eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.4هزار دنبال‌کننده
104 عکس
95 ویدیو
17 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 شهید مطهری: اگر حسین بن علی بود می‌گفت اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | صائب تبریزی: ظالم به ظلم خویش گرفتار می‌شود از پیچ و تاب نیست رهایی کمند را 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
25.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇵🇸 | فلسطین و ظلمی عدالت‌نما الان شما می‌بینید كشتن مردم بی‌‌گناه فلسطین را عدل می‌دانند، این را به محاكم قانونی می‌برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل، فطرت و وحی نمی‌گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می‌گیرند، از خواسته سیاسی خود‌شان می‌گیرند، این‌ها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی‌منبع می‌شود. 👤 آیت الله 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۳ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۳بررسی احساس‌گرایی آیر 1⃣ مدعایی بی‌دلیل ‌سخنان ‌ایر‌ در كتاب زبان، حقیقت و منطق‌ بیشتر بیان یك دیدگاه است تا استدلال بر آن. ‌ایر هیچ دلیلی برای اثبات نظریه خود ذكر نكرده است. بلكه مدعایی بی‌دلیل ارائه داده است. 2⃣ شرح دیدگاه دیگران نه ابداع نکته دیگر این است كه ‌ایر مبتكر این نظریه نیست. بلكه تنها كاری كه وی كرده است این بوده كه تبیین دقیقی از این نظریه ارائه داده است. به عنوان مثال،‌ سیزده سال پیش از انتشار كتاب ‌ایر‌، دو نفر از فیلسوفان به نام‌های اوگدن و ‌ریچاردزدر كتابی با عنوان معنای‌ معنا‌، كه با همكاری یكدیگر منتشر كردند، همین دیدگاه را بیان كرده‌اند. 3⃣ تكیه بر اصل تحقیق‌پذیری یكی از جدی‌ترین اشكالات این نظریه این است كه با تكیه بر یك اصل نادرست در باب معیار معناداری كوشیده است كه گزاره‌های اخلاقی را بی‌معنا تلقی كند. اصل تحقیق‌پذیری دارای اشكالات عدیده‌ای است كه اجمالاً به برخی از آنها اشاره‌ می‌كنیم: اولاً، بر اساس این معیار، مهم‌ترین پایه‌های معرفت، یعنی معرفت حضوری و بدیهیات عقلی از دست می‌رود. و با از دست دادن آنها نمی‌توان هیچ گونه تبیین معقولی برای صحت شناخت و مطابقت آن با واقع ارائه داد. ثانیاً، پوزیتیویست‌ها با اتخاذ این اصل، نقطه اتكاء خود را بر ادراك حسی قرار داده‌اند كه لرزان‌ترین و بی‌اعتبارترین نقطه‌ها در شناخت است و شناخت حسی بیش از هر شناختی در معرض خطا می‌باشد. و با توجه به این كه شناخت حسی هم در واقع در درون انسان تحقق می‌یابد راه را برای اثبات منطقی جهان خارج، بر خودشان مسدود ساخته‌اند. ثالثاً، این ادعا كه مفاهیم اخلاقی و متافیزیكی، پوچ و فاقد محتوی هستند، ادعایی گزاف و واضح البطلان است؛ زیرا اگر الفاظی كه دلالت بر این مفاهیم دارند به كلی فاقد معنی بودند فرقی با الفاظ مهمل نمی‌داشتند و نفی و اثبات آنها یكسان می‌بود. در صورتی كه مثلاً آتش را علت حرارت دانستن، یا عدالت را خوب دانستن، هیچ گاه با عكس آنها یكسان نیست. حتی كسانی كه اصل علیت را انكار می‌كنند و یا عدالت را خوب نمی‌دانند در حقیقت منكر قضایایی هستند كه مفهوم و معنای آنها را درك كرده‌اند. رابعاً، بر اساس این مبنا، جایی برای هیچ قانون علمی به عنوان یك قضیه كلی و قطعی و ضروری، باقی نمی‌ماند؛ زیرا این ویژگی‌ها به هیچ وجه قابل اثبات حسی نیست و در هر موردی كه تجربه حسی انجام گرفت، حداكثر این است كه، تنها می‌‌توان همان مورد را پذیرفت و در جایی كه تجربة حسی انجام نگیرد باید سكوت كرد و مطلقاً از نفی و اثبات خودداری نمود. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۶-۴۹ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪧 | قوام حکمت متعالیه فصل ممیز بین حکمت متعالیه و باقی مسالک فلسفی چیست؟ آیا حکمت متعالیه همان مسلک مشاء و اشراق است و تلفیقی از آنها، یا یک مسلک جداگانه است؟ 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
سعادت در فلسفه اخلاق.pdf
389.2K
📝 | سعادت در فلسفه اخلاق سعادت در نگاه سقراط، افلاطون، ارسطو، زنون، اپیکور، کندی، فارابی، غزالی، خواجه طوسی و متاخرین ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | علامه طباطبایی: ما ابد در پیش داریم. هستیم که هستیم. «انما تنتقلون من دارالی دار» انسان از بین رفتنی نیست، باقی و برقرار است، منتها به یک معنی لباس عوض می‌کند و به یک معنی، جا عوض می‌کند. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۴ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۴ 📌 احساس‌گرایی استیونسن استیونسن‌ ابتدا شرایطی را بیان می‌كند كه معتقد است هر گونه تعریفی از واژه «خوبی» باید واجد آنها باشد. ➖ شرط اول این است كه هر تحلیلی كه از این واژه ارائه می‌دهیم باید راه اختلاف‌ درباره این كه چیزی خوب است یا نه را باز نگه دارد.‌ ➖شرط دوم این است كه «خوبی» باید واجد جاذبه و كشش خاصی باشد؛ یعنی گفتن این كه چیزی خوب است دست كم باید گرایشی به وادار ساختن شخص به عمل بر طبق آن داشته باشد. ➖شرط سوم این است كه حضور و غیبت «خوبی» در چیزی نباید به مدد استفاده از هیچ روش علمی تحقیق‌پذیر باشد. ➕ سپس می‌گوید معنایی واحد برای كلمه «خوبی» هست كه همه این شرایط را استیفاء می‌كند و آن همان چیزی است كه به كمك واژة «احساسی» تحلیل می‌شود. ✍ بررسی احساس‌گرایی استیونسن 1⃣ نادیده گرفتن نقش توصیفی مفاهیم و احكام اخلاقی ‌این دیدگاه به طریقی كاملاً معقول، معیّن و روشن، احكام اخلاقی را با رفتار مربوط می‌سازد. هم‌چنین توجه به نقش و كاركرد جملات اخلاقی نیز از نكات مثبت این‌ دیدگاه احساس‌گرایانه‌ است. آنان در این اعتراض خود نسبت به شهودگرایان كه جملات اخلاقی را نبایدگزاره‌هایی صرفا توصیفی و اِخباری دانست، كاملاً درست می‌اندیشیدند؛ اما متأسفانه توجه افراطی به كاركرد گفتارهای اخلاقی‌،‌ آنان را به طور كلی از معنای توصیفی و اخباری اخلاقیات غافل نمود. 2⃣ جامع و مانع نبودن ‌بر اساس این نظریه «فایده اصلی احكام اخلاقی، گزارش و بیان حقایق نیست، بلكه ایجاد اثر است»؛ یعنی هدف از ابراز یك حكم اخلاقی، تغییر موضع‌گیری‌های شنونده است نه باورهای وی. و حال آن كه این ویژگی نه مانع است و نه جامع. به عبارت دیگر، بسیاری از موارد را می‌توان بر شمرد كه مسلماً حكم اخلاقی نیستند اما این ویژگی را دارا هستند و هم‌چنین موارد فراوانی را می‌توان نشان داد كه مسلماً حكم اخلاقی هستند، اما دارای این ویژگی نیستند. «پوسترهای تبلیغاتی، برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون، سخنرانی‌های سیاسی،‌تهدیدها، آثار ”متعهد“ ادبی، رشوه‌ها و غیره همگی نیز همین كار را انجام می‌دهند. 3⃣ همه مفاهیم اخلاقی دارای بار احساسی نیستند ‌خطای بزرگ و مهم دیگر احساس‌گرایان این است كه معتقدند همه واژه‌های اخلاقی، در بر دارنده معنای احساسی‌اند. در حالی كه كلماتی مانند باید، درست، نادرست و مانند آنها فاقد چنین بار معنایی هستند. «حقیقت این است كه در گفتارهای اخلاقی، ابراز و ‌برانگیختن احساسات امری است عرَضی و كاملاً نادر، همان‌گونه كه اِعمال تأثیر در مورد احكام اخلاقی امری است عرضی و اغلب اصلاً وجود ندارد.» من با گفتن جمله‌ای مانند «انجام دادن این كار بی‌رحمی است» نه تنها احساسات خود را نشان می‌دهم ممكن است احساسات شما را نیز برانگیزم؛ اما گفتن «انجام دادن این كار خطا است» بعید است كه هیچ یك از این دو مقصود را برآورده كند. این عبارت صرفاً بیان‌گر یك‌ عقیده‌ است و‌ نه ابراز یك تهییج احساسی. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۹-۵۵ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | علامه طباطبایی: پرستش به مستیست در کیش مهر برون‌اند زین حلقه هوشیار‌ها 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
16.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 | طباطبایی من را موحد کرد آیا بدون فلسفه امکان دارد؟ 👤 آیت الله 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ | علامه و مارکسیسم قبل از مباحث معرفت‌شناسی در حوزه علم و فلسفه علم، یک سؤال بنیادین‌تر وجود دارد و آن هستی‌شناسی خود علم است. یعنی قبل از اپیستومولوژی، بُعد آنتولوژی خود ادراک که اساساً علم و ادراک چیست ماهیتاً؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣ | علامه و داروینیسم نظریه یا فرضیه‌بودن داروینیسم؟ بررسی نتایج الحادی داروینسیم؟ شیوه علامه طباطبایی در نقد آن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣ | علامه و ماتریالیسم تاریخچه ماتریالیستی و ادعای آن‌ها ارتباط ماتریالیست با داروینیسم نقد و بررسی علامه طباطبایی بیان رویکرد صدرایی و سینوی در مسئله 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۵ 🧩 جامعه‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۱ 💼 امیل‌ ‌دوركیم‌، جامعه‌شناس مشهور فرانسوی، همه مفاهیم اخلاقی مانند «خوب و بد» و «باید و نباید» را برآمده از جامعه و خواست جمعی می‌‌داند و بنابراین، آنها را با توجه به خواست جمعی تعریف می‌كند و همچنین احكام اخلاقی را بر اساس خواست جامعه تحلیل و توجیه می‌كند. ♻️ اصول اندیشه اخلاقی دورکیم 1⃣ جامعه شخصیتی مستقل از افراد دارد؛ مجموعه اعتقادها و احساسات مشترك در میانگین افراد یك جامعه واحد دستگاه معی‌نی را تشكیل می‌دهد كه حیات خاص خود ‌را دارد؛ این دستگاه را می‌توان وجدان جمعی یا عمومی نامید. 2⃣ وابستگی تام و تمام اخلاق به جامعه؛ دوركیم بر این باور است كه در حالت انفرادی هیچ اخلاقی معنا ندارد. دوركیم‌ نه تنها همه مفاهیم فلسفی و منطقی از قبیل جنس، فصل، نوع، مكان، علیت، كلیت، جزئیت، ماده و صورت و امثال آن را زاییده و پدید آمده از جامعه می‌داند، بلكه معتقد است كه اخلاق و دین نیز مولود جامعه‌اند. 3⃣ جامعه به عنوان معیار نهایی ارزش گذاری؛ دورکیم می گوید: جامعه غایت عالی و نهایت همه فعالیت‌های اخلاقی است. در خصوص چیزی كه اخلاق فردی نامیده می‌شود، این طرز تلقی یك انتزاع محض است و هیچ مصداقی در واقعیت ندارد. اخلاق در هر درجه‌ای از تكاملش هیچگاه جز در جامعه وجود نداشته و تغییرات آن همیشه تابعی از تغییرات شرایط اجتماعی بوده است. پس در نظر گرفتن كیفیت اخلاق بدون وجود جوامع در حكم خروج از دایره واقعیات و ورود به قلمرو فرضیه‌های بی‌پایه و تخیلات نیازمودنی است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۶۷-۷۱ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👥 | معنا و تجلی عدل الهی در مورد انسان تبیین معنای عدالت و تطبیق آن استحقاق بندگان در پیشگاه خداوند استحاله هم‌طرازی رتبه اشخاص در قیامت تقابل نگاه کلامی و فلسفی در این مسئله 👤 ارائه: استاد 👤 ناقد: استاد 👤 ناقد: استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | اصل علیت؛ بدیهی یا نظری آیا اصل علیت فطری است؟ اصل علیت یک قضیه حقیقیه 👤 علامه 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات