eitaa logo
کانال پرسمان دینی
853 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا در حكم تكثير نرم افزار تفاوتى بين توليد داخل و خارج وجود دارد؟ @Porseman_channel آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. آيةاللَّه خامنهاى: اگر توليد داخل باشد، بنابر احتياط واجب اجازه توليد كننده شرط است و اگر توليد خارج باشد، تابع قرارداد است. آيةاللَّه مكارم: تفاوتى بين توليد داخل و خارج نمىكند؛ مگر آنكه توليد آمريكا يا اسرائيل باشد. آيةاللَّه وحيد: تفاوتى بين توليد داخل و خارج در حكم نمىكند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نشانه اسلام💢 @Porseman_channel هر چیز علامت و نشانه ای دارد و با ملاحظه علامت و نشانه میتوان به وجود آن پی برد. و این ناموس عالم بوده و در نهاد خلقت نهادینه شده که برای هر معلولی علتی است و با ملاحظه علائم و معالیل به وجود علت میتوان پی برد. مثلا یک پزشک با دیدن علائم بیماری؛ پی به نوع بیماری می برد و البته در زمان قدیم که آزمایشگاهای مجهز و سونوگرافی و...نبود با ملاحظه رنگ چهره وحالت بدن و دمای بدن و حالت چشم و کیفیت نبض و با ملاحظه قاروره (ادرارو مدفوع) و...به عنوان علائم بیماری به نوع بیماری پی می بردند و تجویز دارو با آن می نمودند. در مورد اسلام و ایمان و یقین نیز به عنوان مفاهیم معنوی ؛نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با ملاحظه علائم و نمادها و نشانه ها...میتوان پی به اسلام و ایمان برد. ما که ادعای اسلام و ایمان و یقین میکنیم. باید نشانه های آنرا را هم بدانیم و تطبیق بدهیم. یک مسلمان با یک کافرچه فرقی دارد؟ و نشانه و وجه امتیاز مومن از مسلمان چیست؟ در روایات معصومین ع برای اسلام و ایمان و یقین ؛ نشانه هایی بیان فرموده اند.و نمادهایی وجود دارد.که زیبنده است یک مسلمان که نام اسلام و مسلمانی را یدک میکشد؛امتیازات و فرقهایی با دیگران داشته باشد.و اکتفاء به اسلام شناسنامه ای نکند. نشانه مسلمانی چیست؟ حجاب- نماز-روزه-حج-خمس و زکات-ترک شرابخواری-ترک زنا و فحشا و منکرات ناموسی و جنسی-ترک احتکار و گرانفروشی و انصاف و خوش اخلاقی و ترک ظلم و اذیت نکردن دیگران و.... ماجرای مسلمان شدن جوان و احترام مضاعفش به مادرش بخاطر توصیه امام صادق ع را شنیده اید؛که مادر تحت تاثیر تغییر رفتار فرزندش شده و با ملاحظه شدت رعایت حال مادر که توصیه اسلام است و فرزند مراعات کرد؛ مسلمان شد. 📚مشكاة الأنوار في غرر الأخبار، ص: 160 بله باید حالت یک انسان قبل و بعد مسلمانی فرق کند و عادات و آداب و رفتار و گفتار یک مسلمان حاکی از اسلام وایمان او باشدوگرنه اگر قرار باشد مثل کفار باشیم بلکه چه بسا بدتر از آنها باشد. مسلمانی که نه نماز میخواند نه روزه میگیرد نه خمس می دهد نه حجاب دارد نه از رقص و موسیقی و شراب و دروغ و تهمت و اذیت و دشنام و تمسخر و بداخلاقی و خشم و زنا و ...دوری نکند گویا سوار ماشین بی ترمزی شده و در مقابل هر گناه و منکر فردی و اجتماعی و... را بدون هیچ توقف واحتیاط و پرهیزو عذاب وجدان و تانی انجام دهد. بدون تقوا باشد...چه اسلامی است که دارد؟ مثل درخت بی ثمر و زنبور بی عسل و ماشین بی ترمز و تیرکمان بدون زه و...خواهد بود که به دردی نخواهد خورد. پس بیایید مسلمان باشیم و نشانه ای از اسلام و ایمان داشته باشیم و اگر به ما بگویند مسلمانی خود را با چه ثابت میکنی؟چه میگوییم؟ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ 📘المحاسن / ج1 / 285 / علامت ايمان چهار چيز است: اقرار به يگانگى خدا، اعتقاد قلبى به خدا و كتابهاى خدا و پيغمبرانش. نشان مؤمن=مهربانى، فهم، و حيا است نشانه اهل يقين شش چيز است: به وجود خدا يقين كند و به او ايمان آرد، يقين كند كه مرگ حق است و از آن بترسد، يقين داند كه قيامت حق است و از رسوائى آن روز بيم كند، يقين داند كه بهشت حق است و بدان شوق ورزد، يقين داند كه جهنم حق است و براى نجات از آن آشكارا تلاش كند، بداند كه حساب حق است و به حساب خود برسد. 📒تحف العقول / ص37 وقتى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بر انصار وارد شد فرمود: آيا شما مؤمن هستيد؟ همه ساكت شدند. مردى از آنها گفت: بلى اى رسول خدا! حضرت فرمود: علامت ايمانتان چيست؟ انصار گفتند: در برابر نعمت و راحتى خدا را شكر مىكنيم، بر بلا صبر مىكنيم و به قضا و قدر الهى راضى هستيم حضرت فرمود: به خداى كعبه قسم كه شما مؤمن هستيد. 📙مسكن الفؤاد ؛ ص105 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
طریقه تطهیر ادرار غیر بچه شیرخوار با آب قلیل چگونه است؟ @Porseman_channel آیت الله سیستانی: یک مرتبه شستن کافی است، در صورتی که از ادرار چیزی در آن باقی نماند؛ اما در لباس و بدن باید دو مرتبه روی آن آب بریزد. آیت الله مکارم: یک مرتبه کافی است؛ ولی بهتر است دو مرتبه باشد. بقیه مراجع: یک مرتبه روی آن آب بریزند؛ در صورتی که چیزی در آن نماند، با یک مرتبه دیگر پاک می شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چیزی که با ادرار پسر شیرخوار نجس شده، چگونه پاک می شود؟ @Porseman_channel الف) پسر: همه مراجع: اگر غذاخور نشده باشد، به وسیله یک مرتبه شستن با آب هر چند قلیل که به همه جای محل نجس برسد، انجام می شود، پاک می شود و فشار دادن جهت گرفتن غساله نیز واجب نیست و بهتر است دو مرتبه با آب قلیل تطهیر شود. ب) دختر: آیات عظام: امام، رهبری، صافی، نوری، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: بنابر احتیاط واجب، حکم پسر را ندارد. (یعنی در تطهیر مثل ادرار غیر بچه شیرخوار است) آیات عظام: سیستانی، زنجانی و مکارم: دختر در حکم پسر است. آیات عظام: وحید، خویی و تبریزی: حکم، مخصوص پسر است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢معنای عبارت(فاطمة حجّة الله علينا)💢 @Porseman_channel از امام حسن عسكري ع نقل شده «نحن حجج الله واُمّنا فاطمة حجّة الله علينا» 📚أطيب البيان في تفسير القرآن، ج13، ص 225 اولا اثری از این روایت در منابع و جوامع روایی نقل نشده است.و قدیمی ترین سند،کتاب 📒اطیب البیان(قرن15) است که خود او نیز روایت را منسوب به ایشان می دانند منسوب یعنی نسبت داده شده و سند درست و حسابی ندارد. 2⃣ثانیا لیکن با توجه به روایات دیگر و نوع عملکرد و سیره فرزندان زهرا س بامادرشان ...محتوای روایت درست بوده و هیچ استبعادی نخواهد داشت... چرا که خود معصومین ع مادرشان را تکریم و تجلیل کرده وافضل از خود دانسته اند... اما شواهد ادعای مذکور 1-تصریح بر الگو بودن ایشان امام زمان ع فرمودند: (فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ) دختر رسول ص الگوی زیبایی برای من است... 📚الغيبة (للطوسي)ص286 2_توسل به حضرت زهرا س حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) هر گاه تب طاقتش را مى ربود، آب خنكى طلب مى كرد و وقتى كه آب به دستش مى رسيد و جرعه اى از آن را مى نوشيد، لحظه اى از نوشيدن باز مى ماند و سپس با صداى بلند به حدى كه بيرون خانه نيز شنيده مى شد از ته دل مادرش زهرا (سلام الله عليها) را صدا مى كرد و مى فرمود: ((فاطمه ! اى دختر رسول خدا)). و بدين گونه خود را از سوز تب تشفى مى داد و بر خويش مرهمى مى نهاد و جان و روح خود را با ياد محبوب و توسل به آن حضرت آرام و عطر آگين مى نمود 📘الكافي ج8 ؛ ص109 3-طبق روایات فاطمه س کفو علی ع بوده است.و اگر علی ع نبود برای حضرت زهرا س کفو از آدم تا خاتم یافت نمی شد. 📗الأمالي( للصدوق) / 592 / المجلس السادس و الثمانون از طرف دیگرعلی ع افضل از فرزندان معصوم خود هستند 📕عيون أخبار الرضا عليه السلام / ج2 / 62 به راحتی میتوان نتیجه گرفت که حضرت زهرا س افضل از همه فرزندان معصوم خود بوده اند... 👇👇👇👇👇 اما معنای حجت بودن ایشان بر ائمه ع این است که در کمالی از کمالات و در مصیبتی از مصیبات و بلایی از ابتلائات و در کم و کیف عبادات و سیر معنوی و ذکر خدا و...؛ائمه ع مادرشان را الگوی خود میدانند و با تاسی به ایشان در این موارد کم نگذاشته و از کاروان مادرشان عقب نمی مانند. گفتار و کردار ورفتار ایشان برای ائمه ع حجت و مورد اتباع می باشد... @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🍂🍂🍂🍂🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢کفایت نمازجمعه از نماز ظهر💢 @Porseman_channel آیت الله خامنه ای:‌ نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود). آیت الله مکارم شیرازی: مسأله 357 ـ کسى که نماز جمعه را بجا آورده، واجب نیست نماز ظهر را هم بخواند. آیت الله سیستانی: مسأله ۱۷۸۴. نماز جمعه عبادتی است که جزء نمازهای یومیه به حساب می‌آید و در زمان غیبت امام عصر(عجل‌الله‌فرجه) واجب تخییری است، به این معنا که مکلف در روز جمعه مخیّر است که نماز جمعه را بخواند - در صورتی که شرایطش وجود داشته باشد - یا نماز ظهر بجا آورد و نماز جمعه فضیلتش بیشتر است و اگر نماز جمعه را به جا آورد، کفایت از نماز ظهر میکند و لازم نیست نماز ظهر بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دنیا محل استراحت است؟ @Porseman_channel یکی از اشکالات عقیدتی و باورهای غلط؛ بین مردم که حتی بین خواص هم وجود دارد. این است که فکر میکنیم به دنیا آمده ایم برای استراحت و عیش و نوش و کیف و حال و راحتی و آسایش... این ضربه زیادی به اعتقادات زده و بسیاری از انسانها را شاکی و از خدا ناراضی و موجب بدبینی و سوء ظن به خدا میشود و شکایت به خدا برده بلکه خدایی خدا را زیر سوال می برندکه چرا فلانی چه و چه و چه دارد من ندارم؟ چرا فلانی فلان نصیب و بهره ی اقتصادی و اجتماعی و فکری و استعدادی را دارد فلانی چه پدر پولداری دارد من ندارم و.... باید دانست که این باور قرآنی و اسلامی نیست در فرهنگ قرآن ؛ دنیا محل مسابقه و دویدن و عرق ریختن و تلاش و امتحان است. نه مسافرخانه و هتل و تفرجگاه... لذا نباید در این دنیا دنبال آسایش تمام بود و از ابتلاءات و بلاها و سختی ها فرار کرد و شاکی بود بلکه خود را آماده هر سختی و بلا وامتحان نمود آیات زیر را ببینید أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ/📖📖عنکبوت2 آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟ همچنین 📖محمد31 📖بقره155 📖آل عمران154و 186 📖مائده48 ✅و در روایات اهل بیت ع به عنوان مفسر و مبین قرآن نیز به صراحت بیان شده است. که برای امتحان و بلا دنیا آمده ایم و مترصد آسایش نباشید آسایش در بهشت خواهد بود ودر کتب روایی ؛باب های مبوب شده است باب شدة ابتلاء المؤمن 📘الكافي / ج2 / 252 إِنَّ أَهْلَ الْآخِرَةِ لَا يَهْنَؤُهُمُ الطَّعَامُ مُنْذُ عَرَفُوا رَبَّهُمْ وَ لَا يَشْغَلُهُمْ مُصِيبَةٌ مُنْذُ عَرَفُوا سَيِّئَاتِهِمْ يَبْكُونَ عَلَى خَطَايَاهُمْ يَتْعَبُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ لَا يُرِيحُونَهَا وَ إِنَّ رَاحَةَ أَهْلِ الْجَنَّةِ فِي الْمَوْتِ وَ الْآخِرَةُ مُسْتَرَاحُ الْعَابِدِين همانا مردمان آخرت در آن هنگام كه پروردگارشان را مىشناسند غذائى برايشان گوارا نيست اندوهى آنان را سرگرم نمىكند وقتى كه گناهانشان را مىشناسند به خطاهاشان گريه ميكنند، نفس خود را به زحمت مىاندازند نفسشان را راحت نميگذارند و همانا راحتى و آسايش اهل بهشت در مرگ است. آخرت آسايشگاه عابدين است. 📕بحار الأنوار ج74 ؛ ص25 @Porseman_channel 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اقتدا به غیر روحانی💢 @Porseman_channel شخصی می تواند پیشنماز شود که : 1- قرائتش صحیح باشد. 2- احکام مربوط به نماز را بداند (مانند وضو و غسل ). 3- عادل باشد (ظاهر الصلاح باشد و از او گناه کبیره ای مشاهده نشود و اصرار بر گناهان صغیره هم نکند). (اگر با اقتدای گروهی از مؤمنین، اطمینان به عدالت به معنای ذکر شده برای شخصی حاصل شد، در اثبات عدالت کفایت می کند) برای تصدی امامت جماعت، لباس خاصی واجب نیست و یک شخص غیر روحانی هم اگر شرایط علمی و تقوا را داشته باشد می تواند امام جماعت شود.اما در جایی که روحا نی هست به فتوای همه مراجع حق تقدم با اوست ونماز پشت سر غیر رو حا نی اشکال دارد فتاوای مراجع تقلید به شرح ذیل است: آیت الله خامنه ای : اگر خواندن نماز پشت سر عالم دینی (روحانی ) که او را شایسته اقتدا می دانند ولو با رفتن به مساجد نزدیک , به راحتی امکان دارد سزاوار نیست به غیر او اقتدا کنند بلکه اقتدا به غیر عالم دینی در برخی موارد خالی از اشکال نیست . آیت الله همدانی : اگر در مساجد اقامه نماز جماعت بوسیله روحانی ممکن نباشد امامت غیرروحانی اشکال ندارد. آیت الله تبریزی : در جایی که دسترسی به روحانی دارای شرایط هست , به روحانی اقتدا شود. آیت الله مکارم : در جایی که روحانی هست امامت غیرروحانی خالی از اشکال نیست . امام خمینی (ره ): اگر دسترسی به روحانی نباشد غیرروحانی با وجود سایر شرائط می تواند امامت نماید. آیت الله صافی : با وجود روحانی دارای شرایط بهتر اقامه جماعت توسط روحانی است آیت الله فاضل : در غیر مساجد مانعی ندارد ولی در مساجد از امام جماعت روحانی استفاده شود. آیت الله بهجت : در جایی که روحانی دارای شرایط در دسترس است , اقتدا به غیرروحانی سزاوار نیست . نتیجه: از مجموع فتاوای فقیهان این نکته استفاده می شود، اقتدا به غیرروحانی , نماز را باطل نمی کند ولی با وجود روحانی جامع شرایط، لازم است که به روحانی اقتدا شود. بنابر این اگر در منطقه روحانی عادل وجود ندارد و مسجدی هم نباشد که در آن عالم روحانی عادل نماز اقامه کند شما می توانید نماز جماعت با شرایطی که گفته شد برپا کنید. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢زبان حضرت آدم(ع)💢 @Porseman_channel در عصر ما هزاران زبان و گويش وجود دارد ؛ و روشن است كه حضرت آدم (ع) به هزاران زبان صحبت نمي كرده است ؛ همچنين زبان حضرت آدم يكي از زبانهاي فعلي هم نبوده است ؛ چون زبانها تحت تأثير عوامل متعددي دائما در حال تغييرند ؛ براي مثال گويش گيلَكي و لري و كردي و بلوچي و طبرستاني و... همه در اصل يك زبان بوده اند كه به مرور زمان تغيير كرده و متفاوت از همديگر شده اند ؛ و اين تفاوت به قدري زياد شده است كه الان صاحبان اين گويشها زبان همديگر را متوجه نمي شوند. بنا بر اين زبان حضرت آدم (ع) بعيد است كه تا الان بدون تغيير مانده باشد. آنچه از روايات معصومين (ع) بر مي آيد اين است كه زبان حضرت آدم (ع) سُرياني بوده است ؛ لذا زبان سرياني اولين زبان انسان است ؛ لكن زبان سرياني در طول قرون واعصار تغييرات بسياري كرده است ؛ و شكلهاي تغيير يافته آن به صورت گويشهاي گوناگون زبان سرياني هنوز موجودند. زبان سرياني ، يكي از زبانهاي اقوام سامي است كه اهل سوريه و عراق بوده اند ؛ و سام نام پسربزرگ حضرت نوح است ؛ و نژاد سامي از فرزندان او هستند. لهجه آشوريها و كلدانيهاي سوريه و عراق و تركيه و ايران سرياني است ؛ البته لهجه آشوريها با كلدانيها تفاوتهايي نيز دارد. ديگر زبانهاي سامي عبارتند از آشوري ، بابلي ، عبري ، آرامي ، عربي و حبشي ( ر.ك: فرهنگ معين ؛ واژه سرياني و واژه سام و سامي) طبق روايات معصومين (ع) تا زمان حضرت ابراهيم غلبه با زبان سرياني بوده است ؛ ولي بعد از آن زبان عبري كه تكامل يافته تر است ، رواج پيدا كرده است ؛ لذا كتب انبياء بعد از حضرت ابراهيم (ع) به زبان عبري بوده است. عبر يكي از اجداد حضرت ابراهيم است و عبري و عبراني منسوب به اوست ؛عبراني نام اول قوم بني اسرائيل است ؛ زبان عبري نيز از زبانهاي سامي است .(ر.ك: فرهنگ معين ؛ واژه عبري و عبراني) زبان عربي هم از زبانهاي سامي است و با عبري و سرياني خويشاوندي داشته و تكامل يافته تر از همه آنهاست ؛ و از نظر ظاهر و وزن كلمات و دستور زبان ،قرابت زيادي با عبري دارد. (ر.ك:فرهنگ معين ؛ واژه عربي) از برخي روايات استفاده مي شودكه حضرت نوح (ع) ابوالبشر ثاني است ؛ يعني در طوفان نوح بسياري از مردم نابود شده اند و از بين افراد باقي مانده ، تنها نسل فرزندان حضرت نوح در زمين گسترش يافته است ؛ اين فرزندان هر كدام در روي زمين به سمتي كوچ كرده و نسل انسان را گسترش داده اند ؛ و زبان آنها به خاطر دوري از همديگر به گونه هاي متفاوتي تغيير يافته است. لذا مي توان گفت كه ريشه تمام زبانها در اصل زبان سرياني كه در اثر عوامل گوناگون تغيير يافته است. ( از معصوم (ع) نقل شده كه فرموده اند: پنج تن از انبياء (ع) سرياني بودند آدم و شيث و ادريس و نوح و ابراهيم ؛ و زبان آدم (بل از هبوط از بهشت ) عربي بود و آن زبان اهل بهشت است ؛ پس زماني كه پروردگارش را معصيت كرد خداوند متعال بهشت و نعمات آن را با زمين و كشاورزي عوض كرد و زبان عربي او را به سرياني تبديل نمود. و فرمود:پنج تن از انبياء عبراني بودند اسحاق و يعقوب و موسي و داود و عيسي و پنج تن از انبياء عرب بودند هود و صالح و شعيب و اسماعيل و محمد(ص) و... ) ( بحارالأنوار ج : 11 ص : 57) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢معناي سهو در نماز💢 @Porseman_channel سهو؛ در لغت به معانی غفلت کردن، توجه نداشتن قلب به چیزی،و اشتباه،آمده است. برخی از اهل لغت، سهو را به فراموشی معنا کرده و با نسیان یکی دانسته‌اند در هر حال در مباحث فقهی، وقتی از سهو سخن گفته می‌شود؛ نسیان را هم دربر میگیرد؛ یعنی مکلّف کاری را از روی غفلت یا فراموشی انجام داده و یا ترک می‌کند لذا از جهت حکم شرعی، سهو و نسیان یکسان هستند.چه آن‌که کاربرد سهو، معمولاً در برابر عمد است؛یعنی جایی که فرد با توجه و تذکّر، عملی را انجام می‌دهد یا ترک می‌کند؛ بر خلاف سهو که منشأ فعل یا ترک عمل، غفلت یا فراموشی است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢آل محمد ص كيستند؟💢 @Porseman_channel اولا باید به دید خود پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مقصودش از "آل محمد" در صلوات چه کسی است چراکه برترین مبیّن و مفسر گفتار یک شخص خود همان شخص است. ام سلمه، همسر رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفته است: «پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به فاطمه فرمود: همسر و دو پسرت را نزد من بیاور. فاطمه آنها را خدمت حضرت آورد. رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) کسای فدکی بر روی آنها افکند و دست مبارک خویش را بر آنها نهاد و عرض کرد: بار خدایا! اینان آل من هستند، پس صلوات و برکات خودت را بر محمد و آل محمد قرار بده، به درستی که حمید [ستوده] و بزرگواری». ام سلمه می‌گوید: من هم گوشه کسا را بالا زدم تا در این جمع مقدس آل محمد داخل شوم، اما حضرت کسا را از من گرفت و به من فرمود: تو بر خیر هستی [اما اجازه عضویت در آل محمد را به من نداد] مسند احمد بن حنبل، ج6، ص323 بنابر این روایت در زمان حیات طیبه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) "آل محمد" تنها بر علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهم‌السلام) صدق می‌کرد و مصداق دیگری نداشت. گرچه کلمه «اهل» و «آل» در لغت به معنای خانواده و خاندان است که بالتبع شامل همسر و فرزندان و نوه‌ها نیز می‌شود ولیکن به جهت آنکه در مورد «اهل بیت پیامبر» و «آل بیت النبی» دلیل خاص بر محدودیت مفهوم آن از نظر پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) داریم بنابراین نمی‌شود آن را شامل همسران و همه فرزندان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بشماریم. یعنی این روایت، دایره مصداقی "آل" را محدود به آل کساء نموده و دیگران را از این دایره خارج ساخته است چراکه پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) حتی ام سلمه همسرش را اجازه نداد تا در زیر کساء وارد شود و از آل محمد به حساب آید. حال، باید دید که چه خصوصیتی سبب گشته که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) همسران خویش و دیگر دختران و نوه‌های خود را در روز مباهله و قضیه کساء داخل نکرده؟ تنها خصوصیتی که فارق بین اهل بیت و غیر ایشان است همان عصمت می‌باشد که از این‌رو هر کس از نسل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خصوصیت عصمت را داشته باشد از "آل محمد" و "اهل بیت" محسوب می‌شود. ثانيا ابن حجر هیثمی در صواعق بر خروج همسران از مفهوم آل محمد اذعان می‌کند و می‌گويد: «يقينا لفظ آل، همسران پيامبر را در بر نمی‌گيرد...». الصواعق المحرقه، ص225 و ابن قیم جوزی نیز می‌گوید: «قول صحیح در مورد آل محمد، اینکه آنان کسانی‌ هستند که صدقه بر آنها حرام است» جلاء الافهام، ص173 و بر همسران پیامبر و اصحاب و امت پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) صدقه حرام نیست. ثالثا مامون از امام رضا(علیه‌السلام) پرسيد: آيا آل پیامبر، همان عترت پيامبر هستند؟ حضرت فرمودند: بلی. مامون گفت: در احاديث پيامبر آمده است که پيامبر فرمودند: «امت من همان آل من هستند»، و صحابه هم می‌گويند: «آل محمد، امت او هستند». حضرت رضا(عليهالسلام) از مامون و حضار پرسيدند: آیا صدقه[زکات واجب] بر آل محمد حرام است يا نه؟ گفتند : آری! امام رضا(عليه‌السلام) فرمودند: آيا صدقه بر همه امت حرام است؟ گفتند: نه. امام(عليه‌السلام) فرمودند: تفاوت ميان آل پيامبر و امت همين است....» امالی شیخ صدوق، ص422؛ (روايات شيعه كه آل را به اهل بيت معصوم معنا كرده؛ بسيار است؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 627.؛انوار درخشان، ج 13، ص 113.) پر واضح است که همسران پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اصحاب از آل محمد محسوب نمی‌شوند چراکه صدقه بر آنها حرام نیست. رابعا اگر منظور از آل همسران پيامبر يا صحابه ايشان است؛وآن فهميده ميشود،باید اهل سنت بر این شیوه صلوات، که شیعیان بر اساس روایات وارده به آن عمل می کنند،(اللهم صل علی محمد و آل محمد)، بر شیعیان پیشی و سبقت می گرفتند. زیرا که اهل سنت بر خلاف نگاه مذهب تشیع، برای همه صحابه و تابعین و همه زنان پیامبر جایگاه و مقام و شأنیت خاصی قائل اند تا جائیکه قول و عمل همۀ صحابی و تابعین ... را حجت و واجد اعتبار می دانند. چرا اهل سنت آن را نميگويند و حذفش نموده اند؟ @Porseman_channel در نتیجه: "آل" تنها به معنا پیرو نیست بلکه در صلوات به معنای اهل و نزدیکان خاص است. گرچه مفهوم آل در لغت گسترده است اما لزوما هر مفهوم گسترده‌ای در خارج مصداقش گسترده نخواهد بود و خود پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مصادیق مفهوم «آل محمد» را بیان نمود و دایره مصداقی آن را در محدوده چهارده معصوم ضیق و منحصر ساخت و حتی اجازه نداده تا ام سلمه داخل در کساء شود تا از آل محمد به حساب آید لذا در نظر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) همسران حضرت از حوزه مصداقی "آل محمد خارجند چه رسد به اصحاب و دیگر افراد از امت حضرت. بنابراین: مصادیق آل محمد در خارج تنها و تنها اهل بیت(علیهم‌السلام) هستند و غیر آنان هرگز در دایره مصداقی آل محمد قرار نمی‌گیرند. شاید از همین رو بوده که رَیّان‌بن‌الصَّلْت قمی کتا
بی نوشته و در آن، سخنان حضرت رضا(علیه‌السلام) را در «الفرق بین ‌الآل و الامة» فراهم آورده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان جن ها به کدام بهشت می روند؟ @Porseman_channel در روایتی از مرحوم علی بن ابراهیم در تفسیرشان وارد شده: و سئل العالم علیه السلام عن مؤمنی الجن أ یدخلون الجنة فقال لا و لكن لله حظائر بین الجنة و النار یكون فیها مؤمنو الجن و فساق الشیعة از عالم آل محمد علیهم السلام پرسیدند که: آیا مؤمنان از طائفه جن در بهشت میروند؟ فرمود: نه، ولیکن خداوند حَظیره هائی(دخمه ها) در بین بهشت و دوزخ وجود دارد که در آن مکانهای معین شده مؤمنان از جن و فاسقان از شیعه سکونت دارند حظائر به مکان های محدود و بسته اطلاق می شود که افرادی که در آن قرار می گیرند از بعضی چیزها مصون و نهایتا از بعضی چیزها نیز محروم هستند.در بعضی از کتابهای لغت مانند مجمع البحرین و قاموس مثالی که زده اند اینست که حظائر محیط هایی هستند که جهت نگه داری شتران و گوسفندان ساخته می شود تا آنها را از گرما و سرما و باد ها حفظ کند. پس طبق این روایت شریفه مؤمنین از گروه جنّ در پایینترین مراتب بهشت قرار می گیرند که نسبت به مراتب بالاتر بهشت(مثلا بهشت خلد و عدن و رضوان) مانند دخمه ها یی هستند. مرحوم محمد بن علی بن ابراهیم همدانی(وکیل امام علیه السلام در ناحیه همدان) در کتاب العلل می فرمایند: الْعِلَّةُ فِی الْجِنِّ أَنَّهُمْ لَا یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ أَنَّهُمْ خُلِقُوا مِنَ النَّارِ وَ الْجَنَّةُ هِیَ نُورٌ فَلَا تَجْتَمِعُ النَّارُ وَ النُّورُ وَ سُئِلَ الْعَالِمُ علیه السلام فَقِیلَ لَهُ فَإِذَا لَمْ یَدْخُلُوا الْجَنَّةَ فَأَیْنَ یَكُونُونَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ حَظَائِرَ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ یَكُونُونَ فِیهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّیعَةِ علت اینکه اجنه داخل بهشت نمی شوند این است که جنس ایشان از آتش است و بهشت از نور است و نور با آتش جمع نمی شود.(سپس همین روایت بالایی را به عنوان دلیل ذکر کرده اند.) اما اعتبار این روایت واحده: از حیث سند: این روایت در تفسیر علی بن ابراهیم قمی در ذیل آیات سوره احقاف به صورت مرسله (بدون سند) بیان گردیده و در دیگر کتب روایی مویدی ندارد.اما در مورد اعتبار روایات تفسیر قمی علماء نظرات مختلفی دارند.اکثر علماء تمامی روایات علی بن ابراهیم در این کتاب را بدون لحاظ سند قبول می کنند (به اصطلاح علم رجال:مراسیل آن در حکم مسانید است).در مورد همین روایت هم با وجود نداشتن سند بزرگانی چون علامه مجلسی در بحارالانوار (در چند جای بحار) و مرحوم ملا محسن فیض کاشانی در تفسیر الاصفی و مرحوم سید هاشم بحرانی در تفسیر البرهان ،به آن استناد کرده اند. اما بنا به تحقیقات آیت الله سبحانی تفسیر موجود که به عنوان تفسیر قمی مشهور است و بارها چاپ شده در واقع تلفیقی از تفسیر علی بن ابراهیم قمی و تفسیر ابی الجارود است که توسط شخصی به نام ابوالفضل العباس با هم تلفیق شده.لذا تا سوره آل عمران که طریق روایات علی بن ابراهیم معلوم است ما تمامی روایات این کتاب را قبول می کنیم اما از اواسط سوره آل عمران به بعد تفسیر ابی جارود است و باید طریق روایات را بررسی کنیم.این قول در واقع از مرحوم آقا بزرگ تهرانی صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه است. از حیث محتوا: جناب علامه مجلسی در بحارالانوار بعد از بررسی اقوال مفسرین در مورد اعراف به بیان احادیث مربوطه می پردازد.اولین حدیثی که ایشان ارائه فرمودند همین حدیثی است که می فرماید:مؤمنین از جن در دخمه هایی بین بهشت و دوزخ قرار می گیرند لذا علامه مجلسی هم از این روایت همین را فهمیده که این دخمه ها در واقع در اعراف قرار دارند.لیکن طبق صریح روایات مربوط به اعراف،اعراف تپه و جای بلندی است که محل عبور افراد است و حتی فاسقین از شیعه در آنجا نمی مانند.علی بن ابراهیم هم این روایت را ذیل این آیه از سوره اعراف نیاورده.لذا تطبیق مورد آیه به اعراف درست به نظر نمی رسد. نتیجه: علاوه بر ضعف سندی این روایت ،از نظر محتوا هم با روایات مربوط به اعراف نمی سازد. کلام علامه طباطبایی در المیزان: مرحوم علامه طباطبایی در المیزان بعد از ذکر این حدیث می فرماید: أقول: و روی مثله فی بعض الروایات الموقوفة من طرق أهل السنة، و روایة القمی مرسلة كالمضمرة فإن قبلت فلتحمل على أدنى مراتب الجنة و عمومات الكتاب تدل على عموم الثواب للمطیعین من الإنس و الجن. می گویم:مثل این مطلب در بعضی از روایاتی که از طریق اهل سنت وارد شده و قابل اعتماد نیست نیز بیان شده.روایت قمی هم مضمره است و هم مرسله(نام شخص امام در روایت معلوم نیست و سلسله سند روایت ذکر نشده)به فرض هم که روایت قمی را قبول کنیم به دلیل آیاتی که دلالت می کنند بر عمومیت ثواب برای همه مومنین چه جن و چه انسان،باید این روایت را بر خلاف ظاهرش حمل کنیم یعنی بگوئیم روایت مربوط به مرتبه ای از بهشت است! @Porseman_channel