🔖 #خردخوان | تفاوت نظریه کانت و حکمای اسلامی در باب معقولات ثانیه
1⃣ کانت آمد معقولات ثانیه حکما را چه معقولات ثانیه منطقی و چه معقولات ثانیه فلسفی را امور صددرصد ذهنی دانست در صورتی که حکمای ما معقولات ثانیه منطقی را صددرصد ذهنی میدانند ولی معقولات ثانیه فلسفی را (کاملا) ذهنی نمیدانند. این یک تفاوت.
2⃣ تفاوت دیگر اینکه به یک نوع بیگانگی مطلق میان معقولات ثانیه -یا مقولات خودش- و اشیاء خارجی قائل شد؛ یعنی گفت اینها صددرصد ساخته قبلی ذهن هستند؛ یعنی اصلا قبل از اینکه این محسوسات (یا معقولات اولیه) بیایند اینها وجود داشتهاند. اینها میآیند در ظرف آنها ریخته میشوند. اصلا اینها جزء ساختمان طبیعی و ذاتی ذهن است. این هم یک فرق دیگر که حکمای ما معقولات ثانیه را- چه فلسفی و چه منطقی- جزء ساختمان ذاتی ذهن نمیدانند؛ چون به ساختمان ذاتی ذهن قائل نیستند، زیرا این حکما از عقل هیولانی و نفس هیولانی شروع میکنند، میگویند در مرحله اول جز علم ذات به ذات اصلا چیزی نیست؛ باقی دیگر هم بالقوه است، تدریجا بالفعل میشود. هیچ چیزی برای نفس ذاتی نیست. هیچ علم ذاتی و فطری به آن معنا که با خودش آورده باشد برای نفس نیست. به طور پیشینیه چیزی ندارد؛ اینها تدریجا پیدا میشود.
🔻 حتی آنچه را که اینها بدیهیات اولیه میدانند، میگویند اینها هم زمانا بعد پیدا شده است؛ و بلکه همه معقولات ثانیه را به نوعی مؤخر از معقولات اولیه میدانند؛ یعنی میگویند اگر معقول اولیهای نبود معقول ثانیهای هم نبود. ولی کانت میگوید نه، اگر معقولات اولیه به اصطلاح شما نبود معقول ثانیه، خودش بود. چون ذهن بود اینها هم بود.
✍ پس این تفاوتها بین نظر کانت و نظر حکمای اسلامی در کار هست. ولی تلاش کانت بالاخره تلاش موفقی از آب در نیامد؛ یعنی معرفت را که میخواست به این وسیله توجیه کند بیشتر غیر قابل توجیه شد، برای اینکه او این معانی را- حتی معانی فلسفی را- برد به عالم ذهن و خارج را از اینها عاری کرد: در خارج نه علیتی است نه معلولیتی، نه ضرورتی نه امکانی، هیچیک از اینها نیست. بعد به اشکال برخورد که پس تو اصلا از کجا میگویی که «خارج» ی وجود دارد؟ اگر علیت ساخته ذهن است از کجا میگویی که «خارج» ی وجود دارد؟
📗 #مرتضی_مطهری، شرح منظومه، ج ۱، ص ۳۹۷
📚 #فلسفه_غرب | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 #حکمتانه | شهید مطهری
برای يک ملت هيچ موهبتی بالاتر از شخصيت نيست اگر همه مواهب و ابزارهای زندگي را از ملتی بگيرند و شخصيتش محفوظ باشد غمی نيست.
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👫 #خردنما | برابری زن و مرد در اسلام و غرب
👤 شهید #مرتضی_مطهری
📚 #فلسفه_حقوق | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
شباهت علوم حضوری.mp3
6.8M
❓ #خردنوا | ناشبیه بودن علوم حضوری افراد با همگانی بودن ادراکات حضوری، چگونه سازگار است؟ آیا اعتبارش را زیر سوال نمی برد؟ مثلا ممکن است کسی بگوید علم حضوری من اینگونه نیست و در شباهت ادعا شده خدشه کند.
👤 دکتر #محمد_سربخشی
📚 #معرفتشناسی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
مردم در اندیشه سیاسی.mp3
27.12M
🗳 #خردنوا | مردم در اندیشه سیاسی
نگاه جمهوری خواه دینی و غیر دینی
👤 استاد #حسن_رحیمپور_ازغدی
📚 #فلسفه_سیاسی | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ #خردنما | دلیلی بر یگانگی خداوند
👤 استاد #محمدحسن_وکیلی
📚 #فلسفه_دین | #عمومی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اعراض، نزد فلاسفه.mp3
25.23M
1⃣ #خردنوا | دیدگاه فلاسفه در مورد اعراض
درباره اعراض چهار قول وجود دارد:
الف) قول ميرداماد
ب) قول مشهور
ج) قول صاحب بصائر
د) قول شيخ اشراق
👤 دکتر #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اعراض، نزد آیت الله مصباح.mp3
7.89M
2⃣ #خردنوا | اعراض، نزد علامه مصباح
بررسی مقولات نسبی
👤 دکتر #عبدالله_فتحی
📚 #فلسفه_اسلامی | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
اسلام و سکولاریسم.mp3
36.66M
👥 #گفتگو | اسلام و سکولاریسم
آیا اسلام، یک دین سیاسی اجتماعی است؟
نگاه بروندینی و دروندینی، چه پاسخی به ما میدهد؟
👤 دکتر #صفدر_الهیراد
👤 دکتر #سروش_دباغ
📚 #فلسفه_سیاسی | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🗂 #پرونده_ویژه | مبانی اندیشه اسلامی ۴
🎙 #درسگفتار | فلسفه اخلاق
(بر اساس کتاب #طرح_ولایت، نوشته مجتبی مصباح)
🧩 ۳۸ فایل صوتی و موضوعی
👤 استاد #مجتبی_مصباح
📚 #فلسفه_اخلاق | #نیمهتخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۱.mp3
21.69M
📒 فلسفه اخلاق ۱
🏷 تعریف اخلاق
🏷 فلسفههای مضاف
🏷 علم اخلاق و اهمیت آن
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۲.mp3
17.8M
📒 فلسفه اخلاق ۲
🏷 فلسفه اخلاق
🏷 جایگاه فلسفه اخلاق
🏷 ضرورت و اهمیت آن
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۳.mp3
13.95M
📒 فلسفه اخلاق ۳
🏷 تقسیم اخلاق نزد غربیها
🏷 اخلاق توصیفی
🏷 اخلاق هنجاری
🏷 فرااخلاق
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۴.mp3
20.71M
📒 فلسفه اخلاق ۴
🏷 مفاهیم اخلاقی
🏷 ارزش
🏷 ارزش ذاتی و غیری
🏷 ارزش جایگزینی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۵.mp3
22.46M
📒 فلسفه اخلاق ۵
🏷 لزوم
🏷 مفاهیم عام اخلاقی
🏷 خوب و بد، درست و نادرست
🏷 باید و نباید، وظیفه
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۶.mp3
26.48M
📒 فلسفه اخلاق ۶
🏷 رابطه ارزش با واقعیت
🏷 گزاره واقعنما و ارزشی
🏷 واقعی یا واقعی نبودن ارزش
🏷 تفاوتهای واقعگرایی و غیر واقعگرایی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۷.mp3
25.69M
📒 فلسفه اخلاق ۷
🏷 واقعی یا غیر واقعی بودن معیار ارزش
🏷 صدق و کذب گزارههای اخلاقی
🏷 رابطه منطقی بین هستها و بایدها
🏷 وحدتگرایی یا کثرتگرایی اخلاقی
🏷 مطلق و نسبی بودن گزارههای اخلاقی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۸.mp3
33.29M
📒 فلسفه اخلاق ۸
🏷 مطلق یا نسبی بودن اخلاق
🏷 نسبیگرایی اخلاقی
🏷 اقسام نسبیتگرایی
🏷 نسبیت توصیفی و بررسی آن
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۱۰.mp3
21.16M
📒 فلسفه اخلاق ۱۰
🏷 نسبیت فرااخلاقی
🏷 بیان استدلال
🏷 نسبیت فردی
🏷 نسبیت اجتماعی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۱۱.mp3
26.68M
📒 فلسفه اخلاق ١١
🏷 پیامدهای نسبیت فردی
🏷 پیامدهای نسبیت اجتماعی
🏷 بررسی مدعا
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۱۲.mp3
34.57M
📒 فلسفه اخلاق ۱۲
🏷 نسبیت هنجاری
🏷 اصول نسبیت هنجاری
🏷 بررسی استدلال و مشکلات عملی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فلسفه اخلاق ۱۳.mp3
23.69M
📒 فلسفه اخلاق ۱۳
🏷 قیودی برای نسبیت هنجاری
🏷 بررسی قیود مطرح شده
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات