eitaa logo
پیامهای کوتاه قرآنی و‌ حدیث
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
97 ویدیو
6 فایل
﷽ درهیاهوی دنیایی پرمشغله، بااطلاعات رنگارنگی باارمغان روزمرگی؛ آشنایی روزانه باپیامِ بخشی ازیک آیه وحدیث، هدیه ای الهیست که بایدقدرش بدانیم. کانالهای دیگرما👇 @sticker_sazan @Amoozesh_Quran_Karim گروه ختم👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ دشمن‌ترین مردم با مؤمنین، یهود و مشرکانند. (لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ)(82- مائده) _ فراگیرترین آزمونی که خداوند متعال مدام آن را برگزار می‌کند، آزمون عملی است که در آن ابتدا زمینه امتحان را فراهم می‌کند. به عنوان مثال اگر فرمود به نامحرم نگاه نکنید از آن طرف چند نامحرم بزک کرده را طوری مسیر می‌دهد که از مقابل چشم این جوان عبور کنند و او در جلسه امتحان قرار گیرد. (یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَیَبْلُوَنَّکُمُ اللَّهُ بِشیَ‌ْءٍ)(94- مائده) _ آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی می‌کنند. نه خود می نوشند، نه اجازه می دهند دیگران سیراب شوند. (وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ) (26- انعام). _ افرادی که در دنیا با سرسختی تمام نه تنها خود ایمان نیاورند بلکه مانع ایمان آوری دیگران نیز می‌شدند (اینان همین که در قیامت، وقوع عذاب را حتمی می‌بینند به عجز و لابه می‌افتند و مدام حسرت می‌خورند و تقاضای بازگشت دارند تا جبران مافات کنند) ولی پاسخ خدا اینست که اگر برگردند باز گناه خواهند کرد. (لَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نهُُواْ عَنْهُ وَ إِنهَُّمْ لَکَاذِبُونَ)(28- انعام) _ مراحل قبل از نزول عذاب: گام اول گرفتار کردن به سختی‌ها و ناملایمات زندگی است به این منظور که افراد با گرفتار شدن در این فشارها از غیر خدا دل کنده و رو به او کنند و او را بخوانند «فَأَخَذْنَاهُم بِالْبَأْسَاءِ وَ الضرََّّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضرََّعُونَ»؛ اما این‌ها چنان سنگدل و فریفته شیطان شده‌اند که این فشارها و شک‌های حیات بخش هم نمی‌تواند روح مرده آن‌ها را زنده کند.  گام بعدی سرازیر کردن نعمت‌های آسمانی و زمینی و زیر زمینی به سوی این‌هاست تا برای موفقیت‌های خود در عرصه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فضایی و اتمی جشن‌ها بگیرند و بر خود ببالند و بر دیگران مباهات کنند. اما آن‌ها با این نعمت‌ها هم بیدار نشدند.  گام آخر: در حالی که این‌ها غرق در شادی‌اند و دیگر دلیلی برای کفرشان ندارند؛ ناگهان عذاب ما نازل شده و بساط آن‌ها را جمع می‌کند.(42 تا 44 انعام) _ جبران گذشته، شرط اساسی در توبه است. (کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ)(54- انعام). _ مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آن‌ها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار می‌دهندنکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند.   نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست؛ بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود. (وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ).(108- انعام) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 
🍃 انبيا، مرجع و پاسخ‌گوى سؤالات مردم هستند. «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ» 🍃 در سؤال كردن، حيا بى‌معنا است. «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ» 🍃 احكام الهى بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد مى‌باشد. «هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 بيان دليل و فلسفه احكام، در پذيرش آن مؤثر است. در اين آيه ابتدا دليل حرمت مقاربت را بيان فرموده و سپس دستور به عدم نزديكى مى‌دهد. «هو أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ» 🍃 قاعدگى، دوره‌اى سخت براى زن است. «هُوَ أَذىً» 🍃 نزديكى با همسر هم حدّ ومرزى دارد. «فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ» 🍃 همسر بايد مراعات همسر را بكند. اكنون كه او در ناراحتى است، شما كام‌گيرى نكنيد. «فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ» 🍃 آميزش جنسى بايد همراه با رعايت بهداشت باشد. «حَتَّى يَطْهُرْنَ» 🍃 در آميزش با همسر، بايد احكام الهى مراعات شود. «فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 توبه و برگشت از لغزش، راه محبوبيّت نزد خداوند است. «يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» 🍃 علاقه و محبّت خود را نسبت به نادمان و توبه‌كنندگان اظهار كنيم. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ گر طالب هدایتی، از اکثریت پیروی نکن!  ملاک کار بیشتر مردم بر حدس و گمان استوار است؛ در حالی که یافتن جاده سعادت و حرکت در آن نیاز به علم حقیقی دارد که آن در مکتب وحی و عقل سلیم (عقل و نقل) یافت می شود و بس. (وَ إِن تُطِعْ أَكْثرََ مَن فىِ الْأَرْضِ یُضِلُّوكَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ)(116- انعام) _ از ترس فقر و نداری، فرزندان خود را سقط نکنید! (وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَكُم مِّنْ إِمْلَاقٍ  نحَّْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِیَّاهُمْ) (151- انعام) _ ایمان لازم است؛ اما ایمانی که از سر ناچاری باشد و همراه با عمل صالح نباشد، کافی نیست. (یَوْمَ یَأْتىِ بَعْضُ ءَایَاتِ رَبِّكَ لَا یَنفَعُ نَفْسًا إِیمَانهَُا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فىِ إِیمَانهَِا خَیرًْا  قُلِ انتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ)(158- انعام) _ وای بر کسی که جمع کیفرهای تک تک او از ده تا ده تا ثوابی که به او می دهند بیشتر شود. (مَن جَاءَ بِالحَْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُْ أَمْثَالِهَا  وَ مَن جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلَا یجُْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَ هُمْ لَا یُظْلَمُونَ)(160- انعام) _ امتیازات اجتماعی برای آزمون و امتحان است. (وَ هُوَ الَّذِى جَعَلَكُمْ خَلَئفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَتٍ لِّیَبْلُوَكُمْ فىِ مَا ءَاتَئكم)(165- انعام) _ هدف شیطان بی آبرو کردن بشر است. (فَوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّیْطَنُ لِیُبْدِىَ لهَُمَا مَا وُرِىَ عَنهُْمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا) (20- اعراف) _ در آداب دعا «نعره زدن» نیست. (ادْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَ خُفْیَةً  إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الْمُعْتَدِینَ)(55- اعراف) _ هر شغلی که دارید و در هر کاری که هستید، برای مردم کم نگذارید. (وَ لَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ) (85- اعراف) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ که روزی ام را در هر حالتی می رسانی و مرا از مصائبی که طاقتی بر آن ندارم می رهانی که مرا طاقت بر مشقّت و شکیبایی بر مصیبت و قدرت بر تنگ ‌دستی نیست؛ پس روزیم را دریغ مکن و مرا به بندگانت وامگذار؛ بلکه خود به تنهایی حاجتم را برآور و کارساز من باش. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که در تمام امور مصلحتم را در نظر میگیری و هر جا که مصلحتم نیست، مرا گرفتار نمی کنی که اگر مرا به خود واگذاری، از تحقّق دادن کارهایم عاجز می شوم؛ و به کاری که مصلحتم در آن است، برنمی خیزم؛ و اگر مرا به بندگانت واگذاری، با ترش‌رویی به من می نگرند؛ و اگر به پناه خویشانم فرستی، محرومم می سازند؛ و اگر عطا کنند، عطایی اندک و پر دردسر است؛ و بر من منّت بسیار می گذارند و بیش از اندازه نکوهش می کنند. خدایا شکرت که خوارم نمی کنی. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 ‌که به احسانت بی‌نیازم میکنی و به بزرگی‌ات مرتبۀ بلندم می دهی و به توانگری‌ات، دستم را گشاده می سازی. و بابت هر کار خیری که از من سر زند، اگرچه زمینه ساز تویی، توفیق دهنده تویی، مسبب الاسباب تویی، ولی پاداش مضاعف برایم در نظر می داری. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 🔵 🔴 💠  💠 🍃 شرح صفات فرعی 🍃 6⃣ تفشی 👈 بمعنای انتشار و پخش نمودن و در تجوید 👈 انتشار هوا در فضای دهان هنگام تلفظ حرف است. 🔹 تفشی صفتِ حرف (ش) است. 👈 منظور این است که نباید در هنگام تلفظ این حرف تمامی فشار هوا در جلوی دندانها متمرکز گردد بلکه باید در دهان پخش شود. 7⃣ استطاله 👈 به معنای امتداد و در تجوید 👈 امتداد صوت از اول کناره زبان تا آخر آن است. 🔸 تفشی صفتِ حرف (ض) است. ✔️ طولانی بودن نسلی مخرج (ضاد) باعث می شود که صوت آن در چنین وسعتی امتداد پیدا کند و همین پدیده را استطاله می گویند. ✖️ و الا اگر منظور از استطاله صرفا امتداد صوت باشد، این همان صفت رخاوه است که در حروف دیگری نیز وجود دارد. ❌ شرح صفات فرعی مطابق قول (ابن الجزری) به پایان رسید. @payam_quran
4_5974249536791511268.mp3
597.2K
فایل صوتی توضیح صفات تفشی همراه با مثال است. @payam_quran
4_5974249536791511269.mp3
1.12M
فایل صوتی توضیح صفت استطاله همراه با مثال است. @payam_quran
آموزش تجوید قرآن - صفات تفشی و استطاله و نبره - بهروز یاریگل player.iranseda.ir/quran-player/?g=67199&w=46&VALID=TRUE http://player.iranseda.ir/quran-player/?g=67199&w=46&VALID=TRUE @payam_quran
🍃 صبر ونماز، دو اهرم نيرومند در برابر مشكلات است. «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ ...» 🍃 هر چه در آستان خدا اظهار عجز و بندگى بيشتر كنيم، امدادهاى او را بيشتر دريافت كرده و بر مشكلات پيروز خواهيم شد. «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» 🍃 استعانت از خداوند در آيه‌ى‌ «إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» منافاتى با استعانت از آنچه به دستور اوست، ندارد. «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ» 🍃 سنگين بودن نماز، گاهى نشانه‌ى تكبّر در برابر خداست. «لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ» @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_ ایمان و عمل ما درست شود، برکات هم نازل می‌شود. (وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی ءَامَنُواْ وَ اتَّقَوْاْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِْم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ) (96- اعراف) _ سه ویژگی که متکبران دارند:  1. آن‌ها اگر تمام آیات و نشانه‌های الهی را ببینند، ایمان نمی‌آورند. 2. اگر راه راست و طریق درست را مشاهده کنند، انتخاب نخواهند کرد. 3. اگر راه منحرف و نادرست را ببینند، راه خود را انتخاب می‌کنند.(146_ اعراف) _ بشارتی که قرآن به گنه‌کاران توبه کار می دهد، به شرط پشیمانی قلبی و ایمان و جبران کاستی های گذشته، تضمین سعادت دنیا و آخرت است. (الَّذِینَ عَمِلُواْ السَّیَِّاتِ ثُمَّ تَابُواْ مِن بَعْدِهَا وَ ءَامَنُواْ إِنَّ رَبَّکَ مِن بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ.) (153- اعراف) _ قرآن کسی را که علم و داده‌های الهی را گرفت اما آن‌ها را به درونش نفوذ نداد و به جانش پیوند نزد تا بشود عقیده؛ بلکه در حد پوست و پوستین در بَرِ خود نگه داشت تا اینکه بالاخره در آزمون‌های الهی این پوستین را انداخت و ماهیت واقعی خود را آشکار کرد؛ به سگ تشبیه کرده است. قرآن قدمی جلوتر رفته و علت این مشکل او را هم بیان می‌کند و آن میل او به دنیا و تبعیتش از هوای نفس بود که سبب شد دانسته‌ها و «دین دانی» اش تبدیل به «دین داری» نشود. (176 و 175 - اعراف) _ وقتی آژیر شیطان را شنیدید (وسوسه شیطان را حس کردید) به پناهگاه خدا بروید. (وَ إِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ  إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)(200- اعراف) _ ویژگیهای مؤمنان:  1. هر وقت نام خدا برده شود، دل‌های آن‌ها به خاطر احساس مسئولیت در پیشگاهش ترسان می‌گردد. 2. هنگامی که آیات خدا بر آن‌ها خوانده شود بر ایمانشان افزوده می‌شود. 3. تنها بر پروردگار خویش تکیه و توکل می‌کنند. 4. نماز را (که مظهر رابطه با خداست) بر پا می‌دارند. 5. از آنچه به آن‌ها روزی داده‌ایم در راه بندگان خدا انفاق می‌کنند.(4- انفال) _ دین، مایه حیات انسان و جوامع بشری است. (یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحُْیِیکُمْ) (24- انفال) _ تقوا پیشه کنید تا در کارهایتان در نمانید. (یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا) (29- انفال) _ تا زمانی از عذاب الهی در امانیم که استغفار در بینمان رواج داشته باشد. (وَ مَا کاَنَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون)َ(33- انفال) (یکی دیگر از عوامل امان از عذاب الهی، وجود پیامبر (ص) بود که رحلت کردند) _ سرپرستی بیت الله الحرام فقط با پرهیزگاران است. (إِنْ أَوْلِیَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لَاکِنَّ أَکْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ)(34- انفال) در خدمت قرآن باشیم. آمین @payam_quran
🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️🌙⭐️ برای وقت هایی که از حسادت و خباثت آزادم کردی و به کسی حسد نورزیدم. خدایا شکرت از هر حرامی که دست کشیدم و دست نیازیدم. خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از هر نوع حسدی رهایی ده و از تمام گناهانم بازم دار و از حرام‌ها پرهیزم ده و بر گناهان دلیرم مگردان. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که بسوی تو‌ میل و رغبت دارم. خدایا شکرت که روزی ام را برکت داده ای. خدایا میل و رغبتم را متوجّه خود ساز و خشنودی‌ام را در آنچه از سوی تو به من می‌رسد، قرار ده؛ و مرا در آنچه روزی‌ام کرده‌ای و از روی بزرگواری به من بخشیده‌ای و احسان فرموده‌ای، برکت ده؛ و مرا در همۀ حالاتم، محفوظ، حراست شده، پوشیده، دست نایافتنی، پناه داده شده و امان یافته قرار ده. 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 که به ادای واجبات و پرهیز از محرمات توفیقم داده ای. خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به انجام همۀ آنچه برای خود، یا بنده‌ای از بندگانت، در جهتی از جهات طاعتت، بر من لازم و واجب فرموده‌ای، توفیق ده؛ اگر چه بدنم از انجامش ناتوان باشد و نیرویم از آن سست شود و توان و قدرتم به آن نرسد و مال و منالم گنجایشش را نداشته باشد، خواه یادش باشم یا فراموشش کرده باشم. @payam_quran