eitaa logo
کانال پرسمان دینی
841 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مسافت شرعی💢 مقدار مسافت شرعى چند كيلومتر است؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، بهجت، فاضل، صافى و نورى: مسافت شرعى تقريباً 5/ 22 كيلومتر است. آيات عظام تبريزى، سيستانى و وحيد: مسافت شرعى تقريبا 22 كيلومتر است. آيةاللَّه مكارم: مسافت شرعى تقريبا 5/ 21 كيلومتر است. رهبری: مسافت شرعی حدود ۴۱ کیلومتر است هر چند به صورت رفت و برگشت باشد؛ در این صورت نباید رفت آن از ۲۰.۵ کیلومتر کمتر باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حد ترخص 💢 @Porseman_channel حد ترخص يعنى از وطنش (يا جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند ) به قدرى دور شود (3) كه ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود ولى بايد در هوا، غبار يا چيز ديگرى نباشد كه از ديدن ديوار و شنيدن اذان جلوگيرى كند و لازم نيست به قدرى دور شود كه مناره‌ها و گنبدها را نبيند (4)، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است (5). (3) اراكى: كه اهل آنجا او را نبينند و اذان آنجا را نشنود. [پايان مسأله] زنجانى: كه صداى اذان بلند آخر آنجا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. [پايان مسأله] (4) گلپايگانى، صافى: بلى، اگر به قدرى دور شده كه ديوار خانه‌هاى شهر كاملًا معلوم نيست ولى شبح آنها نمايان است، احتياط لازم آن است كه نماز نخواند تا وقتى كه شبح پنهان شود يا هم شكسته بخواند و هم تمام. فاضل: يا ديوارها پيدا نباشد بلكه همين قدر كه ديوار كاملًا تشخيص داده نشود كافى است، و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا به حدّ ترخّص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. (5) نورى: و كسى كه از جايى كه قصد كرده ده روز در آنجا بماند به قصد هشت فرسخ خارج شود، تا حد ترخص نرسيده بنا بر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. خوئى، تبريزى: شرط هشتم: آن كه به «حد ترخص» برسد و امّا در غير وطن، اعتبارى به حدّ ترخص نيست و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. سيستانى: شرط هشتم: آن كه اگر از وطن حركت مى‌كند به «حدّ ترخّص» برسد و امّا در غير وطن، حدّ ترخّص اثرى ندارد و همين كه از محلّ اقامت خارج شود، نمازش قصر است. حدّ ترخّص جايى است كه اهل شهر حتى آنها كه در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببيند و نشانه آن اين است كه او اهل شهر را نتواند ببيند. مكارم: شرط هشتم: به «حدّ ترخّص» برسد. «حدّ ترخّص» يعنى از وطن يا محلّ اقامتش به اندازه‌اى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سر و صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اين كه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و الّا احتياط، جمع ميان نماز شكسته و تمام است. رهبري: احوط، رعايت هر دو علامت است، هرچند بعيد نيست که شنيده نشدن اذان برای تعيين حدّ ترخّص کافی باشد. معيار، شنيدن اذان آخر شهر از طرفی است که مسافر از آن خارج و يا داخل آن می‌شود. تعيين آخر شهر موکول به نظر عرف است. اگر در نظر عرف کارخانه‌ها و شهرک‌های پراکنده اطراف شهر جزو شهر نباشد، مسافت را از آخر خانه‌های شهر بايد حساب نمود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ریشه تاریخی سیزده بدر💢 ✅مرجع عظیم الشأن تقلید حضرت حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در این مورد می فرماید : @Porseman_channel مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی که کردم در تاریخ سرچشمه آن را چنین پیدا کردم که سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحال الراس که در قرآن به آن اشاره شده است. در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده و در یکی از شرح نهج البلاغه هم داستان مفصل آنها را دیدم ( اصحاب الراس در سوره فرقان آیه 38 و ق آیه 12 و در حدیثی ، در عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج 1 ، ص 205 آمده است . ) دوازده شهر یا آبادی بود که هر شهر و آبادی به نام یکی از ماههای سال خورشیدی بود . یکی اسمش فروردین بود ، یکی اردیبهشت ، یک خرداد به ترتیب ، مذهبشان هم بت پرستی بود. درختان صنوبر را پرستش می کردند . صنوبر منبع درآمد خوبی برای آنها بود. روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر و روستا جمع می شدند توی شهر فروردین و مراسم جشنی داشتند. فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت و مراسمی داشتند روز سوم می رفتند توی شهر یا آبادی که خرداد نام داشت تا به آبادی اسفند می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از آبادی ها می رفتند به بیابانها و مراسم سیزده و جشن و پای کوبی و آلودگی به انواع مفاسد را در آنجا برگزار می کردند. بنا بر این سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده ، همان طوری که سنت مراسم شب چهارشنبه سوری همه که احترام برای آتش قائل می شدند سنتی از آتش پرستان است. ما جنبه های مثبت سال جدید را حفظ کنیم. ❇️(بخشی از سخنان حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در روز 13 فروردین 76 مدرسه قم)❇️ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢گفتن اذان و اقامه به صورت غنا و با موسیقی💢 @Porseman_channel اگر در اذان و اقامه صدا در گلو بيندازد1 چنانچه غنا شود، يعني به طور آوازه خواني كه در مجالس لهو و بازيگري معمول است 2اذان و اقامه را بگويد، حرام است و اگر غنا نشود مكروه مي باشد3 1- مظاهری: چنانچه غنا شود حرام و اگر غنا نشود مکروه است 2- وحید: که در مجلس لهو معمول است ... 3- فاضل: حرام و باطل است. * مكارم: مسأله- اذان گفتن بصورت غنا يعني آهنگي كه مناسب مجالس لهو و لعب است، حرام و باطل است. رهبری: اگر در اذان و اقامه صدا را در گلو بيندازد، چنانچه غنا شود يعنى به طور آوازه خوانى كه در مجالس لهو و بازيگرى معمول است اذان و اقامه را بگويد حرام است، و اگر غنا نشود مكروه مى‏باشد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢غنا و قرآن💢 در چه حالتی قرائت قرآن "غنا" می شود؟ @Porseman_channel ✅پاسخ معیار در غنا مطلق خواندن قرآن با صدای خوش نیست، بلکه غنا عبارت است از ترجیع صدا به گونه ای که مناسب با مجالس لهو و لعب همراه با آلات لهو باشد. (1) از این رو اگر قرآن به گونه ای تلاوت شود که مناسب با نغمه ها و ترانه های مبتذل و عاشقانه اهل فسق و فجور باشد ،حرام است، اما اگر چنین نباشد، حرام نیست، بلکه پسندیده می باشد. از امام صادق (ع) آمده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود: قرآن را با لحن و لهجه و صدای عربی بخوانید، مبادا آن را شبیه لهجه و لحن اهل فسق و گناه بخوانید، بدانید گروهی بعد از من خواهد آمد که قرآن را در گلوی شان مانند غنا و نوحه سرایی و رهبانگری می گردانند.قرآن از چنبره های گردن آنان تجاوز نمی کند . دل های آنان وارونه می باشد، و دل های کسانی است که وضعیت آنان شما را به تعجب وا می دارد.(2) از امام صادق (ع) آمده است: قرآن همراه با حزن نازل شده، آن را با صدای حزین بخوانید. پیامبر گرامی اسلام فرمود: هر چیز زینتی دارد، زینت قرآن صدای زیباست. این روایات به خوبی می رساند که خواندن قرآن با آهنگ خاص و وزین و متین( که انسان را جانب عالم آخرت جذب نماید ؛ در بشارت ها متناسب با بشارت و در آیات خوف و عذاب متناسب با خوف و عذاب باشد؛در داستان های قرآن آهنگ متناسب با آن قصه را ایفا نماید) نیکو و پسندیده می باشد. وقتی امام سجاد (ع) قرآن تلاوت می نمود، کسانی که از کنار منزل حضرت می گذشتند و صدای حزین و زیبای تلاوت امام را می شنیدند، مدهوش می شدند ابا بصیر می گوید که به امام باقر عرض کردم: هنگامی که قرآن تلاوت می کردم ،صدایم را بلند کردم، شیطان به سراغ دل من آمد و گفت: داری خودت را با این صدا به خانواده و مردم نشان می دهی، چکنم؟ امام فرمود: قرآن را به گونه ای قرائت کن که حد وسط میان دو قرائت باشد، یعنی این که هم به خانواده بشنوان، هم در گلوی خویش آن را بچرخان، زیرا خدا صدای زیبایی را که در گلو چرخانده شود، دوست می دارد. با توجه به روایات سابق مقصود از ترجیع صدا این نیست که مشابه غنای اهل لهو و لعب شود، بلکه مقصود خواندن به گونه زیبا و متناسب با قرآن می باشد. رجوع شود به 1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، ص269، سوال 1138. 2. کلینی، الکافی، ج4، ص629. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢اسپری برای روزه دار💢 كسى كه به نفس تنگى شديد مبتلا شده و در روز بايد از اسپرى استفاده كند، تكليف روزه او چيست؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، فاضل، مكارم و نورى: با توجه به اينكه داروى ياد شده، خوردن و آشاميدن بر آن صدق نمىكند، روزه را باطل نمىكند. آيةاللَّه خامنه اى: اگر دارو به صورت گاز يا پودر وارد حلق شود، بنابر احتياط واجب روزه را باطل مىكند و اگر گرفتن روزه بدون آن، زحمت و مشّقت دارد، استفاده از آن جايز است، و بعد از ماه رمضان، اگر توانست بدون استفاده از اسپرى روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب قضا كند. آيةاللَّه بهجت: اگر به صورت گاز رقيق باشد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر قبل از رسيدن به حلق به صورت هوا در بيايد، روزه را باطل نمىكند. آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت مايع به حلق نرسد، اشكال ندارد و روزه صحيح است. آيةاللَّه صافى: اگر موادى وارد ريه مىشود، روزه اشكال پيدا مىكند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال بايد از اسپرى استفاده كند، در ماه رمضان روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب براى هر روز يك مد طعام هم به فقير بدهد و قضا ندارد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی ؛ امشب،سوالات در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
وپنج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅16فروردین-1402 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: کسی که کفاره روزه به عهده دارد اگر تا ماه رمضان سال بعد نپردازد باید علاوه بر آن،کفاره تاخیر هم پرداخت کند گزینه 2⃣: کسی که کفاره روزه خود را با گندم حساب کرده میتواند با آن برنج بخرد ویا به فقیر بدهد.وفقیرباپول آن کفاره ،برنج بخرد گزینه 3⃣: کسی که در بیمارستان به دستش سرم وصل کرده اند وتاآخروقت نماز سرم و آن چسب می ماندباید تیمم کند. گزینه 4⃣:در مقام تعارض اذن پدر و جد پدری در امر ازدواج،به نظر همه مراجع تقلید؛نظر آنکه موافق است مقدم میشود گزینه 5⃣: مسافر قبل از حد ترخص شهر مبدأ، نمیتواند روزه خود را افطار کند 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا 1ظهر فردا ⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اتمام مهلت پاسخگویی به سوال مسابقه👆👆👆👆 از همه دوستانی که در مسابقه شرکت کردند؛ کمال تشکر را داریم....🌷 ان شاء الله مسابقه مناسبتی بعدی متعاقبا اعلام خواهد شد...🌸 گرو‌ه دوباره ؛ شبانه روز فعال شد... لطف بفرمایید فقط سوالات شرعی و شبهات دینی ارسال بفرمایید... جواب صحیحِ سوال و اسم کاربرانی که قرعه بنامشان افتاده؛ بخاطر رعایت نظم گروه؛ در کانال پرسمان ؛ بعد از مدتی اعلام خواهد شد....🌷 @Porseman_channel موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام وتشکر از حضورومشارکت دوستان همراه🌷 همه گزینه ها جز 5⃣؛ درست نبودند. 👇👇👇👇 به دوستانی که پاسخ صحیح داده بودند؛و برنده این مسابقه شدند،،هدیه شارژ مستقیم تقدیم میگردد🌷 این ؛ برنده ای نداشت 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 موفق باشید🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مسافرت قبل از ظهر💢 كسى كه پيش از ظهر تصميم به مسافرت دارد، تكليف روزه او چه مىشود؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز تبريزى و سيستانى): اگر پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخّص برسد، نمىتواند روزه را بخورد. آيةاللَّه تبريزى: اگر از سر شب تصميم بر سفر داشته و پيش از ظهر مسافرت كند، روزهاش باطل است؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پيش از ظهر تصميم بر مسافرت گرفته، بنابر احتياط واجب بايد روزه بگيرد. آيةاللَّه سيستانى: اگر پيش از ظهر مسافرت كند، بنابر احتياط واجب بايد روزهاش را افطار كند؛ ولى قبل از آنكه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کفر بی نماز💢 کسی که نماز نمی خواند کافر است؟ @Porseman_channel کافر کسی است که وجود خدا یا وحدانیت او یا روز جزا یا رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را منکر باشد. چنین شخصی از نظر شرع، احکام خاصی دارد که در رساله های عملیه بیان شده است. همه کسانی که نماز نمی خوانند کافر نیستند. تنها در صورتی که کسی آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، آن را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند. کافر در لغت به معنای پوشاننده است، همان طور که زارع را کافر می گویند؛ زیرا که پوشاننده دانه در خاک است، هم چنین افراد ناسپاس را کافر می نامند، چرا که نعمت حق را نادیده می گیرد و گویی پرده بر آن می افکند. کافر در اصطلاح شرع و قرآن کسی است که وجود پروردگار و یکتایی او را منکر است و نیز روز معاد و قیامت و رسالت انبیاء الاهی و یا یکی از ضروریات دین را انکار می نماید. بنابراین اگر کسی نماز نخواند دو صورت دارد یا به این دلیل است که آن را انکار می کند و می داند انکار نماز به انکار خدا و وحدانیت پروردگار و یا انکار نبوت و رسالت و معاد و قیامت بر می گردد، در این صورت چنین شخصی کافر است و احکام کافر (که در رساله های عملیه آمده است)بر او مترتب می گردد. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که : اگر کسی بعضی از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن (مانند نماز) را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ می فرمایند: «اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام (ص) یا وارد کردن نقصی به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداد است.» اما اگر شخصی کاهل به نماز باشد و از روی بی مبالاتی نماز نخواند و آن را ترک کند در حالی که پروردگار و وحدانیت او و دیگر ضروریات دین و وجوب نماز را قبول دارد، کافر نمی باشد. چنان که مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی، این چنین می فرمایند: «مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد». از این رو روایاتی که تارک عمدی نماز را کافر معرفی می کند مَنْ تَرَکَ الصَّلَاةَ مُتَعَمِّداً فَقَدْ کَفَرَ...؛ بحارالأنوار، ج 30، ص 673 و 674. یا ناظر به قسم اول است و اگر هم شامل قسم دوم نیز شود باید بگوییم که منظور از کافر کفر نعمت است نه کفر عقیدتی و فکری. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم نماز و روزه دانشجو💢  طبق نظر مقام معظم رهبری حکم نماز و روزه دانشجو اینگونه است: @Porseman_channel ✅اگر ده روز یا بیشتر در محل تحصیل می‌ماند نمازش تمام است و می‌تواند روزه هم بگیرد. ✅اگر کمتر از ده روز می‌ماند و در رفت وآمد هست در دو صورت کثیرالسفر می‌شود. اول اینکه: مدت سه ماه هر روز به جز روزهای تعطیل در سفرباشد. دوم اینکه: مدت هشت ماه هر حداقل یک روز در سفر باشد.  👈پس اگر دانشجوی بورسیه باشد و کثیرالسفر باشد،، سفر اول تمام است و می‌تواند روزه بگیرد. 👈 اگر دانشجوی بورسیه نباشد و طبق یکی از ملاک های بالا سفر کند بنابراحتیاط واجب نمازش را باید به صورت جمع (هم شکسته و هم تمام) بخواند و روزه بگیرد و قضا کند.البته چون رهبری در این مورد احتیاط واجب دارند مکلف میت واند با توجه به شرائطی که دارد به مرجع اعلم بعدی رجوع کند.  @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا