eitaa logo
کانال پرسمان دینی
862 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅28اسفند 97 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛ صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: شرط بندى در مسابقات شنا جايز است. گزینه 2⃣: اگر شخص بیهوش را در حال بیهوشی به شهر دیگر(بیش از مسافت شرعی) ببرند. گرچه کمتر از ده روز(درآن شهر) بماند،بایدنمازش را تمام بخواند گزینه 3⃣: دفن استخوان عقیقه مستحب است گزینه 4⃣: عید نوروز عید ایرانی اسلامی می باشد گزینه 5⃣:به نظر همه مراجع تقلید؛ غسلی برای قضای نماز آیات؛مشروع نیست 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 12ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مراسم چهار شنبه سوری 💢 دیدگاه اسلام و عقل به مراسم چهارشنبه سوری چیست؟ @Porseman_channel ✅چهارشنبه یکی از روزهای هفته است و سوری به معنای سرخی است. در نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه=شب چهارشنبه ؛آتشی درست می کنند و از روی آن پریده و می گویند.زردی من از تو و سرخی تو از من یعنی زردی و بیماری و کسالت و نگرانی من به تو منتقل شود و سرخی تو ؛زیبایی و نشاط و گرمی و روشنایی تو به من منتقل شود. مراسم دیگری چون فال گوش وایستادن ؛وهیچ مبنای شرعی بلکه عقلی نیز ندارد. اینها چهارشنبه را روز نحسی تصور کرده اند و با شادی و آتش درست کردن و...از پلیدی آن اجتناب کنندو مانع آن شوند.و از بین ببرند. برخی این آتش زدن را به ماجرای مختار و عملکرد او ؛ نسبت داده اند که دستور داد شیعیان موافق او؛ آتش در پشت بام خود درست کنند تا به این طریق موافق و مخالفش را بشناسد. بهرحال هیچ مبنای شرعی و عقلی به تکرار این عمل در هر سال وجود ندارد. مورد توصیه دین و شریعت و عقل نیست. و چه آسیبهای جسمی و روحی و اقتصادی که این خودسوزی ها و آتش زدن ها به دنبال دارد. به هدر رفتن سرمایه های انسانی و اقتصادی بسیار با خرید موارد منفجره و محترقه می شود. ایجاد ترس و دلهره و اختلال نظم واختلال امنیت اجتماعی و صدمات جسمانی مثل کوری و سوختگی و معلولیت و حتی مرگ سوغات شوم این حرکت می باشد. و متاسفانه هر سال دررسانه ها منعکس میشود. ضمنا تبلیغ و ترویج خرافه است.چیزی که مبنای عقلی ندارد تبلیغ میشود. لذا چهارشنبه سوری از دو جهت مشکل دارد یکی مشکل اعتقادی و ترویج خرافه است و از طرف دیگر آسیبهای اقتصادی و از بین رفتن سرمایه انسانی و...است. از این رو؛ مورد نهی مراجع تقلید واقع شده و فتوا به عدم جواز آن داده اند. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جنبه های مثبت و منفی نوروز💢 همه چیز نوروز اشکال دارد؟ @Porseman_channel ✅عید نوروز فرصتی برای صله رحم ؛ دید و بازدید ؛ احسان ؛ اطعام ؛ مسافرت ؛خانه تکانی و پاکیزگی؛تفریح حلال؛عیدی و هدیه دادن؛رفتن به زیارتگاه ها و مکانهای مقدس وعیادت بیماران و سالمندان و خوشحال کردن کودکان و...نه تنها اشکال ندارد بلکه مستحب نیزمی باشد. این مورد تایید اسلام است و جنبه های مثبت عید نوروز است و این کارها همیشه و بتبع در نوروز هم توصیه شده است. ولی جنبه های منفی چون خرافات ؛با همه مصادیق آن مورد تایید نمی باشد. چهارشنبه سوری چگونه باشد اگر از روی آتش نپریم چه اتفاقی می افتد ؟ اگر ترقه نیندازیم چه می شود؟ حتما باید غذای خاصی در شب چهارشنبه سوری بخوریم؟ ضرورتی برای درست کردن سفره هفت سین وجود دارد؟ اگر سیزده بدر بیرون برویم و گره به سبزه بزنیم؟ این موارد ؛جنبه منفی نوروز می باشند. واینکه فکر کنیم اگر این کارها را نکنیم سال بدی خواهیم داشت و معتقد به سببیت آن باشیم؛؛مشکل دارد و منافات با توحید دارد. توحید این است که همه سبب ها را از خدا بدانیم و خدا را مسبب الاسباب بدانیم و هیچ سببیتی را به غیر مواردی که خدا فرموده؛قائل نشویم. 👌پریدن روی آتش و گره زدن سبزه و...هیچ سببیتی وجود ندارد. و هیچ تاثیری در خوشی و ناخوشی ما ندارد. و خدای مسبب الاسباب؛ این سبب و تاثیر را امضا نفرموده است. و همچنین اموری چون اسراف کردن در خوراک و پوشاک وخرید عید؛مذموم می باشد. اذیت و آزار دیگران به هر عنوان (اعم از ترقه و ایجاد مزاحمت ها) اختلاط زن و مردنامحرم؛دست دادن و روبوسی نامحرم ؛رقص و موسیقی ؛چشم هم چشمی ها و...مورد تایید اسلام نیستند بلکه این کارها ؛مثل روز های دیگر ممنوع است. سعی نماییم جنبه های مثبت را پر رنگ و از جنبه های منفی اجتناب نماییم. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از حضور پرشور دوستان همراه🌷 فقط گزینه ی 2⃣ ؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛ هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 کاربران برنده این مسابقه؛سه نفرند 👇👇👇👇👇👇👇👇 M اروجلو یارفیق من لارفیق له 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایات نوروز💢 ✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است. 🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در الكافي ج5، ص 141 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300 دعائم الإسلام، ج2، ص 326 هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317 وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48 🔴روایات مخالف نوروز مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319 👌👌اما جمع بین روایات کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم. ✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...) و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن... روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان ام داود کیست و عملش چگونه است؟ @Porseman_channel یکى از نواده هاى امیرالمۆمنین صلوات الله علیه سیّدى است بنام داود پسر حسن پسر حسن مجتبى پسر امیرالمۆمنین علیهم السلام، او را مادرى بود بنام ام خالد بربریّه، ام خالد مادر رضاعى امام صادق (علیه السلام ) است که به آن حضرت از شیر داوود داده است. لذا داوود و آن حضرت برادر بودند . منصور عباسى در زمان خلافت خویش، عبدالله بن الحسن را زندان کرد و دو پسرش محمد و ابراهیم را کشت، در این میان داود بن الحسن نیز در مدینه بازداشت و به بغداد فرستاده شد. مادرش ام خالد گوید: حبس داود طول کشید، مطلقاً از او خبرى نداشتم، من پیوسته دعا کرده و به درگاه خدا ناله مى نمودم و از دوستان و آشنایان نیز مى خواستم که دعا کنند ولى اثرى دیده نمى شد. روزى به محضر امام صادق (علیه السلام) براى عیادت آن حضرت داخل شدم، فرمود: اى مادر داوود! از داوود چه خبر؟ گفتم: مولاى من! داوود کجا من کجا؟ مدت زمانى است که از من جدا شده و در عراق زندانى است، فرمود: چرا غفلت مى کنى از دعاى استفتاح، آن دعایى است که درهاى آسمان براى آن باز مى شود، صاحبش فى الفور مورد اجابت مى گردد، براى صاحب این دعا پاداشى جز بهشت نیست . گفتم: اى فرزند راستگویان! آن کدام است؟ فرمود: اى مادر داوود! ماه بزرگ رجب که از ماه هاى حرام است نزدیک شده در آن ماه دعا مورد اجابت است و آن «شهر اللّه الأَصَمّ» است، روزهاى سیزده و چهارده و پانزده آن را روزه بگیر، در روز پانزدهم نزدیک ظهر غسل کن. آنگاه هشت رکعت نافله ظهر را بخوان... بعد نماز ظهر را بخوان و بعد از نماز ظهر دو رکعت نماز بخوان و آنگاه صد مرتبه بگو: «یا قاضىَ حَوائِجَ الطّالبینَ» سپس نافله عصر راهشت رکعت بجاى آور... آنگاه نماز عصر را بخوان، بعد رو به قبله بنشین صد مرتبه سوره حمد و صد مرتبه سوره قل هو الله احد و ده مرتبه آیة الکرسى را بخوان. آنگاه سوره: انعام، بنى اسرائیل، کهف، لقمان، یس، صافات، حم سجده، حم عسق، حم دخان، فتح، واقعه، ملک، ن و القلم، اذا السماء انشقت تا آخر قرآن را بخوان، اگر اینها را خوب نتوانى و از روى قرآن نیز خوب نتوانى هزار بار قل هوالله احد را بخوان. (بعد امام صادق (علیه السلام) فرمود: چون از اینها فارغ شدى، بگو: بسم الله الرحمن الرحیم صدقَ اللّهُ العلّى العَظیمُ... (این دعا در مفاتیح موجود است ) جهد کن که گریه کنى و لو به مقدار سر سوزن که آن علامت اجابت این دعاست با قلب سوزان و ریختن اشک، و این را در یاد خود داشته باش... ام داوود گوید: آنچه را که امام فرمود نوشتم و به خانه برگشتم، آنگاه ماه رجب داخل شد، من مانند آنچه امام فرموده بود عمل کردم و در همان شب به خواب رفتم، محمد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و همه انبیاء و ملائکه را که صلوات فرستاده بودم در خواب دیدم، حضرت مى فرمود: اى ام داوود! بشارتت باد که همه آنهایى که مى بینى براى تو شفاعت مى کنند و مژده مى دهند که به حاجتت خواهى رسید، خدا تو را و فرزندت را حفظ کرد و به تو برخواهد گردانید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا شیعه هستیم؟ @Porseman_channel شیعه در اصطلاح به تابعان اهل بیت ع گفته می شود کسانی که معتقد به جانشینی و خلافت بلافصل امیر مومنان ع هستند.✅ (ان الشیعه یتبعون اهل البیت و یهتدون بهم و یقتفون آثارهم و یحتجون بالسنه المنقوله الیهم) 📚الاستیعاب ج3ص40 اگر کسی از ما بپرسد چرا شیعه هستی ؟چه جوابی داریم؟ آیا بخاطر تبعیت از والدین شیعه است و شیعه شناسنامه ای هستیم؟یا دلیل و برهانی داریم؟ شیعه باید شیعه برهانی باشد واین حضور ذهن و حضور معلومات را داشته باشد که بتواند از اعتقاد و باور خود دفاع کند. دقت نمایید فرض ما این است که این سوال را از وهابی دریافت کرده ایم وباید دلیلی در خور او و برمبنای مقبولات و مسلمات او بدهیم اما اینکه چرا شیعه هستیم بفرمایید دلیل شیعه بودن ما ؛ تبعیت از قرآن و پیامبر خاتم ص بلکه تصریح علماء اهل سنت است. شیعه هستیم چون قرآن فرموده: {إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَ کِعُونَ}. 📖المائدة: 55. سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پیامبر او و کسانى هستند که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را بر پا مى‌دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ضرورت استدلال به آیات قرآن برای اثبات تشیع💢 @Porseman_channel ✅در مقام بحث با هر کس باید طبق معتقدات و مسلمات او تمسک کرد و با استناد به مقبولات او مناظره را پیش برد. چراکه اگر ما در مقام بحث و استدلال اگر به روایات اهل بیت ع تمسک کنیم.مورد پذیرش آنها نخواهد بود و مود اقناع و افهام نمی شود.چراکه اصلا کلام ائمه معصومین ع- آن هم از طریق نقل شیعه-برای آن ها مورد قبول نیست تا مورد پذیرش باشد. در برابر وهابیت که مععتقد به قرآن و منابع اهل سنت هستند. تنهاترین راه استدلال به این دو دلیل و حجت شرعی و استشهاد از سخنان بزرگان آن هاست. دقت کنید :وقتی ما به آیات قرآن استناد می کنیم . آنها می توانند فرار کنند و با تاویلات و تفسیرهایی که می کنند. دلالت بلکه نص قرآن به مسئله مورد بحث را مخدوش بدانند. 👌امیرمومنان ع به ابن عباس فرمود: لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ ... وَ لَكِنْ حَاجِجْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصا به قرآن با خوارج به جدل مپرداز، زيرا قرآن داراى ديدگاه كلّى بوده، و تفسيرهاى گوناگونى دارد، تو چيزى مىگويى، و آنها چيز ديگر، ليكن با سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آنان به بحث و گفتگو بپرداز، كه در برابر آن راهى جز پذيرش ندارند. 📚نهج البلاغة ؛ ص465 در این مجال؛راهی جز استناد به آیات قرآن با استشهاد به کلمات بزرگان و مفسرین و علماء آنها نمی ماند. 🔴و در موردروایات نیز اولا باید از روایات و طریق آنها باشد.مثلا از صحاح سته آنها نقل روایت برای اثبات مطلب کنیم . ثانیا طریق و سند روایات را بررسی کرده و توثیقات علماء آنها را در مورد روات و حدیث ذکر نماییم. تا از طریقی که مورد قبول آنهاست وارد بحث شویم و تا افحام آنها پیش برویم... پس دقت کنیم که در مباحثه و مناظره با وهابیت ؛طبق مبانی خودشان و از کلام بزرگان شان بهره ببریم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قویترین آیه برای اثبات ولایت امیرمومنان ع💢 @Porseman_channel ✅بیش از سیصد آیه قرآن در مورد علی بن ابی طالب ع در قرآن ذکر شده است و مجموعه آیاتی که خلافت و زعامت ایشان را ثابت می کند و آیاتی که ذکر فضائل ایشان است؛می باشد. در بین این هجمه از آیات در مورد علی ع ؛برای استدلال برای اثبات حقانیت حضرت؛باید سعی نماییم یک دلیل را به صورت کامل با همه زوایای آن؛مورد تامل و ملاحظه قرار دهیم و با دستی پر از شواهد و قرائن و مستندات و اشراف کامل به شبهات و اقوال در مورد آیه و کلام علماء و مفسرین شیعه و سنی و وهابی ؛وارد بحث و مناظره شویم. بدیهی است که یک دلیل کاملا تقریر بشود بهتر است از ارائه چندین دلیل و از شاخه ای به شاخه ای پریدن و ناقص و ابتر گذاشتن مباحث و موضوعات... 🔴از این رو؛در نظر داریم یک آیه قرآن را از بین ادله قرآنی ؛ اثبات خلافت امیرمومنان ع ،مورد دقت قرار دهیم و با نگاهی جامع و همه جانبه ،به عمق فهم آیه دست یابیم و خود را مسلح به مناظره و مباحثه با وهابیت نماییم. اگر درموردی از ما دلیل شیعه بودن و اعتقاد به خلافت بلافصل امیرمومنان ع را خواستند ؛بگوییم دلیل ما قرآن و آیه ولایت است و به درستی و کامل و به اصطلاح شسته رفته ؛ و تمیز به استدلال و اثبات حق بپردازیم... به نظر برخی بزرگان؛قویترین آیه مورد استناد برای اثبات ولایت حضرت؛آیه ولایت می باشد. 📖مائده 55 👌شيخ طوسي (رضوان الله تعالي عليه) مي فرمايد: فأقوي ما يدل علي ولاية أميرالمؤمنين (عليه السلام)، قوله تعالي: إِنَّمَا وَلِيكمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ رَاكعُونَ. قوي ترين دليلي كه بر ولايت آقا اميرالمؤمنين (عليه السلام) دلالت دارد اين آيه است. (جز اين نيست كه وليّ شما خداست و رسول او و مؤمناني كه نماز مي خوانند و هم چنان كه در ركوعند انفاق مي كنند» @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نظر علماء غیرشیعه در مورد آیه55مائده💢 @Porseman_channel ✅علماء اهل سنت در مورد این آیه ؛تطبیق به امیرمومنان ع کرده اند طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است: {إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ}الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع. 📚تفسیر الطبری ج 6 ص 390 این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است. همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است: 📚تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص1162. ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته: تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر. 📚منهاج السنة، ج7، ص179. تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آن‌ها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند. آلوسی در باره شأن نزول این آیه گفته است: وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فی‌علی‌کرّم اللّه‌وجهه. 📚روح المعانی، ج6، ص167. اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است. و همچنین گفته است: والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی. 📚روح المعانی، ج6، ص186. از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است. {یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67. اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند. ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است: نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب. 📚تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172. این آیه در باره علی بن ابی طالب نازل شده است. 🔴آلوسی در تفسیر خود می‌نویسد: روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚روح المعانی، ج6، ص193 ابن مردویه از ابن مسعود نقل می‌کند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه می‌خواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است: بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ. 📚الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463. آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی مولای مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}. 📖المائدة: 3 امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. 🔴خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است: وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ?ص? بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}. 📚تاریخ بغداد ج8 ص284 روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم. 🔴ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: أصبحت الیوم ولی کل مؤمن. 📚البدایة والنهایة ج 7 ص350. تو از این پس، سرپرست تمام مومنان شدی. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای ولیّ💢 ولیّ در آیه ولایت به چه معناست؟ @Porseman_channel ✅ولیّ در لغت معانی متعدد و مختلفی دارد. وبرخی مثل ابن تیمیه وفخررازی؛ولیّ در آیه را به معنای دوست و ناصر می دانند. (أن الكلام في سياق النهي عن موالاة الكفار والأمر بموالاة المؤمنين كما يدل عليه سياق الكلام ... وإنما هي في الولايته التي هي ضد العداوة .) و چون آيه درباره نهي ولايت كفار وامر به ولايت مؤمنان است همان گونه كه سياق كلام دلالت بر اين دارد ، اين ولايت ضد عداوت است . 📚منهاج السنة النبوية، ج 2 ص 32 📚دقائق التفسير الجامع لتفسير ابن تيمية ، ج 2 ص 207 . 👈فخرنویسد: (والظاهر أن الولاية المأمور بها ههنا هي المنهي عنها فيما قبل ، ولما كانت الولاية المنهي عنها فيما قبل هي الولاية بمعني النصرة كانت الولاية المأمور بها هي الولاية بمعني النصرة .) ولايت كه در اين جا ا مر به آن شده قبل از آن نهي شده ، چون كه ولايت كه نهي شده به معناي نصرت است ، ولايت كه امر به آن شديم نيز به معناي نصرت است . 📚مفاتيح الغيب ، ج 12 ، ص26، 🔴اما معناي «ولي» در لغت : 👈راغب اصفهاني مي گويد : (الولاء والتوالي أن يحصل شيئان فصاعداً حصولاً ليس بينهما ما ليس منهما ، ويستعار ذلك للقرب من حيث المكان ومن حيث النسبة ومن حيث الدين ومن حيث الصداقة والنصرة والاعتقاد والولاية : النصرة . والولاية : تولي الأمر . و قيل : الولاية والولاية نحو الدلالة والدلالة . وحقيقته : تولي الامر .) دو چيز ، هر گاه چسبيده و كنار هم قرار گيرند كه شيء سوم ، ميان آن دو فاصله اي پديد نياورد كه پيوندشان را از هم بگسلاند ، « ولي » معنا و مفهوم پيداكرده و اين معنا در جاي ديگر كه قرب مكاني و نسبت و راستي و همكاري و عقيده داشته باشد به صورت استعاره به كار مي رود . ولايت ( به فتح واو ) به معناي نصرت و ولايت ( به كسر واو ) به معناي سرپرستي به كار مي رود ... حقيقت معناي ولايت همان سرپرستي است . 📚المفردات في غريب القرآن ، ج 1 ص 533 ، 👈ابن اثير مي نويسد : (ومن أسمائه عز وجل الوالي وهو مالك الأشياء جميعها المتصرف فيها وكأن الولاية تشعر بالتدبير والقدرة والفعل) ولايت اشاره و دلالت بر تدبير و اعمال قدرت و انجام كاري دارد . 📚النهاية في غريب الحديث والأثر، ج 5 ص 226 ، ابن منظور افريقي مي نويسد : (وولي المرأة الذي يلي عقد النكاح عليها ولا يدعها تستبد بعقد النكاح دونه .) سرپرست زن كسي است كه عقد نكاح به دست است و زن در اين امر رها گذاشته نمي شود ، كه ديگران با عقد نكاح در حق او استبداد نمايند . 📚لسان العرب، ج15 ، ص407 ، 🔴بنا بر آن چه در تفسير لغت شناسان راجع به ولي بيان شد اين مطلب به دست مي آيد كه اين كلمه حدود بیست و یک معنا مطرح نموده‌اند که از جمله می‌توان به مالک ، عبد، صاحب، شریک، رب، ناصر، تابع، منعم و... نیز سلطنت و ولايت مي باشد .(مشترک لفظی) البته برخی از بزرگان ؛ همه معانی متعدد لغوی ولیّ را به معنای سلطنت و ولایت برمی گردانند . قائل به اصل واحد هستند؛که معانی دیگر را به این معنا برمی گردانند.وآن اولویت در تصرف است.(مشترک معنوی) 📚بحار الأنوار ج37، ص: 237 اولویت در آیه ، بمعنای اولی به تصرف و امام واجب الطاعه است اما قرائن اینکه ولیّ در این آیه به معنای ولایت است (قال المبرد: الولي و الأولى و الأحق و المولى بمعنى واحد ) 📚التبيان في تفسير القرآن ج3 560 بر فرض که معانی متعدد واژه ولیّ ؛مشترک لفظی باشد قرائن معینه در آیه وجود دارد که معین می کند که معنای ولایت و سرپرستی مراد است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا