eitaa logo
کانال پرسمان دینی
863 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢شب قدر شب نزول ملائکه💢 @Porseman_channel در شب قدر روح و جبرئیل و گروهی از فرشتگان که جز در این شب دیده نشده و سایر فرشتگان آنان را ندیده اند، به سوی زمین فرود می آیند. این نزول آنان به دلیل اموری است که خداوند برای ادارة جهان هستی تا شب قدر آینده مقدر کرده است. فرشتگان در این شب بر هر انسان مؤمن و مؤمنه ای که عبور می کنند، سلام می نمایند. مجمع البیان، ج 10، ص 409. بر اساس روایات شیعه فرشتگان در شب قدر به محضر امام معصوم که حجت و ولیّ خداست، مشرف می شوند. امام باقر(ع) می فرمایند: «یا أَبَا الْهُذَیلِ! إِنَّا لَا یخْفَی علَینَا لَیلَةُ الْقدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکةَ یطُوفُونَ بِنَا فِیهَا؛ شب قدر بر ما پوشیده نیست؛ زیرا در آن فرشتگان اطراف ما طواف می کنند.» الکافی، ج 7، ص 623. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: لِابْنِ الْعَبَّاسِ إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ، وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي. تفسير نور الثقلين ج‏5 619 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❔چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش خودش نکرده بود ❕چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد ❕ 💠پاسخ💠 👌عفو و گذشت از قاتل زمانی رجحان و پسندیده است که قاتل از کرده خویش نادم و پشیمان بوده و در صدد توبه و جبران گذشته باشد ، عفو و گذشت از قاتلی که نسبت به قتلی که انجام داده افتخار می کند ، به هیچ عنوان مورد توصیه نیست . ❕امیر مومنان علی علیه السلام فرمود ؛ « عفو و گذشت ، افراد لیم و را فاسد می کند به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح می نماید» 📚بحار الانوار ج74 ص419 _ کنزالفوائد ج2 ص182 ❗️و در نقل دیگر فرمود: « عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسی که بر گناه دارد» 📚بحار الانوار ج75 ص89 _ الدره الباهره ص18 👌ابن ملجم که لعنت خداوند بر او باد ، نه تنها از قتل علی علیه السلام ناراحت نبود بلکه به آن افتخار می کرد چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ « چون ابن ملجم را به نزد امام حسن عليه السّلام آوردند، آن ملعون گفت با خدا عهد كرده بودم كه پدر تو را بكشم، وفا به عهد خود كردم » 📚قرب الاسناد ص 144 👌در نقل دیگر آمده است ؛ « چون آن ملعون را به خدمت امام حسن عليه السّلام آوردند، گفت مى خواهم سخنى در گوش تو بگويم، حضرت ابا نمود، فرمود مى خواهد از شدّت عداوت گوش مرا به دندان بكند، آن ملعون گفت به خدا كه اگر مرا رخصت مى داد گوشش را از بيخ برمى كندم » 📚جلاء العیون ص 373 ❕و در نقل دیگری آمده است ؛ « چون آن ملعون علی علیه السلام را ضربت زد، او را به نزد آن حضرت حاضر كردند، به آن ملعون گفت كه تو را چه باعث شد كه چنين فتنه اى در دين كردى؟ آن ملعون گفت كه شمشير خود را چهل صباح تند كردم و به زهر آب دادم، از خدا سؤال كردم كه خلق را ( یعنی تو را ) به آن بكشم » 📚کشف الغمه ج 2 ص 57 ❕آیا براستی چنین فردی که دشمنی او با علی علیه السلام و فرزندان او موج می زند شایسته بخشش بود ❔ 👌لذا در روایاتی آمده است که خود علی علیه السلام دستور قصاص او را صادر کرد ، چنان که در ادامه بالا آمده است که علی علیه السلام فرمود ؛ « دعاى تو مستجاب شده است و تو كه بدترين خلقى به همين شمشير كشته خواهى شد، پس به حضرت امام حسن عليه السّلام فرمود كه چون من از دنيا بروم، آن ملعون را به شمشير او قصاص كن » 📚همان مدرک 👌امام حسن علیه السلام نیز فرمود ؛ « من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت بر او می زنم تا بمیرد » 📚بحار الانوار ج42 ص297 👌ادامه پاسخ 👇👇👇
❕ادامه پاسخ 👇👇👇 👌گذشته از آنکه احساسات مردم در برابر اين جنايت به قدرى شديد بود كه عفو ابن ملجم سبب ناآرامى آن روز مى شد و عاشقان امام عليه السلام قدرت تحمل چنين عفوى را نداشتند. به علاوه اگر ابن ملجم را زندانى مى كردند، جمعيت هجوم بر زندان مى بردند و اگر آزادش مى گذاشتند او را قطعه قطعه مى كردند پس بهتر اين بود كه با قصاص آرامش به جامعه باز گردد. 📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 278 ❕امیر مومنان پیش بینی بنی هاشم و دیگران را نسبت به ابن ملجم کرده بود و فرمود ؛ « ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون فرو روید و بگویید امیر مومنان شد. آگاه باشید جز من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا پوشیدم ، او را تنها یک بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد » 📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم 👌البته فرازی در نهج البلاغه آمده است که برخی گمان می کنند علی علیه السلام توصیه به قاتل خویش کرده است ، امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر زنده بمانم، ولىّ خون خويشمو اگر از دنيا چشم بپوشم فنا (در دنيا) ميعاد و قرارگاه من است و اگر عفو كنم، عفو براى من موجب قرب به خداست و براى شما حسنه و نيكى در نزد خداست؛ بنابراين عفو كنيد «آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد». 📚نهج البلاغه نامه 23 ❕مخاطب این فراز تمام مسلمین هستند که امام علیه السلام به صورت کلی به آن ها توصیه عفو و بخشش را می کند که طبیعتا بر اساس سایر سخنان علی علیه السلام که در بالا آمد ، عفو و گذشت برای کسانی است که شایسته بخشش باشند ، روشن است که فردی مانند ابن ملجم به هیچ عنوان ارزش عفو و بخشش را نداشت ، امام علیه السلام هم در فراز فوق دستور کلی به عفو و بخشش را به جامعه اسلامی صادر می کند و بالخصوص نسبت به عفو ابن ملجم توصیه ای نمی کند ، بلکه بالعکس خودشان دستور به قصاص عادلانه ابن ملجم دادند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️اعمال مخصوص شب بیست وسوم @Porseman_channel ➊✨اول غسـل که تـأکید فراوان شده اسـت يكبار در اوّل شب، يكبار هم در آخر شب ➋✨زیارت سیدالشهدا«ع»از دور یانزدیک که تأکید بسیار زیاد شده است. ➌✨خـوانـدن سـوره عـنکبوت و روم؛ امــام صــادق علیـه السلام فرمـودند: هر كــس این دو سـوره را در شـب بيسـت و سـوم بخواند،به خدا قسم او از اهل بهشت است. ➍✨خـــوانــدن ســـوره دخـــان ➎✨قـرائت دعـای جـوشـن کبـیر ➏✨خواندن هزار مرتبه سوره قدر «یـا بـه انـدازه تـوان» ➐✨سفـارش بسـیار زیاد بر دعـا برای امام زمـان عجـل الله فرجه و خـواندن دعـای اللهــم کن لولیـک الـحجـت ابن الحسن... ➑✨إحیا وشب زنده داری وقرآن بسر گرفتن ➒✨دو رکـعت نماز ، که در هر رکـعت بعدازحمد،هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه: اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ ودر روایتی است که ازجای خود برنخیزد تا حقتعالی او و پدر ومادرش را بیـامرزد. 🍃💖التماس دعا💖🍃 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قرآن به سر گرفتن💢 قرآن به سر گرفتن سند معتبری دارد؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا قرآن به سر گرفتن و قسم دادن خدا به حق خودش و قرآن واهل بیت ع ؛ درروایات معصومین ع ذکر شده است. سند خصوص قرآن به سرگرفتن وتوصیه به آن در 📙الأمالي (للطوسي) ص 292 / المجلس الحادي عشر 📒مكارم الأخلاق ص : 326 سند قسم دادن خدا به حق خودش و قرآن واهل بیت ع درکتبی چون 📚الکافی، ج۲، ص۶۲۹، حدیث ۹ 📙طوسی، الامالی، ص۲۹۳ 📕قطب راوندی، سلوة الحزین، ص۲۰۶ 📒مفید، المقنعه، ص۱۹۰ 📘دعوات راوندی، ص۲۰۶ 📕إقبال الأعمال / ج1 / 187 /(از كتاب إغاثة الداعي خودشان باذکرسندش نقل کرده است.) از امام باقرو صادق و کاظم علیهم السلام این عمل را نقل کرده اند. پس نه تنها دليلي بر حرمت نيست؛ بلكه علماي اهل سنت با سند صد در صد صحيح نقل كرده اند كه اميرمؤمنان عليه السلام همين كار را انجام مي داد. ابو يوسف فسوي در كتاب المعرفة والتاريخ با سندي كه تمام راويان آن از راويان بخاري و يا مسلم هستند مي نويسد: عَنْ أَبِي صَالِحٍ الْحَنَفِيِّ، قَالَ: رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ عليه السلام أَخَذَ الْمُصْحَفَ فَوَضَعَهُ عَلَي رَأْسِهِ حَتَّي لَأَرَي وَرَقَهُ يَتَقَعْقَعُ... از ابو صالح حنفي نقل شده است كه ديدم علي بن أبي طالب عليه السلام را كه قرآن را مي گرفت و بر سر مي گذاشت؛ تا جائي كه من صداي حركت ورق هاي آن را مي شنيدم .... 📚المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751 📕البداية والنهاية، ج 7، ص610 📒أنساب الأشراف، ج1، ص 348 📘سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144 2️⃣ثانیا با قطع نظر از بحث سندی؛ این عمل هیچ منع و اشکالی ندارد. وتالی یا توالی فاسد و استلزامات باطلی ندارد چراکه در واقع اینکار نمادی از پناه بردن به خدا و قرآن و اهل بیت ع می باشد. و با وجود عدم منع و مصداق ذکر و توسل و استغاثه بودن این عمل.؛ هیچ ممنوعیتی در آن نیست بلکه مستحب و مطلوب می باشد... @Porseman_channel 🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قسم دادن بحق ائمه ع💢 چرا خدا را بحق ائمه ع قسم می دهیم؟ايشان مگر حقي بر خداوند داشتند؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا بحق ائمه ع قسم دادن خدا در مراسم شبهای قدر و دیگرمراسم و اعمال و زیارات؛ مورد توصیه اهل بیت ع بوده است.و عملی مستند می باشد.لذا بدعت و خرافات نمی باشد. 📕المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751 📙البداية والنهاية، ج 7، ص610 📔أنساب الأشراف، ج1، ص 348 📕سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144 📙الکافی، ج۲، ص۶۲۹، حدیث ۹ 📒طوسی، الامالی، ص۲۹۳ 📙قطب راوندی، سلوة الحزین، ص۲۰۶ 📒مفید، المقنعه، ص۱۹۰ 📘دعوات راوندی، ص۲۰۶ بلکه سیره انبیاء بخصوص آدم ع بوده است.که برای پذیرش توبه اش خدا را بحق آل عبا ع قسم داد. 📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج1، ص: 59 📕بحار الأنوار / ج44 / 245 / باب 30 چرا كه اگر مخلوق حقي بر ذمه خالق نداشت، چگونه حضرت آدم و پيامبر اسلام(ص) يا ائمه اطهار در ادعيه و زيارات كه از ايشان نقل شده است، خداوند را به حق بندگانش قسم داده اند؟ پس اشکال نداشته و ندارد 2️⃣ثانیا در قرآن از حقی که خدا برای خود نسبت به مومنان ثابت دانسته سخن فرموده است. «وَكانَ حَقّاً عَلَيْنا نَصْرُ المُؤْمِنِينَ» و ياري مؤمنان، همواره حقي است بر عهده ما. 📖روم آيه47. «كَذلِكَ حَقّاً عَلَيْنا نُنْجِ المُؤْمِنِينَ» همين گونه بر ما حق است كه مؤمنان را رهائي بخشيم. 📔يونس آيه109. 3️⃣ثالثا رواياتي وجود دارد كه به وجود حق مخلوق بر ذمه خداوند اشاره مي كند. 📙المحاسن / ج1 / 42 / 📕الأصول الستة عشرص 50 📒الكافي ج2 / 176 / 📘نهج الفصاحه، ، ص448. 📒لسان العرب، ج13، ص168. 📘تفسير القمي / ج1 ص : 180 واضح است که هیچ بنده ای بر خدا نمیتواند حقی داشته باشد و حتی رسول خاتم ص که در افق فراسوی عبودیت بود نیز حقی برخدا نداشته و به فرموده خود مستحق بهشت نیست مگر از بای تفضل عنایتی بشود... 📙أمالي المرتضى / ج1 / 344 / معناي حق بنده بر خداوند و منظور از حقّ بندگان خدا، در ادعيه و احاديث، مقام و منزلتي است كه خداوند در مقابل طاعت و فرمانبرداري آنها به آنان مي بخشد و اين بخشش، از روي فضل و عنايت حق است نه به جهت استحقاق بندگان. بنابراين، حقّي كه خدا را به آن قسم مي دهيم، حقي است كه خود خداوند بر ذمه خود پذيرفته است، نه حقي كه بنده بر خداوند پيدا كرده باشد و اينگونه تعابير، ناشي از لطف و عنايت خداوند متعال به بندگان صالح و شايسته است، تا جايي كه خود را مديون و بندگان خود را ذي حق مي شمارد. در واقع اين تعابير، انسانها را به طاعت و بندگي خداوند ترغيب و تشويق مي كند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سجده واجب قرآن💢 آيا براى سجده‏ واجب‏ قرآن، شرايط سجده نماز لازم است؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، بهجت، تبريزى، خامنه‏اى، صافى و نورى: در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست. آيات عظام سيستانى، فاضل و مكارم: بنا بر احتياط واجب در سجده واجب قرآن، بايد پيشانى را بر مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد؛ اما مراعات ساير شرايط سجده نماز (مانند وضو، قبله و ...) لازم نيست. ضمنا در سجده قرآن حجاب کامل لازم نیست و ستر عورت کفایت می کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دادن زکات فطره در ماه رمضان💢 پرسش: آيا دادن زكات فطره در ماه رمضان صحيح است؟ @Porseman_channel پاسخ: نوري، صافي، شبيري، خوئي، سيستاني، وحيد: دادن فطريه در ماه رمضان اشكال ندارد. امام، بهجت، فاضل، مكارم احتياط واجب آن است كه در ماه رمضان هم فطره را ندهد. رهبری: واجب است زكات فطره در وقت خودش داده شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬سوال: به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️ @Porseman_channel ✅پاسخ: 📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇 👌به واجب النفقه؛که عبارتست از (پدر و مادر و اجداد پدری و مادری و فرزندان و نوه ها و نتیجه ها و زن دائمي.) 1️⃣به پدر ومادر . 2️⃣فرزند و نوهٔ فقیر. 3️⃣متجاهر به فسق. 4️⃣غیرسید به سید. 5️⃣به کسی که فقیر نیست. 6️⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دادن کالا و غیرخوراکی به عنوان فطریه💢 پرسش: زكات فطره را در چه مواردي مي‏توان مصرف كرد؟ @Porseman_channel پاسخ: صافي، گلپايگاني، مكارم، وحيد، سيستاني، سبحاني: فطريه را بنا بر احتياط واجب بايد فقط به فقراي شيعه داد. امام، خويي، بهجت، فاضل، شبيري، نوري: اگر فطريه را به يكي از موارد مصرف زكات برسانند كافي است بنابر اين مصرف زكات فطره در ساخت مسجد يا مدرسه و امثال آن اشكال ندارد هر چند احتياط مستحب آن است كه آن را فقط به فقراي شيعه بدهند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فطریه میهمان یک شبه✅ 🔴سوال: فطریه مهمانی که قبل از غروب وارد شده وفقط یک شب می ماند، برعهده کیست؟ @Porseman_channel 🎄نظرات مراجع معظم 🎄 🔵👈آیات عظام وحیدخراسانی ،سیستانی،خویی،تبریزی: اگرشب بماند(ولو غذا نخورد) فطریه اش بر میزبان است. 🔵👈آیات عظام : بهجت ،صافي،گلپایگانی ،نوری : درصورتی که بگویند امشب نان او را داده برمیزبان واجب است هرچند نان خور او حساب نشود. 🔵👈آیات عظام: امام خمینی،اراکی، خامنه ای،فاضل،مکارم،مظاهری،زنجانی: اگر میهمان یک شب می ماند فطریه اش برعهده خودش است ولی اگر 3-4 شب قبل از عید فطر یا بعد ازآن بماند نانخور محسوب میشود وفطریه اش بر عهده میزبان است @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خارج کردن فطریه از شهر💢 @Porseman_channel آيا مي‏توان فطريه را از شهر محل سكونت خارج كرد و در شهر ديگر به مصرف رساند؟ ✅پاسخ: اراكي، سبحاني، شبيري، بهجت: مي‏تواند زكات فطره به شهر ديگر ببرد هر چند احتياط مستحب اين است بيرون نبرد. سيستاني: انتقال زكات فطره به سوي امام يا نائب خاص آن حضرت يا نائب عام ايشان يعني حاكم شرع، در شهر ديگر جايز است هر چند براي انجام اين كار مجبور شود آن را به شهر ديگري ببرد. و اگر در شهر خود مستحق پيدا شود و نميخواهد فطريه را به امام يا نائب ايشان برساند خارج كردن آن بنا بر احتياط واجب جايز نيست. مكارم، امام، خويي، فاضل، وحيد، صافي و نوري: اگر در محلّ خودش مستحقّ پيدا شود، احتياط واجب آن است كه فطره را بجاي ديگر نبرد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢میزان پرداخت مبالغ فطریه و کفاره💢 @Porseman_channel 🌺 استفتاء از دفتر حضرت آیه الله العظمی 🌺 سؤال: فطریه برای هر شخص چه مقدار است؟ ✍️ جواب: مکلف بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند برای هر نفر، يك صاع (تقريباً سه كيلوگرم) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت یا مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد، كافى است. ◽️ضمنا زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است. 🌺اطلاعیه‌دفتر آیت الله العظمی درباره میزان و مبلغ فطریه🌺 ✍️ میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (۲۲۵) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، شصت (۶۰) هزار تومان تعیین شده است 🌺اعلام میزان زکات فطره از سوی ‌آیت‌العظمی الله ‌🌺 ✍️ براساس نظر آیت الله ‌مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند. ◽️کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است. 🌺اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ العظمی درباره زکات فطره و کفاره روزه🌺 ✍️در این اطلاعیه آمده است: شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. ◽️با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. ◽️کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. ◽️دفتر آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند. 🌺 اطلاعیه دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی 🌺 ✍️شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. دفترمعظم له مبلغ قوت غالب گندم را 40هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی 150 هزار تومان اعلام می نماید كه مؤمنین درپرداخت یكی از آن مخیر می باشند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا