eitaa logo
کانال پرسمان دینی
863 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم شبیه خوانی💢 @Porseman_channel ✅سوال در حسينيه‌ها و مساجد بيشتر مناطق به خصوص روستاها مراسم شبيه‌خوانى به اعتبار اينكه از سنت‌هاى قديمى است برگزار مى‌شود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حكمى دارد؟    ⭕️همه مراجع: اگر مراسم شبيه‌خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشود، اشكال ندارد؛ ولى در عين حال بهتر است به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصايب حسينى و مرثيه‌خوانى برپا شود. @Porseman_channel
💢شبهه رسیدگی به فقرا به جای اطعام حسینی💢 @Porseman_channel برگزاری این مجالس و محافل توصیه‌ی مستقیم خود اهل بیت(ع) است که به اشکال گوناگون به ما توصیه فرمودند که ما تا می‌توانیم برای احیای امر اهل بیت(ع) از این محافل و مجالس بهره ببریم. خود اهل بیت(ع) گاهی در برابر شعرا و مادحینی که در رثای اباعبدالله(ع) مرثیه سروده بودند، رقم‌های بسیار کلانی را هزینه می‌کردند که به مراتب بیش از یک پاداش یا صله به یک شاعر عادی محسوب می‌شد. اما از طرف دیگر باید پرسید که هزینه‌هایی که در این مجالس می‌شود، خیر مستقیم آن به چه کسی می‌رسد؟ اگر دقت کنیم عمده‌ی هزینه‌ی مجالس عزاداری بر اباعبدالله(ع) هزینه‌ی اطعامی است که در این مجالس و محافل می‌شود و در این اطعام توده‌ی آحاد جامعه بهره‌مند هستند. به طور خاص فقرا و نیازمندان جامعه بیشترین سهم را در این مجالس و محافل از جهت اطعام و بهره‌مندی‌های دیگر دارند. با این تفاوت که در کمک‌های دیگر گاهی برچسب نیازمند یا فقیر به فردی که خدماتی را دریافت می‌کند زده می‌شود. در حالی که در مجالس اباعبدالله(ع) فقیر و غنی، نیازمند و بی‌نیاز، همه با عزت و احترام بهره‌مند هستند و هیچ‌کسی در دریافت این خدمات احساس سرخوردگی و یا سرشکستگی ندارد. اما مهم‌تر از همه‌ی این‌ها مسئله‌ی بهره‌مندی معنوی در این محافل و مجالس است. گاهی ما نیاز فقرا را فقط در آن نان شب و یک وعده‌ی غذایی می‌بینیم؛ در حالی که نیازمندی همه‌ی انسان‌ها، حتی فقرا و مستضعفین جامعه در بُعد معنوی به مراتب بیشتر از نیازهای مادی است. آن انسانی که احساس فقر و عقب‌ماندگی در جامعه دارد، اگر در مجلس عزاداری اهل بیت(ع) متوجه داشته‌های معنوی و روحی خودش شود و از آن احساس سرخوردگی و افسردگی فاصله بگیرد به مراتب به بهره‌مندی‌های بیشتری رسیده تا این‌که احیانا برخی از نیازهای جسمی او برطرف شود. این اتفاقی است که در مجلس عزای بر اباعبدالله الحسین(ع) و در شرکت در این عزاداری‌ها و نشستن پای منابر برای مخاطبین رقم می‌خورد و این امری است که گاهی در دنیا با هزینه‌های بسیار گزاف تلاش می‌شود توسط مجموعه‌های مردم‌نهاد این نیازمندی‌ها برطرف شود؛ اما ما بدون این هزینه‌ها در مجالس اقامه‌ی عزای بر اهل بیت(ع) مهم‌ترین نیاز اقشار مختلف جامعه را با کمترین هزینه برطرف می‌کنیم و این‌ها از برکات مجالس اباعبدالله الحسین(ع) محسوب می‌شود کسانی که در بحث زیارت امام حسین ع سخن از کمک به نیازمندان را پیش می کشند بهتر است خودشان اندکی از خرج و مخارجشان برای کمک به نیازمندان بزنند , به عنوان نمونه همین گونه از افرادند که به جای کمک کردن به فقراء سرمایه های خود را خرج مصارف آنچنانی خود می کنند و تنها در کشور ترکیه برخی از ایرانیان حدود چهارمیلیارد و ۸۰ میلیون دلار به اقتصاد ترکیه کمک کرده‌اند و در ترکیه خرج سفر و .... کرده اند !!!!! @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عدم حضور کیان در کربلا💢 چرا ابوعمره و کیان در واقعه ی کربلا حضور نداشتند؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: نسبت به پيشينه ابو عمره كه همان كيسان است. اما در فيلم مختار از او به كيان تعبير شده، همين مقدار در تاريخ بيشتر نيافتيم كه وي مشاور مختار بوده و مسئول شرطه هاي حكومت وي بوده، نيز در انتقام از قاتلان كربلا شدت عمل به خرج مي داده. 📚الأخبار الطوال، الدينوري، ج 1، ص 289و292، 1960، نسبت به قبل از قيام مختار با تحقيقي كه به عمل آمد مطلبي يافت نشد كه او در كجا بوده و چه مي كرده، اصلا او آگاه به حركت امام به سوي كوفه و گرفتار شدن امام در كربلا شده يا نه، چه بسا آگاه نشده است و يا اگر آگاه شده امكان همراهي با امام را نداشته، به هر روي مطلبي را در اين باره نيافتيم. اما لازم است بدانيد بسياري از خواص مانند عبد الله بن جعفر و غيره توفيق همراهي با امام حسين را نداشتند. كيان كه جاي خود را دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فلسفه عزاداری قبل عاشورا💢 عرف جامعه به این است که در روز سالگرد عزاداری میشود و این در مورد بقیه اهل بیت ع پیروی میشود چرا در مورد امام حسین ع چنین نیست؟ @Porseman_channel ✅جواب 1️⃣اولا دلیل به استقبال عاشورا رفتن ، تبعیت از معصوم ع می باشد. طبق روایتی امام کاظم ع به استقبال ده روزه عاشورا رفته و هر سال این ده روز را نمی خندیدند و عزادار بودند 👌امام رضا «ع» فرمود: محرم ماهى بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مىدانستند و خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند و ذرارى و زنان ما را اسير كردند و آتش بخيمههاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتى از رسول خدا «ص» نكردند روز شهادت حسين «ع» چشم ما رازخم كرد و اشك ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين كربلا خوار كرد و گرفتارى و بلا بما دچار ساخت تا روز قيامت بر مانند حسين بايد گريست اين گريه گناهان بزرگ را بريزد سپس فرمود پدرم را شيوه بود كه چون محرم ميشد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم روز دهم روز مصيبت و حزن و گريهاش بود و ميفرمود در اين روز حسين كشته شد 📚الأمالي (للصدوق) ص 128 پس علت واقعی این استقبال تبعیت از امام کاظم ع می باشد. 📕ثانیا چون امام حسین ع خاص می باشند لذا احکام و آداب خاص خودشان دارند.لذا امام کاظم ع چنین عمل میکردند در واقع اسلام مدیون خون حضرت است و بقا تشیع توسط ایشان امضا و مسجل شده است و این نقش بسیار خاص ایشان بود که امتیازاتی از طرف خدا به ایشان داده شده است 📘الأمالي (للطوسي) ص 317 المجلس الحادي عشر و این موجب تجلیل و استقبال از عاشوراست در واقع زنده نگه داشتن عاشورا ضامن بقا شیعه و اسلام ناب محمدی است لذا همه اهل بیت ع برای ایشان گریسته توصیه به عزاداری نموده اند.... @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نگاه درست به مشکلات💢 درس عاشورا،درزوایه نگاه به مشکلات چیست؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: درآموزه های دینی؛مشکلات ومصائب یک روی زیبایی دارند،که دیدنی است.همه ماهمیشه،روی سخت وکریه ازمشکلات را می بینیم. لذاازآنهاگریزانیم ودرمواجهه با آنها؛دادوبیدادوناله می کنیم. ولی اولیاء الهی که هردوروی سکه ی مشکلات رامی بینند.ودنیا و آخرت راباهم نظاره گرند.به حقیقت دنیا توجه دارند،مشکلات را جزء لاینفک زندگی می دانند. وبه این شناخت رسیده اند که زندگی،محل ناملایمات وتزاحمات است. واز طرفی،چون خودرادراختیارخدا گذاشته اند واراده خودرادراراده خدا فانی کرده اند؛ازاین رو؛دربلاهم لذات خدارامی برند،چون مات اویند. وچون جهان راخرّم ازخدا می دانند.ازاین رو؛ خرّم به جهان هستند. روحیه حق طلبی دارندواگر پاش بیفته ازدنیا وهمه لذات آن،بخاطر آخرت می گذرند. 👌این نگاه درست به مشکلات،درتحمل مشکلات آن وبالارفتن آستانه تحمل،نقش بسیاراساسی دارد. اگرمابه مشکلات دنیا بخندیم.یا ازآن بنالیم.ازاصل مشکلات کاسته نشده نمی شود.ولی نوع برخوردما بامشکلات،درروحیات مانقش وافری دارد. ماازعاشورا؛درس شناخت حقیقت دنیارا می گیریم.وقتی نگاه خودرابه زوایه دیدِاهل کربلا،نزدیک می کنیم،می بینیم نگاه زشت وکریهی نسبت به مصائب ندارند. چراکه باخدا معامله کرده اند.ازاین رو،همه چیزرازیبا می بینند. 🔴جمله ی زیبای زینب کبری(س) (مارایت الاجمیلا) 📚بحار الأنوار ج‏45 ص 116 حاکی ازعمق معرفت ایشان نسبت به حقیقت مشکلات ومصائب است. هرچه مصائب وجراحات اباعبدالله الحسین(ع)بیشترمی شود؛نورانیت و گشادگی چهره شان بیشتر می شود. 📚ارشاد مفید ج 2، ص 616 👈دراوج مصائب؛نهایت تحمل وصبوری راازایشان؛می بینیم.وقتی علی اصغر(ع) شهیدشدند؛حضرت فرمود: (هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ.) 📚اللهوف على قتلى الطفوف ص117 👈وقتی درشب عاشورا،بُریر-که اهل شوخی نبوده- شوخی می کند. 📚بحار الأنوار ج‏45 ص93 وقتی اصحاب سیدالشهداء(ع)بااشتیاق به استقبال نیزه وشمشیر می روند. یعنی به حقیقت مشکلات پی برده اند.واین،آنها هستندکه مشکل رابه زانو درآورده و به چالش کشیده اند. ⭕️به نظرمی رسد،این؛بزرگترین درس عاشوراست چراکه دراین زمان بیشترین نیازرابه این نگاه درست نسبت به حقیقت مشکلات داریم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیاهمراهی حضرت زینب س با امام حسین ع به اجازه شوهران بوده است؟ @Porseman_channel شوهر حضرت زینب س ؛ عبدالله بن جعفر طیار بود. ایشان مردی با فضیلت و صالح بودندو با وجود فضیلتی که داشتند و محب اهل بیت ع بودند بلکه خودشان ازخاندان ولایت بودند؛ حرفی برای گفتن نمی ماند و جای این سوال و هیچ حرف و حدیثی نخواهد بود. چراکه با وجود اقرار و اعتراف به امامت امام حسین ع ، وجهی برای اعتراض و ممانعت وجود نخواهد داشت... ضمنا ایشان معذور از همراهی حضرت بودند و فرزندان خود را با مادرشان فرستادندو کرارا میگفتند ای کاش من هم می رفتم و به فیض شهادت می رسیدم 📘ارشاد مفید ج2ص99 📒بحار الانوارج45ص122 و نمونه ای از سرسپردگی ایشان به امامت ، سپردن امر تزویج دخترش به حسنین ع می باشد 📕بحارالانوارج44ص119 📙معارف و معاریف ج6ص135 1⃣اولا طبق برخی نقلها در وقت ازدواج؛ حضرت زینب س ؛ به شرط همراهی امام حسین ع با ایشان ازدواج کرده اند. با این وجود اجازه همراهی امام حسین ع را قبلا اخذ کرده و در همان ابتدای ازدواج اجازه گرفته بوده اند 📘زینب کبری ص ؛ عمادالدین ص91 2⃣ثانیا طبق برخی نقلها ایشان برای همراهی اجازه گرفته اند 📙معارف و معاریف ج6ص134 📚خصائص الزینبیه ص191 3⃣ثالثا اصلا برای همراهی با حضرت؛ننیاز به اجازه نبود چراکه به عقیده شیعه امام معصوم؛ مالک جان و مال و ناموس مردم است و با وجود ولایت مطلقه تامه معصوم؛ برهمه چیز مردم؛ جایی برای اعتراض و سوال نمی ماند. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حاصلخیزی زمین کربلا💢 چرا امام حسین ع در کنار نهر فرات چاه نکندند به آب برسند؟ @Porseman_channel پاسخ: 1.کربلا در نزدیکی رود فرات نیست بلکه به طور مستقیم حدود پانزده کیلومتر با هم فاصله دارند، بله نهر کوچکی از فرات منشعب است که از نزدیکی های آن جا می گذرد و به آن نهر علقمه می گویند و چون این نهر از رود فرات جدا می شود گاهی مجازاً به آن فرات هم گفته می شود. بنابر برخی از نقل ها اصحاب امام تا شب عاشورا از آن نهر آب می گرفتند حتی برخی از آن آب غسل نمودند، اما در روز عاشورا محاصره تنگ تر و سخت گیری ها بیشتر شد بر این اساس بعد از شب عاشورا هیچ آبی نبود در این صورت اگر آب نباشد، یعنی برای هیچ کس آب نیست بچه یا بزرگ. اما این که آیا غذا بود یا نه و یا فرصت پختن غذا بود یا خیر بر فرض پذیرش این، باز هم غذا غیر از آب است و (بر فرض این که با تشنگی زیاد بتوان از غذا خورد) چه بسا این موجب تشنگی بیشتری شود. بعلاوه که تحمل گرسنگی آسانتر از تحمل تشنگی است. براین اساس چون تشنگی و تحمل آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است ذکری از گرسنگی به میان نیامده است. 2. بر فرض پذیرش این که آب در حد چهار یا پنج متر عمق زمین وجود داشته باشد –- شما صورتی را فرض کنید که تعداد محدودی با خانواده در محاصره شدید و سخت دشمن باشند، دشمنی که از گرفتن آب از نهر جلوگیری می کند طبعاً از حفر چاه نیز به طور جدی تر ممانعت خواهد نمود، علاوه بر این که زمین کربلا ماسه زار است و کندن آن بسیار سخت و هرچه از آن حفر کنید دوباره پر می شود و این کار بسیار مشکل است. در عین حال با هر زحمتی هم که بود اصحاب امام (ع) چاه کندند هم چنان که ابن زیاد در نامه اش به عمر سعد به آن اشاره می کند و می گوید: اما بعد، به من خبر رسید که حسین و بچه هایش آب می خورند و چاه حفر نمودند ... زمانی که نامه ام به تو رسید تا می توانی آنها را از کندن چاه ممانعت کن و بر آنها سخت بگیر و اجازه نده که از آب فرات قطره ای بنوشند ... . کتاب الفتوح ، ج ‏5، ص 91، 3. با بیان این که "دهم محرم سال شصت و یک هجری در چه فصل و ماهی از سال شمسی قرار داشت و درجه حرارت آن در چه اندازه ای بود"، در صدد اثبات چه چیزی هستید آیا می خواهید بگویید اصلاً تشنگی در کربلا نبود و آنان تشنه نبودند که دشمنانشان (عبد الله بن ابى حصین الأزدی که در بالا به آن اشاره شد و دیگران) غیر از این می گویند، شما فرض کنید در نقطه ای معتدل نظیر شمال ایران، تعدادی در محاصره شدید دشمن، در رفت و آمد، نگرانی، کارزار و جنگ باشند، اما هیچ آبی نداشته باشند تشنگی و عطش آنها را به زانو در نخواهد آورد؟ حال اگر حضور اطفال و کودکان خردسال را نیز به این جمع اضافه کنید در صورت بهانه آب گرفتن اطفال را در نظر بگیرید چه وضعیتی پیش خواهد آمد!! اما سه نقل قولی که در مورد مقبره امام حسین گفتید اینها هیچ منافاتی با هم ندارند بلکه قابل جمع هستند به علاوه که چه کسی ادعا کرده کربلا، سرزمینی بایر بوده است. حتماً شنیده اید که گفته اند دشمنان برای شهادت رساندن حضرت عباس، پشت نخل ها کمین کرده بودند. اما در عین حال به علت فاصله نسبتاً دور با فرات خیلی آباد هم نبود گرچه درختانی در اطراف وجود داشت. ابن زیاد در نامه اش به حرّ می نویسد: به مجردى که فرستاده من بر تو وارد شد و نامه مرا تسلیم کرد کار را بر حسین (ع) دشوار ساز و او را در سرزمینى فرودآور که آب و گیاهى در آن نباشد و متوجه باش به فرستاده خود دستور دادم، همواره با تو باشد و از تو دور نشود تا از نزدیک شاهد اعمال تو بوده و نحوه رفتار تو را در بازگشت به من اطلاع دهد. ارشادمفید، ، ص 432، به علاوه ممکن است یک سرزمین در یک یا چند سال بایر باشد اما در سالهای بعد با احداث نهر یا قنات یا چاه از آن حالت اولیه خارج شود. آیا زمینی که در کنار نهری قرار داشته باشد ممکن نیست کسی با سرمایه و مخارجی آن آب را به سوی آن زمین هدایت و آن را کشت نماید؟ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فضله پرندگان حرام گوشت💢 @Porseman_channel مسأله ۸۵ فضله پرندگان حرام گوشت، نجس است (۱). (۱) (بهجت:) و فضله خفّاش بنا بر احتیاط نجس است. (اراکی:) مسأله فضله پرندگان حرام گوشت بنا بر اقوی نجس نمی‌باشد، اگر چه احتیاط مستحب ّ است که از آن اجتناب شود. (گلپایگانی، صافی، فاضل:) مسأله فضله پرندگان حرام گوشت پاک است (گلپایگانی، صافی: ولی خوب است احتیاطاً از آن اجتناب شود خصوصاً در خفّاش و مخصوصاً نسبت به بول آن). (خوئی، تبریزی، سیستانی:) مسأله بول و فضله پرندگان حرام گوشت پاک و بهتر اجتناب از آنها است. (زنجانی:) مسأله بنا بر احتیاط، باید از فضله پرندگان حرام گوشت اجتناب کرد. (مکارم:) مسأله فضله و بول پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت نجس نیست ولی احتیاط مستحب ّ پرهیز از حرام گوشت است مخصوصاً از بول خفّاش. رهبری: س آیا فضله پرندگان حرام گوشت؛ مانند کلاغ و زاغ و عقاب و طوطی نجس است؟ ج: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بریدن سر امام حسین (ع)از قفا💢 @Porseman_channel چرا شمر سر امام حسین(ع) را از پشت برید؟ ✅پاسخ درباره این‌که چرا شمر گلوی مبارک امام حسین(ع) را از جلو نبرید با توجه به نقل‌هایی که برای چگونگی شهادت امام حسین(ع) وارد شده، می‌توان چند احتمال داد: 1. افراد دیگری -غیر از شمر- که می‌خواستند نزدیک امام حسین(ع) شوند و او را به شهادت برسانند، همین که امام به آنها نظری می‌افکند، تنشان می‌لرزید و شمشیر از دستشان می‌افتاد؛ برخی از مورّخان متأخّر و معاصر به نقل از ابومخنف گفته‌اند: «اولین شخصی که با شمشیر کشیده به سوی امام پیش تاخت، شبث بن ربعى بود. امام حسین(ع) به جانب او نظرى افکند. شبث را رعده‌اى گرفت و لرزید و شمشیر از دستش افتاد و ‏گفت: «معاذ اللّه که من خداى را ملاقات کنم و ذمه من مشغول به خون حسین باشد». همچنین در ادامه به نقل از ابو مخنف گفته‌اند: سنان بن أنس با شماتت و با عصبانیت رو به شبث کرد و گفت: «مادر بر تو بگرید و قوم تو تباه گردد! چرا از قتل او دست بازداشتى و روى برداشتی؟» شبث گفت: «چون چشم بگشود و مرا نظاره کرد، چشم‌هاى رسول خدا را دیدم. نیروى من برفت و اندامم بلرزید». سنان گفت: «این شمشیر مرا ده که من از براى قتل او شایسته‌‌تر از تو هستم». سنان شمشیر را برداشت و به سمت امام حسین(ع) رفت. هنگامی که نزدیک شد، رعدی عظیم او را فرا گرفت و سخت بترسید، چنان‌که شمشیر از دست او افتاد و گریخت. شمر او را سرزنش کرد و گفت: «چرا بگریختى؟» سنان گفت: «چون چشم به سوى من بگشود، شجاعت پدر او یادم آمد. پس گریختم». خولى بن یزید اصبحى، تصمیم گرفت که سر مبارک امام(ع) را از تن دور کند. وى نیز چند قدمى برداشت و رعدتى او را گرفت و فرار کرد. شمر گفت: «چه مردم ترسویی هستید! هیچ‌کس سزاوارتر از من نیست در قتل او». سپس شمشیر گرفت و بر سینه حسین(ع) نشست. در برخی منابع جزئیات این حادثه بیان نشده، بلکه تنها به ترس و لرزش این افراد از هیبت و عظمت امام حسین(ع) اشاره شده است. بنابر این، اصل ترس افرادی مانند سنان بن انس پذیرفتنی است. شاید با توجه به این جریانات، برای این‌که شمر ملعون به عاقبت این افراد دچار نشود، سر امام حسین(ع) را از پشت برید تا چشم او به چشم امام حسین(ع) نیفتد. 2. علامه مجلسی می‌نویسد: در بعضى از کتاب‌های معتبر از طبری و او از طاوس یمانى نقل کرده است: «...پیامبر اسلام(ص) پیشانی و گلوى امام حسین(ع) را زیاد می‌بوسید». همچنین به نقل از کتاب «معدن البکاء فی مقتل سید الشهداء» آمده است: شمر خواست سر امام حسین(ع) را از گلو جدا کند، ولى شمشیرش نبرید، امام حسین(ع) فرمود: «واى بر تو! آیا می‌پندارى شمشیر تو جایى را که رسول خدا(ص) بر آن فراوان‏ بوسه زد می‌برد»؟! شمر (برآشفت و) آن‌حضرت(ع) را به رو افکند و سر مطهرش را از قفا جدا کرد. ولی این بخش از سخن امام حسین(ع) که «آیا می‌پندارى شمشیر تو جایى را که رسول خدا(ص) بر آن فراوان‏ بوسه زد می‌برد»، پیش از شهادت و هنگام نشستن شمر بر سینه امام حسین(ع)، در منابع و مقاتل معتبرذکر نشده است. به هر حال، با فرض پذیرش این نقل؛ چون گلوی امام حسین(ع) مکان بوسه پیامبر اسلام(ص) بوده، شمر سر امام حسین(ع) را از پشت برید. به هر حال، نمی‌توان به طور قطعی گفت: علت اصلی بریدن سر امام حسین(ع) از قفا همان است که در برخی کتاب‌ها نوشته شده است؛ زیرا بخش‌هایی از نقل‌های ذکر شده، در مقاتل و منابع تاریخی مربوط به نهضت و قیام امام حسین(ع) نیامده است، به همین جهت؛ نمی‌توان میان علت بریده شدن سر امام حسین(ع) از قفا با این نقل‌های متفاوت ارتباط برقرار کرد و یک نتیجه قطعی گرفت و موارد یاد شده را تنها یک احتمال است. ۳-احتمال ميدهم كه بريدن از پشت آزار بيشتري دارد و شمر براي آزار بيشتر دست به اين عمل زده است. در روايتي از امام صادق عليه السلام آمده است كه در باره ذبح گوسفندان گفتگو مي كرديم كه آن حضرت فرمود: جاي تذكيه سر گوسفند است كه نزديك به چراگاه و دور اذيت و آزار است. 📚 (وسائل الشيعه ج 16 ص 310 باب 3 از ابواب ذبايح چاپ بيست جلدي) اين روايت اشاره به اين دارد كه بريدن از جلو سر گوسفند كه ذبح ناميده مي شود كم اذيت است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بریدن سر امام ع از قفا💢 @Porseman_channel در چند جا به بریده شدن سر مطهر امام حسین (ع) از قفا اشاره شده است: ۱. در کلمات حضرت زینب (س) است که آمده است: «... یا محمداه بناتک سبایا و ذریتک مقتله تسفی علیهم ریح الصبا و هذا حسین مجزوز الرأس من القفا ...»: «...ای محمد اکنون دخترانت اسیر و فرزندانت کشته شده‌اند، باد صبا بر بدن آنان می‌وزد و این حسین است که سرش از پشت سر جدا کرده‌اند...» 📚مجلسی، محمدباقر بحارالأنوار ج: 45 ص: 59، اسید بن طاووس، اللهوف ص: 131، مازندرانی، ابن شهر آشوب، المناقب ج: 4 ص: 113، ۲. در خطبۀ امام سجاد (ع) به این نکته اشاره شده است: «... أَنَا ابْنُ الْمَجْزُوزِ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفَا...یعنی: «...من فرزند کسی هستم که سرش را از پشت گردن جدا کردند...» 📚بحارالأنوار ج: 45 ص: 175. ۳. در زیارت ناحیۀ مقدسه، حضرت مهدی (ع) می‌فرماید: «... ِ السَّلَامُ عَلَى الْمَنْحُورِ فِی الْوَرَى‏... یعنی: «...سلام بر کسی که او را از پشت سر نحر کردند...» 📚بحارالأنوار ج: 98 ص: 318 حدیث: 8 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢استفاده از آب پمپ بدون مخزن و منبع💢 @Porseman_channel آبی که با پمپ بدون منبع به خانه می آید از آب آن نمیتوان برای وضو و غسل استفاده کرد. نوشیدن چنین آب و غذا پختن با آن چه حکمی دارد؟مقلد رهبری @Porseman_channel ✅جواب طبق نظر آیت الله خامنه ای اگر پمپ طبق مقررات و دستورالعمل سازمان مربوطه نصب شده باشد، اشکال ندارد وگرنه جایز نیست. و در صورت نصب غیر قانونی و وضو و غسل با آبی که به وسیله پمپ به دست می آید، محل اشکال است.و خوردن غذایی که با این آب درست شده اشکال ندارد.و استفاده از این آب برای خوردن و مانند این و لباس شستن و ... اشکال دارد. ⭕️سوال اگر همه محله و همسایه ها؛ پمپ آب داشته باشند گذاشتن پمپ(بدون مخزن و منبع) اشکال دارد؟ مقلد رهبری ✅جواب طبق نظر آیت الله خامنه ای  اگر طبق مقررات و دستورالعمل سازمان مربوطه نصب شده باشد، اشکال ندارد وگرنه جایز نیست.البته اگر یک منبع به شیر آب وصل کند و سپس پمپ را به منبع وصل کند اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز در خلوت با نامحرم💢 @Porseman_channel حکم نماز خواندن دو نامحرم در جایی که کسی نیست یا نمی تواند وارد شود؛ چیست؟ ✅پاسخ امام، اراکی: جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن است لیکن اگر نماز خوانده شود باطل نیست. گلپایگانی، صافی: حرام است و نمازشان صحیح نیست ولی اگر یکی از آنها مشغول نماز باشد و نامحرمی وارد شود نمازش اشکال ندارد خوئی، سیستانی، نوری: اگر احتمال وقوع معصیت باشد حرام بلکه اگر احتمال وقوع معصیت هم نباشد بنابراحتیاط حرام است و در هر حال نمازشان بنابراحتیاط مستحب باطل است تبریزی: اگر کسی نتواند وارد شود یا وارد شونده مانع از معصیت نشود و احتمال وقوع معصیت باشد جایز نیست لیکن نمازشان صحیح است. مظاهری: حرام است و باید نماز نخوانند ولی اگر نماز خوانده شود باطل نیست. وحید: اگر احتمال وقوع معصیت باشد جایز نیست و احتیاط مستحب است نماز نخوانند مکارم: اشکال دارد و احتیاط واجب در ترک [خلوت با نامحرم] است و نماز نیز اشکال دارد. نظر مبارک آیات عظام: خامنه ای ، بهجت و فاضل به دست نیامد بنابراین احتیاط شود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مراد از روح خدا💢 @Porseman_channel و هنگامى كه خلقت آن را به پايان و كمال رساندم و از روح خود (يك روح شريف و پاك و با عظمت) در آن دميدم همگى به خاطر آن سجده كنيد" (فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ ساجِدِينَ).حجر29 خدا نه جسم دارد و نه روح، و اضافه روح به خدا به اصطلاح" اضافه تشريفى" است و دليل بر اين است كه روحى بسيار پر عظمت در كالبد انسان دميده شده، همانگونه كه خانه كعبه را به خاطر عظمتش" بيت اللَّه" مى‏خوانند، و ماه مبارك رمضان را به خاطر بركتش" شهر اللَّه" (ماه خدا) مى‏نامند. و به همين دليل قوس صعودى اين انسان آن قدر بالا است كه بجايى مى‏رسد كه جز خدا نبيند، و قوس نزوليش آن قدر پائين است كه از چهار پايان هم پائينتر خواهد شد (بَلْ هُمْ أَضَلُ‏) و اين فاصله زياد ميان" قوس صعودى" و" نزولى" خود دليل بر اهميت فوق العاده اين مخلوق است. و نيز اين تركيب مخصوص دليل بر آن است كه عظمت مقام انسان به خاطر جنبه مادى او نيست، چرا كه اگر به جنبه ماديش باز گرديم لجنى بيش نمى‏باشد. اين روح الهى است كه با استعدادهاى فوق العاده‏اى كه در آن نهفته است و مى‏تواند تجليگاه انوار خدا باشد، به او اينهمه عظمت بخشيده و براى تكامل او تنها راه اين است كه آن را تقويت كند و جنبه مادى را كه وسيله‏اى براى همين هدف است در طريق پيشرفت اين مقصود به كار گيرد (چرا كه در رسيدن به آن هدف بزرگ مى‏تواند كمك مؤثرى كند). 📚تفسير نمونه، ج‏11، ص: 79 @Porseman_channel