eitaa logo
کانال پرسمان دینی
856 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیاز به دین.rar
566.8K
ما چه نیازی به دین وروحانیت که مبلغ دین هستند؛ داریم؟ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شوهر بهشتی زن💢 @Porseman_channel زنی که در دنیا چند شوهر کرده؛(شوهرش فوت یا طلاق گرفته و دوباره ازدواج کرده)در بهشت با کدام خواهد بود؟ @Porseman_channel ✅مثل همین سؤال را امّ سلمه، همسر گرامی پیامبر اسلام از ایشان پرسید که اگر زنی در دنیا چند همسر داشته است و در روز قیامت همگی وارد بهشت شوند، زن همسر کدام یک از مردان می شود؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ای ام سلمه، بهترین آنها را از نظر خلق و خوی انتخاب کن. شخصی را برگزین که برای خانواده اش از همه بهتر بوده، چرا که حسن خلق، خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد.» یعنی زن، در این صورت هر کدام از مردان را که بخواهد می تواند انتخاب کند. این روایت به تنهایی می تواند جواب کافی برای این سؤال باشد. 📚بحار الانوار ج 8،ص 119. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢💢حکم پیداشدن شوهرمفقودشده؛بعد از ازدواج زنش💢 اگر زن و شوهری چندین سال متمادی از هم دور باشند، آیا خود به خود از هم جدا می‌شوند؟2. اگر زنی چندین سال از سلامت همسر خود بی‌خبر باشد، آیا می‌تواند ازدواج کند؟ 3. اگر این زن ازدواج کرد و بچه‌دار شد و بعد از مدتی شوهر اولش برگشت، حکم ارتباط آنها و فرزندانشان چیست؟ @Porseman_channel پاسخ 1. به‌طور کلّى؛ دور بودن و عدم دسترسی زن و شوهر به یکدیگر سبب فسخ عقد ازدواج ایشان نمی‌شود، بلکه برای جدایی آنها از هم، نیاز به اجرای صیغه طلاق با شرایط خاص خود است. 2. زنى که شوهر او مفقود الأثر شده و موت و حیات او معلوم نیست می‌تواند به [محاکم قضایی] یا حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه نماید و حاکم، ضرب الاجل تعیین می‌نماید که تا مدت چهار سال از حال شوهر مفقود الاثر تفحص شود و بعد از گذشت این چهار سال که در آن جستجو ادامه داشته است، چنانچه حال او معلوم نشد، حاکم شرع او را مطلّقه مى‌نماید. ر.ک: صافی گلپایگانى، لطف الله، جامع الأحکام، ج ‌2، ص 70، این حکم برگرفته از روایاتی در این زمینه است، از جمله ر.ک: الکافی، ج‏6، ص147، بَابُ الْمَفْقُود، ح1، پس چنان‌چه زن یقین کند که شوهرش فوت کرده و یا با حکم مراجع قضایی و یا مجتهد جامع الشرایط حکم طلاق وی جاری شود، پس از گذشت چهار ماه و ده روز مى‌تواند با مردی دیگر ازدواج نماید. 3. حال چنان‌چه شوهر اول، بعد از گذشت مدتی پیدا شود، این زن، در واقع، همسر اوست و باید از شوهر دوم جدا شود و اگر شوهر دوم با او نزدیکى کرده و دخول محقق شده باشد، بر شوهر دوم حرام ابدى مى‌شود و قبل از ارتباط با شوهر اول، باید عدّه نگهدارد. ر.ک: تبریزى، جواد، استفتاءات جدید، ج ‌2، ص 331، فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج ‌1، ص 426، 4. اگر ازدواج مجدد زن با رعایت شرایط و ضوابطی که گذشت صورت گرفته و از شوهر دوم دارای فرزند شده باشد، این فرزندان، حلال‌زاده بوده و آن زن و مرد(شوهر دوم) شرعاً والدین آنها شمرده می‌شوند. . ر.ک: موسوی گلپایگانی، سید محمدرضا، مجمع المسائل، ج ‌5، ص 24، @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢تمرین خویشتنداری💢 @Porseman_channel درس ایام کرونا برای ما چیست؟ ✅پاسخ: یکی ازمهمترین درس های ایام کرونا؛درس خویشتنداری یعنی تمرین کف نفس است. دراین ایام،مابه شدت مراقب هستیم.ومراقبت می کنیم ازاینکه ویروسی نشویم ومبتلانگردیم. این تمرین مهم ومراقبت ما رامهیای ترک عادات بدمی کندومی آموزدکه میتوان باتمرین وممارست ومراقبه؛عادات بد را کنارگذاشت. این میشودوشدنی است. 👈یکی ازآثاردستورات دین؛همین تمرین کف نفس وخویشتنداری است.که البته وصفی انسان بوده ویکی ازوجه امتیارات انسان ازحیوان همین کف نفس است.انسان عاقل بواسطه عقلی که داردازمضرات اجتناب می کند وخویشتنداری دارد.ولی حیوان،اینقدرخویشتندارنیست. روزه،تمرین خویشتنداری است.یعنی بتوانی بخوری بنوشی ولی بخاطرخدا؛ترک کنی بااین کارروح انسان قوی شده وقدرت وتسلط برمهارخواهش نفس بیشترمی شود. ❌وقتی درایام کرونا مراقبیم دست آلوده به چشم وگوش و..نزنیم درتغذیه مراقبیم که هرغذایی را ودرهرجا نخوریم. حتی ازبرخی لذت های حلال-مثل رفتن به مسافرت- چشم می پوشیم یا لذات راتعدیل ومدیریتش می کنیم.فاصله خود رابادیگران حفظ می کنیم . مراقب دست زدن به جاهای متعددهستیم وبرخی آداب ورسوم سنتی راترک می کنیم و... 👈اینها همه خویشتنداری هستند.وما رامهیا می کنند برای خویشتنداری از گناه ووسوسه ابلیس ... اینکه یله وبی مهابا نباشیم بلکه حد وحدودی برای اعمال ورفتارخود مشخص کنیم.وبه مدیریت رفتاراهتمام نماییم. 🔴به روایاتی درموردخویشتنداری توجه کنید: علامت زاهدده چيزاست: بى‏رغبتى به حرامها،خويشتن‏دارى (از شهوات)،انجام واجبات‏ و... 📚تحف العقول ص21 ❇️امیرمومنان (ع) فرمودند: پسرجانم!هيچ شرافتى برترازاسلام نيست ونه كرامتى ارجمندتراز پرهيزگارى ونه پناهگاهى محكم‏تر ازخويشتندارى‏ .. 📚تحف العقول ص90 ❇️ابوحمزه ثمالى گويد: ازامام باقرعليه السّلام شنيدم مى‏فرمود: هر كس خويشتندارى نمايداز تعرض به عرض وريختن آبروى مردم،خداوند عذاب روزقيامت رااز وى دورسازد، وهركس خشم خودرا فرونشاند، خداوند درروزقيامت،گناهان اوراببخشد. 📚ثواب الأعمال ص133 اهل بیت ع توصیه کرده اند: تو را سفارش مى‏كنم به بخشايش گناه ديگران و خويشتن‏دارى به هنگام خشم و غضب...‏ 📚فضائل الشيعة ص12 @Porseman_channel 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آمادگی برای مرگ 💢 @Porseman_channel چه پیامی میتوان از ایام کرونایی گرفت؟ ✅پاسخ: پیام های متعددی می توان ازاین ایام کرونا گرفت.ازجمله آنها،پیام آمادگی برای مرگ است. بسیاری ازماغافل ازمرگ هستیم وآن را دورمی بینیم... 📖معارج6-7 لیکن عمربه شدت گذراست.وما اطلاعی از روزوکیفیت مرگ خود نداریم. ما برای هدفی آفریده شده ایم وباید درآن مسیرحرکت کنیم. 👈درشرائط عادی زندگی؛که مرگ ومیرهاعادی هستند،همه ما مرگ رابه بهانه سلامتی وجوانی و..از خوددور می دانیم.ولی درشرائط ویژه ای مثل جنگ و حوادث طبیعی وشیوع بیماری ها،مرگ نزدیک پنداشته می شود.لذا تلنگری برای همه می شودکه مراقب خودباشند. یادمرگ؛یکی ازهشدارهای کرونا برای انسانهای هشیاراست.ویادکردن مرگ 🔴آثارفوق العاده ای دارد،از این رو،دین توصیه به آن کرده است. ❇️ امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ فرمود: اى ابا صالح! هنگامى كه جنازه‏اى را بر مى‏دارى، فكر كن كه جنازه خودت مى‏باشد، و از خدا درخواست كرده‏اى تا برگردى و كار (خوب و مفيد) انجام دهى؛ پس دقّت كن كه چه كارى را بايد شروع كنى. راوى گفت: سپس حضرت فرمود: تعجّب است از گروهى كه همه آنها (در اين دنيا) حبس و نگهدارى شده‏اند، پس از مدّتى در بين ايشان اعلان كوچ و حركت داده مى‏شود، در حالى كه آنان مشغول بازى و سرگرمى هستند (و هنوز آمادگى ندارند). ❇️ابو عبيده گويد:به امام باقر عَلَيْهِ السَّلَامُ عرض كردم: فدايت گردم! برايم سخنى بفرما كه از آن بهره‏مند گردم. فرمود: اى ابا عبيده! زياد به ياد مرگ باش، كه هيچ انسانى زياد به فكر مرگ نيست مگر آن كه در دنيا زاهد (و سعادتمند) مى‏باشد. ❇️از رسول خدا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ سؤال شد كه زيرك‏ترين مؤمنين كيست؟ فرمود: كسى است كه بيشتر به ياد مرگ باشد؛ و بيشترين آمادگى را از براى مرگ داشته باشد. 📚الزهد ص78 باب 14 باب ذكر الموت و القبر @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رها کردن سوره و خواندن سوره فیل و ضحی💢 @Porseman_channel کدام سوره است که در نماز نمی‌توان آن‌را نیمه کاره رها کرد؟ و کدام سوره‌ها هستند که در نماز یک سوره حساب می‌شوند؟ ✅پاسخ دو پرسش فوق، به ترتیب چنین است: 1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به جاى سوره «جمعه» و «منافقین»، یکى از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده، می‌تواند آن‌را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند. 2. سوره‌های «ضحى» و «انشراح» یک سوره حساب می‌شود و سوره «فیل» و «قریش» نیز یک سوره. پس نمازگزار نمی‌تواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند، بلکه بعد از خواندن سوره حمد و سوره «فیل» لازم است سوره «قریش» را بخواند؛ و همین‌گونه است حال دو سوره «الضحى» و «انشراح» که اگر نمازگزار سوره «ضحى» را در نماز خواند، لازم است سورۀ «انشراح» را نیز با آن بخواند. حال اگر نمازگزار - از روی جهل به مسئله - یکی از این سوره‌ها را به تنهایی بخواند، اگر در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نماز او صحیح است. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به احتیاط واجب کافی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می‌شود و همچنین سوره «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خواندن سوره های مذکور در سوال به تنهایی کافی نیست و باید جمعا و به همراه بسمله واقع در وسط خوانده شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢رجعت امامان شیعه💢 @Porseman_channel 1️⃣الف=رجعت امام حسین ع از بررسی احادیث رجعت استفاده می شود، نخستین کسی که برای فرمانروایی جهان رجعت می کند، حضرت امام حسین علیه السلام است. اگر چه طبق روایات، حضرت علی علیه السلام نیز در عهد امام حسین علیه السلام رجعت می کنند، ولی فرمانروایی ایشان در آخر خواهد بود و بعد از حضرت بقیه الله علیه السلام اولین کسی که رجعت می کند و بر سراسر جهان فرمانروایی می نماید، حضرت امام حسین علیه السلام است. از امام صادق روایت شده که فرمودند: نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود به روی آن رجعت می کند، حسین بن علی علیه السلام است. (الزام الناصب، ج 2، ص 360 / تفسیر برهان، ج 2، ص 408 / بحارالانوار، ج 53، ص 39 / الایقاظ، ص 360.) و در حدیثی دیگر نیز فرمودند: نخستین کسی که در رجعت باز می گردد، حسین بن علی علیه السلام است. (بحارالانوار، ج 53، ص 64 / الایقاظ، ص 367 و 389.) همچنین در حدیثی دیگر می فرمایند: نخستین کسی که به دنیا رجعت می کند، حسین بن علی علیه السلام است، به قدری حکومت می کند که از کثرت سن، ابروهایش روی دیدگانش می ریزند. (بحارالانوار، ج 53، ص 46 / الایقاظ، ص 358 / تفسیر برهان، ج 2، ص 408.) و نیز در حدیثی دیگر فرمودند: اولین کسی که به دنیا باز می گردد حسین بن علی علیه السلام است که با اصحابش رجعت می کند، و یزید بن معاویه نیز با اصحابش برمی گردد. آنگاه امام حسین علیه السلام همه آن ها را می کشد و برای هر ضربتی یک ضربت می زند. (تفسیر عیاشی، ج 2، ص 282 / تفسیر برهان، ج 2، ص 408 / تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 140 / تفسیر صافی، ج 3، ص 179.) امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری می فرماید: نخستین کسی که سر از خاک بر می دارد، حسین بن علی علیه السلام است که با 75 هزار نفر شیعیان رجعت می کند. (تفسیر بصائر، ج 50، ص 149 / تفسیر برهان، ج 4، ص 424 / بحارالانوار، ج 53، ص 106.) امام حسین علیه السلام روز عاشورا پیش از شهادتشان به تفصیل در مورد رجعت خود سخن گفتند که در ضمن آن فرمودند: من اولین کسی خواهم بود که زمین شکافته می شود و رجعت می کنم. (الایقاظ، ص 352 / بحارالانوار، ج 53، ص 62.) امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه سوره نازعات فرمودند: منظور از «راجفه» امام حسین علیه السلام، و منظور از «رافعه» حضرت علی علیه السلام است. نخستین کسی که سر از تیره ی خاک بر می دارد، حسین بن علی علیه السلام است که با 75 هزار نفر به این دنیا باز می گردند. (الایقاظ، ص 382 / بحارالانوار، ج 53، ص 106 / تفسیر بصائر، ج 50، ص 149 / تفسیر برهان، ج 4، ص 424 / مستدرک سفینه، ج 4، ص 123.) امام صادق علیه السلام مدت فرمانروایی حضرت امام حسین علیه السلام را در رجعت، چنین بیان فرموده اند: نخستین کسی که در رجعت برمی گردد حسین بن علی علیه السلام که 40 هزار سال در روی زمین می ماند، تا از کثرت سن ابروانش بر روی چشم هایش بریزد. (تفسیر برهان، ج 2، ص 408.) 2️⃣ب=رجعت سایر امامان معصوم علیه السلام همه امامان معصوم علیهم السلام در رجعت برمی گردند. دلیل ما در این گفتار، سه دسته از روایات است: 1- روایاتی که از رجعت فرد فرد امامان سخن گفته است؛ مانند روایاتی که از رجعت امام حسن مجتبی علیه السلام (بحارالانوار، ج 53، ص 62 / الایقاظ، ص 353.) و امام صادق علیه السلام (ارشاد مفید، ص 271 / تفسیر برهان، ج 3، ص 218 / مجمع البیان، ج 7، ص 239 / الایقاظ، ص 319.) سخن گفته اند. 2- روایاتی که تصریح می کنند، همه امامان رجعت می نمایند و همه مومنین خالص و نیز سرآمدِ کفار و طواغیتِ زمان هر امامی، همراه با حجت زمان خویش رجعت می کنند. (الایقاظ، ص 361.) 3- روایات، ادعیه و زیاراتی که از دوازده فرمانروای دادگر و هدایتگر بعد از حضرت ولی عصر علیه السلام گفت و گو کرده اند. (مکیال المکارم، ج 2، ص 76 / جمال الاسبوع، ص 511 / مصباح کفعمی، ص 550 / بحارالانوار، ج 95، ص 332 و ج 102، ص 115.) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فرصت در کنار هم بودن💢 @Porseman_channel ✅طول سال؛اعضاء خانواده مشغول کار،تحصیل ومشغله های متعدد اداری وشخصی هستند.واین،سبب بیرون بودن ازخانه وفاصله گرفتن ازخانواده می شود. 👈تامین نیازعاطفی درکنارخانواده بودن،بیشتروقت گذاشتن برای دیدن اعضاء خانواده وتشریک مساعی و...موردآرزوی همه بوده است. می گفتند:تعطیلات کی از راه می رسد؟ ای کاش یک هفته تعطیل بودیم–ای کاش فرصت بازی بافرزندان و صحبت باعزیزان خود را-بدون دغدغه های کاری ومشغولیت های ذهنی ومسئولیت های اجتماعی- داشتیم... با آمدن کرونااین فرصت به صورت اجباری فراهم شده تا فرصتی برای ساختن خاطره های خوب باهم بودن داشته باشیم. چه بسا فرزندان، پدریاحتی مادررا نمی بینند.چون آنها مجبورند دو شیفته کار کنند.ودرکنارکاررسمی اقدام به داشتن کاروشغل دوم هم بکنند.تادرتامین معاش به مشکل برنخورند. ❇️لازمه این-درغالب موارد-خروج صبحگاهی ازمنزل وبرگشت شبانه به خانه است که طبعا فرصت بودن باخانواده رااز دست می دهند. حال که پیشنهاد درخانه ماندن از طرف پزشکان شده،امکان بودن در خانه برای غالب مردم؛این فرصت را فراهم کرده است. البته باید دقت کرد که این فرصت،نباید،با بدخلقی ها و ناسازگاری و دلخوری ها ومرورخاطرات بد زندگی و...از دست رود. البته برای متدینین،این بهارطبیعی می تواند،بهارعبودیت هم باشد،فرصتی برای برنامه ریزی برای خواندن ادعیه بخصوص ادعیه متعالی ماه شعبان واعمال این ماه،تلاوت قرآن ودقت درتربیت بیشتر فرزندان ،آموزش تعالیم دینی به آنها وبه اشتراک گذاری تجربیات زندگی و... پس اگر درخانه می مانیم نه ماندن همراه گناه و آزاراعضاء خانواده و همسایگان ودخالت درکارهای دیگران و...بلکه ماندن مفید،ماندنی که همراه مهرو محبت وصمیمیت ودلجویی و..باشد. 🔴ضمنا ماندن درخانه؛حتی روزطبیعت،تمرینی برای بازخوانی وبازبینی در باورهای غلط می باشد.اینکه عددسیزده یک عددی بیش نیست که هیچ دخالتی در نحوست ایام ندارد.واین باورکه حتما بایدروزسیزدهم به طبیعت رفت.- نه یک روز قبل یا بعدش،-وگرنه نحوست آن مارا می گیرد،باوری غلط واشتباه بوده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢آیا عدد۱۳ نحس است؟💢 @Porseman_channel 🔶یکی از مسائلی که باعث ضربه زدن به ریشه های اعتقادی و فرهنگی ما می شود اعتقاد به مسائل خرافی است. 🔸مثلاً درباره اعداد، از همه مظلوم تر عدد ۱۳ است. این خرافه فقط مختص ملت ما هم نیست، ملت های به اصطلاح پیشرفته، اروپایی ها و آمریکایی ها بیشتر از ما به این عدد حمله کرده اند. مثلاً سازمان ملل طبقه ۱۳ندارد! در ایتالیا پلاک خانه ها را به جای سیزده، ۱۲+۱ می نویسند! مسیحیان هیچ وقت سیزده نفری سر یک میز غذا نمی خورند! مردم سوئد اگر تعطیلات آخر هفته شان به سیزدهم بیفتد می گویند هفته نحسی در راه دارند! در برخي كشورها درون هواپيماها جاي صندلي شماره ۱۳ را خالي مي گذارند! گويا اگر هواپيما خواست سقوط كند فقط صندلي شماره ۱۳ سقوط مي كند! يا گاه ديده مي شود كه برخي از ورزشكاران از پوشيدن لباس شماره ۱۳خود داري مي كنند! 🔷اعداد و روزها چه جرم و جنایتی مرتکب شده اند که آنها را نحس بدانیم!! اصلاً اختیاری دارند؟! ما نتیجه ی بدِ افکار و کارهای اشتباه خود را به گردن روزها و اعداد بی گناه انداخته ایم، به جای اینکه مسیولیت کار خود را بپذیریم. عطسه می کنیم می گوییم صبر آمد! خطای خود را به گردن گربه و کلاغ و جغد بی گناه می اندازیم! با سبزه عید گره زدن از نحسی خارج نخواهیم شد، ۱۳ چه گناهی دارد؟! اگر سیزده عدد نحسی بود 👈 هجرت پیامبر از مکه به مدینه در سال ۱۳ بعثت نبود، اگر ۱۳ نحس بود خدا حضرت علی با آن همه عظمت را در خانه خدا روز سیزده رجب به دنیا نمی فرستاد. 🔶کلمه نحس در قرآن درباره نزول عذاب بر قوم عاد آمده است. آن روزی که مردم با عمل اشتباه، سرنوشت خود را به تباهی می کشاند، آن روز، روز نحس است. 🔷 این حرف‌ها که ایام را گناهکار بدانیم و برای آنها نحوست قائل شویم، نه تنها فایده‌ای به حالمان ندارد، بلکه خدا علیه ما اعلام جرم خواهد کرد و در قیامت از ما سوال خواهد کرد که چرا مخلوق بی‌گناه مرا مجرم دانستید؟ 🔶اگر بخواهيم اين مسائل خرافی را ريشه يابي كنيم، مي بينيم كه عدد ۱۳ بر مي گردد به روز ولادت امير المومنين علي(ع). 🔸یا مقدس بودن نعل اسب در برخي مناطق که ريشه آن بر مي گردد به روز عاشورا كه اسبها توسط حرام زادگان يزيد بر پيكر مطهر امام حسين (ع) تاختند. 🔸یااستفاده از اسم امامان معصوم در ضرب المثل هاي منفي و... مثلا: طرف خودش را زده به كوچه علي چپ! یا اسامی ای كه در مورد چيزهاي بنجول به كار مي برند، مثلاً فلان چيز جواده! به نظر شما آيا اسم ديگري وجود نداشت كه از اسم امامان معصوم در چنين مواردي استفاده مي شود⁉️ ✍️برگرفته از کتاب ده گفتار شهید مطهری @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢جنبه های مثبت و منفی نوروز💢 همه چیز نوروز اشکال دارد؟ @Porseman_channel ✅عید نوروز فرصتی برای صله رحم ؛ دید و بازدید ؛ احسان ؛ اطعام ؛ مسافرت ؛خانه تکانی و پاکیزگی؛تفریح حلال؛عیدی و هدیه دادن؛رفتن به زیارتگاه ها و مکانهای مقدس وعیادت بیماران و سالمندان و خوشحال کردن کودکان و...نه تنها اشکال ندارد بلکه مستحب نیزمی باشد. این مورد تایید اسلام است و جنبه های مثبت عید نوروز است و این کارها همیشه و بتبع در نوروز هم توصیه شده است. ولی جنبه های منفی چون خرافات ؛با همه مصادیق آن مورد تایید نمی باشد. چهارشنبه سوری چگونه باشد اگر از روی آتش نپریم چه اتفاقی می افتد ؟ اگر ترقه نیندازیم چه می شود؟ حتما باید غذای خاصی در شب چهارشنبه سوری بخوریم؟ ضرورتی برای درست کردن سفره هفت سین وجود دارد؟ اگر سیزده بدر بیرون برویم و گره به سبزه بزنیم؟ این موارد ؛جنبه منفی نوروز می باشند. واینکه فکر کنیم اگر این کارها را نکنیم سال بدی خواهیم داشت و معتقد به سببیت آن باشیم؛؛مشکل دارد و منافات با توحید دارد. توحید این است که همه سبب ها را از خدا بدانیم و خدا را مسبب الاسباب بدانیم و هیچ سببیتی را به غیر مواردی که خدا فرموده؛قائل نشویم. 👌پریدن روی آتش و گره زدن سبزه و...هیچ سببیتی وجود ندارد. و هیچ تاثیری در خوشی و ناخوشی ما ندارد. و خدای مسبب الاسباب؛ این سبب و تاثیر را امضا نفرموده است. و همچنین اموری چون اسراف کردن در خوراک و پوشاک وخرید عید؛مذموم می باشد. اذیت و آزار دیگران به هر عنوان (اعم از ترقه و ایجاد مزاحمت ها) اختلاط زن و مردنامحرم؛دست دادن و روبوسی نامحرم ؛رقص و موسیقی ؛چشم هم چشمی ها و...مورد تایید اسلام نیستند بلکه این کارها ؛مثل روز های دیگر ممنوع است. سعی نماییم جنبه های مثبت را پر رنگ و از جنبه های منفی اجتناب نماییم. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اکثریت معیار حق💢 @Porseman_channel قطعا اکثرین معیار حق نیست.لیکن با وجود غیبت امام معصوم ع ، راهی جز تبعیت از نظر اکثریت در مسائل سیاسی نیست. در انتخاب امام معصوم ، ملاک انتخابات نیست ولی در غیرآن چاره ای جزآن نیست. اکثریت نشانه و معیار حق نیست ولی برای امر سیاسی و اعمال حاکمیت سیاسی(در زمان غیبت) راهی جز آن وجود ندارد. والبته حکومت ظاهری اهل بیت ع هم با این معنا قرین بوده است. یعنی تا اکثریت رای ندادند امیرمومنان ع ،اقدام به اخذ حکومت ظاهری نکردند. در واقع یک مساله اینست که خدا چه میفرماید. و یک مساله اینست که مردم چه میکنند بالطبع حرف خدا مقدم هست.نه اکثریت. آراء اکثریت در امر ظاهری نافذ هست نه واقعی... امیرمومنان ع ۲۵ سال حکومت ظاهری نداشتند چون اقبال اکثریت نبود ولی حکومت باطنی و واقعی داشتند ... همیشه اکثریت؛غالب هستند.و این مساله ظاهری است. لذادر بین انتخاب مردم؛ رئیس جمهورونخست وزیر؛ فاسد و مفسد هم انتخاب میشود. دین فرموده،حاکم خدا و پیامبر و اهل بیت معصومند و در زمان غیبت فقهاء عالم عامل... حال ظاهرا انتخاب شوند یا نشوند.حرف دیگری است @Porseman_channel عرض شد امیرمومنان ع ،بخاطرنبود آراء اکثری ۲۵ سال خانه نشین شدند لیکن همان مدت هم امامت و ولایت واقعی را داشتند ولو ظاهرا حکم حکومتی ازآنِ دیگران بود. ووقتی مردم خانه ایشان هجوم آوردندو انتخابش کردند،امامت واقعی با ظاهری تلفیق و تکمیل شد. ما نباید در زندگى اخلاقى خویش تابع اکثریت‌ها باشیم، هر چند مجبوریم در زندگى سیاسى تابع باشیم. بنابراین اگر اکثریت مردم روى زمین مال حرام مى خورند و پرهیز نمى کنند، ما نباید به رنگ جماعت اکثریت درآییم. اگر اکثریت مردم به هنگام به خطر افتادن منافع خویش دروغ مى گویند، ما نباید از صف راستگویان، به بهانه در اقلیت بودن آنها، خارج شویم و از کمى تعداد و نفرات صادقین بترسیم و در صف دروغگویان درآییم. انسان مؤمن در مسائل اخلاقى باید مستقل باشد، یعنى اگر تمام مردم روى زمین (فرضا) آلوده شراب شدند او نباید از تنهایی‌اش در این مسیر به خود هراس راه دهد و از منطق رسواى «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو!» پیروى کند. یا بگوید: «چه کسى راست مى گوید که ما راست بگوییم؟» و مانند اینها زیرا بدون شک فرداى قیامت این بهانه ها پذیرفته نیست. زمانى انسان صالح مى شود و در مسیر سلوک الى ا... قرار مى گیرد، که نگاه نکند دیگران چه مى گویند، بلکه بنگرد خداوند چه مى گوید. از آن جا که اکثریت رهبرى شده بر اساس منطق و فکر صحیح، مى‏تواند مشکلات جامعه را در حد امکان بشرى حل کند و اکثریت غیر رشید و رهبرى نشده موجب انحطاط و سقوط جامعه به سوى منجلاب مى‏شود، قرآن نیز با اتکا بر همین قاعده مسلم و عقلایى، براى اکثریت منطقى و عقلانى ارزش قائل است؛ به عبارت دیگر، از منظر قرآن اگر جامعه اسلامى در چارچوب اسلام و بر مبناى اصول استدلالى و منطقى وارد جریان امور و نظردهى‏ها و نظر خواهى‏ها بشود و اختلاف در راه یابى به حقایق و عدالت یا تشخیص قانون درست از نادرست به وجود آید، اکثریت بر اقلیت ترجیح دارد، زیرا اکثریت در این صورت نزدیک‏ترین راه به حقایق است و عقل و شرع نیز آن را امضا مى‏کند. @Porseman_channel قرآن کریم در موارد متعددى کثرت را مذمت کرده است ؛ از این رو از دیدگاه قرآن ملاک حق و باطل نمى‏تواند اکثریت جامعه باشد، بلکه ذات کار از حیث ناپسندى و پسندگى نزد عقل (حسن فعل) و انگیزه درونى فاعل آن (حسن فاعلى)، ملاک حق یا باطل است. پس اگر جامعه‏اى مشرک یا دنیازده است، نمى‏توان عمل مطابق با اکثریت افراد آن جامعه را انجام داد. قرآن در این زمینه مى‏فرماید: و إن تطع أکثر من فى الأرض یضلوک عن سبیل الله إن یتبعون إلا الظن و ان هم الا یخرصون؛(انعام (6) آیه 116) و اگر از اکثر کسانى که در روى زمین هستند اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد ؛ آنها فقط از ظن و گمان پیروى مى‏کنند و از تخمین و حدس (واهى). آیات مورد بحث، به هیچ وجه در صدد نفى اعتبار اکثریت به طور مطلق نیست و آنچه مهم است، توجه به خاستگاه اکثریت است. در موارد فکرى، عقلى و اخلاقى، نباید تابع نظر اکثریت بود و باید از حق و حقیقت پیروى کرد ؛ اما در امور اجتماعى و سیاسى، همسویى و همگامى با اکثریت، لازم و ضرورى است، مگر این که اشتباه آنان، طبق موازین شرع یا عقل، روشن و ثابت شود؛ به عبارت دیگر، از منظر قرآن، صرف اقلیت و اکثریت - بدون در نظر گرفتن بسترهاى آن هیچ ارزشى ندارد ؛ از این رو اعتبار این دو، وابسته به آن است که در کدامین محل تحقق یافته است ؛ یعنى اگر برگشت آن دو، به حق و حقیقت بود، ارزشمند و پیروى از آن واجب است ؛ اما اگر منتهى به امر باطل و نادرستى شود، نه تنها ارزشى ندارد، بلکه مخالفت و مقاومت در برابر آن لازم و ضرورى است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢امكان سازگای دين و دموكراسی‏💢 @Porseman_channel آیا بین اسلام و دموکراسی ؛؛تقابل ذاتی وجود دارد؟ تفسير واحدی از دموكراسی وجود ندارد و به مقوله دموكراسی نگرش‏های متفاوتی می‏توان داشت. آن‏چه در تبيين ناسازگاری ذاتی ميان اسلام و دموكراسی عرضه شد، مبتنی بر نگرش خاصی به دموكراسی يعنی «دموكراسی تكثّرگرا» است و صد البته چنين تفسيری از دموكراسی با اسلام و هر مكتبی كه اموری را حق و صواب می‏پندارد و از شكّاكيت و نسبی‏گرايی فاصله می‏گيرد، ناسازگار است. دموكراسی، تفاسير مختلفی دارد و برخی از آن‏ها مبتنی بر دو اصل و مبنای ياد شده در استدلال فوق نيست. برای نمونه، نگرشی كه دموكراسی را صرفا روشی برای توزيع قدرت سياسی و شيوه‏ای كارآمد در اداره امور جامعه می‏داند، توقّف و ابتنايی بر تكثّرگرايی معرفتی و انتخاب‏گری مطلق ندارد. دموكراسی به عنوان يك روش را می‏توان در چارچوب‏های خاصی محدود كرد. يعنی اصول و مبانی خاصی را به عنوان امور حق و صواب پذيرفت و آن‏گاه دموكراسی را در چارچوب حفظ اين اصول و ارزش‏ها به كار بست. در چنين تصوّری از دموكراسی، اوّلا، نسبی‏گرايی و تكثّرگرايی معرفتی به كنار نهاده شده است؛ زيرا به حقّانيت و درستی آن چارچوب اعتقاد پيدا كرده‏ايم. ثانيا، انتخابگری افراد، مطلق نيست، بلكه مقيّد است؛ زيرا در چنين نگرشی به دموكراسی، افراد نمی‏توانند چيزی كه متضاد و مخالف با آن چارچوب‏ها و اصول و مبانی پذيرفته شده است، انتخاب كنند. پس چنين تصوّری از دموكراسی، هی توقّفی بر آن دو اصل- تكثّرگرايی معرفتی و انتخابگری مطلق- ندارد. از قضا، دموكراسی‏های ليبرال براساس همين تلقّی از دموكراسی شكل گرفته است. ليبرال‏های نخستين در ابتدای طرح دموكراسی و اعتبار انتخاب اكثريت، چندان روی خوشی به آن نشان نمی‏دادند؛ زيرا از اين مسأله هراس داشتند كه چه بسا رأی اكثريت به هدم و حذف ارزش‏ها و اصول ليبرالی منتهی شود. ليبرال‏ها عميقا به اصول ليبرالی نظير احترام به مالكيت خصوصی و آزادب تجارت و بازار اقتصاد آزاد، تسامح و تساهل و آزادی‏های مذهبی و آزادی انديشه و بيان باور داشتند. ازاين‏رو، می‏خواستند دموكراسی را در چارچوب اين اصول و ارزش‏ها مهار كنند، به گونه‏ای كه خواست و رأی اكثريت نتوانند برخی از اين اصول را كنار زند. بنابراين، ميان اعتقاد به حقّانيت ليبراليسم و درستی اصول و ارزش‏های آن، با دموكراسی ناسازگاری نيست و می‏توان دموكراسی به عنوان يك روش را مقيّد در چارچوب اصول و ارزش‏های ليبرالی تصوّر كرد و از ليبرال دموكراسی سخن راند. حال كه چنين است، چه اشكالی وجود دارد كه ما دموكراسی روشی را در چارچوب اصول و مبانی اسلامی محصور كنيم و بگوييم در تعيين صاحبان اقتدار سياسی به آرای عمومی مراجعه می‏كنيم و مردم با رأی خويش نمايندگانی برای مجلس قانون‏گذاری انتخاب می‏كنند، امّا منتخبان مردم حق ندارند برخلاف ارزش‏های اسلامی تصميم‏گيری و وضع قانون كنند. انتخاب اكثريت و آرای مردم، تا وقتی محترم است كه به حريم چارچوب‏های اعتقادی و مقبول تعرّض نكند. بنابراين، همان‏طور كه ليبراليسم، دموكراسی را در چارچوب خودش مهار می‏نمايد، اسلام نيز دموكراسی را در چارچوب خود محصور می‏كند. پس می‏توان دموكراسی و جمهوريت را با اسلام سازگار كرد و نظام سياسی جمهوری اسلامی نمونه عملی چنين سازشی است. قانون اساسی ما، درعين‏حال كه به حاكميت ملی و جمهوريت نظام و لزوم مراجعه به آرای عمومی در توزيع قدرت سياسی تصريح كرده است، اين حاكميت را همسو با حاكميت الاهی و مرجعيّت تعاليم نورانی اسلام ديده، و حاكميت ملی را در چارچوب حاكميت الاهی خواسته است. 📚حکومت اسلامی ،احمدواعظی @Porseman_channel