eitaa logo
کانال پرسمان دینی
884 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
حكم تماشاى زن بى حجاب در رسانه هاى تصويرى به صورت زنده و غير زنده چيست؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى و خامنه اى): اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و تفاوتى بين پخش زنده و غير زنده نمى كند. آيه اللّه  تبريزى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و اگر به طور زنده باشد، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نيز نشود] جايز نيست. آيه اللّه  خامنه اى: بين پخش زنده و غير زنده تفاوت است. اگر به طور غير زنده پخش شود و بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد و اگر به طور زنده باشد، بنابر احتياط واجب، نگاه به آن [هر چند باعث مفسده نيز نشود] جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای زعفر جنی صحت دارد؟ @Porseman_channel ✅اینکه در السنه مردم مشهور و معروف است که زعفر جنی از بزرگان جنیان به کربلا آمد و خواستکه حضرت را کمک کند و حضرت قبول نکردند... سند معتبری ندارد... 👇👇👇👇👇👇👇👇 البته اینکه برخی از جنیان به کمک حضرت برخواستند و حضرت یاری آنها را قبول نکردند چراکه اساسا مخالف جنگ نانجوانمردانه ای که با عوامل غیر عادی پیروزی را نصیب کند رانمیپسندیدند و ترجیح می داند که طبق ظواهر عمل نمایند و گرنه قدرت امام معصوم ع فوق قدرتهای انس و جن است و حضرت مامور به اتمام حجت بودندنه اعمال قدرت فوق بشری و ماورایی خود.... صحت دارد و در نقلهای مختلفی ذکر شده است. 📙لهوف ص129 📙بحارالانوارج44ص331 لیکن جنی به نام زعفر زاهد در منابع کهن ذکر نشده و اولین منبعی که ذکر کرده؛ مرحوم کاشفی می باشد که تحریف زا بودن کتاب ایشان و غیرمستند بودن این مطلب ایشان؛واضح می باشد. 📕روضه الشهدا ص346 🔴عزیزان دقت دارند که نقل یک کتاب متاخر از یک عالم و روضه خوان و خطیب ؛ نمیتواند یک واقعه و حادثه تاریخی را ثابت نماید و صرف ذکرشدن یک مساله در یک کتاب متاخر(نه قدیمی)نمیتواند مستمسک صحت ماجرا گردد.... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🌕🌕🌕🌕🌕🌕 🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا صحت داردکه امام حسین ع زمین کربلا را خریده اند؟ @Porseman_channel ✅هیچ سند و روایتی مبنی بر خریده شدن کل زمین کربلا یا حتی قسمت عمده آن؛ وجود ندارد. 👇👇👇👇👇👇👇👇 👌بلکه آنچه در برخی نقلها ذکر شده ؛ خریداری زمینی که اکنون قبرشریف شان است (که البته متراژ و مقدارش نقل نشده) می باشد و امام حسین ع ظاهرا بعد از رسیدن به کربلا در همان سال شهادتشان؛ این محل را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریده و آنرا به ساکنان آنجا صدقه دادند و با آنها شرط کردند که در ازای این لطف ایشان؛زائران قبرشان را سه روز پذیرایی نمایند... لازم به ذکر است قدیمی ترین منبع که به این مساله پرداخته و نقل کرده ؛ کشول بهایی است که شیخ به استناد به دستخط جدشان و ایشان به استناد دستخط سیدبن طاووس که ایشان نیز از کتاب زیارات محمدبن احمدبن داود قمی؛نقل کرده و فرمایش مذکوررا به امام صادق ع رسانده اند... 📚کشکول شیخ بهایی ج1ص201 البته بعد از شیخ بهایی دیگران نیز از ایشان گرفته و در کتب خود نقل کرده اند. 📕مستدرک الوسائل ج10ص321 📘زهر الربیع جزائری ص@344 📙مستدرک سفینه البحار ج8ص 387 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عروسی حضرت قاسم ع در کربلا صحت دارد؟ @Porseman_channel ✅هیچ سند معتبری که اشاره یا دلالتی براین عروسی کند وجود ندارد. به نظر می رسد اولین کسی که این مطلب را ذکر کرده مرحوم کاشفی در کتاب روضه الشهدا ص173 باشد و دیگرانی چون 📚المنتخب فی جمع المراثی ؛ طریحی ؛ ص365 و📕اکسیرالعبادات دربندی ج2ص763 📘محرق القلوب نراقی ص126 📙ناسخ التواریخ سپهر ص491 و... از مرحوم کاشفی اخذ و نقل کرده باشند. و با توجه به اینکه مرحوم کاشفی ؛ سند معتبری برای نقلش ارائه ننموده و فقط استناد به یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی نموده است. 📚روضه الشهدا ص322 لذا نمی توان آنرا پذیرفت... 👌شهید مطهری فرموده است: در همان گرماگرم روز عاشورا كه مىدانيم مجال نماز خواندن هم نبود و امام نماز خوف خواند «1»، امام فرمود حجله عروسى راه بياندازيد، من مىخواهم عروسى قاسم را با يكى از دخترهايم، لااقل شبيهش هم شده، در اينجا ببينم. (حالا قاسم يك بچه سيزده ساله است.) چرا؟ آخر آرزو دارم، آرزو را كه نمىتوانم به گور ببرم. شما را به خدا ببينيد، يك حرفى است كه اگر به زن دهاتى بگويى، به او برمىخورد. گاهى از يك افراد خيلى سطح پايين [مىشنويم كه] من آرزو دارم عروسى پسرم را ببينم، عروسى دخترم را ببينم. حالا در يك چنين گرماگرم زدوخورد كه مجال نماز خواندن نيست، مىگويند حضرت فرمود كه من در همين جا مىخواهم دخترم را براى پسر برادرم عقد كنم و يك شكل عروسى هم شده است در اينجا راه بياندازم. يكى از چيزهايى كه از تعزيه خوانىهاى قديم ما هرگز جدا نمىشد، عروسى قاسم بود، قاسم نوكدخدا، يعنى نوداماد، قاسم نوداماد؛ درصورتى كه اين قضيه در هيچ كتابى از كتابهاى تاريخى معتبر وجود ندارد. 📙حماسه حسینی ج1ص28 👌جواد محدثی نویسد آنچه بعنوان عروسى قاسم و آراستن حجله براى او در كربلا مطرح است،واقعيت وسند ندارد، ولى از منابع ضعيف به اذهان عوام راه يافته و بر ناكامى نوجوان امام مجتبى «ع » مى سوزند و مى گريند و در شبيه خوانى و تعزيه ها هم حجله براى قاسم نوداماد مى آرايند. از تحريفهاى عاشوراست.آنچه در برخى منابع آمده،{برفرض صحتش}چيزى ساده تر از عروسى است. 📘فرهنگ عاشورا ص336 👌👌ضمنا شواهدی چون سن کم قاسم ع ونبودن دختری به سن ازدواج و به نام فاطمه در کربلا ،ذکر نشدن این قضیه در کتب مقاتل و تاریخی معتبر ...همه شاهد بر عدم وقوع چنین عروسی می باشد. ما فقط لیست کتبی که به صراحت منکر چنین امری شده اند را می آوریم: 📚📚📚📚📚📚📚📚 تنقیح المقال ج2ص19 ذخیره الدارین ص154 جلاء العیون مجلسی ص676 جلاء العیون شبر ج2ص196 تحقیقی براولین اربعین ص684 لوء لوء و مرجان ص194 کبریت احمرص309 منتهی الامال ج1ص700 مقتل الحسین ع مقرم ص264 منهاج الدموع ص321 فرساء الهیجاء ج2ص31 و... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا صحت دارد که حضرت ام کلثوم خرما رااز دهان کودکان خارج و می فرمود صدقه به ما حرام است؟ @Porseman_channel ✅فَصَاحَتْ بِهِمْ أُمُّ كُلْثُومٍ وَ قَالَتْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ إِنَّ الصَّدَقَةَ عَلَيْنَا حَرَامٌ وَ صَارَتْ تَأْخُذُ ذَلِكَ مِنَ أَيْدِي الْأَطْفَالِ وَ أَفْوَاهِهِمْ وَ تَرْمِي بِهِ إِلَى الْأَرْضِ 📕بحار الأنوار ؛ ج45 ؛ ص114 📘ذریعه النجاه ص 358 1⃣اولا سند قابل دفاعی این قضیه ندارد و در منابع قدیمی چنین مطلبی نیافتیم. 2⃣ثانیا بر فرض صحت اصل این قضیه؛ گفته اند: واقعه عاشورا در زمان برداشت خرما بوده و مردم زکات خرماهای خود را آماده کرده بودند به فقرا بدهند چون این اسرا را دیدند دلشان به رحم آمدند خواستند کمک و اطعام نمایند. که حضرت ام کلثوم با این عمل شان در واقع حکم اهلی را بیان فرمود که صدقه واجب برسادات حرام است و بچه های سادات را از حرامخواری منع نمودند و هم روشنگری نمودند که ای مردم بدانید ما اسرای آل الله هستیم ما اهل حرم رسول هستیم که صدقه برما حرام است و این حکم را شما میدانید . تا جلوی تبلیغات شوم دشمن درشایعه خارجی بودن آنها، گرفته شودو مردم متوجه عمق این فاجعه بشوند و دشمن نتواند مخفی و تحریف نماید... 👌این مساله کرارا اتفاق افتاد مثلا وقتی زنی از حضرت زینب س پرسید اسرای کجایید؟ فرمود اسرای آل الله و یا امام سجاد ع نسب خود را در خطبه شمرده اند و به پیرمرد شامی آیاتی از قرآن را که در مورد اهل بیت ع است متذکر شدند.. 📕مثير الأحزان ص341 📚اللهوف على قتلى الطفوف ص176 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢خمس پول واریزی برای ثبت‌نام حج و عمره و سود آنها💢 @Porseman_channel نظر مراجع عظام تقلید در این‌باره به شرح ذیل است: 1. اصل پول و سود آن خمس ندارد. آیات عظام بهجت، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و نوری همدانی؛ آیت اللّٰه مکارم: (مگر اینکه مبلغ ثبت‌نام، پس انداز سالهای گذشته بوده و خمس آن پرداخت نشده باشد)؛ آیت اللّٰه نورى: (ولی اگر در حج واجب، در سالهاى قبل مستطیع بوده و ثبت‌نام را تأخیر انداخته است، باید خمس آن را بدهد)؛ آیت الله صافی گلپایگانی: (احتیاط مستحب در پرداخت خمس اصل پول است، ولی سود آن مانند سایر درآمدهاست که در صورت عدم استفاده تا آخر سال خمسی باید خمسش پرداخت شود)؛ ر.ک: محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص 620، نشر مشعر، تهران، ویرایش‌جدید، 1429 ه ق. 2. اصل پول و سود آن خمس دارد؛ البته در حج واجب، اگر اقدام برای ثبت‌نام، پس از حصول استطاعت بوده و راه دیگرى (بدون زحمت) براى رفتن به حج غیر ثبت‌نام‌های معمول ندارد، اصل پول خمس نخواهد داشت. آیات عظام سیستانى، فاضل لنکرانی و امام خمینی؛ ر.ک: همان؛ امام خمینی، استفتائات، ج ‌1، ص 358، احکام خمس، سؤال 43، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1422ق. 3. اگر نوبت حج یا عمره، پس از گذشت سال خمسى است، اصل پول خمس دارد، و سود آن جزو درآمد سال محسوب می‌شود، که اگر در همان سال استفاده شود، خمس ندارد و الا خمس سود نیز باید پرداخت شود. آیات عظام تبریزی، خامنه‌ای؛ (اگر سود پول پیش از سال عزیمت، قابل وصول باشد، در هر حال به آن خمس تعلق می‌گیرد)؛ ر.ک: محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص 620. تبصره: الف. همه مراجع: اگر با پولی ثبت نام کند که قبلا به آن خمس تعلق گرفته و نپرداخته است، پرداخت خمس اصل و سود پول واجب است. ب. افرادى که سال خمسى ندارند و از درآمد جدید خود براى حج یا عمره ثبت نام کرده‌اند و فتواى مرجع تقلید آنها این است که فیش حج وعمره خمس ندارد، لازم نیست خمس کل مبلغ ثبت‌نام را بپردازند، بلکه می‌توانند با مراجعه به نماینده رسمی مرجع تقلید خویش، به مبلغ کمترى مصالحه مى نمایند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢رابطه گناه و حوادث طبیعی💢 آیا رابطه علت و معلولی بین زلزله وحوادث طبیعی و گناه وجوددارد؟؟ ✅پاسخ @Porseman_channel در روایات به رابطه گناه با انواع بلایای طبیعی اشاره شده است. بخصوص در مورد زلزله؛ در روایت است که با زیادشدن زنا مرگهای ناگهانی زیاد میشود... 📚بحارالانوارج۷۰ ص۳۶۸ وبا علنی شدن فراگیری آن ؛ زلزله ها ظاهرمیشود. 📚بحارالانوارج۷۶ص۲۰ دقت به چند نکته ضروری می باشد. 1⃣همه میدانیم که زلزله و حوادث طبیعی یک عامل و سبب مادی و زمین شناسی دارد.مثل روی گسل بودن منطقه... لذا مناطقی که روی گسل بوده وشرائط مستعد زلزله دارند؛تجربه زلزله را میتوانندداشته باشند... این عامل زمین شناسی استکه با حرکت مواد مذاب درزیر زمین تکانهایی روی زمین ایجاد و احساس میشود... 🍁🍁🍁🍁🍁 2⃣در شدت و ضعف و وقوع آن؛ طبق روایات؛ عوامل معنوی و ملکوتی نیز موثر هستند از جمله آن عوامل گناه است. گناه یکی از زمینه سازهای زلزله میتواند باشد نه تنهاترین علت... به اصطلاح فلسفی؛ گناه یکی از جزء العله های زلزله است نه تمام العله... پس نمیتوان خدای ناکرده با تحقق زلزله در منطقه ای آن منطقه را گنهکار دانست و زلزله را مجازات قطعی آن... میتواند گناه عامل معنوی زلزله باشد؛ولی اینکه همه زلزله ها بخاطر گناه است؛ پذیرفتنی نیست... تکان خوردن زمین در مسیر گسل ؛ امری عادی است و مناطقی از زمین بیشتردرگیر است مثل ژاپن ... ⭕️لیکن در مواردی زلزله شدیدومتوالی شده و آسایش و آرامش را سلب کرده و موجب تخریب و کشتار وضایعاتی میشود.که میتواند آثارگناه؛ آثار نهی نکردن از گناه و کفاره گناهان و ارتقاء درجه مردم ؛ وسیله امتحان و آزمون آنها وتوجه دادن مردم به خدا و زدودن غفلت و بیداری از خواب غفلت باشد.... 👇👇👇👇👇 بهرحال توصیه شده وقت زلزله و حوادث طبیعی رو بخدا بیاوریم او را یاد کرده و متوجه نعمت آرامشی که داشتیم ؛ شویم... 🔴نماز آیات یعنی نماز برای دیدن نشانه های خدا؛ زلزله نشانه خداست و با تکان جزئی ما را بیدار و متوجه خدامیکند و متذکر زلزله عظیم قیامت... البته همانطور که عرض شد یکی از زمینه سازان حوادث طبیعی گناه است که با توبه و آشتی با خدا و وجود افرادصالح درزمین خیلی وقتها منع شده و به اذن خدا دفع میگردد.... همانطور که با وجود زکریا بن آدم از قم بلایا دفع میشده 📙بحارالانوارج۴۹ص۲۷۷ وطبق روایات؛وجود پیران کمر خمیده و کودکان شیرخوار و حتی حیوانات بی زبان ...موجبات دفع و رد حوادث مهلک الهی میشود.... 📗وسائل الشیعه ج۱۵ ص۳۰۶ ما نمیدانیم چقدر حوادث و خطرات با صدقات و نیکی ها و خیرات و صله رحم و دعا میتواند دفع شود و دفع میشود وما غافلیم... 📚وسائل الشیعه ج۹ ص۴۰۱وص۳۸۷ وج۱۰ص۳۰۸ همچنین بخاطر وجود امام زمان ع. 📙بحارالانوار ج۵۲ ص۲۹ وحتی بواسطه وجود قبر شریف اهل بیت ع 📚وسائل الشیعه ج۱۴ ص۵۴۱ بلا و حوادث ؛ درمواردی دفع میگردد. 👌در نتیجه روایات مذکور رابطه قطعی و علت تامه بودن را بیان نکرده اند.بلکه مقتضی بودن را بیان میکند و میدانیم که تاثیر مقتضی منوط به عدم مانع و جمع وجود اقتضاءات دیگر است... پس در مورد زلزله ؛ ابتدا باید توجه به خدا و غفلت زدایی مد نظر باشد. ودرعین حال از سوء ظن به مناطق و افراد زلزله زده پرهیز شود... وبدانیم که رابطه گناه با زلزله و دیگر حوادث طبیعی؛ طبق روایات؛ جزء العله و مقتضی بودن است.نه اینکه هر زلزله ای ناشی از گناه اهل آن منطقه باشد..... @Porseman_channel 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال خیلیا میگن دین اسلام دین خشونت هستش خدا تو قران بارها گفته برید بجنگید بکشید کافران و یهودی هارو و... @Porseman_channel ✅پاسخ: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗️از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عذاب سادات در زمهریر💢 @Porseman_channel كلمه زمهریر فقط یك بار در قرآن به كار رفته است . در سوره دهر درباره پاداش ابرار و نیكان فرموده : در این آیه كلمه زمهریر به معنای سرما آمده است . در لغت نیز زمهریر به معنای سرمای شدید یا شدّت غضب یا سرخ شدن چشم بر اثر خشم است . از این آیه استفاده نمی شود كه زمهریر جایگاهی برای عذاب باشد، ولی در روایات زمهریر را یكی ازجایگاههای عذاب مطرح كرده كه بر خلاف جهنم , از شدت سرمای شدید در عذابند. در حدیثی آمده است كه در جهنم نقطه ای وجود دارد كه از شدّت سرما اعضای بدن از هم متلاشی می شود. تفسیر نمونه , ج 25 ص 363 به نقل از درّ المنثور, ج 6 ص 300 از رسول خدا(صلی الله علیه و آله)نقل شده : آتش ، شكایت به پروردگار بُرد. خداوند اجازه دو نفس كشیدن به جهنم داد. یك نفس در زمستان و یك نفس در تابستان می كشد. گرمی تابستان از گرمای جهنم سرچشمه می گیرد و سرمای زمستان از زمهریر جهنم سرچشمه می گیرد. تفسیر نمونه , ج 25 ص 363 به نقل از درّ المنثور, ج 8 ص 283 در روایات مطلبی یافت نمی شود كه زمهریر مخصوص سادات گناهكار باشد و اطلاق آیات عذاب شامل سادات و غیر سادات می شود. دهخدا در لغت نامه گفته است : عوام گمان برند كه گناهكاران از سادات (اولاد رسول) را به جایی كه سرد است ونامش زمهریر است می برند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢کورش و ذوالقرنین💢 @Porseman_channel قرآن، داستان ذوالقرنين را در سوره كهف، آيات 83 تا 98 بيان كرده و براى او ويژگىهايى را بر شمرده است. مفسران در اين كه ذوالقرنين كيست؟ اختلافنظر دارند برخى او را اسكندر مقدونى و عدهاى او را شين هوانك تى و... دانستهاند و هر يك كوشيدهاند تا اين ويژگىهاى قرآنى را به آنها تطبيق دهند امّا نظرى را كه علامه طباطبايى محتمل مىدانند، اين است كه ذوالقرنين همان كورش كبير، پادشاه هخامنشى است. قرينههايى كه ايشان براى تأييد نظر خود مىآورند از اين قرار است: 1 ذوالقرنين شخصيتى است كه خداوند به او تمكن در روى زمين و قدرت و اختيار داده است و اين با شخصيت كورش كه بر بخش عظيمى از آسيا و اروپا دست يافته و نخستين امپراتورى بزرگ تاريخ را تأسيس كرده است، توافق دارد. 2 ذوالقرنين مطرح شده در قرآن خداشناس و موحد است و كورش هم خداشناس و يكتاپرست بوده است و معقولترين تاريخى كه براى ظهور زرتشت ياد مىشود، بين قرن ششم پيش از ميلاد با تاريخ حيات كورش توافق دارد. 3 ذوالقرنين سفر يا لشكركشى به غرب يا مغرب خورشيد داشته است و اين با لشكركشى كورش به سيرى در آسياى صغير و تسخير آن سرزمين انطباق دارد. 4 ذوالقرنين سفر يا لشكركشى به شرق يا مشرق خورشيد داشته است و اين با لشكركشى كورش به جنوب شرقى و (مكران و سيستان) و شمالشرقى (حدود بلخ) انطباق دارد. 5 ذوالقرنين با قومى وحشى مواجه شده است و اين با رفتن كورش به سمت شمال و نبرد با اقوام وحشى سكا كه به عبارتى همان يأجوج و مأجوج هستند، انطباق دارد. در اين جا كورش اقوام وحشى را عقب مىراند و در معبر داريال سدّى با آهن و مس مىسازد كه هنوز بقاياى اين سد برپاست. (ر. ك: داستانهاى قرآن و تاريخ انبيا در الميزان، حسين فعال عراقى، ج 1، ص 447، نشر سبحان، و نيز: مجله بينات، ش 14، ص. 105) (براى آگاهى بيشتر ر. ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايى، ج 13، ص 355 364، مؤسسه اعلمى بيروت/ تفسير نمونه، ج 12، ص 150 532، دارالكتب الاسلاميه.) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢کفاره نذر💢 @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى، خامنهاى، سيستانى و وحيد): كفاره آن آزاد كردنيك بنده، يا اطعام شصت فقير و يا گرفتن دو ماه روزه پىدرپى به طور تخيير است. آيات عظام تبريزى، خامنهاى، سيستانى و وحيد: كفّاره آن آزاد كردن يك بنده يا اطعام ده فقير يا پوشاندن آنان است و اگر اينها را نتوانست، بايد سه روز پى در پى روزه بگيرد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لقب امیرالمومنین ع ؛غضنفر است؟ @Porseman_channel غضنفر به معنای غلظت، ضخامت و درشتی است. به شیر به دلیل هیکل درشت و شجاعتش غضنفر می گویند و مجازاً به انسان هایی که شجاع و دارای بدن و جثه ای قوی و نیرومند باشند غضنفر گفته می شود. در بسیاری از عبارات و اشعار، لغاتی چون "لیث"، "زبر" و "غضنفر" که تمامشان به معنای شیر شجاع می باشد، جهت توصیف وجود مبارک امام علی (ع) به کار گرفته شده، اما این نام، از اسامی آن حضرت نیست. غضنفر به معنای غلظت، ضخامت و درشتی است. شیر را به دلیل هیکل درشت و شجاعتش غضنفر می گویند و مجازاً به انسان هایی که شجاع و دارای بدن و جثه ای قوی و نیرومند باشند، غضنفر گفته می شود. لسان العرب، ج 5، ص25؛ الصحاح فی اللغة، ج2، ص20؛ تهذیب اللغة، ج3، ص111. در کتاب نصاب الصبیان درباره نام های متعدد شیر می گوید: غضنفر و اسد و لیث و حارث و دلهاث هزبر و قسوره و حیدر است و ضیغم شیر. القاب متعدد برای یک فرد و یا یک موجود، نشانگر اهمیت و ارزش خاص و بیانگر زوایای وجودی و شخصیتی او است. یکی از شخصیت هایی که دارای لقب هایی متعدد است، امام علی (ع) است. این القاب به خاطر وجود با عظمت و صفات فراوانشان به آن حضرت نسبت داده شده است. از جمله توصیفاتی که برای آن حضرت بیان شده است، غضنفر است که این لقب هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی با آن حضرت کاملا سازگار است. از نظر روحی کاملا مشخص است که آن حضرت بسیار شجاع و قدرتمند و نترس بودند و هرگز به دشمنان پشت نکرده بوده اند. در عرف معمولاً شیر را موجودی شجاع می دانند و انسان شجاع را هم شیر می خوانند. از این نظر، غضنفر که از نام شیر عاریت گرفته شده، برای حضرت علی (ع) لقب مناسبی است، همان طوری که یکی از لقب های دیگر حضرت اسدالله است که آن هم به همین مناسبت است. اما از نظر جسمی هم در تاریخ بیان شده است که آن حضرت دارای بدنی قوی و هیکلی درشت بوده است، که از این جهت هم وجه تسمیه خوبی بوده و اسم با مسما مناسبت دارد. ولی نکته قابل توجه این است که تا آن جایی که ما تحقیق کردیم در میان روایات معصومین(ع) کلمه غضنفر در میان القاب آن حضرت ذکر نشده است. البته در تاریخ آمده است که وقتی اشعار حسان بن ثابت انصاری درباره کشته شدن عمروبن عبدود به قبیله بنی عامر رسید، جوانی از آنان در جواب گفت: شما مردم مدینه نباید کشتن عمرو را به خود نسبت دهید و آن را هنر خودتان بدانید؛ زیرا او را شیری کشته است. فلم تقتلوا عمرو بباسکم ولکنه الکفوء الهزبر الغضنفر مناقب آل ابیطالب، ج1، ص297،ج 2، ص323، خطیبان و شاعران نسل های بعد نیز واژه غضنفر را در توصیف امام علی(ع) به کار گرفته اند، از جمله:1. در مصباح کفعمی هم خطبه ای از یکی از دانشمندان نقل کرده و در آن از امام علی (ع) با لقب الشجاع الغضنفر (شیرشجاع) نام برده است. 2. در مناقب ابن شهرآشوب از ابن طوطی چند بیت شعر درباره لیلة المبیت و فضیلت و شجاعت حضرت علی (ع) نقل کرده و در آن از لقب لیث غضنفر برای آن حضرت استفاده کرده است: فصال علی بالحسام علیهم کما صال فی العریس لیث غضنفر فولوا سراعا نافرین کأنما هم حمر من قسور الغالب تنفر مناقب آل ابیطالب، ج1، ص394. به این مضمون که وقتی علی (ع) در آن شب به جای پیامبر (ص) خوابید و مشرکان خانه را محاصره کرده بودند علی (ع) با شمشیر به آنها حمله کرده، همان طوری که شیری شجاع بپرد و آنها به سرعت از او فرار کردند همان گونه که گورخران از شیر فرار می کنند. در نهایت می توان نتیجه گرفت که "غضنفر" همچون "ابوتراب"، "ابو الحسن" و ... در شمار نام های شناخته شده امیرالمؤمنین (ع) نیست و به همین دلیل شما نمی توانید با جست و جوی این کلمه در نرم افزارها و پایگاه های اسلامی پاسخ های فراوانی را مشاهده کنید، ولی با این وجود، باید به این نکته اشاره کرد که شاعران و سخنورانی چه در زمان حیات و چه بعد از شهادت مولای متقیان، حضرتش را با این عبارت توصیف کرده و بدین وسیله، ایشان را به شیر شجاعی تشبیه کرده اند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ازدواج با کنیزان شوهردار💢 @Porseman_channel درپاسخ به مطالب ذیل توجه كنید: 1- برداشت شما از آیه مورد پرسش مطابق با واقع و درست نمى باشد زیرا تصور شما بر این است كه در مورد زنان غیرمسلمانى كه در جنگ اسیر مسلمین مى شوند هنوز شوهر دارند و در عین حال مى توان با آنها رابطه جنسى داشت در حالى كه رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد و به منزله زنان بى شوهر خواهند بود. 2- براى آگاهى بیشتر از محتواى آیه وتفسیر و توضیح درست آن به بیان ذیل توجه كنید: وَالْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَهً وَ لا جُناحَ عَلَیْكُمْ فِیما تَراضَیْتُمْ بِهِ مِنْ بَعْدِ الْفَرِیضَهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیماً حَكِیماً (نساء- 24) 24- و زنان شوهردار (بر شما حرام است) مگر آنها را كه مالك شدهاید، اینها احكامى است كه خداوند بر شما مقرر داشته و زنان دیگر غیر از اینها (كه گفته شد) براى شما حلال است، كه با اموال خود آنها را اختیار كنید در حالى كه پاكدامن باشید و از زنا خوددارى نمائید، و زنانى را كه متعه مىكنید مهر آنها را، واجب است بپردازید و گناهى بر شما نیست نسبت به آنچه با یكدیگر توافق كردهاید بعد از تعیین مهر، خداوند دانا و حكیم است. تفسیر: وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ این آیه، بحث آیه گذشته را در باره زنانى كه ازدواج با آنها حرام است دنبال مىكند و اضافه مىنماید كه: ازدواج و آمیزش جنسى با زنان شوهردار نیز حرام است. محصنات جمع محصنه از ماده حصن به معنى قلعه و دژ است، و به همین مناسبت به زنان شوهردار و همچنین زنان عفیف و پاكدامن كه از آمیزش جنسى با دیگران خود را حفظ مىكنند و یا در تحت حمایت و سرپرستى مردان قرار دارند گفته مىشود. گاهى به زنان آزاد در مقابل كنیزان نیز گفته شده، زیرا آزادى آنها در حقیقت به منزله حریمى است كه به دور آنها كشیده شده است و دیگرى حق نفوذ در حریم آنان بدون اجازه آنها ندارد، ولى روشن است كه منظور از آن در آیه فوق همان زنان شوهردار است. این حكم اختصاصى به زنان مسلمان ندارد بلكه زنان شوهردار از هر مذهب و ملتى همین حكم را دارند یعنى ازدواج با آنها ممنوع است. تنها استثنایى كه به این حكم خورده است در مورد زنان غیر مسلمانى است كه به اسارت مسلمانان در جنگها درمىآیند، اسلام اسارت آنها را بمنزله طلاق از شوهران سابق تلقى كرده، و اجازه مىدهد بعد از تمام شدن عده آنها با آنان ازدواج كنند و یا همچون یك كنیز با آنان رفتار شود (إِلَّا ما مَلَكَتْ أَیْمانُكُمْ). ولى این استثناء، به اصطلاح، استثناى منقطع است، یعنى چنین زنان شوهردارى كه در اسارت مسلمانان قرار مىگیرند رابطه آنها به مجرد اسارت با شوهرانشان قطع خواهد شد، درست همانند زن غیر مسلمانى كه با اسلام آوردن رابطه او با شوهر سابقش (در صورت ادامه كفر) قطع مىگردد، و در ردیف زنان بدون شوهر قرار خواهد گرفت. از اینجا روشن مىشود كه اسلام به هیچوجه اجازه نداده است كه مسلمانان با زنان شوهردار حتى از ملل و مذاهب دیگر ازدواج كنند، و به همین جهت، عده براى آنها مقرر ساخته و در دوران عده از ارتباط زناشویى با آنها جلوگیرى نموده است. فلسفه این حكم در حقیقت این است كه این گونه زنان یا باید به محیط كفر بازگشت داده شوند، و یا بدون شوهر هم چنان در میان مسلمانان بمانند و یا رابطه آنها با شوهران سابق قطع شود و از نو ازدواج دیگرى نمایند، صورت اول بر خلاف اصول تربیتى اسلام و صورت دوم ظالمانه است، بنا بر این تنها راه همان راه سوم است. از پارهاى از روایات كه سند آن به ابو سعید خدرى صحابى معروف مىرسد برمىآید كه آیه فوق در باره اسراى غزوه اوطاس نازل گردیده و پیامبر ص بعد از اطمینان به اینكه زنان اسیر باردار نیستند به آنها اجازه داد كه با مسلمانان ازدواج كنند و یا همچون یك كنیز در اختیار آنها قرار گیرند- این حدیث تفسیر بالا را نیز تایید مىكند. كِتابَ اللَّهِ عَلَیْكُمْ در این جمله براى تاكید احكام گذشته كه در مورد محارم و مانند آن وارد شده مىفرماید: اینها امورى است كه خداوند براى شما مقرر داشته و نوشته است بنا بر این به هیچوجه قابل تغییر و عدول نیست. وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسافِحِینَ سپس مىگوید: غیر از این چند طایفه كه در این آیه و آیات پیش گفته شد مىتوانید با سایر زنان، ازدواج كنید مشروط بر این كه طبق قوانین اسلام باشد و توأم با عفت و پاكدامنى و دور از بى عفتى و ناپاكى صورت گیرد.