eitaa logo
کانال پرسمان دینی
888 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قتیل العبره به چه معناست؟ @Porseman_channel در روایت است که امام حسین ع فرمودند (ان قتیل العبرات) من کشته اشکم 📘وسائل الشیعه ج14ص 422 السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ 📙تهذيب الأحكام / ج6 / 113 پس در روایات به حضرت قتیل العبرات اطلاق شده است اما به چه معناست؟ 🔴در روایتی خود حضرت سیدالشهداء ع فرمودند: أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ لَا يَذْكُرُنِي مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ. من كشته اشک هستم، هيچ مؤمنى من را ياد نمىكند مگر آنكه با ياد من طلب اشک مىكند 📚كامل الزيارات ص 108 / الباب السادس و الثلاثون و همچنین حضرت امام حسين عليه السّلام فرمودند: من كشته اشك هستم، ياد نمىكند من را هيچ مؤمنى مگر آنكه مىگريد ... 📚كامل الزيارات / ص355 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 قتیل=کشته شده عبره=اشک 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 1⃣معنای اول: با توجه به این روایت معنای قتیل العبره واضح میگردد... یعنی اینکه شهادت حضرت ؛موجب انکسار قلب افراد مومن و به وجود آمدن رقت قلب و گریه میشود 2⃣معنای دوم: البته برخی معنای دیگری برای این واژه کرده اند و آن اینکه علت شهادت من اشکها و کینه هایی است که طرفداران عثمان در مرگ عثمان ریختند و گرچه به شهادت تاریخ حضرت هیچ نقشی در قتل عثمان نداشت ولی تبلیغات سوء دشمن این تهمت و کینه را نهادینه کرده بود. 📘فروغ شهادت ص301 3⃣معنای سوم: ویا اینکه علت شهادت حضرت ؛کینه ها و گریه های اطرافیان و عزیزان مشرکان بدر و حنین بوده است که امیر مومنان ع به دستور خدا و رسولش آنها را بحق کشت .لیکن کینه و نفرت و عداوت اطرافیان و خویشان کشته شده گان تمامی نداشت و منجر به شهادت حضرت شد.... 📙فروغ شهادت ص301 لیکن واضح است که با تبیینی که خود حضرت از قتیل العبرات کرده اند این وجه ؛غیروجیه و بعید به نظر می رسد... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا امام حسین ع و اصحابش ؛ سه روز تشنه بودند؟ @Porseman_channel ✅این سخن که امام حسین ع و اصحابشان سه روز تشنه بودند به هیچ وجه صحیح نیست و نه تنها سندی برای اثبات ندارد بلکه اسناد و شواهد نقلی ،برخلاف آن بسیار وجود دارد. مطلبی که هست و صحت و سند دارد اینست که از روز هفتم محرم؛ آب بسته شد و درمحاصره دشمن قرار گرفت.ولی این به آن معنانیست که آب در خیمه ها سه روز نباشد و طول این سه روز تشنه باشند. و از طرفی نمیتوان وجود تشنگی شدید در روز عاشورا بخصوص بعد از ظهر آن روز را انکار کرد... اما اسناد اینکه مصیبت تشنگی در عاشورا بوده : روضه ای که خدا به انبیا خوانده و جبرئیل به انبیا خبر داده از تشنگی آن روز حکایت میکند 📕بحارالانوارج44ص308و ص245 خود حضرت صاحتا بیان کرده اند انا العطشان.... 📘مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) / ج4 ص 60 شِيعَتِي مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِيبٍ أَوْ شَهِيدٍ فَانْدُبُونِي . 📙المصباح للكفعمي ص741 حضرات معصومین ع مثل امام سجاد ع و باقر ع تصریح کرده اند 📚کامل الزیارات ص168 📚معالی السبطین ج2ص38 گزارشهایی از تشنگی اصحاب و یاران حضرت نقل شده است مثل کلام معروف علی اکبر ع ثُمَّ رَجَعَ إِلَى الْحُسَيْنِ ع وَ قَالَ يَا أَبَتِ الْعَطَشُ قَتَلَنِي وَ ثِقْلُ الْحَدِيدِ قَدْ أَجْهَدَنِي 📕مثير الأحزان ص 68 کلام ام کلثوم ع که دیدم خواهرم زینب س در خیمه ها بی تاب تشنگی در خیمه است... 📘وقایع الایام خیابانی ص292 عباس ع با آن غیرتش از دشمن برای خیام آب خواست 📙فاجعه الطف ج1ص25 پاسخ دشمن به آب خواستن اصحاب حضرت الأمالي( للصدوق) ص 157 / المجلس الثلاثون 📘بحار الانوارج44ص318وص389 کلام حر بن یزید ریاحی در مورد تشنگی خیام 📘تاریخ طبری ج4ص326 📕تذکره الخواص ص252 اما اسناد اینکه تا ظهر عاشورا آب بوده است در روز هشتم محرم امام حسین ع ، 19 قدم برداشت و زمین را کند آب بیرون آمد استفاده کردند 📙وقایع الایام خیابانی ص276 📚قمقمام فخارج1ص372 و خیابانی ذکر میکند که آب بود تااینکه روز نهم محرم آب در خیام کمیاب شد 📙همان ص292 امام حسین ع در مواردی با اعجاز، اصحابش را سیراب کردند 📘جلاء العیون مجلسی ص646 روز هفتم محرم عباس ع با سی سوار از فرات محصور شده ؛ آب آوردند 📙همان مدرک در برخی نقلها ذکر شده دوبار چاه کنده به آب رسیدند ولی لشکر عمرسعد مانع شده چاه را پر کردند 📘فرهنگ جامع سخنان امام حسین ع ص512 علی اکبر ع با سی سوار ، شب عاشورا از فرات آب آوردند. 📚جلاء العیون ص651 با اسناد و مطالب ذکر شده روشن میشود ولو در روز هفتم محرم آب محاصره و بسته شد ولی با اعجاز و با لشکر کشی آب آورده میشد و تشنگی مفرط تا عاشورا نبوده است. حتی در نقلها است که شب عاشورا آب به حد کافی رسید واصحاب، غسل و تنظیف نمودند... 📚الکامل فی التاریخ " ج3، ص 418 - 📕تاریخ الطبری ج5 صص 422-423، -📘 البدایة و النهایة، جلد11، ص 534، 📕الامالی الصدوق، 150. 🔴پس در مجموع با ملاحظه همه اسناد موجود در کتب تاریخ؛ به این نتیجه می رسیم که تشنگی ظهرعاشورا و شهادت درحال عطش امام حسین ع و عباس ع و علی اصغر ع وتشنگی خیام و...واقعیت انکار ناپذیر است. از روز هفتم محاصره آب انجام شد و آب با اعجاز و لشکر کشی مهیا میشد و دقت بفرمایید که در محیط گرم کربلا وتقلای زیاد و جنگ با لباس جنگی آهنین و ادوات جنگی آهنی ؛تشنگی چندین ساعته نیز شخص را از پا در آورده و مصیبت عظیمی به بار می آورد... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا امام حسین ع و اصحابش با وجود اینکه تعداد اندکی داشتنددر یک حمله همه شهید نشدند؟ @Porseman_channel بله ظاهرا تعداد نفرات اصحاب امام حسین ع کم بودند لذا عمرسعد و ابن زیاد تصورمیکردندبا یک حمله کار را تمام خواهند کرد. لذا عمر سعد به لشکرش گفت: منتظر چه هستید همه به یکباره بتازید که اینهایک لقمه بیش نیستند 📕بحارالانوارج45ص8 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 اما اینکه چرا چنین نشد و جنگ و مبارزه تا عصر عاشورا طول کشیدرا باید در دو امر مهم خلاصه کرد 1⃣اول ایمان و یقین راسخ اصحاب امام حسین ع که شجاعت و نیرو وتوان مضاعف داده بود و آنها با اخلاص تمام به استقبال شهادت می رفتند در حالیکه لشکریان عمرسعد درصدد زندگی و زنده ماندن و دریافت متاع و جوایز دنیوی بودند... شجاعت و پهلوانی اصحاب حضرت از طرفی و ازطرف دیگرقوم مستمیت و عاشق شهادت بودن و ا مرگ نترسیدن بلکه به استقبال مرگ رفتن آنها را شکست ناپذیر و غیرقابل نفوذ کرده بود عمرو بن حجّاج زبيدى؛ فرياد كشيد: اى احمقها! مىدانيد با چه كسانى در حال جنگ هستيد؟ اینهاجنگجويان شهر هستند. قومى هستند كه آرزوى مرگ مىكنند، هيچيك از شما به تنهايى در مقابلشان ظاهر نشود، آنها اندكند و چيزى طول نمىكشد كه از بين مىروند، به طرفشان سنگ پرتاب كنيد. عمر بن سعد گفت: راست گفتى، نظر شما درست است لذا به مردم دستور الزامى داد و گفت : كسى از شما به تنهايى با آنها مبارزه نكند 📚وقعة الطف ؛ ص165 شمر به عمرسعد گفت: ای امیر اگر همه مردم زمین به جنگ امام حسین ع بروند توان دارد همه را تا آخرشان از بین ببرد 📘الدمعه الساکبه ص306 این نمونه ای از اقرار دشمنان , به شجاعت و پهلوانی اصحاب امام حسین ع می باشد. اما طبق روایات آنها چنان عاشق شهادت در رکاب حضرت بودند و مشتاق رسیدن به بهشت و جایگاه ابدی خود که زخم شمشیر را هم حس نمیکردند ... 📙بحار الانوارج45ص80 📕علل الشرائع ج1ص739 2⃣جهت دوم تاکتیک نظامی و آرایش نظامی که داشتند مانع نفوذ همه جانبه دشمن و حمله همه جانبه و یکباره دشمن می شد... حضرت مکان خوبی خیمه زده بودند و پشت خیمه ها خندق کنده و آتش درست کرده بودند که مانع نفوذ دشمن می شد. برای لشکر نظم و نظام داده و میمنه و میسره و قلب درست کرده بودند. و تنها راه باریکی برای عبور دشمن درست کرده بودند که دشمن فقط از یک جهت حمله بکند . 📘نفس المهموم ص233 امام سجاد ع فرمود: پدرم در شب عاشورا دستور داد خیمه هارا به هم متصل کنند وببندند و دورشان حندقی حفر نمایند 📙بحار الانوارج45ص3و ص4 پس حضرت با تاکتیک نظامی دشمن را به فرسای کشیدند و شجاعت و غیرت خود را به رخ کشیدند و از ایجاد یک حمله ناگهانی و اتمام کار جلوگیری کردند تا یک یک پهلوانان حماسه بیافرینند و در صفحه تاریخ این واقعه با جزئیاتش نقل و ثبت گردد.ومظلومیت تک تک یاران حتی طفل شیرخوار بر پیشانی بنی امیه لکه ننگ گردد.... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢حکم مداحی زنان💢 @Porseman_channel همه مراجع (به جز مكارم): اگر صداى آنان در معرض ريبه، تلذّذ و تهييج شهوت باشد، جايز نيست. آيه اللَّه مكارم: خير، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاشورا و تاسوعا به چه معناست؟وچه روزی بوده است؟ @Porseman_channel ✅عاشورا از ریشه عشر به معنای ده و دهم است. و در عرف مردم به دهمین روز محرم الحرام (که روز شهادت امام حسین ع و اصحابش است)اطلاق میشود. تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهمین گرفته شده است و در اصطلاح عرف مردم به روز نهم ماه محرم اطلاق میشود. و البته در روایات نیز این الفاظ استعمال شده است. تَاسُوعَا يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحَابُهُ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّام... أَمَّا يَوْمُ عَاشُورَاءَ فَيَوْمٌ أُصِيبَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع صَرِيعاً بَيْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ صَرْعَى حَوْلَهُ عُرَاةً تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السلام و يارانش در كربلا محاصره شدند و اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند... سپس امام صادق عليه السلام فرمود: اما روز عاشورا، اين روزى است كه امام حسين دچار مصيبت شد و در ميان ياران خود افتاد و اصحاب آن حضرت هم با اجساد برهنه در اطراف آن بزرگوار افتادند. 📚الكافي / ج4 / 147 اما اینکه عاشورا در چه روزی واقع شد؛ اختلاف وجود دارد لیکن روز جمعه بودن آن واقعه درمشهور و قوی می باشد 📘منتخب التواریخ باب5ص231 و اما اینکه مصادف با کدام ماه شمسی بوده و چندم ماه بوده است... با نرم افزارهای تبدیل تاریخ میتوان به این سوال پاسخ داد... ولی بزرگانی با محاسبه هایی که کرده اند فرموده اندکه این واقعه مصادف با بیستم یا بیست و یکم میزان یعنی مهرماه سال 58 یا 59 شمسی بوده است. در شهر حسین ع ؛مدرسی؛ص247 📙اکلیل المصائب ص89 📕درمحضرعلامه طباطبایی ره ص178 بهرحال کسی که در محیط و فضای عراق و کربلا بوده باشد؛ به وضوح شدت گرما و حرارت را حتی در این ایام تجربه کرده و مقر خواهد بود... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصحاب امام حسین ع چند نفر بودند؟ @Porseman_channel ✅نقلهای مختلفی در این مورد وجود دارد 1⃣اول تعداد لشکریان امام حسین ع ؛72 نفربودند که 32 سواره و 40 نفرپیاده بوده است... 📘تاریخ طبری ج4ص348 📚ارشادمفیدج2ص186 2⃣دوم به روایت دیگر؛82نفر بودند که 32 نفرسواره و 50 نفرپیاده بودند 📙مناقب ابن شهرآشوب ج4ص98 3⃣سوم مجموع زن و مرد در طرف امام حسین ع ؛150 نفر بلکه 200 نفر بوده اند. 📘مقتل الحسین ع مقرم ص204 4⃣چهارم 87 نفر در روز عاشورا رکاب حضرت؛ به شهادت رسیدند. 📙مروج الذهب ج3ص61 5⃣پنجم تعداد نفرات حضرت؛145 نفر بودند که 45 سواره و 100نفر پیاده بودند 📘تاریخ طبری ج5ص389 📚بحارالانوارج45ص4 6⃣ششم تعداد سرهای مطهر شهدای کربلا 78 سر بودند. 18( سر اهل بیت ع و 60 سر یاران حضرت) 📕اخبارالطوال ص260 📚بحارالانوارج45ص62 7⃣هفتم ابومخنف گفته: 72سر همراه شمر وقیس بن اشعث ؛ مجلس ابن زیاد وارد شدند 📘تاریخ طبری ج4ص349 این نقل و عدد با نقل اول سازگاری دارد که تعداد سرها و جنجگویان مطابق می باشندو ضمنا بودن 72 نفر ،قولی قوی و مشهور بلکه مسلم می باشد. 📙منتخب اکلیل المصائب ص99 به طور کلی حداقل لشکر حضرت ؛ 72 نفر و حداکثر آن 1100 نفرذکر شده است. 🔴اما منشا این اختلاف نقلها چیست؟ جناب شمس الدین نویسد: عدد دقیق لشکر حضرت مشخص نیست و این اختلاف بخاطر عدم دقت گزارشگران که حوادث و اسامی شخصیتهای کربلا را نقل کرده اند؛ ناشی میشود. راویان و ناقلان تک تک افرادرا نشمرده اند بلکه تخمینی که مستند به مشاهده است؛ بیان کرده اند... 📘انصار الحسین ع ص 55 و برخی از بزرگان فرموده اند: این اختلاف بخاطر اختلاف در زمان نقل است ابتدا حرکت لشکر حضرت زیاد بود و به تدریج که به عاشورا نزدیک شد؛ کمتر گردید.. و درتاسوعا و برداشته شدن بیعت، تعداد نفرات به کمترین حد خود رسید... 📕فروغ شهادت ص276 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢فلسفه جواز تعدد زوجات 💢 @Porseman_channel اولا ازدواج یک امر طبیعی است. لکن در فرهنگهای متعدد، دارای شرایط خاص می شود. مثلا در برخی از فرهنگها، اگر مرد، دارای تک همسر باشد، همسرش او را سرزنش می کند. پس برای پاسخ خود، اول باید خود را در شرایط فرهنگی آن زمان قرار دهید. در فرهنگ آن زمان، چند همسری، امری رایج بود. همچنین ازدواج سبب ایجاد پیوند بین قبائل می شد. الذا با توجه به احکام شرعی، مردانی که توان جسمی و مالی مناسب داشتند، تا 4 بار ازدواج دائم و گاهی چند بار ازدواج موقت می نمودند. البته ازدواحج متعدد در آن عصر فواید دیگری نیز دارد که در بخش سوم بیان خواهد شد. ثانیا در برخی از منابع تاریخ تعداد همسران امام حسین ع را 5 تا ذکر نموده اند. ثالثا قبل از پاسخ به سئوال جواز چند همسری باید به چند نکته توجه داد: تعدد زوجات قبل از اسلام، امر عادی بوده و محدوده و ضابطه مشخصی نداشته است. اسلام آن را در چارچوب ضرورتهای زندگی انسان محدود ساخته و برای آن قید و شرایط سنگینی قرار داده است. قوانین اسلام براساس نیازهای واقعی بشر و مصلحت تمام جامعه وضع شده است. در جامعه بشری واقعیت های زیر انکار ناپذیر است: 1. مردان در حوادث گوناگون زندگی، بیش از زنان در خطر مرگ قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر، قربانیان اصلی را آنها تشکیل میدهند. 2. بقای غریزه جنسی مردان از زنان طولانیتر است. 3. زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حاملگی، عملاً ممنوعیت آمیزش دارند، در حالی که در مردان این ممنوعیت وجود ندارد. 4. زنانی هستند که به علل گوناگونی همسران خود را از دست میدهند و اگر تعدد زوجات نباشد، آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند. این عوامل موجب بر هم خوردن تعادل میان مردان و زنان میشود و برای حفظ سلامت جامعه و افراد آن ناچاریم یکی از سه راه ذیل را انتخاب کنیم: أ. مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان بیوه تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواستههای درونی و احساسی خود را سرکوب کنند. ب. مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند، ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر ماندهاند، به شکل معشوقه برقرار سازند. این مسئله در غرب سبب بحران تولد فرزندانی شده است که پدر و مادر آنان معلوم نیست. در نتیجه در گرند استراتژی، بیان شده است که غرب در آینده با نسلی وسیع روبرو است که به همین علت محبت پدر و مادر را درک ننموده اند. ج. کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمیشود، نیز قدرت بر اجرای کامل عدالت میان همسران و فرزندان دارند، به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر انتخاب کنند. از میان این سه راه، اسلام راه سوم را اختیار کرده است. تا تعادل در جامعه حفظ گردد. از سوی دیگر؛ اگر چند شوهری را برای زنان جایز نمی داند به خاطر آن است که اولاّ: چند همسری خلاف طبیعت و روحیات است. اگر چه ممکن است بر اثر تبلیغات سوء فرهنگی، نوعی ذائقه کاذب ایجاد شود، اما این ذائقه کاذب همانند دوپینگ برای یک ورزشکار است و در مدت زمان خاص، سبب آسیب دیدن شخص می گردد. لذا برای این نوع از ذائقه های کاذب هم آسیب های جسمی و روحی فردی و هم آسیب های اجتماعی همانند فروپاشی نظام اجتماعی، مشاهده شده است. ثانیا: بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر میافتد. زن دارای ظرفیت خاص در رابطه جنسی با همسر خود است. اگر از آن حد فراتر رود، دچار آسیب رحم و همچنین افسردگی روحی می گردد. ثالثا: شناخت انساب از بین خواهد رفت. انساب شخص، نوعی پیوند اجتماعی و نظام منسجم اجتماعی را ایجاد می نماید. در گرند استراتژِی، یکی از بحرانهای 2035 در غرب، همین مسئله انساب است که سبب فروپاشی نظام اجتماعی غرب می شود. اسلام با این تدبیر، از فروپاشی جامعه جلوگیری نموده است. 🌺 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پرسمان دینی
باسلام 👇👇👇👇 دوستان همراه مستحضر باشند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بحول و قوه الهی امشب سوال مسابقه به مناسبت عاشورا و شهادت سیدالشهداء علیه السلام؛از ساعت 21 تا23؛در گروهها و کانالهای ما قرار میگیرد. دوستان فعال و مشتاق شرکت در مسابقه میتواننددر ساعت مذکور سوال را دریافت و گزینه درست را به آیدی که ارائه میگردد؛ ارسال نمایند.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در بین اصحاب امام حسین ع ایرانی نیز وجود داشت؟ @Porseman_channel ✅در میان یاران سیدالشهداء ع از هر تیره و رنگ و سن و قبیله و جنسیت بوده است 🔴در مورد بودن ایرانی بین شهدای کربلا: برخی موخین ذکر کرده اند: پدر یکی از شهداء کربلا از فرزندان ملوک عجم بود؛ به نام نصر که بعد از علی ع و امام حسن ع در خدمت امام حسین ع بود و با حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد و به فیض شهادت رسید... ایشان از شهدای حمله اول بودند. 📙قصه کربلا ص288 قاسم بن حبیب را فارسی شجاع و دلیر معرفی کرده اند.او در لشکر عمرسعد بود که در کربلا به حضرت ملحق شد و درحمله اول به شهادت رسید در زیارت ناحیه مقدسه و رجبیه نامشان ذکر شده است. السلام علی قاسم بن حبیب الازدی 📕فرسان الهیجاء ج2ص26 نویسنده آلمانی کورت فریشلر در کتاب خود نویسد: سی نفر ایرانی از کوفه آمدند و شبانه به اصحاب امام حسین ع ملحق شدند و شهید گشتند... (که اسناد و مدارک این مطلب در کتاب زیر ذکر شده است) 📚شاهکار آفرینش ص134 با توجه به مطالبی که ذکر شده وجود شخص یا اشخاص ایرانی الاصل در بین شهدا کربلا منتفی نمی باشد @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🌕🌕🌕🌕🌕🌕
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اولین و آخرین شهید کربلا که بود؟ @Porseman_channel ✅طبق نقل تاریخ اولین تیر را عمرسعد پرتاب کرد و با آن تیر جنگ شروع شد... حمله دسته جمعی انجام شد و نقل شده در این اولین حمله دسته جمعی 41 تن از و به قولی 50 نفر از یاران حضرت شهید شدند 📙نفس المهموم ص215 📘الدمعه الساکبه ص295 📕منتهی الامال ج1ص249 از جمله شهدای این حمله؛ نعیم بن عجلان و عمران بن کعب بن حارث و حنظله بن عمرو و...بودند مناقب ابن شهر آشوب ج4ص113 📚عوالم ج17ص341 بنابراین اولین شهید کربلا دقیق مشخص نیست 🔴اما آخرین شهید کربلا سوید بن ابی المطاع خثمعی بود که در نبرد خود با لشکر عمرسعد زخمی و بیهوش شده بود چون به هوش آمد دید امام حسین ع به شهادت رسیده است. دوباره جنگید و توسط عروه بن بکار وزید بن ورقاء به شهادت رسید 📙تاریخ طبری ج4ص346 📘الکامل فی التاریخ ج2ص573 📙انساب الاشراف ج3ص204 📕مقتل الحسین ع مقرم ص254 @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خروج یمانی💢 @Porseman_channel خروج یمانی از روشن ترین علایم است که بیش از چهارده ماه فاصله با ظهور آن حضرت نخواهد داشت. آنگاه که یمانی قیام کند فروش اسلحه به مردم حرام است. و آنگاه که خروج کند به سوی او بشتاب که درفش هدایت است و بر هیچ مسلمانی سرپیچی از آن روا نیست. اگر کسی سرپیچی کند از اهل آتش خواهد بود؛ زیرا که او مردم را به راه حق دعوت می کند.(امام باقر) امام صادق(ع) می‌فرمایند: «در میان درفش‌ها (پرچم‌ها)، هدایت‌گرتر از درفش یمانی وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت می‌کند». و خاستگاه خروج یمانی سرزمین صنعای یمن است. امام باقر علیه السّلام می فرمایند: سفیانی از شام و یمانی از یمن خروج می کند. که خروج این دو خیلی سریع و به دنبال هم می باشد، یعنی در ماه رجب المرجّب. امام صادق علیه السّلام می فرمایند: خروج یمانی و سفیانی همانند دو اسب مسابقه است که همزمان با هم و به دنبال یکدیگر است همراه با یمانی 2نفر از خراسان قیام میکنند1-سید حسنی 2-سید خراسانی که این سه نفر در یک ماه یعنی رجب قیام میکنند. رسول اکرم صلّی الله علیه و آله می فرماید: سه پرچم در یک سال و یک ماه و یک روز خروج می کند: سفیانی، خراسانی و یمانی، که در میان آن ها خالص تر از پرچم یمانی نیست. او مردم را به سوی حق فرا می خواند. در خصوص پرچم نهضت یمانی، از امام صادق(ع) نقل شده است: «یمانی از یمن با پرچم‌های سفید خروج می‌کند» روایات می گویند: یمانی در پی نبرد سفیانی با وی وارد عراق می شود. یمانی با مدد از نیروی خراسانی وارد صحنه کارزار با لشگریان سفیانی می شود. لسان روایات دلالت بر این مطلب دارد که در این نبرد سپاه یمنی پشتیبانی سپاه خراسانی را بر عهده دارد. ✅نکاتی در مورد یمانی از بلاد یمن خروج میکند از اولاد زید عموی امام صادق ع است هم زمان با سفیانی قیام میکند @Porseman_channel 🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕🌕 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حضور حسنین ع در جنگهای خلفاء💢 @Porseman_channel هيچيك از منابع و مآخذ معتبر شيعى از حضور حسنين در فتوحات ايران، چه در طبرستان و چه در غير آن و حتى در ديگر مناطق دنيا مانند شام و يا آفريقا سخنى نگفتهاند. اما برخى از منابع اهل سنت از حضور امام حسن (ع) و امام حسين (ع) در بعضى از فتوحات آن هم در زمان خلفا (و نه زمان امام على (ع)) خبر دادهاند كه به بررسى آن مى پردازيم: ✅بررسى و نقد گزارشهاى اهل سنت: بخشى از گزارشها فاقد هرگونه سندى مىباشند (مانند نقل بلاذرى كه به آن بعدا مى پردازيم) آن دسته از گزارشهاى تاريخى اهل سنت هم كه سند ارائه كرده اند، (كه مهمترين آنها طبرى است) سندشان معتبر نمىباشد بدين معنا كه نقل كننده آن خبر يا فردى دروغ گو و جاعل است و يا فردى ناشناخته و مجهول و يا اينكه اصلا تضاد عجيبى در بين روايات آن ديده مى شود. (كه بعدا به اين مورد هم مى پردازيم) دستهاى از گزارشهاى تاريخى نيز فقط اشاره به حضور امام حسن (ع) و امام حسين (ع) در ايران دارند و در آنها هيچ گونه اشارهاى نشده كه حضور آنان براى جنگ بوده است. افزون بر ايرادهايى كه بيان شد، دو مسئله ديگر نيز وجود دارد كه درستى گزارشهاى ياد شده را در اين باره، سخت مورد ترديد و حتى غير قابل قبول مىكند: يكى آن كه تمام روايات تاريخى كه متعرض سال شركت حسنين (ع) در فتوحات شدهاند، بر حضور آنان در فتوحات عصر عثمان ناظراند. عصرى كه امير مومنان حتى در حد مشاوره حاضر به همكارى با عثمان در امر فتوحات نبود تا چه رسد به اينكه فرزندان خويش را جهت انجام فتوحات به همراه لشكريان تحت فرمان عثمان به جبهه نبرد گسيل دارد. مسئله ديگر آنكه على بن ابىطالب (ع) در عصر امامت و خلافت خويش حسنين (ع) را از شركت در معركه صفين باز ميداشت و چون در يكى از روزها آن حضرت متوجه شد كه امام حسن آماده كارزار است فرمود: «از طرف من جلوى جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشكند كه من از رفتن اين دو (امام حسن (ع) و امام حسين (ع)) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو نسل رسول خدا (ص) قطع شود». حال با چنين اكراه و امتناعى از سوى حضرت نسبت به حضور حسنين (ع) در نبردهايى كه به فرمان پيشواى عادلى همچون خويش صورت مىگرفت، چگونه آن بزرگوار حاضر مى شود كه تحت زعامت زمامداران مورد اعتراض و انتقادش، فرزندان خويش را كه پيشوايان آينده جامعه اسلامى هستند به جبهه جنگ بفرستد؟ بنابر اين با توجه به وجود چنين اشكال هاى سندى و محتوايى و نيز استبعادهايى كه بيان شد، حضور حسنين (ع) در فتوحات عصر خلفا نميتواند مورد پذيرش قرار گيرد. به گمان قوى، دست تحريفگران و وارونه نويسان حقايق تاريخى در جعل چنين گزارشهايى بى تاثير نبوده است. با اين همه اگر بر فرض پذيرفته شود كه حسنين (ع) در ايام جوانى به برخى از شهرهاى ايران همانند اصفهان و گرگان و... مسافرت كردهاند به سبب امور ديگرى (غير از شركت در فتوحات) بوده است و يا اصلا در عصر خلافت امام على (ع) بوده است همچنانكه يكى از مورخين قديمى به نام سهمى در: تاريخ جرجان ص 19 نيز به اين مطلب اشاره كردهاست. (جهت كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه اين پرسشتان مىتوانيد به: مجله «تاريخ در آيينه پژوهش، پيش شماره دوم، بهار 1382، مقاله: مواضع امام على (ع) در برابر فتوحات خلفا»، مراجعه فرماييد). حال به بررسى ريشه اى در مورد سند اين مطالب مى پردازيم: در اين ادعاها حضور امام حسن و حسين (عليهما السلام) تنها در دو بن مايه وجود دارد، كه شامل فتوح البلدان و تاريخ طبرى است بنابر اين صحت اين روايات را بررسى ميكنيم، تا صحت ادعا روشن گردد: بن مايه اول: فتوح البلدان جبلاذرى: در فتوح البلدان- البلاذرى- ج 2- ص 411 و ترجمه آن صفحه 468 آمده است: جرجان وطبرستان ونواحيها قالوا: ولى عثمان بن عفان رحمه الله سعيد بن العاصى بن سعيد ابن العاصى بن أميه الكوفه فى سنه تسع وعشرين. فكتب مرزبان طوس إليه وإلى عبد الله بن عامر بن كريز بن ربيعه بن حبيب بن عبد شمس، وهو على البصره، يدعوهما إلى خراسان، على أن يملكه عليها أيهما غلب وظفر. فخرج ابن عامر يريدها، وخرج سعيد. فسبقه ابن عامر، فغزا سعيد طبرستان، ومعه فى غزاته فيما يقال الحسن والحسين أبناء على بن أبى طالب عليهم السلام. گرگان- جرجان- و طبرستان: گفته اند كه عثمان بن عفان (خليفه سوم) سعيد بن العاصى بن اميه را در سال 29 (هجرى) والى كوفه قرار داد. پس مرزبان توس بدو و عبد الله بن عامر بن كريز بن ربيعه بن حبيب بن عبد شمس، والى بصره، نامه اى نگاشت و آنان را بسوى خراسان دعوت نمود... پس سعيد و عامر هر دو آهنگ خراسان نمودند اما عامر برو پيشى گرفت پس سعيد آهنگ طبرستان نمود در حاليكه گفته ميشود حسن و حسين فرزندان على بن ابيطالب در شمار همراهان وى بوده اند. ايرادهايى كه بر اين روايت وارد است:
ما وقتى به تاريخ رجوع مى كنيم دليل جاعلان اينگونه مطالب را در اين زمينه را خواهيم ديد: اعراب در طبرستان نبردهاى سخت و طولانى و خونينى داشتند، و اكثر اين نبردها به دستور خليفه دوم و سوم و لشكريان معاويه بود، در اواخر دوره امويان ايرانيان به ائمه شيعه خيلى علاقه پيدا كردند به طورى كه طبرستان كه روزى مركز مخالفت با اعراب بود و دژى در مقابل انان بود به يك پايگاه شيعى تبديل شده بود از آنجا كه اين كتب بعد از دوره امويان است در نتيجه احاديث بسيارى كه به گفته همه در دوره امويان جعل شده بود به آنها راه پيدا مى كند. احتمالا اين روايتها براى اين بوده كه مردم طبرستان را از ائمه شيعه دور كنند با اين حربه كه آنها در جنگ با شما شركت داشتند حال آنكه ديديم در كتب خودشان هم اين روايتها ضعيف است. 🔴پس در نتيجه با وجود چنين تناقضات و اسناد نامعتبرى نمى توان قائل به حضور امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) در جنگ ايران شد و آنچه كه در طبرستان اتفاق افتاده اصلا هيچ ربطى به امام حسن و امام حسين عليهما السلام ندارد بلكه خلفا و دست نشانده هاى آنان براى سرپوش گذاشتن به جنايات خود و بد نام كردن اهل بيت دست به اينگونه تحريفات تاريخى زده اند. @Porseman_channel