eitaa logo
کانال پرسمان دینی
888 دنبال‌کننده
45 عکس
13 ویدیو
81 فایل
بحول و قوه الهی؛پاسخگوی شبهات وسوالات دینی در« گروه »و «کانالهای پرسمان» می باشیم. http://eitaa.com/joinchat/2121924619Ce5ff3b4f6e @ebadi_porseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💢فيلم هاى صدا و سيما💢 @Porseman_channel نگاه به فيلم هاى ايرانى و خارجى كه در آنها حجاب رعايت نمى شود و از صدا و سيما پخش مى شوند، چه حكمى دارد؟ همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد و باعث مفاسد و انحرافات اخلاقى نشود، اشكال ندارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نافذترین کشتی💢 ویژگی کشتی امام حسین ع چیست؟ @Porseman_channel ✅یکی از اولویتهای یک وسیله نقلیه مناسب؛قوی بودن آن است اینکه با هر مانعی متوقف نشود و بتواند در هر شرائط آب و هوایی پیش برود. کشتی امام حسین ع نسبت به کشتی های دیگر انفذ و قوی تر است. در برابر موانع ؛متوقف نشود. گریه برامام حسین ع ؛و ارتباط با ایشان؛همه موانع را برطرف می کند و هر گناه و خطایی بود؛از سر راه برمی دارد. حتی نماز خواندن با تربت حضرت؛حجابها را برطرف کرده ودعا به اجابت می رسد. 🔴امام صادق عليه السلام: هر كه پس از هر نماز واجب تسبيح حضرت زهرا (ع) را بگويد: و پس از آن‏ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ بگويد، و بهتر است كه تسبيح از تربت امام حسين (ع) باشد و فرمود: هر كه تسبيح تربت را يك بار بگرداند و استغفار يا ذكر ديگرى بگويد: ثواب هفتاد دور تسبيح برايش بنويسند كه‏سجده بر تربت حسين (ع) حجابهاى هفتگانه را بر طرف كند. 📚وسائل الشيعة ؛ ج‏5 ؛ ص366 🔴حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: كسى كه نام ما را ببرد يا نام ما نزد او برده شود و بقدر بال مگس اشك از چشمش خارج شود خدا گناهان او را مى‏آمرزد و لو اينكه مثل كف دريا باشد. 🔴حضرت امام حسين عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: هيچ بنده‏اى نيست كه چشمانش براى ما يك قطره اشك بريزند يا پر از اشك‏شوند مگر اينكه خداى عليم وى را در بهشت جاى گزين مينمايد. 🔴حضرت على بن الحسين عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: هر گاه چشم شخص مؤمنى براى شهادت امام حسين بقدرى پر از اشك شود كه به گونه‏هاى صورتش بچكد خدا او را دائما در غرفه‏هاى بهشتى جاى خواهد داد. هر شخص مؤمنى كه چشمش براى آن اذيت‏هائى كه در دنيا بما رسيده بقدرى پر از اشك شود كه به گونه‏هاى صورت وى برسد خدا او را در جايگاه صداقت در بهشت جاى خواهد داد، هر شخص مؤمنى كه در راه ما دچار اذيت و آزارى شود و چشمانش براى آن اذيت‏ها پر از اشك شود و بگونه‏هاى صورتش بريزد خدا اذيت و آزارها را از او دور ميكند و روز قيامت وى را از غضب خود و آتش جهنم در امان خواهد داشت و ... 🔴امام جعفر صادق ع بمن فرمود: اى ابو عماره! كسى كه در عزاى امام حسين شعر بگويد و تعداد پنجاه نفر را بگرياند بهشت بر او واجب خواهد شد. اگر كسى در عزاى حسين شعر بگويد و تعداد سى نفر را گريان كند. جزاى او بهشت است. هر كسى در مصيبت امام حسين شعر بگويد و تعداد بيست نفر را بگريه درآورد بهشت جزاى او خواهد بود. كسى كه در عزاى حسين شعر بگويد و تعداد ده نفر را گريان نمايد بهشت از براى او است. و هر كسى كه در عزاى حسين شعر بگويد و يك نفر را گريان كند جزايش بهشت خواهد بود. اگر كسى در عزاى امام حسين شعر بگويد و خودش گريه كند اهل بهشت مى‏شود. اگر شخصى در مصيبت امام حسين شعر بگويد و خويشتن را شبيه به گريه‏كننده نمايد جزاى وى بهشت خواهد بود. 📚بحار الأنوار / ج‏44 / 278 / باب 34 @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نماز ظهر عاشورای امام حسین ع💢 امام حسین ع وقتی می دانستند شهید می شوند؛چرا نماز خواندند؟ @Porseman_channel 1️⃣اولا: نماز حسین ع ؛هدف داشتند و برای هدفی که داشتند به شهادت رسیدند. قرآن می فرماید:اقامه نماز از اهداف متعالی حکومت اسلامی است. 📖حج41 2️⃣ ثانیا: نماز فریضه های است که باید خوانده شود ولو انسان بعد یک ساعت از آن؛از دنیا برود.شهید شدن حضرت و اصحابش دلیل موجهی بر ترک نماز نبود. آیا بهتر بود امام حسین ع و یارانش ؛با اداء نماز از دنیا بروند یا بدون خواندن آن؟ 3️⃣ثالثا: نماز آن هم به صورت جماعت و در وسط میدان،آموزه تربیتی و حرف برای گفتن داشت. این نماز در برابر چشمان کسانی خوانده شد که حضرت را خارجی می دانستند .و از در مسجد به شهادت رسیدن امیرمومنان ع ،متعجب بودند. این نماز یعنی "ایها الناس" بدانید من مسلمانم و اینکه با تبلیغات دشمن تصور کنید که از دین خارج شده ام درست نیست. 4️⃣رابعا: اینکار حضرت، برای ما یک درس بود.یعنی منِ حسین ع در زیر باران تیر هم نماز اول وقت را ترک نکردم،شمایی که دم از عشق من می زنید و عزادار من و سینه چاک من هستید؛نماز بخوانید و به مولایتان اقتدا نمایید. این کار حضرت؛در رساندن عملی پیام اهمیت نماز؛آن هم به جماعت و اول وقت و درآن شرائط بحرانی ...رساتر ازآن بودکه انکارشود. @Porseman_channel 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢محرم چه ماهی است؟💢 @Porseman_channel محرم الحرام ماه اول از سال قمری است. در این ماه ابتدا به جنگ حرام بوده و حتی جاهلیت عصر رسول ص؛هم متعهد و پایبند به آن بودند. در این ماه در سال 61 ق ؛امام حسین ع به کربلا رسیده و طی درگیری هایی که با لشکر یزید؛داشتند روز دهم (عاشورا)به شهادت رسیدند. بهتر است؛توضیف این جریان را از زبان امام رضا ع بخوانیم: 🔴ريان بن شبيب گويد روز اول ماه محرم خدمت حضرت رضا رسيدم بمن فرمود: اى پسر شبيب به راستى محرم همان ماهى است كه اهل جاهليت در زمان گذشته ظلم‏ و قتال را بخاطر احترامش در آن حرام مى‏دانستند و اين امت حرمت اين ماه را نگه نداشتند و نه حرمت پيغمبرش را در اين ماه ذريه او را كشتند و زنانش را اسير كردند و اموال‏ش را غارت كردند خدا هرگز اين گناه آنها را نيامرزد. اى پسر شبيب اگر براى چيزى گريه خواهى كرد براى حسين (ع) گريه كن كه چون گوسفند سرش را بريدند و هجده كس از خاندانش با او كشته شد كه روى زمين مانندى نداشتند و آسمانهاى هفت‏گانه و زمين براى كشتن او گريستند و چهار هزار فرشته براى ياريش بزمين آمدند و ديدند كشته شده و بر سر قبرش ژوليده و خاك آلود باشند تا قائم (ع) ظهور كند و ياريش كند و شعار آنها يا لثارات الحسين است اى پسر شبيب پدرم از پدرش از جدش برايم باز گفت كه چون جدم حسين (ع) كشته شد آسمان خون و خاك سرخ باريد... 📚الأمالي (للصدوق) ص129 @Porseman_channel 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ضرورت معرفت افزایی💢 چرا صفوف نذری شلوغ تر از صفوف جماعت است؟ @Porseman_channel ✅پاسخ این سوال،که در این ماه عزا؛ایجاد می شود؛در کلمه کلیدی"معرفت"نهفته است. واقعیت این است ،معرفت و شناختی که به لذت خوردن و آشامیدن داریم و لذتی که از آن می بریم به مراتب بیشتر از نماز است. این مشکل جدی و بیماری اورژانسی است که باید معالجه شود. چون معرفت به لذت و سیر شدن و صرفه اقتصادی به حذف وعده غذایی داریم،موجب می شود احیانا صف های طولانی را منتظر دریافت نذری شویم و از وقت خود مایه بگذاریم و سرپا –حتی ساعتی-بایستیم و حضور پررنگ –حتی با وجودشلوغی و ازدحام- داشته باشیم تا لقمه ای نذری بگیریم. البته ما اینکار را مذموم و اتلاف عمر ومایه سرزنش نمی دانیم. 👈سخن ما اینستکه :این شور وشرکت گسترده را چرا در جماعات نبینیم؟ هم نماز جماعت بخوانیم و هم نذری بگیریم نباشد فقط برای گرفتن نذری به مسجد برویم... یک پرس غذای نذری هر قدر هم از نظر کم و کیف در حد اعلایی باشد؛به هیچ وجه کفایت از نماز نخواهد کرد و رفع تکلیف از نماز نخواهد کرد. اگر غذا مایه سلامت و قوت تن است؛قطعا نماز مایه قوت و سلامتی و قدرت روح است و همین اهل بیتی که برای ایشان نذری داده و نذری می گیریم ؛ فرمودند: من به نماز عشق می ورزم ا📚للهوف على قتلى الطفوف ص89 آخرین وصیت شان نماز بوده است 📚قرب الإسناد ص36 در روايت است هر كس كه بسوزاند هفتاد قرآن را و بكشد هفتاد فرشته را و با هفتاد دختر باكره زنا كند به نجات نزديكتر است از كسى كه نماز را عمدا ترك نمايد. 📚إرشاد القلوب ج‏1 ص190 🔴رسول خدا ص فرمود: اگر آنها از ثواب زیاد نماز جماعت خبر داشتند مانند راه رفتن كودكان شیرخوار، خود را به نماز جماعت می رساندند 📚النهاية في غريب الحديث و الأثر / ج‏1 ص 336 @Porseman_channel 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
عاشورا و تاسوعا به چه معناست؟وچه روزی بوده است؟ @Porseman_channel ✅عاشورا از ریشه عشر به معنای ده و دهم است. و در عرف مردم به دهمین روز محرم الحرام (که روز شهادت امام حسین ع و اصحابش است)اطلاق میشود. تاسوعا از ریشه تسع به معنای نه و نهمین گرفته شده است و در اصطلاح عرف مردم به روز نهم ماه محرم اطلاق میشود. و البته در روایات نیز این الفاظ استعمال شده است. تَاسُوعَا يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحَابُهُ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّام... أَمَّا يَوْمُ عَاشُورَاءَ فَيَوْمٌ أُصِيبَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع صَرِيعاً بَيْنَ أَصْحَابِهِ وَ أَصْحَابُهُ صَرْعَى حَوْلَهُ عُرَاةً تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السلام و يارانش در كربلا محاصره شدند و اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند... سپس امام صادق عليه السلام فرمود: اما روز عاشورا، اين روزى است كه امام حسين دچار مصيبت شد و در ميان ياران خود افتاد و اصحاب آن حضرت هم با اجساد برهنه در اطراف آن بزرگوار افتادند. 📚الكافي / ج4 / 147 اما اینکه عاشورا در چه روزی واقع شد؛ اختلاف وجود دارد لیکن روز جمعه بودن آن واقعه درمشهور و قوی می باشد 📘منتخب التواریخ باب5ص231 و اما اینکه مصادف با کدام ماه شمسی بوده و چندم ماه بوده است... با نرم افزارهای تبدیل تاریخ میتوان به این سوال پاسخ داد... ولی بزرگانی با محاسبه هایی که کرده اند فرموده اندکه این واقعه مصادف با بیستم یا بیست و یکم میزان یعنی مهرماه سال 58 یا 59 شمسی بوده است. در شهر حسین ع ؛مدرسی؛ص247 📙اکلیل المصائب ص89 📕درمحضرعلامه طباطبایی ره ص178 بهرحال کسی که در محیط و فضای عراق و کربلا بوده باشد؛ به وضوح شدت گرما و حرارت را حتی در این ایام تجربه کرده و مقر خواهد بود... @Porseman_channel 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 🔴🔴🔴🔴🔴🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال پرسمان دینی
نامگذاری ایام دهه محرم به اسم یکی از شهدای کربلا سندی دارد؟ @Porseman_channel چنین نامگذاری و بزرگداشتی در سیره اهل بیت ع و فرمایش ایشان نبوده است و کاملا زاییده فرهنگ عرف مردمان محب اهل بیت ع و سلیقه و ذوق آنها می باشد. لذا اینکه مثلا ﺷﺐ ﺳﻮﻡ: ﺣﻀﺮﺕ ﺭﻗﯿﻪ(ﺱ) ﺷﺐ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺮﹼ(ﻉ) ﺷﺐ ﺷﺸﻢ: ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺳﻢ(ﻉ) ﺷﺐ ﻫﻔﺘﻢ: ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺍﺻﻐﺮ(ﻉ) ﺷﺐ ﻫﺸﺘﻢ: ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﺍﮐﺒﺮ(ﻉ) و روز تاسوعا مختص علمدار کربلا ع باشد.فقط برای تعظیم و بزرگداشت آنهاست که این دهه را به نام یکی از شهدا مزین کنند و ایام عزاداری متبرک به آنها شود. پس واضح است که معنای این نامگذاری این نیست که در این روز به شهادت رسیده باشند مثلا اختصاص روز هفتم به حضرت علی اصغر ع به معنای شهادت ایشان در این روز نیست.... @Porseman_channel 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢درس عاشورا💢 بزرگترین درس عاشورا چیست؟ @Porseman_channel ✅عاشورا یک مدرسه؛دانشگاه بلکه مکتب است. در این کلاس همه معارف انسانی اسلامی تعلیم داده می شود.اوج تربیت اسلامی قرآنی در عاشوراست. انسانیت در عاشورا معنا پیدا کرد. و دو جبهه حق و باطل ،کاملا نمایش داده شد. در عاشورا،امام حسین ع حق بودند و دشمن ایشان باطل، خورشید عاشورا با پیروزی ظاهری یزیدیان و شکست ظاهری حضرت؛غروب کرد. ولی عاشورا به ما آموخت که دولت ظلم؛دوامی ندارد و هر قدر قدرت ظالم بیشتر باشد،قطعا درهاضمه تاریخ هضم شدنی است. وجز بدنامی از او به جای نخواهد ماند. اینکه خون بر شمشیر پیروز است و شهادت اوج کمال انسان و سکوی قرب الهی و راه پیوستن به ابدیت است. لِلْحَقِ‏ دَوْلَةٌ. لِلْبَاطِلِ جَوْلَةٌ. 📚عيون الحكم و المواعظ (لليثي) ؛ ص403 حق دولت دائمی دارد وبراى باطل جولانى باشد. «جولان» بمعنى طواف و دور زدن است، و مراد اينست كه از براى باطل گردشى باشد كه بزود بسر آيد و زايل گردد در مفردات اضافه ای دارد؛«ثمّ يضمحلّ» 📚مفردات ألفاظ القرآن ص623 يعنى باطل بعد از جولانش،مضمحلّ و باطل مى‏گردد. این آموزه عاشوراست که باطل هر قدر هم قوی باشد؛مضمحل می شود وحق ماندنی است. از کمی افراد در راه حق نترسیم و عقب نشینی از مرام و مسیر حق نکنیم ولو ناچار به پرداخت هزینه سنگینی چون شهادت عزیزان و شهادت خود و اسیری ناموس؛شویم. 🔴دقت کنیم؛باطل فقط یزید و امریکا نیست بلکه اگر ما هم در مرتبه و جایگاه فردی ،اجتماعی،خانوادگی؛سیاسی و... خود مرتکب ظلم شویم؛بدانیم که ماندگار نخواهیم بود و تاریخِ مصرف خواهیم داشت. اگر ابدیت را می خواهیم باید-هیچ وقت،هیچ جا و هیچ جایگاهی- از حق نگذریم. @Porseman_channel 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢حکم بازی بیلیارد💢 @Porseman_channel مطابق نظر آيت الله خامنه اي: س: اخيراً ورزش بيليارد در سطع وسيعى رايج شده است نظر حضرتعالى درباره آن چيست؟ ج. اگر با برد و باخت و يا موجب ترتب مفاسد اخلاقى يا اجتماعى و يا مستلزم همراه بودن با محرّمى از محرّمات الهى باشد، جايز نيست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: پاسخ : اگر در عرف محل بعنوان آلت قمارشناخته نشود بازی با آن بدون برد و باخت مالی اشکالی ندارد. مطابق نظر آيت الله سيستاني: پاسخ: هرچند بازی با برد وباخت نباشد وخود آن دو بازی هم از وسائل قمار در آن شهر شناخته نشوند بازی اشکال دارد و دایر کردن چنین سالنی جایز نیست . آیت الله وحید خراسانی: جواب) بازی کردن با آلات قمار بدون برد و باخت بنابر احتیاط واجب جایز نیست، ملاک این است که در نظر عرف این بازی از آلات قمار باشد. آيت الله صافي گلپايگاني: ج. اگر عرفاً بيليارد از آلات قمار باشد خريد و فروش و بازي آن و تأسيس باشگاه و شركت در آن حرام است. والله العالم @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢روش برخورد با تهمت زننده💢 روش برخورد با شخصی که می دانی غیبتت را کرده و تهمت زده چگونه باید باشد؟ @Porseman_channel خداوند در آیه ی شریفه ۳۴ سوره فصلت می فرماید :ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم بدی را با نیکی دفع کن , تا دشمنان سر سخت , همچون دوستان گرم و صمیمی شوند . وقتی کسی غیبت می کند یا به شخصی تهمت می زند از چند حال خارج نیست ؛ - یا نسبت به وی حسادت دارد – یا بغض و کینه او در دلش می باشد – یا اینکه غیبت کننده متکبر است و.... به هر حال این غیبت و تهمت رفتار زشت و بدی است که به شما اصابت کرده است و شما به عنوان یک مسلمان که کتاب راهنمایش قرآن شریف و الگوی رفتاریش سیره اهل بیت عصمت و طهارت است وظیفه ای دارید , آنهم دفع بدی با خوبی است . در تفسیر نمونه , ضمن تفسیر این آیه آمده است : بوسیله ی حق , باطل را دفع کن , و با حلم و مدارا , جهل و خشونت را با عفو وگذشت به مقابله با کینه ورزی بر خیز ؛ هرگز بدی را با بدی وزشتی را با زشتی پاسخ مگوی , که این روش انتقام جویانه است و موجب لجاجت و سرسختی منحرفان می گردد . در پایان آیه به فلسفه عمیق این برنامه در یک جمله کوتاه اشاره کرده می فرماید:نتیجه ی این کار آن خواهد شد که دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صمیمی شوند فاذا الذی بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم .....مخصوصا افراد بد ..... گاه یک بدی را چند برابر پاسخ گویند , هنگامی که بینند که طرف مقابل نه تنها بدی را به بدی پاسخ نمی دهد ,بلکه با خوبی و نیکی به مقابله بر می خیزد , اینجاست که طوفانی در وجودشان بر پا می شود ؛ وجدانشان تحت فشار شدیدی قرار می گیرد و بیدار می گردد , انقلابی در درون جانشان صورت می گیرد , شرمنده می شوند , احساس حقارت می کنند و برای طرف مقابل , عظمت قائل می شوند . اینجاست که کینه ها و عداوتها , با طوفانی از درون جان , برخاسته و جای آنرا محبت و صمیمیت می گیرد شهید بزرگوار مرتضی مطهری (ره) در این خصوص , کلام معروف شیخ انصاری (ره) را بیان می کنند که : خوبی را با خوبی پاسخ دادن , خرکاری است ؛ بدی را با بدی پاسخ دادن , سگ ساری است ؛ بدی را با خوبی پاسخ دادن , کار خواجه عبدالله انصاری است . روش و سیره پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام نیز چنین بوده و حتی در اکثر موارد , با کفار و دشمنان اسلام – در خارج از میدان جنگ و جهاد – مهر عطوفت نشان می دادند . داستان کافری که هر روزبر سر راه پیامبر (ص) می رفت و بر سر مبارک ایشان شکمبه گوسفند و خاکستر می ریخت , زبانزد دوستان و دشمنان اسلام قرار گرفت . قضیه امام حسن مجتبی (ع) با عربی که به ایشان ناسزا گفت و پس از سکوتش حضرت به او فرمود (مضمون کلام حضرت این بود که ) : اگر گرسنه ای , برهنه ای , جا و مکان نداری و...ما به تو غذا و پوشاک و مسکن می دهیم و... آن عرب فحاش به دست و پای امام افتاد و.... البته لازم به ذکر است که اگر این عمل ما باعث سوء استفاده ی طرف مقابل گردد , از روش دیگری باید استفاده کنیم . در تفسیر نمونه آمده است که بدیهی است این یک قانون غالبی است نه دائمی ؛ زیرا همیشه اقلیتی هستند که از این روش سوء استفاده می کنند و تا زیر ضربات خرد کننده ی شلاق مجازات قرار نگیرند , آدم نمی شوند و دست از اعمال زشت خود بر نمی دارند . البته حساب این گروه جداست و باید در برابر آنها از شدت عمل استفاده کرد , ولی نباید فراموش کرد که این دسته همیشه در اقلیت هستند ؛ قانونی که حاکم بر اکثریت است همان قانون دفع سیئه با حسنه است . پس شما پرسشگر عزیز بهتر است اولین کاری که می کنید این باشد که , زشتی عملی که غیبت کننده انجام داده را به رویش نیاورید بلکه با تعریف از او نزد دیگران , محبت خویش را به او برسانید و در عوض غیبتی که از شما کرده , محاسنش را نزد دیگران بیان واز او تعریف کنید . به احتمال زیاد , وقتی شما به این کار خود ادامه دهید و با او رفتار مهربانانه و دوستانه داشته باشید , او از کار خویش شرمگین شده و در نحوه رفتار با شما تجدید نظر خواهد کرد و چه بسا به فرموده ی قرآن کریم تبدیل به دوستی صمیمی برای شما گردد . در صورتی که این روش , موثر واقع نشد – که بسیار کم اتفاق میافتد – اگر از محارم هستند , بهتر است به منزل ایشان رفته و به صورت چهره به چهره , حتی با گرفتن دست او در دستانتان و نیز با آرامش و مهربانی از او سوال کنید که آیا بهتر نبود عیب شما را به خودتان می گفت ؟ اگر به همین صورت که عرض شد رفتار کنید به احتمال زیاد , او شرمنده خواهد شد و از شما عذر خواهی خواهد کرد , یا نهایتا به توجیه می پردازد , که همین نیز نشانه پشیمانی است .
در خصوص تهمت نیز , اگر مساله ی قابل توجهی نبوده و بی ارزش است , به همین صورت رفتار کنید ؛ اما اگر خدای ناکرده از تهمتهای بزرگ است – مثل نعوذ بالله تهمت بی عفتی , دزدی و...- ابتدا با آرامش و خونسردی با او صحبت کرده و با دلیل و مدرک از خودتان رفع اتهام کنید و اگر این مطلب به گوش دیگران هم رسیده , از ایشان بخواهید که اشتباهش را به آنها نیز بگوید ؛ در غیر این صورت به فردی مومن و فهیم مراجعه کرده تا پادرمیانی کند و از شما رفع اتهام شود . باز تکرار می کنم که حفظ خونسردی و رفتار اسلامی از شما در این مساله , بسیار مهم است و ثمرات خوبی به بار خواهد آورد . بدانیم که ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اساتم فلها اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می کنید و اگر بدی کنید باز به خودتان می کنید . پس اگر کسی به ما تهمت زده و یا غیبت ما را کند , به خود بدی کرده و آخرت خود را خراب نموده است و اگر ما اهل عفو و گذشت و حلم و بردباری شویم , در حق خودمان نیکی کرده ایم ( دقت کنید ) . @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢كاهش ارزش پول💢 @Porseman_channel شخصى ده سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده ؛ آیا جایز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد؟ @Porseman_channel آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند. آیات عظام بهجت و خامنه ‏اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنا بر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند. آیه‏اللّه‏ صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند ؛ ولى اگر قرض ‏دهنده، مطالبه مى‏ كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند. آیات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق ‏العاده كاهش یابد – به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى‏ هاى مربوط به ده، بیست سال قبل) – باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رنگ حنا برای وضو و غسل اشكالی ایجاد می‌‌كند؟ @Porseman_channel اگر بر ناخن‌ها یا رو و كف دست‌ها رنگ حنا یا مانند آن باشد برای وضو و غسل اشكالی ایجاد نمی‌‌كند، چون رنگ حنا مانع رسیدن آب نیست و این حکم فقط برای حنا نیست، بلکه هر رنگی که چنین باشد، همین حکم را دارد. @Porseman_channel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا