eitaa logo
کانال پرسمان دینی
841 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 📅21مهر97 ⭕️کدام گزینه یا گزینه ها؛ صحیح می باشد؟ گزینه 1⃣: چرخاندن انگشتر در قنوت نماز؛مستحب می باشد گزینه 2⃣: کشیدن دو دست، بعد از قنوت نماز؛ به صورت، مکروه می باشد گزینه 3⃣: آخرین شهید کربلا، شخصی به نام سوید بن ابی المطاع خثمعی؛ می باشد گزینه 4⃣:معنای ثار الله ، "خون خدا" است گزینه 5⃣: در هیچ نقلی، نوع بیماری امام سجادع در کربلا؛ذکر نشده است 📩 لطفا فقط شماره گزینه یا گزینه های صحیح را به آیدی @ebadi_porseman 🆔 ارسال کنید 📩 ⏲مهلت ⏳ارسال گزینه ✅صحیح ✅؛ازالان تا چهارساعت (ساعت5عصر)⌛️ می باشد.⏰ 🌹 به چند⃣ نفر که پاسخ صحیح ارسال کنند به قید قرعه ؛کارت شارژ گوشی📱 ؛هدیه داده میشود 🌹 ➖➖➖➖➖ ✅✅ @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ازهمه دوستانی که شرکت کردند کمال تشکر را داریم🌷 گزینه های 2⃣ و 3⃣ صحیح می باشند... 👇👇👇👇👇 وپاسخ صحیح را دو نفر از دوستان ارسال کرده اند که هدیه شارژ 5⃣هزاری تقدیم شان میشود... کاربر @@@ کاربریارقیه(س) موفق باشید🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢چگونه با افسردگی مقابله کنم؟💢 @Porseman_channel افسردگی موضوعی است كه افراد فراوانی از آن رنج می‌برند و شایعترین مشكل روانی در سراسر جهان است. اما نباید افسردگی را با غمگینی یكی دانست. غم و اندوه اولا حالتی است گذرا و مقطعی و ثانیا باعث افت عملكرد و آسیب به فعالیتهای روزمره فرد نمی‌شود. اما افسردگی، عبارتست از غم و اندوه پایدار (حداقل چند هفته متوالی)، كه همراه با علائم زیر رخ می‌دهد: - كاهش انرژی و میل برای انجام فعالیتهای روزمره (افت كاری، تحصیلی و...) - بی میلی و كاهش سطح تعاملات اجتماعی - افكار خود سرزنشگرانه و آسیب زننده - افزایش و یا كاهش اشتهاء - افزایش یا كاهش خواب - یاس و نا امیدی و... . بر این مبنا و با شناخت علائم، در صورتیكه شما افسرده باشید، اگر بتوانید علائم فوق و مشابه را، كنترل و كاهش دهید، به موازات آن از سطح افسردگی شما نیز كاسته خواهد شد. در صورتیكه افسردگی شدید باشد برای كاهش علائم فوق مراجعه به یك متخصص و استفاده از دارو ضرورت دارد. لكن اگر مدت زمان زیادی از آن نمی‌گذرد و یا علائم آن شدید نباشد، شما می‌توانید با استفاده از روشهای خودیاری بر آن غلبه نمایید، انشاءالله. همانگونه كه گفته شد خودیاری شما عبارتست از سعی در كاهش علائم فوق. بر این اساس لازم است: ۱- از خود سرزنشگری (تفكر انتقادی) اجتناب نمایید. ۲- از زندگی در گذشته فاصله بگیرید به تعبیر علی علیه‌السلام‌ «ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیكَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین: آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه می‌آید كجاست؟ برخیز و فرصت میان دونیستی را دریاب.» بر پایه این روایت نورانی " اینجا و اكنون " را شعار زندگی خود قرار دهید. ۳- ورزش را در برنامه خود بگنجانید. ورزشهایی چون شنا، كوهنوردی و... بسیار مفید خواهد بود. ۴- از گردش و تفریح غافل نشوید. سعی كنید در طبیعت حضور پیدا كنید و از صدای رودخانه، پرندگان و... لذت ببرید. زندگی ماشینی خاصیت غم‌زایی دارد! ۵- برای مسافرت برنامه ریزی كنید. رسول مكرم اسلام صلوات الله و سلامه علیه و اله فرمودند: « سافروا تصحوا». ۶- از تنهایی و خلوت فاصله بگیرید و حتما ساعاتی را با دوستان، بستگان و افراد مورد علاقه و محبوب خود سپری كنید. ۷- با دیگران درد دل كنید و از فرو بردن غم خودداری كنید. حداقل دغدغه های خود را بنویسید. ۸- استفاده از قوس نزولی مقایسه (امكانات، موفقیتها و داشته های خود را با افرادی مقایسه كنید كه از شما پایینتر هستند). ۹- لازم است به میزان كافی بخوابید و از خواب زیاد و كم دوری كنید. ۱۰- نوع تغذیه و ساعات آن نقش بسزایی در سلامت شما دارند. به تعبیر قرآن كریم «فلینظر الانسان الی طعامه». از نگاه طب سنتی، افسردگی متاثر از غلبه سودا است. بر این مبنا با یك مشاوره طبی (سنتی) برای خود رژیم غذایی، مناسب و مبتنی بر اصول را دنبال كنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم وجود حائل بین صفوف💢 @Porseman_channel مسأله ۱۴۳۳ – (در نماز جماعت باید بین مأموم و امام پرده و مانند آن که پشت آن دیده نمی شود فاصله نباشد (۱) و هم چنین است بین انسان و مأموم دیگری که انسان به واسطه او به امام متصل شده است (۲)، ولی (۳)) اگر امام مرد و مأموم زن باشد چنانچه بین آن زن و امام یا بین آن زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متّصل شده است پرده و مانند آن باشد اشکال ندارد. (۱) (گلپایگانی، صافی:) بلکه بنا بر احتیاط لازم شیشه و مانند آن نیز فاصله نباشد.. (نوری:) بلکه شیشه و مانند آن نیز نباید فاصله باشد.. (۲) (فاضل:) ولی اگر مأموم زن باشد و امام مرد، فاصله شدن پرده و مانند آن اشکال ندارد و فاصله شدن پرده و مانند آن بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متّصل شده است اشکال ندارد. (۳) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی، سیستانی و تبریزی نیست] (مکارم:) در جماعت چند چيز بايد رعايت شود: اوّل نبودن حائل؛ ميان امام و مأموم و هم چنين ميان مأمومين نسبت به يكديگر بايد چيزى كه مانع ديدن است نباشد، بلكه حائل شيشه‌اى نيز اشكال دارد امّا اگر مأموم زن باشد، حائل ميان او و مردان مانعى ندارد (زنجانی:) مسأله در صحت جماعت شرط است که بین امام و مأموم و هم چنین بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه بین مأموم و امام است، حائلی نباشد، (مراد از حائل، چیزی است که مانع از دیدن شود؛ مانند پرده و دیوار و امثال اینها، بلکه به احتیاط مستحب شیشه هم در بین نباشد.) پس اگر در تمام احوال نماز یا بعض آن بین امام و مأموم یا بین مأموم و مأموم دیگری که واسطه اتصال است، حائلی باشد که مانع دیدن شود، باطل است. ولی اگر امام مرد و مأموم زن باشد، چنانچه بین آن زن و امام یا بین زن و مأموم دیگری که مرد است و زن به واسطه او به امام متصل شده است، پرده و مانند آن حائل شود، اشکال ندارد. مکارم: دیوار حایل بین صفوف بانوان و آقایان، قاطع صفوف نماز جماعت مى باشد؟ پاسخ : در صورتى که دیوار به قدرى بلند نباشد که دو محل را از هم جدا کند و در واقع همه آنها زیر یک سقف نماز بخوانند، اشکال ندارد. گلپایگانى وفاضل لنکرانى: چنانچه طوری باشد که عرفا، محل نماز جماعت زنان و مردان، مجموعاً مکان واحدی به شمار آید و بانوانی که پشت حائل هستند متوجه رکوع و سجود امام شوند، اشکالی ندارد و نماز جماعت آنها صحیح است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢نام مادر حضرت رقیه س💢 @Porseman_channel بر اساس نوشته هاي بعضي كتاب هاي تاريخي، نام مادر حضرت رقيه (عليهاالسلام)، امّ اسحاق است كه پيش تر همسر امام حسن مجتبي (عليه السلام) بوده و پس از شهادت ايشان، به وصيت امام حسن (عليه السلام) به عقد امام حسين (عليه السلام) درآمده است. مادر حضرت رقيه(عليهاالسلام) از بانوان بزرگ و با فضيلت اسلام به شمار مي آيد. بنا به گفته شيخ مفيد در كتاب الارشاد، كنيه ايشان بنت طلحه است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان حضرت رقيه سلام الله عليها در کلام بزرگان و مراجع عظام تقليد @Porseman_channel در پي القاي شبهات بي اساس از سوي برخي افراد ناآگاه درباره وجود مقدس حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام، مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ عصر ما تاكيد كردند تشكيك در اصل وجود مقدس حضرت رقيه عليهاالسلام، نه تنها ظلم به آن مظلومه و پدر بزرگوار ايشان، بلكه ظلم به اهل بيت عليهم السلام است. آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) متن سخنرانى آيت الله العظمي ميرزا جواد تبريزي (ره) در حرم حضرت رقيه عليهاالسلام در سال 1381 هـ ش: مزار کنونى حضرت رقيه بنت الحسين عليهماالسلام در شام، از اول مشهور بوده، گويا حضرت امام حسين عليه السلام نشانى را از خود در شام به يادگارى سپرده است، تا فردا کسانى پيدا نشوند که به انکار اسارت خاندان طهارت عليهم السلام و حوادث آن بپردازند، اين دختر خردسال گواه بزرگى است بر اينکه در ضمن اسيران حتى دختران خردسال نيز بوده اند ، ما ملتزم به اين هستيم که بر دفن حضرت رقيه عليهاالسلام در اين مکان شهرت قائم است، حضرت عليهاالسلام در اين مکان جان سپرده و دفن شده است. ما به زيارتش شتافتيم، و بايد احترام او را پاس داشت. دفن اين طفل خردسال (حضرت رقيه عليهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ايشان دارد، آن ستمى که تمام پيامبران از آدم تا خاتم بر آن گريستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسين عليه السلام را بر آدم خواند، از اين رو احترام اين مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهيد، و به سخنان باطلى که مى گويند: رقيه عليهاالسلام طفلى خردسال بيش نبود، گوش فرا ندهيد، مگر على اصغر عليه السلام کودک خردسال نيست که در روز قيامت شاهدى خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شيعه خواهد شد ان شاء الله تعالى. بنابراين بر همه واجب است احترام اين مکان (محل دفن حضرت رقيه عليهاالسلام) را داشته باشند، و به سخنان فاسد و بيهوده اى که از گمراهى شياطين است، گوش فرا ندهند و اعتنايى نکنند. ما با زيارت دختر امام حسين عليه السلام (رقيه عليها السلام) به خداوند متعال تقرب مى جوييم، آن دخترى که خود مظلوم بود، و خاندان وى همه مظلوم بودند. آيت‌الله‌العظمي مکارم شيرازي شکي نيست که دختر کوچکي از امام حسين‌ عليه السلام در شام از دنيا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلي منسوب به همان دختر است، اما اين که نام آن دختر «رقيه» بوده يا نام ديگري داشته در بين دانشمندان اسلامي اختلاف نظر وجود دارد، هر چند معروف اين است که نامش رقيه است. آيت‌الله‌العظمي نوري همداني در کتاب‌هايي چون کامل بهائي و نفس‌المهموم و کتاب‌هاي معتبر ديگر دختر خردسالي که برخي نام او را «رقيه» ناميده‌اند و در شام به شهادت مي‌رسد، براي امام حسين‌ عليه السلام ذکر کرده‌اند و اگر کسي براي آن حضرت نذر کند، بايد آن را ادا نمايد و مضجع موجود در دمشق متعلق به آن حضرت است. آيت‌الله‌العظمي مظاهري همين جا که به عنوان مرقد حضرت رقيه عليها‌السّلام مشهور است ، مرقد اوست و تشکيک کردن يک ظلم است آن هم ظلم به بچه مظلوم امام حسين عليه‌السّلام و همين شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زينب سلام‌الله‌عليها نيز هست و تشکيک در آن ظلم به حضرت زينب سلام‌الله‌عليها است و ظلم به حضرت زينب گناهش خيلي بزرگ است و ما در اين گونه موارد نظير سيادت اشخاص و قبور بزرگان چيزي جز شهرت نداريم و اين شهرت در نظر همه فقها حجت بوده و هست. آيت‌الله‌العظمي علوي گرگاني وجود حضرت رقيه سلام الله عليها از مسلّمات تاريخي است و اگر شبهه اي هم هست در اصل وجود ايشان نيست و بعضي از شبهات در نام مبارک او وجود دارد ولي اين مسئله که دختري از امام حسين عليه السلام در شام مدفون است ، هيچ گونه شک و شبهه اي در آن وجود ندارد و توصيه ما به کساني که اين شبهات را نسبت به معتقدات ديني مردم وارد مي کنند آن است که بدانند هيچ گونه نفعي نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب کرده اند و خود را مورد غضب امام حسين عليه السلام قرار داده اند و لذا خوب است که با اين گونه مسائل خود را درگير ننمايند. آيت‌الله‌العظمي روحاني اولا راجع به حضرت رقيه سلام الله عليها اخيرا كتابي نوشته شده است و خيلي خوب اثبات نموده به اين كه حضرت رقيه 3 ساله در خرابه شام از دنيا رفته و قبرش هم در آنجاست و معجزات زيادي هم نقل شده است و ثانيا قاعده اي در فقه است بنام تسامح در ادله سنن ، مقتضي آن قاعده اين است كه آنچه راجع به اين دختر 3 ساله گفته اند شما هم نقل كنيد و به زيارت او برويد همه اش بر طبق موازين شرع است ، من خودم چند سال قبل براي معالجه به لندن رفتم در برگشت ، لبنان از هواپيما پياده شدم و چند روز در آنجا ماندم كه بروم سوريه براي زيارت آن خانم و الان هم از آن عمل خرسندم. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢منافات دعا با مقام رضا💢 @Porseman_channel هرگاه ما دعا می کنیم، در واقع برای آینده مطلبی را می خواهیم که واقع شود؛ و ما خواست خدا را در آینده اطلاع نداریم، یعنی نمی دانیم خداوند در آینده چه چیزی برای ما خواسته، تا نسبت به آن راضی باشیم. بنابراین شخص دعا کننده چند حال دارد: یا اینکه انگیزه اش برای دعا این است که چون خود دعا کردن عبادت است، دعا می کند؛ در این صورت، دعا کردن هیچ منافاتی با مقام رضا ندارد، چون به امر خدا دعا می خواهد. در این صورت، چون خواست خدا را در آینده نمی داند، دو فرض پیش می آید: یا اینکه حاجتش را می خواهد، به شرطی که مورد رضا و صلاح خدا باشد؛ یعنی می گوید: خدای! هر چه تو صلاح می دانی و رضای تو در آن است، برای من مقدر فرما! و این دعا حقیقی و باارزش است و هیچ منافاتی هم با مقام رضا ندارد. و یا اینکه حاجتش را می خواهد، هر چند مخالف رضا و صلاح خدا باشد؛ در این صورت دعا، دعا با مقام رضا منافات دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اسناد اثبات وجود حضرت رقیه س💢 @Porseman_channel رقیه در لغت از ترقی و ارتقاء اخذ شده است که مصغر می باشد. 📒لغتنامه دهخدا کاده رقی ص588 ارتقاء بمعنای صعودبه طرف بالا و ترقی است 📖اسراء93 این نام قبل از اسلام بوده است نام یکی از دختران هاشم (جد دوم رسول ص)رقیه بوده است که عمه رسول ص می باشد 📘بحارالانوارج15ص39 در خاندان پیامبر ص چند رقیه بوده است نام یکی از دختران رسول ص دو دختر امیرمومنان ع دو دختر امام کاظم ع 📙ارشاد مفید ج2ص354 وص244 وص20 اما مستندات وجود این دختر برای امام حسین ع: 1⃣اول ذکر احوالات وشهادت دختری در خرابه ؛در کتاب کامل بهایی(قرن7) از کتاب حاویه ،ذکرشده است. 📕کامل بهایی ج2ص180 فصل سوم 2⃣دوم قصیده سیف بن عمیره نخعی که ایشان از اصحاب امام صادق و کاظم ع بوده است. وشیخ طوسی در کتاب 📕فهرست خود و نجاشی در کتاب 📙رجال خود و علامه حلی در کتاب 📘خلاصه الاقوال و ابن داود در کتاب رجال خود و علامه مجلسی در کتاب 📒وجیزه و...او را توثیق کرده است. این قصیده در کتاب 📙المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم ذکر شده است. ورقية رق الحسودلضعفها وغدا ليعذرها الذي لم يعذر ولأم كلثوم يجدجديدها لثم عثيب دموعها لم يكرر لم أنسها وسكينة ورقية يبكينه بتحسر وتزفر 📒کتاب المنتخب طریحی ج2ص444باب الثانی مجلس نهم سوم کتاب 📚منتخب التواریخ هاشم خراسانی (متوفی1352ق) ماجرای سید ابراهیم دمشقی را در مورد تخریب قبر حضرت رقیه س و تعمیر و ترمیم آن ذکر نموده است. 📙منتخب التواریخ ص388 4⃣چهارم کتاب 📘منتخب طریحی (متوفی 1085)ج1ص140 ماجرای خرابه را مفصل تر ذکر کرده است. 5⃣پنجم کتاب المنن عبدالوهاب شافعی متوفی973ق نقل کرده که قبر رقیه بنت الحسین ع در دمشق می باشد. 📕ستاره درخشان شام ص13 و 14 6⃣ششم کتاب 📚لهوف ابن طاوس(متوفی664ق)ص141و کتاب ینابیع الموده (متوفی 1294) ص346 خطاب حضرت به زنان تحت عنوان یا رقیه در شب عاشورا نقل شده است. 7⃣ هفتم شهرت در بین شیعیان اینکه قبر ایشان سالیان متمادی مورد تبرک و توجه علماء و فقهاء بوده نشانه اعتنا و اعتبار مضجع شریف و وجود ایشان است. لذا و لو مدرک معتبازوجود چنین دختری ساکت باشد نیز باوجود این شهرت نمیشود انکارکرد.و برای یک واقعه تاریخی کفایت میکند. @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢تنبیه زن💢 چگونه اسلام اجازه تنبيه زن را داده؟ @Porseman_channel جواب اين ايراد با توجه به معنى آيه و رواياتى كه در بيان آن وارد شده و توضيح آن در كتب فقهى آمده است و همچنين با توضيحاتى كه روانشناسان امروز مىدهند چندان پيچيده نيست زيرا: 1⃣اولا آيه، مسئله تنبيه بدنى را در مورد افراد وظيفهنشناسى مجاز شمرده كه هيچ وسيله ديگرى در باره آنان مفيد واقع نشود، و اتفاقا اين موضوع تازهاى نيست كه منحصر به اسلام باشد، در تمام قوانين دنيا هنگامى كه طرق مسالمتآميز براى وادار كردن افراد به انجام وظيفه، مؤثر واقع نشود، متوسل به خشونت مىشوند، نه تنها از طريق ضرب بلكه گاهى در موارد خاصى مجازاتهايى شديدتر از آن نيز قائل مىشوند كه تا سرحد اعدام پيش مىرود. 2⃣ثانيا" تنبيه بدنى" در اينجا- همانطور كه در كتب فقهى نيز آمده است- بايد ملايم و خفيف باشد بطورى كه نه موجب شكستگى و نه مجروح شدن گردد و نه باعث كمبودى بدن. 3⃣ثالثا روانكاوان امروز معتقدند كه جمعى از زنان داراى حالتى بنام " مازوشيسم" (آزارطلبى) هستند و گاه كه اين حالت در آنها تشديد مىشود تنها راه آرامش آنان تنبيه مختصر بدنى است، بنا بر اين ممكن است ناظر به چنين افرادى باشد كه تنبيه خفيف بدنى در موارد آنان جنبه آرام بخشى دارد و يك نوع درمان روانى است. مسلم است كه اگر يكى از اين مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظيفه خود اقدام كند مرد حق ندارد بهانهگيرى كرده، در صدد آزار زن برآيد، لذا به دنبال اين جمله مىفرمايد: فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا: " اگر آنها اطاعت كنند به آنها تعدى نكنيد" و اگر گفته شود كه نظير اين طغيان و سركشى و تجاوز در مردان نيز ممكن است آيا مردان نيز مشمول چنين مجازاتهايى خواهند شد؟ در پاسخ مىگوئيم آرى مردان هم درست همانند زنان در صورت تخلف از وظائف مجازات مىگردند حتى مجازات بدنى، منتها چون اين كار غالبا از عهده زنان خارج است حاكم شرع موظف است كه مردان متخلف را از طرق مختلف و حتى از طريق تعزير (مجازات بدنى) به وظائف خود آشنا سازد. داستان مردى كه به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على ع او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به- تسليم كرد معروف است. إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً و در پايان مجددا به مردان هشدار مىدهد كه از موقعيت سرپرستى خود در خانواده سوء استفاده نكنند و به قدرت خدا كه بالاتر از همه قدرتها است بينديشند" زيرا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است". 📚تفسير نمونه، ج3، ص: 374 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا بدن مطهر امام حسن ع تیر باران شده؟ @Porseman_channel در دل این سوال ؛این سوال چند سوال فرعی نیز وجود دارد آیا امام حسن ع وصیت به دفن درکنار رسول ص کردند؟ آیا تهدیدی بر ممانعت و برخورد فیزیکی بود؟ آیا تیرباران انجام شد؟ ✅پاسخ همه این سوالات ؛ مثبت است یعنی در اسناد و مدارک روایی تاریخی چنین نقلهایی وجود دارد. لیکن در مورد اعتبار و صحت این نقلها مناقشه هایی شده است. ⭕️اما اسناد این وصیت در برخی نقلها وصیت حضرت به دفن ؛ نشده بلکه وصیت به تبرک قبر مطهر شده است زياد مخارقى گفته هنگامى كه وفات امام حسن ع نزديك شد حضرت امام حسين ع را طلبيده فرمود اى برادر بهمين زودى از تو جدا مىشوم و بديدار خداى خود نائل مىگردم، من مسموم شدم و امروز پاره جگر خود را در ميان طشت ديدم و ميدانم چه كسى اين جفا را بر من كرده و از كجا سرچشمه گرفته و من در پيشگاه خدا با وى دشمنى خواهم كرد اينك سوگند بحقى كه بر تو دارم از اين پيشآمد و مرتكب آن، تعقيب مكن و منتظر باش تا خدا در باره من چه خواهد كرد. اينك هر گاه من از دنيا رحلت كردم چشم مرا بپوشان و غسل بده و كفن كن و بر سرير گذارده كنار مرقد همايون جدم ص ببر تا عهدى تازه كنم سپس مرا پهلوى قبر جدهام فاطمه بنت اسد ببر و در آنجا بخاك بسپار و بزودى خواهى دانست كه جمعى مىپندارند مىخواهى مرا در كنار قبر جدم مدفون بدارى و براى جلوگيرى گرد مىآيند اكنون بتو سفارش مىكنم براى خاطر خدا سعى كن در پاى جنازه من، خون باندازه شيشه حجامتى ريخته نشود. 📒الإرشاد للمفيد / ص358 طبق نقلهایی این وصیت به دفن هم داشته اند وَ أَنْ تَدْفِنَنِي مَعَ جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَإِنِّي أَحَقُ بِهِ وَ بِبَيْتِهِ مِمَّنْ أُدْخِلَ بَيْتَه 📕الأمالي (للطوسي) ص160 📒الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، ج 1، ص 391، 📘انساب الاشراف، ج 3 ص 55، 📙تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 225، 📚الفتوح، ج 4، ص 319، 🔴اما اینکه تیراندازی شد وطوری که حتی هفتاد تیر اصابت کرد رَمَوْا بِالنِّبَالِ جَنَازَتَهُ حَتَّى سَلَ مِنْهَا سَبْعُونَ نَبْلًا. 📙مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ج4 ؛ ص44 📕تاریخ ابن عساکر، ج 13، ص 29، 👌با وجود این ادله ماجرای ممانعت و برخورد و شدت عمل تا حد تیراندازی در منابع تاریخی روایی ثابت میشود. @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به امام حسن ع چرا حسن گفتند؟ @Porseman_channel ✅در مورد نامگذاری ایشان عرض کنیم که : نام ایشان را خدا گذاشته است 📙بحار الأنوار / ج43 / 252 / باب 11 والبته خدایی که عالم به همه بواطن است و اول و آخر را میداند اعلم به احوالات بندگان خود است و اسمی که او بگذارد بار معنوی حقیقی خواهد داشت. حسن یعنی زیبا و نیکو هم زیبا و نیکو در سیرت و هم صورت در مورد زیبایی صورت حضرت: انس بن مالك درباره امام حسن(ع)می گوید: هیچ فردی از امام حسن(ع)شبیه تر به پیامبر(ص)نبوده است 📘انوار البهیه فی تواریخ الحجج الإلهیة، ص38. أحمدبن حنبل به نقل از علی بن ابیطالب(ع)می نویسد: حسن(ع)از سینه تا سر شبیه ترین فرد به نبی گرامی اسلام بود و حسین از سینه به پایین بیش ترین شباهت را به آن حضرت داشت. 📕بحارالانوار، ج43، ص301، ح64. 👌ابن صبّاغ مالكی در زیبایی صورت و اعضای حسن بن علی(ع)می نویسد: رنگ چهره حسن بن علی(ع)سفید آمیخته با سرخی بود، چشمانش سیاه، درشت و گشاده، گونه هایش هموار، موی وسط سینه اش نرم، موی ریشش پر و انبوه، پشت گوشش پرمو، گردن آن حضرت كشیده، برّاق همچون شمشیری از نقره، مفاصلش درشت و دوشانه اش پهن و دور از یكدیگر بود؛ انسانی چهارشانه، میانه قد و نمكین كه نیكوترین صورت را داشت، ریش خود را با رنگ سیاه خضاب می كرد، مویش پرچین و كوتاه و قامتش رسا بود.. 📚أعیان الشیعة، ج1، ص563؛ كشف الغمه عن معرفة الائمه، ج2، ص151 واصل بن عطا گفته است:.صورت حسن بن علی(ع)چون سیمای انبیا و هیأت و شكل او چون هیأت ملوك و امرا بوده است. 📙اعیان الشیعه، ج1، ص562. 🔴اما در مورد زیبایی سیرت ایشان: نقل شده لَوْ كَانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَكَانَ الْحَسَنَ ع اگر فضیلت های اخلاقی میخواست خود را درصورت شخص و انسانی جلوه کند امام حسن ع میشد 📕مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة ؛ ص136 کنیزی به ایشان گل دادند و ایشان بخاطر یک گل ناقابل کنیز را آزاد کردند 📘المناقب، ج 4، ص 18. حلم ایشان در برابر فحش و دشنام و بدزبانی و لعن و نفرین مرد شامی 📚المناقب، ج 4، ص 19. هیچ گاه سائلی را از خود نمی راند و هرگز پاسخ «نه» به نیازمندان نمی فرمود و تمامی جنبه های معنوی بخشش را در نظر می گرفت 📙المحاسن و المساوی، ص 55 . وقتی امام حسین ع اسم سم دهنده و قاتل ایشان را خواستند نفرمودو راضی به رسوایی و قتل ناموس خود نشد 📕اسدالغابة، ج 2، ص 15. 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴@Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مقابله با طلسم 💢 @Porseman_channel هر چند طلسم خرافه نیست و دارای اثر است؛ ولی هر کسی قدرت طلسم ندارد. بسیاری از کسانی که ادعای دانستن طلسم دارند، صادق نیستند؛ بلکه آن را ابزاری برای فریب دیگران و کسب درآمد برای خود قرار دادهاند. بهترین راه برای ابطال سحر پناه بردن و توکل بر خدا و تلاوت برخی از سوره های قرآن؛ مانند فلق و ناس میباشد. انسان موجود پیچیده‌ و ناشناخته ای است، می‌تواند کارهای خارق ‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد. این قبیل کارها از ابعاد مادی و غیر مادی وجود انسان سرچشمه می‌گیرد. از جهت مادی انسان می‌تواند با کمک ابزار مادی و با انجام برخی تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی کارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت کند که برای دیگران تعجب آور باشد. از جهت معنوی نیز انسان با به کارگیری نیروی‌های روانی و روحی کارهای فوق العاده انجام می دهد. یکی از این امور خارق العاده طلسم است. مجمع البحرین در ذیل کلمه طلسم می نویسد: «سه نظریه مشهور درباره واژه طلسم وجود دارد: 1. از دو لفظ طلٌ به معنای اثر و اسم ترکیب یافته است. 2. لفظی است یونای به معنای گره غیر قابل گشودن. 3. مقلوب کلمه مسلط است». نویسنده «کشٌاف اصطلاحات العلوم و الفنون» می نویسد: «عبد العلی بیرجندی در شرح تذکره گوید: طلسم عبارت از خارقی است که مبدأ آن قوای فعٌاله (اثر گذار) آسمانی آمیخته با قوابل زمینی منفعله (اثر پذیر) است، تا بدان امور شگفت و غریب پدید آورند؛ زیرا برای حدوث کائنات عنصری که اسباب آنها قوای آسمانی است، شرایط مخصوصی است و به این شرایط استعداد قابل، کمال می پذیرد و از این رو کسی که احوال قابل و فاعل را بشناسد و بر جمع میان آنها قادر باشد، می تواند به ظهور آثار عجیب و شگفتی پی برد». پس اولاً؛ در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی، نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ثانیا؛ طلسم کار ساده و راحتی نیست و از دست هر کسی برنمی آید. باید توجه داشت که از هر کسی که ادعای دانستن این امور را دارد، نباید به راحتی پذیرفت؛ چون بسیاری از سودجویان از این راه برای خود منبع درآمد درست کرده و مردم را فریب می دهند. ثالثاً؛ طلسم خرافه نیست و دارای اثر و واقعیت است. ابن سینا بر این باور است که سبب سحر نفوس قوی هستند که بدون استفاده از ابزار مادی به وقوع می پیوندد؛ ولی طلسم از ارتباط قوای آسمانی و قوای زمینی ناشی می شود. وی می گوید: «پدیده های غیر عادی در جهان طبیعت از سه منشأ سرچشمه می گیرند: الف. هیئت نفسانی، ب. خواص اجسام عنصری؛ مثل جذب آهن توسط مغناطیس، ج. قوای آسمانی که در اثر ارتباط با قوای زمینی آثار عجیب را در پی دارد. سحر از نوع اول است، ولی طلسم از نوع سوم است». مرحوم شهید اول بعد از بیان تعریفی نزدیک به تعریف یاد شده از بیرجندی، می نویسد: «طلسم حرام و کسب درآمد کردن از این راه نیز حرام است». طلسم علی‌رغم وجود و تأثیرات غیر قابل انکار آن، قابل ابطال است. ابطال طلسم از طرق مختلف امکان پذیر است. از آن جا که یگانه قدرت مؤثر در عالم خدای قادر متعال است. لذا بهتر است برای حل مشکلات به جای روی آوردن به سحر، طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم، «و من یتوکل علی الله و کفی بالله وکیلا». مسبب حقیقی و مسبب الاسباب تنها خداوند است. اگر طلسم و سحر و مانند آن تاثیر و سببیتی نیز داشته باشند، خداوند آنها را سبب قرار داده است. بنابراین؛ بهترین شیوه برای ابطـال طلسمات، توکـل به خداوند قهـار و جبار و پناه بردن به اقیانوس بی‌کران رحمت او، قرآن کریم است؛ چرا که «ما آنچه از قرآن فرستیم شفا و رحمت الاهی برای اهل ایمان است». برای جلوگیری از تأثیرات سحر و طلسم قرائت قرآن کریم به خصوص سوره‌های کافرون، اخلاص، فلق و ناس بسیار مؤثر است. دعاهایی نیز در برخی از کتب دعا؛ مانند مفاتیح الجنان ذکر شده است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢سوال از فلسفه احکام💢 ما حق سوال از فلسفه احکام را داریم؟ @Porseman_channel اگرمعنای این سوال این است که ما حق داریم که سوال بکنیم و اگر علت قانع کننده ای از نظر درک و عقل خود نیافتیم آنوقت حق داریم قبول ننماییم؟..... پاسخ این سوال نه خواهد بود... برای تبیین و تفصیل مطلب باید چند مقدمه ذکر نماییم 1⃣اولا همه انسانها باید عقاید خود را در اصول ، از روی دلیل و برهان قطعی بنا نهاده و از تقلید در این مورد بپرهیزند. در واقع تقلید در اصول دین حرام می باشد. باید هر کس با دلیل و برهان خدای خود را ثابت کند و ضرورت نیاز به نبوت و اینکه قرآن کلام خداست را با اعجاز آن برای خود ثابت کند. پس قدم اول اینست که اصل پذیرش اصول دین ،محل چون و چرا و کنگاش و سوال و پرسش و بکارگیری عقل و خرد است... 2⃣ثانیا ما معتقدیم که خدای ما عالم و حکیم و علیم و خبیر و بصیر و سمیع و قادراست و با توجه به این اعتقاد بالطبع دستورات این خدا از روی حکمت و علت و مصلحت می باشد .وگرنه خلف وتناقض پیش می آید همانطور که اهل بیت ع فرموده اند: فَإِنَّهُ لَمْ يَأْمُرْكَ إِلَّا بِحَسَنٍ وَ لَمْ يَنْهَكَ إِلَّا عَنْ قَبِيحٍ خدا تو را جز به نيكوكارى فرمان نداده، و جز از زشتىها نهى نفرموده است. 📘نهج البلاغة (للصبحي صالح) / 396 و با مضامین دیگر همین اصل کلی در روایات دیگر ذکر شده است 📚علل الشرایع ج2ص317 📕بحارالانوارج65ص166 3⃣ثالثا همه انسانها اعتراف و اقرار دارند که علم محدود است و یافته های بشر در برابر مجهولاتش قطره ای در برابر دریاست و با این همه پیشرفت معلوم نیست که انتهای علم و دانش کجاست و چه غایت بی نهایتی برای علم وجود دارد. دل گرچه در این وادیه بسیارشتافت یک موی ندانست ولی مویی شکافت اگر از غرور و عجب و تکبر علم سر بلند نماییم کثرت علوم و فنون را دیده و پی میبریم که واقعا علم بی نهایت است و اندیشمندان و فلاسفه و متفکران ما ذره ای نیافته اند چه رسد به مدعیان بی علم وبی هنر... وهمه اندیشمندان حداقل این احتمال را در مرود یافته های خود دارند که جهل مرکب باشد و در حد یک نظریه ای باشد که فردا روز نقض و نسخ شود.همانطور که در قرنهای قبل تصور مسطح بودن زمین و شکل خاص طبقات زمین و...با پیشرفت علم نقض و نسخ شد. و هر عالمی وقتی نظری می دهد می داند که صدرصد نیست و احتمال خلاف و نقض وجود دارد. با این وجود پای استدلال چوبین بوده و اعتمادی به آن نیست چرا که همیشه در حال آزمون و خطا می باشد. ولی در کنار این آموزه های دینی از اتقان برخوردار بوده حکم الله بوده و هیچ خطا و نقض و نسخی در آن نیست . پس نمیتوان این حکم قطعی بلاخلاف را با یک تئوری و نظریه بشری خطاپذیر تقید و تخصیص زد...یا تغییرونسخ نمود... پس عقل و علم انسان در این مساله فوق عقل ،ساکت است و درحیطه بررسی و تجربه و حکم عقل نیست لذا عقل ورود پیدا نمیکند.ومجالی برای عرض اندام او نیست... 👌در نتیجه وقتی ثابت شد که احکام تقلیدی است و مجالی برای عرض اندام و درک و تشخیص و نظر برای عقل و علم بشردر آن نیست . و از طرفی با دلیل قطعی علمی برهانی ؛ علم و حکمت خدا ثابت شده است ؛ مجالی برای چون و چرا در فلسفه احکام نیست وگرچه قطعا احکام علت دارند ولی ما دسترسی به آن نداریم و هرچه در برخی روایات ذکر شده پاسخ اقناعی نه برهانی بوده و حکمت احکام(جزء العله) می باشد نه علت تامه آن.... لذا هیچ مجالی برای پرسش و چون چرا از علت وجوب نماز صبح، دو رکعت بودن آن ونجاست سگ و حرام بوده موسیقی و رقص ووجوب عده نگه داشتن برای زن و....وجود ندارد. @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸