eitaa logo
کانال پرسمان دینی
842 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا به خانه، طلا و سکه، خمس تعلق می‌گیرد؟ @Porseman_channel 1. به اموالی که جزو مؤونه‌اند، خمس تعلق نمی‌گیرد. مؤونه عبارت از مخارج و هزینه‌های متعارف زندگی، از قبیل؛ خوراک، پوشاک، خانۀ مسکونی، وسایل زندگی، وسیلۀ نقلیه و ...، البته در صورتی که مناسب با شأن فرد باشد. پس اگر انسان خانه‌ای فراتر از شأنش بخرد، به مقدار بیشتر از آنچه که در شأنش است، خمس تعلق می‌گیرد. یا اگر وسیلۀ نقلیه را نه برای استفاده شخصی‌اش، بلکه جهت کسب درآمد تهیه کند، به آن خمس تعلق می‌گیرد. بنابراین، با توضیحاتی که گذشت، به منزل مسکونی خمس تعلق نمی‌گیرد. 2. اگر منظور از طلا، زیور آلات زنان است، تا جایی که در شأن زن و متعارف باشد، خمس ندارد، ولی در مورد سکۀ طلا با توجه به این‌که به عنوان سرمایه بوده و جزو مؤونه زندگی شمرده نمی‌شود؛ در سر سال خمسی، باید خمس آن پرداخت شود. البته اگر دریافت سکه - در حد شأن فرد – به عنوان هدیه باشد، طبق نظر مراجعی که خمس هدیه را واجب نمی‌دانند، آن سکه، خمس ندارد. 3. بر یک پنجم اموال، خمس تعلق می‌گیرد. پس اگر به پنج قواره مذکور، خمس تعلق گرفته، چنانچه ارزش همۀ آنها یکسان باشد، می‌توانید یک قواره از آن‌را به عنوان خمس پرداخت کنید. در غیر این صورت، بهتر است قیمت همه را محاسبه نموده و یک پنجم مبلغ آن‌را به عنوان خمس بپردازید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هشدار ویروسی خطرناک تر از کرونا💢 @Porseman_channel ✅آیا کسی را می شناسید که مشتاق مبتلا شدن به باشد؟! کسی را می شناسید که بخواهد برای قدرت نمایی و اینکه بدن قوی دارد و نباید پاستوریزه بود بلکه باید دافعه نداشت واتفاقا رشددر معرض بیماری قرار دادن خود است،،خودرادر معرض این ویروس قرار دهد و بی مهابا با شعار اوپن بودن وآزادی وبرآوردکردن مقاومت بدن و سنجش میزان صحت بدنش و محک قدرت بدنش در برابر ویروس وبهانه ها و توجیه های دیگر،خود را مبتلا کند؟ یا نه کسی که کمترین درصدعقل و آگاهی دارد نه تنها از این ویروس بلکه از ویروس های ضعیف تر از این هم دوری می کند و درصدد پیشگیری و تقویت بدن و مقاوم سازی بنیه دفاعی بدن در برابر حملات احتمالی این ویروس برمی آید؟ استفاده از ماسک -شستن مداوم دست وصورت با آب وصابون- عدم حضور در جاهای شلوغ وحتی تعطیلی فعالیت ها و اشتغالات و قرنطینه کردن و... همه این موارد پیشگیری را انجام می دهیم،چرا؟ برای اینکه مبتلا نشویم و در صورت ابتلای ناخواسته مقاوم باشیم... این ویروسی ناشناخته است واسم ویروس دارد یعنی عامل تهدید سلامتی بلکه تهدیدی برای حیات مادی بدن انسان است. اما متاسفانه چندی است گرفتارویروسی بدتروخطرناکتر شده ایم که نه تنها پرهیزواحتیاط نمی شود بلکه افراد خود اقدام به وارد کردن آن به سیستم ایمنی روح و روان خود می کنند ونه امساک و مراقبت و مداوا پیشگیری می کنیم ونه مطالبه ای برای قرنطینه و نه مسئولی برای پاسخگویی به آن می یابیم!!!.... 👈اگر این ویروس کرونا ،کودکان و نوجوانان را-خداراشکر-تهدید نمی کند آن ویروس مخرب،کودکان و نوجوانان و جوانان را هدف می گیرد وهمه غافلیم و کسی به فکر پیشگیری و درمان ودرصدد جلوگیری از انتشار آن نیست بلکه متاسفانه خود دامن به آن می زنیم!! این ویرورس خطرناک ،ویروس مخرب دین و ایمان و اخلاق است که در قالبهای مختلف و جذابی چون فیلم-بازی-کلیب – موسیقی- پیامرسان و استیکر و اینستا و...ما را تهدید می کند. نه با اسم ویروس بلکه با اسم پیشرفت و تکنولوژی ونمادترقی و تمدن مطرح می شود. 👈👈این تهدید نه تهدید بدن وحیات مادی بلکه تهدیدکننده روح و جان است و شایسته است همانطور که مراقب و محتاط در عدم ابتلا به ویروس کرونا هستیم ومطالبه گریم وصرف هزینه می کنیم ومی ترسیم واز هر عامل احتمالی انتقالش دوری می کنیم؛ از این ویروس که روح و جان،دین و ایمان وابدیت ما را تهدید می کند نیز اجتناب کنیم. ولی متاسفانه خانواده ها خود این ویروس را به خانه و خلوت خود و بچه های خود بلکه به فکر و اندیشه آنها وارد می کنند. کسی که بنیه اعتقادی قوی دارد حق نداردکتب ضاله بخواند در سایتهای ضد دین وشبهه پراکن عضو شود آن هم به بهانه محک قدرت ایمان خود- آزادی فکر-اندیشه و... چه رسد به نوجوانان و جوانانی که الفبای دین را نمی دانند و اعتقاداتشان نهالی بیش نیست . چگونه و با چه استدلالی ما که در مورد ویروسی که بدن مان را تهدید می کنیم چنین تدافعی عمل می کنیم و البته حق هم همین است. 👈متاسفانه در مورد ویروس های شبهات اعتقادی و دینی و اخلاقی جاذبه داریم ونه تنها بد بلکه تهدید هم نمی دانیم. اگراین ویروس تازه پیدا شده و تلفات دارد بدانیم که برخی شبهات اعتقادی دینی هم تازه طراحی و پراکنده می شوند که چه بسا هنوز پاسخ مستدلی به آنها داده نشده است. آیا می توان ویروس را خوب دانست ومدافع آن شد و دنبالش بود؟ آیا میتوان هوادار ویروس بود وتوصیه به جذب آن وانتشارش کرد؟ پس چگونه شایعات وشبهات در سطح کلان رسانه ای در فضاهای حقیقی ومجازی؛منتشر می شوندوتهدید شناخته نمی شوند؟ اگر زهری پادزهر نداشت یعنی زهر خوبی است؟ اگر شبهه ای پاسخی نداشت یعنی شبهه درست و حق است و باید اجازه بدهیم همه بافت ها و سیستم های فکر و باورمان را تخریب کند؟ 🔴این ویروس کرونا هشدارایمنی ایجاد کرده وهمه را به بهداشت و مراعات نظافت متوجه کرده یعنی بیشتر مراقب باشند و حواس شان به سلامتی شان بیشتر باشد. ویروسهای شبهات و شایعات هم درفضاهای مجازی قربانیان زیادی گرفته اند و می گیرندبلکه آنجا قتلگاه جوانان شده است آیا شایسته نیست که هشدار ایمنی باور و اندیشه و فکروایمان خود را فعال کنیم وبیشترمراقب این ویروس خطرناک و شیوع آن باشیم؟! @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷
💢پرداخت ردمظالم به واجب النفقه💢 @Porseman_channel پرسش :آیا رد مظالم را می توان به واجب النفقه داد؟ پاسخ مطابق با نظر امام خمینی وآیت الله خامنه ای: بله می توان رد مظالم را به بستگان نیازمند داد. اما به واجب النفقه نمی شود داد. مکارم: چون از طرف صاحب اصلی صدقه مستحب است اشکالی ندارد؛ هرچند از طرف پرداخت کننده واجب باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تفاوت شیعه جعفری با شیعه اثنی عشری 💢 @Porseman_channel شیعه جعفری با شیعه دوازده امامی تفاوتی ندارد. شیعه ی جعفری یا شیعه دوازده امامی، کسانی هستند که نه تنها امامت بلافصل علی (ع) را قبول دارند، بلکه یازده فرزند او را نیز امام می دانند. اینها را جعفری گفته اند چون اوّلاً بیشترین معارف این فرقه از امام جعفر صادق (ع) رسیده است و ثانیاً این مذهب، مذهب شاگردان خاصّ امام صادق (ع) بود. زمانی که بعد از امام صادق (ع) شیعیان به چند فرقه تقسیم شدند، شاگرادان مخصوص آن حضرت به توصیه ی ایشان، به امامت امام موسی کاظم (ع) گرویدند و موسویّه یا مفضّله نامیده شدند. امتداد همین فرقه است که امروزه مشهورترین شاخه ی شیعه را تشکیل داده و شیعه ی جعفری یا اثناعشری یا دوزاده امامی نامیده می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فلسفه ی پرداخت خمس و تخصیص نصف آن به سادات💢 @Porseman_channel پرداخت خمس ممکن است علل و حکمت زیادی داشته باشد که در این جا به بعضی از آنها اشاره می کنیم 1. در هر جامعه ای رهبر و امام آن جامعه برای احیاء دین خدا و پیاده کردن احکام اسلام و پیشبرد نظام و کشور هزینه هایی دارد که باید تامین شود. پیامبر اسلام(ص) و بعد از او امامان معصوم (ع)و در زمان غیبت فقهاء شیعه که جانشینان ائمه (ع) می باشند نیز به عنوان رهبر جامعه اسلامی همواره دارای هزینه های مختلفی از جمله کمک به مستمندان، ساخت مسجد، تجهیز سپاه و کار های خیر دیگر بوده اند که با پرداخت خمس این هزینه ها تأمین می شود. ائمه (ع) فرموده اند: خمس کمک ما در پیاده کردن دین خدا است. 2. خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان محسوب می شود با ادای خمس به قصد قربت و بریدن از دنیا نیز وظیفه اش را انجام داده و خود را از گناهان پاک نموده و به سوی کمال ترقی می کند. امام رضا (ع) می فرمایند: ان اخراجه (خمس) مفتاح رزقکم و تمحیص ذنوبکم. «پرداخت خمس کلید جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است» 📚وسائل الشیعه، ج 6، ابواب الانفال، باب 3، ج 2. و اما در باره علت تخصیص نصف مبلغ خمس به سادات محترم باید گفت: خمس و زکات از مالیات های اسلامی هستند که به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده است. «میان خمس و زکات این تفاوت مهم وجود دارد که زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود، لذا مصارف آن عموماً در همین قسمت می باشد،‌ ولی خمس از مالیات هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است،‌ یعنی مخارج دستگاه حکومت اسلامی و گردانندگان این دستگاه از آن تأمین می شود. محروم بودن سادات از دست یابی به زکات در حقیقت برای دور نگه داشتن خویشاوندان پیامبر(ص) از این قسمت است تا بهانه ای به دست مخالفان نیفتد که بگویند پیامبر(ص) خویشان خود را بر اموال عمومی مسلط ساخته است،‌ ولی از سوی دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقی تأمین شوند. در حقیقت خمس نه تنها یک امتیاز برای سادات نیست،‌ بلکه یک نوع کنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر این که هیچ گونه سوء ظنی تولید نشود می باشد». آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد و از راه زکات مخارج سال آن ها را تأمین کرده باشد،‌ ولی نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچ گونه تأمین رها سازد؟ پس قانون خمس هیچ گونه امتیاز طبقاتی برای سادات ایجاد نمی کند و از نظر جنبه های مادی هیچ گونه تفاوتی با زکات که برای سایر فقرا است ندارد، «در حقیقت دو صندوق وجود دارد: صندوق خمس و صندوق زکات هر کدام از نیازمندان تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی، یعنی به اندازه نیازمندی یک سال». فقرای غیر سادات از صندوق زکات و فقرای سادات از صندوق خمس بهره مند می شوند. نیازمندان سادات حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دختري كه بر اثر زنا بكارت را از دست داده است، آيا در ازدواج به اذن پدر يا جد پدري نياز دارد؟ @Porseman_channel ۱-از نظر حضرت امام(ره)، آیت الله وحید خراسانی, ایت الله فاضل لنکرانی: ازدواج بادختری که باکره نباشد اذن پدر لازم نیست فرق نمی کند از هرراهی که بکارت خود را از دست داده باشد. ۲- از نظر ایت الله سیستانی و مکارم شیرازی در صورتی که پرده بکارت از غیر راه ازدواج از بین رفته باشد هرچندباکره نباشد اذن پدر و جد پدری لازم است ۳- به نظر ایت الله بهجت و مقام معظم رهبری: اگر با جماع کردن بکارت از بین رفته باشد هرچند با زنا باشد یا وطی به شبهه اذن پدر لازم نیست، واگر با غیر جماع مانند پرش از بین رفته باشد بنابراحتیاط اذن پدر لازم است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قم شهر گرفتار ویروس کرونا 💢 @Porseman_channel ❌شبهه: «اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْمراضُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها.». «هنگامی که بیماری ها همه ی شهرها را فرا بگیرد، به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.». حدیث بالا در بیش از پنج منبع مادر معتبر فقهی شیعه از امام جعفر بن صادق (ع)نقل شده است. !اکنون قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است، و مردم دارند از قم فرار می کنند و به شهرهای دیگر می روند. ✅پاسخ: ❇️نکته اول: می دانیم که مولد این ویروس و اولین شهر قم نیست بلکه از چین منتشر شده است. واما اینکه چرادر ایران از قم آنهم نزدیک انتخابات سربرآوردچه بسا دستهایی در کار باشدو الله اعلم وضمنا مردم فرار نمی کنند و هستند البته همیشه اشخاصی هستند که تمایل به مسافرت در ایام تعطیل دارند و افرادی محتاط ونگران...این به معنای ترس وهراس از زندگی در قم وفرار از آن نیست. ❇️نکته دوم: 1️⃣اولا: این روایت در کتاب بحارکه از جوامع روایی ماست نه از منابع روایی؛واز کتب متاخر است نه متقدم؛نقل شده و ضمنا به صورت ناجوانمردانه ای تحریف شده است. طوری که واژه فتن به مراض ،تحریف شده است 🔰عنْ أَبِي جَمِيلَةَ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا عَمَّتِ‏ الْبُلْدَانَ‏ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا. چون فتنه همه بلاد را در برگيرد بر شما باد كه بقم و اطرافش پناه بريد كه بلاء از آن بدور است. 📚بحار الأنوار ؛ ج‏57 ؛ ص 214 2️⃣ثانیا: سند روایت صحیحه نیست چراکه مفضل بن صالح تضعیف شده است به اینکه بسیاردروغگو و جاعل حدیث بوده است. 📚ابن‏الغضائري /ج 1 /ص‏88 : ضعيف كذاب يضع الحديث 📚الخلاصةللحلي /ص‏258 : ضعيف كذاب يضع الحديث وضمنا تعبیر "رجل"دارد که معلوم نیست، کیست،موجب ضعف آن روایت می باشد. 3️⃣ثالثا: معنای فتنه واضح است که وقتی آشوب و اختلافات و ناامنی های سیاسی ایجاد شد قم مامن ازبلای فتنه است و البته چنین می باشد و شبهه ای در این وجود ندارد. 🔴پس این متن شبهه ،از جهات عدیده ای مخدوش می باشد. از جهت تحریف روایت- ازجهت صحیحه تلقی کردن آن- ازجهت اینکه ادعا شده در 5منبع روایی ذکر شده درحالیکه حتی در یک منبع روایی هم ذکر نشده- @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕ @Porseman_channel 💠💠 👌اولین شب جمعه ماه رجب را « » می گویند . 🔶پیامبر فرمود: « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... » 📚وسائل الشیعه ج8 ص99 ❗️لیله الرغائب به معنای شب نمی باشد . 🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های است . ✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » . 📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635 👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این ذکر کردند: « روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» ❗️و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی . 🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است . ✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» 📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632 📚بحار الانوار ج95 ص395 ❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد. 🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب نمی شود. 👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 ❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛ ? https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعمال ماه رجب @ahkam_pictures
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعمال ماه رجب @ahkam_pictures
پرسمان 💢کفاره عذر و تاخیر💢 @Porseman_channel کفاره تاخير و عذر، به ازاء هر روز يک مد طعام(معادل 750 گرم گندم و مانند آن) و يا اطعام يک فقير (حدود 6000تومان) که بايد به مصرف نان يا طعامي برسد که يک انسان را سير کند، همچنين پرداخت پول بجاي کفاره کافي نيست مگر اينکه يقين داشته باشد که فقير، آن را صرف نان میکند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حكم خريدن و پوشيدن كروات چيست؟ @Porseman_channel آيات عظام امام خمينى، خامنه‏اى،و نورى: اگر باعث ترويج فرهنگ غرب شود، جايز نيست. آيات عظام تبريزى، سيستانى و فاضل: براى مسلمان بهتر است، از لباسى كه باعث تشبه به غيرمسلمانان شود، اجتناب كند. آيت الله بهجت و آيت الله صافى: بنابر احتياط، استفاده نكنند. آيت الله وحيد: آنچه كه باعث تشبه به غير مسلمانان شود، جايز نيست. آيت الله مکارم: با توجّه به این که در حال حاضر و در کشور ما، این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگى با آنها محسوب مى شود، از آن اجتناب کنید. ولى در کشورهایى که جزئى از لباس مردم محسوب مى گردد، پوشیدن آن اشکالى ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال چرا نباید کروات پوشید؟ فلسفش چیه؟ ✅پاسخ @Porseman_channel در مورد كراوات بايد گفت اين مساله حكم خاص در مورد اين لباس نيست. بلكه هر لباسي كه تشبه به غير مسلمانان بوجود آورد حرام است و استفاده از آن اشكال دارد. لذا اين حكم مخصوص كراوات نيست. کراوات به نظر بعضی از مراجع، در حال حاضر در کشور اسلامی ایران به عنوان شعار بیگانگان حساب می شود و دستور به اجتناب از آن فرموده اند ولی درکشور هایی که جزیی از لباس مردم محسوب می گردد پوشیدن آن اشکال ندارد. 📚استفتائات جدید،ایت الله مکارم،ج1 ص505 دلیل این مسئله روایات است که در مورد تشبیه به کفار وارد شده است، از جمله از امیرالمؤمنین روایت شده است: " هرکس خود را شبیه قوم خاصی بسازد، از آن قوم شمرده می شود" 📚مستدرک الوسایل،ج17 ص440 هم چنین بعضی روایات در منع از پوشیدن لباسی که مخصوص کفار است، وارد شده است: امام صادق فرمود: "‏خداوند به تمام پيامبران خود وحي فرمود كه به قوم خود بگوييد لباس دشمنان من را به تن نكنيد" 📚مستدرک الوسایل،ج3 ص248 با توجه به اینکه کراوات از علائم کشورهای مسیحی و از لباس متعارف آنها حساب می شود، تا زمانی که در بین مسلمانان نیز به عنوان لباس متعارف حساب نشود و از علائم کشورهای بیگانه حساب شود، استفاده از آن جایز نیست . اگر در کشور اسلامی، به عنوان لباس متعارف و معمول مردم حساب شود و از شعار کشورهای بیگانه حساب نشود ، اشکالی ندارد كما اينكه در مورد کت و شلوار، هر چند در ابتدا لباس متعارف اهل کفار بود، ولی امروز به عنوان لباس متعارف بین مسلمانان می باشد، به طوری که هیچ کس، کت و شلوار را لباس مخصوص آنان نمی دانند، بلکه لباس متعارف مسلمانان نیز می دانند .از این نظر اشکالی ندارد. @Porseman_channel .