توجه ‼️مهم توجه‼️😳
میزان زکات فطره از سوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد...
@Porseman_channel
🔹حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.
🔹همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲۵۰۰ تومان و مبلغ کفاره عمد روزی ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده است.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢شرائط صیغه موقت💢
@Porseman_channel
اجرای عقد موقت (متعه) چند چیز شرط است:
1. خواندن صیغه عقد؛ بدین معنا که در عقد موقت تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست، بلکه باید به همراه انشای الفاظ خاص باشد.
2. بنابر احتیاط واجب، صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند، به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و لازم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای "زوّجت" و "قبلت" را بفهماند.
3. اگر خود زن و مرد بخواهند صیغه عقد غیر دایم را بخوانند، بعد از آن که مدت عقد و مهریه را معین کردند، چنانچه زن بگوید: "زوجتک نفسی فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم"؛ من خودم را به همسری تو در مدت معینی با مهر معینی در آوردم.
بعد (بدون فاصله) مرد بگوید: "قبلت»"؛ قبول کردم، صحیح است. یا این که وکیل زن به وکیل مرد بگوید: "متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومة علی المهر المعلوم" و وکیل مرد بلافاصله بگوید: "قبلت لموکلی هکذا" این عقد صحیح است.
4. تعیین مهریه و نام بردن آن در موقع عقد.
5. مرد و زن، یا وکیل آنها که صیغه را می خواند باید قصد انشا داشته باشند، یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می خوانند زن به گفتن "زوجتک نفسی" قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد با گفتن "قبلت التزویج" زن بودن او را برای خودش قبول نماید.
6. کسی که صیغه را می خواند، باید بالغ و عاقل باشد.
7. اگر وکیل زن و شوهر، یا ولی آنها صیغه را می خواند در عقد زن و شوهر را معین کند.
8. دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است؛ یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، ولی اگر باکره نباشد در صورتی که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نیست.
9. زن در زمان اجرای عقد موقت، به عقد دایم یا موقت در حباله نکاح کس دیگری درنیامده باشد (همسر شخص دیگری نباشد) و نیز در حال عده عقد دایم یا موقت فرد دیگری نباشد.
10. زن و مرد به ازدواج راضی باشند و از روی اجبار و اکراه وادار به ازدواج نشده باشند البته شرایط و مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید به کتاب های فقهی و توضیح المسائل مراجعه فرمایید.
@Porseman_channel
به فتوای همه مراجع اجرای صیغه از غیر روحانی (با حفظ شرایط دیگر) صحیح است.
💢دستور عادلانه اسلام در مورد عادت ماهيانه زنان💢
@Porseman_channel
اقوام پيشين در مورد زنان در عادت ماهيانه عقائد مختلفى داشتند: يهود فوق العاده سخت گيرى مىكردند و در اين ايام به كلى از زنان در همه چيز جدا مىشدند، در خوردن و آشاميدن و مجلس و بستر، و در تورات كنونى احكام شديدى در اين باره ديده مىشود.
در باب 15 از 📘سفر لاويان تورات چنين مىخوانيم:" اگر زنى صاحبه جريان باشد و جريان از بدنش خون حيض باشد تا هفت روز جدا خواهد بود و هر كس كه او را مس كند تا به شام ناپاك باشد- و هر چيزى كه وقت جدا ماندنش بر آن بخوابد ناپاك و هر چه كه بر آن نشسته باشد ناپاك باشد- و هر كسى كه بسترش را لمس نمايد لباس خود را بشويد و خويشتن را با آب شستشو دهد و تا به شام ناپاك باشد ..." و احكام ديگرى از اين قبيل.
و به عكس آنها مسيحيان هيچ گونه محدوديت و ممنوعيتى براى خود، در برخورد با زنان، در اين ايام قائل نبودند، و اما بت پرستان عرب، دستور و سنت خاصى نزد آنها در اين زمينه يافت نمىشد، ولى ساكنان مدينه و اطراف آن، بعضى از آداب يهود را در اين زمينه اقتباس كرده بودند، و در معاشرت با زنان در حال حيض، سختگيريهايى داشتند، در حالى كه ساير عرب چنين نبودند، و حتى شايد آميزش جنسى را در اين حال جالب مىدانستند و معتقد بودند اگر فرزندى نصيب آنها شود بسيار خونريز خواهد بود، و اين از صفات بارز و مطلوب، نزد اعراب باديه نشين خونريز بود
📚اقتباس از تفسير الميزان، جلد دوم، صفحه 208 ذيل آيه مورد بحث- در كتاب" انيس الاعلام" جلد 2 صفحه 106 و 107 نيز شرح مبسوطى با ذكر مدارك در اين باره آمده است.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
رقص زن براي زنان اشکال دارد؟
@Porseman_channel
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل اینکه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است. در غیر این صورت هم اگر بهگونهاى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسدهاى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است. و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد. البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیدۀ متدیّن، خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
موسیقی مطلقاً حرام است و فقط رقصیدن زن برای شوهرش در صورتی که همراه با حرامی نباشد، جایز است.
@Porseman_channel
به چه کسانی نمی توان فطریه داد⁉️
@Porseman_channel
✅پاسخ:
📝همه مراجع: به افراد زیرنمی توان فطریه داد👇
1⃣به پدر ومادر .
2⃣فرزند و نوهٔ فقیر.
3⃣متجاهر به فسق.
4⃣غیرسید به سید.
5⃣به کسی که فقیر نیست.
6⃣کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می کند.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢حکم دف زدن در عروسی و یا مراسم مذهبی، چیست؟💢
@Porseman_channel
دف؛ از نظر حکم شرعی مانند سایر آلات موسیقی است و بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، که اگر به نحو لهوى و مطرب بوده و موجب کشیده شدن انسان به سمت بىبندوبارى و بیهودگى شود، حرام است.
البته برخی از مراجع استفاده از آلات موسیقی را مطلقاً حرام میدانند.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
دف زدن بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، که اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله زده شود، حرام است.
و در هر صورت بهکار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علیهم السلام) مراعات شود.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره):
وسیله مزبور از آلات موسیقى است و استعمال آن به وجه لهوى حرام است و نیز گوش دادن به موسیقى لهوى و خرید و فروش آلات آن جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
نواختن و گوش کردن به موسیقی که عرفاً مطرب باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
نواختن موسیقی لهوی جائز نیست و فرقی بین آلات و ادوات آن نیست.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
دف زدن اشکال دارد.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢اذن پدر برای صیغه ازدواج موقت ودائم💢
بدون تحصيل رضايت پدر دختر، مى توان دختر را عقد كرد؟
@Porseman_channel
آيات عظام امام، سيستانى و نورى: بايد با اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد.
آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى، فاضل، مكارم و وحيد: احتياط واجب آن است كه با اجازه پدر يا جد پدرى دختر باشد.
رهبری:
ازدواج دختر باكره بنابر احتياط واجب بايد با اجازه پدر يا جدّ پدری او باشد.
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
💢اذن پدر برای رشیده💢
@Porseman_channel
به طور کلی در این که در ازدواج (دائم یا موقت) دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر شرط است یا نه، چند نظر هست:
أ: اذن پدر لازم است. (آیات عظام: امام خمینی،، سیستانی، شبیری زنجانی، تبریزی، نوری همدانی).
[البته آیت الله سیستانی در دختری که متصدی امور زندگی خویش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میداند نه به فتوا]
ب: بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است(آیات عظام: خامنه ای، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی، وحید خراسانی)[۱]
نکته :در احتیاط واجب مقلد میتوان به مرجع تقلید دیگر رجوع نمود.
ج : تکلیفاً لازم است، یعنی اگر بدون اذن پدر عقد خوانده شود عقد صحیح است، ولی فردی که باید اجازه میگرفت و نگرفته، معصیت کار است(آیت الله بهجت).[۲]
د: اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود.[۳]
آیت الله مکارم:
دختری که سن او بیش از سی سال است به شرط این که فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد می تواند بدون اذن پدر ازدواج کند.
ه: به نظر آیت الله اردبیلی، اگر دختر باكره اى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميم گيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.[۴]
[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶
[۲]. توضیح المسائل مراجع، ج۲، مسئله۲۳۷۶؛ و رساله آیت الله وحید، مسئله ۲۴۴۰؛ و سوال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای در قم و دفتر آیت الله نوری.
[۳]. آیت الله سید صادق روحانی، سوال حضوری از محضر ایشان، و آیت الله گرامی، توضیح المسائل، مسئله۲۶۰۳.
[۴]. آیت الله اردبیلی توضیح المسائل مسأله ۲۸۳۰.
@Porseman_channel
تنافی در آوردن تیر از پای علی ع و دادن انگشتر به سائل در نماز؟
1⃣اولا
این حکایت در منابع و کتب دست اول شعه وجود ندارد لذا از درجه اعتبار سندی ساقط است
البته در منابع متعدد اعم از منابع شیعه و اهل سنت؛
مانند: 📚ارشاد القلوب دیلمی، الانوار النعمانیة، المناقب المرتضویة، حلیة الابرار، منتهی الآمال، محجة البیضاء، منهاج البراعه و منتهی الامال و هم چنین کتاب های فقهی مثل عروة الوثقی آمده است
2⃣ثانیا
برخى گفته اند كه وقتى تير را از پاى حضرت خارج ساختند، حضرت متوجه نشد. اين معنا درست نيست. خارج نمودن تير و تكان نخوردن حضرت به اين معنا نيست كه حضرت متوجه خروج تير و درد حاصل از آن نبود. اگر اينطور باشد اين امر دلالت بر نقصان علم و آگاهى حضرت خواهد كرد.
ايشان متوجه بود، ولى با توجه به خداوند و ارتباط معنوى با مبدا هستى آنچنان قدرتى در خويش احساس مى نمود كه مى توانست به راحتى درد تير را تحمل كند و آنچنان لذتى مى برد كه رنج و درد حاصل از تير برايش آسان مى نمود و اين باز حاصل همان مقام جمعى و اقتدار ولايى حضرت (ع) مى باشد.
شنيدن صداى سائل و به كمك او پرداختن، توجه به خويشتن نيست بلكه عين توجه به خداست. على (ع) در حال نماز از خود بيگانه بود نه از خدا و مى دانيم بيگانگى از خلق خدا بيگانگى از خداست. پرداختن زكات در حال نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام يك عمل مباح در ضمن عبادت.
آنچه با روح عبادت سازگار نيست، توجه به مسائل مربوط به زندگى مادى و شخصى است و اما توجه به آنچه در مسير رضاى خداست كاملا با روح عبادت سازگار است، علاوه معنى غرق شدن در توجه به خدا اين نيست كه انسان بى اختيار احساس خود را از دست بدهد بلكه با اراده خويش توجه خود را از آنچه در راه خدا و براى خدا نيست برمى گيرد.
📚براى آگاهى بيشتر ر. ك: تفسير نمونه،، ج 4، ص. 428
@Porseman_channel
پرسمان #احکام
تکلیف کسی که نمیداند نماز قضا دارد و چقدر چیست؟
@Porseman_channel
نماز قضا - گاهی کسی تا آنجا که یادش میآید نماز قضایی ندارد، اما با خود چنین میاندیشد که نمیدانم، شاید نمازی قضا شده باشد که یادم نیست و یا شاید برخی از نمازهای من به خاطر ندانستن احکام یا صحیح نخواندن و ... باطل شده و قضایش بر من واجب شده باشد؟ در این صورت چون به قضا شدن نماز و یا وجب قضای نمازی یقین ندارد، چیزی بر عهدهی او نیست.
اما یک موقع یقین به قضا شدن نمازهایی دارد، ولی نمیداند چه تعداد از نمازهای او قضا شده است؟ مثلاً با خود میگوید: یادم هست که از سنّ تکلیف شروع به نماز نکردم، چند ماه یا چند سال طول کشید، اما یادم نیست از کی شروع کردم؟ یا میگوید: یادم هست که مدت زیادی اهتمام به نماز صبح نداشتم و پس از بیدار شدن نیز قضای آن را به جای نمیآوردم، پس یادم نیست که چقدر نماز قضای صبح دارم؟
در چنین صورتی اول باید بر قاعده حدس عمل کرد؛ چرا که تا حدودی قابل حدس است. مثلاً میگوید: در نه سالگی یا پانزده سالگی مکلف شدم، اما یادم است که تا 12 سالگی یا 17 سالگی نماز نمیخواندم و یا میگوید: یادم هست که سه چهار سال اول، نماز صبح من قضا میشد. پس باید شروع کرد به حداقل حدسی که میزند قضا کند.
اما اگر نه تنها نمیداند چقدر نماز قضا دارد، بلکه حتی حدس هم برای او ممکن نیست، ولی میداند که بالاخره نماز قضا دارد، در این صورت اگر مقدار کمتر را بخواند کافیست. مثلاً بگوید: شاید حداقل دو هفته، یا دو ماه یا یک سال نماز قضای صبح یا ... دارم.
@Porseman_channel
شب 27 ؛شب قدر است؟
@Porseman_channel
اعتقاد به شب قدر از مشترکات مذاهب اسلامی محسوب می شود به طوری که همه مسلمانان بر عظمت این شب سرشار از رحمت و برکت یقین دارند.
طبق اعتقاد اهل سنت بنا بر احادیث نبوی، شب قدر در یکی از ده شب پایانی ماه رمضان واقع شده است که البته اغلب، شب بیست و هفتم را شب قدر میدانند و در آن شب بیش از سایر شبها به دعا و تضرع و شب زنده داری و راز و نیاز با معبود خود می پردازند.
، تلاوت قرآن، شب زنده داری، برپایی نماز تهجد و کمک به ایتام و نیازمندان از جمله آداب و رسوم اهل سنت در منطقه سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
مولوی "عبدالغنی دهانی" یکی از روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان گفته:
در اعتقادات اسلامی، ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماهها از فضیلت بیشتری برخوردار است و شب قدر هم در همین ماه مبارک قرار دارد.
شب قدر، شب رقم خوردن سرنوشت یک ساله انسانها بر روی زمین است و طبق نظر اهل سنت در یکی از شبهای ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹ ماه مبارک رمضان قرار دارد.
البته اغلب علما، شب بیست وهفتم ماه مبارک رمضان را شب اصلی و شب قدر می دانند اما برای احتیاط و درک کامل برکات شب قدر، دهه پایانی ماه رمضان را به طور کامل به عبادت و تلاوت قرآن مشغول می شوند.
شاید علت مشخص نبودن کامل شب قدر این باشد که خداوند خواسته بدین وسیله زمینه عبادت و تلاش بیشتر بندگان را فراهم کند و با این طریق بر برکت و رحمت بی پایان خود در ماه مبارک رمضان بیفزاید.
ارزش شب قدر در قرآن، بیش از هزار ماه بیان شده است و بر اساس روایات در این شب، فرشتگان حامل رحمت الهی به زمین می آیند و بر بندگان مومن خدا سلام می دهند و رحمت بی کران الهی شامل حال بندگان صالح خداوند می شود.
اهل سنت در شب بیست و هفتم ماه رمضان با افزودن برعبادات خود و با عزمی مضاعف و قلبی سرشار از یقین در نماز تراویح شرکت می کنند و در ادامه از سخنرانی و موعظه علما بهره می برند.
اما برطبق روایات اهل بیت ع شیعیان یکی از شبهای 19و21و23 را شب قدر می دانند ..
پس منشاء تفاوت شب قدربین شیعه وسنی تفاوت درروایات می باشد..
@Porseman_channel