eitaa logo
کانال پرسمان دینی
830 دنبال‌کننده
43 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢کنترل نگاه یا رعایت حجاب ؟💢 @Porseman_channel ✅اسلام دین جامع و کاملی است و دستورات آن دستورات جامع و کاملی می باشد. در روابط اجتماعی زن و مرد؛ دین اسلام دستور به مدیریت روابط داده و حداکثر اهتمام را در ایجاد و فراهم کردن فضای امن و پاک،مبذول داشته است. اسلام به مرد و زن فرموده است که خودتان سعی در حفظ عفت شخص خود داشته باشید و با کنترل اعمال و رفتار و حتی افکار خود به نوبه خود سهمی در پاکی و عفت جامعه ایفا نمایید. کنترل چشم و زبان و گوش و قلب و به طور کلی جوارح و جوانح، توصیه اسلام و قرآن می باشد. قرآن دستور فردی و شخصی به افراد در رعایت نگاه داده است . هم مرد و هم زن باید مراقب نگاه و چشم خود در برابر نامحرم؛اعم از فضای حقیقی و مجازی باشند. 📖نور30-31 ودر کنار این، دستور به رعایت حجاب؛ داده است. ا📖احزاب59 📖نور31 و رعایت نگاه و حجاب هر دو دستور شرع انور بوده و واجب التبعیه می باشند. لیکن هر کس در کنار مراعات احکام و وظایف فردی موظف به رعایت عفت عمومی و به اصطلاح فریضه نهی از منکر باشد. که این یک وظیفه قرآنی همه مسلمانان می باشد. یک مسلمان نمیتواند و نباید در مقابل هنجارشکنی های جامعه اسلامی که در واقع در حکم سوراخ کننده های یک کشتی می باشند؛ سکوت کند و با تمام وجود دفع و رفع نکرده وبه بهانه (لااکراه فی الدین-ولستُ علیکم بوکیل) بی تفاوت باشد. "چراکه این ناظر بر اعتقاد باطنی است نه عملکرد ظاهری و هنجارشکنی جامعه اسلامی" متعجبیم که در مباحث اخلاق اجتماعی و رعایت شئونات اسلامی در سطح جامعه ، اعم از بدحجابی وبی حجابی و بی عفتی و اعتیاد وروزه خواری علتی و منکرات اجتماعی دیگر چطور میتوان نسخه بی تفاوتی پیچید و به بهانه آزادی های فردی؛ آیات نهی ازمنکر را که قطعا ناظر به جمع و جامعه و اصلاح جماعه هستند؛نادیده انگاشت؟!!! مگر در قرآن آیات نهی از منکر؛ وجود ندارند؟ جایگاه و محل و موضوع و مصداق آنها کجاست؟ اگر قرار باشد همه رها باشند و در عملکرد اجتماعی (نه فردی ودر خلوت های خود)آزادانه رفتار نمایند؛منجر به تعطیلی نهی از منکر نمی انجامد؟ 👌البته وظیفه نهی از منکر ؛ از زبان و تذکر به نرمی شروع میشود لیکن اگر کسی کمترین اطلاعی از فقه شیعه و فتوای مراجع تقلید- که ماخوذ از آیات قرآن و روایات معصومین ع است-؛داشته باشد،می داندکه وظیفه حکومت (در کنار فرهنگ سازی ومعرفت افزایی و بستر سازی بر ترک منکرات و تمهید مقدمات رفع منکر) بستن منافذ و رفع عوامل گناه و و قوه قهریه جامعه اسلامی غیر از تذکر زبانی است و با صلاحدید و به اقتضای محل جرم؛موظف به شدت عمل از ضرب و جرح و حبس می باشند.... مثل طبیب که اگر بیماری سلامتی را تهدید کند به جراحی و برداشتن عضو و...پیش می رود. (وهذا بمثابة الكي والقطع ، وهو آخر العلاج .) 🔴مسأله 2684. مرتبۀ سوم‌ نهی از منکر 1- مرتبۀ سوم توسّل به زور و جبر است. 2- اگر بداند، يا اطمينان داشته باشد كه ترك منكر نمى‌كند، يا واجب را بجا نمى‌آورد، مگر با اعمال زور و جبر، انجام چنين كارى در حق او واجب است. 3- در انجام اين مرحله بايد از قدر لازم تجاوز نكند. 📚توضيح المسائل (امام خمينى)؛ ص: 601 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢آسیبهای اظهار نظرهای غیرمتخصصانه💢 @Porseman_channel یکی ازمهمترین آسیب زاها، اظهار نظر بدون داشتن علم و دانش و تخصص درمورد موضوع خاص می باشد. مثلا وقتی ما تخصصی در علمی از علوم و گرایشها و تخصصهای پزشکی نداریم، بهترین و عاقلانه ترین کار سکوت و عدم اظهار نظر می باشد. کی گفته باید در هر موضوع و هر علم و هر مساله ای باید اظهار نظر کنیم؟ اظهار نظر از طرف افراد غیر متخصص هم علمیت لازم را ندارد و یا زاییده علم ناقص می باشد که هر دوی آنها مضر هستند و صدمه می زنند. 👌تصور نمایید ما گروه گفتمان پزشکی تاسیس نماییم و هر کس از عوام و حتی خواصی که در آن علم خاص تخصص ندارد، در گروه عضو شوندو اظهار نظر کنند و نسخه بپیچند. ما وقتی مشکل گوارشی داریم به دندان پزشک مراجعه نمیکنیم . وقتی دندان درد داریم به متخصص داخلی یا چشم پزشک مراجعه نمیکنیم...چرا؟؟ چون می دانیم ولو هر دو پزشک هستند لیکن تخصص آنها متفاوت است و با گذراندن چند ترم مشترک و عمومی پزشکی و دانستن کلیاتی در مورد هر بیماری؛ او را متخصص نمی دانیم و مراجعه به او نمیکنیم. لذا باید مراقب بود و سکوت را به عنوان گوهر گرانبهایی همیشه همراه داشت و در هر حادثه و مشکل و مغضل اقتصادی –سیاسی-اجتماعی-طبی-فرهنگی و...ورود پیدا نکرد و نظر نداد. بلکه باید مراقب نوشتن ها و گفتن ها و اظهار نظرها بخصوص در این فضاهای مجازی باشیم. 🔴وقتی ده نفر غیرمتخصص (اعم از اینکه عوام اند یا خواص کم اطلاع هستند) نظری در مورد موضوع و بیماری و مشکلی ،نظر بدهند. فضا ملتهب شده و یک صدای واحد و یک نسخه واحدی پیچیده نمیشود حق با باطل خلط شده و شبهه ایجاد میشود. و سردرگمی و اضظراب و تشکیک و شبهه محصول این کار خواهد بود. به این روایت توجه فرمایید: قَالَ امیرمومنان ع لَوْ سَكَتَ الْجَاهِلُ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ. 📚كشف الغمة في معرفة الأئمةج2 ص 349 اگر جاهل سکوت کند مردم اختلاف نخواهند کرد. بیشتر این اختلافات و تشکیک ها و مشاجرات و کجی ها؛زاییده اظهار نظر افراد جاهل می باشد. لذا به نظر می رسد؛جای آگاهی و عمل به این کلام نورانی بسیار خالی است و باید در همه مسائل از اظهار نظر غیرمتخصصانه به شدت پرهیز شود. آنوقت همه چیز سرجای خود قرار گرفته وسردرگمی ها و کژی ها و سوء استفاده ها به حداقل خواهد رسید. پس باید تمرین نماییم که از اظهار نظر غیرعالمانه به شدت بپرهیزیم و کار را به کاردان سپرده و نقش کوری که عصا کش کوران دیگر است را بازی ننماییم. @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢خمس وسایل منزل💢 @Porseman_channel به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ همه مراجع (به جز سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. آيه اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند💢 @Porseman_channel مسأله ۹۸۰ اگر عمداً سوره را پیش از حمد بخواند (۱) نمازش باطل است (۲) و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد، بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد سوره را از اول بخواند. (۱) (گلپایگانی:) و بعد حمد را بخواند و به رکوع رود.. (بهجت:) و قصد او این باشد که سوره جزءِ نماز باشد.. (۲) (گلپایگانی:) ولی اگر بعد از حمد سوره را دوباره بخواند، احتیاط آن است که نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید.. (بهجت:) ولی اگر قصد او قرآن خواندن باشد، مانعی ندارد و بعد از حمد یک سوره بنا بر احتیاطی که قبلًا [در مسأله ۹۷۸] ذکر شد، می خواند.. (مکارم:) مسأله واجب است قرائت حمد قبل از سوره باشد و اگر عمداً بر خلاف این انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی اشتباه باشد، چنانچه قبل از رکوع یادش بیاید، باید برگردد و درست بخواند امّا اگر بعد از رسیدن به حدّ رکوع یادش بیاید نمازش صحیح است. (زنجانی:) مسأله اگر با علم و عمد سوره را پیش از حمد بخواند نمازش باطل است و اگر اشتباهاً سوره را پیش از حمد بخواند و در بین آن یادش بیاید، باید سوره را رها کند و حمد را بخواند و بعد از حمد، مستحب است سوره را دوباره بخواند. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢فراموشی نذر💢 نذرهايى كه كردم و يادم نيستند تكليفشان چيست؟ @Porseman_channel اگر واقعا نذرهاى شما با رعايت همه شرايطى كه در رساله هاى عمليه براى نذر گفته شده (كه از جمله خواندن صيغه نذر است يعنى مورد نذر را به زبان آورده ايد و صرف نيت نبوده است) بايد به نذر خود عمل نماييد و الا اگر بدون عذر ترك كنيد موجب كفاره مى شود اما اگر فراموش كرديد، چند فرض پيش مى آيد كه در ذيل به آنها اشاره شده است: الف) اگر نمىداند يا فراموش كرده كه به نذرش وفا كرده يا نه، بايد انجام دهد. ب) اگر نمىداند چه چيزى نذر كرده است اگر بين اقل و اكثر باشد، مثل اينكه نمىداند صد تومان صدقه نذر كرده يا 200 تومان، پرداخت كمتر كافى است. ج) اگر بين دو يا چند شىء متباين باشد مثلاً نمىداند نذر يك روز روزه بوده يا يك جزء قرآن يا دو ركعت نماز و... به نظر برخى از مراجع احتياط آنست كه تمام موارد را بجاى آورد و به نظر بعضى ديگر بين آنها قرعه بكشد و اگر صيغه شرعى نذر را نخوانده است عمل به آن واجب نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا خداوند شیطان را خلق کرد؟ @Porseman_channel نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان فقط در حد دعوت است، ثانیاً: تکامل، همواره در میان تضاد ها صورت می گیرد و از این جهت، خلق چنین موجودی در نظام احسن، بیهوده و بی جهت تلقی نمی شود، بلکه جلوه ای است از رحمانیت و خیریت محض الاهی. اوّلاً: خداوند شیطان را، شیطان خلق نکرد. به دلیل این که او سال ها (6 هزار سال) [1] هم نشین فرشتگان و اهل عبادت بود، ولی بعداً به خواست خود و بر اثر تکبر راه طغیان و انحراف را در پیش گرفت و از رحمت خداوند دور شد. ثانیاً: وجود شیطان، برای انسان های با ایمان و آنها که می خواهند راه حق را بپیمایند، مضر نیست، بلکه وسیله ی پیشرفت و تکامل است؛ چرا که پیشرفت و ترقی و تکامل ، همواره در میان تضاد ها صورت می گیرد. [2] نقش شیطان در این جهان نقش دعوت کننده است؛ یعنی شیطان فقط انسان ها را به گمراهی و انحراف دعوت می کند. خداوند به او قدرت تصرف در نفوس و سلطه ی بر آنها نبخشیده است. «ان لیس له سلطان علی الذین آمنوا و علی ربهم یتوکلون». [3] (بی گمان او را بر کسانی که ایمان آورده اند و به پروردگارشان توکل می کنند ، تسلطی نیست). به همین جهت وقتی که در قیامت عده ای شیطان را به دلیل این که آنها را گمراه کرد ملاقات می کنند، شیطان با آنها محاجه می کند می گوید: «... و ما کان لی علیکم من سلطان الاّ ان دعوتکم...». [4] (و مرا بر شما سلطه ای نبود جز این که شما را خوانده ام...). آموزه های قرآنی حکایت از آن دارد که نقش شیطان در انحراف و گمراهی انسان فقط در حد دعوت است و او هیچ گاه انسان ها را به اجبار به انحراف نمی کشاند؛ زیرا که انسان، مخاطب دو دعوت است. یکی دعوت خدا و یکی شیطان و این انسان است که با اختیار خود یکی از این دو دعوت را می پذیرد. اما انسان هایی که با میل و اراده ی خود دعوت شیطان را پذیرفتند و او را الگوی خود قرار دادند و از دستورات او پیروی کردند، بر آنها سلطه پیدا می کند و آنها را به نابودی می کشاند. «انما سلطانه علی الذین یتولونه...». [5] (جز این نیست که تسلط او بر کسانی است که او را دوست می دارند...). [1] نهج البلاغه، خطبه ی قاصعه، ش 234. [2] بیستونی، محمد، شیطان شناسی از دیدگاه قرآن کریم، ص 17. [3] نحل، 99. [4] ابراهیم، 22. [5] نحل، 100. @Porseman_channel