eitaa logo
کانال پرسمان دینی
844 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹حكم خريد و فروش و نگه دارى مجسمه جاندار 🌹 @Porseman_channel همه مراجع (به جز صافى و مكارم ): خريد و فروش و نگه دارى آن اشكال ندارد. آيةاللَّه مكارم: خريد و فروش آن اشكال دارد و سزاوار آن است كه از نگه دارى آن، خوددارى شود. آيةاللَّه صافى: بنابر احتياط واجب، خريد و فروش و نگه دارى آن، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم عروسک 💢 @Porseman_channel 👈👈امام خمینی ره: آيا در اسلام خريدوفروش عروسكهاى اسباب بازى اشكال دارد يا خير؟ ج - مانع ندارد‌اگر چه ساختن مجسمۀ ذى روح جايز نيست. س 48 - ساختن عروسك و انجام نمايشهاى عروسكى شرعا چگونه است؟ ج - ساختن عروسك جايز نيست و نمايش مانع ندارد. س 49 - آيا ساختن و درست كردن عروسك اشكال دارد؟ آيا وجود عروسك در منزل براى بازى كودكان اشكال دارد؟ آيا كشيدن شكل عكس انسان كامل (نقاشى كردن) اشكال دارد؟ ج - ساختن مجسّمۀ حيوان ذى روح، حرام است، ولى نگهداشتن آن در منزل حرام نيست. و نقاشى هم اگر مجسمه نباشد حرمت ندارد. 👈👈رهبری: س 1221: ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟ ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بى‌روح اشكال ندارد و هم چنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد. 👈👈👈آیت الله تبریزی: 3 - ساختن مجسمۀ ذوى الارواح حرام است، آيا عروسك‌سازى بوسيلۀ پارچه يا مواد پلاستيكى يا مجسمه‌هايى كه بوسيلۀ خميرى مخصوص ساخته مى‌شود را نيز شامل مى‌شود؟ بسمه تعالى - ساختن مجسمه اگر از ذوى الارواح باشد بنابر مشهور حرام و اين قول مطابق با احتياط است و ساختن عروسك اگر عرفا اسباب بازى به حساب آيد مانعى ندارد، و اللّه العالم. 924 - حكم عروسك‌سازى و مجسمه‌سازى با وسايل مختلف چيست؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل ساخته شود؟ در صورتى كه اعضاى حيوان و يا انسان به طور كامل نباشد، مثل اينكه انگشت نداشته باشد؟ بسمه تعالى - مجسمه‌سازى جاندار چنانچه به نحو كامل بوده باشد بنابر مشهور حرام است، و نداشتن يك دست و يا يك پا منافاتى با كامل بودن ندارد، و امّا ساختن عروسك مانعى ندارد، و اللّه العالم. 👈👈آیت الله فاضل لنکرانی: سؤال 1016: آيا ساختن مجسمه و عروسك، بوسيله خمير توسط كودكان و يا خريدن آن براى كودك اشكال دارد؟ جواب: كودكان مكلّف نيستند. و امور مذكوره نسبت به آنها مانعى ندارد. 👈👈آیت الله مکارم شیرازی: جواب: مجسّمه‌سازى اشكال دارد؛ ولى اگر از قبيل عروسك و بازيچه باشد، خواه نقشى بازى كند يا نه، اشكالى ندارد. 👈👈آیت الله سیستانی پرسش: آیا ساختن عروسک پارچه ای جایز است؟ پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ۱۰پرسش: اینجانب عروسکهائی با پارچه وپنبه درست می کنم این کار صرفا برای سرگرمی من است می خواستم حکمش را بدانم؟ پاسخ: بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولی نگهداری آنچه درست کرده اید مانعی ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ایام بیض💢 @Porseman_channel هر ساله روز سیزدهم رجب آغاز ایّام البیض است و اعتکاف انجام می‌شود. آیا زمان پیامبر نیز چنین بود؟ آیا حدیث یا سندی در این باره آمده است؟ ✅در مورد ایّام البیض روایاتی وارد شده است از جمله: پیامبر(ص) فرمود: «هنگامی‌که حضرت آدم، خدا را نافرمانی کرد، او را از عرش خود دور ساخت. او گریست و جبرئیل آدم را به زمین آورد، در حالی که سیاه شده بود. ندایی از آسمان شنید که روزه بگیر. آدم در آن روز ـ سیزدهم ماه بود ـ روزه گرفت و بدن او سفید شد. به این جهت، این سه روز از هر ماه را ایّام البیض می‌نامند. سپس منادی ندا داد: ای آدم ! این سه روز را برای تو و فرزندانت قرار دادیم. هر کس این سه روز در هر ماه را روزه بگیرد، مانند این است که تمام عمرش را روزه گرفته است». بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۹۷. مرحوم صدوق (ره ) می‌گوید: «علت این که این سه روز از هر ماه را ایّام البیض می‌نامند، این است که شب‌های این ایام روشن است». علل الشرایع، ج ۲، ص ۶۷. بنابراین ایام البیض به ۱۳و ۱۴و ۱۵هر ماه گویند و روزه گرفتن در این سه روز فضیلت دارد. فضیلت روزه این سه روز در ماه رجب بیشتر است. در این زمینه روایت ام داوود از امام صادق (ع)را نقل می‌کنیم. ام داوود (فاطمة دختر عبداللّه بن ابراهیم ) در فراق فرزندش داوود که توسط حکام بنی عباس دستگیر شده بود و مدت ها در زندان و سختی و از مادرش دور بود، روزی خدمت امام صادق (ع) رسید. امام به او فرمود: چه خبر از داوود داری؟ ام داوود گفت: دیگر از او ناامید شده و خبری از او ندارم. خیلی علاقه دارم او را ببینم. شما دعا بفرمایید او نجات یابد. حضرت فرمود: ماه رجب فرا رسیده است. ماهی مبارک و محترم است و دعا در آن مستجاب است. روز ۱۳و ۱۴و ۱۵که ایّام البیض است، روزه بگیر و در روز پانزدهم غسل کن و... اعمال مفصّلی به نام اعمال ام داوود، در مفاتیح الجنان در اعمال ماه رجب ذکر شده است. ام داوود می‌گوید: آن اعمال را انجام دادم و داوود از زندان آزاد شد و خدمت امام صادق رسید. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۹۴، ص ۴۳. روزه گرفتن و اعتکاف در ۱۳و ۱۴و ۱۵ هر ماه، از فضیلت خاصی برخوردار است و در ماه رجب شاید فضیلت بیشتری داشته باشد. و اگر چه سیزدهم رجب (ابتدای ایام البیض) مصادف با ولادت حضرت علی علیه السلام است ؛ ولی ایام البیض وآداب مربوط به آن، مرتبط با ولادت ایشان نیست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عذاب کودکان💢 @Porseman_channel چرا خداوند هنگام عذاب‌های همگانی، کودکان بی‌گناه را نیز مشمول عذاب می‌کند؟ 1. بر اساس مبانی عقلی و دلایل نقلی، خداوند در حق کسی کوچک‌‌ترین ظلمی روا نمی‌دارد «إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّةٍ». نساء، 40. به همین دلیل اگر فردی در سن کودکی با هر اتفاق و حادثه‌ای از دنیا برود، در سایه عدالت الهی قرار ‌گرفته و حقی از او ضایع نخواهد شد. 2. در باره از بین رفتن کودکان در بلاهای عمومی؛ نظیر عذاب قوم ثمود و دیگر اقوام، باید در نظر داشت که در این حوادث، کودکان هر چند با افراد مکلف از نظر نتیجه(یعنی هلاکت، نابودی و مردن) شریک هستند، اما از نظر عنوان فرق دارند. در مورد کودکان نمی‌توان – جز با تسامح - عنوان عذاب را به کار برد و به عبارت دیگر، این حوادث سهمگین برای آنها نوعی مرگ طبیعی است؛ زیرا هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند و گناهی انجام نداده‌اند. بر این اساس، عذاب‌هایی که دامن‌گیر کفاّر می‌شود، برای کودکان -هچنین افراد بزرگ‌سال بی‌گناه - مانند بلایای طبیعی است که لزوماً عذاب نیست، اما کوچک و بزرگ را در بر می‌گیرد و این کودکان گویا در زلزله‌ای طبیعی جان داده‌اند. 3. ممکن است این پرسش مطرح شود که در هر صورت آنها نابود شده و از بین می‌روند؛ چرا خداوند بقا و حق حیات را از آنها می‌گیرد؟ آیا این با عدالت خداوند سازگار است؟! در پاسخ می‌توان گفت؛ زندگی و دوام آن هدیه‌ای از سوی خداوند است و کسی حقی بر خداوند ندارد؛ بنابر این گرفتن حیات از یک فرد را نمی‌توان ظلم در حق او به شمار آورد. علاوه بر این، گاهی گرفتن حیات و جلوگیری از بقا و استمرار آن برای عده‌ای چه بسا برای خود آنها و یا جامعه دارای خیر و مصلحت باشد، چنان‌که در مورد قوم نوح خداوند از زبان حضرت نوح چنین نقل می‌کند: «اگر آنها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه می‌کنند و جز نسلى فاجر و کافر به وجود نمی‌آورند». «إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً کَفَّاراً». نوح، 27. مقصود آیه این است که در صورت باقی ماندن قوم، باز هم فرزندانشان ایمان نمی‌آوردند. بر این اساس،‌ چه بسا این مرگ برای کودکان بی‌گناه یک هدیه ناخواسته باشد؛ زیرا اکنون آنان به دوزخ نمی‌روند، اما اگر زنده می‌ماندند، چه بسا به سرنوشت پدرانشان دچار می‌شدند. به عبارت دیگر، آنان با آن‌که از زندگی موقت دنیا محروم شده‌اند، اما بدون آن‌که تلاشی برای کسب پاداش کنند، زندگی جاویدی به آنان هدیه شد. بر اساس برخی اسناد که به دست ما رسیده است، بعد از دعای حضرت نوح(علیه‌السلام) در مورد عذاب کردن قوم خویش، زنان و مردان به مدت چهل سال عقیم شدند و حتی در این مدت قحطی نیز به وجود آمده و اموال و احشام آن‌ها نیز از بین رفته است، در واقع می‌توان گفت اصلاً در زمان طوفان نوح اصلاً کودکی حضور نداشته است، بلکه تمام افرادی که بوده‌اند انسان‌های عاقل و بالغ بوده‌اند که با اختیار خویش راه نادرست را طی کرده‌اند 📚بحار الأنوار ج‏11، ص299. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نهی از نگهداری فاخته💢 @Porseman_channel «فاخْتَه» پرنده‌اى است خاكى‌رنگ شبيه كبوتر، كمى كوچك‌تر از آن. دورگردنش طوقى سياه دارد، درعربى نيز فاخته (به كسر خا) گفته مى‌شود (فرهنگ عميد). فاخته (نام علمی: Cuculus canorus)؛] که کوکوی معمولی یا کوکوی اروپایی نیز نامیده می‌شود، پرندهای از خانواده کوکو راسته کوکوسانان است که در اروپا، آسیا، و آفریقا زندگی و مهاجرت می‌کند. فاخته رنگ شبیه کبوتر و کمی کوچک‌تر از آن که دور گردنش طوقی سیاه دارد. در لسان العرب آمده است که الفاخِته مفرد فواخت است و آن نوعی از کبوتران طوقی است. فاخته از نظر اندازه جزو پرندگان متوسط و جزو حیوانات کوچک طبقه‌بندی می‌شوند. برخی کبوتران مانند کبوتر جنگلی و کبوتر کوهپایه نیز در برخی منابع فاخته نامیده شده‌اند. ✅در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه: فاخته‌اى در خانه امام باقر عليه السلام بود. روزى آن حضرت شنيد كه آن پرنده چيزى مى‌خواند. فرمود: «مى‌دانيد چه مى‌گويد؟» گفتند: نه. فرمود: «مى‌گويد: فَقَدْتُكُمْ فَقَدْتُكُمْ؛ نيست شويد، نابود شويد». سپس فرمود: «ما آن را دور مى‌كنيم پيش از آنكه او ما را دور كند». 📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح ۱. ۲. در حديث است كه روزى امام صادق عليه السلام به خانه پسرش اسماعيل رفت، مشاهده كرد كه فاخته‌اى در قفس كرده وآن حيوان مى‌خواند. حضرت به فرزندش فرمود: «فرزندم، چه چيز باعث شده است كه اين فاخته را نگهدارى كنى؟ مگر نمى‌دانى كه اين حيوان صاحب خانه را نفرين مى‌كند؟» 📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح 2 (شايد اين حيوان منشأ بيمارى‌هايى است كه آمدن آن در داخل زندگى انسان خطرآفرين باشد). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از مرگ سفيد و مرگ سرخ در هنگام آخر الزمان چيست؟ @Porseman_channel پاسخ براي پاسخ به اين سوال تنها به ذکر يک روايت اکتفا مي کنيم؛ از امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ منقول است که فرمود: «بین یدی القائم موت احمر و موت ابیض و جراد فی حینه و جراد فی غیر حینه احمر کالوان الدّم فامّا الموت الاحمر فالسّیف و امّا الموت الابیض فالطاعون» «پيش روي قايم ـ عليه السلام ـ مرگي سرخ و مرگ سفيد پديدار گردد ...اما مرگ سرخ يعني شمشير و مرگ سفيد يعني طاعون» کتاب الغیبة،طوسی ص۴۳۸، ح۴۳۰. بحار الانوار، ج52، ص 113. بنابر اين، مقصود از مرگ سرخ کشته شدن در اثر جنگ و مقصود از مرگ سفيد مردن در اثر شيوع بيماري هاي مانند طاعون وامثال ان خواهد بود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایات نوروز💢 ✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است. 🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در الكافي ج5، ص 141 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300 دعائم الإسلام، ج2، ص 326 هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317 وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48 🔴روایات مخالف نوروز مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319 👌👌اما جمع بین روایات کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم. ✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...) و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن... روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خانه تکانی💢 وظیفه ما در این ایام چیست؟ @Porseman_channel وظیفه خانه تکانی است. این روزها روزهای خانه تکانی است . هم خانه تکانی عید نوروز و هم خانه تکانی عید رجب و فصل بندگی... چه زیباست در کنار خانه تکانی ظاهری که دنبال زدودن خاک و خل ،گرد و غبار و پیدا کردن و بیرون کردن آشغالها و درصدد رفع کثافات و اهتمام به تمیزی هستیم . تا هم خانه تمیز شود وهم مهیای تشریف فرمایی مهمانان... یک خانه تکانی دل و بیرون کردن آشغالها و گردو غبار تعلقات و کینه و نفرت ها باشیم. درصدد رفع کثافات اخلاق رذیله و اهتمام به تمیزی دل کنیم... خانه دل را از کدورات یکسال غفلت و گناه تمیز کرده و آماده ورود به مهمانی ماه رمضان شویم. وظیفه ؛تخلیه و تجلیه و تحلیه است... «آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب» @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هفت سلام قرآنی💢 @Porseman_channel این که هفت آیه قرآن با کلمه "سلام" شروع شده ، حرف درستی است اما در مجامع روایی روایتی راجع به "هفت سلام" و هفت سین مشاهده نمی شود . مطلب بالا هم یک مطلب ذوقی است و هیچ منعی هم ندارد . از باب تبرک به آیات قرآن خوب هم هست اما به عنوان دین انجام داده نشود و خرافه ای جنب خرافات دیگر نشود. این ها مطالب ذوقی است و ایراد ندارد. بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود : سپس این نوشته ها با آب شسته شود (که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد) و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود . آیات مورد نظر هم به شرح زیر است: سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ زمر73 سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيمٍ یس (36) آیه 58. سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ . صافات (37) آیه 79. سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ . همان ، آیه 109. سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ . همان ، آیه 120. سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏ياسينَ. همان ، آیه 130. سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ . قدر (97) آیه 5. روي عن عليه السّلام‏ لدفع كلّ داء إلى السنّة القابلة سبع سينات‏ : تكتب بماء الورد و الزعفران و المسك على ظرف صيني‏ يوم النيروز و يشرب و هي هذه:..... 📚تحرير المواعظ العددية 467 الفصل الثالث مما ورد عن أمير المؤمنين و الإمام الصادق عليهما السلام ..... ص : 467 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای دائم در نماز بودن💢 @Porseman_channel در شعر بابا طاهر عریان(خوشا آنانکه دائم در نمازند...)بلکه آیه قران...آیه شریفه «الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»، بديهى است منظور از مداومت بر نماز اين نيست كه هميشه در حال نماز باشند، بلكه منظور اين است دائما در اوقات معين نماز ش را انجام مى‏دهند. باباطاهر در دوبیتی زیبا به این نکته توجه می‌دهد که انسان برای رسیدن به تمام مقامات و اسرار و آثاری که برای نماز بیان شده، می‌بایست دائم در مقام بندگی باشد که نشانه آن نمازگزاری و وصل دائمی است. این صله و وصل و ارتباط دائمی، با نماز به دست می‌آید. برای اینکه چنین حالتی برای بنده پدید آید و همواره خود را در محضر خدا ببیند و دمی غافل از خدا و حضور نشود، لازم است که نماز دائمی داشته باشد و هرگز از مداومت و مراقبت دست برندارد و غافل نباشد. باباطاهر می‌سراید: خوشا آنان‌که الله یارشان بی به حمد و قل هوالله کارشان بی خوشا آنان‌که دائم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی به نظر باباطاهر دنیا، بازار مکاره‌ای است که هر کسی می‌بایست در این بازار مکاره کالایی را بخرد که ارزشمند باشد. خداوند نیز به این بازار و تجارت در آیاتی از قرآن اشاره می‌کند و از مردم می‌خواهد که کالای وجودشان را با چیز باارزشی معاوضه و مبادله کنند و آن را به ثمن بخس نفروشند. (صف، آیه 11) کسی که بهشت رضوان می‌خواهد می‌بایست آن را بشناسد و دمی در این بازار مکاره غافل نشود، زیرا برخی‌ها کالاهای بنجل و بی‌ارزشی را عرضه می‌کنند، درحالی‌که آن را به زخرفه القول (سخنان خوش‌آب و رنگ) آذین بسته‌اند (انعام، آیه 112) و با تسویل و تزیین‌گری، آرایه‌های باطل دنیا را به عنوان کالای با ارزش و ماندگار بهشت و آخرت جا می‌زنند. (آل‌عمران، آیه 14) انسانی می‌تواند دائم در نماز باشد که خود را دائم بنده بداند و در محضر خداوند باشد. بنابراین می‌بایست مانند باباطاهر هرگز در دام ظاهر نیفتد و در ورای ظاهر، ملکوت و حقیقت هر چیزی را دید و تمام هستی را آیات و نشانه‌هایی از حقیقت وجود خداوندی دانست: به دریا بنگرم دریا ته وینم به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به هرجا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا ته وینم. در این حالت است که انسان دربرابر عظمت قامت رعنای الهی همواره سر بر سجده حمد و توحید می‌گذارد و با قول و فعل در نماز دائمی فرو می‌افتد. خداوند از صفات مومن واقعی، دائم در نماز بودن وی دانسته است. گاه به کنایه در این باره از ذکر دائم سخن به میان می‌آورد. (احزاب، آیه 41) و گاه به صراحت از اقامه دائمی نماز سخن به میان می‌آورد و در وصف ایشان می‌فرماید: الذین ... یقیمون‌الصلاهًْ (بقره، آیه 2) چراکه فعل مضارع دلالت بر استمرار و مداومت دارد. (التبیان، ج 1، ص 56) در قرآن آیات بسیاری بر لزوم استمرار و مداومت بر نماز وارد شده که از آن جمله می‌توان به آیات 238 سوره بقره، 55 سوره مائده، 92 سوره انعام و مانند آن اشاره کرد. خداوند درباره اینکه مصلی کیست؟ می‌فرماید: الذین هم علی صلاتهم دائمون اولئک فی جنات مکرمون؛ مصلین کسانی هستند که همواره و دایم در نماز هستند. آنان در بهشت صاحب تکریم می‌باشند. (معارج، آیات 22 و 23 و 35) حضرت ابراهیم(ع) از خداوند می‌خواهد تا نام نمازگزار بر او روا دارد و او را از نمازگزاران و اقامه‌کنندگان آن قرار دهد و نسل و ذریه او را نیز چنین کند. (ابراهیم، آیه 40) این بدان معناست که اولیای الهی نه‌تنها در مقام فعل اهل یقیمون الصلاهًْ بودند، بلکه خواهان تحقق اسم و رسیدن به مقام مقیمی الصلاهًْ هستند. بنابراین، مصلی کسی است که دائم در نماز است و از ترک آن اجتناب می‌کند. خداوند در آیه 191 سوره آل‌عمران ذکر الله را به قیام و قعود تفسیر می‌کند که خود تعبیری دیگر از نماز است. (کشاف، زمخشری، ج 1، ص 453) اصولا ذکر خداوند و یاد او در دل‌ها، خود موجب خضوع و خشوع قلب می‌شود و آدمی را در برابر عظمت الهی به نماز وامی‌دارد. از این رو خداوند در آیه 15 سوره اعلی ذکر اسم الهی را سبب نمازگزاری می‌داند. به این معنا که شخص حتی با ذکر اسم خداوند به نماز می‌ایستد، چه رسد که ذکر الله در دل او جوانه زند و عظمت او را دریابد. شناخت اجمالی و اسمی از خداوند خود عامل نمازگزاری انسان است، چه رسد که خدا در دل شخص باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای بطلان قرارداد💢 @Porseman_channel هریک از قراردادها و معاملاتی که در قوانین پیش­‌بینی شده­ است آثار خاصی دارد که برخی از این آثار، اصلی و برخی دیگر، فرعی هستند. افراد برای تحقق این آثار، چنین قراردادهایی را منعقد می‌­کنند اما باید توجه کرد که برای به‌وجود آمدن این آثار باید شرایط خاصی رعایت شود و در صورت عدم رعایت این شرایط، نمی‌­توان انتظار تحقق این آثار را داشت. برای مثال اثر اصلی قرارداد بیع (خرید و فروش) انتقال مالکیت است؛ یعنی شخصی که با پرداخت مبلغی اتومبیل شخص دیگر را خریداری می‌­کند، با این معامله مالکیت اتومبیل از فروشنده به او منتقل می‌­شود. در مقابل فروشنده‌­ی اتومبیل هم مالک پولی می‌­شود که خریدار به او پرداخت کرده­ است. نمونه‌­ی دیگر این قراردادها، عقد ازدواج (نکاح) است. اثر اصلی عقد نکاح، ایجاد رابطه‌­ی زوجیت است؛ یعنی با این عقد، زن و مرد به هم مَحرم شده و با ایجاد زوجیت، حقوق و تکالیفی برای هریک از آن­ها به وجود می‌­آید. برخی مواقع یک قرارداد با رعایت تمامی شرایط منعقد می‌­شود و پس از مدتی به خواست طرفین یا به علتی دیگر از بین می‌رود. هنگامی که قرارداد به خواست و اراده‌ی طرفین از بین برود، از آن به «فسخ قرارداد» تعبیر می‌­شود اما هنگامی که قرارداد به حکم قانون از بین برود، به آن «انفساخ قرارداد» می‌گویند. اما در برخی مواقع به علت عدم رعایت قواعد و ضوابطی که در قانون پیش­‌بینی شده­ است، به طور کلی یک قرارداد از ابتدا به وجود نمی‌­آید. در واقع هنگامی که از باطل بودن قرارداد یا معامله­‌ای سخن می­‌گوییم، مقصودمان این است که به‌طور کلی هیچ قراردادی شکل نگرفته و در نتیجه هیچ‌یک از آثار اصلی و فرعی مربوط به آن نیز به‌وجود نمی­‌آید. در واقع هنگامی که گفته می­‌شود «یک قرارداد باطل است»، مقصود این است که این قرارداد از ابتدا هم به وجود نیامده ­و گویا هیچ قراردادی در میان نبوده ­است؛ نه این­که ابتدا و در یک بازه­‌ی زمانی به وجود آید و سپس از بین برود. قرارداد باطل از نظر قانون­گذار وجود خارجی ندارد. باید توجه نمود که قرارداد باطل به هیچ عنوان و با هیچ اقدام بعدی نمی­‌تواند تبدیل به قراردادی صحیح شود و از این رو گفته می­‌شود که «قرارداد باطل هم­چون مُرده­‌ای است که نمی­‌توان آن را زنده کرد». برای مثال هنگامی که گفته شود قرارداد بیع باطل است، مقصود این است که از ابتدا هیچ قرارداد بیعی شکل نگرفته و در نتیجه اثر اصلی این قرارداد که انتقال مالکیت است، تحقق پیدا نکرده ­است. براین‌­اساس هیچ مالکیتی هم به هیچ‌یک از طرفین (یعنی خریدار و فروشنده) انتقال پیدا نمی‌­کند و حقوق و تکالیف بعدی هم بر هیچ‌یک از آن­ها بار نمی‌­شود. از طرفی هیچ اقدامی از طرف خریدار و فروشنده هم نمی­‌تواند این قرارداد باطل را تبدیل به قراردادی صحیح نماید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بهداشت در اسلام💢 @Porseman_channel جایگاه رعایت بهداشت در اسلام چیست؟ ❇️پاسخ: اسلام دین دنیا و آخرت است برای سعادت هر دو دنیا تشریع شده است. 📖بقره201 و البته دنیا مقدم بر آخرت است و سلامت و صحت در دنیا؛زمینه ساختن آخرت است. 📚مجموعة ورام ج‏1 ص 183 انسانی که از بیماری رنج می برد،نمی تواندعبادت کند. وحضورفعال در عرصه های سیاسی واجتماعی و...منوط به صحت و سلامتی است. 📚الإقبال بالأعمال الحسنة ج‏1 ص124 🔴رد پای توصیه های بهداشتی در جای جای آموزه های دینی وجود دارد.از تشریع عباداتی که با وضووغسل همراه است گرفته تا آدابی که برای نظافت و بهداشت از اصلاح سر و ریش گرفته تا زدودن موهای زائد بدن و ناخن گرفتن ومسواک و...بیان شده است. 📚حلیه المتقین ص10 اسلام دین بهداشت و نظافت است.وشعار(النظافه من الایمان)است. 📚بحار الأنوار ج‏59ص 291 خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. 📚تفسير العياشي ج‏2 ص 15 زیبایی بدون رعایت بهداشت؛معناپیدانخواهدکرد. 👈اهل بیت(ع)انسانهای کاملا بهداشتی بودندوازقاذورات وکثافات حتی چیزهایی که منافرطبع هستند؛به شدت دوری می کردند. پولی که صرف عطر می کردند بیش از پول غذایشان بود. 📚الكافي ج‏13 ص 195 شدت توصیه به عطر زدن،توصیه به رد نکردن دست کسی که عطر تعارف می کند. 📚لكافي ج 6ص 511ح 14. 📚مكارم الأخلاق ص 42 👌اگر کسی به کثرت غسل های مستحبی در کنارغسل های واجب؛ و استحباب دائم الوضو بودن واهتمام به طهارت ونجاست و دوری از نجاست ظاهری وباطنی شستن دست ها قبل غذاوبعدش و...توجه کند، به جایگاه بهداشت در اسلام واقف می شود. 📚وسائل الشيعة ج‏10 ص349 📚المحاسن ج 2 ص 201 ح 1591 اینکه آب وآفتاب با شرائطی؛به عنوان مطهرتشریع شده اند.نشانه اهتمام به بهداشت تن در کنارتقویت روح تعبد می باشد. 📚كافي ج‏5 ص 8 باب طهور الماء ..... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرهنگ شستن دست در اسلام💢 اسلام به شستن دست دستور داده است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: بله اسلام به شدت به شستن دست ها،تاکید دارد.حتی درمواردی چون وضووغسل این شستن،طوری است که یک سرسوزن هم نبایدخشک بماند. این توصیه اسلام، یک توصیه بهداشتی صرف نیست،بلکه درکنار رعایت بهداشت؛روح تعبد راهم تقویت می کند.و ارتباط مستقیمی با طهارت روح می یابد. 👈همچنین فرمودند:فرشتگان ازبوی بد،متنفر و فراری هستند.وقتی غذا می خوردیدقبل وبعدغذا دست ها رابشورید. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 69 این یعنی اهتمام ویژه به بهداشت دست. ❇️به این روایات توجه نمایید: 👌پيامبرخدا(ص): هر كس قبل از غذا و بعد از آن، دست‏هايش را بشويد، پيوسته در گشايش زندگى خواهد كرد و تنش سالم خواهد ماند. 👌پيامبرخدا (ص): شستن دست‏ها پيش از غذا، فقر را از بين مى‏برد. پيامبرخدا (ص): شستن دست‏ها پيش از غذا، يك ثواب دارد و بعد از غذا دو ثواب. 👌پيامبرخدا(ص): هر كه دوست دارد كه خداوند، خير (بركت) خانه‏اش را افزون كند، هنگام آوردن غذا و پس از جمع كردن آن، دست‏هايش را بشويد. 👌پيامبرخدا(ص): شستن دست‏ها پيش از غذا و بعد از آن، از چيزهايى است كه فقر را مى‏زدايد و از آداب پيامبران است. 📚كنز العمّال: ج 15 ص 243 📚المحاسن: ج 2 ص 201 ح 1591 📚بحار الأنوار: ج 66 ص 356 ح 17. 📚المعجم الأوسط: ج 7 ص 164 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 395 🔴با توجه به توصیه روایات؛با ها-بخصوص قبل از غذا- به نیت امتثال دستوراهل بیت(ع)، می توان درکناررعایت بهداشت،ازاجراخروی وگشایش وقرب معنوی نیزبهره مند شد. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷🌷🌷🌷🌷🌷