eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
119 عکس
115 ویدیو
20 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
8.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| توحش ناشی از نگاه فیزیکال ➖ آیا نگاه فیزیکال به انسان می‌تواند منجر به توحش شود؟ ➖وقتی زندگی را تنها به عنوان یک تجربه فیزیکی ببینیم، ممکن است احساس کنیم که زمان کمی برای لذت بردن داریم. 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
امکان جهان زامبی و عقل‌گرایی موجهاتی.mp3
92.52M
🎭 | امکان جهان زامبی و عقل‌گرایی موجهاتی 01:42 متافیزیک آگاهی پدیداری 04:49 انواع حالات پدیداری 06:25 دو نزاع در فیزیکالیسم 06:55 جوهر حامل ویژگی‌ها 11:03 ویژگی‌های پدیداری 19:20 استدلال‌های تصور‌پذیری 36:35 اصل cp آقای چالمرز 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | شهید مطهری: 📌 آزادی معنوی، يعنی آزادی فکر از خرافات و اوهام و آزادی اراده از وابستگی‌های حيوانی. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۷ 🧩 مكتب رواقی (واقع‌گرایی) 🍁 مکتب رواقی یکی از مؤثرترین مکتب‌های اخلاقی یونان باستان است که به عنوان یک جهان‌بینی جامع، بر تفکر فلسفی، دینی و اخلاقی مغرب زمین تأثیر عمیقی گذاشته است. ↕️ این مکتب دارای دو مرحله تاریخی است: رواقی متقدم و متأخر. رواقیان متقدم روح را مادی می‌پنداشتند، در حالی که رواقیان متأخر به تبعیت از افلاطون، آن را مجرد و غیرمادی می‌دانستند. با این حال، دیدگاه اخلاقی رواقیان در هر دو مرحله تقریباً ثابت باقی ماند. 🧘‍♂ بنیان‌گذار این مكتب زنون اهل كیتیون بود که در آتن حوزه فلسفی خود را بنا نهاد. شخصیت‌های شاخص دیگر این مكتب شامل خروسیپوس، اپیكتتوس و ماركوس اورلیوس هستند. رواقیان به اوضاع نابسامان اجتماعی آن زمان سرخورده بودند و وظیفه خود را در پند و اندرز به مردم برای نیل به رستگاری می‌دانستند. 🪜 اصول جهان‌بینی رواقیان ۱. اعتقاد به وحدت وجود: در فلسفه رواقیان، جهان دارای دو جنبه مادی و باطنی است و خداوند روح جهان به شمار می‌آید. آن‌ها بر این باور بودند که زیبایی و نظم طبیعت نشانه‌ای از وجود خداست که همه چیز را برای خیر انسان‌ها ساماندهی کرده است. نسبت خدا و طبیعت مانند نسبت نفس و بدن انسان است. ۲. جسمانی دانستن عالم: رواقیان معتقد بودند که عالم سراسر جسمانی است و حتی خداوند را نیز جسمانی می‌دانستند. البته اجسام را به دو دسته تقسیم می‌کردند: جسم فاعل و جسم منفعل. منظور از جسم فاعل، جسمی است كه قوه و قدرت عالم است كه در انسان، روح یا نفس نامیده می‌شود و در مقیاس كلی‎تر، یعنی نسبت به همه عالمْ به آن خدا گفته می‌شود. و جسم منفعل چیزی است كه در انسان بدن گفته می‌شود. ۳. اعتقاد به قضای تغییرناپذیر الهی: حوادث جهان بر اساس تقدیر الهی تحقق می‌یابند و هیچ چیز خارج از مشیت خدا نیست. ۴. اعتقاد به آزادی اراده: رواقیان بر این باور بودند که اراده انسان تنها چیزی است که از جبر مستثنی است و انسان می‌تواند اراده خود را تغییر دهد. ۵. خیر دانستن نظام عالم: رواقیان بر این باور بودند که نظام طبیعت ذاتاً خیر است و وجود شرور در عالم برای خیر کل ضروری است. 📏 معیار ارزش اخلاقی از دیدگاه رواقیان رواقیان بر این باورند که معیار خوب و بد «آرامش روحی» و «آسودگی خاطر» است. آنها توصیه می‌کنند که انسان باید نسبت به تأثیرات خارجی سهل‌گیر و بی‌اعتنا باشد و از دلبستگی به دنیا و حوادث طبیعی پرهیز کند. ✍ نقد و بررسی: ۱. تفسیر نادرست از زهد: دنیاگریزی رواقیان با زهد اسلامی متفاوت است و در اسلام، تعلق به امور دنیوی تا حدی که با کمالات معنوی منافات نداشته باشد، ناپسند نیست. ۲. مخالفت با فهم متعارف از اخلاق: توصیه رواقیان به بی‌‎اعتنایی و سهل‎‌گیری، مخالف با فهم متعارف از اخلاق است. اگر كسی نسبت به مرگ دوستش، بی‌‎اعتنا و بی‎قید باشد، در نظر اكثر مردم، فردی سنگدل و بی‌‎مهر تلقی می‌شود و نه فردی صاحب فضیلت و اخلاق والا. ۳. نادیده گرفتن عواطف و امیال: رواقیان عواطف را نادیده می‌گیرند و این ممکن است در روابط اجتماعی مشکل‌ساز شود. ۴. بطلان وحدت وجود رواقی: اعتقاد به وحدت وجود به گونه‎ای كه در مكتب رواقی وجود دارد از دیدگاه اسلامی اعتقادی مردود و نادرست است. نسبت خدا و جهان مانند نسبت روح و بدن نیست. نمی‌توان عالم را به منزله پیكری برای خدا تلقی كرد. و یا این كه عقول انسان‎ها را به عنوان جزئی از عقل خداوند پنداشت. ۵. ارائه تفسیری نادرست از قضا و قدر الهی: قضا و قدر الهی با اختیار انسان منافات ندارد زیرا حوادثی كه به نحوی با انسان و افعال اختیاری او مربوط می‌شود وجوبش را از اراده انسان می‌گیرد. یعنی اراده انسان هم جزئی از اجزاء علت تامه آن حوادث است و در سلسله علل آن حادثه قرار می‌گیرد. ۶. تناقض در مبانی: اعتقاد به قضا و قدر الهی به شیوه‎ای كه رواقیان گفته‎اند نتیجه‎ای جز جبر مطلق در پی ندارد. این در حالی است كه رواقیان بر این مسأله تأكید دارند كه آدمیان می‌توانند شخصیت و سیرت خویش را تغییر دهند. بنابراین، آشكار است كه در بنیاد نظریه رواقیان تناقضی اساسی وجود دارد: انسان هم آزاد است و هم آزاد نیست. ۷. تنگ‌نظرانه بودن: رواقیان به سخت‌گیری در برابر حوادث تأکید دارند. اولاً سایر شؤون آدمی مانند روابط اجتماعی او با دیگر انسان‎ها در این چارچوب نمی‎گنجد، ثانیا ممکن است برای همه افراد قابل اجرا نباشد. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۵۳_۲۷۳ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🧍 | حقیقت انسان در اگزیستانسیالیسم ➖ فیلم بلید رانر ➖ معنا و هدف انسانیت ➖ربات و انسان در اگزیستانسیالیسم 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
1⃣ | دیدگاه مرحوم اصفهانی در تحلیل باید اخلاقی 03:29 بیان دیدگاه 15:02 بهترین توجیه و تفسير 24:30 انكار بعث و زجر از عقلاء
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔬 | آنچه علوم تجربی اثبات نمی‌کند... ➖ پنج چیز از حقایق که علم نمی‌تواند آن‌را اثبات کند. 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲۸ 🧩 نظریه كانت (واقع‌گرایی) ۱ 🔻 نظریه اخلاقی امانوئل کانت یکی از مهم‌ترین نظریات اخلاقی در غرب است. کانت دیدگاه خود را در دو کتاب "بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق" و "نقد عقل عملی" ارائه کرده است. نظریه او بر عنصر وظیفه و تکلیف تأکید دارد و معتقد است که عقل یک قوه ذاتی است که در همه انسان‌ها وجود دارد و می‌تواند مشکلات اخلاقی را به شیوه‌ای مشابه حل کند. کانت بر این باور است که منشأ تکلیف اخلاقی عقل است و نه تجارب بیرونی. 🔰 بدیهیات عقل عملی کانت معتقد بود همانطور كه در عقل نظری دسته‎ای از احكام بدیهی داریم كه مقدم بر تجربه و پیشینی به حساب می‎آیند، در عقل عملی نیز احکام پیشینی وجود دارد که عقل انسان می‌تواند آن‌ها را درک کند. او تأکید می‌کند که عقل در کارکرد عملی‌اش، منشأ و مبدأ متعلقات خود است و منشأ تکلیف اخلاقی عقل است. 🔮 اراده خیر در "بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق" آمده است: هیچ چیز را در جهان و حتی بیرون از جهان نمی‌توان در اندیشه آورد كه بی‌قید و شرط، خوب دانسته شود مگر نیت یا اراده خوب. کانت میان اعمالی که مطابق با تکلیف هستند و اعمالی که به نیت ادای تکلیف انجام می‌گیرند تمایز قائل می‌شود. 📏 وظیفه‌گرایی کانت کانت تأکید می‌کند که اراده خیر هرگز نمی‌تواند بر اساس نتایج آن تشخیص داده شود. یک انسان پلید ممکن است ناخواسته کار خوبی انجام دهد، اما این نتیجه نمی‌تواند اراده او را به اراده خیر تبدیل کند. حسن فعلی به تنهایی نمی‌تواند معیار تشخیص اراده خیر باشد. بنابراین آنچه اهمیت دارد، انگیزه و نیت فرد است و کارها باید بر اساس حسن فاعلی آن‌ها ارزش‌گذاری شود. کار خوب، کاری است که بر اساس نیت خوب انجام شده باشد، حتی اگر در عمل بد تلقی شود. ⚖ تکلیف و قانون عمل کردن برای ادای تکلیف به معنای احترام به قانون است. نظریه اخلاقی كانت از نوع نظریات وظیفه‌گرایانه است و نه نظریات غایت‌گرایانه. یعنی كانت معتقد است كه ارزش اخلاقی كارهای اختیاری انسان، محصول و معلول نتایج آنها نیست؛ بلكه معلول «قاعده‌ای است كه عامل آن اتخاذ كرده، و این قاعده برای این كه به اعمال او ارزش اخلاقی ببخشد باید ناشی از اطاعت از قانون و احترام به قانون باشد.» 🪧 تعمیم‌پذیری و امر مطلق تا اینجا دقیقاً معیار و منشأ احكام اخلاقی برای ما مشخص نشد به همین دلیل كانت در ادامه می‌گوید یكی دیگر از معیارهای تشخیص وظیفه این است كه تعمیم‌پذیر باشد؛ یعنی دارای كاربردی عام باشد. کانت سه صورت مختلف از امر مطلق را ارائه می‌دهد که همگی بیانگر یک قانون واحد هستند. او می‌گوید که باید به گونه‌ای عمل کنیم که رفتارمان به عنوان قانونی عمومی قابل قبول باشد و بشریت را همیشه به عنوان هدف در نظر بگیریم، نه وسیله. 🏵 مملکت غایات مفهوم "مملکت غایات" به پیوستگی ذات‌های خردمند از طریق قوانین مشترک اشاره دارد. در این مملکت، هر فرد باید به عنوان یک غایت مستقل رفتار کند و نه به عنوان وسیله‌ای برای دیگران. هر انسانی به خودی خود یک غایت است و باید با خود و دیگران به این شکل رفتار کند. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۲۷۵-۲۹۲ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نقد فلسفی دیدگاه شهید مطهری مبنی وجود حقیقی داشتن جامعه.pdf
512.3K
📝 | نقد فلسفی دیدگاه شهید مطهری مبنی وجود حقیقی داشتن جامعه ➖ چگونگی ترکیب جامعه (ترکیب اعتباری، ترکیب ماشینی، ترکیب اتحادی و انضمامی و ترکیب مخصوص به خود) ➖ دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی درباره نحوه ترکیب جامعه با افراد ➖ ترکیب انضمامی در مشاء و صدرا ➖ انسان الکل در آثار شهید مطهری ➖ موارد نقض در آثار شهید مطهری ➖ انتقادات فلسفی بر اصالت جامعه ✍ آقای ✍ دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقابل رئالیسم و ایدئالیسم.mp3
40.99M
👥 | تقابل رئالیسم و ایدئالیسم ➖ معنا و پیشینه رئالیسم و ایدئالیسم ➖ خوانش از بارکلی، کانت و هگل ➖ آیا لزوما ایدئالیسم سفسطه است؟ ➖ تمایز آگاهی با متعلق آگاهی ➖ بررسی راه‌حل شکاف ذهن و عین 👤 دکتر 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات