eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.9هزار دنبال‌کننده
122 عکس
115 ویدیو
20 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔚 به پایان آمد این دفتر 🗂 | پیوند سلسله درس‌گفتار‌های مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) مباحث مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) را به صورت موضوعی بشنوید. 👇 🔗 منظومه فکری مبانی اندیشه اسلامی 1⃣ معرفت‌شناسی 2⃣ خداشناسی 3⃣ انسان‌شناسی 4⃣ فلسفه اخلاق 5⃣ فلسفه حقوق 6⃣ فلسفه سیاست 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔗 | تفاوت وجود مستقل، رابطی و رابط در فلسفه سه نحو وجود از هم متمایز شده‌اند: وجود مستقل، وجود رابطی و وجود رابط. 1⃣ «وجود مستقل واقعیتی را گویند که هیچ نحو وابستگی ای به شیء دیگری نداشته باشد. این نحو وجود واقعیتی است مطلقاً نامشروط، یعنی از هیچ جهتی، به هیچ نحوی به هیچ چیزی مشروط نیست. به بیان فلسفی واقعیتی است که به هیچ نحوی قائم به دیگری نیست این نحو وجود به واجب بالذات اختصاص دارد. 2⃣ وجود رابطی، واقعیتی را گویند که وابسته و قائم به دیگری است؛ به گونه ای که ممکن نیست وابستگی آن را از شیئی که به آن وابسته است قطع کرد: قطع وابستگی از آن همان و انعدام وجود رابطی نیز همان. به نظر همۀ حکما، اعراض نسبت به جواهری که موضوع آنهایند چنین‌اند؛ مانند رنگ نسبت به جسـم رنگین. 3⃣ اما در مقایسه با وجود رابطی که واقعیتی است فی‌نفسه و لغيره، «وجود رابط» واقعیتی است فاقد جنبۀ فى‌نفسه، و فقط لغیره است یعنی وجود رابط چیزی نیست جز همان ربط و وابستگی و قیام و صدور و حلول و ایجاد و امثال آنها. به نظر حکما، مفاهیم حرفی مانند مفهومی که از واژه «از» یا «به» یا «است»، می فهمیم در خارج دارای چنین مصادیقی هستند. در آثار علامه طباطبایی اصطلاح وجود فی‌غیره برای این نحو وجود به کار می‌رود. 🔻وجود معلول از دیدگاه فلاسفهٔ پیشین به نظر حکمای پیش از صدرالمتألهین هر معلولی نسبت به علت فاعلی خویش وجود رابطی دارد همان‌گونه که هر عرضی نسبت به جوهری که موضوع آن است وجود رابطی دارد؛ با این تفاوت که قیام معلول به علت فاعلی خویش صدوری است؛ اما قیام عرض به جوهر مذکور حلولی است. 🔺 وجود معلول از دیدگاه صدرالمتألهین به نظر صدرالمتألهین هر معلولی نسبت به علت فاعلی خویش وجود رابط دارد نه رابطی؛ پس معلول اساساً فاقد جنبه فی‌نفسه است و چیزی نیست جز همان حیثیت لغیره و واقعیت آن جز همان بستگی و قیام و ربط به واقعیتی دیگر که علت نام دارد نیست واقعیت آن جز همان صدور از غیر نیست واقعیت آن همان ایجاد علت و کار و فعالیت اوست؛ نه واقعیتی که بر اثر ایجاد و فعالیت علت موجود است. 📘 ، درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی ج ۳، ص ۲۹۹ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند.mp3
23.17M
🧐 | نگره نئوداروینیسم در تعارض تصادف تکاملی و فاعلیت خداوند جریانات مقابل تکامل ویژگی نئوداروینیسم؛ طبیعت‌گرایانه تکاملی معانی تصادف در زیست‌شناسی پاسخ‌هایی برای پیش‌بینی ناپذیری کدام یک از معانی تصادف با فاعلیت خداوند تعارض دارد؟ 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | علامه طباطبایی: ما سرانجام هر چه را در «خارج» می‌جستیم، در «درون» یافتیم. بیرون زتو نیست هر چه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی، که تویی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
16.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔭 | علوم در کشور ما خیلی سطحی پیش می‌رود. اگر فیزیکدان‌های ما یک مقدار با فلسفه آشنا بودند، غالب نظریات فعلی نبودند. 👤 پروفسور 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
دو دروغ بزرگ درباره تاریخچه علم.mp3
22.66M
👺 | دو دروغ بزرگ درباره تاریخچه علم پدران علم جدید، علوم تجربی، علوم طبیعی، علوم ریاضی و در واقع پدران تمدن جدید به مفهوم علمی و تکنولوژیک آن صنعت جدید، متفکران و دانشمندان مسلمان و از جمله ایرانی بودند و این تاریخی که برای علم نوشته شده تاریخ تمدن و در سطح دنیا در سطح مدارس و دانشگاه های دنیا در سطوح آکادمیک تدریس می‌شود یک تاریخ جعلی و دروغین است. 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
35.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤦‍♀ | زن در نگاه فیلسوفان غربی 1⃣ قسمت اول: کانت، شوپنهاور و نیچه 📚 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات