eitaa logo
کانال پرسمان دینی
841 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رقص زن براي زنان اشکال دارد؟ @Porseman_channel حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسدهاى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن، خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس مهريه‏💢 @Porseman_channel آيا مهريه زن خمس دارد؟ ✅پاسخ: همه مراجع (به جز بهجت): خير. آيةاللَّه بهجت: چنانچه از مخارج سال زياد بيايد، بنابر احتياط واجب خمس دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وفات یا شهادت ام البنین💢 @Porseman_channel ام البنین در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما از سال و چگونگی وفات ام البنین، در منابع دسته اول روایی و تاریخی چیزی ذکر نشده است. البته برخی متأخران با استناد به منابعی سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری نوشته اند درگذشت وی را ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ یا ۷۰ق. گزارش کرده‌اند. 📚ام البنین، السيد مهدي السيوج، ص۴۱. برخی مدفن او را در بقیع، سمت چپ ورودی و کنار صفیه و عاتکه، عمه‌های پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم دانسته‌اند. 📚آثار اسلامی، رسول جعفریان، ص۳۴۹. اما شماری دیگر این سخن را رد کرده‌اند؛ زیرا افزون بر فقدان شاهد تاریخی در منابع اصیل، حتی در سفرنامه‌های دو سده اخیر، از این گزارش خبری در دست نیست. از این رو، می‌توان گفت قبر وی می‌بایست کنار دیگر همسران امیرمؤمنان علیه‌السّلام و فرزندان ایشان در بقیع باشد؛ اما مکان دقیق آن مشخص نیست. 📚تاریخ حرم، محمد صادق نجمي، ص۲۷۵. حضرت ام البنین(س) در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما به سال و چگونگی وفات ایشان، در منابع دسته اول و معتبر روایی و تاریخی پرداخته نشده است. البته برخی متأخران، سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال 64 هجری قمری نوشته‌اند، در کتاب «کنز المطالب» که سیّد محمّد باقر قره‌­باقی همدانی آن را در سال 1321 ق نگاشته است، در باب سال و روز وفات حضرت ام البنین(ع) به نقل از کتاب نامعلومی به نام «اختیارات» طی حدیثی از اعمش آمده است: «روز سیزدهم جمادی الثّانی که مصادف با جمعه بود بر امام زین العابدین وارد شدم. ناگهان فضل پسر حضرت عبّاس(ع) وارد شد و در حالی که گریه می‌کرد، گفت: جدّه‌ام ام البنین از دنیا رفت. شما را به خدا ببینید چطور این روزگار فریبکار، خاندان کساء را در یک ماه دوبار عزادار کرد». او هم‌‌چنین می‌نویسد: پس از چندی از خبر دیگری مندرج در حاشیه کتاب "وقایع الشّهور و الایام" تألیف بیرجندی (که او نیز متوفای 1352 ق است) اطلاع یافتم که به نقل از اعمش نوشته شده است: «در سیزدهم جمادی الثّانی و در سال 64 هـ.ق ام البنین وفات یافت و در قبرستان بقیع به قول مشهور دفن گردید». ضمنا مشهور همان وفات ایشان است امت اینکه حاج شیخ علی فلسفی در کتاب زنان نابغه و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب ام البنین سلام الله علیها نوشته اند که بنی امیه (لع) همسر أمیرالمؤمنین، فاطمه بنی کلابیه را مسموم و به قتل رساندند. اما با توجه به این‌که منابع مورد استنادی برای این تاریخ ذکر نکرده‌اند، ازتأیید آن معذوریم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢حکم مال پیدا شده؟💢 @Porseman_channel مال گمشده اى را كه انسان پیدا مى كند اگر نشانه اى ندارد كه با آن صاحبش معلوم شود (مانند یك اسكناس صد تومانى یا یك سكه طلا) احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش آن را صدقه دهد؛ و اگر خود او مستحق است مى تواند بردارد؛ و اگر مال مهمّى باشد احتیاط آن است كه از حاكم شرع اجازه بگیرد. ـ هر گاه مالى را كه پیدا كرده نشانه دارد و قیمتش به اندازه یك درهم یا بیشتر است، باید آن را تا یك سال اعلام كند. مثلا اطلاعیه ای بزند و یا در مسجد اعلام کند. ـ اگر قبل از فرارسیدن یك سال، از پیدا كردن صاحب آن مأیوس شود و یا از اوّل مأیوس باشد كه صاحب آن را پیدا كند احتیاط واجب آن است كه آن مال را از طرف صاحب اصلى اش به فقیر بدهد. ـ هرگاه تا یك سال اعلان كند و یا در محل اعلان شده نگهدارى شود و صاحب مال پیدا نشود، پیداكننده مخیّر است یكى از چهار كار را انجام دهد: 1ـ آن را براى خود بردارد به قصد این كه هر وقت صاحبش پیدا شد اگر آن مال موجود نیست، عوض آن را به او بدهد. 2ـ به صورت امانت براى او نگهدارى كند. 3ـ از طرف صاحبش صدقه در راه خدا بدهد. 4ـ آن را به حاكم شرع بسپارد و احتیاط مستحب صدقه دادن یا سپردن به حاكم شرع است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لقب صادق 💢 چرا به امام ششم شیعیان صادق گفته میشود؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا اسماء و القاب اهل بیت ع حاکی از شرائط زندگی شان و حوادث و وقایع دوران آنها و تجلی روحیات و اوصاف شان وشهرتش در مردم ، اخذ شده است... اگر امام صادق ع صادق است یا کاظم ع کاظم و...همه اهل بیت ع صادق و کاظم و رضا و...بوده اند لیکن با توجه به شرائط زندگی شان این وصف برای آن ظهور و بروز بالاتری یافته و شهرت یافته و البته این القاب توسط معصوم قبلی برای آنها گذاشته شده است... 2️⃣ثانیا روایت خاصی در این مورد نقل شده ابو خالد كابلى مىگويد: به امام سجاد- عليه السلام- عرض كردم كه امام بعد از شما كيست؟ فرمود: پسرم محمد، كه علم را مىشكافد و باقر العلوم است. و بعد از او پسرش جعفر است كه اسم او در آسمانها «صادق» مىباشد. گفتم: همه شما صادق و راستگو هستيد. چرا تنها لقب او صادق است؟ فرمود: من از پدرم و پدرم از پدرش و او از رسول خدا- صلى الله عليه و آله- شنيده است كه فرمود: وقتى كه جعفر بن محمد بن على متولد شد او را «صادق» لقب دهيد؛ چون از نسل او كسى است كه اسمش جعفر است و به دروغ ادعاى امامت مىكند و او نزد خدا «جعفر كذاب» مىباشد. سپس امام سجاد- عليه السلام- گريست و فرمود: گويا مىبينم كه چگونه او طاغوت زمان خود را براى تفتيش ولى خدا و جستجوى امام غائب- عليه السلام- تحريك مىكند. پس همان طور شد كه امام فرموده بود 📘بحارج 46ص 230، حديث 5. 3️⃣ثالثا برخی مورخین نیز وجوهی ذکر کرده اند ابوالفرج اصفهانی وجه لقب گرفتن حضرت به صادق را از آن رو دانسته است ابوجعفر منصور وقتی به خلافت رسيد، حضرت را صادق ناميد، خود به هنگام نام بردن از حضرت از آن استفاده می‌کرد و اين لقب برای او شهرت گرفت (فلما ولي أبوجعفر الخلافة سمي جعفرا الصادق، وكان إذا ذكره قال: قال لي الصادق جعفر بن محمد كذا وكذا، فبقيت عليه.) 📒مقاتل الطالبيين ص 257. 📘مناقب ابن شهرآشوب،ج3ص 392، 393 4️⃣رابعا نقل شده: میان حضرت و يکی از زعمای بنی عباس خصومتی برخاست و آنان از تربت پيامبر (ص) داوری خواستند و از قبر ندا برخاست که در مدعای خود «جعفر صادق است» (جرى بينه وبين رجل من بني العبّاس كلام فخاصمه العبّاسي إلى قبر رسول اللّه، فسمع من القبر: جعفر هوالصادق.) 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص30 و با توجه به وقائع و حوادثی که محقق شده و در قبال سخن چینی هایی که شده و قضاوتهایی که کرده ؛تعبیر صادق به کار رفت و صدق حضرت مبنای شهرت و انتشارخود رایافت... 📚ألقاب الرسول وعترته؛قطب الدين راوندى؛ص32 @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢رعایت ترتیب در قضای نمازها💢 @Porseman_channel مسأله 1375 قضاى نمازهاى يوميه لازم نيست به ترتيب خوانده شود مثلًا كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، لازم نيست اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. اراكى: مسأله قضاى نمازهاى يوميّه بايد به ترتيب خوانده شود، مثلًا كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بايد اوّل نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. گلپايگانى، صافى: مسأله قضاى نمازهاى يوميّه كه اداى آنها بايد به ترتيب خوانده شود، مثل ظهر و عصر از يك روز، يا مغرب و عشاء از يك شب بايد قضاى آنها را نيز به ترتيب بخواند. مثلًا اگر از كسى نماز ظهر و عصر يك روز فوت شود بايد اول قضاى ظهر را بخواند و بعد از آن عصر را، ولى اگر كسى مثلًا يك روز نماز ظهر و روز بعد نماز عصر را نخوانده، مى‌تواند اوّل نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد و ترتيب در بين آنها لازم نيست هر چند سزاوار است تا ممكن است رعايت ترتيب را بنمايد. خوئى، تبريزى، نورى: مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست، مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب هست، مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز اگر چه بهتر (خوئى: در غير آنها نيز) مراعات ترتيب است. زنجانى: مسأله در قضاى نمازهاى يوميه ترتيب لازم نيست بلكه مطابق احتياط استحبابى است؛ مگر در نمازهايى كه در اداى آنها ترتيب لازم است؛ مثل نماز ظهر و عصر يا مغرب و عشا از يك روز، كه در قضاى آنها نيز لازم است. بهجت: مسأله قضاى نمازهاى يوميه در صورتى كه ترتيب آنها معلوم باشد بايد به ترتيب خوانده شود، مثلًا كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر اظهر و أحوط بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. فاضل: مسأله احتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند و در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود. مكارم: مسأله در نماز قضا ترتيب لازم نيست، جز در ميان قضاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء از يك روز. توضيح المسائل مراجع ؛ ج‌1، ص: 750 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم رقص در تنهایی💢 @Porseman_channel در موسیقی که تنهایی و یا عدم تنهایی در حکم دخیل نیست و اگر یک موسیقی دارای فاکتورهای موسیقی حرام باشد چه تنها و چه در جمع نمی توان آن را گوش داد اما درباره رقص باید گفت که رقص فی نفسه و به خودی خود اشکالی ندارد مگر اینکه مستلزم حرامی گردد و یا با مواردحرامی همراه باشد نظیر رقص همراه با موسیقی حرام و یا رقص در حضور نامحرم که موجب تحریک شودو...اما ما به شما توصیه می کنیم که از وقت ارزشمند و گرانبهای خود مخصوصا در دوران جوانی استفاده بهینه کنید و آن را با اموری بیهوده نگذرانید .شما می توانید اوقات فراغت خود را با مطالعه و تفریح هایی نظیر استخر رفتن و یا کوهنوردی پر کنید ضمنا شیرینی عبادت و مناجات با خداوند را نباید نادیده انگاشت. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢خمس سرمايه💢 @Porseman_channel آيات عظام امام، فاضل، سيستانى و مكارم: چنانچه با پرداخت خمس آن (هرچند به صورت اقساط)، نمىتواند امرار معاش كند، خمس ندارد. آيات عظام بهجت، تبريزى و نورى: آن مقدار از سرمايه كه اداره زندگى به آن بستگى دارد، خمس ندارد؛ ولى به مقدار بيش از آن خمس تعلق مىگيرد. آيات عظام خامنه اى، صافى و وحيد: خمس دارد، ولى مىتواند با حاكم شرع دستگردان كند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نگاه به رقص 💢 @Porseman_channel آيا نگاه به رقص در مجلس عروسى جايز است؟ همه مراجع: اگر باعث تحريك شهوت يا استماع موسيقى حرام يا تأييد گناه و يا مفسده گردد، جايز نيست. 🔴آيا نگاه كردن رقص از تلويزيون اشكال دارد؟ همه مراجع: نگاه به رقص از تلويزيون، اگر باعث تحريك شهوت يا استماع موسيقى حرام و يا مفسده گردد، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢كاهش ارزش پول💢 @Porseman_channel شخصى ده سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده ؛ آیا جایز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد؟ @Porseman_channel آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند. آیات عظام بهجت و خامنه ‏اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنا بر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند. آیه‏اللّه‏ صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند ؛ ولى اگر قرض ‏دهنده، مطالبه مى‏ كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند. آیات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق ‏العاده كاهش یابد – به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى‏ هاى مربوط به ده، بیست سال قبل) – باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تعیین سال خمسی💢 @Porseman_channel شروع سال خمسی نیاز به تعیین از سوی خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگی حصول درآمد سالانه متعیّن می شود. بنا بر این ابتدای سال خمسی امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهای کار و کارمندی است، و سال خمسی تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسی امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزی سال شروع می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا