eitaa logo
کانال پرسمان دینی
887 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ حکم قرائت زن ها در نماز♻️ @Porseman_channel ✅ در صورتیکه نامحرم صدایشان را نمی شنود مخیّرند که بلند یا آهسته بخوانند ◀️ و اگر نامحرم صدایشان را می شنود : 💠 مشهور : بنابر احتیاط واجب ، آهسته بخواند. 🔶آیات عظام رهبری ، مکارم ، زنجانی : بنابر احتیاط مستحب آهسته بخواند. 🔷 آیت الله بهجت : در صورت شنیدن نامحرم واجب است که آهسته بخواند. ✅ نکته: به نظر همه مراجع زنان نيز بايد حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته(اخفات) بخوانند 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Porseman_channel ➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢قرآن و نياز بشر💢 در جهان پيشرفته امروز با توجه به گستردگى اطلاعات و تجربيات بشرى، قرآن چه نقشى در زندگى بشرى و دهكده جهانى دارد؟ @Porseman_channel نقش قرآن در زندگى بشرى در ابعاد مختلف فردى، اجتماعى و حتى بينالمللى، قابل دقت و بررسى است كه بهطور مختصر به بعضى از آنها اشاره مىشود: يكم. انسان نيازمند ارتباط مستقيم با آفريننده و هستى بخش خود است. اين ارتباط اگر چه مىتواند از طريق مناجات و رازگويى درونى و قلبى انجام مىگيرد؛ اما دسترسى به كلمات خود خداوند، بسيار لذت بخش و اطمينانآور است. چنان كه اقبال لاهورى گفته است: «اگر مىخواهى خدا با تو سخن بگويد، قرآن بخوان». اين ويژگى بهطور كامل، تنها براى قرآن مجيد باقى مانده است و هيچ كتاب آسمانى ديگر، چنين جايگاهى ندارد. دوم. انسان در تكاپو و جست و جوى آگاهىهاى صحيح و معارف بلند و پرمعنا است. البته با استفاده از تجربيات بشرى و تلاشهاى علمى، به بسيارى از آگاهىها مىتوان دست يافت؛ اما براى اطمينان به درستى يافتههاى خود و آگاهى به آنچه براى او دست نايافتنى است، نياز به يك منبع اصيل و غنى، بسيار محسوس است؛ چنان كه از زبان امام راحل (ره) گفته شده است: «اگر قرآن نبود، درهاى معرفت بر ما بسته بود». از جمله آگاهىهايى كه جز از طريق قرآن راهى براى دريافت آن نيست، آگاهى درباره جهان پس از مرگ و جزئيات جهان آخرت است؛ زيرا هيچ كدام از افراد بشر، تجربه تكرار و رفت و آمد آن را ندارند و درك بشرى، هيچگونه سابقه ذهنى از آن ندارد. در حالى كه در سوره «واقعه»، «صافات»، «مرسلات» و ... صحنه قيامت به تصوير كشيده شده است. سوم. نقش برجسته ديگر قرآن اين است كه از سابقه تاريخ بشر، خبرهاى درست و مطابق واقع را نقل كرده و سرگذشت پيامبران و محتواى پيام آنان را- بدون هرگونه تحريف و دسيسه بشرى- به انسانها رسانده است. ازاينرو قرآن حتى بر پيروان تورات و انجيل، منّت شايان توجهى دارد كه چهره پيامبران بنىاسرائيل را به درستى معرفى كرده و حضرت موسى، عيسى، زكريا و ... را آنگونه كه بودهاند- به دور از هرگونه تهمت و توهينى- شناسانده و دست تحريفگران و دسيسهگران را نقش بر آب ساخته است. قرآن مجيد در اين باره مىفرمايد: وَ إِذْ قالَ اللَّهُ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَ أُمِّى إِلهَيْنِ مِنْ دُونِ اللَّهِ قالَ سُبْحانَكَ ما يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ ما لَيْسَ لِى بِحَقٍ؛ «اى عيسى پسر مريم! آيا تو گفتى به مردم كه من و مادرم را همچون دو خدا به جاى خداوند بپرستيد؟! گفت: منزهى تو! مرا نشايد كه چيزى را كه حق نيست بگويم». چهارم. نقش برجسته ديگر قرآن براى جامعه بشرى، اين است كه ظرفيت جهان شمولى دارد و پيامهاى آن براى تمام مصلحان جهان و حافظان حقوق بشر، قابل اعتنا و كاربردى است. تكيه بر نقاط مشترك پيروان اديان آسمانى و پايبندى به اصول انسانى (مانند عدالت گسترى، امانتدارى و ...)، تلاش براى ريشهكنى هرگونه ناهنجارى، ناپاكى و اختلاف و مخالفت با حق و درستى و ... همگى شاخصهايى است كه ظرفيت جهان شمولى قرآن را به نمايش گذاشته است. بىترديد گستردگى دانش بشر، تحولات شايان توجهى داشته و شكوفا سازى طبيعت و سلطه بر آن، به دست قدرت علمى و اطلاعاتى انسان و تجربههاى بشرى، تا حدود زيادى تأمين شده است. قرآن خود اين تحول آفرينى را در گستره ظرفيتهاى انسان دانسته است: هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيها؛ «خداوند شما را در زمين ايجاب كرد و وظيفه شكوفايى و آبادانى و استخراج ظرفيتهاى زمين را به شما واگذار كرد». رسالت دين و قرآن، «شكوفايى متوازن، متعادل و هماهنگ انسان» است. بر اين اساس بايد انسان را شناخت و آغاز و انجام او را دانست. بايد جايگاه انسان را در كل هستى به درستى تعريف كرد و رابطه او با خدا، خود، جامعه و طبيعت را تنظيم نمود. اين همان كليد سعادت است كه قرآن براى جامعه بشريت به ارمغان آورده است. «رسالت علم»، ساخت جهان است و «رسالت قرآن»، رشد ايمان و جهتدهى به حركت انسان است و با توجه به اسارت علم در دست برخى از انسانهاى آلوده به قدرت و ثروت و فزونخواه، پاىبندى به يك مكتب الهى و به يك كتاب آسمانى به دور از تحريف، يك ضرورت آشكار است @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ایام الله💢 ایام الله که در آیه 5ابراهیم ذکرشده؛چه روزهای هستند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: چند نکته: 1️⃣اول: يكى از ماموريتهاى بزرگ موسى اشاره كرده، مى‏فرمايد: " تو موظفى كه ايام الهى و روزهاى خدا را بياد قوم خود بياورى" (وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ). آیه 5ابراهیم ایام الله در آیه به قرائن سیاق؛می تواند روزهاى پيروزى پيامبران پيشين و امتهاى راستين آنها روزهای عذاب کفار و طواغیت روزهای آزادی بنی اسرائیل از اسارت فرعون و...باشد. 2️⃣دوم: آیات قرآن به فرموده معصومین ع ؛ مثل خورشید و ماه جریان دارند و متوقف نمی شوند. 📚تفسیرمن وحى القرآن ج‏1 ص88 و هر زمان قابل انطباق بر افراد و اشخاص آن می باشد. همیشه دوران فرعون و موسی بوده است و همیشه حق و باطل هستند. از این رو آیات قرآن زنده اند و بر هر دوره و زمانی مصداق می یابند و حرف برای گفتن دارند. و می دانیم که نمی شود ایام الله را فقط در سیاق و مورد نزول آن محدود کرد بلکه مراد از ایام الله ؛ نمى‏توان اين تعبير گويا و رسا را محدود ساخت. بلکه ايام اللَّه، تمام روزهايى است كه داراى عظمتى در تاريخ زندگى بشر است. هر روز كه يكى از فرمانهاى خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام اللَّه است. 📚 تفسير نمونه، ج‏10، ص 272 3️⃣سوم: اگر برای ایام ؛ گفته می شود؛به مناسبت پیروزی حق بر باطل بود.روزی که مردم با انگیزه الهی برعلیه طاغوت قیام کردند و پاداش صبر و استقامت و مجاهدتهای خود را دریافت کردند. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزهایی که تیمّم به آنها صحیح است @Porseman_channel مسأله ۶۸۴ تیمّم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ اگر پاک باشند صحیح است، و به گِل پخته مثل آجر و کوزه نیز صحیح است. (اراکی:) به گِل پخته مثل آجر و کوزه، هر چند کوبیده شود و نرم گردد صحیح نیست. (نوری:) به گل پخته مثل آجر و کوزه و هم چنین به گچ و آهک پخته، صحیح نیست. (بهجت:) به آجر و کوزه قبل از پخته شدن نیز صحیح است ولی اگر پخته شده باشد و چیز دیگری برای تیمّم ندارد، احتیاطاً هم به اینها و هم به مانند گِل یا غبار تیمّم نماید. (گلپایگانی، صافی:) مسأله تیمّم به خاک و ریگ و کلوخ و سنگ صحیح است ولی احتیاط مستحب ّ آن است که اگر خاک ممکن باشد به چیز دیگر تیمّم نکند و اگر خاک نباشد با ریگ، و اگر ریگ نباشد با کلوخ و چنانچه کلوخ هم نباشد، با سنگ تیمّم نماید. (خوئی، تبریزی:) اگر خاک نباشد، با ریگ یا کلوخ، و چنانچه ریگ و کلوخ هم نباشد با سنگ تیمّم نماید. (سیستانی:) اگر خاک نباشد، با ماسه بسیار نرمی که خاک بر آن صدق کند؛ و اگر ممکن نباشد با کلوخ و اگر ممکن نباشد با ریگ و چنانچه ریگ و کلوخ هم نباشد با سنگ تیمم نماید. (مکارم:) مسأله تیمّم بر چند چیز جایز است: خاک، شن، ریگ، کلوخ (خاکهای به هم چسبیده) و سنگ، به شرط این که پاک باشند و مختصر غباری لا اقل بر آنها باشد.[سابقا فتواى ما بر شرطیت علوق بود. علوق به معناى گرد و غبار است و شرطیت آن را به این معناست که سنگ مورد تیمم باید غبار و یا گرد و خاکى داشته باشد که به هنگام زدن دست بر سنگ، آن غبار به دست بماند. اما ما در مطالعاتى که در این مورد کردیم نظرمان تغییر کرد و فتواى ما این است که علوق شرط نیست. بنابراین تیمم بر سنگ‏هاى شسته و صیقل داده شده مثل سنگ مرمر که در ساختمانها به کار مى‏رود صحیح است اگر چه هیچ غبارى بر آن نباشد.] (زنجانی:) مسأله در حال اختیار تیمم باید به خاک یا چیزهایی که از زمین بوده و پودر شده؛ مانند سنگ پودر شده و گچ پودر شده صورت گیرد، و تیمم به گچ و آهک پخته و آجر پخته که پودر شده است در حال اختیار جایز است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز وحشت💢 @Porseman_channel مستحب است در شب اوّل قبر، دو رکعت نماز وحشت براى میّت بخوانند، به این ترتیب که در رکعت اوّل بعد از حمد، یک مرتبه «آیة الکرسى» و در رکعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره «انّا انزلناه» و بعد از سلامِ نماز بگوید: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّـد وَ آلِ مُحَمَّـد، وَ ابْعَثْ ثَوابَهُما إلى قَبْرِ فُلان» خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد و بفرست ثواب این نماز را به سوى قبر این مرده فلانى پسر فلانى. (و به جاى کلمه فلان، اسم میّت را ببرد) «نماز وحشت» را در هر موقع از شب اوّل قبر مى توان بجا آورد، ولى مناسبت تر است در اوّل شب، بعد از نماز عشا باشد و اگر دفن میّت به علّتى تأخیر بیفتد، باید نماز وحشت را تا شب اوّل دفن او تأخیر اندازد. در نماز وحشت مجموع سه آيه؛ خوانده شود و خواندن بسم الله اول آن مستحب است، گر چه لازم و واجب نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دعا وقت باران💢 @Porseman_channel در روایات اوقات و زمان هائی برای دعا معرفی شده که دعا در آن اوقات موثرتر و مفید تر است و به استجابت نزدیک تر است . بعد از نماز واجب و سحرگاهان و دعای مریض برای عیادت کننده اش پس از عیادت از اوقات مناسب برای دعا است . از جمله این زمان ها هنگام نزول باران رحمت الهی است . 👌در روایتی از حضرت صادق –ع- آمده است : ثلاث اوقات لا یحجب فیها الدعاء عن الله : فی اثر المکتوبه و عند نزول القطر و ظهور معجزه لله فی الارضه ؛ در سه وقت دعا محجوب نمی گردد و مستجاب می گردد : پس از نماز واجب و هنگام نزول باران و بعد از ظاهر شدن معجزه ای الهی در زمین 📚 ( میزان الحکمه ، ج3 ، ح 5657) اما در باره نوع دعا در هنگام نزول باران,نقل شده که هر کس سوره عبس راهنگام نزول باران بخواند,خداوند بعدد قطره های باران از گناهان او می بخشد. من قرأها وقت نزول الغيث، غفر الله له بكلّ قطرة إلى فراغه. 📙سفینه البحار ,ج8ص84 ✅دعای وقت باران: «الحمد للَّه الّذی ینزل الغیث من السّماء، و ینشر رحمته لعباده، اللّهمّ لک الحمد عدد کلّ قطره نزلت من السّماء منذ کانت، و عدد کلّ قطره تنزل منها ما دامت، اللّهمّ اجعلها صیّبا هیّنا، و غیثا نافعا، و مطرا موافقا، مبارکا فی أوله و آخره، و بدءه و عاقبته و مهبطه و مجراه، و مغیظه و مسیله و مستقرّه، و ما ینشأ علیه و ما ینبت به، و اجعله سببا للأمن و العافیه برحمتک یا أرحم الراحمین». 📘الآداب الدينية للخزانة المعينية ص 75 / الفصل السادس في ذكر ما يتعلق بالنظر من الآداب و الأدعية ..... ص : 73 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هنر بی حجابی💢 @Porseman_channel آیا بی حجابی هنر است؟ ✅بی حجابی مغایر با فطرت انسان است و انسان به صورت طبیعی دنبال حجاب و پوشش می باشد. لذا آدم ع و حوا ؛وقتی متوجه شدند –ولو نامحرمی نبود-دنبال ستر عورت برآمدند. فَبَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا يَخْصِفانِ عَلَيْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ 📖طه121 و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت بر خود برهنگی در واقع سیره و روش حیوانات است و البته اگر حیوان نیز متوجه شود و برای او آشکار شود و تعقل کند خود را خواهد پوشاند. اصلا وجه تمایز انسان و حیوان همین عقل است . که کنترلش کرده و باید و نبایدهایی برای او تعریف می کند. حیوان چون عقل ندارد حیاء نیز ندارد و قبح بی حیایی را درک نمی کند. و کمال و افتخار انسان به عقل اوست. اگر با بی حجابی و لخت و برهنگی خود را در ردیف حیوانات قرار دهد در واقع تنزل رتبه پیدا کرده و نه تنها افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی اوست... حجاب پوششی است که او را از گرما و سرما حفظ و مایه زینت او میشود.برهنگی زیبایی ندارد . و انسانهای برهنه زینت و زیبایی قابل عرضه ندارند. 🔴طاووس لخت و بی پر زیبایی ندارد. همچنین انسان بی لباس.... البته اسلام برای حجاب تعریف خاصی ارائه کرده و بی حجاب و بد حجاب در عمل؛ضد قرآن اقدام میکند.کافر و معاند که سبک زندگی خودش را دارد؛مصیبت این است که مسلمان معتقد به قرآن که در مشکلات استخاره قرآن می گیرد و قسم به قرآن می خورد و آنرا مقدس و محترم و کلام خدا می داند؛چگونه آیات حجاب قرآن را زیرپا می گذارد . و دهن کجی به قرآن می کند؟!!! 📖نور31 📖احزاب59 پس لخت شدن هنر نیست وگرنه حیوانات هنرمندتر از بی حجابهای بشر می باشند.چون هم سابق اند و هم در بی حجابی و بی حیایی شان کاملتر است. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بهشت و تکالیف شرعی💢 تعجب می‌کنم قانون شرعی در دنيا است در بهشت نیست؟ @Porseman_channel 1⃣اولا چه اشکالی داردو چه محذور عقلی دارد که در دنیا با اقتضااتی که دارد حکم و قانونی داشته باشد و آخرت و بهشت تکلیف و قانون نباشد 2⃣ثانیا در بهشت قوانین اسلام در حد فوق هست لکن افراد بهشتی چنان به بلوغ عقلی رسیده اند که نیازی به تکلیف ندارند. ببینید تکلیف سفت و سخت عموما برای بچه های دبستانی است چراکه روحیه بازیگوشی و پیچاندن و... دارند. ولی وقتی بزرگ شدند و خودشان به ضرورت نظم و انضباط وعلم آموزی و... پی بردن تکلیف الزامی از آنها برداشته می‌شود. تکالیف سفت و سخت هر چه جلوتر برویم شل تر می‌شوند آن تکالیف و نظارت‌های درسی که به سطح ابتدایی می‌شود به سطح دکترا و فرق دکترا نمی‌شود. قوانین و تکالیف اسلامی برای دنیاست که همه با وجود شهوات و خواسته های نفسانی و وسوسه شيطان روحیه پیچاندن دارند. ولی در بهشت همه انسانها به بلوغ عقلی تمام رسیده اند که تکلیف شرعی نباشد بلکه خودشان رعایت می‌کنند. تا فرزند شما بچه است تکلیف می کند مثلا خودش را دستشویی بشورد ولی بزرگ شد حتی تذکر هم ازم ندارد خودش تکلیف خودش را در شستشو می داند. انسانهای بهشتی به حدی به طهارت و پاکی رسیده اند که کرامت نفس شان اجازه ارتکاب فحشا و خطای شرعی نمی دهد نه که قانونی الزامی باشد. مثل انسان عاقلی که فکر خوردن سم کشنده یا آب فاضلاب و فضولات را هم نمیکند. بهشتی ها به حقیقت گناهان می رسند لذا بدون تکلیف شرعی و الزام؛ خودشان خودکار مرتکب نمی‌شوند. مثال‌های زیادی هست که انسان که بزرگ شد بسیاری از بازی‌هایی که در کودکی می کرد را نمی‌کند و فکرش هم نمی‌کند. این نشانه بزرگی است. لذا در همین دنیا هم فرمودندمن کرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته اگر کسی بزرگ شود به مرامت انسانی برسد ارتکاب گناه را عار و ننگ و کسر شأن خود می داند و خودکار انجام نمی دهد بدون در نظر گرفتن اینکه قانونی در بیرون هست یا نه.... اگر هر قدر به عاقلی پیشنهاد کنند که با اعمال و رفتار سخیف خود را مضحکه عام و خاص کند نمی کند چون خود را برتر از اینکارها می داند لذا سعی می کند با لباس اتوکشیده و زیبا و با شخصیت در جامعه طاهر شود نه لخت مادرزاد و با حرکات زننده... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رنگ خودكار💢 @Porseman_channel آيا رنگ خودكار مانع از صحّت وضو است؟ ✅همه مراجع: اگر جرم داشته باشد، مانع است و بايد براى وضو، برطرف شود. تبصره. آيه اللّه  مكارم مى گويد: در مورد جوهر خودكار به اين نتيجه رسيده اند كه جرم ضعيفى دارد و مانع از رسيدن آب به پوست نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مدت زندان امام كاظم ع💢 @Porseman_channel حضرت امام موسى بن جعفر(عليه‌السلام) معروف به «كاظم» ، «باب الحوائج» و «عبد صالح» در روز يكشنبه 7 صفر سال 128 قمرى در روستاى «ابواء» (روستایی در بين مكّه و مدينه) متولّد گرديد. نام مادر آن حضرت، حميده است. آن حضرت در 25 رجب سال 183 قمرى، در زندان هارون الرّشيد عبّاسى در بغداد، در 55 سالگى به دستور هارون مسموم گرديد و به شهادت رسيد. مرقد شريفش در كاظمين، نزديك بغداد، زيارت‌گاه شيفتگان حضرتش مى‌باشد . آن حضرت با چهار تن از خلفای عباسی هم‌زمان بود که عبارتند از: 1. «منصور عباسی»: آن حضرت حدود ۹ سال با منصور عباسی هم‌زمان بود و منصور به ظاهر متعرض آن حضرت نشد. 2. «مهدی عباسی»: در دوره مهدی عباسی آن حضرت مدت کوتاهی در زندان به سر برد. مهدی عباسی در آغاز خلافت متعرض امام هفتم نمی‌شد، ولی فعالیت‌های آن حضرت را کنترل می‌کرد. او که در اثر محبوبیت عمیق پیشوای هفتم در جامعه اسلامی، حکومت خود را در خطر می‌دید، دستور بازداشت امام را صادر کرد، پیشوای هفتم مدت کوتاهی در زندان بغداد بود، ولی طولی نکشید که مهدی روی پاره‌ای از ملاحظات سیاسی امام را آزاد کرد.[1] 3. «هادی عباسی»: آن حضرت در دوران «هادی عباسی» آزاد بودند و به زندان برده نشد.در دوره «هادی عباسی» هم آن حضرت آزاد بود، هر چند حکومت او بیش از یک سال طول نکشید و در این یک سال فشارهایی به حضرت وارد گردید. 4. «هارون الرشید»: بیشترین مدت زندانی شدن امام هفتم(علیه‌السلام) در دروه هارون بوده است. در سال ۱۷۹ (هـ.ق) هارون برای استحکام خلافت خود به منظور دستگیر کردن امام کاظم(علیه‌السلام) به حج رفت. هارون، فضل بن ربیع را فرستاد و او حضرت را در بین دو نماز دستگیر کرد و به بصره برد و زندانی کرد.[2] با توجه به این‌که شهادت آن حضرت در سال ۱۸۳(هـ.ق) بوده، بنا بر گزارش «علامه مجلسی» مدّت حبس آن حضرت در دروه هارون بیش از چهار سال نبوده است. ⭕️دلیل اختلاف نظر مورخان در مدت زندان: در مـورد مـدت زمانی که امام کاظم(علیه‌السلام) در زندان بوده است، بین مورخین اختلاف وجود دارد که ناشى از اختلاف در تـاريـخ بـازداشـت و تـاريـخ شـهـادت آن حـضـرت مـى‌بـاشـد. اگـر تاريخ بازداشت امام(علیه‌السلام) سـال 179 و شـهـادتـش سـال 183 بـاشـد، دوران زندانی بودن حضرت چـهـارسـال خـواهـد بـود. ولى چـنـان‌چـه تـاريـخ بـازداشـت حضرت را سـال 177 بـدانـيـم، آن‌گونه كه ابن جوزى در تذكرة الخواص ذكر كرده است، مدت زمان زندانی حضرت شش سال خواهد بود.[3] از سـوى ديـگـر، بـعضى از مورخان مثل ابن شهرآشوب در مناقب[4] و مسعودى در مـروج الذهـب[5] تـاريـخ شـهـادت امـام كـاظـم(علیه‌السلام) را سـال 186 ذكـر كـرده‌انـد. بـا ايـن حـسـاب، مـدت زمانی‌که حضرت در زنـدان بوده است، هـفـت يـا نـه سـال خـواهـد شـد. بـنـا بـر نـقـل ابـن‌جـوزى كـه تـاريـخ بـازداشـت را سـال 177 و زمـان شـهـادت را سـال 188 مـى‌دانـد ، مـدت بـازداشـت يـازده سال خواهد. حاصل آن‌که با توجه به این که اکثریت قریب به اتفاق منابع دسته اول شیعه و اهل سنت شهادت حضرت را در سال 183 (هـ.ق) ثبت کرده‌اند و از سوی دیگر گزارش‌های تاریخی زمان بازداشت و زندانی شدن ایشان را در سال 179 (هـ.ق) دانسته‌اند، این گزارش تقویت می‌شود که امام کاظم(علیه‌السلام) حدود چهار تا پنج سال بیشتر در زندان نبوده است.[6] ....................................................... [1]. مجلسی، بحارالانوار، ج۴۸، 183. [2]. مجلسی، جلاء العیون، ص ۸۹۹. [3]. تذكرة الخواص، ص314. [4]. المناقب، ج4 ، ص324. [5]. مـروج الذهـب ، ج3 ، ص355. [6]. عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 104؛ مصباح المتهجد، ص 566؛ شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۲۱۵؛ تاریخ یعقوبی، یعقوبیج 2، ص415؛ مقاتل الطالبيين، ج2، ص79؛ تاریخ النبی والآل، ص111. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مضرات غیبت کردن💢 @Porseman_channel خداوند در آیات قرآن با الحان و تعابیر و تشبیه های مختلف، درجه شدت گناه و منفوربودن غیبت را به نمایش گذاشته است. در آیه ۱۲ سوره حجرات آن را به گوشت برادر مرده تشبیه کرده است. حتی فکر خوردن گوشت مردار بسیار تهوع آور است چه برسد به بردار مرده. این اوج تنفر مربوط به گناهی است که به راحتی در زبان انسان می چرخد. در آیه ای دیگر خداوند با تهدید می فرماید:” وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ” این آیه وعیدی است برای عیب جویان و غیبت کنندگان. در آیه ای دیگر خداوند می فرماید ” دوست ندارد کسی با سخنان خود بدی های دیگران را بازگو کند مگر آن که مورد ستم واقع شده باشد”[۷] در این جا خداوند غیبت را تنها در جایی که فرد مورد ستم واقع شده است استثنا می کند وگرنه از خود عمل غیبت اعلام بی زاری نموده است. ✅دیدگاه روایات ائمه اطهار(ع) نیز به تبیین معنای غیبت، شدت گناه، عذاب اخروی و روش های ترک آن پرداخته اند. ” انَّ ارْبَا الرِّبا عِرْضُ الرَّجُلِ الْمُسَلِمِ؛ بدترین ربا بردن آبروى مسلمان (از طریق غیبت و مانند آن) است «یا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسانِهِ وَ لَمْ یُؤْمِنْ بِقَلْبِهِ لاتَغْتابُوا الْمُسْلِمینَ وَ لا تَتَبَّعُوا عَوراتَهُمْ فَانَّ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَتَ اخِیهِ یَتَتَبَّعُ اللَّهَ عَوْرَتَهُ حَتَّى یَفْضِحَهُ فى جَوْفِ بَیْتِهِ؛ اى گروهى که به زبان ایمان آورده‏اید و در قلبتان ایمان نیست، غیبت مسلمان نکنید، و در صدد کشف عیوب آن‏ها نباشید، چرا که هر کس درصدد کشف عیوب برادر مسلمانش باشد خداوند در صدد کشف عیوب او خواهد بود تا آنجا که در درون خانه‏اش رسوایش مى‏کند». خداوند به موسى (ع) فرمود:” کسى که بمیرد در حالى که توبه از غیبت کرده باشد، آخرین کسى است که وارد بهشت مى‏شود، و کسى که بمیرد و اصرار بر آن ورزد و توبه نکند، اولین کسى است که وارد دوزخ مى‏شود». در حدیث از پیغمبر اکرم(ص) تعبیر تکان دهنده دیگرى دیده مى‏شود، فرمود: «مَنْ مَشى فِى غَیْبَهِ اخِیهِ وَ کَشْفِ عَوْرَتِهِ کانَ اوَّلُ خُطْوَهٍ خَطاها وَضَعَها فى جَهَنَّمَ؛ کسى که در طریق غیبت برادر مسلمانش و کشف عیوب پنهانى او گام بردارد، اولین گامى را که برمى‏دارد در جهنم مى‏گذارد.” 💢آثار و عواقب غیبت💢 برای هر گناهی بازخوردی است غیبت هم با توجه به این که گناه بزرگی است عواقب و پیامدهای اجتماعی و معنوی بسیاری در دنیا و آخرت متوجه افراد دارد. 💢عواقب اجتماعی غیبت💢 از بین رفتن حس اعتماد در جامعه و بین افراد ایجاد کینه ورزی و دشمنی غیبت سبب اشاعه فحشا در جامعه و گسترش فساد می شود. جسور شدن گناهکاران، زمانی که به وسیله غیبت گناه ها بازگو شود فرد گناهکار دیگر ابایی از پنهان کردن گناهش ندارد و آن را علنی انجام می دهد. امنیت روانی و آبروی افراد به خطر می افتد. از همه مهمتر، غیبت و پیامدهای اجتماعی ناگوار آن با روح جامعه اخلاقی و توحیدی در تعارض است. 💢عواقب معنوی غیبت💢 غیبت علاوه بر عواقب اجتماعی که دارد، در دنیا و آخرت پیامدهای منفی زیادی از جهت معنوی دارد. غیبت باطل کننده روزه و وضو است. پیامبر(ص) می فرمایند:” کسی که غیبت مسلمانی را کند روزه و وضو اش باطل می شود و در روز قیامت بویی بدتر از بوی مردار از آن ها شنیده می شود که اهل موقف اذیت می شوند…” بر طبق روایت، خداوند اعمال نیک غیبت کننده را به اعمال غیبت شونده ملحق می کند و گناه او را به نامه اعمال غیبت کننده اضافه می کند. غیبت کننده اگر توبه غیبتش هم مورد قبول واقع شود باز هم آخرین نفری است که وارد بهشت می شود. عذاب های دردناک جهنم که در آیات قرآن و روایات متعددی بیان شده است.” انَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ » کسانی که دوست دارند امر قبیح و ناشایست در حق کسانی که ایمان اورده اند فاش شود برای آنان عذاب دردناک است.» ]امام حسین(ع) می فرماید:” إِیَّاکُمْ وَ الْغِیبَهَ فَإِنَّهَا إِدَامُ کِلَابِ النَّارِ” از غیبت پرهیز کنید همانا غذای سگ های اهل جهنم است” @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نامگذاری به اسم عایشه💢 ❔آیا حقیقت دارد که برخی امامان فرزندان خود را به نام نامگذاری کرده اند ❗️❗️مگر عایشه دشمن اهل بیت نبوده است ❕❕ @Porseman_channel 💠💠 👌مورخان و محدثان شیعی نام یکی از فرزندان دختر امام کاظم علیه السلام را ذکر کرده اند ؛ 📚بحار الانوار ج48 ص287 ❕در رابطه با تعداد فرزندان امام رضا علیه السلام اگر چه اختلاف است ، اما برخی علما نام یکی از فرزندان ایشان را ثبت کرده اند ؛ 📚بحار الانوار ج49 ص221 👌همینطور شیخ نام یکی از فرزندان امام هادی علیه السلام را عایشه ذکر کرده است ؛ 📚بحار الانوار ج50 ص231 ❕چنان که قبلا مفصلا یاد آور شده ایم ، اسم عایشه و اسامی خلفا ، از اسامی میان مردم عربستان بوده است و اختصاص به شخص خاصی نداشته است ، لذا علیهم السلام نیز از این اسامی بهره جسته اند . 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/7317 ❕به عنوان مثال هم زمان با عصر امامان، برخی از یاران امامان نامشان بوده است ، افرادی هچون یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد ، یزید بن عبدالملک ، یزید صائغ و یزید کناسی از اصحاب امام باقر علیه السلام ، یزید الشعر ، یزید بن خلیفه ، یزید بن خلیل ، یزید بن عمر بن طلحه ، یزید بن فرقد ، یزید بن مولی حکم از اصحاب امام صادق علیه السلام و حتی نام یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام بن ذی الجوشن بوده است ❗️ 📚جامع الرواه ج1 ص402 ❔آیا می توان گفت این نامگذاری به سبب داشتن یزید بن معاویه و شمر بن ذی الجوشن بوده است ❕ 👌برخی از در مقام پاسخ به نامگذاری فرزندان امامان به عایشه و ابوبکر ، عمر و عثمان چنین می نویسند ؛ ❕« اوّلًا نام هاى نوزادان بيشتر از جانب مادران انتخاب مى شد، نه از جانب پدران؛ و اهل بيت عليهم السَّلام نه همگى، كه اندكى از آنان از بنى هاشم بودند، بنابراين بيشتر از غير بنى هاشم بودند و لذا انتخاب اين نوع اسامى از طرف مادران بوده است و امامان نيز در مقابل عمل انجام شده قرار مى گرفتند و بر تغيير نام نمى ديدند. 👌 اميرمؤمنان در رجز خود مى فرمايد: «من كسى هستم كه مرا حيدر نام نهاد. شير بيشه هاى شجاعتم». 💠ثانياً ؛ نام هاى ياد شده، تنها به سه نفر یا چهار نفر اختصاص نداشته و اين چنين نبوده كه در آن محيط، جز اين افراد چنين نامى نداشته باشند، بلكه از نام هاى و فراوان بوده و از سوى ديگر، در نامگذارى ملاك اين نبود كه چون خلفا یا چنين نام هايى داشتند، پس آن‌ها نيز براى فرزندان خود نام ايشان را برگزيدند، بلكه به خاطر آن بود كه اين نام ها، در ميان امت عربى از نام هاى به شمار مى رفت، به گواه اين كه گروه كثيرى از صحابه پيامبر و غیر آن ها كه هم عصر خلفا بودند، نام هاى ابوبكر، عمر و عثمان و عایشه را بر خود داشتند. 👌مثلا کسانی از صحابه که نام عایشه را داشتند ؛ ۱. عايشه بنت جرير بن عمرو ۲. عايشه بنت سعد بن أبى وقاص الزهرية ۳. عايشه بنت أبى سفيان بن الحارث بن زيد الانصاريه ۴. عايشه بنت عبدالرحمن بن عتيك النضريه ۵. عايشه بنت عمير بن الحارث بن ثعلبة الأنصارية ۶. عايشة بنت قدامة بن مظعون القرشية الجمحية ۷. عايشه بنت معاوية بن المغيرة بن أبي العاص بن أمية. 📚الاصابه ج8 ص235 به بعد 👌نتيجه مى گيريم كه اين نام‌ها از نام هاى فراگير و مشهور در ميان جامعه بوده و نام هاى متداولى به شمار مى رفته است و خاندان رسالت نيز از اين نام هاى مشهور بهره مى گرفتند، بى آن كه ملاك در نامگذارى خلفا یا عایشه باشند. حتى كسانى كه اين نام‌ها را بر خلفا نهاده اند، از همين فراگير استفاده كرده اند. 👌فرض كنيد اين اسامى فراگير نبوده و تقريباً اختصاص به آن چند نفر داشته است، ولى بايد توجه داشت كه زشت كارى يك فرد، نام او را ننگين نمى كند و فرد ارتباطى به نام او ندارد، با اين شرط كه نامش زيبا باشد. ❕منفورترين شخص در ميان مسلمين عبدالرحمن بن ملجم است، ولى نام عبدالرحمن در رجال شيعه و سنّى بيش از آن است كه شمارش شود. نام محمدرضا از نام هاى زيباست؛ مانند نام رضا كه از زيبايى خاصى برخوردارند، حال اگر چند نفر با اين نام‌ها به كارهاى زشت دست زدند، سبب نمى شود كه از اين نام‌ها بهره نگيرند. 👌نمى توان با این دليل واهى و سست بر بى مهرى هايى كه برخى از صحابه نسبت به خاندان روا داشته اند، پرده افكند. 📚نقد کتاب وحدت و شفقت صحابه و اهل بیت با یکدیگر، جعفر سبحانی ص36 بله اگر در یک مقطع ، نامگذاری به نام برخی از اسامی دشمنان دین ، تداعی کننده حمایت و محبت آنها در دل باشد ، بی شک چنین نامگذاری است و این همان است که در روایات از آن نهی شده است . 📚وسائل الشیعه ج21 ص398 باب 28 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا