eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
115 عکس
107 ویدیو
19 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 | خدای دین و خدای فلسفه؛ مغایرت یا این‌همانی؟! ❓ برخی از فیلسوفان خداناباور غربی همچون جان‌هاسپرز و متألهان مسیحی مانند جان هیک اعتقاد دارند خدایی که در براهین فلسفی به عنوان واجب الوجود، علت نخستین، طراح کیهانی و... اثبات می‌شود، مغایر با خدایی است که دین توصیفش می‌کند و فیلسوفان خداباور مجوزی برای یکی انگاشتن این دو ندارند. ❓برخی دیگر معتقدند خدای دین شایسته محبت و پرسش است و انسان باید در مواجهه با وی کرنش و خضوع نماید، در حالی که خدای فلاسفه، تنها یک واجب الوجود است که شوری در دل‌ها نمی‌افکند؛ خدای فلسفه یک امر خشک و انتزاعی است که متعلق مجادلات علمی و مناقشات ذهنی است. 🧩 در مقام بررسی این ادعا نخست باید توجه داشت که ادیان گوناگون حتی ادیان الهی تصویر واحدی از مسئله خدا به دست نمیدهند، مسیحیت رایج مدعی تثلیث است، حال آن که شعار اسلام در توحید تجلی یافته است، از سوی دیگر، مکاتب و نظامات فلسفی نیز نگرش واحدی به خداوند ندارند. بر این اساس، مدعای تغایر خدای فلسفه با خدای دین را نمیتوان در قالبی کلی بررسی کرد، بلکه باید مقضود خود از دین و فلسفه را مشخص کنیم. ما این مدعا را از منظر قرآن کریم به مثابه کتاب مقدس دین اسلام و فلسفه اسلامی بررسی میکنیم، خدای قرآن با اسم علم «الله» شناخته میشود و رایج‌ترین تعبیر برای خدا در فلسفه اسلامی عنوان «واجب الوجود بالذات» است. 🔸 مدعای دوگانگی خدای دین با خدای فلسفه از منظر قرآن و فلسفه اسلامی پذیرفتنی نیست؛ زیرا بر طبق قرآن، یکی از اوصاف منحصر در فرد الله تعالی، «شیء غیرمخلوق» است؛ در نگرش قرآنی، همه موجودات مخلوق الله هستند و او تنها موجودی است که وصف «شیء غیرمخلوق» را دارد. در جانب فلسفی نیز، واجب الوجود که با براهینی ابتدا وجودش و سپس وحدتش اثبات میشود، تنها موجود بدون علت است. پس «شیء غیرمخلوق» وصف انحصاری الله قرآن و واجب فلسفه است. بنابراین، مصداق الله و واجب الوجود یکی است. 🔸 اما مدعای دوم مبنی بر تفاوت نسبت انسانی با خدای فلسفه و خدای دین نیز با تمرکز بر صفات ذاتی و فعلی خداوند قابل بررسی است. در فلسفه الهی، تنها به اثبات وجود خدا بسنده نمی‌شود، بلکه پس از مرحله اثبات ذات، به سراغ اثبات و بررسی اقسام گوناگون اوصاف الهی می‌روند. اوصاف فعلی خداوند بیان‌گر روابط گوناگون خداوند با مخلوقات از جمله انسان‌اند، اما صفات ذاتی چگونگی ذات الهی و کمالات او را توصیف میکنند. 🔻 در سطح عامه مردم، توجه به اوصاف فعلی خداوند و نقش او در هستی و زندگی انسان، شایستگی او برای محبت‌ورزی و پرستش را نشان می‌دهد و عموم مردم با ادراک این اوصاف و مناسبات متعدد میان خود و پروردگارشان، به او محبت پیدا کرده، در مواجهه با سر تعظیم فرود می آورند. اما فیلسوفان فراتر از این معرفت عمومی، خداوند را به اوصاف کمالش می‌شناسند و این معرفت به کمال بی‌پایان و زبیایی کران‌ناپیدای خداوند عشقی عقلانی در دل ایشان می‌افکند که فراتر و والاتر از محبت برآمده از اوصاف فعلی حق است؛ والذین آمنوا أشد حباً لله. ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
بداهت گزاره العدل حسن.mp3
2.06M
🔖 | تبیین تحلیلی بودن برخی گزاره های اخلاقی همچون العدل حسن 👤 علامه 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💢 | تفاوت «فلسفه دین» با «کلام»، «کلام جدید» و «الهیات فلسفی» 1️⃣ موضوع و مسائل 🔻 رابطه میان مسائل فلسفه دین و مسائل کلام و الهیات فلسفی عموم و خصوص من وجه است. فلسفه دین به موضوعاتی می‌پردازد که در فهم حقیقت دین و پذیرش آن تاثیر گذارند. ولی کلام و الهیات فلسفی همه آموزه‌های اعتقادی را مورد بحث قرار می‌دهند. 🔻 بنابراین فلسفه دین با کلام و الهیات فلسفی یک حوزه مشترک و دو حوزه متفاوت دارند. حوزه مشترک میان اینها مباحثی مانند اثبات وجود خدا، صفات خدا، فعل الهی، معجزه و مسئله شر است. حوزه اختصاصی کلام و الهیات فلسفی، باورهای فرعی اعتقادی هستند، مانند ویژگی‌های برزخ و قیامت است. همچنین آموزه‌های خاص هر دین در الهیات آن دین بحث می‌شود، مانند تثلیث و تجسد در مسیحیت یا وحی و مهدویت در اسلام. حوزه اختصاصی فلسفه دین شامل مباحثی همچون علم و دین، عقل و ایمان، زبان دین و تجربه دینی می‌شود که بیشتر جنبه معرفت‌شناختی دارند. 2️⃣ روش 🔻 کلام از هر روشی که برای اثبات، تبیین و دفاع از دین مفید باشد، استفاده می‌کند. حتی ممکن است از جدل یا مغالطه نیز بهره ببرد ولی در قرون اخیر متکلمین سعی کرده‌اند روش‌های نادرست را کنار بگذارند و از روش‌های معرفت‌زا اعم از عقلی، نقلی و تجربی استفاده کنند. بر خلاف الهیات فلسفی و فلسفه دین که فقط با روش عقلی سروکار دارند. 3️⃣ غایت 🔻اولا، کلام یا الهیات دغدغه اثبات صدق دین و مدعیاتش را دارد، ولی فلسفه دین دغدغه اثبات صدق را ندارد بلکه صدق و کذب را بررسی می‌کند. ممکن است حکم به صدق کند و ممکن است حکم به کذب کند. از همین رو نمی‌توان خبر از متکلمی بی‌دین داد، اما فیلسوفان دین ملحد به وفور یافت می‌شوند. 🔻ثانیا، الهیات متصدی اثبات و دفاع از دین متبوعش است ولی برای فلسفه همه ادیان اهمیت دارند. 🧩 نکته مهم: باید میان هدف علم و هدف عالم تفاوت قائل شد. آنچه گفته شد، در مورد هدف علم است نه عالم. از این رو ممکن است فیلسوف دینی که متعهد به دین خاصی است، با روشی کاملا سکولار به بررسی مسائل فلسفه دین بپردازد و مطالبش را به نحوی ارائه دهد که هیچ نشانی بر جانب‌داریش وجود نداشته باشد. ✏️ استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🍔 ساندویچ فلسفه این کانال مباحث فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه ‌های مضاف را به صورت ساندویچی در سه سطح عمومی و نیمه تخصصی و تخصصی در خدمت شما قرار می‌دهد. 🔶 ایتا 🔰 تلگرام 👥 گروه تلگرام ♥️ اینستاگرام
📊 | انواع ارزش توجه به این انواع و تقسیمات، می‌تواند مانع برخی از خلط‌‌ها و کج فهمی‌ها شود. 1⃣ ارزش ابزاری و غایی ارزش‌های ابزاری اموری هستند که به سبب ابزار و وسیله بونشان برای وصول به ارزش‌های دیگر، ارزشمندند. ارزش‌های غایی یا نهایی، ارزش‌هایی را گویند که به خودی خود و به مثابه یک هدف ارزشمندند. 2⃣ ارزش ذاتی و غیری ارزش ذاتی، آن است که مقتضای ذات یک شی، فعل یا صفت است مثل عدالت که ذاتا اقتضای ارزش مثبت را دارد. ارزش غیری، عارضی، تبعی، عاریتی است (مقتضای ذات نیست). 3️⃣ ارزش ذاتی و الهی آیا در مقام ثبوت و عالم واقع (صرف نظر از حکم عقل و توانایی یا ناتوانی آن در تشخیص خوب یا بد) کار‌های انسان به خوبی یا بدی متصف می‌شوند؟ بر اساس نظریه ارزش ذاتی، خوبی و بدی در ذات کار‌ها نهفته است. بر اساس نظریه امر الهی، خوبی و بدی اشیا و افعال، به امر و نهی خداوند وابسته است. 4️⃣ ارزش عقلی و شرعی ارزش‌های عقلی به ارزش‌هایی گفته می‌شود که عقل انسان، با صرف نظر از شرع، آن‌ها را می‌فهمد. این دسته بندی اخر ناظر به مقام ثبوت است؛ یعنی بر فرض که بپذیریم ارزش‌ کار‌ها در ذات و نهاد نهفته است، پرسش این است که راه کشف آن چگونه است. نزاع اشاعره و عدلیه در این باره به صورت سلب کلی و ایجاب جزئی است. ✏️ ، خوب چیست؟ بد کدام است؟، ص ۲۵ - ۳۰ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حقیقت اراده_denoised.mp3
1.86M
💠 | حقیقت اراده اراده از یک حیث فعل و از یک حیث کیف نفسانی و از یک حیث ذاتی است. 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕶 متاورس دوشادوش پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیازمند تحقیقات عمیق درباره مسائل فلسفی، اخلاقی، فقهی و همچنین مطالعه درباره پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و سیاسی متاورس هستیم. 🔗 فیلم سینمایی نیز در این زمینه وجود دارد که می‌توانید با کلیک روی این متن دانلود کنید 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📒 پاسخ علامه مصباح به اشکال قائلین به وحدت شخصی وجود ممكن است توهم شود كه لازمه نامتناهي بودن كمالات واجب‌الوجود اين است كه مطلقاً هيچ موجود ديگري تحقق نيابد؛ زيرا تحقق هر موجود ديگري، به‌معناي واجد بودن بخشي از كمالات وجودي است. جواب اين شبهه آن است كه كمالات ساير مراتب كه همگي مخلوقِ واجب‌الوجود هستند، شعاعي از كمالات وي مي‌باشد و وجود آنها تزاحمي با كمالات نامتناهي واجب‌الوجود ندارد. اما اگر واجب‌الوجود ديگري فرض شود، كمالات وجودي آنها با يكديگر تزاحم خواهند داشت؛ زيرا هركدام از آنها داراي كمالي اصيل و مستقل خواهد بود و هيچ‌كدام از آنها شعاع و فرع ديگري نخواهد بود. به ديگر سخن، هنگامي دو كمال عيني با يكديگر تزاحم پيدا مي‌كنند كه در يك مرتبه از وجود فرض شوند، اما اگر يكي در طول ديگري باشد، مزاحمتي با يكديگر نخواهند داشت. بنابراين وجود مخلوقات منافاتي با نامتناهي بودن كمالات خالق ندارد و چنان نيست كه وقتي كمالي را به مخلوقي افاضه مي‌كند از دستش برود و خودش فاقد آن گردد، اما فرض وجود دو واجب‌الوجود، با نامتناهي بودن كمالات آنها منافات دارد. و به عبارت سوم، فرض دو كمال عيني مستقل، با فرض نامتناهي بودن آنها سازگار نيست، اما اگر يكي عين تعلق و ربط و وابستگي به ديگري باشد و شعاع و جلوه‌اي از آن به‌شمار رود، منافاتي با نامتناهي بودن ديگري كه داراي استقلال و غناي مطلق است ندارد. ✏️ ، آموزش فلسفه، ج۲، ص 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فلسفه علم، فناوری و جامعه۱۲.mp3
5M
🎛 | فلسفه علم، فناوری و جامعه تبیین چیستی و چرایی پدیده ها، تفکیک حکمت اسلامی و مسیحیت، بیان تطور فلسفه علم، تبیین طبیعت به معنای خلقت، بیان سه دیدگاه خالق و رب بودن خداوند 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
۹۳. نهایه، مرحله ۸، مقدمه (انکار علیت بر اساس فیزیک کوانتوم)_۱۲۲۰۰۱.mp3
25.88M
🧊 | فیزیک کوانتوم و اصل علیت (۲) نقد و بررسی ناسازگاری فیزیک کوانتوم با اصل علیت 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فیزیک کوانتوم و اصل علیت (۱) (1).mp3
22.02M
🧊 | فیزیک کوانتوم و اصل علیت (۱) توضیح فیزیک کوانتوم و مقایسه‌ای اجمالی با فیزیک نیوتن ناسازگاری فیزیک کوانتوم با اصل علیت 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
تعارض علم و دین؟ (۱).mp3
9.54M
🚫 | تعارض علم و دین؟ سه دیدگاه کلی در زمینه تعارض علم و دین 👤 دکتر 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
پیوند حکمت نظری و عملی در اندیشه سبزواری.mp3
11.61M
🖇 | پیوند حکمت نظری و عملی ارتباط بین «باید» و «هست» در اندیشه ملاهادی سبزواری 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
2FilesMerged_۰۵۰۶۲۰۲۲.mp3
11.08M
📖 | قبض و بسط تئوریک شریعت (۳) نقد این دیدگاه 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
روایات نهی از قیام و مبنای اصولی ما(1).mp3
2.54M
🧷 | تاثیر فلسفه سیاسی بر تحلیل روایات نهی از قیام امام خمینی فرمود اگر دویست تا روایت صحیح السند هم در نفی حاکمیت باشد، باید تاویل رود. 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
تطبیق تعدد قرائت بر کتاب سروش.mp3
7.72M
📖 | قبض و بسط تئوریک شریعت (۲) تطبیق مدعا بر کتاب دکتر سروش 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
علم.mp3
16.81M
📖 | قبض و بسط تئوریک شریعت (۱) تبیین نظریه 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جبر و اختیار.mp3
15.92M
🕹 | جبر و اختیار تبیین و پاسخ متفاوتی از شبهه علم الهی و اختیار 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
وجود رابط و وجود رابطی.mp3
9.33M
♻️ | فرق وجود رابط، وجود رابطی، عین الربط دیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی، علامه مصباح 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
4_6032641640110229677.mp3
3.18M
📌 | ضرورت مطالعه فلسفه غرب کسی که نمی ‎داند دکارت و هايدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه می ‎تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟ 👤 آیت الله 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📒 وجود ذهنی از منظر اندیشمندان اسلامی 1⃣ پیشینیان : وجود ذهنی= علم حصولی . 2⃣ فخر رازی: وجود ذهنی غیر از علم حصولی است. وجود ذهنی: صورت مشابه امر خارجی است که در ذهن حاصل می شود. علم حصولی : اضافه میان عالِم و وجود ذهنی. 3⃣ برخی متکلمین: وجود ذهنی را انکار کردند و علم حصولی اضافه میان نفس عالِم و معلوم خارجی است. 4⃣ قوشچی: وجود ذهنی حضور خود حقایق و ماهیات اشیاء در ذهن است. به عقیده او وجود ذهنی غیر از علم حصولی است. 5⃣ صدر المتالهین و برخی از تابعانش: وجود ذهنی ، حضور خود ماهیت اشیا در ذهن است و حقیقت وجود ذهنی همان علم حصولی است و تفاوت آنها اعتباری است. 6⃣ استاد فیاضی: وجود ذهنی قسمی از معنا است نه مفهوم در حالی که علم حصولی مفهوم است. ✏️ ، نگاهی نو به فلسفه اسلامی، ص ۱۷۳_ ۱۷۵ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
حرکت توسطیه و حرکت قطعیه.mp3
12.97M
🏃‍♂ | حرکت توسطیه و حرکت قطعیه دیدگاه ابن سینا، ملاصدرا، علامه طباطبایی 👤 استاد 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام
بسم الله الرحمن الرحیم 🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی: علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی: علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی: ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام