پرسمان #مشاوره
💢انواع خانواده💢
@Porseman_channel
خانواده در نگاه تقسیم به هفت قسم تقسیم میشود.
خانواده مستبد
خانواده دمکراتیک
خانواده افراطی
خانواده غافل
خانواده آشفته
خانواده بالنده
خانواده جامع و کامل ( معتدل)
@Porseman_channel
در نگاه اسلام؛ خانواده معتدل خانواده ایده آل می باشد.
این خانواده مثل پازلی است که هر کدام در جایگاه خود نقش ایفا میکند در آن افراط و تفریط و بی مهری و استبداد و غفلت و آشفتگی وجود ندارد.
این خانواده تابع اصول است و یله و رها نیست.
در این خانواده امنیت؛ محبت؛ آزادی؛ رفاه؛ معنویت؛ و..باهم لحاط شده است و فوق بالندگی و کاملترین میباشد.
در این خانواده مرد کوهسار و زن چشمه و فرزند گل و گیاه است.
باهم در راستای طراوت و شادابی و رشد و تعالی همراه و هماهنگ هستند.
در این خانواده مردسالاری و زن سالاری و فرزند سالاری وجود ندارد و بلکه شایسته سالاری نیز نیست بلکه در این خانواده خدا حرف اول و آخر را می زند خدا سالاری و تعبد به فرمایش او و اهل بیت ع می باشد.
این خانواده ای است که همه چیز سر جای خود است و هرکس وظائف خود را شناخته و عمل می نماید....
حقوق رعایت میشود و همه برنده هستند و بازنده ای وجود ندارد...
طلاق عاطفی نیست و پویا و بانشاط و سرزنده است.
اعضا خانواده در آرزوی رسیدن به خانه و مسکن هستند تا به سکونت و آرامش برسند مشتاق و عاشق هم هستند....
اینکه عرض شد این خانواده اصل دارد و تابع اصول است ؛ انشاء الله اصول را در مطالب آتی ( هر پست یک اصل ) درمسیر تحکیم نهادخانواده تبیین خواهد شد...
@Porseman_channel
قرآن کتاب آسانی است یا سخت؟
@Porseman_channel
قرآن کتاب جامعی است که برای هدایت و تعالی همه انسانها در هر مقطع و سطح و کلاسی؛حرف برای گفتن و برای تعلیم دارد.
لذا قرآن کتاب لایه لایه است و هرکس به مقدار معرفت و طهارتش به لایه ها و بطون و به تعبیری به لطائف و اشارات و حقائق آن دست می یابد
قال الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع كِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ ع.
📚جامع الأخبار؛ ص41
لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون
📖واقعه79
قران مثل دریایی است که هر کس نسبت به توانایی اش از آن مستفیض شده و بهره مند میگردد.
کسانی که به عمق آن بروند درّ و مروارید و کسانی که در ساحل آن هستند از دیگر مواهبش مستفیض میگردند.
به تعبیر بلند بالای معصوم؛ ظاهرش انیق و زیبا و باطنش عمیق می باشد
📚تفسير القمي ج1 ص21 /
لذا این مراتب و درجات بهره مندی از قرآن باعث شده این معجزه جاوید طوری باشد که عوام بیابان نشین هم میتواند استفاده کند و هم فیلسوف دانشمند محقق و مدقق و متعمق در آخرالزمان
📚الكافي / ج1 ص 91 /
و از این حیث و جهت است که خدا در قرآن فرمود
قرآن کتاب آسانی است=یعنی آسان برای عوام برای فهمیدن ظواهرش و گرفتن پند و اندرز و هدایت...
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ
📖قمر(17)
قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كردهايم؛ پس آيا پندگيرندهاى هست؟
و سخت و ثقیل و دست نیافتنی از حیث عمق و حقیقتش
📖مزمل5
و این نهایت کمال قرآن است که هیچکس را بی بهره نگذاشته و به هر کس به قدر معرفت و معنویتش امکان غواصی و غوص در اعماق خود را می دهد.
@Porseman_channel
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌿🌿🌿🌿🌿
💢جامعیت قرآن💢
آیا همه علوم در ظاهر قرآن وجود دارد؟
@Porseman_channel
اینکه آیا همه علوم با جزئیات در ظاهرقرآن ذکر شده است ؛دوقول عمده وجود دارد
1⃣قول اول
بله وجود دارد
قائلین به این قول؛به آیاتی از قرآن استناد کرده اند.
وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبينٍ
📖انعام(59)
تبیانا لکل شیء
📖نحل89
ما فرطنا فی الکتاب من شیء
📖انعام38
اینها میگویند در قرآن ذکر شده و اگر نیافتیم از قصور ماست نه عدم ذکرش در قرآن...
قائلین این قول اشخاصی چون:
📚سیوطی در الاتقان ج4ص38
📚غزالی در احیاء العلوم ج1ص
289
این اشخاص خود را به تکلف انداخته اندو آیاتی را شاهد برخی مسائل و موضوعات علوم ذکر کرده اند
مثلا در مورد ریاضی ،آیه 47سوره انبیاء
در مورد علم میکروب شناسی و ماشین سازی به آیه 8سوره نحل
در علم شیمی به آیه 260 بقره
در علم طب به آیه 80 شعراء
علم هندسه به آیه 15 غافر
و...استناد کرده اند
2⃣قول دوم:
قرآن کتاب هدایت و ارشاد معنوی و ضامن سعادت ابدی است لذا درقرآن از هدایت و رشد چیزی کم نگذاشته است
ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم درظاهر( نه بطون) کتاب انسان ساز که کتاب رشد و هدایت است ؛ همه معادلات شیمی و ریاضی و فیزیک و ...ذکر شود.
این انتظار بی جایی است و معلوم است که این کتاب را نشناخته ایم...
قرآن کتاب دائره المعارف نیست که همه علوم را با جزئیات ذکر کند و کتاب تاریخ و فیزیک و شیمی و ریاضی و طب هم نیست.
بلکه کتاب هدایت و در مسیر هدایت هیچ کم نگذاشته و همه چیز را در این راستا بیان کرده است.
ولى با توجه به اين نكته كه قرآن يك كتاب تربيت و انسانسازى است كه براى تكامل فرد و جامعه در همه جنبههاى معنوى و مادى نازل شده است روشن مىشود كه منظور از همه چيز، تمام امورى است كه براى پيمودن اين راه لازم است،
هدف اصلى و نهايى قرآن را تشكيل مىدهد، همان مساله انسان سازى است، و در اين زمينه چيزى را فروگذار نكرده است.
📚الميزان في تفسير القرآن، ج12، ص: 325
🔴دقت نمایید
بحث در ذکر این مسائل در ظاهر قرآن است نه باطن قرآن و طبق روایات قرآن تا هفتاد بطن دارد.(که برای غیرمعصوم دسترسی برآن نیست)
📚تفسير الصافي / ج1 ص 59 /
البته ما منکر علم اهل بیت ع ؛ به همه علوم و علم ما کان و مایکون؛ نیستیم بلکه معتقدیم که آنها عالم به هر علم و دانشی بوده اند.
و این ربطی به ذکر همه علوم در ظاهر قرآن ندارد.
@Porseman_channel
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💢خرج كردن زن از درآمدش بدون اجازه شوهر💢
@Porseman_channel
. آيا شوهر مى تواند همسر را از تصرف در اموال خودش، نهى كند؟
✅همه مراجع:
خير، زن مى تواند هر گونه تصرفى در اموال خود انجام دهد و اجازه شوهر لازم نيست (هر چند بهتر است اجازه بگيرد).
@Porseman_channel
تعبیر خوابهای موجود در بازار معتبر است؟؟
@Porseman_channel
متاسفانه دیده می شود که در سطح جامعه به خواب ارزش و اعتبار فوق العاده ای قائل اند و بسیاری از رفتاره ، بایدها و نبایدهای زندگی خود را با خواب تنظیم می کنند حتی متاسفانه این مطلب درد آور وجود دارد که انجام واجبات و ترک محرمات که نص صریحی از قرآن و ائمه ع است ولکن می بینیم تقید به آنها را منوط به خواب دیدن میکنند مثلا کسی خمس نمی دهد اگر در خواب گفته شود چرا نمی دهی و بلکه تهدیدی شود مقید می شود واگر از گناهی که می کند ترسانده شود اجتناب می کند در حالیکه قبل از آن مطلب در قرآن بوده است
اینکه شخص مناسبات و برخوردهای خود را با دیگران،حب و بغض خود را با آنها براساس خواب تنظیم کند کار عجیب و غریب و غیر عاقلانه ای است
👌البته اصل خواب و تعبیر خواب و درست در آمدن برخی خوابها جای انکار ندارد ولکن نباید همه خوابها را قابل تعبیر و حق دانست بلکه خواب حجیت شرعی ندارد بکن نکن های در خواب حجت نیست لازم نیست حتما عمل شود
🔴تعبیر خواب دو نکته اساسی دارد
1-تعبیر خواب علم موهبتی(اشراقی وخدادادی) است نه اکتسابی
2-تعبیر خوابهای موجود در بازار ولو از امام صادق ع و ابن سیرین نقل شده سند درستی ندارند
3-تعابیر خواب انسانها با هم، نسبت به شخصیت اخلاقی و روحی آنها فرق میکند اگر دونفریک خواب دیدند دو تعبیر متفاوت برای آندو می شود
✅تعبیر خوابها از ائمه(ع) در منابع شیعی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که هر آنچه به نام تعبیر خواب امام صادق(ع) و دیگر ائمه در هر کتابی نقل میشود، مورد تأیید باشد.
و لازم به ذکر است كتاب مناسبی در این زمینه موجود نیست. زیرا حتی كتاب «ابن سیرین» هم سندیت ندارد و نمیتوان آن را به این شخص نسبت داد.
@Porseman_channel
💢معنای رسیدن نامه عمل از سمت راست وچپ💢
@Porseman_channel
یمین و شمال را در لغت به دو طرف انسان که قویّ و ضعیف هستند میگویند؛ یا به دو دست که در جانب قوّت و جانب ضعف قرار دارد؛ و یا به طرف سعادت و نیکبختی و طرف شقاوت و بدبختی اطلاق میکنند.
ولی در این آیات مسلّماً مراد از یمین و شمال همان ناحیه سعادت و کامیابی، و ناحیه شقاوت و خسران و محرومیّت است.
و چون در لغت عرب به راست و یمین تقأُّل به امور خیرات و مبرّات و سعادت و عافیت و رحمت میزنند و راست را به فال نیک میگیرد،
و به چپ و شمال تشأُّم به امور کدورت آمیز و نکبت بار و ذلّتآور میزنند و چپ را به فال بد میگیرند؛ بنابراین یمین و شمال کنایه از دو ناحیه سعادت و شقاوت استعمال شده است.
یعنی نامه عمل از ناحیه سعادت و رحمت و عافیت و سلامت، و یا از ناحیه شقاوت و نکبت و مذلّت به آنها میرسد.
بسیاری از محدّثین و اهل تفسیر، یمین و شمال را در این آیات به معنای دست راست و دست چپ گرفتهاند و گفتهاند که:
مراد اینست که نامه عمل به دست راست بهشتیان و به دست چپ دوزخیان داده میشود؛ و این معنی از چند جهت درست نیست،
زیرا:
نامۀ عمل حقائق اعمالیست که انسان در دنیا انجام داده است. و رسیدن به نامه عمل عبارتست از سیطره روحیّه انسان بعد از فنآء فی الله به بقآء بالله، در حالت بقاء؛ آن سیطره و احاطهای که بر عالم کثرت پیدا میکند و بر تمام موجودیّت خود در دنیا با تمام اخلاق و ملکات و افعال و کرداری که ظاهراً و باطناً بجا میآورده است، بر تمام آنها مسلّط میشود و مُسیطر و مُهیمن میگردد، و جملۀ آنها در برابر او محسوس و ملموس و ممسوس و مشهود میگردند؛ بلکه اصولاً خود را وجدان میکند و مییابد که دارد این کارها را انجام میدهد. بنابراین، نامه عمل أصلاً بدست نمیرسد؛ رسیدن نامه عمل همانطور که آیات قرآن بیان میدارد: لَیُوَفِیَّنَّهُمْ رَبُّکَ أَعْمَالَهُمْ، بطور کامل و شامل به هر نفسی از نفوس، أعمالی را که در دنیا انجام داده با تمام خصوصیّات وارد کردن و خوراندن و إشباع کردن است؛ یعنی به هر نفسی عملی را که انجام داده است به نحو کامل میرسد و از آن عمل سیر و سیراب میشود و خودش را واجد آن کردار مییابد.
پس این اصلاً ربطی به دست ندارد،
اعمالی که انسان انجام داده، در دنیا چشم بوده است، عمل چشم را به دست نمیدهند، عمل گوش و زبان را به دست نمیدهند، عمل پا را به دست نمیدهند.
ثانیاً آیه میفرماید: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ کِتَـٰبَهُ بِیَمِینِهِ. «باء» باء سببیّت است، یعنی نامه عمل به سبب جانب راست به او داده شد، نمیفرماید: وَ أَمَّا مَنْ اُوتیَ کِتابَهُ لِیَمینِهِ. اگر با «لام» آورده میشد معنایش این بود که نامه عمل را در دست راستش میگذاشتند.
باء سببیّت برای توسّط و توسیط است. یعنی آن کسانیکه نامه عمل بوسیله و به توسّط و به سبب طرف راست که کنایه از همان ناحیۀ سعادت است به آنها میرسد؛ و آن کسانی که نامه عمل بوسیله و به توسّط و به سبب جانب چپ که اشاره به همان ناحیه شقاوت است به آنها میرسد؛ نه به دست راست و به دست چپ.
@Porseman_channel
💢کنترل نگاه یا رعایت حجاب ؟💢
@Porseman_channel
✅اسلام دین جامع و کاملی است و دستورات آن دستورات جامع و کاملی می باشد.
در روابط اجتماعی زن و مرد؛ دین اسلام دستور به مدیریت روابط داده و حداکثر اهتمام را در ایجاد و فراهم کردن فضای امن و پاک،مبذول داشته است.
اسلام به مرد و زن فرموده است که خودتان سعی در حفظ عفت شخص خود داشته باشید و با کنترل اعمال و رفتار و حتی افکار خود به نوبه خود سهمی در پاکی و عفت جامعه ایفا نمایید.
کنترل چشم و زبان و گوش و قلب و به طور کلی جوارح و جوانح، توصیه اسلام و قرآن می باشد.
قرآن دستور فردی و شخصی به افراد در رعایت نگاه داده است . هم مرد و هم زن باید مراقب نگاه و چشم خود در برابر نامحرم؛اعم از فضای حقیقی و مجازی باشند.
📖نور30-31
ودر کنار این، دستور به رعایت حجاب؛ داده است.
ا📖احزاب59
📖نور31
و رعایت نگاه و حجاب هر دو دستور شرع انور بوده و واجب التبعیه می باشند.
لیکن هر کس در کنار مراعات احکام و وظایف فردی موظف به رعایت عفت عمومی و به اصطلاح فریضه نهی از منکر باشد.
که این یک وظیفه قرآنی همه مسلمانان می باشد.
یک مسلمان نمیتواند و نباید در مقابل هنجارشکنی های جامعه اسلامی که در واقع در حکم سوراخ کننده های یک کشتی می باشند؛ سکوت کند و با تمام وجود دفع و رفع نکرده وبه بهانه (لااکراه فی الدین-ولستُ علیکم بوکیل) بی تفاوت باشد.
"چراکه این ناظر بر اعتقاد باطنی است نه عملکرد ظاهری و هنجارشکنی جامعه اسلامی"
متعجبیم که در مباحث اخلاق اجتماعی و رعایت شئونات اسلامی در سطح جامعه ، اعم از بدحجابی وبی حجابی و بی عفتی و اعتیاد وروزه خواری علتی و منکرات اجتماعی دیگر چطور میتوان نسخه بی تفاوتی پیچید و به بهانه آزادی های فردی؛ آیات نهی ازمنکر را که قطعا ناظر به جمع و جامعه و اصلاح جماعه هستند؛نادیده انگاشت؟!!!
مگر در قرآن آیات نهی از منکر؛ وجود ندارند؟
جایگاه و محل و موضوع و مصداق آنها کجاست؟
اگر قرار باشد همه رها باشند و در عملکرد اجتماعی (نه فردی ودر خلوت های خود)آزادانه رفتار نمایند؛منجر به تعطیلی نهی از منکر نمی انجامد؟
👌البته وظیفه نهی از منکر ؛ از زبان و تذکر به نرمی شروع میشود لیکن اگر کسی کمترین اطلاعی از فقه شیعه و فتوای مراجع تقلید- که ماخوذ از آیات قرآن و روایات معصومین ع است-؛داشته باشد،می داندکه
وظیفه حکومت (در کنار فرهنگ سازی ومعرفت افزایی و بستر سازی بر ترک منکرات و تمهید مقدمات رفع منکر)
بستن منافذ و رفع عوامل گناه و و قوه قهریه جامعه اسلامی غیر از تذکر زبانی است و با صلاحدید و به اقتضای محل جرم؛موظف به شدت عمل از ضرب و جرح و حبس می باشند....
مثل طبیب که اگر بیماری سلامتی را تهدید کند به جراحی و برداشتن عضو و...پیش می رود.
(وهذا بمثابة الكي والقطع ، وهو آخر العلاج .)
🔴مسأله 2684.
مرتبۀ سوم نهی از منکر
1- مرتبۀ سوم توسّل به زور و جبر است.
2- اگر بداند، يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمىكند، يا واجب را بجا نمىآورد، مگر با اعمال زور و جبر، انجام چنين كارى در حق او واجب است.
3- در انجام اين مرحله بايد از قدر لازم تجاوز نكند.
📚توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 601
@Porseman_channel
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
💢آسیبهای اظهار نظرهای غیرمتخصصانه💢
@Porseman_channel
یکی ازمهمترین آسیب زاها، اظهار نظر بدون داشتن علم و دانش و تخصص درمورد موضوع خاص می باشد.
مثلا وقتی ما تخصصی در علمی از علوم و گرایشها و تخصصهای پزشکی نداریم، بهترین و عاقلانه ترین کار سکوت و عدم اظهار نظر می باشد.
کی گفته باید در هر موضوع و هر علم و هر مساله ای باید اظهار نظر کنیم؟
اظهار نظر از طرف افراد غیر متخصص هم علمیت لازم را ندارد و یا زاییده علم ناقص می باشد که هر دوی آنها مضر هستند و صدمه می زنند.
👌تصور نمایید ما گروه گفتمان پزشکی تاسیس نماییم و هر کس از عوام و حتی خواصی که در آن علم خاص تخصص ندارد، در گروه عضو شوندو اظهار نظر کنند و نسخه بپیچند.
ما وقتی مشکل گوارشی داریم به دندان پزشک مراجعه نمیکنیم .
وقتی دندان درد داریم به متخصص داخلی یا چشم پزشک مراجعه نمیکنیم...چرا؟؟
چون می دانیم ولو هر دو پزشک هستند لیکن تخصص آنها متفاوت است و با گذراندن چند ترم مشترک و عمومی پزشکی و دانستن کلیاتی در مورد هر بیماری؛ او را متخصص نمی دانیم و مراجعه به او نمیکنیم.
لذا باید مراقب بود و سکوت را به عنوان گوهر گرانبهایی همیشه همراه داشت و در هر حادثه و مشکل و مغضل اقتصادی –سیاسی-اجتماعی-طبی-فرهنگی و...ورود پیدا نکرد و نظر نداد.
بلکه باید مراقب نوشتن ها و گفتن ها و اظهار نظرها بخصوص در این فضاهای مجازی باشیم.
🔴وقتی ده نفر غیرمتخصص (اعم از اینکه عوام اند یا خواص کم اطلاع هستند) نظری در مورد موضوع و بیماری و مشکلی ،نظر بدهند.
فضا ملتهب شده و یک صدای واحد و یک نسخه واحدی پیچیده نمیشود حق با باطل خلط شده و شبهه ایجاد میشود.
و سردرگمی و اضظراب و تشکیک و شبهه محصول این کار خواهد بود.
به این روایت توجه فرمایید:
قَالَ امیرمومنان ع
لَوْ سَكَتَ الْجَاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ.
📚كشف الغمة في معرفة الأئمةج2 ص 349
اگر جاهل سکوت کند مردم اختلاف نخواهند کرد.
بیشتر این اختلافات و تشکیک ها و مشاجرات و کجی ها؛زاییده اظهار نظر افراد جاهل می باشد.
لذا به نظر می رسد؛جای آگاهی و عمل به این کلام نورانی بسیار خالی است و باید در همه مسائل از اظهار نظر غیرمتخصصانه به شدت پرهیز شود.
آنوقت همه چیز سرجای خود قرار گرفته وسردرگمی ها و کژی ها و سوء استفاده ها به حداقل خواهد رسید.
پس باید تمرین نماییم که از اظهار نظر غیرعالمانه به شدت بپرهیزیم و کار را به کاردان سپرده و نقش کوری که عصا کش کوران دیگر است را بازی ننماییم.
@Porseman_channel
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢خمس وسایل منزل💢
@Porseman_channel
به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.
آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.
@Porseman_channel
💢اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند💢
@Porseman_channel
مسأله ۹۸۰ اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند (۱) نمازش باطل است (۲) و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد، بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند.
(۱) (گلپایگانی:) و بعد حمد را بخواند و به رکوع رود..
(بهجت:) و قصد او این باشد که سوره جزءِ نماز باشد..
(۲) (گلپایگانی:) ولی اگر بعد از حمد سوره را دوباره بخواند، احتیاط آن است که نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید..
(بهجت:) ولی اگر قصد او قرآن خواندن باشد، مانعی ندارد و بعد از حمد یک سوره بنا بر احتیاطی که قبلًا [در مسأله ۹۷۸] ذکر شد، می خواند..
(مکارم:) مسأله واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً بر خلاف این انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی اشتباه باشد، چنانچه قبل از رکوع یادش بیاید، باید برگردد و درست بخواند امّا اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع یادش بیاید نمازش صحیح است.
(زنجانی:) مسأله اگر با علم و عمد سوره را پیش از حمد بخواند نمازش باطل است و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و حمد را بخواند و بعد از حمد، مستحب است سوره را دوباره بخواند.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢فراموشی نذر💢
نذرهايى كه كردم و يادم نيستند تكليفشان چيست؟
@Porseman_channel
اگر واقعا نذرهاى شما با رعايت همه شرايطى كه در رساله هاى عمليه براى نذر گفته شده (كه از جمله خواندن صيغه نذر است يعنى مورد نذر را به زبان آورده ايد و صرف نيت نبوده است) بايد به نذر خود عمل نماييد و الا اگر بدون عذر ترك كنيد موجب كفاره مى شود اما اگر فراموش كرديد، چند فرض پيش مى آيد كه در ذيل به آنها اشاره شده است:
الف) اگر نمىداند يا فراموش كرده كه به نذرش وفا كرده يا نه، بايد انجام دهد.
ب) اگر نمىداند چه چيزى نذر كرده است اگر بين اقل و اكثر باشد، مثل اينكه نمىداند صد تومان صدقه نذر كرده يا 200 تومان، پرداخت كمتر كافى است.
ج) اگر بين دو يا چند شىء متباين باشد مثلاً نمىداند نذر يك روز روزه بوده يا يك جزء قرآن يا دو ركعت نماز و... به نظر برخى از مراجع احتياط آنست كه تمام موارد را بجاى آورد و به نظر بعضى ديگر بين آنها قرعه بكشد و اگر صيغه شرعى نذر را نخوانده است عمل به آن واجب نيست.
@Porseman_channel