eitaa logo
کانال پرسمان دینی
843 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
حافظ ومولوی و سعدی شیعه بودند یا سنی @Porseman_channel سخن گفتن پيرامون چنين افرادى كه هم به سنى بودن متهم بوده اند و هم به شيعه بودن كاريست بسيار مشكل و همواره اينگونه افراد از دو طرف مورد اتهام بوده اند و اين منحصر به افرادى كه شما بيان نموده ايد نيست بلكه نمونه هاى بسيارى ديگر هم دارد كه نمونه بارز آن محى الدين عربى است كه پدر عرفان اسلامى نيز لقب گرفته است به گونه اى كه عده اى وى را مردى تمام عيار مى دانند و عده اى هم او را عارف كامل و اصل مى دانند، عده اى او را سنى ناصبى و دشمن سرسخت ائمه (ع) مى دانند و عده اى او را شيعه به تمام معنا مى دانند و همچنين عرفاى ديگر مانند حلاج و خواجه عبدالله انصارى و ديگران، اما در رابطه با مولوى و حافظ هم وضع به اين گونه است. البته نه به اين شدت البته نبودن دلايل ظاهرى متقن و شيعه و سنى بودن مردم آن زمان و وجود تقيه كار را مشكل كرده است و لذا در آثار آنان به ظاهر هم دلايلى بر شيعه بودن و هم دلايلى بر سنى بودن. اما لازم به ذكر است كه يكى از مسايلى كه شيعه بودن آنها را در اين زمان وضوح بيشترى مى بخشد توجه خاص علماى بزرگ و عرفانى شيعه مخصوصاً به ديوانهاى حافظ و مثنوى معنوى است و اين اشعار در كتب عرفانى و اخلاقى آنها به وفور يافت مى‏شود و به آنها استشهاد مى‏شود و آنچه كه از علماى بزرگ و عرفانى شيعه نقل مى‏شود اين است كه آنها حافظ و مولوى و سعدی را شيعه درجه اول دانسته و واصل به حق مى دانند كه به درجات بالاى ايمان رسيده و اغلب مطالبى را كه بيان كرده اند بر اساس كشف و شهود بوده صرف خيالات و تصوراتى شاعرانه كه در اين چند نمونه و دليل را به حضورتان تقديم نموده و تحقيق عميقتر را به شما واگذارى مى نماييم. 1- علامه جعفرى درباره مثنوى چنين مى فرمايد: دو اثر بزرگ جلال الدين محمد مولوى يكى مثنوى و ديگرى شمس تبريزى در معارف عالى بشرى از اهميت فوق العاده اى برخوردار است، اصول و مسايل بسيار فراوان در حكمت و عرفان و تفسير قرآن و علوم انسانى در اين دو كتاب مطرح شده است مخصوصاً در مثنوى كه قرنها مورد استفاده صاحب نظران معارف مزبور قرار گرفته است. (1) 2- حاج محمد هادى سبزوارى عارف و شارح فلسفه ملاصدرا كه از علماى و فلاسفه بنام شيعه در قرن 13 مى باشد در ابتدا شرح خود به مثنوى چنين مى نويسد: هذا كتاب المثنوى و هو اصول اصول اصول الدين فى كشف الاصول و اليقين و هو فقه الله الاكبر و شرع الله الازهر و برهان الله الاظهر. (2) (اين كتاب مثنوى اصول اصول اصول دين (اصل اول شريعت اصل دوم طريقت اصل سوم حقيقت) در كشف اسرار وصول و يقين است) و همچنين فقه اكبر الهى و شرع تابناك ربانى و برهان آشكار سبحانى است. (3) و همچنين مى نويسد: دو كله كماترى بيان للآيات البينات و بيان للسنن النبويات و قبسات من نور القرآن الامع و جذوات من شعاع مصباحه الساطع و هو بحسب الاقتناص من خزائن القرآن فيه كل الحكمه العتيقه و كلّه الحكمه الانيقه ولله در ناظمه حيث جمع بين الشريعه و الطريقه و الحقيقه (4) (همچنانكه مشاهده مى كنى همه آن تفسير آيات بينات و شرح سنن نبويات وافرى از فور قرآن و درخشش هايى از شعاع خورشيد پرتو افشان آن است كه به حسب بهره بردارى از گنجينه هاى قرآن در اين (كتاب مثنوى) يعنى جامع حكمت قديم و بلكه همه اش حكمت قديم است، گرد آمده است و آفرين بر ناظم آن بين شريعت و طريقت و حقيقت را جمع كرده است. (5) در پايان چند بيت از ابيات مولوى را در فصل حضرت على (ع) را به شما تقديم مى داريم كه معارفى بسيار در آن نهفته است كه چنين ابياتى را مولوى فقط در حق رسول اكرم (ص) و حضرت امير (ع) سروده است: از على آموز اخلاص عمل شير حق را دان منزه از دغل. او خدو انداخت بر روى على انتخاب هر نبى و هر ولى. راز بگشا اى على مرتضى اى پس از سود القضا حسن القضا. در شجاعت شير ربانيستى در مروّت خود كه داند كيستى. چون تو بابى آن مدينه علم را چون شعاعى آفتاب حلم را. باز بايش اى باب بر جوياى باب تا رسند از تو قشور اندر لباب گفت هر كس را منم مولا و دوست اين عمم من على مولاى اوست اشاره به حديث غدير خم و يا در جاى ديگر مى فرمايد: تا صورت پيوند جهان بود على بود تا كفش زمين بود زمان بود على بود اشاره به ولايت مطلقه اميرالمومنين (ع) دارد. شاهى كه ولى بود و وصى بود على بود سلطان سخا و كرم وجود على بود. ادامه اين غزل كه مضامين بسيار عميق عرفانى را در بر دارد كه از بيان آن در اين مختصر صرف نظر مى كنيم. (6) استاد شهيد مطهرى در كتاب عرفانى حافظ مى فرمايند: آقاى محيط طباطبايى مقاله اى نوشته بودند و شواهد و ادّله تاريخى ذكر كرده بودند كه تاريخ زمان حافظ او را يك مرد متدين مى شناسد و ايشان معتقد است كه حافظ را در عصر خود سنى و در عصرهاى بعد شيعه هم مى دانستند. (7)
هر چند آقاى بهاءالدين خرشاهى در كتاب حافظ خود بر سنى بودن حافظ نظر دارد تا بر شيعه بودن او (8) ولى همانگونه كه قبلاً هم گفتيم عرفا و علماى بزرگ شيعه ايشان را به عنوان كسى كه به درجات بالاى ايمان و واصل به حق و فانى مى شناسد. اما آنچه كه پژوهشگران ديگر در اين زمينه بيان مى كنند اين است كه علامه نقيد آقاى قزوينى مى نويسد: به غير از دو قصيده و غزل شكوك ما دلايلى بر تشيع سنن حافظ به طور يقين در دست نداريم. خواجه در اشعار خود با صراحت مذهب خود را ذكر نكرده است داستان معروف در زمان شاه شجاع كه به علت يك بيت شعر: گر مسلمانى از اين است كه حافظ دارد آه اگر از پس امروز بود فردايى. نزديك بود حكم قتل خواجه صادر شود خواجه با راهنمايى شيخ زين الدين تايبادى يك بيت ديگر جلوى بيت فوق افزود تا موضوع جنبه نقل قول پيدا كند: اين حديثم چه خوش آمد كه سوگه مى گفت بر در ميكده اى يا دف و نى ترسانى و با اين تمهيد از مرگ نجات يافت. اين حكايت كوچك كه در اكثر تذكره ها آمده است به خوبى روشن مى كند كه خواجه در طى عمر خود بارها در خطر مرگ قرار داشته است و چون نمى خواسته دورويى و دروغ گويى كند درباره مذهب خود كه از قراين با مذهب مرسوم و معمول آن زمان فرق هايى داشته چيزى آشكار نمى گويد و براى رهايى خود رندانه از كنار اينگونه پاسخ گويى ها مى گذرد. (9) اما در باره سعدى ظاهراً كمتر كسى در اين مسئله به تحقيق پرداخته است و بحثى درباره شيعه و يا سنى بودن او با اندازه حافظ و مولوى مطرح نبوده است: دكتر عبدالحسين زرين كوب مى نويسد كه: سعدى در نظاميه در بين اين جمع كه همه شافعى مذهب بودند و همه به زبان فارسى حرف مى زدند يا كه آشنا بودند تدريجاً سيمايى محبوب دوست روى و مورد علاقه شد. (10) منابع: 1- معارفى از تشيع در مثنوى معنوى، نوشته قدرت صولتى. 2- شرح مثنوى، ملا هادى سبزوارى، ص. 11 3- تجلى ولايت، خواجوى، ص. 7 4- شرح مثنوى ملا هادى سبزوارى، ص. 12 5- تجلى ولايت. 6- در خلوت على (ع)، ص 79 و. 231 7- عرفان حافظ، ص. 62 8- حافظ، بهاءالدين فرشاهى،. 161 9- آب حيات، دكتر حسنعلى شيبانى، ص. 109 10- حديث خوش سعدى، دكتر عبدالحسين زرين كوب، ص. 18 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکم اپیلاسیون عورت زن، توسط خانم دیگری که این کار شغل او است، چه حکمی دارد؟ پاسخ:@Porseman_channel دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): در صورتی که مستلزم لمس یا دیدن عورتین باشد جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): نگاه کردن به خود عورت جایز نیست و ستر (پوشیدن) آن واجب است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): نگاه به عورت دیگری، خواه برای زائل کردن مو باشد یا چیز دیگر جایز نیست، ولی زایل کردن موهای زیر بغل و مانند آن، به وسیله ی هم جنس مانعی ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اگر مستلزم نظر يا لمس عورت او باشد، جايز نيست. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢هدیه به اموات💢 @Porseman_channel قطعا ما می توانیم برای اموات اعمال خیری انجام دهیم که برای آنها هدیه ای عالی است: از پیامبر(ص) نقل شده است: مردگانتان را كه در قبرها آرمیده ‏اند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانى هستند و به كارهاى نیك شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام كارى ندارند، شما صدقه و دعائى به آنها هدیه كنید اعمالی که ما برای مردگان مومن انجام می دهیم، علاوه بر اینکه هدیه ای ارزشمند برای آنهاست، می تواند سبب مغفرت خود ما نیز باشد: « مالك بن دینار مى ‏گوید گفت: شب جمعه ‏اى بر گورستانى وارد شدم و ناگهان نور درخشانى را دیدم. از روى تعجّب گفتم: لا إله إلا اللَّه، گویى خداوند- عزّ و جلّ- اهل این گورستان را آمرزیده است. ناگهان شنیدم كه هاتفى از دور ندا مى ‏كند و مى ‏گوید: اى مالك بن دینار، این هدیه مؤمنان به اهل قبور و برادران ایمانى ‏شان مى‏ باشد. گفتم: سوگند به خدایى كه تو را به زبان آورد، از تو مى ‏خواهم كه به من بگویى آن هدیّه چیست؟ گفت: مؤمنى در این شب برخاست و وضوى كامل گرفت و دو ركعت نماز خواند و در هر ركعت یك بار سوره فاتحة الكتاب و سوره قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ، و سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ قرائت نمود، و گفت: «اللّهمّ، إنّى قد وهبت ثوابها لأهل المقابر من المؤمنین.» - خداوندا، من ثواب آن را به مردگان مؤمنین هدیه نمودم. از این رو خداوند، ما را از شرق و غرب و از هر سو، نور و گشایش و شادمانى عنایت فرمود. مالك مى‏ گوید: من همواره آن را در شبهاى جمعه مى ‏خواندم، تا اینكه پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله را در خواب دیدم و ایشان به من فرمود: «اى مالك، در برابر نورى كه به امّت من هدیّه نمودى، خداوند در ثواب آن تو را آمرزید.» سپس فرمود: «خداوند در قصرى بهشتى كه «منیف» نامیده مى ‏شود، خانه‏ اى براى تو بنا نمود.» همچنین آیت الله جوادی می فرمایند: خواندن آیات قرآن مخصوصاً سوره قدر و حمد و توحید و یس و سایر سوره‏ ها برای اموات مفید است. انواع دعاها و استغفار برای آنان ثواب می‏ آورد. البته خواندن قرآن و دعاها برای شخص خواننده دعاها بسیار مفید است و باعث هدایت و نورانیّت قلب می‏شود. در ضمن ثواب این هدایت‏ها و نورانیت‏ها به میّت می‏رسد و باعث خوشحالی او در عالم برزخ می‏شود. علاوه بر اینکه زیارت و رفتن به نزد قبور مومنین توصیه شده و آن را سبب شادمانی میت شمرده اند. خصوصا زیارت قبر والدین که توصیه شده، انسان خواسته خود را در آنجا از خدا بخواهد @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢اذن پدر؛مانع ازدواج💢 آیا (فتوای مراجع بر)شرط اذن پدر برای دخترباکره؛مانع تشکیل خانواده است؟ @Porseman_channel برخی تصور می کنند؛اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر باکره شرط شده؛مانع تشکیل خانواده می شود.درحالیکه 1️⃣اولا: مانع ازدواج نه ،اذن پدر بلکه شرائط متعدد و فرهنگ غلطی است که در جامعه وجود دارد. اگر اذن پدر از طرف دختر؛مانع است پس چگونه ممانعتهایی از طرف پسر برای ازدواج می بینیم؟! 2️⃣ثانیا: شرط اذن پدر مورداختلافی است و مورد فتوای همه مراجع نیست و غالبا فقهاء احتیاط واجب کرده اند،که می شود به مرجع تقلید فالاعم رجوع کرد. پس شرط اذن پدر عامل و مانع نمی باشد. 3️⃣ثالثا: هر پدری خوشبختی فرزندش را می خواهد و با تجربیاتی که در جامعه کسب کرده و سرد و گرم روزگار را چشیده و تحت تاثیر احساسات نیست؛می تواند بهترین مشاور برای دخترش باشد تا مانع لغزش و فریب خوردن او و باختن کل زندگی اش شود. اگر خود مستشکل هم فردا روز،بابا شود؛حتما خیروصلاح دخترش رادر نظر گرفته و می داند که اذن پدر چقدر میتواند آرامش خیال برای او و تامین کننده زندگی بهتر و انتخاب مناسب تر برای فرزندش باشد. البته ما منکر سوء استفاده های احتمالی و مانع تراشی های الکی و شرط گذاشتن های کذایی ؛از طرف برخی پدرها نیستیم . حرف ما این است؛این اذن دادن؛منفعت بزرگتری دارد که حکم کلی را نمی توان با چنین تخلفات احیانی نادیده گرفت. ضمنا اگر پدری صلاحیت نداشت و مصلحت دختر را در نظر نگرفت؛از نظر شرعی ولایتش سلب می شود.دختر نیاز به اذن او نخواهد داشت. این اذن؛در واقع مدیریت کردن ازدواج است نه مانع آن @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتی نجات 💢 اهل بیت ع کشتی هستند یعنی چه؟ @Porseman_channel ✅اهل بیت ع کشتی نجات هستند.به این معنا که هرکس وارد کشتی امن ولایت آنها شد و طبق فرمایش آنها عمل کرد؛قطعا از امواج های سهمگین و طوفان دریای پرتلاطم و عقبات قبر و برزخ به ایمنی به ساحل نجات می رسد. إِنَّ مَثَلَ‏ أَهْلِ‏ بَيْتِي‏ فِي أُمَّتِي‏ كَمَثَلِ سَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِهِ مَنْ رَكِبَهَا نَجَا وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا غَرِقَ 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص560 📚تفسير فرات الكوفي ص 373 / 📚المزار (للشهيد الاول) ص 162 📚الأمالي( للصدوق) / ص 19 / المجلس الخامس امام حسین ع ، نیز-به صورت ویژه-به تصریح روایات؛کشتی نجات هستند. ان الحسین ع مصباح الهدی و سفینه النجاه... 📚مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر / ج‏4 ص 52 / یک کشتی حساس ترین وسیله ای است که خوف غرق شدن و هلاکت در آن بیشتر است. یک کشتی در وسط دریا؛برای نجات سرنشینان خود؛نیاز به کشتی خوب و مناسب ، مجهز ، ناخدای باتجربه و بلد ، سرنشینان و کادر حرف گوش کن ؛دارد. وسط دریا تا چشم کار می کند آب است ودریاست.احتمال باد و تند باد و طوفان و امواج سهمگین و احتمال گم شدن و احتمال خراب شدن کشتی و تمام شدن آذوقه و...وجود دارد. ازاین رو؛انتقال معارف؛مثال زدنی است. که در این دنیای شلوغ و پر از موج های منفی و افراد خلافکار ومشکلات فردی و اجتماعی در عرصه های مختلف؛همه دنبال مامن امنی می گردند که از این هول و هلاک رها شوند و این در آموزه دینی نیست مگر با اتکاء به خدا و سوار شدن به کشتی اهل بیت ع... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 💐💐💐💐💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢انتظار امام حسین ع از عزاداران💢 امام حسین ع چه انتظاری از ما عزاداران دارد؟ @Porseman_channel ✅به طور کلی اهل بیت ع از ما چند انتظار دارند 1️⃣اولا: مایه زینت آنها باشیم. نه مایه سرافکندگی شان. سليمان بن مهران گويد روزى شرفياب حضور امام صادق (ع) شدم و چند تن از شيعه‏ها آنجا بودند و شنيدم ميفرمود اى گروه شيعه زينت ما باشيد و زشتى ما نباشيد با مردم خوش زبانى كنيد و زبان خود نگهداريد و از زياده‏گوئى و بدگوئى بازش داريد. 📚الأمالي (للصدوق) ؛ ص400 2️⃣ثانیا: مراعات حق الناس و رد مظالم ... پرداخت دیون و بدهی ها که به اصطلاح حق الناس گفته می شود. مطالبه امام حسین ع از یاران با وفای خود بوده است. اگر ما می خواهیم از یاران ایشان باشیم باید که نسبت به پرداخت بدهی های مالی حساسیت داشته باشیم. متاسفانه بسیار می بینیم که اشخاص در پرداخت حقوق واجب تعلل می کنند.مثلا نفقه زن و بچه و والدین خود را نمی دهد در معامله کم فروشی می کند حقوق کارمند و کارگرهای خود را نمی دهد همسایه آزاری می کند خمس و زکات و...نمی دهد و... ولی در روضه و عزاداری دستجات و...اطعام و احسان می دهد. انتظار امام حسین ع ؛اولویت بندی در مخارج هست اینکه دیون و بدهی را ابتدا پرداخت کنیم بعد از آن خود را وارد یاران حضرت کنیم. امام حسين‏ عليه السلام فرمود: (هرکسي که قرضي برگردنش هست با ما در اين مبارزه شرکت نکند «و کشته نشود» و به همه آنها فرمود: من از رسول ‏خدا صلي الله عليه و آله و سلم شنيدم که مي‏فرمود: هرکسي بميرد و برگردن او بدهکاري باشد خداوند در روز قيامت از حسناتش کم مي‏کند.) 📚إحقاق الحق و إزهاق الباطل ج‏19 430 3️⃣ثالثا: ترک گناه و ازدیاد معرفت و عشق اهل بیت ع امام حسین ع یک جواب کلیدی و شاخص به عبيد اللَّه بن حر حنفى‏ زدند وقتی گفت:که اسبم را پیش کش می کنم كه به خدا هر وقت سوارش شدم هر چه را خواستم دريافتم و هر كه قصد مرا كرده از او نجات يافتم او را برگير حسين از او رو گردانيد و فرمود: ما را نيازى بتو و اسب تو نيست و من ستمكاران را بكمك خود نپذيرم‏. ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدا 📖کهف51 دقت کنیم که :مضل"نباشیم. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢عکس معصوم و تصاویر اهل بیت ع 💢 @Porseman_channel از قديم مرسوم بوده است كه از شكل و شمايل افراد آنگونه كه مورخين ديده و نوشته اند، نقاشان و مجسمه سازان و تصوير گران طبق آن نوشت ها كه ديده اند به تصوير ميكشند، مانند عكس عيسى «عليه السلام» و موسى «عليه السلام» و...... اما در مورد پيامبر عظيم الشان رسول مكرم اسلام «صلى الله عليه واله» و ائمه اطهار در تاريخ عده اى ازنويسندگان چهره اى شاداب و دلگشاد داشت اين نمونه ايست در تاريخ كه چهره مبارك امام على بن محمد الهادى «عليه السلام» امام دهم «عليه السلام» را بيان كرده است. و يا مثلا در مورد حضرت قائم (عج) آقاى ابراهيم بن شهر يار هنگاميكه از اهواز به مدينه رفت تا از فرزند امام عسكرى «عليه السلام» تحقيقاتى نمايد. ولى در مدينه چيزى دستگيرى نشد. بعد به مكه مشر ف شد و در حين طواف ميگويد جوانى خوش چهره يافتم كه مرا نگاه ميكرد بسويش رفتم و او مرا راهنمائى كرد تا از ريگ سنگها گذشته و به طائف رسيديم، از دور چادر پيدا شد و آن جوان داخل چادر شده و اجازه ورد گرفت و اطلاع داد كه من بيرون منتظرم. ناگهان از ميان چادر يكى بيرون آمد كه نامش (م- ح- م- د) بود «رنگ صورتش باز و پيشانى اش روشن، برگونه هايش خالى و موى سرش نتابيده تا نزديك گوش مباركشان ميرسيد، قيافه نورانى او را هيچ چشمى نديده و زيبائى ووقار و حجب و حياى بى نظيرش را نمى توان توصيف واقعى كرد» با اين توصيفات است كه چهره نگاران و نقاشان و عكاسان و قالى بافان، عكس و پوسترها را عرضه ميدارند. پس نبايد اين پوسترها را بعنوان عكس اصلى و چهره واقعى پيامبر و امام عصر (عج) دانست و همچنين نبايد به آنها توهين كرده و بى احترامى نموده و پاره و در جاى نا مناسب نصب نموده‏ در نتیجه تصاويرى كه از پيامبر و برخى ائمه (ع) در دست است مربوط به زمان پيامبر و ائمه (ع) نيست و براساس اوصاف و شمايلى كه از آن بزرگواران در تاريخ آمده است كشيده شده است لذا هيچ دليلى بر اعتبار اين گونه نقاشى ها و تصاوير وجود ندارد. به طور كلى نقاشى صورت انسان يا هر ذى روح ديگر اگر به صورت برجسته مانند مجسمه باشد حرام است و اما اگر صرف نقاشى باشد اشكال ندارد. نقاشى عكس هاى تخيلى معصومين (ع) در صورتى كه برجستگى نداشته باشد و موجب هتك آنان نباشد فى نفسه حرام نيست ولى اعتقاد به آنها بى وجه است‏ (📚جامع المسائل آيت الله فاضل، ج 1، ص 259- ترجمه اجوبه الاستفتاآت، ص 268). @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کشتی واسع امام حسین ع💢 ویژگی های کشتی امام حسین ع چیست؟ @Porseman_channel ✅پیامبر اسلام ص به ابی بن کعب فرمودند: ...اسم امام حسین ع در سمت راست عرش نوشته شده؛ همانا امام حسین ع چراغ هدایت و کشتی نجات است 📚مدينة معاجز الأئمة الإثني عشر ؛ ج‏4 ؛ ص52 قبلا عرض شد که ؛همه اهل بیت ع کشتی نجات هستند لیکن یکی از ویژگی های ممتاز کشتی امام حسین ع ؛واسع بودن آن است. یعنی امام حسین ع کشتی واسع هدایت می باشند.و همه انسانها از هر تیره و رنگ و مذهب جذب او شده و در کشتی او جای می گیرند. 👈در محرم درب این کشتی گشوده تر و نمودو نمایش این أوسعیت واضح تر است. هر کس با هر اخلاق و رفتار اجتماعی حتی اراذل و اوباش و دزد و شرابخوار و ...در هیئت امام حسین ع جذب می شوند و کشتی امام حسین ع فیلتر ندارد. در دستجات عزاداری حضرت؛در دسته سینه زنی و روضه و گریه ایشان؛زن و مرد-کوچک و بزرگ-پیرو جوان را می بینیم و می بینیم که حتی کفار و افراد غیر معتقد نیز هستند. این یعنی کشتی حضرت؛وسیع هست و همه را سوار کرده به سوی نجات رهنمون می شود. یکی از ویژگی های هر وسیله نقلیه خوب و مناسب؛جادار بودن آن است که خودت و همه لوازم و وسائلت را بتوانی ببری... کشتی امام حسین ع جادار است. انسانها را با هر فکر و اندیشه و مذهبی و با هر گناه و بار اضافی؛با خود می برد و هدایتگری وسیعی دارد. برای سوار شدن به این کشتی ,بلیط و جواز سفر؛نمی خواهد رایگان و سهل الوصول بوده و همه را سوار می کند.جا برای کسی تنگ نیست و همه در کنار هم هستند. 👌عاشورا را ببینید در کف خیابانها در حسینیه ها در مساجد و تکیه ها ...همه کنار هم هستند و مزاحمتی نیست. با حجاب و بی حجاب-پولدار وفقیر-دولتی و ملتی-رئیس و مرئوس- عالم و جاهل-دیوانه و عاقل-کودک و بزرگ-بانمازوبی نماز و...همه مشتاق هستند و همه پذیرا هستند و راه داده می شوند و شرکت می کنند. این کشتی، علی گندابی ها و رسول ترک ها را دارد.و پس نمی زند بلکه همه را جذب کرده و هدایت می کند. این هنر کشتی حسین ع است که در کشتی های دیگر سراغ نداریم ونمی بینیم و نمی یابیم. @Porseman_channel 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنابراین اگر درباره حضرت مریم ‏علیها السلام «وَ کانَتْ مِنَ القانِتین» فرموده است نه برای آن است که ما «قانتات» نداریم، چون صریحاً در سوره احزاب فرموده است «وَالقانِتینَ وَالْقانِتاتِ»، بلکه برای حفظ و رعایت فرهنگ محاوره است که در فرهنگ محاوره‏ای و ادبیات رایج عربان و بسیاری از دیگر زبان‌ها، مردها بر زن‌ها مقدم داشته می‏شوند و این تقدم، جنبه اعتباری دارد نه جنبه حقیقی و ارزشی. علاوه بر این، خود قرآن کریم بیان فرموده که من با جان انسا‌ن‌ها سخن دارم و عهده دار تربیت دل و روح انسان‌ها هستم و روشن است که روح و دل انسان‌ها نه مذکر است و نه مونث. تقدم ذکر مسلمین و مومنین و قانتین بر مسلمات و مومنات و قانتات،نیز می تواند نکته فصاحتی و برای رعایت سجع و آهنگ ،باشد.چراکه تقدم چیزی همیشه نشانه شرافت او نیست. مائده38 در مواردی زن مقدم ذکر شده است بقره 187 و دو زن به عنوان الگوی مردان تا قیامت مطرح شده تحریم11 برای تفصیل بیش‌تر به کتاب «زن در آیینه جلال و جمال»، اثر آیت اللَّه جوادی آملی، مراجعه شود @Porseman_channel
💢خطاب به مردان💢 چرا در قرآن کریم مردان بیشتر از زنان مخاطب خداوند هستند؟ @Porseman_channel برخی می‌پرسند چرا خداوند در قرآن کریم، مردان را بیشتر مخاطب قرار داده است؟ برای کسی که با ادبیات و مختصات زبان عربی آشنا نیست، ممکن است پرسش‌ها و ابهام‌های گوناگونی در ارتباط با سبک بیانی قرآن ایجاد شود و این ابهام‌ها موجب و موجد شبهات بنیادی‌تری در عرصه هستی‌شناسی، انسان شناسی، ارزش‌شناسی و معرفت‌شناسی اسلام گردد. طبیعتا آشنا شدن با سبک بیانی قرآن، که همان سبک بیانی عرب فصیح و اصیل است، بر بسیاری از برداشت‌های نادرست از آیات قرآن و احیانا پندارهای باطلی که به این کتاب آسمانی نسبت داده شده و می‌شود، خط بطلان خواهد کشید. بدون شک قرآن کریم در قالب زبان عربی نازل شده است و ممکن نیست که از چارچوب‌های شناخته شده و اصیل عرب زبانان، خارج شود و باید به ملزومات و مختصات این زبان وفادار بماند تا مخاطبانش بتوانند به مقاصد او راهیابند و آموزه‌هایش را فهم کنند. اگر جز این باشد، حتی برای مخاطبان نخستین خود هم نامفهوم خواهد بود و به طریق اولی برای مخاطبان بعدی و به ویژه مخاطبان غیر عرب نامفهوم‌تر خواهد ماند. یکی از پرسش‌ها و ابهام‌هایی که فروان مورد توجه قرار می‌گیرد و برداشت‌های نادرستی را، خصوصا برای خانم‌های متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های دینی، ایجاد می‌کند و همین برداشت‌ها در بسیاری از مواقع دست‌آویز بدخواهان و کج اندیشان برای نکوهش اسلام و معرفی آن به عنوان یک دین زن ستیز و نامهربان با جنس زن می‌شود، این است که ظاهرا خطابات قرآن در بسیاری از موارد، متوجه مردان است و گویی اصلا زنان را به حساب نیاورده و برای آن‌ها ارزشی قائل نشده است و زنان را طفیل وجود مردان در نظر گرفته است. استفاده مکرر قرآن از ضمایر و کلمات مخصوص مذکر به عنوان یکی از دلائل برجسته بر این مدعا بیان شده است. مثلا در هیچ کجا خطاب «یا ایتها اللاتی آمنن» نیامده است و همه جا گفته شده «یا ایها الذین آمنوا». یا در جریان بازگویی قصه حضرت مریم‏علیهاالسلام در سوره مبارکه تحریم آمده است: «وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی‏ أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِکَلِماتِ رَبِّها وَ کُتُبِهِ وَ کانَتْ مِنَ الْقانِتینَ؛ و همچنین به مریم دختر عمران که دامان خود را پاک نگه داشت، و ما را از روح خود در آن دمیدیم او کلمات پروردگار و کتابهایش را تصدیق کرد و از مطیعان فرمان خدا بود» (تحریم/12) و نمی‏فرماید: "وَ کانَتْ مِنَ القانِتات". و نظائر بی‌شمار دیگر... چنان که گفتیم این برداشت ناصحیح از ظواهر قرآن ناشی از ناآشنا بودن با مختصات زبان عربی است. در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسم‌های اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده می‌کنند، اما اگر جمع مورد نظر، مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مذکر استفاده می‌شود. بنابراین در اکثر مواردی که در قرآن از خطابات مذکر استفاده شده است، زنان و مردان همه با هم مورد نظر خداوند بوده‌اند، مگر مواردی که خطاب، مخصوص مردان باشد. بنابراین خطاب «یا ایها الذین آمنوا» در اکثر موارد اهل ایمان، اعم از مرد و زن، را مخاطب قرار داده است. کلماتی مانند «المؤمنین»، «الصالحین»، «المستغفرین» و «الحامدون»، هم شامل مردان است و هم شامل زنان. در برخی از روایات آمده است که همین توهم برای برخی از زنان در زمان پیامبر اکرم (ص) هم پیش آمده بود و به عنوان اعتراض، مانند همین تردید را به پیامبر عرضه کردند و پیامبر نیز همین پاسخ را برای آن‌ها بیان کردند و آیه 35 سوره احزاب هم برای دلجویی و اطمینان قلب آن‌ها نازل شد. از این رو هرچند قرآن کریم در بعضی سوره‏ها مثل آل عمران، ارزش‌های معنوی و اخلاقی را با الفاظ مذکر آورده و مثلا می‏فرماید: «الصَّابِرینَ وَ الصَّادِقینَ وَ الْقانِتینَ وَ الْمُنْفِقینَ وَ الْمُسْتَغْفِرینَ بِالْأَسْحارِ؛ آنها که (در برابر مشکلات، و در مسیر اطاعت و ترک گناه،) استقامت مى‏ورزند، راستگو هستند، (در برابر خدا) خضوع، و (در راه او) انفاق مى‏کنند، و در سحرگاهان، استغفار مى‏نمایند» (آل عمران/17) اما در سوره احزاب مشخص می‏کند که در این فضائل، زن و مرد همتای هم هستند و به هر دو صنف استقلال می‏دهد و می‏فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ و...؛ به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو و...» (احزاب / 35)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نزديكی همزمان با دو همسر💢 آیا مردی که چند همسر دارد می تواند همزمان با آنها نزدیکی کند؟ @Porseman_channel مردی که چند همسر دارد روابط زناشویی او با آنها جایز هست، اما زنها نسبت به هم باید حریم شرعی را رعایت کنند چون رابطه آنها با هم در حکم و همانند سایر زنها هست، یعنی می توانند بدون قصد لذت و مفسده به بدن هم نگاه نمایند، اما نگاه به عورت همجنس حرام می باشد. همبستر شدن مرد در یک اتاق با دو همسر اگر باعث نگاه دو زن به عورت هم باشد، قطعا حرام هست، در غیر این صورت هم اگر دارای مفسده ای باشد، مثلا میل به همجنس را در آنها ایجاد کند، این نیز حرام هست، در صورت نبود مفسده و نگاه و اعمال حرام، همبستری مکروه می باشد، اما حتما باید حریمها حفظ شود که بسیار سخت می باشد و نوعا هم به حرام آمیخته می شود!. لازم به ذکر است لذت بردن زن از زن مثل لذت بردن مرد از مرد حرام بوده و اگر در حد تماس جنسی و عورت به عورت باشد علاوه بر کبیره بودن موجب تعذیر و یا حد سحق خواهد بود، اگر دو زن به ارضاء جنسی و مساحقه بپردازند، حکم شرعی بر آنها ثابت می شود و اگر شوهر در چنین عمل حرامی آنها را تشویق یا وادار کند تعزیر می شود و نیاز هست چنین مردی از جهت روانپزشکی با چنین روحیاتی مورد معاینه و تحت درمان قرار بگیرد!. اگر به این قضیه از جهت اخلاق دینی هم نگاه شود، همبستری مرد با با یکی از دو همسرش در حضور همسر دیگر اصلا رفتار درستی نخواهد بود، آثار سوء عاطفی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت. رعایت حیا بسیار توصیه شده، و این در حالی است که چنین ارتباطاتی تاثیرات سوء اخلاقی به دنبال دارد و در روایات چنین اعمالی ناپسند شمرده شده و از آن نهی شده است. در روایات از مجامعت مرد با همسر خود در حضور همسر دیگرش نهی شده است. رسول الله (ص) انه نهی ان توطأ الحرة و فی البیت اخری (📚مستدرک الوسائل،ج۱۴، ابواب مقدمات نکاح، باب ۵۰، ح۲) . پیغمبر (ص) از جماع همزمان با دو زن در یک اتاق نهی فرموده اند. امام باقر (ع) میفرماید: لاتجامع الحرة بین یدی الحرة. (📚بحار الانوار،چاپ بیروت ،۱۴۰۳ه.ق، ج۱۰۰، ص۲۹۳، ح۴۲ ) مردی که دو زن دارد با یکی از آنها در مقابل دیگری جماع ننماید . اما باید توجه داشت که از نظر فقهی این نهی در لسان روایات، نهی تنزیهی است نه تحریمی؛ یعنی این روایات حمل بر کراهت می شوند. از این رو در عروه الوثقی چنین آمده است: و یکره أن یجامع و عنده من ینظر الیه و لو الصبیّ الغیر الممیّز. 📚(العروه الوثقی مع تعالیق الامام الخمینی (س)، ص۹۶۵، م۱۱) . و امام خمینی(س) در تحریر چنین میفرماید: …و مکروه است که در وقت جماع کردن کسى نزد او باشد که به او نگاه مى‏ کند حتى پسر بچه و دختر بچه‏. (📚 تحریر الوسیله ( ترجه فارسی) ج۲، ص۲۵۶، م ۸) . البته باید توجه داشت که دیدن عورت زن بر دیگر زنان حرام است. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دین جدید امام زمان ع💢 @Porseman_channel چنانچه می دانیم دین از جانب خدای متعال به عنوان جامع ترین و کامل ترین دین آسمانی بر پیامبر اکرم نازل گردید که تا روز قیامت ثابت و تغییرناپذیر می باشد و همه ی اوصیای الهی و ائمه ی اطهار موظف به حفظ و گسترش آن در بین مردم می باشند. چنانکه حضرت علی(ع) و همه ی فرزندان و نسل پاک آن امام همام نسبت به این امر اهتمام جدی داشته اند. اما از آنجا که در زمان غیبت حضرت امام عصر(عج) این وظیفه به علما و فقها و راویان احادیث و به تعبیری مراجع تقلید محول شده است و از سویی فقها عصمت علمی ندارند و موظف اند براساس ادله ای که در اختیار دارند حکم خدا را بیان کنند و در این روند در بسیاری از موارد به احکام ظاهری نه واقعی فتوا می دهند؛ زیرا دسترسی به تمام احکام واقعی فقط برای امام معصوم ممکن و میسر است. در هر صورت با توجه به تغییراتی که در زندگی انسان ها بوجود آمده است و نیاز به احکام جدید، در حال حاضر دین اسلام مملو از احکام ظاهری است و هنگامی که امام عصر (عج) ظهور می کنند تمام احکام ظاهری تبدیل به احکام واقعی می گردد و تصور می شود آن حضرت دین جدیدی آورده اند، در حالی که حضرت مهدی(ع) دین جدیدی غیر از اسلام و کتابی غیر از قرآن نمی آورند. علاوه این که در دوران غیبت عده ای از منحرفان و معاندان احکامی از قرآن و اسلام را بر طبق میل خود تأویل و تغییر می دهند که بسیاری از حدود و احکام چنان فراموش می شوند که گویا اصلاً از اسلام نبوده است. قرائت های گوناگون از دین خطرناک ترین حربه ای است که در عصر غیبت با آن مواجه می شویم، هنگامی که امام زمان (عج) تشریف می آورند نه با بت پرستان جاهل که با عالم نمایانی رو به رو می شوند که قرآن را تفسیر به رأی می کنند و قرائت های گوناگون از دین، آنچنان رواج می یابد که همه ی مردم آن را می پذیرند. مردمی که ارکان و اصول مسلم اسلام را رها کرده و به بعضی ظواهر آن اکتفا نموده اند، از اسلام جز نماز، روزه و اجتناب از نجاسات چیزی نمی دانند، اخلاقیات و دستورات اجتماعی را اصلاً از اسلام محسوب نمی دارند. صفات زشت در نظرشان هیچ اهمیت ندارد و به بهانه ی این که واجبات و محرمات اختلافی هستند از زیر بار آنها شانه خالی می کنند، محرمات الهی را با حیله های گوناگون و تأویلات صوری جایز می شمارند. بنابر این اگر امام زمان (عج) ظاهر شوند و به آنان بگویند: شما از حقیقت و گوهر دین به دور افتاده اید و آیات قرآن و احادیث پیغمبر را بر خلاف واقع تفسیر و تأویل کرده اید و حقیقت نورانی اسلام را رها کرده به بعضی ظواهرش قناعت کرده اید، چنین دین و برنامه ای برایشان تازگی داشته و از آن وحشت می نمایند و آن را اسلام نمی دانند زیرا اسلام را جور دیگری تصور کرده بودند. امام صادق(ع) می فرمایند: وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به اسلام دعوت می نماید و به سوی چیزی که که مردم از آن دور شده اند هدایت می کند. در هر صورت دین اسلام در زمان ظهور امام دستخوش هیچ تغییری نمی گردد مگر این که انحرافات و شکها اصلاح می گردد. چنانکه اما صادق(ع) فرمود: حضرت مهدی همان کاری را که رسول خدا(ص) انجام دادند، انجانم می دهد. بدعتهای موجود را خراب می کند چنانکه رسول خدا ص اساس جاهلیت را منهدم نمودند. خلاصه آنکه آنچه حضرت مهدی(عج) به سوی آن دعوت می کند چیزی جز اسلام ناب و حقیقی و نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) نیست. اما به خاطر دور شدن مردم از این اسلام، در قرن ها و بروز بدعت ها در دین، این اسلام برای آنها تازگی خواهد داشت. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢شک در رکوع اگر در حالی که به سجده می رود💢 @Porseman_channel مسأله ۱۱۷۱ اگر در حالی که به سجده می رود شک کند که رکوع کرده یا نه (۱)، یا شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه، به شک خود اعتنا نکند (۲). (۱) (خوئی، تبریزی، زنجانی، نوری:) لازم است برگشته و بایستد و رکوع را به جا آورد و اگر شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه، (تبریزی: باید) به شک خود اعتنا نکند. (بهجت:) بنا بر احتیاط باید برگردد و رکوع را انجام دهد و اگر شک کند که بعد از رکوع ایستاده یا نه باید آن را بنا بر احتیاط انجام دهد. (مکارم:) احتیاط واجب آن است که برگردد و به جا آورد. اگر در حالى كه به سجده مى رود شك كند ركوع را به جا آورده يا نه احتياط واجب آن است كه برگردد و به جا آورد اما اگر به سجده رفته نباید به شک خود اعتنا نماید. البته در جایی که یقین پیدا می کند رکوع را بجا نیاورده تا زمانی که به سجده دوم نرفته است باید برگردد و رکوع را بجا آورد اما اگر در سجده دوم بیاد آورد نمازش باطل است. (۲) (سیستانی:) باید به شک خود اعتنا نکند. @Porseman_channel