eitaa logo
کانال پرسمان دینی
843 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نماز با خون بواسیر و هموروئید💢 آیا با خون هموروئید(بواسیر) داخلی یا خارجی میتوان نماز خواند؟ @Porseman_channel همه مراجع (به جز بهجت، تبریزی، صافی و مکارم): اگر از بواسیر، خونی به بدن یا لباس برسد، می‌تواند با آن نماز بخواند، و فرقی نیست که دانه بواسیر بیرون باشد یا در داخل بدن باشد. آیت‌الله بهجت: اگر از بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون نباشد، خونى به لباس یا بدن برسد، بنابر اظهر نمى تواند با آن نماز بخواند؛ مگر اینکه مضطر و مجبور باشد با همین لباس یا بدن نماز بخواند یا براى شخص او آب کشیدن یا تعویض آنها مشکل و سخت باشد. اما خون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است و یا اینکه دانه‌هاى آن در داخل است، ولى مثل بواسیرى که در بیرون است، بدن یا لباسش را نجس مى کند، بدون اشکال نماز خواندن با آن جایز است. آیت‌الله تبریزی: اگر از بواسیر که دانه‌هاى آن بیرون نباشد، خونى به بدن یا لباس برسد و به مقدار درهم یا بیشتر باشد، بنابر احتیاط لازم است در صـورت امـکان آن را بـشـوید، و اما خون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است بدون اشکال نماز خواندن با آن جایز است. آیت‌الله صافی: اگر از بواسیری که دانه‌هایش بیرون نباشد، خونى به بدن یا لباس برسد در صورتى که زیاد تر از متعارف تجاوز به اطراف نکرده باشد نماز با آن صحیح است، اگر چه احتیاط آن است که با آن نماز نخواند، امـا بـا خـون بواسیرى که دانه‌هاى آن بیرون است مى‌شود نماز خواند و مراعات این احتیاط لازم نیست. آیت‌الله مکارم: در صورتى که زخم‌ها در خارج بوده باشد، نماز خواندن مانعى ندارد و ملحق به قروح و جروح است؛ ولى اگر زخم، داخل باشد و خون بیرون آید، نماز خواندن با آن اشکال دارد؛ مگر در مواردى که عسر و حرج داشته باشد. تبصره. اگر خون بواسیر فقط در داخل است و به خارج سرایت نکرده است، نماز خواندن با آن اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا گذاشتن تسبیح، جلوى سجاده و مُهر، وجه شرعى دارد؟ @Porseman_channel در مواردى که مقابل نمازگزار صف جماعت یا دیوار نباشد و جلوى او در معرض عبور و مرور بوده و یا شخصى حضور داشته باشد، مستحب است نمازگزار چیزى مانند تسبیح یا عصا و امثال آن‌را جلوى مهر و سجاده خود بگذارد تا بین او و آن افراد فاصله و حائلى باشد. منظور از این کار، اظهار نوعى احترام و تعظیم نسبت به نماز است، و اشاره به این دارد که نمازگزار از خلق و آنچه غیر خداوند است، چشم پوشیده و از همه چیز جدا شده و تمام وجود خود را متوجه خالق و خداى خود کرده است. غیر از آنچه گفته شد، دلیل دیگری برای گذاشتن تسبیح در سجاده و جلوی مهر وجود ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فراموش کردن نماز احتیاط💢 @Porseman_channel آیت الله خامنه ای : اگر نماز احتیاط را فراموش کند و به نماز دیگرى - چه مستحب باشد یا واجب - مشغول شود، واجب است آن را قطع نماید و نماز احتیاط را بخواند، خصوصاً اگر نماز دوم (که مشغول آن شده)، مترتّب بر نماز اولى باشد (مانند نماز عصر که مترتب بر نماز ظهر است) و علاوه بر این، احتیاط (مستحب) آن است که اصل نماز را اعاده کند، و این در جایى است که مشغول شدن به نماز دیگر به فوریت نماز احتیاط، ضررى نرساند وگرنه بعید نیست در صورتى که مترتّب بر نماز اول باشد به نماز اول عدول کند و احتیاط (مستحب) آن است که بعد از این هم، نماز را اعاده نماید. و در صورتى که نمازى را که مشغول شده، مترتّب بر نماز اول نباشد، واجب است از آن دست بردارد و اصل نماز را اعاده کند و احتیاط (مستحب) آن است که نماز احتیاط را بخواند، سپس اصل نماز را اعاده نماید آیت الله وحید خراسانی : باید نمازش را دوباره بخواند. آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال روزه صحیح نیست ولی از آن جهت که نمی دانسته ان شاءالله به ثواب آن خواهد رسید. آیت الله سیستانی : نماز باطل می شود @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم تکان خوردن سر در سجده 💢 @Porseman_channel اگر این تکان مختصر باشد به شکلی که پیشانی اصلا از مهر جدا نشود، سجده صحیح است. البته ذکر باید در حالت آرامش گفته شود. ولی اگر قبل از اینکه ذکر بگوید سهوا پیشانی از مهر جدا شد، دو حالت دارد: 1) اگر می تواند جلوی برگشت پیشانی به مهر را بگیرد، یک سجده محسوب می شود و بلند شده و سجده بعدی را می رود. زیرا اگر عمدا برگردد، تعداد سجده ها را زیاد کرده است. (یا در صورتی که سجده دوم بوده، نماز را ادامه می دهد.) 2) اما اگر این برخورد و جدا شدن اینقدر سریع بود که قادر به جدا کردن پیشانی نبود، مشکلی نیست و این جدا شدن مختصر سهوی، ضرری به سجده نمی زند. البته ذکر باید در حالت آرامش گفته شود. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بوی همنشین💢 @Porseman_channel چگونه خوشبو باشیم؟ ✅در کنار هر کس بنشینیم و با هر کس دست داده مصافحه نماییم .در هر محیط و فضایی تنفس کنیم و مدتی بمانیم.بلاشک؛بوی او و آنجا را میگیریم. اگر شما دوست و رفیق و همدم یک عطار باشید. هر وقت پیش او رفتید و برگشتید همه می دانند به دیدار عطرفروش رفته اید چون بوی عطر خواهید داد. اگر برای دیدن رفیق قهوه چی یا معتاد به سیگار و قلیان و...بروید.بوی سیگار خواهد داد و باید پاسخگو باشید که قسم به خدا من سیگاری و معتاد نیستم فقط به او سری زدم و مدتی در آنجا توقف داشته ام... شخصی که به روستا و دامداری می رود.وارد فضای روستا و طویله شده و کفش و جوراب و لباسش با فضولات حیوانی در تماس بوده و بلکه فقط آنجا توقف میکند.بوی آنجا را میگیرد. این گرفتن بو از اطرفیان و متاثر شدن از فضای خوب یا بد اطراف؛بلاکلام بوده و چیز قابل انکاری نیست. 🔴حال این سوال مطرح میشود:با چه کسی رفیق شویم؟همنشین ما که باشد؟عطار یا قهوه چی؟ قطعا کسی که با دکتر و پروفسور و علامه نشت و برخاست دارد.اعمال و رفتار و گفتارش ؛بسیار متفاوت تر از اعمال و رفتار و گفتار کسی خواهد بود که با اراذل و اوباش و معتاد و عیاش مراوده دارد. هر کس هر شغلی که دارد نسبت به آن شغل ؛ شاکله نفس او شکل گرفته و در قالبی متناسب با آن کار؛شکل میگیرد. همه می دانیم که تیپ پزشکان با فرهنگیان با روحانیت با نظامی با کارگر با معتاد با راننده و...متفاوت است. چه زیباست که در انتخابهای خود محیط و فضای تنفس و تربیتی را انتخاب نموده گزینه ای را تیک بزنیم که بوی عطر و خوشی از ما متصاعد گردد و از اطرافیان و همسنگ های خود بوی دل انگیز بگیرم. از این و؛انتخاب رفیق،همسر،شغل،محل زندگی،محل تحصیل؛حتی همسایه ای که داریم واتوبوسی که سوار میشویم و شهر و کشوری که در آن هستیم .موثر در این است که ما چه بویی میدهیم؟ کسی که سیر و پیاز خورده نباید انتظار داشته باشد که بوی عطر و گلاب از او متصاعد بشود. کسی که رفیق و همسر و همسایه و همکار و...ناباب ،بی نماز؛غیرمعتقد؛ضد انقلابی،ضد دین،بی اخلاق دارد.نمی توان انتظار داشت که بوی اخلاق و تدین و عرفان ومعنویت بدهد... این کاملا عقلایی است و هیچ عاقلی منکر آن نمیتواند باشد. کسی که کنار کوه یخی ایستاده ،درروی برف نشسته و یا داخل سردخانه است،نمیشود انتظار گرما و تعریق از او داشت. اگر یک گلوله برف در دست خود بگیریم بعد از چند ثانیه ، همجواری با او دست و با استمرار همراهی با او همه بدن ما یخ خواهد زد. این چیزی نیست که قابل انکار باشد. کسی که کنار آتش و کوره و تنور کار میکند و با آتش در تماس است انتظار سردی و یخی و لرزه از سرما نباید از او داشته باشیم. این موارد جزء یقینیات زندگی روزمره ماست لیکن وقتی به اخلاق و معنویت و دین می رسیم وقتی وارد فضای مجازی می شویم کاملا این اصل عقلایی را فراموش میکنیم. فراموش میکنیم که خروجی فضای مجازی و ماهواره ؛ نمیتواند؛تدین و اخلاق و عرفان ومعنویت باشد. فراموش میکنیم نمیتوان در این فضای آلوده و فاضلاب متعفن خوشبو بود. این است حقیقت زندگی ما.... 👌آنقدر خود و اطرافیان مان وفضایی که در آن نفس میکشیم متعفن وبدبو است.که به آن عادت کرده ایم و اگر بوی خوشی به مشام ما برسد.مثل آن شخص که در بازارعطاری بیهوش شد؛ازحال می رویم و طاقت نمی آوریم.بلکه اعتراض هم میکنیم.... پس باید بوی خوش را شناخت وخود را با انتخابهای درست در معرض آن قرار داد. کسی که در بازارعطاری کار میکند و کسی که خودش عطر میفروشد.کسی که رفیق عطرفروش دارد؛نیازی به صرف هزینه و خرید عطر ندارد.عطرش را رایگان از فضای موجود و شغل خود و اطرافیانش میگیرد... بیایید عطرفروش باشیم.اگر نمیشود حداقل دربازار عطرفروشی مغازه ای بخریم .اگر نمیشودلااقل رفیقی عطرفروش داشته باشیم و اگر اینها ممکن نیستند گاه گاهی به بازارعطرفروشی سری زده و با دور زدن و گشت و گذار و تماشای عطرها،بوی خوش را تجربه کرده و به دیگران نیز هدیه نماییم.... يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِين 📖توبه119 @Porseman_channel 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مانع کار خیر نباشیم💢 @Porseman_channel توصیه شما در مورد انجام کارهای نیک چیست؟ ✅یکی از توصیه های اکیدی که در گذشته می شد و افراد هشیار و با بصیرت همیشه دغدغه آن را داشتند. مسئله مانع خیر بودن و پشیمان کردن دیگران از نیکی کردن است. در زمان گذشته؛انسانهای بهتر و بیشتر و راحت تر میتوانستند به همدیگر اعتماد کنند. لیکن در این دوره زمانه ؛ مانع خیرات زیاد شده و گسترش رسانه های و جراید به انتشار روحیه بی اعتمادی سهم زیادی به خود اختصاص داده است. به جای توصیه به خیرات و کمک به دیگران و حل مشکلات آنها، باید توصیه به نبودن سنگ و مانع خیرات بشود. باید گفت انتظار نداریم کار خیری بکنید بلکه مراقب باشید مانع خیرات نشوید. مصادیق مختلفی از مانع خیرشدن وجود دارد و در جراید و اخبار و حوادث هر روز میخوانیم واین موجب سلب اعتماد میشود. مثلا میخوانیم که در جاده ای ماشینی برای کمک به دیگری توقف کرد ولی در واقع صحنه سازی تصادف با تمام کردن بنزین و...بوده . یا با بیان اینکه گم شده ام وشارژگوشی ام تمام شده؛ گوشی را خواسته اند زنگ بزنندو گوشی رادزدیده یا اطلاعاتش را به سرقت برده اند. یا برای دریافت وجه؛کارت حساب بانکی خود را در اختیار دیگری قرار داده و منجر به خالی شده حساب شده. یا کارت ملی را به کی داده و بعدا فهمیده که موردسوء استفاده تجاری و...قرار گرفته... با خواستن اطلاعات شخصی به بهانه برنده شدن در مسابقه ،حساب کسی را خالی کرده اند.. به عنوان گدا و گمشده ای که آدرس میخواهد ومهمان وفقیر و...چه حوادث تلخی رقم نخورده است. اینها قطره ای از دریای گزارشات و اخبار تلخی است که هر روز جراید و شبکه های خبری منتشر می کنند. وقتی شخص ضامن دیگری برای اخذ وام می شود واو با بدحسابی(اختیاری یا اضطراری)موجب مسدود شدن حساب ضامن و محرومیتهای بانکی و ...می شود.بالطبع نباید انتظار داشت دوباره برای دیگری چنین کاری انجام دهد. این مانع خیر شدن است. از این رو؛ما نمی گوییم ، کار خیر بکنید بلکه تاکید داریم در این دوره زمانه مانع خیر نشوید کاری نکنید که شخص خیّر از کار خیرش پشیمان شود و اعتمادها سلب شده و کسی به دیگری دستگیری ننماید. چه معضل بزرگی است سلب اعتمادها و پشیمان شدن از انجام کار خیر و واسطه و ضامن شدن و قرض دادن و... همه ما خاطرات تلخی از قرضهایی که دادیم و پس داده نشده ، پولهایی که به اشخاص و موسساتی داده ایم و برنگشته و...داریم.که هر وقت به یاد آنها می افتیم به عنوان تجربه تلخ،از آنها یاد کرده و به خاطرسپرده ایم که پشت دستمان را داغ کنیم و از این خبط و خطاها و اعتمادها نکنیم. إن المؤمن لا يلدغ من جحر مرتين 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج14 ص 177 مومن از این سوراخ دوبار گزیده نمی شود. 👌این حکایت را شنیده اید که : عربی بیابانی سواربرشتر از بیابانی میگذشت و کسی را درمانده در راه دید.دلش به رحم آمد و او را سوار شترش کرد وخود پیاده رفت. ولی آن شخص خیانت کرد و شتر را برداشت و فرارکرد.وقتی دور می شد عرب از پشت سر داد زد و گفت: شتر مرا بردی ولی جایی این قضیه را نگو؛چراکه اگر جایی تعریف کنی؛بعد از شنیدن آن؛ کسی به دیگری –که در راه مانده-کمک نمی کند.... این،مانع خیر شدن است. از این رو؛سعی نماییم به خوش حسابی و تشکرکردن و قدر نیکی دیگران را دانستن و امانت داری و احساس وظیفه کردن و...مانع خیرات نشویم .و اگر قدمی در نشر خیرات برنمی داریم لا اقل خود؛مانع آن نباشیم. 🔴امام صادق عليه السّلام فرمود: «خدا راهزنان معروف را لعنتكند! گفتند: راهزنان معروف كدامند؟ فرمود: راهزن معروف(کار نیک) كسى است كه در بارهاش عمل معروفى بجا آورند و او آن را كفران(ناسپاسی) كند، و با اين عمل خود، صاحب معروف را از انجام آن در باره ديگران باز دارد. 📚من لا يحضره الفقيه ؛ ج2 ؛ ص362 @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا خرید و فروش موی سر، اشکال دارد؟ @Porseman_channel پاسخ: مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد. آیت الله مکارم: خرید و فروش مو اشکالی ندارد. آیت الله سیستانی: خرید و فروش به خودی خود اشکال ندارد. آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. آیت الله فاضل: اگر موی سر منفعت حلال و عقلائی داشته باشد، خرید و فروش موی زنانه به قصد استفاده مشروع و حلال در صورتی که ایجاد مفسده نکند، اشکال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم پوشیدن کفش صدادار توسط خانم ها💢 @Porseman_channel آيا پوشيدن كفش هاى صدادار براى بانوان اشكال دارد؟ همه مراجع: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم و مفسده شود، پوشيدن آن اشكال دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسمان 💢قهر كردن درروایات💢 @Porseman_channel از اموری كه در روایات اسلامی خیلی مذمت شده مسأله قهر كردن مسلمان با برادر مسلمان است . به طوری كه در كتاب میزان الحكمه (ج 13 ص 6616 به بعد) حدود 25 روایت در مذمت این كار نقل شده است كه ما به ذكر یكی از آنها بسنده می كنیم پیامبر خدا فرمود: هر دو مسلمانی كه با هم قهر كنند و سه روز به قهر خود ادامه دهند و آشتی نكنند هر دو از اسلام بیرون روند و میان آنان هیچ پیوند دینی نباشد و هر كدام از آنها پیش از دیگری با برادرش حرف بزند در روز حسابرسی جلوتر به بهشت رود. البته منظور از خروج از اسلام این نیست كه كافر و مرتد گردند و احكام ارتداد بر آنها اجرا گردد بلكه مراد این است كه از مسلمانی كامل عملی خارج شده اندو اسلامشان ناقص گشته است . جدایى برادران ایمانى موجب خشم خداوند و شادى شیاطین است. بنابراین لازم است پیروان سیره اهلبیت عصمت و طهارت(ع) در این امور بیندیشند و اجازه ندهند دوستى و الفت با برادران به كینه و قهر كردن و جدایى بیانجامد و چنان چه گاهى كدورت و رنجش و قهرى پیش آمد، خود را بر آن دارند كه در رفع آن بكوشند و بر یكدیگر پیشى گیرند. در حدیث‌هایی که در مورد بیش از سه روز قهر کردن‌، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده‌، تعبیر به گناهان کبیره ندارد، بلکه‌، به شدّت‌، مذمّت شده است‌. آثار سوء قهر کردن : 1- خسران: « الَّذِینَ ینْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یوصَلَ وَیفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روی زمین فساد میکنند؛ اینها زیانکارانند. از مصادیق این قطع رابطه‌، قطع رابطه با خویشان است‌. در همین آیه‌، چنین عملی را، نشانه فسق و از مفاسد در زمین می‌داند. 2- سزاوار آتش: پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله) میفرمایند: «یا أَبَاذَرٍّ أَنْهَاكَ عَنِ الْهِجْرَانِ وَ إِنْ كُنْتَ لَا بُدَّ فَاعِلًا فَلَا تَهْجُرْهُ فَوْقَ ثَلَاثَةِ أَیامٍ كَمَلًا فَمَنْ مَاتَ فِیهَا مُهَاجِراً لِأَخِیهِ كَانَتِ النَّارُ أَوْلَى بِهِ » اى اباذر نهى میكنم ترا از قهر كردن و دورى نمودن اگر چه ناچارى دورى مكن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر كس بمیرد در حال دورى كردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد. 3- خروج از اسلام: حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) فرمود: «أَیمَا مُسْلِمَینِ تَهَاجَرَا فَمَكَثَا ثَلَاثاً لَا یصْطَلِحَانِ إِلَّا كَانَا خَارِجَینِ مِنَ الْإِسْلَامِ وَ لَمْ یكُنْ بَینَهُمَا وَلَایةٌ فَأَیهُمَا سَبَقَ إِلَى كَلَامِ أَخِیهِ كَانَ السَّابِقَ إِلَى الْجَنَّةِ- یوْمَ الْحِسَاب» هر دو نفر مسلمانى كه از همدیگر قهر كنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتى نكنند هر دو از اسلام بیرون روند و میانه آنها پیوند و دوستى دینى نباشد، پس هر كدام از آن دو بسخن گفتن با برادرش پیشى گرفت، او در روز حساب پیشرو به بهشت باشد. 4- سزاوار بیزاری و لعنت: حضرت صادق علیهالسلام میفرمود: « لَا یفْتَرِقُ رَجُلَانِ عَلَى الْهِجْرَانِ إِلَّا اسْتَوْجَبَ أَحَدُهُمَا الْبَرَاءَةَ وَ اللَّعْنَةَ وَ رُبَّمَا اسْتَحَقَّ ذَلِكَ كِلَاهُمَا » از هم جدا نشوند دو مرد بصورت قهر كردن جز اینكه یكى از آن دو سزاوار بیزارى (خدا و رسولش از وى) و لعنت (یعنى دورى از رحمت حق) گردد و چه بسا كه هر دوى آنها سزاوار آن شوند. 5- مثل قاتل بودن: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله میفرمایند: « من هجر أخاه سنة فهو كسفك دمه ». هر كه یک سال از برادر خویش قهر كند چنانست كه خون وى را ریخته است. 6- رد عمل: پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله می فرمایند: «یا أَبَا ذَرٍّ إِیاكَ وَ هِجْرَانَ أَخِیكَ فَإِنَّ الْعَمَلَ لَا یتَقَبَّلُ مِنَ الْهِجْرَانِ » اى اباذر بپرهیز از دورى كردن از برادرت. زیرا كه عمل انسان با قهر پذیرفته نمىشود ] (جهت اطلاع بیشتر می‌توانید به چند حدیثی که در این رابطه‌، در اصول کافی‌، کتاب ایمان و کفر، باب هجرة (قهر کردن‌) آمده‌، مراجعه کنید.) @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢مرگ مومن💢 اینکه فرمودند مومن هر روز هفتاد بار می میرد؛به چه معناست؟ @Porseman_channel بله طبق روایتی: يَمُوتُ النَّاسُ مَرَّةً وَ يَمُوتُ أَحَدُهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً مِنْ مُجَاهَدَةِ أَنْفُسِهِمْ وَ مُخَالَفَةِ هَوَاهُم 📚بحار الأنوار ج74 ؛ ص24 مومن واقعی هر روز هفتاد بار می میرد. باید دانست که مرگ چیست؟ وچه حالتی برای انسان وقت مرگ رخ می دهد؟ مرگ بریده شده همه تعلقات دنیوی است ناامیدی از دنیاست .چشم حسرت به دنیا دوختن است. مرور همه خاطرات گذشته است.مرگ رها کرده همه دارایی هاست. مرگ پشت پا زدن به همه ی منم منم ها ،همه ساخته ها ؛همه عشق ها و ارادتها ؛همه دوستی ها ؛همه دارایی ها؛ هرچه برنامه ریخته و هرچه آرزو کرده است... 🔴مرگ جدا شدن از محبوب ها و عزیزان خود است؛کنده شدن از دلبستگی ها و وابستگی هاست. برای همین بسیار سخت است. مومن وقتی به گناه نه می گوید به لذتهای مقطعی که بسیار شیرین و لذیذ می نمایند؛نه می گوید. وقتی پای احساس و عاطفه پیش می آید و شخص بین انجام به وظیفه و احساسات پدرانه و مادرانه و ...خود می ماند. وقتی تحت فشار اقتصادی کمرش خرد شده و از گرفتن ربا کناره می گیرد وقتی به پارتی بازی و راندخواری و دزدی نه می گوید. وقتی با وجود امکان گناه ،ترک می کند وقتی با فوران آتش شهوت جنسی عفت ورزیده و بخاطر خدا ترک می کند وقتی در اوج غضب و خشم ؛آرام می گیرد وقتی در کمال نا داری و فقر ،امانت داری می کند. وقتی در کمال زیبایی عفت دارد وقتی با وجود تمنای دورنی بر تخریب دیگران و آرام کرده خود،با ریختن آبروی دیگری ،غیبت را ترک می کند وقتی شماتت ها را به جان می خرد و شبانه روز از همسر سرکوفت می شنود که چرا تو از نظر مالی و اقتصادی عقب مانده ای؛وصبر میکند در معرض نگاه شوهری در فضای حقیقی خلوت یا فضای مجازی باز،قرار می گیرد و وارد گروهها و کانالهای جنسی نشده و سریع لفت می کند. وقتی در برابر پیشنهادات میلیونی و میلیلیاردی ،سست نمی شود وقتی مراقب گوش و چشم و دست و پا و قلبش هست. در معرض لذتهای دنیوی قرار می گیرد و تمنای شدید او را آزار می دهد و او دست می کشد. وقتی با وجود محرکات بسیار قوی جنسی و نبود شرائط برای ازدواج از انحرافات جنسی مثل خودارضایی و زنا و لواط و...خودرا دور نگه می دارد وقتی وقتی وقتی.... همه اینها تجربه تلخ مرگ هستند که در شبانه روز می کند. این مومن است که با نه گفتن به هوای نفس ، هر روز جان می کَنَد. ✅و این حقیقت آن روایت شریف است که مومن با مجاهدت نفس همه جانبه ای که دارد و صبری که بر گناه و عبادت و مصیبت می کند؛هر روز هفتاد با می میرد و تلخی برابر تلخی مرگ را تجربه می کند. تعلقات خاطرش را رها می کند و پشت پا به همه داشته ها و آرزوها و آنچه می خواهد داشته باشد؛می زند... آیا واقعا ما چنین هستیم؟!! واقعا ما مومن هستیم؟!! واقعا این مرگ را در شبانه روز داریم و تجربه کرده ایم؟ چقدر در برابروسوسه های نفس و شیطان توانسته ایم بایستیم و نه بگوییم؟؟ آیا اینکه همیشه در معرض تلخی ها و نداشته های غیر اختیاری بودیم و هستیم ...شده مواردی ،فقط بخاطر خدا ؛به حالت کاملا اختیاری خودرا محروم سازیم تا گناه نکرده باشیم و تجاوز به حق دیگران نکنیم؟؟ @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢افضلیت علماء 💢 آیا علماء شیعه ،افضل از پیامبران بنی اسرائیل هستند؟ @Porseman_channel 👌طبق حدیثی که پیامبر خاتم ص فرمودند: «علماء أمّتي أفضل من أنبياء بني إسرائيل» كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد) ص 6 علماء امت من افضل و برتر از پیامبران بنی اسرائیل هستند. البته برخی نسخ تعبیر(کانبیاء بنی اسرائیل) دارد 📚تحرير الأحكام ج 1 ص 3. 📚عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ج4 ص 77 پاسخ روشن می شود و میتوان گفت که این مطلب مورد تایید احادیث معصومین ع است. اما چند نکته در این بین وجود دارد اول اینکه= مراد از علماء کیستند؟ دوم اینکه=وجه توجیه این افضلیت چیست؟ ✅اما مطلب اول اینکه: قدر متیقن از علماء در این حدیث؛اهل بیت ع می باشند و قطعا اهل بیت ع که امیرمومنان ع و فرزندان معصوم ایشان که ائمه اثنی عشر ما می باشند؛افضل از پیامبران می باشند. اما اینکه آیا علماء و فقهاء شیعه که (صائنا لنفسه و مخالفا لهواه و مطیعا لامر مولاه) بوده و هستند . آیا شامل این افضلیت هستند؟ به نظر ما هستند واطلاق این حدیث"علماء" شامل آنها نیز میشود. 🔴اما وجه توجیه این افضلیت اگر اهل بیت ع معصوم ، باشند که حرفی در آن نیست و در جای خود ثابت شده که چنین می باشند.چراکه از پیامبر ص بلکه جان پیامبر ص بوده اند. 📖آل عمران61 📚كامل الزيارات ص52 اما علماء ربانی شیعه ؛نیز به نظر ما بالا و افضل هستند.چراکه متصل بع اهل بیت ع بوده و به مقام معیت با ایشان رسیده اند.وبا همرنگ شدن و همراهی وذوب شدن در ولایت اهل بیت ع ؛ به تصریح خود اهل بیت ع به درجه ایشان رسیده و با ایشان هم درجه خواهند بود و چون اهل بیت ع برتر از انبیاء هستند پس ایشان هم با اتصال به اهل بیت ع بالا رفته و برتر از پیامبران می شوند. روایت از ميثم (رضى)است كه امير مؤمنان (ع) مرا خواست و فرمود: اى ميثم چگونه باشى چون بىپدر بنى اميه عبيد الله بن زياد تو را بخواند كه از من بيزارىجوئى ؟ من گفتم: بخدا از تو بيزارى نخواهم جست يا امير المؤمنين، فرمود: در اين صورت بخدا تو را ميكشد و بدار ميكشد، گفتم: صبر ميكنم اين در راه خدا كم است، فرمود: در اين صورت تو همراه منى در درجهام. 📚رجال الكشي ج1 ص 296 📚الهداية الكبرى ص 133 دختر رشید هجری گوید به پدرم گفت شما چقدر تلاش و مجاهدت در راه حق دارید؟گفت : کسانی خواهند آمد که افضل از ما باشند 📚الإختصاص ص78 روى أحمد بن حنبل في «مسنده»، أنّ النبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلم أخذ بيد الحسن و الحسين و قال: «من أحبّني و أحبّ هذين و أباهما و أمّهما كان معي في درجتي يوم القيامة» . 📚مسند أحمد 1/ 77، 📚فضائل الصحابة- لأحمد- 2/ 863 ح 1185، 📚زوائد عبد اللّه بن أحمد: 420 ح 203، 📚سنن الترمذي 5/ 599- 600 ح 3733، 📚المعجم الكبير 3/ 50 ح 2654، 🔴در نتیجه ؛ولو چه بسا از نظر سندی؛سند قابل دفاعی نداشته باشد لیکن مشکل دلالی ندارد. و قابل توجیه بوده و با توجه به اصول و مبانی شیعه ، قابل طرح و حل می باشد. @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢من کیستم؟💢 @Porseman_channel ✅این یک سوال اصلی و اساسی است که باید همه ما از خودمان بپرسیم؛واقعا من کیستم؟ من ماشین مدل بالایی که دارم هستم؟ من عمارت و کاخی که ساخته ام هستم؟ من موقعیت و میز ریاستی که دارم هستم؟ من گوشی موبایلم که دارم؟ من فرزند و همسرم هستم؟ من دکور خانه یا لباس شیکی هستم که دارم؟ من صورت زیبایی هستم که دارم؟ من فن و هنری هستم که دارم؟ واقعا من کیستم؟؟ 👌خیلی از ما ؛خودمان را نمی شناسیم و من واقعی خود را گم کرده ایم و بیراهه رفته و چیزی که ما نیستیم را من به حساب می آوریم. وقتی می گویی : کتاب من – ماشین من- خانه من- همسر من- کار من- ریاست من- لباس و وسائل من.... یعنی اینها من نیستند اینها اضافات هستند اینها نسبتهایی هستند که ما به خودمان می دهیم . من واقعی نیستند. من واقعی ؛ آن است که همیشه با ماست . با تغییر سن و رفتن زیبایی و ورشکستگی از ما سلب نمی شود و همیشه با ماست. آنرا باید پیدا کرد و آن منِ واقعی ماست. نشانی داده‌اندت از خرابات که «التوحید اسقاط الاضافات» 🌺شیخ محمود شبستری = گلشن راز بله توحید این است که من واقعی خود را بیابی و برای آن بکوشی . نه اینکه خود واقعی را گم کرده و به دنبال غریبه ای افتاده و به فکر آراستن غیر خودت باشی. منِ واقعی در واقع روح ماست و درون ماست.شخصیت ماست که بی هیچ نسبت و اضافه ای بیان میشود آن منم ... ولی خانه و ماشین و گوشی و ریاست من نیستم .اضافه به من هستند. اندیشه در من و من را یافتن ؛ابتدای سیر بوده و شروع کمال نفس خواهد بود. که من واقعی خود را بشناسم و به آن برسم و به آن ببالم. من واقعی در خشم و شهوت و گرسنگی و تنگناها ظهور و بروز پیدا می کند.این من ؛شخصیت مرا می سازد و همیشه با من است . اگر فقیر شوم یا غنی ؛اگر رئیس باشم یا مرئوس؛اگر موفق باشم یا شکست خورده؛غرق مشکلات باشم یا بی مشکل ... در خلوت وجلوت با من است . در حمامی که لخت باشم در بیابانی که تنها باشم و یا اسیر موج دریا .در حضور و غیبت در جمع و خلوت... 🔴نتیجه اینکه ما به هرچه می رسیم به این عنوان که بالا برویم و آنرا خود می پنداریم.اشتباه است بلکه باید خود واقعی را پیدا کرده که با ماشین مدل بالا و گوشی گران و لباس فاخر و کاخ و عمارت تعریف نمی شود و قبر و قیامت و برزخ با ماست و ما با او.... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا شده است؟ @Porseman_channel ✅ماجرای نجاست سگ خود قصه ای شده است و تاویلات و تفسیرهای ادعایی بسیاری بر علت نجاست این مطرح شده و گاه آن راسیاسی و گاه تامین منافع قشر خاص ذکر میکنند... چه قدر باید مستاصل شده باشد که با ادعاهای کاملا بی دلیل و غیرمستند که بافته ذهن مغرض و لجوج خود است مساله نجاست سگ را چنین بزرگ نموده است قرآن کتاب هدایت بشر است و همه جزئیات در آن ذکر نشده است وخود قرآن تبیین جزئیات را به اهل بیت ع حواله داده است.انبیاء/7 و 📖نحل/44 ودلیل نجاست سگ نه اعراب از سگهای ایرانی بوده و نه آماده کردن شرائط برای دزدی وبدناموسی درشب که باخیال راحت دزدکی کنند... بلکه دلیل آن کلام معصومین ع می باشد 📚_وسایل الشیعه،ج1 ص225 باب 1 وج3 ص414 باب 12 📚_مستدرک الوسایل،ج1 ص219 باب 1 وج2 ص561 باب 8 📚_بحار الانوار،ج62 ص48 باب 1 و ج77 ص54 باب 2 ضمنا معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى كردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در كتب فقهى ما درباره اين سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «كلب الحارس» و «كلب الماشيه» و «كلب الحائط» از آنها ياد شده است. و اسلام برای برخی کارها همچون نگهبانی ، شکار اجازه استفاده داده و خرید و فروش این نوع سگ هم به علت استفادۀ عقلایی که دارد، در اسلام شمرده شده است. پس نگهداری به عنوان نگهبان خانه و باغ و ...هیچ اشکالی ندارد و ادعای هردو مستشکل کاملا واهی وغیر واقعی می باشد. @Porseman_channel 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌺🌺🌺🌺🌺