💢مراد از الهام فجور و تقوا 💢
@Porseman_channel
خداوند" بايدها و نبايدها" را به او تعليم داد، و به اين ترتيب وجودى شد از نظر آفرينش مجموعهاى از" گل بد بو" و" روح الهى" و از نظر تعليمات" آگاه بر فجور و تقوى" و در نتيجه وجودى است كه مىتواند در قوس صعودى برتر از فرشتگان گردد، و از ملك پران شود، و آنچه اندر وهم نايد آن شود، و در قوس نزولى از حيوانات درنده نيز منحطتر گردد و به مرحله" بَلْ هُمْ أَضَلُ" برسد و اين منوط به آن است كه با اراده و انتخابگرى خويش كدام مسير را برگزيند.
" الهمها" از ماده" الهام" در اصل به معنى بلعيدن يا نوشيدن چيزى است، و سپس به معنى القاء مطلبى از سوى پروردگار در روح و جان آدمى آمده است، گويى روح انسان آن مطلب را با تمام وجودش مىنوشد و مىبلعد، و گاه به معنى وحى نيز آمده، ولى بعضى از مفسرين معتقدند كه تفاوت" الهام" با" وحى" در اين است كه شخصى كه به او الهام مىشود نمىفهمد مطلب را از كجا به دست آورده، در حالى كه هنگام وحى مىداند از كجا و به چه وسيله به او رسيده است.
لازم به يادآورى است كه معنى اين آيه (فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها) اين نيست كه خداوند عوامل فجور و تقوى را در درون جان آدمى ايجاد كرد، عواملى كه او را به فجور و آلودگى و دريدن پردههاى حيا دعوت مىكند، و عواملى كه او را به خيرات و نيكيها مىكشاند، آن چنان كه بعضى پنداشته، و آيه را دليلى بر وجود تضاد در درون وجود انسان دانستهاند.
بلكه مىگويد اين دو حقيقت را به او الهام و تعليم كرد، يا به تعبير ساده- تر راه و چاه را به او نشان داد، همانگونه كه در آيه 10 سوره بلد آمده است
وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ:" ما انسان را به خير و شر هدايت كرديم".
و به تعبير ديگر: خداوند آن چنان قدرت تشخيص و عقل و و جدان بيدار، به او داده كه" فجور" و" تقوى" را از طريق" عقل" و" فطرت" در مىيابد.
و لذا بعضى از مفسران گفتهاند اين آيه در حقيقت اشاره به مساله" حسن و قبح عقلى" است كه خداوند توانايى درك آن را به انسانها داده است.
قابل توجه اينكه خداوند نعمتهاى فراوانى در اختيار بشر گذارده، ولى از ميان تمام اين نعمتها در اينجا روى مساله الهام" فجور" و" تقوى" و درك حسن و قبح تكيه كرده، چرا كه اين مساله سرنوشتسازترين مسائل زندگى بشر است.
📚تفسير نمونه، ج27، ص: 47
@Porseman_channel
💢وجه تسمیه عباس ع💢
چرا به حضرت ابوالفضل ع ؛ عباس گفته اند؟
@Porseman_channel
✅می دانیم که هر اسمی بار معنایی قوی دارد بخصوص اهل بیت ع نام فرزندان خود را با توجه به بصیرت معنوی که داشتند و از روحیات و خلق و خوی آنها اطلاع داشتند؛ نامگذاری می کردند.
حال اینکه حضرت عباس ع را عباس نامیدند؛چه بار معنایی داشته است؟
عباس (اسم مبالغه است)در لغت به معنای بسیار ترشرویی وشیری که شیران دیگر از او بترسند و فرار کنند.
📒معارف و معاریف ج7ص206
اما اینکه حضرت عباس ع را عباس نامیده اند بخاطر این استکه
کانت الاعداء ترجف ابدانهم و ترتعد مفاصلهم و تعبس وجوههم خوفا اذا برز الیهم العباس ع و العباس فیهم ضاحک متبسم
📕معالی السبطین ج1ص431
عباس ع را عباس نامیدند چون وقتی دشمنان با ایشان روبرو می شدند بدنهایشان می لرزید و لرزه بر مفصلهایشان می افتاد و چهره هایشان از ترس روبرو شدن با عباس ع در نبرد ؛ عبوس میگشت در حالیکه چهره عباس ع گشاده و متبسم بود...
👌پس عباس ع شخصیتی خشن و ترسناک و تروشرو نداشت بلکه عبوس در برابر دشمنان بودند بلکه دشمنان در برابر ایشان از ترس مرگ ؛ عبوس می شدند...لذا ایشان را با عنایت به این خصوصیت شان در آینده عباس نامیدند....
@Porseman_channel
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🌕🌕🌕🌕🌕🌕
پرسمان #احکام
حکم دست زدن در حسینیه برای مراسم ولادت معصومین و روزهای عید چیست؟
@Porseman_channel
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
"به طور کلى کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهاى اعیاد یا براى تشویق و تائید و مانند آن اشکال ندارد ولى بهتر است فضاى مجالس دینى بخصوص مراسمى که در مساجد و حسینیهها و نماز خانهها برگزار مىشود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
"فى نفسه مانعى ندارد و مناسب این است که جایگزین صلوات و ذکر نشود ."
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
"دست زدن اگر با امور حرام دیگرى مقرون نباشد حرام نیست، ولى در مساجد و حسینیّهها از آن پرهیز کنید."
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
"لهو است و اشکال دارد."
حضرت آیت الله العظمی بهجت (رحمة الله علیه):
اگر عدم مناسبت آن با مقام (و شأن) اهل بیت (ع) انتزاع (استفاده) نشود و به حدّ لهو هم نرسد، مانعى ندارد.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (رحمة الله علیه):
"دست زدن داخل عنوان لهو است، و با مجالس اهل بیت علیهم السلام مناسبت ندارد، و مناسب با این مجالس صلوات و مثل آن است."
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانى(رحمة الله علیه):
"بطور کلّى کف زدن در مساجد و حسینیهها و اماکن مقدس، به هر عنوان که باشد جایز نیست، و در غیر آنها هم با توجّه به اینکه در طول تاریخ اسلام و تشیّع، شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصا در مجالسى که به نام و یاد ائمّه علیهم السّلام تشکیل مىشده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علایق مذهبى خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند."
@Porseman_channel
💢مصادفت روز نذر روزه با سفر💢
مسأله ۱۷۱۷ اگر نذر کند روزه بگیرد (۱) و روز آن را معین نکند، نمی تواند آن را در سفر به جا آورد. ولی چنانچه نذر کند که روز معینی را در سفر روزه بگیرد (۲) باید آن را در سفر به جا آورد. و نیز اگر نذر کند روز معینی را چه مسافر باشد یا نباشد، روزه بگیرد باید آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.
@Porseman_channel
(۱) (خوئی، سیستانی:) روزه مستحبی بگیرد..
(۲) (مکارم:) یا نذر کند روز معینی را چه مسافر باشد چه نباشد روزه بگیرد، احتیاط واجب آن است که آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگیرد.
(زنجانی:) مسأله مسافر نمی تواند روزه مستحبی بگیرد، مگر در مدینه طیبه (به تفصیلی که در مسأله بعد می آید) و اگر نذر کند روزه مستحبی بگیرد، نمی تواند آن را در سفر به جا آورد، مگر در نیت نذر تصریح کرده باشد که روزه را در سفر انجام دهد، یا چه مسافر باشد یا نباشد روزه بگیرد، و لازم نیست قبل از رفتن به مسافرت نذر کند بلکه می تواند بعد از سفر نذر کند که در همان سفر روزه بگیرد.
(بهجت:) مسأله مسافر نمی تواند در سفر روزه بگیرد، مگر این که روزه گرفتن در سفر را نذر کرده باشد، که در این صورت روزه گرفتن صحیح است، و بنا بر احتیاط واجب روزه مستحبی را در سفر به نیت رجاء باید گرفت، مگر در مدینه مشرفه که بنا بر روایت، مسافر می تواند برای برآورده شدن حاجت سه روز روزه بگیرد.
رهبری:
اگر کسی نذر کند در روز معینی؛ مانند اول ماه رجب حتی در حال سفر روزه بگیرد، اگر آن روز در سفر باشد، باید آن روز را روزه بگیرد و واجب نیست قصد اقامت ده روز کند.
@Porseman_channel
💢قمر در عقرب💢
@Porseman_channel
در برخي از روايات اسلامي كه از ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ نقل شده است براي قرار گرفتن قمر در عقرب احكام خاصي وضع شده است و از انجام برخي كارها مثل ازدواج و مسافرت در اين اوقات نهي شده است.
از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده است كه حضرت فرمودند: «من سافر او تزوج و القمر في العقرب لم ير الحسني /
يعني كسي كه در هنگام قرار گرفتن ماه در عقرب مسافرت كند يا ازدواج نمايد نيكويي و زيبايي كه در كار بايد باشد، از بين مي رود،
الكافي / ج8 ص : 267
هم چنين طبرسي در روايتي از پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نقل مي كند كه حضرت از حجامت در روز چهارشنبه و هنگامي كه ماه در عقرب قرار گرفته است نهي فرمودند.
«انه نهي عن الحجامة في يوم الاربعا اذا كانت الشمس في العقرب».
طبرسي، مکارم الاخلاق، ص75
و بر اين اساس علماي اسلام و فقها ازدواج و مسافرت در چنين زماني را مكروه دانسته اند.
ابن حمزه طوسي از فقهاي شيعه معتقد است:
وقتي كه مرد اراده ازدواج نمود روزي كه قمر در عقرب است مكروه است كه عقد كند
الوسيله،ص291.
يحيي بن سعيد حلي هم مي نويسد:
مكروه است در زماني كه قمر در عقرب است مسافرت كردن و ازدواج نمودن و اگر كسي چنين كند به مطلوب نمي رسد.
جامع للشرايع ص453
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى.
محمد بن حمران از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: هر كه سفر كند و يا ازدواج كند در وقتى كه قمر در عقرب است خوبى نه بيند.
الأصول الستة عشر ص : 337
يكره عند التزويج أمور.
منها إيقاع العقد و القمر في العقرب
العروة الوثقى (المحشى)؛ ج5، ص: 486؛ (مسألة 6): يكره عند التزويج أمور ؛ ج5، ص : 486
از جمله موارد کراهت در عقد ازدواج خواندن وقت قمر در عقرب است
يكره التزويج و القمر في العقرب لأنه من فعل ذلك لم ير الحسنى
الهداية في الأصول و الفروع؛ ص: 261
ازدواج در این وقت مکروه است چون روایت دارد(لم ير الحسنى)
سوم: عقد كردن در وقتى كه قمر در برج عقرب باشد.
جامع عباسى و تكميل آن ص: 619؛ فصل اول در بيان مقدمات نكاح: ؛ ص : 615
باب افتتاح السّفر بالصدقة
(روى الحسن بن محبوب عن عبد الرّحمن بن الحجّاج قال قال ابو عبد اللّٰه صلوات اللّٰه عليه تصدّق و اخرج أيّ يوم شئت)
اين بابى است در آن كه پيش از سفر تصدق مستحب است مرويست به اسانيد صحيحه كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللّٰه عليه فرمودند كه تصدق كن و هر روزى كه خواهى بيرون رو يعنى اگر چه قمر در عقرب باشد
على أيّ حال كسى خلاف نكرده است در كراهت سفر در عقرب و هم چنين تزويج
لوامع صاحبقرانى؛ ج7، ص: 300
بدان كه سفر كردن و تزويج كردن در قمر در عقرب كراهتى دارد.
کتاب بيست و پنج رساله فارسى؛ ص: 212
فتوای امام خمینی ره
« واقع ساختن آن در وقتى كه قمر در برج عقرب است و در آخر ماه قمرى و در يكى از روزهاى نحس هر ماه كه در زبانها به «كوامل» ماه شهرت يافتهاند مكروه مىباشد. و «كوامل» هفت تا مىباشد: سوم و پنجم و سيزده و شانزده و بيست و يكم و بيست و چهارم و بيست پنجم ماه.ـ»
تحرير الوسيلة - ترجمه؛ ج3، ص: 425؛
فتوای آیت الله مکارم دام عزه
سؤال:حکم ازدواج و خواندن خطبه عقد درقمردرعقرب؟
پاسخ:کراهت دارد و برای برطرف کردن تاثیر سوء آن می توان از صدقه و دعا استفاده کرد.
پس روایات کراهت عقد ازدواج- همبستري براي بچه دار شدن، -مسافرت-حجامت آمده است که زیبنده است مراعات شودوالا به فرمایش معصومین علیهم السلام با صدقه دادن می توان آنرا دفع نمود
در هر ماه دو روز و چند ساعت ماه در برج عقرب مىباشد ولى روزهاى معين ثابتى نمىباشد براى تعيين آن به تقويمهاى نجومى و يا تقويم قدس كه توسط آستان قدس رضوى منتشر مىشود مراجعه كنيد
هنگامي كه ماه در حركت خود در برج عقرب قرار گرفت، گفته مي شود كه "قمر در عقرب" است.
عقرب، يكي از صورتهاي فلكي است كه ستارگان زيادي دارد. وقتي كه ماه در مقابل اين صورت فلكي قرار بگيرد، تأثيرات آن روي زمين با ساير اوقات متفاوت است. در علم هيئت، احكامي در خصوص اين وقت ذكر شده است. در بعضي از روايات، از انجام برخي كارها (مثل ازدواج و خواندن خطبه عقد، آمیزش جنسی و معامله) نهي شده است كه فقها و علماي ما حمل بر كراهت مي كنند.
@Porseman_channel
💢زمان اعدام💢
@Porseman_channel
پس در قانون آییننامه نحوه اجرای احکام اعدام آمده، زمان اجرای حکم اعدام، قبل از طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند (و قاضی نیز این موضوع را تایید کند).
شاید اشاره به این موارد قانونی بتواند یکی از پاسخهای سئوال مطرح شده باشد. تصریح قانون، زمان اجرای حکم را تعیین کرده است و در صورتی که قبل یا بعد از بازه زمانی اذان صبح تا طلوع آفتاب قرار داشته باشیم، اجرای حکم به دلیل منع قانونی، میسر نیست. به بیان دیگر محکوم به اعدام، پیش از طلوع آفتاب مجازات میشود بهآن دلیل که فرد اعدامی قانوناً و با هدف اجرای حکم د رتاریخ مقرر، نباید صبح روز بعد را ببیند.
یک نکته را در این مورد باید مد نظر داشت که تمامی احکام قانونی که حاصل رای دادگاه هستند، شیوه اجرای مختص به خود را دارند. در مورد حکم اعدام به علت وجود حساسیت بسیار بالا، جزئیات چگونگی اجرای آن در "آییننامه نحوه اجرای احکام" با شرح کامل و دقیق آمده و احتمالات، در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اگر فرد محکوم به اعدام، یک زن باردار باشد و یا آنکه زمان چندانی از زایمان وی سپری نشده باشد، اجرای حکم دستکم تا سه ماه بعد از وضع حمل متوقف خواهد شد.
💢نظر فقه درباره زمان اعدام 💢
معروف است که افراد اعدامی هنگام سحر حکمشان اجرا میشود. فرقی نمیکند که قبل از اذان صبح یا بعد از اذان سحر باشد.
البته این کار حتماً علت خاص خود را دارد که از آن بی اطلاعیم. شاید انتخاب تاریکی به این دلیل باشد که مردم مطلع نشوند و اجتماع نکنند مگر در موارد خاصی که اعدام فردی موجب عبرت سایرین شود. در کتب فقهی و روایات وقت خاصی برای اجرای حکم اعدام مشخص نشده است، ولی در قانون آیین نامه نحوه اجرای احکام اعدام و در ماده 134 آمده است موقع اجرای حکم اعدام اول طلوع آفتاب خواهد بود، مگر این که دادستان وقت دیگری را صلاح بداند.
بخشی از حقوقدانها معتقدند که اجرای حکم اعدام در هنگام یا پیش از طلوع آفتاب دلیل فقهی ندارد و تنها برای ایجاد یک رویه واحد، این زمان جهت اجرای حکم تعیین شده است؛ بنابر این اگر به هر دلیلی اجرای حکم تا پیش از طلوع آفتاب ممکن نشد، تاخیر در انداختن اجرای حکم تا روز بعد دارای پیامدهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی باشد پس بهتر است در همان روز حتی پس از طلوع آفتاب، حکم اجرا شود.
از سوی دیگر به نظر میرسد به دلیل فضایل ذکر شده درباره بازه زمانی بین اذان صبح و طلوع آفتاب این زمان برای اجرای حکم الهی انتخاب شده است. احادیث متعددی درباره تقسیم رزق هر روز انسان در زمان بینالطلوعین و فضیلت بیداری در این زمان وجود دارد.
در کنار این موارد حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل شده است که میفرمایند: «اقامه حد بهتر از باران چهل صبح است» و حدیثی دیگر از امام محمدباقرعلیهالسلام نیز نقل شده است که فرمودهاند:«حدی که در زمین اقامه میگردد با برکت تر از باران چهل شبانه روز است». با توجه به این احادیث میتوان حدس زد که شاید اجرای حکم قصاص با امید بارش رحمت الهی بر افراد جامعه ( به سبب اجرای حکم الهی قصاص) و با هدف مورد رحمت قرار گرفتن فرد محکوم به اعدام، در بازه زمانی بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب انجام میشود.
💢ادله ولادت امام زمان ع💢
@Porseman_channel
برای اثبات تولد امام زمان ع از امام عسکری ع ؛ (علی رغم شرائط سیاسی سخت و اختناق ها و جو تقیه ای که بوده وولادت حضرت در فشارسیاسی بی سابقه ای دچار سانسور بوده وحتی بردن نام ایشان حرام اعلام میشود تا اسباب ظاهری بر اختفاء تولد و وجود حضرت مهیا شود.اصل تولد مخفیانه بوده و موضع سیاسی نا مطلوبی از طرف حکام جور وجود داشته...)
باوجود این شرائط خاص وحساسیت حکام و تضییقات سیاسی آنها بر جلوگیری ازتولد نور الهی، اگر روایات وشواهد تاریخی با سانسور وحذف و اختفا عجین شده جای تعجب نیست و دور از انتظار نمی باشد.
با این وجود؛احادیثی که دلالت مطابقی برولادت حضرت و بشارت تولد او دارند،214حدیث در منابع شیعه است.
📚کمال الدین ص408-407-426-430-433و...
👌روایاتی که سال ولادت را بیان کرده
📚بحار الانوار ج51ص4و15و17و22
👌خصوصیات فردی را بیان کرده
📘کمال الدین ص475
📗الغیبه طوسی ص253و255و266و271و298
👌نص بر امامت حضرت دارد
📕کمال الدین ص435
✅وتوقیعات ناحیه مقدسه و وکلای ناحیه و مشرف شدگان به خدمت حضرت و اعتراف علمای انساب به ولادت ایشان واجماع شیعه و مدعیان دروغین سفارت ایشان؛و شهادت هر یک از معصومین ع به ولادت ایشان...مجموع ادله و شواهد و مویداتی است که وجود ایشان و ولادتشان را ثابت میکنند.
@Porseman_channel
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
🍁🍂🍂🍂🍂
#فراخوان_مسابقه
باسلام
👇👇👇👇
دوستان همراه مستحضر باشند
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد.
دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
#سوال_مسابقه_شصت ودوم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📅5اسفند-1402
⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟
گزینه 1⃣: بین الطلوعین خواندن نمازهای مستحبی و قضای نمازهای واجب، مکروه هست.
گزینه 2⃣: اگر طلبکاربمیردبدهکار میتواند پولی که بدهکار بودرا خیرات دهد
گزینه 3⃣: قرآن خواندن در حالت جنابت جایز است
گزینه 4⃣:میتوان تربت را در نمکدان ریخت واز آن؛استفاده مستمر کرد
گزینه 5⃣: ورزش ودویدن و پیاده روی در حال روزه؛ حق النفس دارد
📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩
⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰
🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹
➖➖➖➖➖
✅✅ #کانال_پرسمان_دینی
@Porseman_channel
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆
از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷
ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸
گروه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد...
لطف بفرمایید
فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید...
جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷
@Porseman_channel
موفق باشید🌷
#پاسخ_مسابقه
با سلام
وتشکر از مشارکت دوستان همراه🌷
فقط گزینه ی 3⃣؛ درست می باشد و بقیه گزینه ها صحیح نمی باشند.
👇👇👇👇
به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷
کاربر برنده این مسابقه؛ 4نفرند
یه هم وطن
ای امید ناامیدان
یک منتظر
سیده فاطمه
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
موفق باشید🌷
💢احادیث ولادت امام زمان ع💢
@Porseman_channel
مجموع روایات ولادت حضرت؛که از نظر سندی شامل روایات صحیح وحسن و موثق میباشند.همدیگر را تایید و تقویت کرده و تواتر را اثبات میکنند.
وجود احادیث صحیح السند کافی است که روایات دیگر را که از نظر سندی صحیح نیستندتقویت نماید.واین مورد تایید علماء شیعه و سنی است
📕سلسله الاحادیث الصحیحه البانی ج4ص358
✅وقتی حدیث به حد تواتر رسید یعنی علم آور شد ؛حجت خواهد بود و بی نیاز از بررسی سندی می باشد.چراکه با دلالت مطابقی وتضمنی و التزامی و نقل جماعتی که اتفاقشان بر دروغ محال است؛با تراکم احتمالات به یقین می رسیم..
پس نیازی به بررسی سندی تک تک روایات نداریم و با کثرت روایات و نقلها(یی که صحیح السند همراهی شان میکند)کار تمام بوده و ولادت اثبات میگردد....
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
👌اما برخی روایات صحیح السند...
ابو هاشم جعفرى گويد: بامام حسن عسگرى عليه السلام عرضكردم: جلالت و بزرگى شما مرا از پرسش از شما بازمىدارد، اجازه مىفرمائيد از شما سؤالى كنم؟ فرمود، بپرس، عرضكردم: آقاى من! شما فرزندى داريد؟ فرمود: آرى
📚کافی ج1ص330حدیث1
وص178 حدیث1وحدیث2و حدیث13
و ص328 حدیث2وحدیث1وحدیث13
وص337حدیث5
که مجموع روایاتی تحت عناوین
(باب الإشارة و النص على أبي محمد ع
باب في النهي عن الاسم
باب في الغيبة
باب الإشارة و النص إلى صاحب الدار ع
باب أن الأرض لا تخلو من حجة
باب في تسمية من رآه ع)
مبوَّب گردیده است.
@Porseman_channel