eitaa logo
کانال پرسمان دینی
842 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان 💢اسپری برای روزه دار💢 كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمىكند، روزه را باطل نمىكند. آيةاللَّه خامنه اى: اگر دارو به صورت گاز يا پودر وارد حلق شود، بنابر احتياط واجب روزه را باطل مىكند و اگر گرفتن روزه بدون آن، زحمت و مشّقت دارد، استفاده از آن جايز است، و بعد از ماه رمضان، اگر توانست بدون استفاده از اسپرى روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب قضا كند. آيةاللَّه بهجت: اگر به صورت گاز رقيق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمىكند. آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت مايع به حلق نرسد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. آيةاللَّه صافى: اگر موادى وارد ريه مىشود، روزه اشكال پيدا مىكند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
وپنج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅16فروردین-1402 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: کسی که کفاره روزه به عهده دارد اگر تا ماه رمضان سال بعد نپردازد باید علاوه بر آن،کفاره تاخیر هم پرداخت کند گزینه 2⃣: کسی که کفاره روزه خود را با گندم حساب کرده میتواند با آن برنج بخرد ویا به فقیر بدهد.وفقیرباپول آن کفاره ،برنج بخرد گزینه 3⃣: کسی که در بیمارستان به دستش سرم وصل کرده اند وتاآخروقت نماز سرم و آن چسب می ماندباید تیمم کند. گزینه 4⃣:در مقام تعارض اذن پدر و جد پدری در امر ازدواج،به نظر همه مراجع تقلید؛نظر آنکه موافق است مقدم میشود گزینه 5⃣: مسافر قبل از حد ترخص شهر مبدأ، نمیتواند روزه خود را افطار کند 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از حضورومشارکت دوستان همراه🌷 همه گزینه ها جز 5⃣؛ درست نبودند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 این ؛ برنده ای نداشت 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مسافرت قبل از ظهر💢 كسى كه پيش از ظهر تصميم به مسافرت دارد، تكليف روزه او چه مىشود؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخّص برسد، نمىتواند روزه را بخورد. آيةاللَّه تبريزى: اگر از سر شب تصميم بر سفر داشته و پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پيش از ظهر تصميم بر مسافرت گرفته، بنابر احتياط واجب بايد روزه بگيرد. آيةاللَّه سيستانى: اگر پيش از ظهر مسافرت كند، بنابر احتياط واجب بايد روزهاش را افطار كند؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کفر بی نماز💢 کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ @Porseman_channel کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند. کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجود پروردگار و یکتایی او را منکر است و نیز روز معاد و قیامت و رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را انکار می نماید. بنابراین اگر کسی نماز نخواند دو صورت دارد یا به این دلیل است که آن را انکار می کند و می داند انکار نماز به انکار خدا و وحدانیت پروردگار و یا انکار نبوت و رسالت و معاد و قیامت بر می گردد، در این صورت چنین شخصی کافر است و احکام کافر (که در رساله های عملیه آمده است)بر او مترتب می گردد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که : اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن (مانند نماز) را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ می فرمایند: «اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.» اما اگر شخصی کاهل به نماز باشد و از روی بی مبالاتی نماز نخواند و آن را ترک کند در حالی که پروردگار و وحدانیت او و دیگر ضروریات دین و وجوب نماز را قبول دارد، کافر نمی باشد. چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی، این چنین می فرمایند: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد». از این رو روایاتی که تارک عمدی نماز را کافر معرفی می کند مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ...؛ بحارالأنوار، ج 30، ص 673 و 674. یا ناظر به قسم اول است و اگر هم شامل قسم دوم نیز شود باید بگوییم که منظور از کافر کفر نعمت است نه کفر عقیدتی و فکری. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم نماز و روزه دانشجو💢  طبق نظر مقام معظم رهبری حکم نماز و روزه دانشجو اینگونه است: @Porseman_channel ✅اگر ده روز یا بیشتر در محل تحصیل می‌ماند نمازش تمام است و می‌تواند روزه هم بگیرد. ✅اگر کمتر از ده روز می‌ماند و در رفت وآمد هست در دو صورت کثیرالسفر می‌شود. اول اینکه: مدت سه ماه هر روز به جز روزهای تعطیل در سفرباشد. دوم اینکه: مدت هشت ماه هر حداقل یک روز در سفر باشد.  👈پس اگر دانشجوی بورسیه باشد و کثیرالسفر باشد،، سفر اول تمام است و می‌تواند روزه بگیرد. 👈 اگر دانشجوی بورسیه نباشد و طبق یکی از ملاک های بالا سفر کند بنابراحتیاط واجب نمازش را باید به صورت جمع (هم شکسته و هم تمام) بخواند و روزه بگیرد و قضا کند.البته چون رهبری در این مورد احتیاط واجب دارند مکلف میت واند با توجه به شرائطی که دارد به مرجع اعلم بعدی رجوع کند.  @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آيا قتل نفس موجب مجازات جاودانى است‏💢 @Porseman_channel وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً (93) النساء ترجمه: و هر كسى فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است كه جاودانه در آن مى‏ماند و خداوند بر او غضب مى‏كند و از رحمتش او را دور مى‏سازد و عذاب عظيمى براى او آماده ساخته است. ✅در اينجا سؤالى پيش مى‏آيد كه" خلود" يعنى مجازات جاودانى مخصوص كسانى است كه بى‏ايمان از دنيا بروند در حالى كه قاتل عمدى ممكن است ايمان داشته باشد و حتى پشيمان گردد و از گناه بزرگى كه انجام داده جدا توبه كند و گذشته را تا آنجا كه قدرت دارد جبران نمايد. در پاسخ اين سؤال مى‏توان گفت: منظور از قتل مؤمن در آيه اين است كه انسانى را به خاطر ايمان داشتن بقتل برساند و يا كشتن او را مباح بشمرد، روشن است كه چنين قتل نشانه كفر قاتل است و لازمه آن خلود در عذاب مى‏باشد. حديثى از امام صادق ع نيز به اين مضمون نقل شده است‏ در كتاب كافى و تفسير عياشى در ذيل آيه از امام صادق (ع) چنين نقل شده كه فرمود من قتل مؤمنا على دينه فذلك المتعمد الذى قال اللَّه تعالى عز و جل فى كتابه‏ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً. 2- اين احتمال نيز هست كه قتل افراد با ايمان و بى‏گناه سبب شود كه انسان بى‏ايمان از دنيا برود و توفيق توبه نصيب او نگردد و به خاطر همين موضوع گرفتار عذاب جاويدان شود. 3- اين هم ممكن است كه منظور از خلود، در اين آيه عذاب بسيار طولانى باشد، نه عذاب جاويدان. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان ☑️ اعمال مشترک شبهای قدر ☑️ @Porseman_channel اعمالی که در هر سه شب (19-21-23) مشترک است: 1️⃣ غسل. (مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.) 2️⃣ دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ و در روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد. 3️⃣ قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد. 4️⃣ مصحف شریف (قرآن) را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید: اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ. ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِعلیٍّ ده مرتبه: بِفاطِمَةَ ده مرتبه: بِالحَسَنِ ده مرتبه: بِالحُسَین ِ ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ ده مرتبه: بِالحُجَّةِ. پس از این عمل هر حاجتی كه داری طلب کن. 5️⃣ زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است. 6️⃣ احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد. 7️⃣ صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند. 8️⃣ این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شب قدر شب نزول ملائکه💢 @Porseman_channel در شب قدر روح و جبرئیل و گروهی از فرشتگان که جز در این شب دیده نشده و سایر فرشتگان آنان را ندیده اند، به سوی زمین فرود می آیند. این نزول آنان به دلیل اموری است که خداوند برای ادارة جهان هستی تا شب قدر آینده مقدر کرده است. فرشتگان در این شب بر هر انسان مؤمن و مؤمنه ای که عبور می کنند، سلام می نمایند. مجمع البیان، ج 10، ص 409. بر اساس روایات شیعه فرشتگان در شب قدر به محضر امام معصوم که حجت و ولیّ خداست، مشرف می شوند. امام باقر(ع) می فرمایند: «یا أَبَا الْهُذَیلِ! إِنَّا لَا یخْفَی علَینَا لَیلَةُ الْقدْرِ إِنَّ الْمَلَائِکةَ یطُوفُونَ بِنَا فِیهَا؛ شب قدر بر ما پوشیده نیست؛ زیرا در آن فرشتگان اطراف ما طواف می کنند.» الکافی، ج 7، ص 623. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَلَيْهِ السَّلَامُ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ: لِابْنِ الْعَبَّاسِ إِنَّ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي كُلِّ سَنَةٍ، وَ إِنَّهُ يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اللَّيْلَةِ أَمْرُ السَّنَةِ، وَ لِذَلِكَ الْأَمْرِ وُلَاةٌ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَنْ هُمْ؟ قَالَ: أَنَا وَ أَحَدَ عَشَرَ مِنْ صُلْبِي. تفسير نور الثقلين ج‏5 619 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال آیا علی ع در مسجد ضربت خوردند؟ @Porseman_channel ♦️پاسخ ❗️مساله ضربت خوردن حضرت امیر در محراب نماز و آن سخن معروف ایشان از مسلمات تاریخی است و جای انکار ندارد چرا که شیعه و سنی آن را نقل کرده اند 💢روایات 1️⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام سجاد فرمودند: « وقتی ابن ملجم می خواست به امام على ضربه بزند، شخص دیگری با او همدست بود که ضربه اش به دیوار برخورد کرد، امّا ضربه ابن ملجم به آن حضرت اصابت کرد. و در حالی که امام در سجده بود، بر سر آن حضرت (جایى که قبلاً نیز در جنگها زخم برداشته بود.) فرود آمد. در آن هنگام حسن و حسین آمدند و ابن ملجم را گرفتند و در بند کردند.» 📚امالی طوسی ص365 2️⃣در کنزالعمال در باب فضائل علی (ع) آمده است: « هنگامی که حضرت علی سر از رکوع برداشت، ابن ملجم (با شمشیر ) ضربه خود را وارد کرد. حضرت به کنار رفت و فرمود: نمازتان را تمام کنید و کسی را مقدم (امام جماعت) نکرد.» 📚کنزالعمال ج15 ص170 3️⃣تاریخ دمشق در شرح حال امام علیآورده است: « عبدالرحمان بن ملجم در حالی که آشفته بود در نماز صبح علی را به وسیله شمشیری که سمّی بود ضربت زد ...» 📚تاریخ دمشق،ترجمه امیر المومنین ،ح 1397 4️⃣همچنین گفته اند: عبدالرحمان بن ملجم، در نماز صبح علی (ع) را به وسیله شمشیری که سمّی بود، از روی آشفتگی ضربت زد و علی از دنیا رفت » 📚فضائل امیر المومنین،احمد بن حنبل ،ح63 5️⃣ ابن ابی الدنیا در مقتل امیرالمؤمنین گفته است: «علی بیرون آمد و تکبیرة الاحرام نماز را گفت، سپس یازده آیه از سوره انبیا را قرائت کرد، سپس ابن ملجم ضربتی را بر وسط سرش زد...» 📚حاشیه انساب الاشراف ج2 ص492 ❗️و همچنین می گوید: وقتی که ابن ملجم امام علی را در در نماز بود، ضربت زد، عقب رفت سپس جعده را به جلو فرستاد و با او (جعده) مردم نماز خواندند...» 📚همان مدرک ❗️وحضرت علی پس از ضربت خوردن این سخن را فرمودند:« فزت و رب الکعبه»« به خدای کعبه قسم که رستگار شدم» 📚مناقب ابن شهر اشوب ج3 ص312 📚الطرائف ج2 ص519 📚شرح نهج البلاغه ،ابن ابی الحدید،ج9 ص207 📚اثباه الهدی،ج3 ص374 📚مراه العقول ج8 ص279 📚بحار الانوار ج42 ص239 📚اسد الغابه ج4 ص38 📚الامامه و السیاسه، ابن فتیبه،ج1 ص160 📚ینابیع الموده ص174 ❗️و .... ⁉️به راستی این افراد منحرف تا کی میخواهند به دروغ گویی و تزویر و حیله ادامه دهند و با امیر مومنان دشمنی کنند @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قسم دادن بحق ائمه ع💢 چرا خدا را بحق ائمه ع قسم می دهیم؟ايشان مگر حقي بر خداوند داشتند؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا بحق ائمه ع قسم دادن خدا در مراسم شبهای قدر و دیگرمراسم و اعمال و زیارات؛ مورد توصیه اهل بیت ع بوده است.و عملی مستند می باشد.لذا بدعت و خرافات نمی باشد. 📕المعرفة والتاريخ، ج 2، ص751 📙البداية والنهاية، ج 7، ص610 📔أنساب الأشراف، ج1، ص 348 📕سير أعلام النبلاء، ج 3، ص 144 📙الکافی، ج۲، ص۶۲۹، حدیث ۹ 📒طوسی، الامالی، ص۲۹۳ 📙قطب راوندی، سلوة الحزین، ص۲۰۶ 📒مفید، المقنعه، ص۱۹۰ 📘دعوات راوندی، ص۲۰۶ بلکه سیره انبیاء بخصوص آدم ع بوده است.که برای پذیرش توبه اش خدا را بحق آل عبا ع قسم داد. 📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج1، ص: 59 📕بحار الأنوار / ج44 / 245 / باب 30 چرا كه اگر مخلوق حقي بر ذمه خالق نداشت، چگونه حضرت آدم و پيامبر اسلام(ص) يا ائمه اطهار در ادعيه و زيارات كه از ايشان نقل شده است، خداوند را به حق بندگانش قسم داده اند؟ پس اشکال نداشته و ندارد 2️⃣ثانیا در قرآن از حقی که خدا برای خود نسبت به مومنان ثابت دانسته سخن فرموده است. «وَكانَ حَقّاً عَلَيْنا نَصْرُ المُؤْمِنِينَ» و ياري مؤمنان، همواره حقي است بر عهده ما. 📖روم آيه47. «كَذلِكَ حَقّاً عَلَيْنا نُنْجِ المُؤْمِنِينَ» همين گونه بر ما حق است كه مؤمنان را رهائي بخشيم. 📔يونس آيه109. 3️⃣ثالثا رواياتي وجود دارد كه به وجود حق مخلوق بر ذمه خداوند اشاره مي كند. 📙المحاسن / ج1 / 42 / 📕الأصول الستة عشرص 50 📒الكافي ج2 / 176 / 📘نهج الفصاحه، ، ص448. 📒لسان العرب، ج13، ص168. 📘تفسير القمي / ج1 ص : 180 واضح است که هیچ بنده ای بر خدا نمیتواند حقی داشته باشد و حتی رسول خاتم ص که در افق فراسوی عبودیت بود نیز حقی برخدا نداشته و به فرموده خود مستحق بهشت نیست مگر از بای تفضل عنایتی بشود... 📙أمالي المرتضى / ج1 / 344 / معناي حق بنده بر خداوند و منظور از حقّ بندگان خدا، در ادعيه و احاديث، مقام و منزلتي است كه خداوند در مقابل طاعت و فرمانبرداري آنها به آنان مي بخشد و اين بخشش، از روي فضل و عنايت حق است نه به جهت استحقاق بندگان. بنابراين، حقّي كه خدا را به آن قسم مي دهيم، حقي است كه خود خداوند بر ذمه خود پذيرفته است، نه حقي كه بنده بر خداوند پيدا كرده باشد و اينگونه تعابير، ناشي از لطف و عنايت خداوند متعال به بندگان صالح و شايسته است، تا جايي كه خود را مديون و بندگان خود را ذي حق مي شمارد. در واقع اين تعابير، انسانها را به طاعت و بندگي خداوند ترغيب و تشويق مي كند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا