💢صدقه وسید💢
@Porseman_channel
حرام بودن صدقه برای سادات به طور کلی و مطلق نیست بلکه با شروطی همراه است.
اولا
این که صدقه دهنده غیر سید باشد. بنا بر این اگر سید بخواهد به سید دیگر صدقه بدهد اشکال ندارد.
ثانیا
این حکم درباره صدقات واجب یعنی زکات مال (یعنی زکاتی که به 9 چیز تعلق می گیرد که عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره مسکوک) و زکات فطره و رد مظالم است اما دادن صدقات مستحبی به سادات از طرف همه مردم اعم از سید و غیر سید اشکال ندارد.
ثالثا،
در صورت ضرورت و احتیاج یعنی وقتی سیدی از راه خمس و سایر حقوق مخارج سالش تأمین نشود می تواند کمبود آن را از راه زکات واجب تأمین نماید
مسأله 1955 سيّد نمىتواند از غير سيّد زكات بگيرد، ولى اگر خمس و ساير وجوهات، كفايت مخارج او را نكند و از گرفتن زكات ناچار باشد، مىتواند از غير سيّد زكات بگيرد ولى احتياط واجب آن است كه اگر ممكن باشد، فقط به مقدارى كه براى مخارج روزانهاش ناچار است بگيرد
📚توضیح المسائل مراجع، ج 2، مسأله 1955
@Porseman_channel
💢عسکر یا عسگر؟💢
@Porseman_channel
ما باید واژه ها را درست بکار ببریم تا از تغییر نادرست آن در طول زمان جلوگیری کنیم و به گونه ای نباشد که یک واژه غلط در گفتار و نوشتار تثبیت و متداول شود.
کار بردن صحیح واژهها و اسامی ضرورتی است که گاهی با سهلانگاری و بیتوجهی به اشتباهات بزرگی منجر میشود، یکی از این اشتباهات که بطور مداوم با آن مواجه هستیم بیان و یا نگارش "عسگری" به جای "عسکری" است .
واژه "عسکری" که در برخی آثار مکتوب و رسانه ها "عسگری" به کار می رود، در زبان عربی اصلا حرف "گ" وجود ندارد و متأسفانه برخی به جای کلمه "عسکری"، "عسگری" می گویند و یا می نویسند که این اشتباه بزرگی است.
واژه "عسکر" به معنی ارتش است؛ و به دلیل اینکه امام حسن عسکری(ع) در یک پایگاه نظامی زندگی می کردند و تحت نظر ارتش بودند به این نام مشهور شدند.
امام حسن عسکری فرزند امام هادی(ع) و نام مادرشان "حدیثه" است که هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ ه.ق به دنیا آمدند. از آنجایی که امام هادی و امام حسن عسکری(علیهما السلام) اجبارا در سامرا در محلی به نام «العسکر» یا «العسکری » زندگی می کردند به "عسکریین" معروف شدند و از مشهورترین القاب دیگر حضرت، «نقی » و «زکی » و کینه ایشان «ابو محمد» است. ایشان ۲۲ ساله بود که پدر ارجمندش به شهادت رسید. مدت امامتش ۶ سال و عمر شریفش ۲۸ سال بود و در سال ۲۶۰ هجری قمری به شهادت رسیدند و در خانه خود در سامرا در کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شدند.
@Porseman_channel
💢نظر آیت الله العظمی سیستانی .....💢
@Porseman_channel
برگزاري وشرکت در مراسمي به عنوان عيدالزهرادر نه ربيع چه حکمي دارد؟
✅پاسخ:
برگزاري مراسم عيد الزهرا به خودي خود اگر موجب تفرقه نشود، اشکال ندارد؛ و شرکت کردن در آن نيز اشکال ندارد, ليکن اگر در مجلس عيد الزهرا و به بهانه عيد الزهرا کارهايي که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان مي گردد، صورت بگيرد؛ برگزاري چنين مجالس و شرکت در آن حرام است جايز نيست.
سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني. (7836565-251).
@Porseman_channel
لعن فرستادن به خلفاي سه گانه چه حکمي دارد؟
✅پاسخ:
لعن کردن به خلفاي سه گانه و اهانت به مقدسات مذهبي ديگران و يا هر نوع رفتار و گفتاري ديگري که سبب ايجاد تفرقه و آدم کشي ميان مسلمانان مي گردد، حرام است و از اين نوع اهانت به مقدسات ديگران بايد خود داري شود
سؤال تلفني از دفتر آيت الله سيستاني.(7836565-251).
https://www.pasokhgoo.ir/node/27757
آیا شیعیان برای به امامت رسیدن امامی، جشن می گرفته اند؟
@Porseman_channel
دو نوع شادمانی برای به امامت رسیدن امام داریم. یک نوع وقتی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کند. برای این امر، مراسم داشتیم و امامان هم بر آن و بزرگداشت آن تأکید کرده اند؛ البته جشنی متناسب با عرف زمانة خودش؛ یعنی وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، حضرت علی علیه السلام را به عنوان امام در غدیر مطرح می کنند که یک حالت عمومی دارد، این همراه خودش، جشن دارد؛ تا چند روز افراد به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند؛ حتی بعد از این واقعه هم، وقتی کسی خبردار می شد به آن حضرت تبریک می گفت؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده بودند که حاضران به غایبان بگویند. حاجیانی که به مناطق خودشان برمی گشتند و این خبر مهم را به منطقة خودشان می رساندند، عده ای که تازه خبردار می شدند باز هم به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتند.
جشن گرفتن در این روز در سیرة علما هم بود است. با اینکه عید قربان و عید فطر از عیدهای اسلامی است؛ اما علاوه بر این دو عید، عید غدیر را بسیار گرامی می داشتند.
اما نوع دوم، آغاز امامت، بعد از شهادت امام قبلی است. سیرة اهل بیت علیهم السلام در این مورد چگونه بوده است؟
اول اینکه طبیعی است که ایشان به مناسبت شهادت امام قبلی، محزون بوده اند. شیعیان نزد امام جدید می آمدند و ابتدا شهادت امام قبلی را تسلیت می گفتند و سپس با امام جدید بیعت می کردند. امام علیه السلام با تعابیر مختلف به اینها می گفتند خوشحال باشید که با ما هستید و شیعیان هم خوشحال بودند که گمراه نشده اند و امام بعدی را شناخته اند و مثلاً هفت امامی نمانده اند؛ به خصوص تا زمان امام رضا علیه السلام که سرآغاز دوازده امامی شدنِ شیعه است؛ یعنی ما هفت امامی و شش امامی داریم، اما هشت امامی نداریم؛ هر کسی امام رضا علیه السلام را پذیرفته است بقیة ائمه را هم قبول کرده و دوازده امامی شده است.
البته اهل بیت علیهم السلام در یک فضای حزنی زندگی می کردند و می فرمودند بنی امیه برای ما عید نگذاشتند؛ بنابراین سیرة آنها بیشتر به تسلیت و حزن متمایل بوده است.
بنابراین با نزدیک شدن به ایام نهم ربیع الاول، آغاز امامت یگانه منجی عالم بشریت و سخن از بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ برای کسی احساس غریبی پیش نیاید؛ زیرا تجدید عهد و بیعت برای جریان امامت امام علیه السلام چیز جدیدی نیست و با توجه به این که امام این عصر امام مهدی علیه السلام هستند و شیعیان هر لحظه منتظر ظهور ایشان هستند باید در مناسبت های مختلف علاوه بر تجدید پیمان قلبی به دنبال فراگیری وظایف خود در زمان غیبت باشند.
ضمنا اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد. اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم.
ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید ببینیم عرف مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد. در عرف اجتماعی تمام ملل، به خاطر احترام به رهبر پیشین، روز بعد از رحلت او، برای رهبر جدید جشن و بزرگداشت گرفته میشود. پس معرفی نهمربیع را به عنوان سالروز آغاز امامت ولی عصر (عج) اشکالی ندارد، همچنان که عالم بزرگ شیعه سید بن طاوس بر این امر تأکید دارد.
سید بن طاوس گوید:
...فيكون ابتداء ولاية المهدي ع على الأمة يوم تاسع ربيع الأول فلعل عظيم هذا اليوم و هو يوم تاسع ربيع الأول لهذا الوقت المفضل و العناية بالمولى الأعظم [المعظم] المكمل.
📚إقبال الأعمال؛ ج2 ؛ ص598
@Porseman_channel
💢رفع قلم💢
آيا حديث رفع قلم در مورد نهم ربيع صحت دارد❓؟
@Porseman_channel
✅پاسخ
1️⃣اولا:
مستند اين مطلب روايتي در كتاب بحارالانوار ج31 ص125 مي باشد.
از نظر سندي ضعيف بوده و در كتب منابع حديثي متقدم وجود ندارد و كتاب بحارالانواركه كتاب متاخر و از جوامع روايي است نه منابع روايي؛ ذكر كرده است.
پس از نظر سندي صحيح السند نمي باشد و در كتب معتبر و منابع اوليه ذكر نشده است...
2️⃣ثانيا:
اينكه بگوييم روز نهم ربيع روز آزادي است و قلم نوشتن گناه برداشته شده ..هيچ محققي از اين حديث چنين برداشتي نكرده است.
چرا كه مخالف نص صريح قرآن و روايات مي باشد...
ضمنا در همان روايت اين روز به عنوان روز تزكيه و دوري از گناه و توبه و انابه و عبادت ذكر شده است.كه با رفع قلم به آن معنا منافات دارد...
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
اگر ما بخواهيم اين روايت را حمل بر صحت كنيم و دنبال معنا و تفسير درست باشيم بايد بگوييم طبق روايات در ايام ديگر كه مهلت نوشته شدن گناهان براي مومنان هفت ساعت است و بعد از هفت ساعت گناه نوشته ميشود و هفت ساعت مهلتي براي توبه است تا در نامه عمل گناه نوشته نشود.
📕الكافي ج2 ص437
در نهم ربيع الاول كه آغار امامت قطب عالم امكان است.و روز عيد است و مبارك و با عظمت است؛ اين مدت به سه روز افزايش مي يابدو مهلت زيادي داده ميشود...تا شخص در صورت گناه مهلت و فرصت بيشتر براي توبه بيابد.و نامه عملش گناه نوشته نشود...
پس حديث مذكور برفرض صحت سندي هيچ دلالت و بلكه اشاره اي به آزادي گناه وفحاشي و ناسزاگويي و...ندارد و به نظر مراجع تقليد اين اعمال جايز نمي باشند....
@Porseman_channel
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🍁🍁
پرسمان #احکام
💢طریقه محرمیت فرزند خوانده💢
@Porseman_channel
اگر كودك، دختر شيرخواره باشد، از راههاى زير بين او و مرد (پدر خوانده) محرميت ايجاد مىشود:
1- شير همسر انسان را بخورد، كه در اين صورت دختر رضاعى مرد مىشود.
2- شير مادر مرد را بخورد، كه در اين صورت خواهر رضاعى مرد مىشود.
3- شير خواهر مرد را بخورد، كه دختر خواهر رضاعى مرد مىشود و يا شير دختر خواهر مرد را بخورد.
4- شير زن برادر مرد را بخورد، كه دختر برادر رضاعى او مىشود و يا شير دختر برادر او را بخورد.
5- اگر شيرخوار نباشد يا اگر شيرخوار است، افراد مذكور وجود ندارند مىتوان بوسيلۀ صيغۀ نكاح موقت بين دختر و پدر مرد يا پدر بزرگ او محرميت ايجاد كرد. كه در اين صورت اين دختر، زن باباى مرد مىشود، ولى بايد توجه داشت كه اگر دختر نابالغ باشد نكاح مذكور بايد به اذن ولىّ شرعى او باشد. و در صورت نبودن ولىّ، بايد از مجتهد جامع الشرائط اذن گرفت. و در هر صورت نبايد صيغۀ محرميت براى دختر بچه مفسده داشته باشد. بلكه رعايت مصلحت او لازم است. كما اينكه اگر دختر بالغ باشد اذن پدر يا جد پدرى به احتياط واجب معتبر است.
و اگر كودك پسر و شيرخوار باشد، از راههاى زير مىتوان بين او و زن (مادر خوانده) ايجاد محرميت كرد:
1- شير همان زن را بخورد، كه فرزند رضاعى او مىشود.
2- شير مادر زن را بخورد، كه برادر رضاعى زن مىشود.
3- شير خواهر زن را بخورد، كه پسر خواهر رضاعى زن مىشود يا شير دختر خواهر زن را بخورد.
4- شير زن برادر زن را بخورد، كه پسر برادر رضاعى زن مىشود يا شير دختر برادر زن را بخورد.
5- اگر پسر شيرخوار نباشد و مادر خوانده، مادر بدون شوهر داشته باشد و او را به عقد دائم يا موقت پسر در آورند، پس از دخول به او مادر خوانده، ربيبۀ او مىشود و به او محرم مىشود.
@Porseman_channel
💢رد پای خرافات در زندگی💢
@Porseman_channel
در زندگی همه انسانها،رد پای خرافات را میتوان دید.
خرافات اعتقاد و باور غلط و اشتباه به چیزی موهوم است.باور کردن تاثیر چیزی که چنین اثری ندارد.
سببیت قائل شدن به چیزی که سبب نیست و باور داشتن آن؛در واقع خرافات است.
اگر نگاه دقیقی به باورهای خود داشته باشیم می بینیم که رد پای خرافات در خود و خانواده و اطرافیان دیده شده بلکه خرافات در زندگی و اعتقادات ما غوغا میکند.
✅ریشه اعتقاد به خرافات
جهل و نادانی انسان
ضعف توحید
تقلید کورکورانه
تبعیت از احساس به جای تعقل
می باشد.
👌باید دانست؛اسلام به طور جدی ؛مخالف خرافات می باشد.
رسول ص فرمود:
کل ماثره فی الجاهلیه تحت قدمی
هرخرافاتی را من باطل اعلام میکنم.
📚سیره ابن هشام ج3ص412
به معاذ وقت فرستادن به یمن فرمود:
امت امرالجاهلیه
آداب و رسوم جاهلیت را نابودکن..
📚تحف العقول ص25
🔴اما نمونه های خرافات در زندگی ما
دود کردن اسپند برای دفع چشم زخم
دفن کردن استخوان عقیقه
ذبح مرغ و خروس و زدن خون قربانی به ماشینی که تازه خریداری شده
شانس و اقبال
رمّالى
آداب خرافى عقد و عروسى
زنهايى كه در عروسی حاضر مىشوند بايد سفيد بخت باشند.
عدد سيزده
سيزده بدر
خوابنامههاى خرافى
دعانويسى
طلسم
مراسم چهارشنبه سورى، و گفتن سرخى تو از من زردى من از تو.
اگر جغدى روى خانه نشست دليل بر ويرانى آن خانه است.
بستن نعل اسب به عقب ماشين به عنوان حافظ و نگهبان.
اعتقاد به اينكه شكستن آئينه شگون ندارد.
آب نبات يا شير روى قبر ريختن براى رفع فشار قبر.
پخش كردن نخود مشكل گشا
دور ريختن لباس اموات و استفاده نكردن از آنها
و....
@Porseman_channel
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌿🌿🌿🌿
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_پنجاه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅21مهر-1401
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1⃣: (به نظر همه مراجع تقلید)اگر اول مستاجر به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد- به شرط آنكه خانه را به كمتر از قيمت اجاره دهد- ربا و حرام است.
گزینه 2⃣:(به نظر همه مراجع تقلید)وقف پول نقد جایز است
گزینه 3⃣: سجده قرآن با دمپایی و کفش؛صحیح نیست
گزینه 4⃣:شرعا زن میتواند از شوهرش حق طلاقش را بگیرد
گزینه 5⃣:کسی که قبل از 4ماهگی(ولوج روح)موجب سقط جنین شود؛بر جانی؛ دادن کفاره واجب نیست
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆
از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷
ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸
گروه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد...
لطف بفرمایید
فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید...
جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷
@Porseman_channel
موفق باشید🌷
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از حضورومشارکت دوستان همراه🌷
گزینه های1⃣و5⃣؛ درست بودند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
لکن متاسفانه در این مسابقه؛برنده ای نداشتیم
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷
💢همزاد💢
@Porseman_channel
آياتى از قرآن كريم به توصيف ستاره ها پرداخته است. از آن جمله:» انا زينا السمائ الدنيا بزينه الكواكب «،.» واذالنجوم النكدرت «،» واذالكواكب انتشرت «،» فاذالنجوم طمست «،.
در هيچ يك از آيات قرآن و همچنين روايات كه با موضوع ستاره و اجرام آسمانى مى باشند، و همچنين آيات و روايات مربوط به خلقت انسان، به موضوع مطروح در سؤال يعنى مسأله همزاد اشاره نشده است و عقيده فوق خرافه اى بيش نيست.
اساسا چيزى به نام همزاد وجود ندارد و در نصوص دينى از آن خبرى نيست. البته برخى كلمه همزاد را در مورد» جن «به كار مى برند. اين استعمال هر چند درست نيست ولى جن وجود واقعى دارد و قرآن مجيد و روايات با صراحت تمام به وجود آن گواهى مى دهند. نسبت به اين كه از چه زمان و چگونه مسائله همزاد شايع شده است، اطلاع دقيقى نداريم ليكن احتمال مى دهيم اين مسئله از خرافات باستانى و عقايد پيش از اسلام باشد.
در هر صورت برخى گفته اند مقصود از همزاد، موجودى به نام جن مى باشد به اين معنا كه غير از انسانها، موجودات ديگرى به نام «جن ها» وجوددارند كه در رديف انسان ها و كنار آنها از آن ياد مى شود نه آن كه هر انسانى يك همزادى در باطن خود و يا در سايه خود داشته باشد.
پس در مورد همزاد كه در ميان عامه مردم معروف است، روايت و اصل عقلى خاصى نداريم تا آن را تأييد كند، با اعتقاد عامه، با تولد هر فرزند انسانى، يك نفر جن نيز متولد مى شود كه همزاد او است و چنين اعتقادى، ريشه درست عقلى و نقلى ندارد.
در فرهنگ معين ج، 4، ص 5183، درباره همزاد نوشته است: «موجودى متوهم (از جن) كه گويند با شخص در يك زمان تولد مى شود و در تمام حيات با او همراه است. بنا به اعتقادى عاميانه همزاد گاهى ممكن است، باعث زحمت و صدمه زدن به همزاد انسان خويش شود و گاه هم او را به سعادت و مكنت و ثروت مى رساند نيز عامه معتقدند كه بعضى از مردم (خاصه جن گيران و جن ها) با همزاد خويش رابطه دوستانه يا خصمانه دارند و با آنها روبرو و هم كلام مى شوند.
چنانكه ملاحظه فرموديد اين اعتقاد عاميه است و مبناى عقلى و نقلى ندارد.
(البته در روایاتی ذکرشده که برای هر انسان شیطانی از جن است که اغوایش می کند ولی این غیر از اعتقاد به همزاد می باشد.)
@Porseman_channel