eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حکم تزریقات پزشکی (آمپول و سرم) در حال روزه داری💢 @Porseman_channel مقلدین آیت الله خامنه‌ای: تزریق دارویی عضلانی و هر نوع بی حسی جایز است، اما دارویی وریدی و نیز غذایی و تقویتی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله مکارم شیرازی: فقط انواع تزریقات عضلانی جایز است. آیات عظام سیستانی، صافی و نوری همدانی: کلیه تزریقات پزشکی در حال روزه داری جایز است. آیت الله وحید خراسانی: تزریق انواع آمپول جایز است، اما سرم غذایی بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله شبیری زنجانی: فقط تزریق دارویی و بی حسی جایز است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕ @Porseman_channel 💠💠 👌اولین شب جمعه ماه رجب را « » می گویند . 🔶پیامبر فرمود: « از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید زیرا آن شب ، شبی است که فرشتگان آن را به لیله الرغائب نامگذاری کرده اند و زمانی که یک سوم شب بگذرد تمام فرشتگان آسمان و زمین گرد کعبه و حوالی آن جمع می شوند ... » 📚وسائل الشیعه ج8 ص99 ❗️لیله الرغائب به معنای شب نمی باشد . 🔶لیله الرغائب یعنی شبی که به خاطر پاداش ها و فضیلت های فراوانی که دارد مورد میل و رغبت فراوان است و یا به معنای شب پاداش های است . ✍️زیرا « رغائب» جمع « رغیبه» است که هم به معنای « کار مورد رغبت » آمده است و هم به معنای « پاداش و عطای فراوان » . 📚مفاتیح نوین ، مکارم شیرازی ، ص635 👌پیامبر گرامی اعمالی را برای این شب به این ذکر کردند: « روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می گیری و چون شب جمعه فرا رسید میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری ( هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن یک مرتبه سوره «حمد »و سه مرتبه « انا انزلناه » و دوازده مرتبه « قل هو الله احد» را می خوانی و پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه می گویی « اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» آنگاه به سجده می روی و هفتاد بار می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح» سپس سر از سجده بر می داری و بار می گویی « رب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» بار دیگر به سجده می روی و هفتاد مرتبه می گویی « سبوح قدوس رب الملائکه و الروح » آنگاه حاجات خود را می طلبی که بر آورده می شود» ❗️و در ادامه فرمود: « کسی که چنین نمازی را بخواند خداوند همه گناهانش را می آمرزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها و ریگ های و سنگینی کوهها و اندازه برگ های درختان باشد و در قیامت درباره هفتصد تن از خاندانش شفاعت می کند و چون شب اول قبر فرا رسد خداوند پاداش این نماز را به نیکوترین چهره ، با رویی گشاده و درخشان و زبانی فصیح و گویا به سوی قبر او می فرستد .آن چهره نیکو به وی می گوید ای حبیب من بر تو بشارت باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی . 🔶از آن چهره نیکو می پرسد تو کیستی من تا کنون چهره ای از تو زیباتر ندیده ام و بویی از بویت خوشتر به مشامم نرسیده است . ✍️آن چهره نیکو پاسخ میدهد من پاداش آن نمازی هستم که تو در فلان شب در فلان ماه و در فلان سال به جا آوردی من امشب به نزد تو آمده ام تا حقت را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو دفع نمایم ( وهمواره در کنارت باشم) تا زمانی که در روز رستاخیز بر خیزند و در عرصه قیامت بر سرت سایه بیفکنم» 📚اقبال الاعمال ، سید بن طاووس ، ج2 ص632 📚بحار الانوار ج95 ص395 ❗️ممکن است برخی اشکال کنند اعمالی که برای لیله الرغائب ذکر شده است دارای سند محکم و نمی باشد لذا عمل بر اعمال توصیه شده وجهی ندارد. 🔶در پاسخ می گوییم اگر به فرض این اشکال صحیح باشد باز هم خدشه ای در استحباب عمل به اعمال لیله الرغائب نمی شود. 👌در روایات متعددی آمده است که اگر از سوی اهل بیت ثوابی بر انجام عملی روایت شد ، در حالی که آن روایت دارای سند نمی باشد و ضعیف باشد انسان می تواند به قصد رجا و مطلوبیت آن را بخواند و خداوند نیز پاداش ثواب آن عمل را میدهد. 🔷امام علیه السلام فرمود: « هر کس از ما اهل بیت روایتی دریافت کرد که مشتمل بر ثواب بر انجام کار خیر بود و او نیز آن اعمال را انجام دهد به او پاداش می دهد اگر چه ما آن را نگفته باشیم» 📚ثواب الاعمال ص160 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌علامه می نویسد: « به خاطر این روایات است که بسیاری از علمای شیعه در سنن و آداب و مستحبات و مکروهات به اخبار و مجهول استدلال می کنند » 📚بحار الانوار ج2 ص257 ❕البته ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و اعمال مذکور لیله الرغائب نیز از این قاعده خارج نیست ؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم سود بانك💢 @Porseman_channel طبق قانون معاملات اسلامى سود ويا بهره اگر مطابق با قوانين بانكدارى بدون ربا، به عنوان تسهيلات و طبق يكى از عقود شرعى با رعايت شرايط آن باشد، پرداخت اضافه مانعى ندارد و الا گرفتن و دادن سود اضافه در مقابل قرض، ربا و حرام است. اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‌دهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد. ✅منظور از عقود شرعی چه عقودی است؟ 👌پاسخ: مراد همان معاملاتی است که معمولاً بین مردم رائج است. (مثل خرید و فروش، اجاره، مضاربه، قرض، ضمان و غیره) که شرایطی را که شرع معین نموده است دارا باشد. منظور معاملاتی چون مضاربه و جعاله و مشارکت و مانند آن است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر قبل از اتمام عقد موقت و یا بخشیدن مدت آن، به دلیل ندانستن حکم، عقد دائم خوانده شود، حکم آن چیست؟ @Porseman_channel ✅پاسخ در فرض سؤال، عقد دوم (دائم) باطل است و جهت ادامه زندگی باید عقد جدیدی بخوانید، ولی چون نسبت به این مسئله، آگاهی نداشتید گناهی مرتکب نشده و روابط گذشته شما حرام نبوده است. ✅پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): در فرض سؤال صیغه عقد را با شرایطش بخوانید. و نسبت به گذشته چون جاهل بودید تکلیفی ندارید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): هم اکنون عقد را دوباره بخوانید. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): بنابر احتیاط باطل است. لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): لازم است با هم معامله‌ی نامحرم کرده و هرچه سریع‌تر عقد دائم را مجدداً با تعیین مهریه بینتان اجرا کنید. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): شما الآن باید مجدداً صیغه عقدتان را بخوانید و مشکلی نخواهید داشت. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ريش نوجوان‏💢 @Porseman_channel آيا تراشيدن موهاى كمِ صورت، به منظور رشد و پر پشت شدن آن، اشكال دارد؟ @Porseman_channel پاسخ✅ همه مراجع: اگر موهاى صورت كم باشد و صدق ريش‏ بر آن نكند، تراشيدن آن مانعى ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حكم تراشيدن ريش💢 @Porseman_channel تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟ همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است. آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است. [آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم شک در تعداد سجده های یک رکعت نماز چیست ؟ @Porseman_channel اگر در حین انجام عمل هستید و به كار دیگری از نماز منتقل نشده باشید، باید بنا را بر اقل بگذارید. مثلا در حال سجده شك كنید كه یك سجده انجام داده اید یا دو سجده، باید بنا را بر یك سجده بگذارید. اما اگر از محل سجده گذشته باشید، مثلا در هنگام خواندن تشهد شك كنید كه آیا یك سجده انجام داده اید یا دو سجده، نباید به شك خود اعتنایی كنید.ونماز صحیح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
وسه 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅14بهمن-1401 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1️⃣: تعیین سال خمسی نیاز به تعیین مکلف ندارد. گزینه 2️⃣: به نظر همه مراجع تقلید؛شخص میتواند قرضی که ده سال پیش به کسی داده را با محاسبه کاهش ارزش پول مطالبه کند گزینه 3️⃣: رقص فی نفسه و به خودی خوداشکالی نداردمگر مستلزم کارحرامی گردد گزینه 4️⃣:طبق توصیه روایات معصومین ع ؛در وسط نماز مستحبی ؛پدر صدا زدند باید نماز را شکست ایشان را اجابت کرد گزینه 5️⃣: ستیا لقب حضرت فاطمه س است 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ولادت امیرمومنان ع و عیسی ع💢 @Porseman_channel آیا درست است که امیرمومنان ع در کعبه متولد شد و از تولد عیسی ع در بیت المقدس ممانعت شد؟ ✅اینکه امیر مومنان ع در کعبه متولد شده اند؛قطعی و حتی به تصریح بزرگان اهل سنت؛متواتر می باشد. 📚الإرشاد مفید ج 1 ، ص 5 الحاکم: فقد تواترت الأخبار ولدت في جوف الكعبة. 📚 المستدرک. ج3 ص 550 📚الآلوسي الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينيةص15. و شکافته شدن کعبه نیز در کتب شیعه و سنی ذکر شده است. 📚روضه‌ الواعظین، ج1، ص 76 📚کشف الغمه ج1، ص 59 📚شیخ طوسی، امالی، ص 80، 📚علل الشرایع، ص 56. 📚محمد شریف خان شیروانی، ص 123، 📚مولوی حافظ حکیم ظهیر احمد سهسوانی، «ظهیر البشر» ص 18 📚دکتر محمد شاه قادری، مصباح المقربین ص 16، هنگام ولادت حضرت عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ در بيت المقدس بود كه ندايي غيبي او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجي عن البيت فانّ هذه بيت العبادة لا بيت الولادة». 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار / ج2 / 136 / از اين خانه خارج شو كه همانا اينجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولي زماني كه ولادت با سعادت علي ـ عليه السلام ـ نزديك شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد». 📚بحارالانوار، ج35، ص23. 📚روضة الواعظين، ص81. فاطمه بنت اسد در كنار كعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زايمان را بر او آسان گرداند كه يك باره ديوار خانه كعبه شكافته شد و ندايي برخواست: «يا فاطمه ادخلي البيت. اي فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و ديوار به حالت اوليه برگشت و موجب تعجب همگان گرديد. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون كعبه ماند. اهل مكّه از روي تعجب و حيرت در كوچه ها و بازارها اين قصه را نقل مي كردند تا روز چهارم رسيد. پس همان جايي كه قبلاً شكافته شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي از خانه خدا بيرون آمد كه فرزندش علي بن ابي طالب را در آغوش داشت 📚منتهي الآمال، ج1، ص273. بهرحال؛اثبات یا نفی ولادت عیسی ع در بیت المقدس؛ از بزرگی و عظمت مقام امیرمومنان ع وقطعیت تولدشان در کعبه نمی کاهد بلکه مویدو مقوی آن می باشد. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
با سلام وتشکر از حضورومشارکت دوستان همراه🌷 گزینه های 1⃣و3⃣ ؛ درست بودند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 این ؛2⃣برنده داشت گندم Hn 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محل دفن حضرت زینب(س) در کدام کشور است؟ @Porseman_channel درباره این که قبر حضرت زینب در چه مکانى است، سه احتمال وجود دارد: مدینه، شام و قاهره. عمده سیره نویسان مرقد آن بانوى بزرگ را «قاهره» و «شام» گفته اند. یحیى بن حسن حسینى عبیدلى اعرجى در کتاب اخبار زینبیات و برخى دیگر از سیره نویسان گفته اند: حضرت زینب در مصر وفات نمود.[1] حسنین سابقى در کتاب مرقد عقیله زینب و برخى دیگر نوشته اند که مرقد حضرت در شام و دمشق قرار دارد.[2] برخى دیگر از نویسندگان مانند دکتر شهیدى در کتاب زندگانى فاطمه زهرا (س) مرقد آن بزرگ بانوى اسلام را به صورت مردّد بین مدینه ، شام و مصر مطرح کرده اند.[3] آنان که گفته اند مقبره آن حضرت در مصر قرار دارد، این گزارش را نقل کرده اند که بعد از مراجعت کاروان باقى مانده واقعه کربلا از شام به مدینه، جوّ عمومى مدینه نا آرام شد. حاکم مدینه نامه اى براى یزید نوشت و وضع پیش آمده در مدینه و نقش حضرت زینب در بیدارى و مقاومت مردم را براى یزید توضیح داد. یزید در پاسخ نوشت که زینب را از مدینه اخراج کند. حاکم مدینه مُصِرّ بود که زینب از مدینه خارج شود. سرانجام حضرت زینب از مدینه به مصر هجرت کرد و مورد استقبال حاکم مصر و عده زیادى از اهالى مصر قرار گرفت. حضرت زینب بعد از گذشت حدود یک سال در غروب پانزدهم رجب سال 63 در قاهره رحلت نمود.[4] اما آنان که گفته اند: مقبره حضرت زینب در شام است. ضمن نقل این داستان که حاکم مدینه در پى اخراج و تبعید حضرت زینب بر آمد و سرانجام حضرت زینب به شام رفت، به نقل دیگرى پرداختند و آن این است : موقعى که واقعه حره و غارت و کشتار مردم مدینه در سال 62 هجرى توسط یزیدیان رخ داد، عبدالله بن جعفر براى این که ناراحتى همسرش زینب تجدید نشود و قدرى غم و اندوه او کاسته شود، افزون بر این، مرض وبا و طاعون در مدینه شایع شده بود و براى در امان ماندن از آن ، به همراه حضرت زینب به سوی مزرعه ای در شام رفتند و در آن جا اقامت گزیدند تا این که حضرت زینب مریض شد و در آن دیار از دنیا رفت. پس از زینب کبرا ، ام کلثوم دختر دیگر حضرت علی(ع) که از غیر فاطمه زهرا (س) و نام او زینب صغرا بود، مشهور به زینب کبرا شد و به مصر رفت.[5] حتی اگر نتوان به یقین مشخص کرد که قبر حضرت زینب علیها السلام در کجا واقع است باز می توان گفت: زیارتگاه ها و اماکنی که به این دودمان منسوبند همه از مصادیق آیه شریفه:" (این چراغ پرفروغ) در خانههایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند (تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد)...[6] می باشند." این خانه ها و زیارتگاه ها و لو منسوب به آن ها باشد، جای ذکر و توجه به خدا و انسان سازی و پیوند با شهیدان و اهل بیت است. محل دفن اهل بیت هر کجا که باشد یاد و خاطره شان زنده است و در سینه های مردم عاشق جای دارند. [1] . عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [2] . سابقی شیخ محمد حسنین مرقد العقلیه زینب علیها السلام، شیخ محمد حسنین ، ص 45. [3] .شهیدی،سید جعفر، زندگانى فاطمه زهرا (س) ، ص 161 و 162. [4]. عبیدلی نسابه ،اخبار الزینبات، ، صص 115- 122. [5] . شیخ جعفر نقدى ، زینب کبرا، نقل از ستارگان درخشان، ج 2، ص 183 ـ 184. [6]. نور،36:"فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ.." @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا