eitaa logo
کانال پرسمان دینی
831 دنبال‌کننده
43 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای رسیدن نامه عمل از سمت راست وچپ💢 @Porseman_channel یمین‌ و شمال‌ را در لغت‌ به‌ دو طرف‌ انسان‌ که‌ قویّ و ضعیف‌ هستند میگویند؛ یا به‌ دو دست‌ که‌ در جانب‌ قوّت‌ و جانب‌ ضعف‌ قرار دارد؛ و یا به‌ طرف‌ سعادت‌ و نیکبختی‌ و طرف‌ شقاوت‌ و بدبختی‌ اطلاق‌ می‌کنند. ولی‌ در این‌ آیات‌ مسلّماً مراد از یمین‌ و شمال‌ همان‌ ناحیه سعادت‌ و کامیابی‌، و ناحیه شقاوت‌ و خسران‌ و محرومیّت‌ است‌. و چون‌ در لغت‌ عرب‌ به‌ راست‌ و یمین‌ تقأُّل‌ به‌ امور خیرات‌ و مبرّات‌ و سعادت‌ و عافیت‌ و رحمت‌ میزنند و راست‌ را به‌ فال‌ نیک‌ میگیرد، و به‌ چپ‌ و شمال‌ تشأُّم‌ به‌ امور کدورت‌ آمیز و نکبت‌ بار و ذلّت‌آور میزنند و چپ‌ را به‌ فال‌ بد میگیرند؛ بنابراین‌ یمین‌ و شمال‌ کنایه‌ از دو ناحیه سعادت‌ و شقاوت‌ استعمال‌ شده‌ است‌. یعنی‌ نامه عمل‌ از ناحیه سعادت‌ و رحمت‌ و عافیت‌ و سلامت‌، و یا از ناحیه شقاوت‌ و نکبت‌ و مذلّت‌ به‌ آنها میرسد. بسیاری‌ از محدّثین‌ و اهل‌ تفسیر، یمین‌ و شمال‌ را در این‌ آیات‌ به‌ معنای‌ دست‌ راست‌ و دست‌ چپ‌ گرفته‌اند و گفته‌اند که‌: مراد اینست‌ که‌ نامه عمل‌ به‌ دست‌ راست‌ بهشتیان‌ و به‌ دست‌ چپ‌ دوزخیان‌ داده‌ میشود؛ و این‌ معنی‌ از چند جهت‌ درست‌ نیست‌، زیرا: نامۀ عمل‌ حقائق‌ اعمالیست‌ که‌ انسان‌ در دنیا انجام‌ داده‌ است‌. و رسیدن‌ به‌ نامه عمل‌ عبارتست‌ از سیطره روحیّه انسان‌ بعد از فنآء فی‌ الله‌ به‌ بقآء بالله‌، در حالت‌ بقاء؛ آن‌ سیطره‌ و احاطه‌ای‌ که‌ بر عالم‌ کثرت‌ پیدا میکند و بر تمام‌ موجودیّت‌ خود در دنیا با تمام‌ اخلاق‌ و ملکات‌ و افعال‌ و کرداری‌ که‌ ظاهراً و باطناً بجا می‌آورده‌ است‌، بر تمام‌ آنها مسلّط‌ میشود و مُسیطر و مُهیمن‌ میگردد، و جملۀ آنها در برابر او محسوس‌ و ملموس‌ و ممسوس‌ و مشهود میگردند؛ بلکه‌ اصولاً خود را وجدان‌ میکند و می‌یابد که‌ دارد این‌ کارها را انجام‌ میدهد. بنابراین‌، نامه عمل‌ أصلاً بدست‌ نمیرسد؛ رسیدن‌ نامه عمل‌ همانطور که‌ آیات‌ قرآن‌ بیان‌ می‌دارد: لَیُوَفِیَّنَّهُمْ رَبُّکَ أَعْمَالَهُمْ، بطور کامل‌ و شامل‌ به‌ هر نفسی‌ از نفوس‌، أعمالی‌ را که‌ در دنیا انجام‌ داده‌ با تمام‌ خصوصیّات‌ وارد کردن‌ و خوراندن‌ و إشباع‌ کردن‌ است‌؛ یعنی‌ به‌ هر نفسی‌ عملی‌ را که‌ انجام‌ داده‌ است‌ به‌ نحو کامل‌ میرسد و از آن‌ عمل‌ سیر و سیراب‌ میشود و خودش‌ را واجد آن‌ کردار می‌یابد. پس‌ این‌ اصلاً ربطی‌ به‌ دست‌ ندارد، اعمالی‌ که‌ انسان‌ انجام‌ داده‌، در دنیا چشم‌ بوده‌ است‌، عمل‌ چشم‌ را به‌ دست‌ نمیدهند، عمل‌ گوش‌ و زبان‌ را به‌ دست‌ نمیدهند، عمل‌ پا را به‌ دست‌ نمیدهند. ثانیاً آیه‌ میفرماید: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَـٰبَهُ بِیَمِینِهِ. «باء» باء سببیّت‌ است‌، یعنی‌ نامه عمل‌ به‌ سبب‌ جانب‌ راست‌ به‌ او داده‌ شد، نمی‌فرماید: وَ أَمَّا مَنْ اُوتیَ کِتابَهُ لِیَمینِهِ. اگر با «لام‌» آورده‌ میشد معنایش‌ این‌ بود که‌ نامه عمل‌ را در دست‌ راستش‌ میگذاشتند. باء سببیّت‌ برای‌ توسّط‌ و توسیط‌ است‌. یعنی‌ آن‌ کسانیکه‌ نامه عمل‌ بوسیله‌ و به‌ توسّط‌ و به‌ سبب‌ طرف‌ راست‌ که‌ کنایه‌ از همان‌ ناحیۀ سعادت‌ است‌ به‌ آنها میرسد؛ و آن‌ کسانی‌ که‌ نامه عمل‌ بوسیله و به‌ توسّط‌ و به‌ سبب‌ جانب‌ چپ‌ که‌ اشاره‌ به‌ همان‌ ناحیه شقاوت‌ است‌ به‌ آنها میرسد؛ نه‌ به‌ دست‌ راست‌ و به‌ دست‌ چپ‌. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کنترل نگاه یا رعایت حجاب ؟💢 @Porseman_channel ✅اسلام دین جامع و کاملی است و دستورات آن دستورات جامع و کاملی می باشد. در روابط اجتماعی زن و مرد؛ دین اسلام دستور به مدیریت روابط داده و حداکثر اهتمام را در ایجاد و فراهم کردن فضای امن و پاک،مبذول داشته است. اسلام به مرد و زن فرموده است که خودتان سعی در حفظ عفت شخص خود داشته باشید و با کنترل اعمال و رفتار و حتی افکار خود به نوبه خود سهمی در پاکی و عفت جامعه ایفا نمایید. کنترل چشم و زبان و گوش و قلب و به طور کلی جوارح و جوانح، توصیه اسلام و قرآن می باشد. قرآن دستور فردی و شخصی به افراد در رعایت نگاه داده است . هم مرد و هم زن باید مراقب نگاه و چشم خود در برابر نامحرم؛اعم از فضای حقیقی و مجازی باشند. 📖نور30-31 ودر کنار این، دستور به رعایت حجاب؛ داده است. ا📖احزاب59 📖نور31 و رعایت نگاه و حجاب هر دو دستور شرع انور بوده و واجب التبعیه می باشند. لیکن هر کس در کنار مراعات احکام و وظایف فردی موظف به رعایت عفت عمومی و به اصطلاح فریضه نهی از منکر باشد. که این یک وظیفه قرآنی همه مسلمانان می باشد. یک مسلمان نمیتواند و نباید در مقابل هنجارشکنی های جامعه اسلامی که در واقع در حکم سوراخ کننده های یک کشتی می باشند؛ سکوت کند و با تمام وجود دفع و رفع نکرده وبه بهانه (لااکراه فی الدین-ولستُ علیکم بوکیل) بی تفاوت باشد. "چراکه این ناظر بر اعتقاد باطنی است نه عملکرد ظاهری و هنجارشکنی جامعه اسلامی" متعجبیم که در مباحث اخلاق اجتماعی و رعایت شئونات اسلامی در سطح جامعه ، اعم از بدحجابی وبی حجابی و بی عفتی و اعتیاد وروزه خواری علتی و منکرات اجتماعی دیگر چطور میتوان نسخه بی تفاوتی پیچید و به بهانه آزادی های فردی؛ آیات نهی ازمنکر را که قطعا ناظر به جمع و جامعه و اصلاح جماعه هستند؛نادیده انگاشت؟!!! مگر در قرآن آیات نهی از منکر؛ وجود ندارند؟ جایگاه و محل و موضوع و مصداق آنها کجاست؟ اگر قرار باشد همه رها باشند و در عملکرد اجتماعی (نه فردی ودر خلوت های خود)آزادانه رفتار نمایند؛منجر به تعطیلی نهی از منکر نمی انجامد؟ 👌البته وظیفه نهی از منکر ؛ از زبان و تذکر به نرمی شروع میشود لیکن اگر کسی کمترین اطلاعی از فقه شیعه و فتوای مراجع تقلید- که ماخوذ از آیات قرآن و روایات معصومین ع است-؛داشته باشد،می داندکه وظیفه حکومت (در کنار فرهنگ سازی ومعرفت افزایی و بستر سازی بر ترک منکرات و تمهید مقدمات رفع منکر) بستن منافذ و رفع عوامل گناه و و قوه قهریه جامعه اسلامی غیر از تذکر زبانی است و با صلاحدید و به اقتضای محل جرم؛موظف به شدت عمل از ضرب و جرح و حبس می باشند.... مثل طبیب که اگر بیماری سلامتی را تهدید کند به جراحی و برداشتن عضو و...پیش می رود. (وهذا بمثابة الكي والقطع ، وهو آخر العلاج .) 🔴مسأله 2684. مرتبۀ سوم‌ نهی از منکر 1- مرتبۀ سوم توسّل به زور و جبر است. 2- اگر بداند، يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمى‌كند، يا واجب را بجا نمى‌آورد، مگر با اعمال زور و جبر، انجام چنين كارى در حق او واجب است. 3- در انجام اين مرحله بايد از قدر لازم تجاوز نكند. 📚توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 601 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آسیبهای اظهار نظرهای غیرمتخصصانه💢 @Porseman_channel یکی ازمهمترین آسیب زاها، اظهار نظر بدون داشتن علم و دانش و تخصص درمورد موضوع خاص می باشد. مثلا وقتی ما تخصصی در علمی از علوم و گرایشها و تخصصهای پزشکی نداریم، بهترین و عاقلانه ترین کار سکوت و عدم اظهار نظر می باشد. کی گفته باید در هر موضوع و هر علم و هر مساله ای باید اظهار نظر کنیم؟ اظهار نظر از طرف افراد غیر متخصص هم علمیت لازم را ندارد و یا زاییده علم ناقص می باشد که هر دوی آنها مضر هستند و صدمه می زنند. 👌تصور نمایید ما گروه گفتمان پزشکی تاسیس نماییم و هر کس از عوام و حتی خواصی که در آن علم خاص تخصص ندارد، در گروه عضو شوندو اظهار نظر کنند و نسخه بپیچند. ما وقتی مشکل گوارشی داریم به دندان پزشک مراجعه نمیکنیم . وقتی دندان درد داریم به متخصص داخلی یا چشم پزشک مراجعه نمیکنیم...چرا؟؟ چون می دانیم ولو هر دو پزشک هستند لیکن تخصص آنها متفاوت است و با گذراندن چند ترم مشترک و عمومی پزشکی و دانستن کلیاتی در مورد هر بیماری؛ او را متخصص نمی دانیم و مراجعه به او نمیکنیم. لذا باید مراقب بود و سکوت را به عنوان گوهر گرانبهایی همیشه همراه داشت و در هر حادثه و مشکل و مغضل اقتصادی –سیاسی-اجتماعی-طبی-فرهنگی و...ورود پیدا نکرد و نظر نداد. بلکه باید مراقب نوشتن ها و گفتن ها و اظهار نظرها بخصوص در این فضاهای مجازی باشیم. 🔴وقتی ده نفر غیرمتخصص (اعم از اینکه عوام اند یا خواص کم اطلاع هستند) نظری در مورد موضوع و بیماری و مشکلی ،نظر بدهند. فضا ملتهب شده و یک صدای واحد و یک نسخه واحدی پیچیده نمیشود حق با باطل خلط شده و شبهه ایجاد میشود. و سردرگمی و اضظراب و تشکیک و شبهه محصول این کار خواهد بود. به این روایت توجه فرمایید: قَالَ امیرمومنان ع لَوْ سَكَتَ الْجَاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ. 📚كشف الغمة في معرفة الأئمةج2 ص 349 اگر جاهل سکوت کند مردم اختلاف نخواهند کرد. بیشتر این اختلافات و تشکیک ها و مشاجرات و کجی ها؛زاییده اظهار نظر افراد جاهل می باشد. لذا به نظر می رسد؛جای آگاهی و عمل به این کلام نورانی بسیار خالی است و باید در همه مسائل از اظهار نظر غیرمتخصصانه به شدت پرهیز شود. آنوقت همه چیز سرجای خود قرار گرفته وسردرگمی ها و کژی ها و سوء استفاده ها به حداقل خواهد رسید. پس باید تمرین نماییم که از اظهار نظر غیرعالمانه به شدت بپرهیزیم و کار را به کاردان سپرده و نقش کوری که عصا کش کوران دیگر است را بازی ننماییم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس وسایل منزل💢 @Porseman_channel به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا