امور مربوط به ولادت و ازدواج در ایران به صورت سنتی بیشتر با مراجعه به روحانیون، ریش‌سفیدان محل یا بزرگان قوم انجام می‌گرفت. ثبت‌احوال به شیوه کنونی در حکومت پهلوی اول در ایران رواج یافت. بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۲۹۷ مقررات تشکیل اداره سجل‌احوال در وزارت کشور تهیه شد و نخستین شناسنامه برای دختری بنام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دی همان سال صادر شد. از سال ۱۳۰۴ بر اساس قانون، دریافت شناسنامه برای کلیه شهروندان ایرانی در مناطقی که در آنها اداره سجل‌احوال دایر بود الزامی شد. اداره کل احصائیه و سجل‌احوال بر اساس مصوبه ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ با وظایف مستقل و به عنوان نهادی وابسته به وزارت کشور کار خود را آغاز کرد. با بازنگری وظایف و آئین نامه‌های مربوط به این نهاد، نام آن در سال ۱۳۱۹ به اداره کل آمار و ثبت‌احوال تغییر یافت. آخرین بار در سال ۱۳۵۵ با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به‌نام کنونی یعنی سازمان ثبت‌احوال کشور تغییر نام داد. پس از انقلاب، برخی وظایف و آئین نامه‌های این سازمان در سال ۱۳۶۳ مورد بازنگری قرار گرفت وظایف سازمان: سازمان ثبت‌احوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت) ثبت مرگ، ثبت ازدواج و ثبت طلاق. بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس، وظایف سازمان به شرح زیر است: ۱. ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان ۲. ثبت مرگ وصدور گواهی وفات ۳. تعویض شناسنامه ۴. ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات ۵. صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه ۶. تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی ۷. تهیه آمارهای جمعیتی ۸. علاوه بر این موارد، صدور کارت شناسایی ملی همراه با شماره ملی و کد پستی ۱۰ رقمی برای افراد بالای پانزده سال وکارت هوشمند ملی از دیگر وظایف این سازمان است. @arayehha
چهارم دی ماه زادروز «ابوعبدالله جعفربن محمد» معروف به "رودکی" نخستین شاعر بزرگ زبان پارسی @arayehha
‍ ‍ ۴ دی زادروز رودکی (زاده ۴ دی ۲۵۰ سمرقند -- درگذشته سال ۳۱۹ پنجکنت) نخستین شاعر پارسی‌گوی او که در رودک سمرقند چشم به جهان گشود، در هشت سالگی قرآن آموخت و آن را از بر کرد و از همان هنگام به شاعری پرداخت. وی که از شعرا و سخن سرایان بزرگ و نامدار است از نعمت بینایی بی‌بهره بود، اما روحی با عظمت و اندیشه‌ای بلند و طبعی عالی داشت. چنـگ را نــیز نیکو می‌نواخت، نوایی گرم داشت و قصیده و غزل و مثنوی شیوا می‌سرود و بــه سبـک خراسانی مدیحه سرایی می‌کرد. او شاعر دربار نصربن احمد سامانی بود که در اثر جلب رضایت او صاحب مکنت فراوان شد، ولی پـایان عمر را به تنگدستی گذراند. وی با وجود تقدم نسبت به شاعران بزرگ ایران زمین از پرکارترین‌ها نیز بشمار می‌رود. تعداد سروده‌های رودکی را از صدهزار تا یک میلیون بیت دانسته‌اند؛ ولی آنچه اکنون بجامانده، بیش از هزار بیت نیست که مجموعه‌ای از قصیده، مثنوی، قطعه و رباعی را در بر می‌گیرد. از دیگر آثارش و مهمترینش منظومه کلیله و دمنه است که محمد بلعمی آن را از عربی به فارسی برگرداند. او به خواسته امیرنصر و ابوالفضل بلعمی آن را به نظم فارسی نیز در آورده است ، اما متاسفانه این اثر گرانبها مانند سایر آثار و مثنوی‌های وی گم شده است و از آن جز ابیاتی پراکنده در دست نیست. در شعر او قوه تخیل، قدرت بیان، استحکام و انسجام کلام همه با هم جمع است و به همین دلیل در دربار سامانیان، قدر و مرتبه‌ای داشت که شاعران بعد از او همیشه آرزوی روزگار او را داشتند. @arayehha
آرامگاه رودکی روستای پنج کنت/ دوشنبه/تاجیکستان با یک کلیک وارد اشعار «رودکی» شوید👇 <http://ganjoor.net/roodaki/> ۴ دی ماه، زادروز استاد شاعران و تثبیت کننده شعر فارسی؛ @arayehha
نگاهی به رودکی به مناسبت ۴دی ماه زاد روزپدر شعر فارسی غزل رودکی وارنیکوبود غزلهای من رودکی وارنیست عنصری رودکی چهار دی ۲۴۴ متولدشد او استاد شاعران وپدر شعرفارسی است. شعراو ملموس ،واقعی  وامروزی است دردهای رودکی بخصوص نالیدنش ازدرد پیری امروز گویا سخنی از زبان ماست. مرا بسودوفروریخت هرچه دندان بود نبود دندان لابل چراغ تابان بود نهال درخت برومندوسایه گستر ادب پارسی را رودکی وهم عصران اوکاشتند وبا پرورش  وخلاقیت وشوق فردوسی سعدی .حافظ. مولوی. نظامی .خیام به بارنشست وبرجهان معنویت وادب جهان سایه گسترد. . رودکی از اقران خودبرتربود سبک اوسهل وممتنع است چنانکه به قول نظامی عروضی تا زمان نظامی هرچه شاعران خواستند شعری همترازشعرمعروف بوی جوی مولیان آید همی بوی یار مهربان آیدهمی بسرایند نتوانستد ابوعلی بلعمی وزیر معتقد بود که :رودکی درهمه ی عرب وعجم بی نظیر است. وقتی امیر بخارا چندسالی بود که درهرات مانده بود وبه بخارا نمی رفت . اطرافیان به رودکی پناه بردند تا امیر را برای حرکت به بخارا تشویق کند. رودکی باسرودن و چنگ نوازی آنچنان امیررا منفعل کرد که به قول نظامی عروضی (از تخت فرودآمدوبی موزه پای دررکاب خنگ نوبتی نهاد) وبه طرف بخارا حرکت کرد منظور نظامی از اوردن این حکایت تاثیر شعراست برروان آدمیزاد شعررودکی. به تعبیر خوداو(لفظ همه خوب وبه معنی همه آسان) تشبیهات لطیف ومحسوس از مظاهرطبیعت بی نظیراست استادشاعران آن شاعر تیره چشم روشن بین دانش را اندر دل چراغ روشن می داند وصف اواز عشق زیبا رویان .از بزم وشادی از دوران پیری از افسوس بر گذشتن ایام جوانی همه چون قطرات روشن باران دلپذیر ومروارید گونه است شاعران قرن چهارم به خرد‌.شادی. وصف طبیعت ‌.مدح اهمیت می داده اندکه رودکی هم این همه را دارد رودکی لذتها ورامشهایی را که درکنار سیه چشمان بخارادرمی یافت قدر می شناخت شادی زی باسیاه چشمان شاد که جهان نیست جز فسانه وباد زآمده شادمان بباید بود وز گذشته نکردباید یاد باد وابراست این جهان فسوس باده پیش آر،هرچه باداباد این نفس گرم رودکی است که تا درخت شعر فارسی پرباراست. برمیوه های مروارید گونه شعر دری می دمد. ل.بهرامیان @arayehha
گروه واژه‌ گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این‌ باره نوشته است: واژۀ زمستان از دو جزء «زَم» و «ـِستان» تشکیل شده‌است. جزء نخست به‌معنی زمستان و برف و سرماست که در واژۀ «زمهریر» به‌معنای سرمای سخت نیز دیده می‌شود. جزء دوم این واژه، یعنی «ـِستان»، پسوند زمان است. بنابراین، کلمۀ «زمستان» یعنی زمان سرما. @arayehha
چله، مخفف «چهله»، اغلب به‌معنی دورهٔ چهل‌روزه از یک رویداد و همچنین روز چهلم وقوع آن است. اما همیشه این‌گونه نیست؛ مثلاً چهل روز اول زمستان «چلهٔ بزرگ» نام دارد و دورهٔ بیست‌روزه از دهم تا سی‌ام بهمن را «چلهٔ کوچک» می‌نامند. برخی هم آغاز چلهٔ بزرگ را از دهم دی‌ماه می‌دانند. چلهٔ بزرگ با «جشن یلدا» شروع می‌شود و پایان آن «جشن سده» است. به برخورد دو چله (چهار روز آخر یکی و چهار روز اول دیگری) «چارچار» گفته شده و روایت‌ها و نام‌های دیگری نیز دارد. پایان چلهٔ کوچک را «جشن مادر زمین» دانسته‌اند که احتمالاً همان «اسفندارمذ» و مقارن با پنجم اسفندماه بوده‌است. چلهٔ بزرگ و کوچک را «اَهْمَن» و «بهمن» نیز نامیده‌اند. برای روزهای باقی‌مانده تا نوروز نیز دوره‌هایی همچون «سرماپیرزن» داشته‌اند که در برخی روایت‌ها این پیرزن مادرِ اَهْمَن و بهمن بوده‌است. منابع: دایرةالمعارف فارسی (به سرپرستی ) و شب یلدا () @arayehha
استاندار تهران: پرسنل حراست در استان تهران مشورت پذیر و توصیه ناپذیر باشند استاندار تهران با اشاره بر لزوم هوشیاری همه جانبه مجموعه حراست در انجام مأموریت‌ها، بر ضرورت مشورت پذیری و توصیه ناپذیری گفت: پرسنل حراست در استان تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی استانداری تهران، محمدصادق معتمدیان، در همایش آموزشی، «سرمشق فاطمی، حراست ولایی، وفاق ملی» که با حضور موسوی مشاور وزیر و رئیس دفتر حراست وزارت کشور، حمیدی معاون حفاظت کارکنان وزارت کشور در استانداری تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه حراست در سازمان، برگزاری این نشست‌ها را باعث افزایش تعامل و هم افزایی در مجموعه حراست دانست و اظهار کرد: وظایف حراست در سایر مأموریت‌های سازمان تأثیر دارد و در صورتی که اعتماد مدیران نسبت به حراست افزایش پیدا کند، اگر در طول مدت خدمت با مشکل و بن بستی مواجه شد برای رفع آن مشکل ابتدا به حراست مراجعه می‌کند. استاندار تهران نقش حراست در ارتقای سلامت سازمان را بسیار مهم و اساسی خواند و گفت: حراست کارآمد الزاماتی دارد که اصلی ترین آن انتخاب همکارانی است که در تمامی زمینه‌ها به عنوان یک شاخص و الگو در سازمان مطرح هستند. معتمدیان با تاکید بر سخت گیری در انتخاب همکاران مجموعه حراست افزود: امانت داری، تقوا، صبوری، مسئولیت پذیری، قدرت تعامل بالا و همچنین استفاده از افراد معتقد و ملتزم به نظام و حاکمیت با رویکردی مستقل و دور از تعصب به جناح بندی‌های سیاسی ویژگی حراست کارآمد بوده و باید ملاک انتخاب افراد در حراست باشد. وی با بیان اینکه افراد شاغل در حراست باید مشورت پذیر و توصیه ناپذیر باشند، گفت: برخی مواقع ما در مورد سرنوشت یک فرد باید تصمیم بگیریم و نمی‌شود بدون تحقیق و کسب اطلاعات دقیق به یک استعلام پاسخ منفی یا بنا بر توصیه افراد یا بخاطر جناح سیاسی نظر مثبت به آن بدهیم چرا که کار ما به نوعی قضاوت محسوب می‌شود و در قضاوت باید عدالت را رعایت کرد. استاندار تهران با بیان اینکه حراست هر دستگاه باید مامن آن سازمان و محلی برای آرامش همکاران باشد، افزود: وظیفه حراست، صیانت از حریم شخصی همکاران سازمان و پیشگیری از وقوع اتفاقات نادرست است، و باید بکوشند تا با تذکر، از غفلت و انحرافات احتمالی پرسنل جلوگیری کنند. معتمدیان توجه به مبحث آموزش را یکی از وظایف حراست برشمرد و بیان داشت: همه مأموریت‌های ما مبتنی بر قانون و شرع مقدس می‌باشد نه امیال و اغراض شخصی، لذا باید به گونه‌ای رفتار کنیم که همکاران حس اعتماد خود به مجموعه حراست را از دست ندهند. وی با اشاره به تهدیدهای همه جانبه دشمن بر لزوم هوشیاری حراست در انجام مأموریت‌ها تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های دشمن نفوذ به دستگاه‌ها و از نوع رخنه و ایجاد نارضایتی بوسیله سنگ اندازی در انجام امور مردم و ایجاد فاصله بین مردم و نظام است لذا حراست باید با هوشیاری تمام مانع از ایجاد نارضایتی توسط افرادی شود که خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند. نماینده عالی دولت در استان تهران ناکارآمدی، ضعف مدیریت، سلیقه‌ای عمل کردن، انفعال را پاشنه آشیل سازمان در انجام مأموریت‌ها دانست و افزود: یکی از وظایف حراست‌ها شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه، آسیب شناسی، و ارائه پیشنهاد و تصمیم سازی و انعکاس آن به مدیران تصمیم گیر می‌باشد، که نباید از آن غافل شد. استاندار تهران گفت: شناسایی گلوگاه‌های فساد در هر سازمان با کمک حراست صورت خواهد پذیرفت و حراست‌ها می‌توانند ضمن شناسایی آن با اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع تخلف جلوگیری نمایند. وی در پایان تلاش‌های مجموعه حراست در استانداری تهران تقدیر و تشکر کرد. https://eitaa.com/ostanteh
هدایت شده از مجید عباسی(شیخ مجید)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🚨🚨 جوانان غیور سوری انصافا تحلیل های آبکی بعضی به ظاهر تحلیلگران رو تو این چند وقت شنیدید چقدر نا امید کننده بود. تحلیل دقیق وامیدوارانه رهبری رو ببینید ✍شیخ مجید