eitaa logo
کانال پرسمان دینی
847 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نهی از نگهداری فاخته💢 @Porseman_channel «فاخْتَه» پرنده‌اى است خاكى‌رنگ شبيه كبوتر، كمى كوچك‌تر از آن. دورگردنش طوقى سياه دارد، درعربى نيز فاخته (به كسر خا) گفته مى‌شود (فرهنگ عميد). فاخته (نام علمی: Cuculus canorus)؛] که کوکوی معمولی یا کوکوی اروپایی نیز نامیده می‌شود، پرندهای از خانواده کوکو راسته کوکوسانان است که در اروپا، آسیا، و آفریقا زندگی و مهاجرت می‌کند. فاخته رنگ شبیه کبوتر و کمی کوچک‌تر از آن که دور گردنش طوقی سیاه دارد. در لسان العرب آمده است که الفاخِته مفرد فواخت است و آن نوعی از کبوتران طوقی است. فاخته از نظر اندازه جزو پرندگان متوسط و جزو حیوانات کوچک طبقه‌بندی می‌شوند. برخی کبوتران مانند کبوتر جنگلی و کبوتر کوهپایه نیز در برخی منابع فاخته نامیده شده‌اند. ✅در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه: فاخته‌اى در خانه امام باقر عليه السلام بود. روزى آن حضرت شنيد كه آن پرنده چيزى مى‌خواند. فرمود: «مى‌دانيد چه مى‌گويد؟» گفتند: نه. فرمود: «مى‌گويد: فَقَدْتُكُمْ فَقَدْتُكُمْ؛ نيست شويد، نابود شويد». سپس فرمود: «ما آن را دور مى‌كنيم پيش از آنكه او ما را دور كند». 📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح ۱. ۲. در حديث است كه روزى امام صادق عليه السلام به خانه پسرش اسماعيل رفت، مشاهده كرد كه فاخته‌اى در قفس كرده وآن حيوان مى‌خواند. حضرت به فرزندش فرمود: «فرزندم، چه چيز باعث شده است كه اين فاخته را نگهدارى كنى؟ مگر نمى‌دانى كه اين حيوان صاحب خانه را نفرين مى‌كند؟» 📚كافى، ج ۶، ص ۵۵۱، ح 2 (شايد اين حيوان منشأ بيمارى‌هايى است كه آمدن آن در داخل زندگى انسان خطرآفرين باشد). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از مرگ سفيد و مرگ سرخ در هنگام آخر الزمان چيست؟ @Porseman_channel پاسخ براي پاسخ به اين سوال تنها به ذکر يک روايت اکتفا مي کنيم؛ از امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ منقول است که فرمود: «بین یدی القائم موت احمر و موت ابیض و جراد فی حینه و جراد فی غیر حینه احمر کالوان الدّم فامّا الموت الاحمر فالسّیف و امّا الموت الابیض فالطاعون» «پيش روي قايم ـ عليه السلام ـ مرگي سرخ و مرگ سفيد پديدار گردد ...اما مرگ سرخ يعني شمشير و مرگ سفيد يعني طاعون» کتاب الغیبة،طوسی ص۴۳۸، ح۴۳۰. بحار الانوار، ج52، ص 113. بنابر اين، مقصود از مرگ سرخ کشته شدن در اثر جنگ و مقصود از مرگ سفيد مردن در اثر شيوع بيماري هاي مانند طاعون وامثال ان خواهد بود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روایات نوروز💢 ✅دو دسته روایات در مورد نوروز وارد شده است . برخی از روایات آن را مدح کرده و برخی از روایات به ذم آن پرداخته است. 🔴روایات موافق عید نوروز را می توانید در الكافي ج5، ص 141 من لا يحضره الفقيه، ج3، ص 300 دعائم الإسلام، ج2، ص 326 هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام ج3 ص 317 وسائل الشيعة / ج8 /ص 172 / باب48 🔴روایات مخالف نوروز مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج6، ص 154از لب الباب قطب نقل کرده است مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 319 👌👌اما جمع بین روایات کلام حضرت کاظم ع در نفی این عید(که در مناقب ابن آشوب)نقل شده؛ حمل بر تقیه وبلکه شاهدی بر اسلامی نبودن این عید می گیریم. ✅و در جمع دو دسته روایات عرض می کنیم که روایات مثبت (موافق)ناظر بر مطلوبیت این روز از باب فرصتی مناسب برای کارهای خوب ؛بوده و ناظر برتطبیق وقائع و حوادثی است که مصادف این روز واقع شده است(برفرض منطبق بودن این حوادث مثل غدیرخم و...) و بخاطر این حوادث میمون و مبارک تمجید از این روز شده نه بخاطر تایید اصل این عید باستانی و اسلامی دانستن آن... روایات نافیه ؛ اسلامی بودن آنرا نفی کرده است و روایات موافق،هدیه و احسان و ...را تایید نموده است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خانه تکانی💢 وظیفه ما در این ایام چیست؟ @Porseman_channel وظیفه خانه تکانی است. این روزها روزهای خانه تکانی است . هم خانه تکانی عید نوروز و هم خانه تکانی عید رجب و فصل بندگی... چه زیباست در کنار خانه تکانی ظاهری که دنبال زدودن خاک و خل ،گرد و غبار و پیدا کردن و بیرون کردن آشغالها و درصدد رفع کثافات و اهتمام به تمیزی هستیم . تا هم خانه تمیز شود وهم مهیای تشریف فرمایی مهمانان... یک خانه تکانی دل و بیرون کردن آشغالها و گردو غبار تعلقات و کینه و نفرت ها باشیم. درصدد رفع کثافات اخلاق رذیله و اهتمام به تمیزی دل کنیم... خانه دل را از کدورات یکسال غفلت و گناه تمیز کرده و آماده ورود به مهمانی ماه رمضان شویم. وظیفه ؛تخلیه و تجلیه و تحلیه است... «آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه پس مهمان طلب» @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هفت سلام قرآنی💢 @Porseman_channel این که هفت آیه قرآن با کلمه "سلام" شروع شده ، حرف درستی است اما در مجامع روایی روایتی راجع به "هفت سلام" و هفت سین مشاهده نمی شود . مطلب بالا هم یک مطلب ذوقی است و هیچ منعی هم ندارد . از باب تبرک به آیات قرآن خوب هم هست اما به عنوان دین انجام داده نشود و خرافه ای جنب خرافات دیگر نشود. این ها مطالب ذوقی است و ایراد ندارد. بر روی ظرف چینی با زعفرانی که با گلاب مخلوط شده این هفت ذکر قرآنی نوشته شود : سپس این نوشته ها با آب شسته شود (که بهتر است آب زمزم و یا باران باشد) و آب جمع شده را به افراد خانواده بنوشانید امید است که باعث دفع بلا و کسب سلامتی در طول سال جدید شود . آیات مورد نظر هم به شرح زیر است: سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ زمر73 سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيمٍ یس (36) آیه 58. سَلامٌ عَلى‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ . صافات (37) آیه 79. سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ . همان ، آیه 109. سَلامٌ عَلى‏ مُوسى‏ وَ هارُونَ . همان ، آیه 120. سَلامٌ عَلى‏ إِلْ‏ياسينَ. همان ، آیه 130. سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ . قدر (97) آیه 5. روي عن عليه السّلام‏ لدفع كلّ داء إلى السنّة القابلة سبع سينات‏ : تكتب بماء الورد و الزعفران و المسك على ظرف صيني‏ يوم النيروز و يشرب و هي هذه:..... 📚تحرير المواعظ العددية 467 الفصل الثالث مما ورد عن أمير المؤمنين و الإمام الصادق عليهما السلام ..... ص : 467 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای دائم در نماز بودن💢 @Porseman_channel در شعر بابا طاهر عریان(خوشا آنانکه دائم در نمازند...)بلکه آیه قران...آیه شریفه «الَّذینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ»، بديهى است منظور از مداومت بر نماز اين نيست كه هميشه در حال نماز باشند، بلكه منظور اين است دائما در اوقات معين نماز ش را انجام مى‏دهند. باباطاهر در دوبیتی زیبا به این نکته توجه می‌دهد که انسان برای رسیدن به تمام مقامات و اسرار و آثاری که برای نماز بیان شده، می‌بایست دائم در مقام بندگی باشد که نشانه آن نمازگزاری و وصل دائمی است. این صله و وصل و ارتباط دائمی، با نماز به دست می‌آید. برای اینکه چنین حالتی برای بنده پدید آید و همواره خود را در محضر خدا ببیند و دمی غافل از خدا و حضور نشود، لازم است که نماز دائمی داشته باشد و هرگز از مداومت و مراقبت دست برندارد و غافل نباشد. باباطاهر می‌سراید: خوشا آنان‌که الله یارشان بی به حمد و قل هوالله کارشان بی خوشا آنان‌که دائم در نمازند بهشت جاودان بازارشان بی به نظر باباطاهر دنیا، بازار مکاره‌ای است که هر کسی می‌بایست در این بازار مکاره کالایی را بخرد که ارزشمند باشد. خداوند نیز به این بازار و تجارت در آیاتی از قرآن اشاره می‌کند و از مردم می‌خواهد که کالای وجودشان را با چیز باارزشی معاوضه و مبادله کنند و آن را به ثمن بخس نفروشند. (صف، آیه 11) کسی که بهشت رضوان می‌خواهد می‌بایست آن را بشناسد و دمی در این بازار مکاره غافل نشود، زیرا برخی‌ها کالاهای بنجل و بی‌ارزشی را عرضه می‌کنند، درحالی‌که آن را به زخرفه القول (سخنان خوش‌آب و رنگ) آذین بسته‌اند (انعام، آیه 112) و با تسویل و تزیین‌گری، آرایه‌های باطل دنیا را به عنوان کالای با ارزش و ماندگار بهشت و آخرت جا می‌زنند. (آل‌عمران، آیه 14) انسانی می‌تواند دائم در نماز باشد که خود را دائم بنده بداند و در محضر خداوند باشد. بنابراین می‌بایست مانند باباطاهر هرگز در دام ظاهر نیفتد و در ورای ظاهر، ملکوت و حقیقت هر چیزی را دید و تمام هستی را آیات و نشانه‌هایی از حقیقت وجود خداوندی دانست: به دریا بنگرم دریا ته وینم به صحرا بنگرم صحرا ته وینم به هرجا بنگرم کوه و در و دشت نشان از قامت رعنا ته وینم. در این حالت است که انسان دربرابر عظمت قامت رعنای الهی همواره سر بر سجده حمد و توحید می‌گذارد و با قول و فعل در نماز دائمی فرو می‌افتد. خداوند از صفات مومن واقعی، دائم در نماز بودن وی دانسته است. گاه به کنایه در این باره از ذکر دائم سخن به میان می‌آورد. (احزاب، آیه 41) و گاه به صراحت از اقامه دائمی نماز سخن به میان می‌آورد و در وصف ایشان می‌فرماید: الذین ... یقیمون‌الصلاهًْ (بقره، آیه 2) چراکه فعل مضارع دلالت بر استمرار و مداومت دارد. (التبیان، ج 1، ص 56) در قرآن آیات بسیاری بر لزوم استمرار و مداومت بر نماز وارد شده که از آن جمله می‌توان به آیات 238 سوره بقره، 55 سوره مائده، 92 سوره انعام و مانند آن اشاره کرد. خداوند درباره اینکه مصلی کیست؟ می‌فرماید: الذین هم علی صلاتهم دائمون اولئک فی جنات مکرمون؛ مصلین کسانی هستند که همواره و دایم در نماز هستند. آنان در بهشت صاحب تکریم می‌باشند. (معارج، آیات 22 و 23 و 35) حضرت ابراهیم(ع) از خداوند می‌خواهد تا نام نمازگزار بر او روا دارد و او را از نمازگزاران و اقامه‌کنندگان آن قرار دهد و نسل و ذریه او را نیز چنین کند. (ابراهیم، آیه 40) این بدان معناست که اولیای الهی نه‌تنها در مقام فعل اهل یقیمون الصلاهًْ بودند، بلکه خواهان تحقق اسم و رسیدن به مقام مقیمی الصلاهًْ هستند. بنابراین، مصلی کسی است که دائم در نماز است و از ترک آن اجتناب می‌کند. خداوند در آیه 191 سوره آل‌عمران ذکر الله را به قیام و قعود تفسیر می‌کند که خود تعبیری دیگر از نماز است. (کشاف، زمخشری، ج 1، ص 453) اصولا ذکر خداوند و یاد او در دل‌ها، خود موجب خضوع و خشوع قلب می‌شود و آدمی را در برابر عظمت الهی به نماز وامی‌دارد. از این رو خداوند در آیه 15 سوره اعلی ذکر اسم الهی را سبب نمازگزاری می‌داند. به این معنا که شخص حتی با ذکر اسم خداوند به نماز می‌ایستد، چه رسد که ذکر الله در دل او جوانه زند و عظمت او را دریابد. شناخت اجمالی و اسمی از خداوند خود عامل نمازگزاری انسان است، چه رسد که خدا در دل شخص باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢معنای بطلان قرارداد💢 @Porseman_channel هریک از قراردادها و معاملاتی که در قوانین پیش­‌بینی شده­ است آثار خاصی دارد که برخی از این آثار، اصلی و برخی دیگر، فرعی هستند. افراد برای تحقق این آثار، چنین قراردادهایی را منعقد می‌­کنند اما باید توجه کرد که برای به‌وجود آمدن این آثار باید شرایط خاصی رعایت شود و در صورت عدم رعایت این شرایط، نمی‌­توان انتظار تحقق این آثار را داشت. برای مثال اثر اصلی قرارداد بیع (خرید و فروش) انتقال مالکیت است؛ یعنی شخصی که با پرداخت مبلغی اتومبیل شخص دیگر را خریداری می‌­کند، با این معامله مالکیت اتومبیل از فروشنده به او منتقل می‌­شود. در مقابل فروشنده‌­ی اتومبیل هم مالک پولی می‌­شود که خریدار به او پرداخت کرده­ است. نمونه‌­ی دیگر این قراردادها، عقد ازدواج (نکاح) است. اثر اصلی عقد نکاح، ایجاد رابطه‌­ی زوجیت است؛ یعنی با این عقد، زن و مرد به هم مَحرم شده و با ایجاد زوجیت، حقوق و تکالیفی برای هریک از آن­ها به وجود می‌­آید. برخی مواقع یک قرارداد با رعایت تمامی شرایط منعقد می‌­شود و پس از مدتی به خواست طرفین یا به علتی دیگر از بین می‌رود. هنگامی که قرارداد به خواست و اراده‌ی طرفین از بین برود، از آن به «فسخ قرارداد» تعبیر می‌­شود اما هنگامی که قرارداد به حکم قانون از بین برود، به آن «انفساخ قرارداد» می‌گویند. اما در برخی مواقع به علت عدم رعایت قواعد و ضوابطی که در قانون پیش­‌بینی شده­ است، به طور کلی یک قرارداد از ابتدا به وجود نمی‌­آید. در واقع هنگامی که از باطل بودن قرارداد یا معامله­‌ای سخن می­‌گوییم، مقصودمان این است که به‌طور کلی هیچ قراردادی شکل نگرفته و در نتیجه هیچ‌یک از آثار اصلی و فرعی مربوط به آن نیز به‌وجود نمی­‌آید. در واقع هنگامی که گفته می­‌شود «یک قرارداد باطل است»، مقصود این است که این قرارداد از ابتدا هم به وجود نیامده ­و گویا هیچ قراردادی در میان نبوده ­است؛ نه این­که ابتدا و در یک بازه­‌ی زمانی به وجود آید و سپس از بین برود. قرارداد باطل از نظر قانون­گذار وجود خارجی ندارد. باید توجه نمود که قرارداد باطل به هیچ عنوان و با هیچ اقدام بعدی نمی­‌تواند تبدیل به قراردادی صحیح شود و از این رو گفته می­‌شود که «قرارداد باطل هم­چون مُرده­‌ای است که نمی­‌توان آن را زنده کرد». برای مثال هنگامی که گفته شود قرارداد بیع باطل است، مقصود این است که از ابتدا هیچ قرارداد بیعی شکل نگرفته و در نتیجه اثر اصلی این قرارداد که انتقال مالکیت است، تحقق پیدا نکرده ­است. براین‌­اساس هیچ مالکیتی هم به هیچ‌یک از طرفین (یعنی خریدار و فروشنده) انتقال پیدا نمی‌­کند و حقوق و تکالیف بعدی هم بر هیچ‌یک از آن­ها بار نمی‌­شود. از طرفی هیچ اقدامی از طرف خریدار و فروشنده هم نمی­‌تواند این قرارداد باطل را تبدیل به قراردادی صحیح نماید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بهداشت در اسلام💢 @Porseman_channel جایگاه رعایت بهداشت در اسلام چیست؟ ❇️پاسخ: اسلام دین دنیا و آخرت است برای سعادت هر دو دنیا تشریع شده است. 📖بقره201 و البته دنیا مقدم بر آخرت است و سلامت و صحت در دنیا؛زمینه ساختن آخرت است. 📚مجموعة ورام ج‏1 ص 183 انسانی که از بیماری رنج می برد،نمی تواندعبادت کند. وحضورفعال در عرصه های سیاسی واجتماعی و...منوط به صحت و سلامتی است. 📚الإقبال بالأعمال الحسنة ج‏1 ص124 🔴رد پای توصیه های بهداشتی در جای جای آموزه های دینی وجود دارد.از تشریع عباداتی که با وضووغسل همراه است گرفته تا آدابی که برای نظافت و بهداشت از اصلاح سر و ریش گرفته تا زدودن موهای زائد بدن و ناخن گرفتن ومسواک و...بیان شده است. 📚حلیه المتقین ص10 اسلام دین بهداشت و نظافت است.وشعار(النظافه من الایمان)است. 📚بحار الأنوار ج‏59ص 291 خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. 📚تفسير العياشي ج‏2 ص 15 زیبایی بدون رعایت بهداشت؛معناپیدانخواهدکرد. 👈اهل بیت(ع)انسانهای کاملا بهداشتی بودندوازقاذورات وکثافات حتی چیزهایی که منافرطبع هستند؛به شدت دوری می کردند. پولی که صرف عطر می کردند بیش از پول غذایشان بود. 📚الكافي ج‏13 ص 195 شدت توصیه به عطر زدن،توصیه به رد نکردن دست کسی که عطر تعارف می کند. 📚لكافي ج 6ص 511ح 14. 📚مكارم الأخلاق ص 42 👌اگر کسی به کثرت غسل های مستحبی در کنارغسل های واجب؛ و استحباب دائم الوضو بودن واهتمام به طهارت ونجاست و دوری از نجاست ظاهری وباطنی شستن دست ها قبل غذاوبعدش و...توجه کند، به جایگاه بهداشت در اسلام واقف می شود. 📚وسائل الشيعة ج‏10 ص349 📚المحاسن ج 2 ص 201 ح 1591 اینکه آب وآفتاب با شرائطی؛به عنوان مطهرتشریع شده اند.نشانه اهتمام به بهداشت تن در کنارتقویت روح تعبد می باشد. 📚كافي ج‏5 ص 8 باب طهور الماء ..... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرهنگ شستن دست در اسلام💢 اسلام به شستن دست دستور داده است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ: بله اسلام به شدت به شستن دست ها،تاکید دارد.حتی درمواردی چون وضووغسل این شستن،طوری است که یک سرسوزن هم نبایدخشک بماند. این توصیه اسلام، یک توصیه بهداشتی صرف نیست،بلکه درکنار رعایت بهداشت؛روح تعبد راهم تقویت می کند.و ارتباط مستقیمی با طهارت روح می یابد. 👈همچنین فرمودند:فرشتگان ازبوی بد،متنفر و فراری هستند.وقتی غذا می خوردیدقبل وبعدغذا دست ها رابشورید. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج 2، ص 69 این یعنی اهتمام ویژه به بهداشت دست. ❇️به این روایات توجه نمایید: 👌پيامبرخدا(ص): هر كس قبل از غذا و بعد از آن، دست‏هايش را بشويد، پيوسته در گشايش زندگى خواهد كرد و تنش سالم خواهد ماند. 👌پيامبرخدا (ص): شستن دست‏ها پيش از غذا، فقر را از بين مى‏برد. پيامبرخدا (ص): شستن دست‏ها پيش از غذا، يك ثواب دارد و بعد از غذا دو ثواب. 👌پيامبرخدا(ص): هر كه دوست دارد كه خداوند، خير (بركت) خانه‏اش را افزون كند، هنگام آوردن غذا و پس از جمع كردن آن، دست‏هايش را بشويد. 👌پيامبرخدا(ص): شستن دست‏ها پيش از غذا و بعد از آن، از چيزهايى است كه فقر را مى‏زدايد و از آداب پيامبران است. 📚كنز العمّال: ج 15 ص 243 📚المحاسن: ج 2 ص 201 ح 1591 📚بحار الأنوار: ج 66 ص 356 ح 17. 📚المعجم الأوسط: ج 7 ص 164 📚المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 395 🔴با توجه به توصیه روایات؛با ها-بخصوص قبل از غذا- به نیت امتثال دستوراهل بیت(ع)، می توان درکناررعایت بهداشت،ازاجراخروی وگشایش وقرب معنوی نیزبهره مند شد. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عدم تنافی خوردن دارو و توکل به خدا💢 @Porseman_channel آیا بین توکل به خدا و خوردن دارو تنافی وجود دارد؟ ✅پاسخ: خدا انسان راعاقل آفریده است وخدانظام هستی رابراساس قانون اسباب،بنانهاده است.هرمعلولی علتی داردوبایدبه هرخانه ای از درب آن وارد شد. 📖بقره189 خداوندبجزمواردی که مقتضای معجزه باشد-البته معجزه هم اسباب خفیه ای دارد-هرکاری راازمجاری طبیعی وعادی(که قرارداده است،)انجام می دهد. 📚شرح الكافي(المازندراني)ج‏4 ص269 عالَم عالَم اسباب است.کسی که صدسال ازخدافرزندصلبی بخواهد،بدون ازدواج ونزدیکی با زنی؛به آرزویش نخواهدرسید.مگرمعجزه ای عیسی(ع) راازمریم(س)متولدکند. درموردبیماری،همیشه توصیه به استفاده از داروبرای مداوابوده است وهمه انبیاء واولیاء -مگرمواردی که بنای خدا برظهوراعجازو کرامت باشد 📖آل عمران49 -مکلف به مراجعه به دارو بوده اند. برای همین بودکه ازجمله تعالیم خدا به آدم(ع) برای زندگی دردنیا ؛تعلیم طب بوده است. 📚بحارالأنوارج‏55 ص 275 ودرتقسیم علوم؛علم ابدان به عنوان علمی شاخص مطرح می شود. 📚كنزالفوائد ج 2 ص 107، 📚بحار الأنوارج 1 ص 220 ح 52. 🔴این روایت ناب را بخوانید: ❇️پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): هر دردى، درمانى دارد. پس چون دارو به درد برسد، به اذن خداوند عز و جل بهبود مى‏يابد. 📚بحار الأنوار ج 62 ص 76. ❇️پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله): آن كه دردها را آفريده، براى آنها درمان نيز آفريده است. 📚دعائم الإسلام ج 2 ص 144 ح 500، ❇️جابرگوید: پيامبر خدا، در حالى كه همراهش بودم، بيمارى را عيادت كرد و به او فرمود: «آيا برايت طبيبى فرا نخوانيم؟». گفت: آيا تو- اى پيامبر خدا- به اين كار، فرمان مى‏دهى؟! فرمود: «آرى. خداوند، هيچ دردى فرو نفرستاده، مگر اين كه درمانى نيز برايش فرو فرستاده است». 📚تاريخ بغداد ج 14 ص 348. 🔴این روایات به روشنی جایگاه رجوع به طبیب ودوا را با معرفت الهی روشن می کندو باین می کند که اینکارهیچ تنافی با توحید ندارد بلکه راه و سبب عادی که خدا قرار داده همین است. @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رابطه دوا و شفا💢 @Porseman_channel چه رابطه ای بین دوا وشفا وجود دارد؟ ✅پاسخ: دراصطلاح مناطقه؛ازبین نسب اربعه،بین این دو واژه ،رابطه عموم خصوص من وجه وجود دارد. چراکه هردوایی به شفا وصحت منجرنمی شودوهرشفایی منحصر به مصرف دوا نیست. دواخوردن تکلیف عادی ماست وبایدباملاحظه نوع وکم وکیف بیماری به طبیب مراجعه و دوا خورد،این توصیه دین است وقبلا گفتیم که هیچ منافاتی با دینداری وتوحید ندارد. 👌لیکن بایددانست هردوایی منجربه شفا یافتن نیست.چراکه بسیاری از بیماری ها دوای قطعی ندارند ودواهمیشه جواب قطعی درمان نمی دهد. والبته شفا گرفتن نیز،به این معنا که بیماری درمان شود.همیشه منوط به مصرف داورنیست یک وقت مصرف دارو–که طریق عادی و معمول خلقت است-منجربه صحت می شود. وگاهی منجربه صحت نمی شود.وگاهی صحت، بدون تاثیردوا با امرالهی وامورخفیه ای حاصل می شود. 📖آل عمران49 پس نباید یکی راگرفت ودیگری را رهاکرد. بایددرکنارمصرف دواومراجعه به پزشک؛خداراهم درنظرداشت.وشفا وتاثیردوا راازمسبب الاسباب خواست. باید دانست هرسببیتی ازخداست واگرخدا نخواهدهیچ دارویی اثر نخواهدکرد. لذابایددرکناراستفاده ازدوا؛شفا رانیزاز خدا بخواهیم. 🔴حکایت زیررا بخوانید: روزی موسی (ع) مریض شد.به خدا شکایت از شکم درد کرد. خدافرمود:«فلان گیاه را بخور...»اوخوردوخوب شد. بعدمدتی همین درد،عارض شد.موسی (ع)خودسررفت وگیاه مذکور را خورد.ولی خوب نشد،بلکه مرضش بیشترشد.از خدا سوال کرد. نداآمد: (لأنك في المرة الأولى ذهبت مني إلى الكلأ فحصل فيه الشفاء،وفي المرة الثانية ذهبت منك إلى الكلأ فازداد المرض،) مرتبه اول شفاراازمن وگیاه رابه عنوان دوا خوردی ولی مرتبه دوم مستقیم سراغ دوارفتی گویی سببیت مستقل برای آن قائل شدی... 📚التفسير الكبير ج‏1 152 👈و همچنین است رابطه توسل ،دعاودوا 📚وسائل الشيعة ج‏2 ص 431 باب ..استحباب مداواة الحمى بالدعاء والماء البارد ..... @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ربای معاملی💢 @Porseman_channel عبارت است از اضافه‌ای که در مبادله دو کالای مثل هم کیلی و وزنی با پیش شرایط قبلی دریافت می‌شود. به ربای معاملی، ربای معاوضی یا ربا در معامله و معاوضه نیز گفته می‌شود. 🔴🔴شرایط ربای معاملی در تحقق ربای معاملی دو شرط لازم است: ۱. اتحاد در جنس یعنی کالاهایی که مبادله می‌شوند هم جنس باشند؛ بدین ترتیب مبادله گندم و برنج با مقدار اضافی ربا نیست. (زیرا گندم و برنج دو جنس‌اند.) ۲.اعتبار کیل یا وزن یعنی کالاهایی که مبادله می‌شوند کیلی (پیمانه‌ای) یا وزنی (کشیدنی) باشند. بدین ترتیب مبادله اشیای معدود (شمارشی)، شاهَد (دیدنی)، متری، جعبه‌ای، جینی و غیره با مقدار اضافی ربا نیست. معیار کیلی و وزنی بودن اجناس و عدم آن، کیل و موزون بودن اجناس و عدم آن را باید در سنّت حاکم بر سیره اقتصادی عُقلا جستجو کرد. بدین ترتیب کالاهایی از قبیل برنج، روغن، قند، شکر، خرما، نمک ، گندم و مانند آن که در روابط اقتصادی عقلاء با پیمانه یا ترازو و سنگ مبادله می‌شوند کیلی یا وزنی هستند و کالاهایی از قبیل خانه، اتومبیل، فرش، موکت، یخچال، کتاب و مانند آن که با عدد یا مشاهده مبادله می‌شوند معدود و مشاهد هستند. 🔴راه‌هاى گريز از رباى معاملى با انتخاب يكى از راه‌هاى زير مى‌توان از رباى معاملى رها شد: 1) اين كه يكى از دو طرف معامله، جنس ربوى خود را در برابر مبلغى به ديگرى بفروشند، آنگاه جنس ديگرى را، با همان مبلغ براى بيش از آن مقدار جنس خريده شده از او بخرد. 2) اين كه هر كدام از دو طرف، جنس خود را هبه‌ى غير معوضه نمايد به ديگرى؛ بنابر جريان ربا در مطلق هبه يا به هبه معوضه آن گونه كه در كتاب بيع در فقه ذكر شده است. 3) اين كه يكى جنس خود را به ديگرى قرض دهد و به دنبال آن ديگرى نيز جنس خود با اضافه آن را به او قرض دهد و پس از آن هر كدام ديگرى را‌برى‌ء الذمه نموده و ببخشند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا