eitaa logo
ساندویچ فلسفه
8.6هزار دنبال‌کننده
114 عکس
103 ویدیو
18 فایل
🍔 فلسفه اسلامی، فلسفه غرب و فلسفه‌های مضاف را در سه سطح تجربه کنید: 🧠 عمومی علاقه‌مندان به تفکر 🪵 نیمه‌تخصصی علاقه‌مندان به فلسفه و مبانی علوم 📚 تخصصی ویژه دانش‌پژوهان علوم عقلی 👥گروه t.me/philosophy_Sandwich_Group 👤مدیر @Philosophy_Sandwich_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📲 | تولد لیبرالیسم در غرب ۱- قدرت مسیحیت ۲- زورگویی دستگاه حاکم ۳- مخالفت با علم و عقل‌گرایی ۴- اومانیسم ۵- محوریت خواست انسان ۶- انسان تعیین‌کننده ارزش‌ها ۷- حقانیت ارزش‌ها ۸- آزادی و لیبرالیسم ۹- هرج و مرج در لیبرالیسم مطلق ۱۰- حق آزادی، مالکیت و حیات 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
31.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤯 | مردم عادی چه نیازی به فلسفه دارند؟ ⁉️ سؤالات احسان کرمی و پاسخ‌های جالب و غافلگیرکننده استاد ☘ فلسفه، زندگی را برای شما معنا می‌کند... 📚 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۲ 🧩 احساس‌گرایی (غیر واقع‌گرایی) ۲ 📌 احساس‌گرایی آیر: آیر بحثش را از بررسی نظام متعارف علم اخلاق آغاز می‌كند. وی می‌گوید نظام متعارف علم اخلاق، آن گونه كه در آثار فیلسوفان اخلاق مطرح شده است، متشكل از چهار جزء غیر مرتبط با هم است كه اغلب در نوشته‌های فیلسوفان اخلاق خلط می‌شوند. ۱. قضایایی كه بیان كننده تعریف اصطلاحات اخلاقی‌اند. ۲. قضایایی كه توصیف‌گر تجارب اخلاقی و بیان كننده علل و اسباب این گونه تجارب هستند. ۳. دستورات و اوامری كه فضایل اخلاقی خوانده می‌شوند. ۴. تصدیق‌های واقعی اخلاقی، یعنی احكامی كه بر خوبی یا بدی كار خاصی دلالت دارند. 🔺 ‌وی بر این باور است كه از میان این چهار بحث، تنها بحث اول است كه می‌تواند به عنوان موضوع فلسفه اخلاق دانسته شود. قضایای قسم دوم، توصیف تجربه اخلاقی،‌ در حقیقت جزو علم روان‌شناسی یا جامعه‌شناسی محسوب می‌شوند. دسته سوم نیز اصلاً قضیه نیستند تا متعلق به شعبه‌ای از علوم یا فلسفه باشند. و قسم چهارم نیز چون «نه تعریف است، نه شرح بر تعاریف و نه نقل قول، لذا می‌توانیم بگوییم كه به فلسفه اخلاق ارتباطی ندارند. لذا هیچ كتابی درباره فلسفه اخلاق نباید حاوی گفته‌های اخلاقی باشد. 🔻 آیر گفته است: مفاهیمی كه در ناحیه محمول جملات اخلاقی به كار برده می‌شوند، در حقیقت، مفهوم‌نما یا مفهوم كاذب‌اند و نه مفاهیم حقیقی و واقعی كه بر اوصافی كه از طریق حواس قابل درك باشند دلالت كنند. به همین دلیل قابل تحلیل نیستند. 🕳 ‌بنابراین، این جمله اخلاقی كه «دزدیدن پول بد است» جمله‌ای بی‌معنا است و لذا قابلیت تصدیق یا تكذیب را ندارد. جمله فوق مثل این است كه گفته باشم «دزدیدن پول!». طرز نوشتن و گفتن آن نشان دهنده احساس عدم تصویب من نسبت به عمل دزدیدن است. شخص دیگری ممكن است با نظر من درباره این عمل مخالف باشد و با من درباره این احساس اخلاقی‌‌ام به مشاجره برخیزد، اما نمی‌تواند‌ قول من را نقض كند. «زیرا من با گفتن این كه نوع عمل معینی صواب است یا خطا، خبر واقعی نداده‌ام، حتی خبری درباره وضع ذهنی خود. تنها پاره‌ای عواطف اخلاقی را اظهار كرده‌ام.» از این رو استدلال درباره احكام اخلاقی ناممكن است. 📘، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۲-۴۵ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
📲 | نقد افلاطون بر نظریه تساوی معرفت با ادراک حسی 📕 و ، تاریخ انتقادی فلسفه یونان، ۱۷۸-۱۸۱ 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🩸 شهید مطهری: اگر حسین بن علی بود می‌گفت اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد. 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🖼 | صائب تبریزی: ظالم به ظلم خویش گرفتار می‌شود از پیچ و تاب نیست رهایی کمند را 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 | فلسطین و ظلمی عدالت‌نما الان شما می‌بینید كشتن مردم بی‌‌گناه فلسطین را عدل می‌دانند، این را به محاكم قانونی می‌برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل، فطرت و وحی نمی‌گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می‌گیرند، از خواسته سیاسی خود‌شان می‌گیرند، این‌ها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی‌منبع می‌شود. 👤 آیت الله 📚 | 📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات