eitaa logo
کانال پرسمان دینی
834 دنبال‌کننده
43 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
💢پیاده روی اربعین💢 @Porseman_channel آیا در روایات معصومین ع اشاره و وصیه ای به پیاده روی اربعین شده است؟ ✅پاسخ نه در روایات معصومین برای خصوص پیاده روی در روز اربعین حسینی روایتی وارد نشده است. لیکن روایتی در مورد ثواب پیاده به زیارت امام حسین ع رفتن نقل شده است که اطلاق روایت به طور قطع شامل پیاده روی اربعین برای زیارت حضرت سیدالشهداء ع میشود. 🔴البته این پیاده رفتن نوعی تکریم و تعظیم است و نشانگر عشق و علاقه به مسیر مذکور می باشد. لذا می بینیم که امام حسن ع و حسین ع ,؛ بیش از بیست بار پیاده عازم مکه شده اند. و با وجود امکانات موجود در آن زمان؛ اقدام به انتخاب پیاده روی کرده اند و مسیری که بیش از چهار برابر مسیر نجف تا کربلاست را 25 بار پیاده پیموده اند. پس شکی در استحباب و مطلوبیت عمل مذکور نیست و قطعا مصداق تعظیم و تکریم محل می باشد. حتی در برخی موارد؛حضرت پای پابرهنه بود. در یکی از این سفرها که به اتفاق امام حسین علیهالسلام پیاده به حج میرفتند جمعیت زیادی به احترام آن دو بزرگوار از مرکبها پیاده شدند و برخی خسته شدند. سعد وقاص به امام حسن علیهالسلام عرض کرد اگر سوار شوی دیگران هم سوار میشوند چون پیادهروی برای آنان مشکل است. قال علیهالسلام: لا نرکب قد جعلنا علی أنفسنا المشی الی بیت الله الحرام علی أقدامنا و لکنا نتنکب عن الطریق 📕ارشاد مفید، ص 250 امام حسن مجتبی علیهالسلام فرمود: قال علیهالسلام: انی لأستحیی من ربی أن ألقاه و لم أمس الی بیته 📙بحارالانوار، ج 43، ص 276، ح 46. امام حسن علیهالسلام فرمود: (من از پروردگارم شرم دارم که او را ملاقات کنم و به سوی خانهاش پیادهروی نکرده باشم.) ⭕️لذا اشکال نشود که آن زمان ماشین نبود پیاده می رفتند چون همانطور که عرض کردیم به مرکبها و وسائل نقلیه زمان خود نیز سوار نمیشدند و وقتی به اسب سوار نشوند بالطبع به ماشین که سریعتر و راحتتر از آن نیز سوار نمیشوند تا شدت تجلیل را داشته باشند. 👌اما روایت ثواب پیاده روی: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمى که برمىی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى فرماید و یک درجه مرتبه اش را بالا مى برد، وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکل او مى‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‌گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد. (📕کامل الزیارات ص۱۳۴) @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
💢اهل حرم امام حسین ع و اربعین💢 آیا اسراء در اربعین به کربلا برگشتند؟ @Porseman_channel برگشت اسراء به کربلا در برخی نقلها ذکر شده است امااینکه برگشت اسراء به کربلا در اولین اربعین بوده یعنی سال 61 قمری یا سال 62 ق اختلاف وجود دارد. محدث نوری با اقامه 7 دلیل و شواهدی بسیار ، برگشت اسراء به کربلا را در سال اول؛ مورد تشکیک و تردید و خدشه قرار داده است و این امر را بسیار بعید بلکه محال و ناممکن دانسته است. 📚لؤلؤ و مرجان ص143-155 در مقابل ایشان مرحوم قاضی در کتاب اولین اربعین سیدالشهداء ع ؛ نظر محدث نوری را رد و به شدت انکار کرده و سعی در اثبات تحقق این زیارت در اولین اربعین نموده است. ظاهرا اولین و قدیمی ترین سند تاریخی که اولین اربعین را ثابت می داند؛ نقل سید بن طاوس است. 📙لهوف ص225 و البته خود ایشان در کتاب اقبال العمال که در اواخر عمرشان نوشته اند؛تصریح کرده اندکه این امردوراز عقل و بعید است . (وجدت في المصباح انّ حرم الحسين عليه السلام و صلوا المدينة مع مولانا علي بن الحسين عليه السلام يوم العشرين من صفر ، و في غير المصباح انّهم و صلوا كربلاء أيضاً في عودهم من الشّام يوم العشرين من صفر، و كلاهما مستبعد) 📘اقبال الاعمال ج3ص 100 👌لذا بازگشت اسراء در اولین اربعین مورد تردید و تشکیک می باشد ⭕️بزرگان و محققینی که ورود کاروان اسراء را در اولین اربعین انکار و استبعاد کرده اند؛عبارتنداز: 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 شیخ عباس قمی ؛در منتهی الامال ج اول عبدالرحیم قنوات در مقاله تبیین یک تحریف ،درخورشیدشهادت؛دفتر اول ص265 چاپ شده علامه شوشتری در قاموس الرجال ج7ص211 علامه شعرانی در نفس المهموم عادل العلوی در عبقات الانوارص44 مرحوم سپهر در ناسخ التواریخ ج6ص101 سیدجعفرشهیدی در خورشیدشهادت ص370 مرحوم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص 148 و 🔴شهید مطهری ره: اربعين مىرسد، همه مردم اين روضه را گوش مىكنند كه اسرا از شام كه برمىگشتند، آمدند به كربلا و در آنجا با جابر ملاقات كردند، امام زين العابدين با جابر ملاقات كرد، در صورتى كه اين مطلب جز در كتاب لهوف كه آن هم خود سيد بن طاووس در كتابهاى ديگرش آن را تكذيب كرده و لااقل تأييد نكرده است، در هيچ كتابى نيست و هيچ دليل عقلى هم قبول نمىكند. ولى مگر مىشود اين را از مردم گرفت. در اربعين تنها موضوعى كه مطرح است موضوع زيارت امام حسين است چون اولين زائرش جابر بوده است و در اين روز زيارت امام حسين سنت شده است. اربعين جز موضوع زيارت امام حسين هيچ چيز ديگرى ندارد، موضوع تجديد عزاى اهل بيت نيست، موضوع آمدن اهل بيت به كربلا نيست، اصلًا راه شام از كربلا نيست، راه شام به مدينه از خود شام جدا مىشود 📕مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، ص: 79 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش خواص در شکل گیری کربلا💢 نقش خواص در شکل گیری کربلا چه بود؟ @Porseman_channel ✅چه بسا بهتر بود سوال می شد که (نقش خواص در شکل گیری کربلا چه نبود؟)چون همه کاره و اصل جریان سازی ها و حرکت ها از سوی خواص استارت خورده و با تشویق و ترویج طرفداران و هواداران شروع و با اغفال و اقدام عوام به پایان می رسد. این خواص هستند که با بی بصیرتی و بی دینی یا بی تفاوتی خود،کربلاها را رقم می زنند. اگر حادثه کربلا رخ داد؛به خاطر کم کاری و کم بصیرتی و بی بصیرتی خواص بود. البته خواص هم در لشکر دشمن و هم طرف امام بودند. که موثر در این قیام و حادثه بودند. این خواص کوفه بودند که نامه نگاری کرده و با مسلم بیعت و ترغیب به بیعت کردند.و همین خواص بودند که پا پس کشیدند. در هر کشور و دین و آیینی خواص عهده دار جریان های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هستند.و اگر هشیار نباشند یا از خود بیگانه و طماع و ترسو باشند،جریان های ارزشی ایجاد نخواهد شد. و جز تباهی ثمری نخواهد داشت. خواص-درهر دوره و زمان-این قدرت را دارند که موج ایجاد کنند و انقلابی شروع یا انقلابی را سرکوب کنند.بصیرت خواص و نوع نگرش سیاسی اجتماعی آنهاست که منجر به بیعت عقبه یا جریان سقیفه یا بیعت با امیرمومنان ع یا حادثه کربلا و...شد. سران قبائل و ریش سفیدان و بزرگان هر قومی هستند که جنگ یا صلح را امضاء می کنند و شعب ابی طالب یا صلح حدیبیه و ماجرای حکمیت و صلح امام حسن ع و کربلا را رقم می زند. لذا اگر سران و خواص درست شوند؛ریشه درست است و جریان های درستی به راه خواهد افتاد. 📖بقره167و170 📖آل عمران20 📖زخرف54 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢صدای هل من ناصر امام حسین ع💢 آیا صدای استغاثه امام حسین ع فقط در کربلا بود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: این صدا نه در کربلا و سال 61 ق بلکه همیشه تاریخ از حلقوم همه آزادیخواهان بلند بوده و است. کسانی که در مسیر امام بوده و هستند؛همیشه فریاد هل من ناصر ینصرنی را به لب دارند.چراکه برای مقابله با طاغوت باید هزینه کرد و این هزینه با جمع و جماعت محقق می شود. خیر و شرّ همیشه و در هر دوره و زمانی بوده و هست. و خیر یاران خود و شرّ اعوان و انصار خود را صدا می زند. درس کربلا به ما این است که هرازگاهی به خود و اطرافیان بگوییم،صدایی می شنوند؟ نکند غافل از کربلاها شده و به جمع توابین بپیوندیم.... البته باید تکلیف خود را مشخص کرده و خود را بی تفاوت و شيخ المضيره نکنیم.شترمرغ گونه نباشیم... این ندای هل من ناصر تا ظهور حضرت ادامه دارد و حضرت نیز چنین ندایی خواهند داشت. 👈👈رسول اکرم صلّي الله عليه و آله مي فرمايند: «به هنگام خروج قائم ع منادي آسمان بانگ مي زند: هان اي مردمان! خداوند مهلت ستمگران را پايان بخشيد و بهترين امّت محمد صلّي الله عليه و آله را به پيشوايي و سرپرستي شما برگزيد، خود را در مکّه به او برسانيد.» 📚 بحار الانوار: ج52 ، ص304. 👈امام باقر عليه السّلام در اين باره مي فرمايند: «منادي آسماني در اوّل صبح بانگ بر مي آورد: اي مردمان! آگاه باشيد که حق با علي و شيعيان اوست. وشيطان در آخر همان روز بانگ بر مي آورد: حق با سفياني و پيروان اوست.» 📚کمال الدّين: شيخ صدوق، ج2 ص652 @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اهل کوفه💢 آیا ما اهل کوفه نیستیم؟ @Porseman_channel ✅پاسخ اهل کوفه ؛ در دوران اهل بیت ع ؛ 72 ملت و از هر قوم و مذهب بودند. و از آنجایی که مقر و پایتخت حکومت امیرمومنان ع آنجا بود؛لذت حکومت علوی و نوع مردم داری ایشان؛طعم شیرین تشیع را به کام بسیاری چشانده بود. لیکن همین عده شیعه نیز؛بی وفایی هایی داشتند و مولا و فرزندان شان چه خون دلها و جام زهرهایی که از آنها نخوردند.لذا سابقه درخشانی از وفاداری در مورد عموم کوفیان آن زمان نمی یابیم. تنها گذاشتن اهل بیت ع ؛که اوج آن در تنها گذاشتن مسلم و شهادت امام حسین ع ؛می باشد؛برکسی پوشیده نیست. کوفی جماعت؛نه یک طایفه و گروه تافته جدا بافته ای بودند بلکه در هر زمان و دوران از این جماعت در همه جای کره خاکی می توان یافت.کسانی که ولی خدا را دعوت کرده و پای دعوت خود نمی ایستند.خیانت کرده و شرط جوانمردی را رعایت نمی کنند. دقت کنیم،منشا و ریشه این بی وفایی چه بود؟ طمع-جاه طلبی-ترس-دنیا دوستی-بخل-نداشتن معرفت-سست عنصری-بی تفاوتی و... ونتیجه آن ؛گرفتار شدن به دیو وددانی چون منصور دوانیقی وحجاج ثقفی بود. این سنت الهی است که اگر از ولی خدا حمایت نکنی و با بی وفایی در صحرای کربلا به تیغ و شمشیر بسپاری؛چوبش را می خوری و آن چوب؛تسلط اشرار است که عاری از دین و رحم و جوانمردی هستند. 📚تفسير القمي / ج‏2 ص 307 / ما نیز اگر با بی بصیرتی ولیّ خود را رها کنیم؛قطعا چوبش را خواهیم خورد و آن چیزی جز تسلط لامذهب ها و اراذل و اشرار نخواهد بود. و اگر در مواردی نیز دست نااهلی در مجموعه نظام ببینیم در واقع از همین رها کردن و بی تفاوتی های خود ما بوده واگر نفوذ و رخنه دشمن و ایادی آنها باشد؛ دلیلی جز عدم هشیاری ما ندارد. مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ‏ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ. 📚عيون الحكم و المواعظ ص441 این روایت امیرمومنان ع ؛به روشنی هشدار بیدار بمان و هشیار باش را می دهد.که انقلاب کردن مهم است ولی مهمتر از آن انقلابی ماندن و حفظ انقلاب می باشد. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نقش مفتیان در شهادت امام حسین ع💢 نقش مفتیان در شهادت امام حسین ع چه بود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: مفتیان و علماء درباری که در مسیر تحقق اهداف دربار اقدام می کردند. و در واقع ،معاش آنها با تایید و تقویت حکام جور بود وبا تاویل آیات قرآن و روایات پیامبرص ،به نفع حاکمان؛ در پی ایجاد محبوبیت و جمع آراء برای آنها بودند. در زمان معاویه به اوج خود رسیده بودند. و آن منبرهای زیادی که بر علیه اهل بیت ع در شام و مناطق تحت سیطره معاویه فعال بودند؛با به حکومت رسیدن یزید؛تعطیل نشدند. و بعد از تثبیت پایه های حکومت پدر،نوبت پسر بود که با احادیث جعلی و لعن و ذم امیر مومنان ع و انکار فضائل ایشان؛ برجسته کردن خلفاء و مظلوم جلوه دادن کشته های صفین و جمل؛اقدام به تثبیت حکومت یزید وعملا مشروعیت حکومت یزید را امضاء کنند. آنها با خوارج خواندن امام حسین ع و یارانش؛در واقع حکم قتل آنها را امضاء کرده وآنها را مهدور الدم اعلام کردند. هر حرکتی نیاز به بسترسازی دارد و هر کشتاری -در اسلام- به دنبال فتوای فقیهی اتفاق می افتد. این بود که عوام کالانعام با تقلید از مفتیان درباری و البته به طمع مال و جاه ،درکربلا –و به پشتیبانی فتوای مفتیان درباری-دست به جنایت زدند. 👈👈حدیث نورانی (اذا فسدالعالِم فسد العالَم) 📚شهاب الأخبارص40 همین جا مصداق اکمل خود را یافت.همه فسادهای عالم ؛در پی فساد عالمان اتفاق می افتد. این همان مست مسلح و دزد با چراغ است که با حربه علم به غارت وچپاول می پردازد. و با تاویل قرآن ؛جنگ نهروان را رقم می زند. اگر سلمان رشدی آیات شیطانی می نویسد یا کشتار و غارت و تجاوز در عراق و سوریه و...بردگی وجهادنکاحی وسربریدنی اتفاق می افتد؛مصادیق افسادعالمانی هستند که دنیارا فاسد کرده اند. @Porseman_channel 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂🍂